Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  218 8588
når jeg var 9 mnd gammel var jeg så sjuk og blå at jeg ble fraktet til bergen.
jeg var også sjuk og skeit rundt omkring hele tiden da jeg var rundt ett år gammel. men nå merker jeg mye mindre hvis jeg dytter i meg noe jeg ikke burde. jeg sier ikke at du ikke har blitt helbredet, jeg sier bare at det finnes mange naturlige årsaker.
ja jeg skjønner. kan du spise en pose mel uten konsekvenser ? det kan jeg.. eller. klarer det sikkert ikke uten vann da :>

det jeg ville si var at jeg ikke kunne spise noe mel før.. hver gang jeg spiste gluten bærsja jeg ikke bare overalt. jeg ble veldig sjuk og rennadreta. og da mener jeg veldig sjuk. hvertfall det jeg har hørt av mamma og leger da. kan ikke si jeg husker all verden fra da jeg var 9 mnd.

Nå kan jeg spise så me jeg vil
Sist endret av Bruun; 9. februar 2004 kl. 20:37.
Før hadde jeg sterk pollen allergi, nå merker jeg det ikke i det heletatt, og jeg har hvertfall IKKE blitt helbredet av noen gud. De fleste forandrer seg ganske kraftig med årene.

Man skal ikke undervurdere placebo effekten, fordi man blir "frisk" (hvis man i det heletatt har vært syk da). Hvis det først skulle være noe gudommelig inne i bildet, hvordan vet du at det er din gud som helbreder deg?? I så godt som alle andre religioner skjer det også "mirakuløse" helbredelser som blir gjort av deres gud(er)

en ting til, dere som er Kristne, hvor mange av dere er klar over at religionen deres er bygd på en mytoligi som er mye eldre en kr.domen (har ikke navnet på den mytologien akkurat nå skal finne den boka og redigere dette imorgen) en god del av historiene ifra den mytologien finner man i det gamle testamentet f.eks noas ark.

edit: Bruun De fleste pleier jo å ha morsom bæsj når de er 9 måneder da, det er foresten ganske stor forskjell ifra en som er 9måneder og en som er 12. Melet har nok hatt mye større effekt på deg da du var 9 måneder med andre ord
Sist endret av FotSopp; 9. februar 2004 kl. 20:43.
Opprinnelig postet av Bruun
KAN CØLIAKI HELBREDES?
Intoleransen overfor gluten er livsvarig, og i den forstand kan en cøliaker ikke bli frisk. Fullstendig symptomfrihet oppnås imidlertid så godt som alltid når gluten fjernes fra kosten. Dette vedvarer så lenge dette spesielle kostholdet opprettholdes. Dersom det startes med glutenfri kost i høy alder, kan virkningen inntre langsommere og være mindre fullstendig.
Vis hele sitatet...
vet ikke om det er slik med pollen allergi. men det som skjedde med meg der med den spyingen og alt det andre som skjedde med meg den kvelden så er jeg ganske overbevist.
MEN dette er ikke alt jeg har opplevd med gud. ikke en 1000 del en gang så jeg tror det er "min" gud som helbreder meg. men jeg skjønner så klart reaksjonen din. men nå snakker jo jeg for meg
Opprinnelig postet av FotSopp
Bruun De fleste pleier jo å ha morsom bæsj når de er 9 måneder da, det er foresten ganske stor forskjell ifra en som er 9måneder og en som er 12. Melet har nok hatt mye større effekt på deg da du var 9 måneder med andre ord
Vis hele sitatet...
jeg tok biopsi (slik det skrives?) i bergen og leger sa at det var svært alvorlig osv osv bla.
jeg har journaler om jeg kan kalle det det på legesenteret. tarmtottene mine tok ikke opp næring. det var det ikke en prest som sjekka det var en lege i bergen .
offtopic: bruun, hva syntes du om jehovas vitner? syntes du at det er mye fornuftig der? Eller syntes du kanskje hele troen er noe tull..
Bare lurer siden du er så veldig troende selv.
høres det ut som
jeg har ikke snakket med en eneste jehova vitne kis. så jeg kan ikke si jeg har peil på jehovas vitner. hmm.. er sikkert ikke noe gale med de.. ? men jeg kan jo si hva jeg mener om det om du vil forklare meg hva jehovas vitner er vet jo så klart at de mener noe om bibelen osv
nei bare glem det.. spontan nyskjerrighet

