Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  172 71749
DreamBox FAQ, oppdatert 1. november 2004 - Halloween Hangover!

Dette er bare en første 'draft', tar gjerne i mot konstruktiv kritikk!


DreamBox er en satelitt-tuner "with a difference"; basert på linux er den nærmest uendelig programmerbar, hvilket bl.a. innebærer at med den rette progamvaren kan man se på kanaler man ikke har betalt for Rett av boksen kan en DreamBox kun se FTA (free to air, gratis) kanaler, interessant blir det først når man bytter ut den interne programvaren. I tillegg til "kjerne-utviklingen", som foregår hos produsenten Dream Multimedia i tyskland, finnes det flere team rundt om i verden som hacker inn SoftCams og nye funksjoner. Ny programvare dukker opp hver eneste dag...

Jeg anbefaler også å lese den generelle parabol faq'en av zOp for bakgrunnsinfo.


Q - Må jeg kunne Linux for å bruke DreamBox?
A - Overhodet ikke. De fleste pc-side programmene er for windows, og bare for å ta meg selv som ett eksempel så kunne jeg INGENTING om linux før jeg kjøpte meg DreamBox, men hadde alikevel ingen vesentlige problemer med å sette den opp.

Q - Hva er det beste imaget?
A - Dette er det omtrent like mange svar på som det finnes imager, men noen imager regnes i det minste som 'ledende'. ruDream holdt lenge tronen (og mange andre images, eksempelvis Peter Pan var basert på denne), men siden det nå ser ut til at ruDream har tenkt å avslutte arbeidet, så er det vel i skrivende stund Hydra som i det minste er det teamet som innoverer mest. Men det dukker stadig opp nye images, hold deg oppdatert ved å sjekke DreamBoxWorld jevnlig.

Q - Hva er en SoftCAM?
A - En SoftCAM (eller emu, som de også ofte kalles) er en plugin for uofisielle images som simulerer støtte for forskjellig krypteringssystemer, uten at det finnes støtte for dette i hardware. Derav navnet; Soft (software) CAM (conditional access module).

Q - Stemmer det at man ikke behøver piratkort for å se gratis tv?
A - Det er korrekt, med den rette SoftCAM'en installert, er alt du trenger å ftp'e over koder til riktig mappe på DreamBoxen, og restarte emu'en, så skal du få bilde.

Q - Hva er cardsharing?
A - Kort fortalt er dette en funksjon som enkelte SoftCAMs tilbyr, der flere tunere kan dele på ett originalkort over ett nettverk, eller over internet. Det er begrensninger på hvor mange som kan dele på ett enkelt kort, jeg har hørt 6 på Conax, men dette må man vel bare finne ut av selv. Vær forsiktig.

Q - Hvilke forskjellige modeller finnes?
A - Det finnes noen forskjellige modeller, både for satelitt og kabel-tv, og flere ventes å komme. Vi skal her bare ta for oss satelitt-utgavene. Den vanligste, og også den med desidert mest programvare tilgjengelig, er DM7000S (det er denne de fleste tenker på når man sier 'DreamBox'), men Dream Multimedia har også nylig sluppet en nedskalert billigutgave, DM500S - som mangler bl.a. mulighet for å montere harddisk og har bare en kortplass. Det finnes også images for denne.

Q - Hvor kan jeg kjøpe herligheten, og hvor mye koster den?
A - Priser forandres jo hele tiden, likeledes hva man har på lager, så mitt beste tips er rett og slett å surfe rundt på diverse webshops og se hvem som tilbyr best pris i dagsøyeblikket. Hvis noen tar på seg å holde oss oppdatert på prisstatus, for eksempel hver 14. dag, så be my guest, men jeg har ikke selv kapasitet til dette akkurat nå. Tips meg gjerne om flere webshops i norge som fører DreamBox pr pm!

