Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 1939
Kan noen vennligst hjelpe meg å finne ut hva som må gjøres for å få noe speed på torrentene mine i Azureus?

Jeg sitter bak en 3com trådløs router, på en 2048/256kbps-linje, noe som skal tilsi at jeg skulle hatt ca 100 i nedlastingshastighet. Men dengang ei. Jeg har som oftest ikke mer enn 10 i dl-hastighet, mens uploadhastigheten varierer fra 10 - 20. Dessuten sier den til meg at den har NAT-problemer, og at jeg må åpne porten 6881 på routeren min. (Det går ikke an å regelrett stenge firewallen på routeren )

Har noen andre samme opplevelse, og en smule lyst til å hjelpe? Tror snart jeg dør av forargelse her...

(Btw: håper at dette kan forstås.. MEST trøtt... )

Edit: har åpnet porten. Det hjelper IKKE!
Vel, du har online/telehor, og du har den oppgraderte linjen. Saken er som så at bruker du 5 kb av linja UT (256kbps) så detter du ned til 1500kbps INN.

edit: og slik fortsetter det, hvis du bruker all hastighet ut, så detter innhastigheten ned, og visa versa... behold, bakdelen med ADSL teknologi.
FiTz's Avatar
Trådstarter
Sorry meitemark, det har seg faktisk sånn at jeg ikke får noe speed selv når jeg setter upload-speeden til maks 5kbps.

Det jeg virkelig skulle ønske noen kunne svare på, er hvordan jeg skal få åpnet de irriterende portene!
Har drevet og sett på diverse bruksanvisninger og online-guider siden i går, men ingen sier spesifikt hvordan det skal gjøres.
Kan være de som deler torrentene har jævli trist utlinje da..
FiTz's Avatar
Trådstarter
Vel.. Du har et poeng, men jeg tror ikke at det er hva som skjer. Uansett hvilke torrents, og uansett hvor mange connected jeg har, så er speeden lik null.

Forresten: "smileyene" viser ALLTID gul. Det er liksom en god indikasjon på at noe med NAT-tingen er gåen.
har samme feil her på jobb.
prøv å route/fordwarde portene til pcen med BT klienten på..
se etter noe som heter fordward
FiTz's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg leste noe om det i går. Men, når jeg gjorde det som skulle til, skjedde det ingenting. Farten gikk *litt* opp men, ikke noe alt for nevneverdig... Driver nå og finner ut hvordan man rett og slett fysisk bypasser hele firewallen. Kanskje det kan funke.
du bypasser alt. og disabler nat med å sette pcen som BT ligger på i DMZ
FiTz's Avatar
Trådstarter
Jeg har allerede satt på rerouting til min pc.
Hvordan man skal aktivt deaktivere NAT klarer jeg ikke å finne ut . Skal prøve aktivering/åpning av porter gjennom andre programmer. IRC o.l. Kan jo hende at det funker, selv om det blir irriterende å måtte være avhengig av andre programmer før Azureus funker .
Har selv en trådløs 3Com router og alt fungerer bra her.

Det du kan gjøre er å binde maskina di til en ip-adresse. Gå på LAN Settings -> DHCP Clients List. Der merker du av for fix ved dataen din og legger merke til IP'en du har. Så går du til Firewall og klikker New. Skriv in port 6881 og så IP'en til dataen din.

For å teste om porten er åpen kan du gå på grc.com , klikke på ShieldsUp!, så finne ShieldsUp! litt nede på sida. Der skriver du inn 6881 og klikker custom port probing. Hvis alt er som det skal, skal den vise Closed eller Open.

-edit-
Ignorer det under her, leste litt feil..er neppe nødvendig å gjøre...

Hvis det ikke virker og du vil skru av DHCP, så går du på LAN Settings og skrur av dette her ('The Gateway acts as DHCP Server'). Så legger du til en manuell ip i windows eller hva du nå bruker, f.eks 192.168.1.100 . Gateway blir 192.168.1.1 . Jeg tror du må legge til DNS adresser manuelt for å få det til å virke, men du finner de på status sida inne på routeren.
Den kan vel kanskje fungere som switch og om du kobler internettledningen i en av de 4 pluggene på framsiden?

du bypasser alt. og disabler nat med å sette pcen som BT ligger på i DMZ
Vis hele sitatet...
Hva er vits med router da? Går ikke all data på porter som ikke er satt opp manuelt under til hans data da? Hele poenget med router forsvinner jo da, siden alt blir satt direkte til hans maskin.
Sist endret av EnderW; 6. mai 2004 kl. 16:28.
FiTz's Avatar
Trådstarter
Ånei... nå dør jeg her. PC'en min står ikke under DHCP list. Hva fanden gjør jeg DA?

