Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 2943
I dag traff jeg ei jente på t-banen i Oslo, som jeg ikke hadde snakket med på en god stund. Et slikt møte er på sitt sedvanlige. Latterlig overfladisk kommunikasjon fra to mennesker hvis stier har krysses tidligere. Øyekontakt, et visst antall felles referanser og litt tid til overs gjorde at vi tok oss tiden til å pløye gjennom det selsomme "heihvordanstårdettilhvagjørdunåneijeggårpåskole.. neijegjobberogtaroppfagpåprivatskole"-babbelet. Alltid en delt glede dette. Midt i begges oppdateringer av filene "hun"/"han" i våre hjerners harddisker slapp et spørsmål ut av hennes munn som gnagde litt dypere enn de andre trivielle spørsmålene man får i slike sammenhenger. "Er du lykkelig da, Kim?". "Øh.. lykkelig?" Hva svarer man til slikt?

Det er vel ingen selvstendig tenkende individer som i utgangspunktet aspirerer etter noe annet enn å bli lykkelig. Det er vel kun noen die hard gothere som prøver å unngå å ha det bra (selv om å male rommet sitt svart og høre på grim musikk faktisk sikkert gjør dem lykkelig på et vis). Det er vanskelig å definere lykke. Lykke er øyet som ser og hjertet som føler. For noen er lykke trygghet, for andre er det spenning. Noen er mest lykkelig når de sitter i armkroken til kjæresten sin, med et glass vin i hånden, pottis på bordet og TV'en på full drus. Atter andre er mest lykkelig på et tog som suser over en sommereng, tusener av mil unna hjemstedet. Uansett; hvis en tar utgangspunkt i at alle søker lykken, finnes det noen fellesnevnere i hva vi søker etter?

Jeg ser på lykke som ro, fred og harmoni i sjelen. Men lykke varierer fra tidspunkt til tidspunkt. Det er ikke gitt at noe som gjør deg lykkelig i en situasjon vil gjøre deg lykkelig i en annen. I år 2004 relaterer den kommersielle medieverdenen lykkebegrepet til matrielle goder. "Hvis du eier denne støvsugeren, ja da blir du lykkelig altså". For mange er ting, penger, status og overfladiske ting viktigst. Det viktigste er å være bedre enn naboen eller vennene sine. Den som har den kuleste mobilen, bilen eller klærne vinner, liksom. Det sier litt når jenter er mer glad i å shoppe enn å ha sex. Nåvel, nå skal jeg ikke si at det bare er sjelelige ting som kan gjøre meg lykkelig. 25000 skattefritt rett inn på konto hadde ikke gjort meg trist nå i hvertfall.

Og uansett hvor forkastelig man kan synes det er; jeg er faktisk inne på noe. Penger og god matriell standard er vel ikke akkurat det som drar ned livskvaliteten. De fleste skulle ønske at, om de ikke var rike, at de i hvertfall alltid hadde det de ønsket (helst uten å bli grådig av den grunn). Men har "de rike" det så mye bedre enn "oss vanlige"? Er rike mennesker lykkelige? Man bekumrer seg sikkert ikke om man har penger til det mest elementære, men en som er rik er som oftest vant til å ha et visst nivå på det matrielle og frykter sikkert for om han kan klare å holde velstanden oppe.

Penger og status har mye verdi for de som higer etter det, men mindre for de som har det fra før. Mange synes det å eie alt - det nyeste, dyreste, beste og kuleste er det viktigste. Dette er "lykkeverdier" som får mye fokus i dagens samfunn. Men at folk skryter av sin status kan ha å gjøre med at de bare følger strømmen. De læres til å bli gode konsumenter i et kapitalstyrt og eiesykt samfunn. Uansett så er problemene stort sett like store om du bor på Oslo vest eller øst. De har bare forskjellig karakter. Karriere- og statusjag kan sikkert føles like tungt å bære for Nagel-Erichsen på bygdøy som det er for Folke-Olsen på Romsås å ha dårlig råd. Det er vel nok av eksempler der de rike sier at penger ikke er det som gjør dem lykkelig. Til mer penger folk har til mer jobb har de og dermed mindre fritid. Fritid har blitt en etterspurt vare i våre effektive liv.

Våre skjebner er vårt eget ansvar. For å nå lykken må man søke den. Lykke er en mental tilstand. En tilstand som det er bare selvet som setter grenser for om man kan nå. It's all about attitude. For man kan nå og bli hva som helst hvis man går inn med hele hjertet i det. Skal man finne lykken må man fokusere bort fra det materielle. Livet blir basert alt for mye rundt ting. I stedet for det å skulle glede seg over livet i seg selv gleder man seg over at man eier noe som ikke er en del av seg selv. Menneskene faller som offer for markedsføringen og produkter. Man får en illusjon om at man skal bli lykkelig av å kjøpe og eie noe. Om man kjøper en dyr bil lever man kun på lånt lykke, det er banken som eier bilen din og ikke du.