Alle priser er pr. 31.10 2004.

www.alh.no (DM7000S 3990,-)
www.dreambox.no (DM7000S 4490,-) <-- dyrest
www.gamerz.no (DM7000S 3790,-, DM500S 2348,-) <-- billigst
www.hammar.no (DM7000S 3890,-)
www.makromedia.no (DM7000S 4195,-)
www.maxsat.no (DM7000S 3850,-, DM500S 2250,-) <-- billigst på DM500S
www.merconor.no (DM7000S 3890,-)
www.parabolen.no (DM7000S 3799,-)
www.parabolsenteret.no (DM7000S 3990,-)
www.parabolshop.no (DM7000S 3990,-)
www.sagi.no (DM7000S 3999,-, DM500S 2390,-)
www.smartcard.tv (DM7000S 3999,- pr 1.11)
www.westai.no (DM7000S 3899,-)

http://no.kelkoo.com/ctl/do/search?s...eambox&x=0&y=0


Links;

www.dream-multimedia-tv.com (produsent)

http://itpro.no/art/3433.html (test i itpro.no)
http://www.itavisen.no/showArticle.p...icleId=1300863 (test i itavisen.no)

www.dreamboxworld.com (best på programvare)
www.satsiden.com (images og nyheter)
www.satcity.nl (programvare)
www.olmi.cz/dreambox.php (programvare)
www.dreambox.ch (programvare)

www.tabascoweb.net/forum/ - Norsk Parabol Forum (norsk forum)
www.sat-industry.net/forums/ - Sat-Industry forums (internasjonalt forum, mange ledende utviklere)
www.digsat.net - Digsat.net parabolforum

stopstop.mine.nu
Sist endret av glenn; 1. november 2004 kl. 17:50.
Bra jobba Glenn!!
Må bare informere om at vdg.nu selger DM7000s til 2768 kr.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Kjempe bra glenn
Men lurer litt, hvis vdg.nu selger DM7000s til 2768, da er det vel best å kjøpe den? Billig og bra?!?

Og en liten ting til; Hvis jeg har en parabol med en LNB med to utganger, kan jeg bare fyre opp riktig image i en dreambox og koble den til den ene utgangen, sånn at jeg har signalene samtidig som mamma og pappa har signalene sine i den "orginale" boksen, med det "orginale" kortet?
Koster det mye å sette en harddisk i dreamboxen? Hvilke fordeler er det ved å ha i en hd?

mvh
-totto
Er det vanskelig å sette opp ftp'ene slik at man får viasat gull, og canal digital (canal+) gratis?

BTW: Super faq du har laget..
tusen takk...
vet dette vil hjelpe mange, deriblandt meg

Mvh
Stian
digsat.net - et forum med masse dbox info. klikk på external downoloads og få tak i koder
Du setter lett inn en harddisk selv, så prisen vil jo da være det du betaler for harddisken.

Det å ha en harddisk bringer med seg mange muligheter:
*Opptak av Tv-programmer
*Avspilling av MP3
*Avspilling av MPEG (VCD/SVCD)
*Vising av JPEG bilder
Og mye mer

Men jeg anbefaler deg, dersom du skal ha en harddisk, om å kjøpe en stillegående. Det er ingenting som er mer irriterende enn å sitte å høre på harddiskstøy når man ser på TV. Kjører selv en Seagate, som fungerer ypperlig til mitt bruk.
"Alle priser er i NOK ekskl. 25% dansk moms."
Står det på vdg.nu og da må man vel legge til 24% moms for å få den inn i norge og da ender den opp på ca 3500+-
så det blir vel ikke akurat så mye billigere
Opprinnelig postet av Bitronic
Du setter lett inn en harddisk selv, så prisen vil jo da være det du betaler for harddisken.

Det å ha en harddisk bringer med seg mange muligheter:
*Opptak av Tv-programmer
*Avspilling av MP3
*Avspilling av MPEG (VCD/SVCD)
*Vising av JPEG bilder
Og mye mer

Men jeg anbefaler deg, dersom du skal ha en harddisk, om å kjøpe en stillegående. Det er ingenting som er mer irriterende enn å sitte å høre på harddiskstøy når man ser på TV. Kjører selv en Seagate, som fungerer ypperlig til mitt bruk.
Vis hele sitatet...
*mp3 avspilling

Men hvem sier at du må kjøpe en hdd til for å ta opp med db ? ?
Man kan med nfs, og nå enda lettere, med cifs, mounte en ekstern mappe på nettverket som en hdd i db, da kan man ta opp direkte til hd. man slipper støy og tiden det tar å dra filene over ti l pc for å redigere/konvertere!