Tror jeg begynner å hate den routeren .
Opprinnelig postet av FiTz
Ånei... nå dør jeg her. PC'en min står ikke under DHCP list. Hva fanden gjør jeg DA?

Tror jeg begynner å hate den routeren .
Vis hele sitatet...
Sjekk om dataen står på motta IP adresse automatisk.

Du kan også kjøre "ipconfig /all", notere ned "fysisk adresse" og legge den til under DHCP Clients list (fysisk adresse=MAC adresse) og se om den ikke dukker opp da.
han spurte hvordan sette seg utafor NAT. jeg svarte ..
derfor ba jeg han sette seg i DMZ..
og man har da åpnet alle porter..
FiTz's Avatar
Trådstarter
Prøvde nettop den der siden: www.grc.com.
Den fortalte meg at porten ikke var åpen, og at den ikke var lukket. Den var "Stealth"...

Det skulle liksom være bra da også...
Opprinnelig postet av FiTz
Prøvde nettop den der siden: www.grc.com.
Den fortalte meg at porten ikke var åpen, og at den ikke var lukket. Den var "Stealth"...

Det skulle liksom være bra da også...
Vis hele sitatet...
Stealth betyr at du kan glemme å bruke den i Azureus. Som regel er Stealth en bra ting, men ikke når du skal ha porten routa til dataen. Du kjører ikke noen firewall på dataen forresten? Sikker på at den innebygde XP firewallen ikke er på?

En ting du kan prøve er å lage en ny greie under Firewall -> Special apps. Sett trigger port til 6881, og det samme for den porten den skal åpne. Så prøver du firewall testen i Azureus (File -> Configuration Wizard).
FiTz's Avatar
Trådstarter
Eh... Jeg har gjort det også. Javel, da får jeg vel bare glemme hele greia til slutt . Men, men. Hvis det er flere som har ideer, så bare kom med dem. Jeg skal høre med kundeservice om ikke de har en løsning.
Vel, jeg kan sikkert logge meg på routeren og se hvis du vil. Lover å ikke ødelegge noe. Hvis du er interessert PM meg så kan du få IP'en min slik at du kan gi meg tilgang.
I like turtles
Skyfex's Avatar
meitemark: Er ikke ADSL sin feil.. Det er bare telehor så vidt jeg vet som ikke har Full Duplex. Funker helt fint her.

På den annen side så er Suprnova blitt oversvømmet av folk som bruker utradisjonelle klienter med upload capping eller Telehor lignende linjer med null upload. Så downloadene der er ofte trege.
http://btfaq.com/serve/cache/25.html

Så avansert dere skal gjøre alt...
Opprinnelig postet av Scoody
http://btfaq.com/serve/cache/25.html

Så avansert dere skal gjøre alt...
Vis hele sitatet...
Eh...les i det minste tråden før du svarer...
FiTz's Avatar
Trådstarter
Fant nettopp ut en ny ting. Det fackings modemet er også utstyrt med router og firewall. Noen som kan noe om Thomson ADSL-modemer? F. Eksempel, hva kan jeg gjøre for å åpne porter/stenge NAPT (?) eller kanskje bare stenge noe sånn at jeg blir kvitt NAT-errors?

[sarkasme] Ja... Takk Scoody, VIRKELIG hjelpsomt. Det der kunne jeg jo ingenting om... [/sarkasme]
Opprinnelig postet av FiTz
Fant nettopp ut en ny ting. Det fackings modemet er også utstyrt med router og firewall. Noen som kan noe om Thomson ADSL-modemer? F. Eksempel, hva kan jeg gjøre for å åpne porter/stenge NAPT (?) eller kanskje bare stenge noe sånn at jeg blir kvitt NAT-errors?

[sarkasme] Ja... Takk Scoody, VIRKELIG hjelpsomt. Det der kunne jeg jo ingenting om... [/sarkasme]
Vis hele sitatet...
Det du må gjøre er å koble dataen din rett til modemet, så logge på routeren som er på modemet. Så må du fikse en satt IP adresse til 3Com routeren din. Er litt komplisert og jeg vet ikke hvordan Thomson routeren fungerer, så sjekk manualen.

Uansett, for å sette en fast IP til 3Com routeren trenger du MAC adressa til 3Com routeren. Den finner du under "Internet Settings" på 3Com routeren. Noter den ned og gå inn på Thomson routeren. Der må du legge til MAC adressa og tilordne denne adressa en IP. Da vet du hvilken IP 3Com routeren vil få når den blir kobla til.
Så setter du alle porter skal routes til denne IP'en (dette gjøre du på Thomson routeren). Finnes sikkert noe slikt som Virtual DMZ slik som er på 3Com routeren.