jeg tror hvertfall alle trenger et slags håp å klamre seg til når det ikke går ens vei. I veldig mange tilfeller er dette gud. Kommer alltid til å eksistere
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
For alle dere som virkelig tror at det finnes en Gud.. Ja hvor er han da? I himmelen? Ja hvor er himmelen da? Hvorfor har ikke Gud vist seg for oss mennesker..? Hvorfor fins det ikke bevis for at han i det hele tatt eksisterer? Hvorfor skapte han mennskene?

Noe å tenke over..
simple: jeg vil ikke si at jeg bruker gud som et fjernt håp. når jeg opplever ting med gud så kan jeg ikke nekte på det. men så klart vil jo da folk si at det jeg opplever er bare et håp for jeg er redd for verden :P jaja..

jdG: gud kan vise seg for deg han. kanskje på en litt annen måte en du har tenkt deg. leste du posten om han som nesten druknet i dusjen? ja, gud er vel i himmelen. hvordan kan du si at det ikke finnes bevis på at han lever når du ikke engang har "prøvd" gud?? mange kristne vil vel si at menneskene/verden var en gave mellom gud jesus og den hellige ånd i kjærlighet.
jeg stikker nå, men for å gjøre det litt mer klart:

Jeg er medlem i en pinsemenighet der vi driver mye med ungdomsarbeid og kollekten går for det meste til å lage det kult i kirka vår. vi har en god del lys scannere og vi har litt røykmaskiner osv osv. dette ungdomsarbeidet vokser stadig her på sunnmøre. i begynnelsen av 03 var vi rundt 40 medlemmer. nå ligger vi på mellom 80 og 140 ungdommer som går der stortsett hver lørdag. menigheten vokser for de ser at det funker.
Gud er kanskje ånd men han er en praktisk gud.

Møtene i kirka er ikke som en vanlig gudstjeneste i det hele tatt.
Vi har laget mange dvd-er fra møter der. opplegett er kjempe stilig og mange ikke kristne ungdommer går dit for å møte folk eller bare være med. for det er ufattelig kult der.

kan sikkert vise masse bilder osv fra møter om noen vil se !

ungdomslederene våre er rundt 20 - 30 år. men det er vi ungdommer som gjør det meste av setup, gjennomgang, stagemanaging osv osv.

på møta har vi en god del filmsnutter som vi viser
vi har mange som rapper, braker eller gjør andre slike ting
og vi har mange unge talere som får noe fra gud og deler det med oss resten.
det er kjempe artig og vi ser på hverandre hvordan vi vokser i gud og blir rikt velsignet.
om noen noen gang skulle være i ålesund på en lørdag kl 8 kan jeg anbefale på det sterkeste å ta en titt innom!
Sist endret av Bruun; 9. februar 2004 kl. 21:29.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Bruun: Jeg har vært kristen hele livet, men har funnet ut nå at jeg ikke tror det finnes en gud, fordi jeg synes det er mest logisk for meg.. Jeg har bedt til han mange mange ganger, men enten så skjer det ingenting eller så skjer det værst tenkelige.. Hadde gud vist seg for meg, så jeg kunne sett at han/hun/det var ekte, DA kunne jeg ha trodd på hans eksistens.. men dette har ennå ikke skjedd.. Og jeg tviler på det noen gang vil skje..
hva har du bedt om? når du legger deg i kveld. be gud snakke til deg eller vise deg noe som kan gjøre deg sikker på at du kan tro på han. trenger ikke være når du legger deg, men da kan det være du er mest klar liksom. jeg vil bare at du skal få oppleve det fantastiske jeg har opplevd! =D

kan be for deg jeg og
Sist endret av Bruun; 9. februar 2004 kl. 21:31.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
hehe! kan prøve!
super kult =)
Jeg ser egentlig ikke noe galt i at folk kan få tro på hva de vil, mange ville kanskje hatt store problemer uten en personlig tro. Det jeg har et større problem med, er organiseringen av større menigheter og religioner. Det behøver ikke være så ille, men bare se på det som rulles opp rundt "knutby drapet", sånne ting er fullt mulig i små menigheter. Takk til det åpne nye testamentet ispedd litt regler fra det gamle Masse regler som ble funnet på og skrevet ned for 2000 år siden! det er mye fornuftig der, men mye dritt og, hvordan i helvete kan man bare velge ut det man liker når hele bibelen går for å være en "hellig" bok. Jeg vet det er mange forklaringer, men jeg har ikke hørt noen som har tilfredstilt meg.

