Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2441
I følge det jeg har lært om studieteknikk skal det visstnok hjelpe å høre på klassisk musikk mens man leser.
Siden jeg ikke har pleiling på klassisk musikk lurer jeg på hva dere liker å høre på mens dere leser (studier)?

Jeg er ikke intressert i poster av typen "klassisk musikk suger, jeg klarer helt fint å lese mens jeg hører på ramstein på full guffe".
Jeg leser så kjapt som bare det uansett, jeg, siden jeg har lest boka "Learn to speed-read". Det hjelper faktisk utrolig mye. Og husker alt!
Loeve: Hvor får jeg i den boka?
Jeg har den som ebook. Alle som vil ha den kan sende meg en mail på
det beste er å høre på rokkemusikk, i 7 klasse hadde vi et nysgjerrigper forsøk , vi ga en klasse en prøve og spilte forskjellig musikk, en prøve for hver musikktype og det viste seg at rokke musikk var det de jobbet best i
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Loeve: hva med å legge ut på web?

*smilebredtogsøtt*
Okey, men til topic; Jeg har en CD som heter "Musikk til arbeidet".
Send meg en privat beskjed om du er interessert.
Opprinnelig postet av pseudo
I følge det jeg har lært om studieteknikk skal det visstnok hjelpe å høre på klassisk musikk mens man leser.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har lært av studieteknikk er det ikke smart i det hele tatt å høre på musikk når du leser. For når du leser bruker du venstre-hjernehalvdel, og når du hører på musikk bruker du høyre. Eller motsatt. Jeg som har lært feil da? :P
Han som snakket til oss sa det var lurt at begge hjernehalvdelene var aktive.
Takk til Loeve.

http://home.no.net/gphreak/images/Europe/
og takk til deg, Gitarfreaken.
Det der var jo faktisk ganske genialt !

Skal jeg sette meg til og lese =D
om noen noensinne er på direct connect elns, kan dere søke på "accelerated learning", så popper det sikkert opp en bråta lydbøker. Der forklares alt med speedreading, musikk, hjernehalvdeler, neurale nettverk(de biologiske) og en drøss andre ting også.
now playing: Brian Tracy - Accelerating Learning Techniques
Opprinnelig postet av polmen
det beste er å høre på rokkemusikk, i 7 klasse hadde vi et nysgjerrigper forsøk , vi ga en klasse en prøve og spilte forskjellig musikk, en prøve for hver musikktype og det viste seg at rokke musikk var det de jobbet best i
Vis hele sitatet...
det heter rock ikke rokk

uansett

Takk Gitarfreaken og Loeve!
Sist endret av zpn*; 6. september 2004 kl. 00:17.
sugx: lydbøker for å lære å lese fort?

Takk til gphreaken som la opp. Blir nok fin lesning
Bedrich Smetana: Moldau (del av de symfoniske diktene "Má Vlast" (mitt fedreland)). Eventuelt Beethovens niende.
hør på enya. ikke akkurat klassis, men like vell bra lesemusikk
Johan Sebastian Bach med Air, den er nydelig.
Opprinnelig postet av Str|der
Johan Sebastian Bach med Air, den er nydelig.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Jeg synes det er det vakreste bach har gjort, av det jeg har hørt, som faktisk er veldig mye.
Noe av prinsippet med musikk mens man leser er å øke konsentrasjonsevnen. F.eks. klassisk musikk har jo ikke stort med tekst eller språk å forholde seg til - bare melodier som stenger alt ute. Dermed er det gjerne lettere å forholde seg til oppgaven for hånden. Hørselssansen blokkeres ute med en behagelig rytme/melodi som beskytter deg mot egne tanker og kjedsomhet (akkurat som at man ikke kjeder seg av et kjedelig program på TV, så vil musikk fylle opp den plassen stillhet tar i sinnet vårt som distraksjonsmoment). All musikk du ikke har noe forhold til pleier å virke fint hvis du klarer å lese til musikk. Eller, å si "ikke har noe forhold til" blir muligens feil, sanger du ikke kan bruke hjernekapasitet på å forstå. Prøvd å høre på noe svært tung punk/rock/whatever som er såpass aggressiv at du ikke forstår en dritt av hva som blir sagt? Det gir samme effekten som klassisk musikk eller radiohead når det kommer til lytting, såfremt man faktisk liker å ha det litt aggressivt

Den obligatoriske kommentaren min blir egentlig at jeg klarer å høre på det meste så lenge det ikke er musikk som setter meg i et spesielt sinnelag, og dermed påvirker meg emosjonelt i det jeg leser.
▼ ... over en uke senere ... ▼
takker og bukker for speed reading pdf...høyrer på mykje forskjellig når eg les...kjem ann på humøret. R.E.M, The Kovenant, Iced earth, Darling Violetta, Within Temptation, Evanescense t.d.
Når jeg gjør lekser klarer jeg ikke å høre på rock, metal og alt som "bråker". Da passer soundtracks, jazz, blues og slikt veldig bra inn
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
jeg husker det sto i universitas om dette. man hadde testet lese-effekten på studenter mens de hørte på mozart, og det viste seg vistnok at klassisk musikk, og da spes mozart påvirket hjernebølgene dine til å flyte mer harmonisk, og herav lese bedre. personlig hører jeg alltid på klassisk når jeg leser, da jeg blir veldig rolig av det. man må dog passe på å kun spille rolig klassisk, så som klaver stykker o.l. For selv om feks. Mozarts requiem er veldig bra, vil det nok ødelegge harmonien ganske kraftig.
Etter det jeg har hørt, bør man ikke høre på musikk når man leser. Det du leser låser seg til lydbilder fra det du hører på, så da blir det lett å huske det du har lest om du hører på den melodien/sangen, men værre om du ikke hører. Fint om man har lest mye til eksamen med musikk på, og sitter i et stille rom og skal besvare oppgavene.. uten musikk
Min erfaring er at man ikke kan sette på "ny" musikk når man skal lese. Musikk man er godt kjent med derimot bare øker utbyttet av puggelesning.

Og en ordentlig god skive kan bedre skjønnlitterære opplevelser betraktelig.
ja, takk for speedreading!

jeg hører på mye forskjellig når jeg leser, men klassisk har jeg ikke prøvd. får vel gjøre det, for jeg har bare på masse ulik musikk og det funker ikke så altfor bra.
Jeg mener at man så absolutt ikke nødvendigvis trenger klassisk musikk forog lese bedre/kjappere/huske mer. Jeg hører alltid på kun det jeg liker godt, og det funker rimelig bra mener jeg.