www.smartcard.tv - der kjøpte vi db , pris nå, 3999 kr
Sist endret av DownloadGenie; 31. oktober 2004 kl. 23:51.
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
Takk, takk for pene ord folkens

LordPalo: har bare tatt med norske webshopper, derfor ikke vdg.nu. Antar de fleste er mest komfortable med å handle her til lands, men for de som vil, så vet dere det jo nå

totto: Jepp, har du en twin-lnb, så no problem, akkurat som med en hvilken som helst annen tuner. "Koster" ingenting å sette inn harddisk, er bare å kjøpe en og sette inn det.. Fordelene er jo seff opptak med lossless kvalitet, da dreamboxen rett og slett lagrer hele transport streamen - med text tv og det hele :P

Stian-G: Overhodet ikke vanskelig, bare å bruke en hvilken som helst ftp-klient og legge filene inn på rett plass.

DownloadGenie: Skal legge til digsat.net.
hmmm... Bra guide :P
Men jeg har et lite spm.
blir kiosken gratis hvis man bruker db.
Tenkt aa kjoepe meg naa som jeg ser at det er saa billig + trenger man mus tastatur for og faa alt til aa funke i db?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
dreambox.no leverer vel med harddisk, noe mange av de andre leverandørene ikke gjør.

Flott initiativ Glenn. Linket til denne fra parabol stickyen i forumet.
Opprinnelig postet av Erz
hmmm... Bra guide :P
Men jeg har et lite spm.
blir kiosken gratis hvis man bruker db.
Tenkt aa kjoepe meg naa som jeg ser at det er saa billig + trenger man mus tastatur for og faa alt til aa funke i db?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke tastatur eller mus.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Bare lurer... Hvordan funker det å splitte en coax fra en LNB utgang, til to bokser? Altså, signalet kommer ned fra parabolen i en coax, og blir splittet før den går til hver sin tuner...
Gjort til sticky. Nok en gang godt stoff fra glenn!
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
metrom: Takk så mye

Erz: Kiosk kanaler åpnes ja, om du har keys for conax - også de tre du sikkert tenkte på :P

totto: Du må nok kjøre 'om' den ene tuneren, og får ikke brukt begge på en gang. Da må du ha en twin lnb.
Sist endret av glenn; 2. november 2004 kl. 20:28.
hvor storr er sannsynligheten for at man kan bli tatt når man driver med dette?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
solrikioo: Dreambox i seg selv er jo en vanlig parabol tuner som er helt lovlig å bruke. De fleste som går til anskaffelse av en slik bruker den som oftest til pirat-tv noe som ikke er fult så lovlig, men sjansene for å bli tatt for noe sånt er minimale.
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
Det er med en dreambox som med ett smartkort; Det er ikke ulovlig før DU som bruker selv legger inn ulovlig programvare. Selve boksen (og kortene) i seg selv er ikke ulovlige. Det er som med brekkjern for eksempel, ett helt legitimt verktøy som også tilfeldigvis egner seg godt til andre ting

Sjansen for å bli "tatt" er nærmest mikroskopiske. De som eventuellt blir straffeforfulgt er de som SELGER kort videre. Til eget bruk ser jeg neppe at det er noe man gidder å slå ned på.
Kan man sette dreamboxen i nettverket og få videostream over nettverket? Og hvis man kan dette kan man da skifter kannaler fra vær pc i nettverket? Det høres ikke så veldig sannsynlig ut når jeg skriver, men det var en som sa det til meg.
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
Ti_Con_XZ: Din venn har veldig rett, alt du nevner er mulig. Dreamboxen kjører en webserver, som fungerer som ett interface til ekstern kontroll av boksen, slik at du derfra kan skru den av og på, skifte kanal, osv... Alt du trenger er en browser og tilgang på nettverket.

Streaming av video er også godt mulig.


http://www.amiganostalgia.com/dreambox.jpg
Sist endret av glenn; 8. november 2004 kl. 18:53.
Virkelig bra ! Jeg har gått rundt å lurt på en Dreambox lenge nå.. Dette forsterket mitt inntrykk, må nok lure hajn far til å spa på med litt gryn nå
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
Anbefales på det sterkeste
Så med dramboxen kan man se på forskjellige kannaler fra forskjellige pcer samtidig?
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
Ti_Con_XZ: Nei, *DET* kan man ikke, den har bare en tuner vet du...
lurer litt på hvilken parabol som anbefalles hvis man må kjøpe det også?..
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
andjoha: Skal funke med en hvilken som helst parabol det...
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
TIPS! Gamerz.no selger dreambox dm7000-s til 3056,-
Men nederst på siden står det PRISER ER UTEN MVA..
Rart..