Tilbake til første rute. Spørsmålet med stor S som slapp ut mellom leppene til mitt perifere bekjentskap. "Er du lykkelig da, Kim?". Jeg hadde ikke vært lykkelig om jeg ikke hadde en formening av hva det vil si å være bl.a. fattig, mobbet, deppa, kjærlighetssorgrammet, sliten, syk og ha dårlig selvtillit - selvopplevd eller som viten vunnet gjennom engasjement, empati og/eller åpne øyne. Akkurat nå er jeg mest takknemlig for alt jeg har opplevd, uansett om det har vært kjipt eller kult. Så lenge man er ansvarlig for sine egne handlinger, lever og blir beriket på noen som helst måte (både gjennom negative og positive opplevelser) så burde man være fornøyd.

Man vet ikke virkelig hva det er å være glad før man har opplevd og erfart det motsatte, og det har vi erfart på forskjellige måter og i forskjellig grad alle sammen. Nemlig, du også. Jeg håper jeg aldri kommer dit at jeg er mett og fornøyd at jeg blir rent lykkelig. En slik trip unnder jeg ikke meg selv å skulle prøve å komme ned igjen fra.

Jeg tror at å være på vei mot målene du har satt deg, når du ser målstreken funkle i horisonten, det er da du er lykkeligst. Vi er alle på vei, og vi kan alt om vi bare vil. Og den som er på vei mot noe er nesten lykkelig. Jeg erklærer meg herved som nesten lykkelig.
Sist endret av Phun Q; 30. august 2004 kl. 18:49.
Virkelig dypt!
Sant det med at man må sette seg mål og følge dem. Jeg tror det er kjernen til ekte lykke.
Jeg er lykkelig.
Jeg er ikke lykkelig. Jeg modererer nFF.

I et egoistisk samfunn går jo alle behov på egoisme, på godt og vondt. Så lenge alle har et behov for å være lykkelig - premissene for å være lykkelig lar de fleste andre bestemme for dem - så vil det være mennesker som blir ulykkelige fordi de ikke lever opp til de egosentriske kravene. Og dermed blir de ulykkelige og selvsentrerte av et egostisk behov for egoisme. Det er det som gjør verden så vakker. Ironi.
Hvorvidt jeg er lykkelig eller ikke gidder jeg ikke debattere lenger. Kommer ingen vei.

Jeg er ikke suicidal, og noen ganger gleder jeg meg til å stå opp neste dag. Noen ganger gleder jeg meg til helga. Andre ganger bare flyter den forbi, også tenker man at man sløser med tida si. Men så er min konklusjon at jeg gir faen i hele selvrealiseringsgreia, og heller tar det rolig.

Selvrealiseringsbehov er i stor grad et vestlig fenomen, og psykiatristatistikken indikerer at et jag mot lykke ender i det motsatte.

Lykkejakt strider mot naturen. Uten ulykke, ingen lykke. Ying Yang.
Jeg er lite lykkelig, og ikke minst lei av skole. Tanker av å ta mitt liv går ofte igjennom hodet.

Men litt lykke er det da i livet mitt. Jeg har jo ei søt dame, og noen rotter jeg er glad i, og som gjør meg glad.

Erklærer meg ca. lykkelig.
Umulig å si om jeg er lykkelig eller ikke hvis man skal grave dypt i sjela for å finne det ut...
Noen ganger er jeg lykkelig, andre ganger ikke. Penger gjør meg i hvert fall ikke mer lykkelig

Takk for en fin post Phun Q!
jeg er faktisk utrolig lykkelig, belive it or not :P Alt har gått som det skal opp igjennom livet mitt ( utenom økonomien) så jeg har egentlig ingenting å klage over. Eneste jeg kunne ønsket meg nå for å oppnå ultimat lykke er en Porsche 912 1966 model som jeg kan kjøre over the scotish highlands
Opprinnelig postet av jepser
Penger gjør meg i hvert fall ikke mer lykkelig
Vis hele sitatet...
Men det å ikke ha penger er stressende, og i hvert fall for min egen del føres stress til at jeg blir i dårlig humør, og dermed ulykkelig.
Jeg mener at de lykkeligste menneskene er de som lever sine første år i krig, og sine siste år i fred og ro. Evt de som lever enkle liv. No brain, no pain

Om jeg er lykkelig?
Lykkelig nok
Sinnsykt bra :-) Tok meg faktisk tid til å lese dette og angrer ikke!
Du er min venn
niigu's Avatar
Skrevet av Tangaalf:
jeg er faktisk utrolig lykkelig, belive it or not :P Alt har gått som det skal opp igjennom livet mitt ( utenom økonomien)
Vis hele sitatet...

Sa gutten som får 200kr for å vaske trappa? ;D

Uansett, jeg er lykkelig. Har alt. Venners kjærlighet, stor familie, velstand, opplevelser og erfarer masse!