Vet det er litt komplisert, men lykke til
FiTz's Avatar
Trådstarter
Ok... Hjertelig takk, skal sette igang å prøve. Ellers da? Når jeg er ferdig, skal jeg bare gjøre det som allerede er blitt nevnt i tråden?

Løpende oppdatering følger
Når du er ferdig skal du gjøre som beskrevet tidligere ja. Letteste er vel å lage en Special Apps med trigger port 6881 som åpner port 6881.
FiTz's Avatar
Trådstarter
Nei fan... Nå dør jeg snart. Det er ingen mulighet for å redirecte ALT som kommer inn i modemet til routeren. Med en gang noen andre enn routeren spør om tillatelse til å få lastet ned noe (noe alle tilkoplede PC'er gjør med en gang ) får de full tilgang, og jeg er tilbake til samme gamle leksa!

Tror snart jeg må ringe til kundeservice jeg... :P
Opprinnelig postet av FiTz
Med en gang noen andre enn routeren spør om tillatelse til å få lastet ned noe (noe alle tilkoplede PC'er gjør med en gang ) får de full tilgang, og jeg er tilbake til samme gamle leksa!
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du mener her. Kan du forklare det på en annen/bedre måte?

Har du satt slik at 3Com routeren alltid har samme IP på Thompson routeren? Og så redirecta port range 0-65540 (eller hva nå som er høyeste port) til denne IP'en? Tror ikke det skulle være så vanskelig.

Hvis det går an for deg å la andre logge inn på routeren så kan jeg sikkert ta en titt hvis du sender meg PM med IP, port og passord for tilgang.
FiTz's Avatar
Trådstarter
vel, det er ikke noe problem lengre å åpne alle portene på 3com-routeren. Det har jeg fikset. Problemet er å fikse Thompson (alcatel) modemet sånn at det redirecter all trafikk til 3com'en. Hadde jeg bare klart det, så skulle saken være biff.

Btw: hvis jeg åpner ALLE porter på routeren, blir ikke det det samme som å legge ned firewallen? Hvilke oppgaver får firewallen igjen når all kommunikasjon får flyte fritt?
Opprinnelig postet av FiTz

Btw: hvis jeg åpner ALLE porter på routeren, blir ikke det det samme som å legge ned firewallen? Hvilke oppgaver får firewallen igjen når all kommunikasjon får flyte fritt?
Vis hele sitatet...
Nettopp. Det blir det samme med mindre firewallen sjekker alle pakker som blir sendt og mottatt. Det er veldig få som gjør dette av hardware routere såvidt jeg vet.

Er rart at det skal være vanskelig å redirecte alle på Thompson routeren...lest manuelen grundig? Kan kanskje leite litt selv senere og se om jeg finner noe...
FiTz's Avatar
Trådstarter
Uff ja, gjør gjerne det.. Personlig har jeg lest manualen (online-hjelpemanual) grundig flere ganger, uten at det står noe konkret som hjelper. Det som står er litt "ute i skyene" og krever gjerne at du må kunne mye om nettverksdeling fra før av osv. Det jeg har fått ut av det som kunne hjelpe har ikke funket i det hele tatt
Vet ikke hvilken modell du har og fant bare noe på Thomson (ikke Thompson). Tar bare en vill gjetting på at det er denne du har:
http://www.speedtouchdsl.com/prod530.htm

Tror det er det vanligste routermodemet. Har samme selv bare uten noen router, kun modem.

Uansett, i så fall start webbrowseren din og gå til:

http://10.0.0.138

Var utrolig avanserte greier så det blir litt vanskelig å forklare hva du skal gjøre videre når jeg ikke har den routeren selv, men skal prøve (tar selvfølgelig ikke noe ansvar om det skulle skje noe galt forresten )
Gå på configuration inne på web-configgreiene. Så finner du IP Adresses. Så går du på DHCP Server eller noe sånt. Der skal du finne enda en undergruppe kalt Server Leases. Der legger du til en ny en med det MAC nummeret som du fant inne på 3Com routeren (les tidligere post). Så setter du dette til en IP som f.eks 10.0.0.255 (husk å sette "lock" på den). Det er den IP'en 3Com routeren din vil få når du kobler den til. Så gjenstår det å route all trafikken til den. Får å gjøre det går du på NAPT (skal ligge under configuration et eller annet sted). Så klikker du "Default Server". Der setter du IP'en som du satte tidligere...
Hvis du er heldig så er det alt som trengs og du kan bruke 3Com routeren vanlig. Vanlig HTTP trafikk routes kanskje 2 ganger, men det skal ikke gjøre noe (og det har jo vært sånn hos deg hele tida allerede).

