Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2745
En gang for lenge, lenge siden (kanskje ikke så lenge siden) var det en smart mann (kanskje flere) som skjønte at markedsføring var viktigere enn funksjonalitet (synspunktet til "smart mann" eller "flere smarte menn" er nødvendigvis ikke de samme som undertegnede). De fant derfor ut at det ville være en god ide å ha regioner på det nye digitale video formatet "DVD", slik at de kunne kontrollere markedsføringen av DVD filmer.

Men fra tull til alvor. Med Apple's Powerbook kan du skifte region-innstillingen til DVD spilleren. Men bare 5 ganger. Dette kan være irriterende om du for eksempel kjøper en DVD og vil kunne spille denne sammen med DVDer du eventuelt kjøper hjemme. Det går ann å_få tak i regionsfrie DVD spillere, men på PowerBooken går dette altså ikke. Eller?

Dette er egentlig utrolig enkelt, men ganske risikofylt. Ikke fortsett med mindre du har i det minste litt peiling på hva du driver med.

Skritt 1: Last ned oppdatert firmware til DVD-spilleren.
Surf til:
http://www.powerbook-fr.com/dossiers...e/indexGB.html
Og last ned firmware for DIN powerbook og DVD-spiller. For å skjekke hvilken DVD spiller du har gå til:
Eple (øverst til venstre) => About this Mac => More Info... => Hardware => ATA => ATA-3 Bus => MATSHITA DVD-R UJ-816 (F.eks.. UJ-816 er her min model).

Skritt 2: Oppdater firmware
Firmware kommer i form av et disk image som mountes automatisk om du bruker Safari. Du vil finne en Readme fil og et installeringsprogram.
!!LES README!!
Men for å_oppsummere firmware oppdatering for G4 powerbooks:
- Lukk alle programmer.
- Koble fra alle eksterne enheter.
- Stopp alt annet som på_noen måte kan forstyrre under installasjonen. Det er VELDIG viktig, for om installasjonen skulle bli avbrutt vil firmwaren bli korrupt og du mister garantien og du må_bytte DVD spiller.
- Start installasjonen og VENT til den er ferdig. Du vil få en dialog som spør deg om å_restarte. Ikke prøv å gjøre noe annet. Bare restart.

Skritt 3: Last ned Region X
DVD spilleren din er nå regionsfri. Men det betyr ikke at du ikke må_bytte region. Last ned Region X. Dette programmet gjør det mulig å bytte region på DVD spilleren så_mange ganger du vil. Du kan til og med sette hvor mange ganger du har igjen selv om det ikke betyr så mye.

Step 4 (-1): Profit
Ehm.. Ja.. Snurr film!


Jeg tar ikke NOE ansvar om oppdateringen skulle føre til ødelagt DVD spiller. Men jeg har selv gjort dette uten noe problemer.

Lenker
Firmware oppdateringer og reversering
Mer informasjon om regioner
Mannen du kan takke for ressursene og mer informasjon
Region X hjemmeside
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Gjelder dette bare powerbook, eller er det for PowerMac-er også?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Kakcoo: På de sidene jeg fant var det bare info om PowerBook. Du må nok google selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Må_nesten advare.. Jeg fant nettopp ut at dette fucka brenning i iTunes. Den finner ikke cd-brenneren. Jeg kan fortsatt bytte tilbake til gamle firmware, men brenning i Toast Titanium funker fremdeles.. og det er like enkelt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Isj, ser ikke ut som min spiller er støtta enda... uj 835e... Nåja, trenger det vel ikke før jeg kommer tilbake til norge da, så jeg klarer meg vel inntil videre, og forhåpentligvis finnes det til den tid
▼ ... over et år senere ... ▼
Eller bare bruke VLC til å spille av dvden
donjohnson, skyt meg om jeg tar feil, men det hjelper ikke så mye om det ligger i firmware?
Sitat av Ost2k
donjohnson, skyt meg om jeg tar feil, men det hjelper ikke så mye om det ligger i firmware?
Vis hele sitatet...
Joda. VLC ignorerer regionen.
Du må bare passe på å stille inn at dvd player ikke starter med en gang du setter inn en dvd. Så åpner du den bare i vlc.
Sitat av donjohnson
Du må bare passe på å stille inn at dvd player ikke starter med en gang du setter inn en dvd. Så åpner du den bare i vlc.
Vis hele sitatet...
Har det egentlig noe med saken å gjøre? Kan vel bare stenge dvd programmet og så åpne dvd`en i VLC?

Fin guide tho, mulig jeg får bruk for den om jeg får den 12" powerbooken jeg muligens får mellom henda.
Hvis du lukker dvd programmet så mater den ut dvden. Tror jeg da? Mener å huske at den gjorde det før jeg gjorde om på inst.
Etter som jeg har forstått det, så klarer ikke VLC å lese DVD-er med andre regioner. Dvs. det klarer det helt fin til vanlig, men Matshita spillerene blokkerer alt og alle når det er en annen sone enn det spilleren er satt opp til. VLC har ikke funnet noen vei utenom dette på hverken iMacen eller Macbook Pro-en min. Dersom det er noen som vet om noe genilt jeg ikke har prøvd, må dere skrike ut.
Funker ivhertfall på powerbooken min. Synd det ikke går på dine.