Dersom du har penger i banken, i lommeboka og reserve vekslepenger i en kopp et sted,
- er du blandt de 8% av verdens mest velstående...

Dersom du kan lese dette,
- er du heldigere enn 2 billioner mennesker i verden som ikke kan lese i det hele tatt...

Skjønner?

Hvorvidt en er lykkelig eller ei, styres desverre ikke av dette. Men det spiller såklart en vanvittig faktor. Saken er: Føler man seg lykkelig med seg selv? Er man fornøyd med hvordan man lever livet?

Espen er 101,9% nøjd.
Mange av de meste desprimerte menneskene her i verden er ekstremt velstående.
De fattige har ikke tid til sånt tull

Creds til Phun Q for fint lesestoff forresten
Skavise; Jeg har bare en 32 bit CPU, kunne tenkt meg 64. Jeg går på en skole med 5 damer, ingen i min klasse. Jeg har ikke bil, båt, hus, masse cash.

Jo, jeg er fremdelis ganske lykkelig. En har jo selvfølgelig opp og nedturerer, men det er jo bare bra. Satt nettopp og tenkte litt tilbake da jeg var deppa over noe overfladisk hormon crap, hadde jeg ikke hatt den "nedturen" så hadde jeg ikke hatt noe og sammenligne min atm lykkelige status. Ying-Yang som er nevnt ovenfor.

Er du lykkelig? Du ser ganske lykkelig ut http://www.freakforum.nu/galleri/sho...t=1&thecat=998
Tenkt en del på det med å vøre lykkelig ja. Har det egentlig ganske så kjekt jeg nå..
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
[COLOR=red]Warning: afen-rambling ahead. Reader discretion advised[/COLOR]

Jeg har et varierende syn på det å være lykkelig. Noen ganger kan det å få en femtilapp til cola og potetgull være det beste i hele verden, andre ganger klarer jeg kun å tenke på hva som kunne vært bedre.

Når man tenker slik at "øyh, han der har faenmeg fin dame og fin bil, sånn vil jeg og ha det" eller "dæven, han uteliggeren må fryse når det er småpene 20 blå ute. Jeg er jammen meg glad jeg har tak over hodet"

Mange av dere vil si at man ikke tenker slik, men dere gjør det. Det er skremmende mye som roterer i hodet, uten at dere er klar over det. "Det er det indre som teller". Bullshit, klart det indre teller, men det er det ytre man blir dømt etter uansett.

Når man er på byen\fest, sjekker man ikke ut hu med de store hyllene og tenker, "lurer på om hu er like glad i 1984 og animal farm som meg." Det går også for de stygge damene.

Så alt i alt, vil jeg si at jeg ikke er lykkelig, men at jeg likevel har det bra.

Jeg tror jeg kommer til å bli lykkelig når jeg får kjerring, to unger, hund, husbankhus og stasjonsvogn. Dere synes det er rart? Folk har forskjellig syn på lykke.

Wow, dette ble usammenhengende. Møter dere meg på fest en gang skal jeg legge ut om dette, og mye mer.
Opprinnelig postet av niigu

Dersom du kan lese dette,
- er du heldigere enn 2 billioner mennesker i verden som ikke kan lese i det hele tatt...
Vis hele sitatet...
Det er nok 2 milliarder du mener, gutten min!

Phun-Q: Veldig bra thread!

Lykkelighet. Det er et meget omstridt begrep. De som er meget fattige mener at lykkelighet er å ha masser av penger og leve i ekstrem luksus hele livet. De som derimot lever i ekstrem luksus hele livet sier nesten det motsatte: Det å leve som en normal, gjennomsnittlig person med "kone, 2 barn og gammel stasjonsvogn".
Vi har alle drømmer og egne oppfatninger av det å være lykkelig.
Drømmer og ønsketenkninger mot noe bedre er noe av det som får oss mennesker til å leve som vi gjør. Vi jobber alle for en sak, vi ønsker alle å endre på oss selv og vårt liv til enhver tid.

Drømmer gjør livet verdt å leve. Drømmer setter livsgnisten i alle levende organismer, enten drømmen er å nå høyere enn alle de andre trærne rundt seg for å få mest sollys, eller å få para seg med mest mulig av det motsatte kjønn, er det alltid drømmer som driver kampen. Hvis vi ikke hadde hatt drømmer om noe bedre hadde ingen av oss gidda noen ting som helst og bare vært noen slappe, likegyldige gelèklumper.

Min livsfilosofi er at vi alle lever for våre egne drømmer, som vi jobber mer for enn noe annet, alt vi gjør er egentlig "egoistisk". Er du veldig snill og hjelper andre som har det vanskelig, er det for at du føler en egen glede ved å gjøre det, og kanskje fordi det er endel av din drøm å gjøre andre lykkelige og bli sett på som en snill person.