Håper det virker og at jeg ikke bomma totalt på router, for det her tok litt tid
Om det ikke er helt samme modellen, se om det ikke ligner i alle fall.

-edit-
Sier forresten seg selv, men bare i tilfelle du skulle lure. Du må koble dataen rett i modemet for at dette skal virke. Gå derfor først inn på 3Com routeren og finn MAC adressa dens, så kobler du fra 3Com routeren og til modemet. Etter at du har gjort alt det som jeg sa over så kobler du 3com routeren til modemet...
Sist endret av EnderW; 13. mai 2004 kl. 00:33.
Dere ER klar over at hastigheten på Bittorrent ofte er avhengig av at hvor mye linje man selv er villig til å dele ut og hvor mye man totalt har uploadet til andre? Kort sagt - man kan IKKE forvente å få noe mer enn et par lusne kilobytes i de første minuttene etter at man hopper på en torrent. Vær tålmodig, så øker hastigheten etterhvert.
Opprinnelig postet av ymgve
Dere ER klar over at hastigheten på Bittorrent ofte er avhengig av at hvor mye linje man selv er villig til å dele ut og hvor mye man totalt har uploadet til andre? Kort sagt - man kan IKKE forvente å få noe mer enn et par lusne kilobytes i de første minuttene etter at man hopper på en torrent. Vær tålmodig, så øker hastigheten etterhvert.
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg håper du er klar over at hvis du ikke får kobla til remote clients så får du som regel ikke noen bra fart uansett. Noen ganger så er du heldig, men du har ca kanskje bare halvparten av folk å koble til. For ikke å nevne at skoler o.l som har høy opplasting gjerne er bak brannmur og dermed remote.

Er nok det som er hovedproblemet her...
FiTz's Avatar
Trådstarter
Vel, joda EnderW. Evig takknemlig for hjelpen. Har ikke hatt tid til å teste dette enda (MASSE tentamener osv ) men jeg skal gjøre det når jeg kommer hjem. Hvordan blir det da med portene osv? Er det noe der jeg trenger å gjøre som du vet om?

Slik jeg ser det så SKAL det jo være nok å route alt til en fast IP, men man vet jo aldri... Hvis jeg ikke får noe til etter at dette er prøvd, så skal jeg ringe til Telenor og høre om å få fatt i et nytt modem av gammel, enkel type.
Nja, du skal ha fått nok info ved å lese postene jeg har allerede skrevet. Men er det noe så bare spør selvfølgelig..
FiTz's Avatar
Trådstarter
Hehe... Jess, der var EnderW på kompislista

Har faktisk måttet drillet hull i tre vegger for å få alt til å funke skikkelig nå, men jeg tror jeg har fått det til. Er ikke HELT sikker da... Får bare håpe at muttern/fattern ikke sier noe på den nye ventilasjonen i veggene vi har fått
Drille hull i veggen? Du trengte vel ikke koble det noe annerledes enn før vel? Hørtes litt drastisk ut å drille 3 hull..håper du ikke misforstod noe av det jeg sa eller no
FiTz's Avatar
Trådstarter
Hehe... Neida, bare jeg som ble en smule lei a å ha så dårlig forbindelse til trådløsen . De tok det forresten greit, foreldra mine. Sa faktisk at jeg hadde gjort en god jobb (noe som jeg hadde da :P )

Menne, jeg må se litt på det med NAT-errorene. Akkurat nå sliter jeg med noe tull på trådløsrouteren... Plutselig detter jeg ut, uten NOEN grunn i det hele tatt...
Tror det er noe med noen instillinger på min PC (bare der problemet er). Det skjer liksom bare når jeg har full ytelse på linja da
Oppgrader firmwaren på routeren hvis du ikke har siste versjon. Tror den skal fikse noe sånt. Du finner den etter en del leting på 3Com sidene...

-edit-

Var det forresten det modemet, som jeg gjetta på, du hadde?
Sist endret av EnderW; 14. mai 2004 kl. 19:10.
FiTz's Avatar
Trådstarter
Nesten. Jeg har 510 (S). Den har litt mindre specs tror jeg...
FiTz's Avatar
Trådstarter
Jeg har nyeste versjon av firmwaren. Samme med 3com-routeren, den er fullt oppgradert.

Sorry EnderW, det var ikke alt som trengtes... Det løste ikke noen av problemene mine. Eneste fordelen var at jeg lærte mer da .
Prøvde kundeservice på Telehors nettsider, med det hjalp skitt og ingenting. "Beklager, men vi har ikke support på våre egne produkter! Og ja, vi er alle noen inkompetente rasshull. Ha en fin dag!"

Elns...
Sist endret av FiTz; 15. mai 2004 kl. 13:43.