Men, er det mulig å legge inn soft-cam og sånn, uten hd? Eller må man ha en HD til dette? Kort sagt: Må jeg ha en hd for å kunne se kanaler uten kort...
-totto
Sist endret av totto; 14. november 2004 kl. 14:50.
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
totto: Nei, du trenger overhodet ikke hd. Hvorfor er det "rart" at prisen er uten MVA?
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Fordi det gir ett feil inntrykk.. Jeg ble veldig glad, og så ble jeg lei meg igjen:P
Noen steder det ANBEFALES å handle fra? Tenker på service og sånn, hvis det skulle være noe..
-totto
joda, jeg skjønner jo at dreambox'en kan brukes sammen med en hvilken som helst parabolantenne (er det antenne det heter på godt norsk forresten?). Men det finnes jo ørten forskjellige "antenner" man kan kjøpe så lurte mer generellt sett hvilken som kunne lønne seg dersom man kjøpte i den hensikt å bruke den sammen med dreambox'en.. men det spørsmålet passer kanskje ikke så bra inn i den tråden her..
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
Vel, det er jo en PRISLISTE i faq'en, om ikke annet.. Jeg kjøpte min dreambox over disk, så nett-service på den kan jeg følgelig vanskelig uttale meg om. Jeg har handlet andre ting hos parabolshop.no, dog, og det var veldig greit - raskt, effektivt og uten problemer. Men det er sikkert andre her som kan bidra med erfaringer...?

edit: andjoha "hoppa inn" mellom postene, så her er svar til ham også... Det er vel ingen parabolantenne som egner seg bedre til dreambox enn til noen annen tuner, en god antenne er en god antenne. Kan sikkert lønne seg å lese litt på mer "normale" parabolforumer (altså, ikke-pirat) for ytterligere info, skulle jeg tenke meg.
Sist endret av glenn; 17. november 2004 kl. 01:11.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
glenn: ser du bor i akershus, hvor kjøpte du den?? Pris?
-totto
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
Westai Media, i mysen.

edit: Og dit skal jeg i morgen for å handle litt småting, ser det sannelig ut til... så møt opp, så kan du få rive i en kopp kaffe på meg :P
Sist endret av glenn; 17. november 2004 kl. 01:40.
Siden du oppdaterer den, er den "evigvarende". Altså så fort noen cracker det nye systemet så er du inne? Eller blir DB'en utdatert?
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
Svaret er ja, den er vel på en måte "evigvarende". Eller ihvertfall "future proof" som jeg pleier å si Dreamboksen er egentlig en datamaskin; den er programmerbar til hva som helst.
Sist endret av glenn; 17. november 2004 kl. 01:39.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
glenn: tror du må ta en raincheck på kaffen gidder du å sjekke hvor mye de tar for den?? Har familie i askim, så er det litt billigere der kan jeg jo be de ta å kjøpe en for meg
Men, hvordan ser det ut med NYE DB modeller, kommer det noen i nær fremtid, eller er 7000s kommet for å bli?

Lurer også på: Kan man kjøre div programmer på den? Som i .exe filer? Tenker på å kjøre div emulatorer og sånn fra harddisken, så den fungerer som en liten spilleboks også..
-totto
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
hehe... Du kan vel sjekke selv, www.westai.no - du må nok registrere deg for å få tilgang til webshoppen. Nye modeller er under planlegging, selvfølgelig, det er ihvertfall snakk om en hiend modell også. Jeg kan bare referere til hjemmesiden til Dream Multimedia her, alle url'er du trenger er i selve faq-posten.