Lykkelighet kan også forekomme i mange forskjellige grader, noen ser på de små gleder i livet og er takknemlige og blir lykkelige av dem. Andre, derimot, er alltid negative, aldri positive, og synes alt er drittkjedelig eller drittdårlig selv om noe av det hadde små lyspunkt.

Jeg tror de fleste av oss kan si at de har hatt litt suicidale tanker i noen av deres mest ulykkelige tider. Jeg har selv hatt tankene i hodet, men har aldri i mitt liv hatt noen som helst idè om å sette dem ut i live. Hvis noen av dere her, med hånda på hjertet, kan si at dere absolutt aldri i deres liv har lekt litt med tanken, får dere skrive det her og argumentere med hvorfor dere aldri har lekt med tankene, og bevise hvor lykkelige dere alltid har vært. Hvis noen av dere faktisk kan bevise at dere alltid har vært kjempelykkelige og nesten aldri har hatt noen seriøse ting som har gjort dere ulykkelige, skal jeg si dere at dere har vært ufattelig heldige og at dere skal være veldig glad i deres eget liv for det.

For å på slutten si litt om meg selv, er jeg egentlig lykkelig. Det finnes selvfølgelig mange bekymringer og ting som ikke er så ufattelig bra i livet mitt, men jeg prøver å være optimistisk og se på alle gledene jeg har. Jeg gleder meg til helgene, for da kan jeg slappe av og kose meg (Selv om ikke alltid dette er tilfelle) Jeg ser frem til de fleste dagene og prøver å glede meg til å gå på skolen (Selv om det ofte er kjedelig og jeg blir veldig trøtt av det). Jeg gleder meg til kvalitetstidene. De lyspunktene der jeg virkelig koser meg og er godt fornøyd.
Lykke (psyken) kommer i perioder. Av og til er man veldig glad og positiv, andre ganger kan det være forskjellige hendelser og bekymringer som tynger sinnet veldig og gjør at du føler dagene er litt hardere. Dette gjør at du ofte tar ting veldig annerledes enn de gangene man er lykkelig. Man blir fortere irritert, sur og man blir lettere lei seg for kommentarer som egentlig bare var ment for å være morsomme.
Kvalitetstiden er ting vi må ta vare på, huske, og se frem til, for å få mer av den.

Jeg konkluderer med at jeg er lykkelig
jeg liker tankene dine Phun Q. Jeg har flere ganger hatt lignende spørsmål som jeg ikke har tur å spørre her på forumet i redsel for å bli "utstøtt" de neste 10 åra.

Forresten synes jeg du har veldig mange gode tanker. noe har jeg hørt før, men en god tanke blir aldri uorginal. Jeg derimot mener at: Penger og matreielle goder kan gi deg lykke(f.eks. via status?), men bare for en kort tid. Jeg tror heller ikke at man vil være konstant lykkelig selv om man får allt det man peker på til en hver tid.

Når det kommer til om jeg er lykkelig eller ikke, er det en del ting jeg vi ha sagt.
Når dere diskuterer om man er lykkelig, virker det som om lykke er en følelse man bærer på hele dagen. 24/7. hver uke , hver måned, alltid.
Slik lykke tror jeg ikke på. Lykke er en følelse likestillt med sinne, glede, sorg ++. Slike følelser har jeg aldri hatt mer enn toppen 1 uke i strekk, og jeg tror ikke det er murlig å ha en slik følelse hele livet, eller over en legere periode for den saks skyld.(murligens psykisk syke er et unntak. Jeg har aldri hatt skikkelig deprisjoner, og kan derfor ikke utale meg)

Derimot vil jeg ikke si at jeg er en spesiellt ulykkelig person. Jeg føler at jeg har det et menneske kan kreve: venner, materielle goder, tak over hodet, mat, undreholdning og selvrealiserende momenter. (marshals lovpyramide for dere som har hatt økonomi og IT for GK).
Jeg er også skjelden trist og lei.

Spør du meg og meg er lykkelig, svarer jeg derfor at jeg lever et godt liv. Det er jeg fornøyd meg.

Lykke for meg er slike momenter som Phun Q pekte på:
1. å se igjen en ekterlengtet person (familie og venner)
2. Ha kvalitetstid med gode bekjente.
Ja her kan dere vel fylle på en del selv.

Tenk over det jeg har sagt. følte du en spesiell glede eller lykke mens du leste posten min? ikke? Da vil jeg si at du ikke er lykkelig, men du kan da det bra forde.

ps: dette er MIN PERSONLIGE oppfattning av lykke.
De fleste av oss som bor i Norge ( som er rangert som det beste landet å bo i av amnesty) bør egentlig tenke på hvor godt vi har det. Hvis vi hadde først levd 20år i f.eks. Sudan hvor 50% av befolkningen sulter, er analfabet og flykninger og deretter kommet til Norge, har det vært som å komme til paradis. Derfor lurer jeg ofte på hvorfor mange innvandrere ikke klarer å oppføre seg...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Lykkelig? Jeg tror strengt talt ikke vi kan være lykkelig hele tiden, hvor monotont og kjedelig hadde ikke det vært? Livet har sine opp og nedturer, og jeg tror at vi bør sette pris på all forandring som vi eller de rundt oss kan bidra med.

Er forresten litt deprimert for tiden pga. noe alkohol jeg fikk i meg på lørdag, samt den mørke årstiden. C'est la vie.
Er ikke noe spessielt lykkelig. Det som holder meg oppe er musikken.
Jeg har det perfekt, alias, jeg er lykkelig.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Helt lykkelig er man bare når du har en følelse av at alt du er opptatt er perfekt. Så når du tenker over det er det i grunn derfor ingen (i allefall nesten ingen) er helt lykkelig.

Lykksalig er jeg bare av og til, men da jeg er det føles det utrolig godt. Det er da du setter på de små tingene i livet (eller det vi tar for gitt) du er lykksalig (i allefall for mitt vedkommende). Lykken for meg er når jeg:
- Kjenner bar hud, mot min bare hud, og bare tenker på den følelsen det gir der og da. (uten at det nødvendigvis er snakk om sex).
- Gir en lang klem til noen jeg virkelig er glad i. Og tenker på hvor glad jeg er i vedkommende.
- Hører på musikk og bare slapper av
- Ligger og døser i sengen før skolen begynner, selv om jeg får litt dårligere tid.

Det er ingen som går rundt smilende glad uten en eneste bekymring, men det er også derfor du blir lykklig av og til.

Så om du spør meg og jeg er lykksalig, ja, nå er jeg.
Opprinnelig postet av Ablaze
Jeg har det perfekt, alias, jeg er lykkelig.
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Delusional
Helt lykkelig er man bare når du har en følelse av at alt du er opptatt er perfekt. Så når du tenker over det er det i grunn derfor ingen (i allefall nesten ingen) er helt lykkelig.
Vis hele sitatet...
Bare vent Ablaze, snart ryker alt til helvete.. Det gjør som regel det etter en stund med lykke..


Jeg vant 1000spenn på flax lodd på fredag.. Jeg ble ikke særlig mere lykkelig, eller i det øyeblikket, så var jeg det.
1000 spenn gjør meg lykkelig der og da, og ulykkelig da pengene er borte og jeg innser hvor blakk jeg er. Er ikke det halve moroa?
Opprinnelig postet av ZODORiX
Bare vent Ablaze, snart ryker alt til helvete.. Det gjør som regel det etter en stund med lykke..


Jeg vant 1000spenn på flax lodd på fredag.. Jeg ble ikke særlig mere lykkelig, eller i det øyeblikket, så var jeg det.
Vis hele sitatet...
Har vært lykkelig hele midt liv. Seff har jeg hatt motgang, men livet er perfekt med motgang.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Selv om jeg går rundt å tenker på at livet er faen så meningsløst og eneste produktive man kan gjøre er å få barn og dø sånn at verden kan gå videre, må jeg bare si at jeg er veldig lykkelig trass mine pengeproblemer og andre hverdagslige problemer.
Jeg går ei bra linje på ei bra skole og har gode venner som fks. Marjo og Lee fra nff.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tja.. Ofte når jeg tenker på obligatoriske sammfunnsmessige ting, jobb, hus/leilighet, penger, utdanning er jeg lite lykkelig..

Lykke for meg er å komme seg bort fra alt.. dette gjør jeg på forskjellige måter:
1. Dagdrømming (alle gjør jo dette iblant)
2. Skating/snowboarding (mitt redskap for å tømme tankene, i tillegg får man jo gjort litt fysisk aktivitet)
3. Rusmidler (skal ikke gå inn på noe dypere her)
4. Arbeid man er glad i (bygg en pc, hekkle et skjerf, whatever turns you on)

Lykke er relativt..
Hver dag tenker jeg på akkurat 1 ting.

Hvorfor gjør man det man gjør? Altså, du står opp, går på skole/jobb etc, og jobber/lærer ræva av deg. Og når du kommer hjem, har du enten er hobby, eller du er ute med venner etc. Og alt dette går i en uendelig syklus. Tiden går, vi gjør nesten det samme, og til hvilken nytte? Hva får vi ut av dette?

mvh. en 15 årig gutt som har lite å gjøre ti over halv 11 :P
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Dette begynner å bli en tråd der alle forteller om problemene sine og hva som gjør dem lykkelig. Jaja. Her kommer jeg;

Humøret, som altså bestemmer om jeg er lykkelig eller ikke svinger stadig opp og ned. Ikke såpass at man kan kalles en som har problem med humørsvingninger, men slik som de fleste opplever.

Å måtte stå opp tidlig hver dag for å gå på skole er noe alle hater. Dette fører i lengden til mye stress, og jeg, som mange/alle andre blir mer nedfor og mindre lykkelig. Så drar man på jobb etter skolen, hvor det kun jobber tilbakestående mennesker, iallefall i ledelsen. Problemer som du kan forutse hver dag, som du ikke gidder å si ifra om fordi du vet at det ikke noe vil bli gjort uansett, svekker humøret enda mer.