Når det gjelder programmer og plugins, så kan du jo selvfølgelig kompilere og kjøre omtrent akkurat hva du vil på den, men samtidig må du nok tenke på at dette er en 233mhz powerpc-processor, så MAME må du nok se langt etter, for å si det sånn. Det er det rett og slett ikke muskler til. Når det er sagt finnes det flere spill som plugins til selve boksen, bl.a. tetris og sjakk.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette virker veldig spennende, men hvordan er det å finne koder til norske kanaler, dvs. TV2, TV-norge osv? kan noen gi meg en link til en side hvor jeg finner koder til disse? og blir koder utdaterte? i såfall hvor ofte?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lurer bare på om man MÅ gå til anskaffelse av smartkort og brenner for å se kanaler man egentlig ikke skal se?
Opprinnelig postet av vidder
Lurer bare på om man MÅ gå til anskaffelse av smartkort og brenner for å se kanaler man egentlig ikke skal se?
Vis hele sitatet...
nei.. På dreambox kan du laste ned koder fra internett og legge inn i minnet på boxen.

Men Canal Digital skifter koder nesten annenhver dag nå, så man må ha litt tålmodighet når man skal bruke det
Opprinnelig postet av mofo-hub
nei.. På dreambox kan du laste ned koder fra internett og legge inn i minnet på boxen.

Men Canal Digital skifter koder nesten annenhver dag nå, så man må ha litt tålmodighet når man skal bruke det
Vis hele sitatet...
Men finnes disse kodene på nett noe sted? Alt jeg finner er koder man må ha M2-kort og brenner for å bruke..
kan man bruke viasat og CD lovlig på en dreambox, og hvordan?
Vidder: stikk innom digsat.net ..

Der ligger alt du trenger...


Leifern: Du kan bruke CD og Viasat lovlig på en dreambox hvis du har orginal kort... er ikke verre...
Er jo kortleser på den
ja men hvordan får man bestillt abbonement til den. den har ikke egentlig støtte for viasat og CD i utgangspunktet fordi den ikke har Conax og Viacces dekoder. ifølge dreambox.no trenger man en CAM eller softCAM for dette. hvor får jeg sånne softcams og hvordan dekoder skal jeg bestille abonement for når jeg bestiller viasat? man må jo angi vilken dekoder man har når man bestiller siden satellitten da sender ut nye koder for kanalene når de byttes, og formatet de sendes ut på avhenger av hva slags dekoder du har..
Opprinnelig postet av Leifern
ja men hvordan får man bestillt abbonement til den. den har ikke egentlig støtte for viasat og CD i utgangspunktet fordi den ikke har Conax og Viacces dekoder. ifølge dreambox.no trenger man en CAM eller softCAM for dette. hvor får jeg sånne softcams og hvordan dekoder skal jeg bestille abonement for når jeg bestiller viasat? man må jo angi vilken dekoder man har når man bestiller siden satellitten da sender ut nye koder for kanalene når de byttes, og formatet de sendes ut på avhenger av hva slags dekoder du har..
Vis hele sitatet...
For å få CD kort til å virke så må man ha Softcams ja.. Dette kan du laste ned via "brukergrensesnittet" som du legger inn på dreamboxen.
F.eks: PeterPan, Hydra osv..

Med viasat er jeg ikke helt sikker, men det skal gå ann å få dreamboxen til å lure viasat til å tro at den er f.eks en Sagem tuner.

Se litt på digsat.net, der er det mye info.
ops skrev uten å refreshe posten .. fikk alt svar i posten over.
Sist endret av Leifern; 5. januar 2005 kl. 01:12.
Oppdatering til prislisten.
http://www.vdg.nu/ selger de nå Dreambox DM 7000-s til NOK 2.768,- ex. 25% mva. Dvs 3.460,- inkl. mva.
Dette er billigere enn www.gamerz.no med 2.975,- ex. mva...
Tenkte jeg bare skulle opplyse om dette så folk ikke betaler for mye
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ser på gamerz.no at DM 7000-S er tatt produksjon og at de ikke tar inn flere i påvente av 7020. Noen som vet noe om denne nye modellen? Er det noe vits i å prøve å sikre seg en 7000 nå som den nye kommer?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvor får man tak i tillegsutstyr til DreamBox hvis man kjører bakkeantenne nå? Og hvor mye koster det?
Sist endret av ochryl; 17. februar 2005 kl. 22:37.
Gammel.
glenn's Avatar
Trådstarter
Hva i all hverden mener du med bakkeantenne?

For utstyr kan du jo for eksempel forsøke å sjekke de nettbuttikene som fører selve boksen?

Og offtopic: Masing om svar på pm er en uting.