Allikevel har man tid til venner og litt hobby. Dette trekker selvfølgelig opp hvor lykkelig jeg er.
Nylig kjøpte jeg meg en bil, noe som har fått meg til å smile, tja, kanskje 30% mer enn før?

Det å ha noe å være glad i og noe du kan tilbringe mye tid med, enten det er noe materiellt (en bil, for eksempel <3), en jente eller gode venner, er noe som får alle til å føle seg mer lykkelig.

Materielle goder (som krever penger) hjelper iallefall meg med å holde humøret og motet oppe. Å si noe annet vil være tull.
Man trenger ikke å være styrtrik, men man må ha nok til levebrød og helst litt til.
Det er vel ingen ønsker vel å ende opp som O.J.'s "Birger"?

Mitt bilkjøp har nå gjort meg til en "relativt" eller "ganske" lykkelig person.

edit: Litt luft i teksten er fint.
Sist endret av KaldBlod; 30. august 2004 kl. 22:55.
Husk at forskjellen på livskvalitet og levestandard kan være vannvittig stor. Materielle goder alene gjør ikke folk lykkelige, men det hjelper godt på
det stemmer på en prikk orgazmus hvis jeg vinner penger på flax lodd eller får ett stort beløp gratis så er jeg i himmelen der og da,men eter 5 min nå jeg har brukt opp de pengene på ingenting så er jeg steinblakk og den vanlige hverdagen trer inn.

andre momenter er jo selvfølgelig den gamle(men beste), nemlig kjærlighet. jeg syns det beste er å ha kjæreste, det er det beste som fins. å ha en person man kan stole på og som gir en god følelse, en spesiell person man kan dele det meste med og som man har tiltro til. ingen lykke er som den.

man har jo mange typer lykke som forklart tidligere, statusen er også bra lykke, all lykke er bra lykke egentlig. jeg må og si det at vi vet ikke hvor heldige vi er som bor i norge. tenk på resten av verden (mest brukte sitat). hvor mange millioner som sulter og har det rett og slett jævlig og her i norge sitter vi og klager på at det er for varmt om sommeren! det er rett sykt. så når man tenker skikkelig på akkurat det så finner du ut hvor bra man egentlig har det og det kan ivertfall av meg defineres som lykke

bra post phunQ
eg synst at sommeren i norge er for kald og ikkje lang nok

akkurat når det gjelder å være lykkelig trur eg på ying-yang prinsippet, du må ha hatt det jævlig for å vite kor bra du egentlig har det. eg har aldri hatt det skikkelig jævlig, men alle har jo hatt sine nedturer. for eksempel blir eg lykkelig når eg blir frisk igjen etter 1 uke med sjukdom i senga.

akkurat no er alt eg trenger for å være lykkelig noen gode venner eg kan dele tanker med. venner som tar seg tid og virkelig bryr seg, det er det beste man kan ha! ein venn av det motsatte kjønn er heller ikkje å forakte
Opprinnelig postet av Dodecha

Lykke for meg er å komme seg bort fra alt.. dette gjør jeg på forskjellige måter:
1. Dagdrømming (alle gjør jo dette iblant)
2. Skating/snowboarding (mitt redskap for å tømme tankene, i tillegg får man jo gjort litt fysisk aktivitet)
3. Rusmidler (skal ikke gå inn på noe dypere her)
4. Arbeid man er glad i (bygg en pc, hekkle et skjerf, whatever turns you on)
Vis hele sitatet...
Skating og snowboarding første prio Ellers tenker vi ganske likt.

Opprinnelig postet av polmen
det stemmer på en prikk orgazmus hvis jeg vinner penger på flax lodd eller får ett stort beløp gratis så er jeg i himmelen der og da,men eter 5 min nå jeg har brukt opp de pengene på ingenting så er jeg steinblakk og den vanlige hverdagen trer inn.

andre momenter er jo selvfølgelig den gamle(men beste), nemlig kjærlighet. jeg syns det beste er å ha kjæreste, det er det beste som fins. å ha en person man kan stole på og som gir en god følelse, en spesiell person man kan dele det meste med og som man har tiltro til. ingen lykke er som den.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde pengene et par dager da. Eller har vel får så vidt noen enda.

Du må huske at ikke alle bor med dama si. Så man kan ikke være med ham/henne hele tiden. Jeg blir deppa et par timer etter hu har gått jeg. Men når hun er der, er det godt.
herregud! jeg glemte skatingen og snowboardingen!

en fredags ettermiddag med brette i hånda og hvis man er på en bra spot! det er meninga med livet mann!

og snowboard på vinteren, overskya med puddersnø <3

dette og det jeg skrev i posten over er det jeg definerer som ekte lykke

edit:
Du må huske at ikke alle bor med dama si. Så man kan ikke være med ham/henne hele tiden. Jeg blir deppa et par timer etter hu har gått jeg. Men når hun er der, er det godt.
Vis hele sitatet...

jeg bodde ikke med hu jeg VAR( ) sammen med heller..

jeg ble og deppa når hu gikk hjem...men ble overlykkelig når hun kom på sånne plutselige besøk bless those times
Sist endret av Polmen; 30. august 2004 kl. 23:39.
først og fremst vil jeg si det var en veldig flott tråd du har startet, og veldig bra skrevet, kua! =)

jeg er lykkelig. har det jeg trenger. jenta mi er vel det som gjør meg mest gla i denne verden. har venner som er der for meg og det er veldig vikti. familie også, bil, penger, jobb og er selvstening og greier meg selv..

er ikke alltid alle dagene er like interessante som andre dager, men livet går i en berg'o dalbane i følge meg.

lykke for meg er å se andre har det bra. ha det gøy sammen.

sette seg mål å greie å oppnå dem er gøy.
Jeg tror ikke man finner lykke før man er død.
Phun Q, du har gjort at jeg får stadig mer lyst til å bli med på neste NFF-treff. Veldig bra post, bra skrevet, gode refleksjoner.

Kjenner meg sinnsykt igjen i den overfladiske, kjedelige samtalen mellom to personer som kjenner hverandre litt. Holder på å ta rotta på meg noen ganger, fordi veldig mange av mine gamle klassekamerater fra Moss har flyttet til Oslo den senere tiden - så må nesten gjennom en sånn samtale 1 gang i uken..

Noen ganger får jeg lyst til å bare bryte ut av samtalen - slik venninnen din gjorde - og så ENDELIG stille et viktig og ekte spørsmål, noe som faktisk betyr noe. Som f.eks om man er lykkelig. Da kommuniserer man i hvert fall ikke på tvers av hverandre lenger, men direkte til hverandre - til noe ekte inne i den andre personen.

Jeg er selv ganske lykkelig, men har vært litt deprimert i ca 3 år nå - pga en jente selvfølelig. Hvis dere ikke har opplevd en depresjon ennå, så burde dere prise dere lykkelig; fordi det er noe som alltid overskygger enhver lykkelig stund. Man tenker "Ja, nå har jeg det virkelig fint" - men allikevel så klarer man ikke FØLE det. Man føler seg nedstemt, selv om man ser rundt seg og ser at man egentlig burde være kjempelykkelig. Man smiler, men mangler den gode følelsen bak smilet - fordi man alltid klarer å sette et "men..." etter lykken.

Heldigvis er den for min del nok snart helt over
Bra tråd. Jeg har vært lykkelig en god stund nå. Bestemte meg en dag* at livet mitt skal heretter dreie seg 99% om meg selv og de tingene jeg liker å holde på med; kanditat for verdens mest egosentriske idiot-prisen? Kanskje, men heller lykkelig drittsekk enn miserabel dørmatte.

*Les: En dag jeg var forpult lei av damer som startet krangler bare for å få oppmerksomhet/bekreftelser (wtf) og kompiser som ble kvalm med en gang de fikk to pils innabords. Type "person a går ut av rommet, b og c prater dritt om a. person a kommer tilbake og b går. a og c prater dritt om b." Etc etc.

Meldte meg ut, reiv med meg PCen, flytta på skogen og trives med det.
Jeg har ikke internett, så jeg er nok ikke akkurat lykkelig
Jeg er ikke lykkelig eller på noen annen måte demprimert, Jeg følger bare livet sin vei, går noe til helvete så venter jeg bare til det skal komme opp igjen.. Og slik har det nesten altid har jeg gjort det slik..
En eller annen smart person sa en gang:
"Ekte lykke er når smerten opphører"
nydelige refekteringer Phun.
Jeg ser på meg selv som lykkelig når jeg har det jeg trenger for å leve et helt vanlig, normalt liv i norge. Det er som oftest slik jeg føler at andre har det også. klarer man seg, har penger nok til ikke å ende på gata, eller i evig trygd, så er man lykkelig. selvfølgelig har økonomiske årsaker masse å si på hvor lykkelig man er idag, for penger styrer hele verden i disse dager.

Jeg vil selv si at jeg tror jeg er lykkelig. min frue gjør meg vanvittig glad, og jeg føler ikke jeg trenger mer enn henne, selv om jeg gjør det. og det får tankene litt bort fra virkeligheten, nok til at man fremdeles er nøktern ovenfor den harde(?) virkeligheten, mens man fremdeles kan drømme seg bort.

nok en gang, finfin tråd Phun Q.
Opprinnelig postet av alexandr
Bra tråd. Jeg har vært lykkelig en god stund nå. Bestemte meg en dag* at livet mitt skal heretter dreie seg 99% om meg selv og de tingene jeg liker å holde på med; kanditat for verdens mest egosentriske idiot-prisen? Kanskje, men heller lykkelig drittsekk enn miserabel dørmatte.

*Les: En dag jeg var forpult lei av damer som startet krangler bare for å få oppmerksomhet/bekreftelser (wtf) og kompiser som ble kvalm med en gang de fikk to pils innabords. Type "person a går ut av rommet, b og c prater dritt om a. person a kommer tilbake og b går. a og c prater dritt om b." Etc etc.

Meldte meg ut, reiv med meg PCen, flytta på skogen og trives med det.
Vis hele sitatet...
Høres ut som om du har mange dårlige venner.
Jeg tror at for stort fokus på om man er lykkelig eller ikke sjeldent fører noe godt med seg, det gjelder nok heller å kunne sette pris på gode øyeblikk, og prøve å bidra litt selv, slik at denne verdenen blir litt mindre jævlig for andre mennesker.
Opprinnelig postet av Dionysos
Høres ut som om du har mange dårlige venner.
Vis hele sitatet...
Tulla mye med dop en periode. Man lærer så lenge man lever.
Se for deg en graf som viser lykken din. Den synker hele tiden.

Alt du gjør påvirker grafen, Enten det er positivt eller negativt, og har to verdier: hvor mye lykke det gir, og hvor lenge den varer (i form av at du blir lei av det som gjør deg lykkelig).

En pølsemeny på shell gir litt lykke, som sikkert går over etter en liten stund.
10 pølsemenyer gir sikkert enda mer lykke, men varer ikke nødvendigvis så mye lenger.

En bil vil sikkert kunne holde lykken oppe en stund. Om du begynner å bli lei av bilen kan sikkert nye felger og et senkesett tyne litt mer lykke ut av bilen din.

Materielle ting gir ikke så langvarig lykke som f.eks en kjæreste du er glad i.

Blir det slutt med kjæresten, stuper nok grafen din et stykke. En etterfølgende kjærlighetssorg vil kanskje dra deg på minussiden av skalaen din også.

Om gjennomsnittsverdien på grafen din er 0 eller høyere kan du ansees som lykkelig.

Er du klar over det siste? Da vil jeg påstå at du er lykkelig!

beklager den matematiske metaforen.. er ikke alle som er like filosofiske av seg
Oohoho! Får frysninger på ryggen, Phun Q! Dette er noe av det beste jeg har lest på lenge
jeg veit ikke jeg...
kan ikke akkurat si at jeg er lykkelig eller ulykkelig. har det greit liksom. tak over hode og greier, men jeg har ikke noe bestemt mål. jeg har lyst til å gjøre så mye, men jeg har en følelse av at jeg ikke kommer til å få gjort noe av det jeg vil.
jeg vil si at jeg blir lykkelig av penger til en viss grad.
jeg har familie og venner (dette trekker jo opp), men jeg har også en far som aldri ringer eller skriver (hakke møtt han på 3-4 år) og det er ikke akkurat noe du blir lykkelig av.

konklusjon
Bean: lever på lånt lykke
Måtte bare føre til et sitat av Kjell Inge Røkke:

"Alle snakker om å være lykkelig, men hva er vitsen? Lykke kan aldri kjøpe deg penger."
Masse deep shit her så jeg får vel slenge meg på. Bare en advarsel: Jeg er trøtt.

Lykken er som mange her sier: Å nå ditt eget mål. Penger gir deg en lykkerus pga. at du får en maktfølelse. Og trygghet ikke minst. Det som gjør deg mest lykkelig er nok å miste noe og få det igjen. Som Tom sa i Tom&Jerry filmen min: Du vet ikke hva du har før du ikke har det. Dette kommer også fram i Jakten på Nyresteinen. Hadde vi ikke hatt internett, hadde ingen hatt drømmer om det. Hadde ikke vi hatt strøm hadde ingen drøt om den kraftigste pc'en.

Lykken er å kunne hvile ut og vite at alt er unnagjort. Du har ikke gjeld, lekser, ting som må gjøres eller noe. Du er fri. Kan legge deg ned å hvile. Det skal jeg snart. Gleder meg til å sove jah.

Lykken er at du har noen som bryr seg om deg. Vil forresten anbefale å studere den "behov pyramiden" litt. Har den i Øki og den er noe sånn: 1. Grunleggende behov (mat osv) 2. Kontakt (venner, familie osv) 3. Husker ikke nå. 4 Status 5. Selvrealisering (Gjennomføre noe)

Ting som gir meg lykke er å kunne lene meg tilbake og tenke: "Dette har JEG gjort. Jeg gjorde det. Det var bra." og hvis jeg kan legge til: "det gjorde livet til et medmenneske bedre" så er det enda bedre.

Orker ikke skrive mer nå, men det å føle frihet til å ytre følelser (som denne teksten gjør) er også litt lykkelig.

Det er de små tingene som utgjør lykken

Peace Out

Erik