Jeg har egentlig lyst til å skrive og utdype veldig mye mer og. kanskje jeg skyter inn noe senere.
For å få det helt klart, personlig tro mener jeg er helt greit. alle har en slags personlig tro.. "religiøs eller ikke"
Opprinnelig postet av Damnyou
For å få det helt klart, personlig tro mener jeg er helt greit. alle har en slags personlig tro.. "religiøs eller ikke"
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noen personlig tro, og jeg skjønner ikke hva andre skal med det heller.
Klart det hadde vært greit å ha en fullstendig forståelse av alt, men å bare henge seg på en eller synse fram en egen tro blir for dumt. Uansett er det en forskjell på å tro og å vite, og jeg er mer interessert i sistnenvte.
Bare noen spoersmaal.. Som jeg har forstaat det har gud skapt jorden og mennesket. Men naa er det saann at universet utvider seg hele tiden(bevist). Og fysikkere mener at en gang vil hele universet snu og gaa "innover" igjen til midten av universet og saa ut igjen.. hvorfor ville han skape jorden hvis den er doemt til doeden uansett?
Og hvorfor skapte gud mennesket? hvilken nytte har vi til han? eneste jeg kan tenke meg er at han skapte oss for at han kjedet seg, og da er han ikke perfekt.
Jeg tror heller paa Matrix, at alle er koblet opp til maskiner og de sender impulser til hjernen vaar.
Vi kan gå tilbake til dette med sansynlighet.. Mange av dere nevner dette ordet hele tiden. Greit at evolusjon har en del gode poeng. Kreasjon har også mange ting..

Det som ofte er poenget evolusjonistene prøver å målbinde kreasjonistene med er TID. Kristne tar bibelen bokstavelig og mener at alt liv er 6-8000 år gammelt. Det ler mange av.

Forutsetningen til at Evolusjon skal fungere er TID. Uorden blir til orden over millioner av år..

Noen grunner til at jorden ikke er så gammel: (tatt fra engelsk side).
--------
The amount of Helium 4 in the atmosphere, divided by the formation rate on earth, gives only 175,000 years.

The erosion rate of the continents is such that they would erode to sea level in less than 14,000,000 years, destroying all old fossils.

Topsoil formation rates indicate only a few thousand years of formation.

Niagara Falls’ erosion rate (four to five feet per year) indicates an age of less than 10,000 years.

The oceans are getting saltier. If they were billions of years old, they would be much saltier than they are now.

The oldest living coral reef is less than 4200 years old.

The oldest living tree in the world is about 4300 years old.




****
Bah, kan komme med flere... Må lese til prøve..
hvorfor tenke på det som å ha en personlig tro på den måten. jeg opplevde noe, og det forandret livet mitt litt teit å ikke skal tro det når jeg har opplevd det så tydelig, hvorfor skal alle binde det sammen med at tro er et falsk håp man klamrer seg til med en gang vinden ikke er i medvind ? hmm
Opprinnelig postet av fourpack
Bare noen spoersmaal.. Som jeg har forstaat det har gud skapt jorden og mennesket. Men naa er det saann at universet utvider seg hele tiden(bevist). Og fysikkere mener at en gang vil hele universet snu og gaa "innover" igjen til midten av universet og saa ut igjen.. hvorfor ville han skape jorden hvis den er doemt til doeden uansett?
Vis hele sitatet...
Fysikere mener ikke at universet nødvendigvis vil kollapse, det kommer an på massetettheten til universet. Og den har de ikke mer en grove anslag for.
Faktum er at universet faktisk akselererer utover (galaksene akselererer fra hverandre, dvs. farten vi beveger oss fra hverandre med øker hele tiden), men hvorfor vet ingen (også her er det mye spekulasjon).
Det jeg mente med personlig tro var veldig åpent rune. Du tror f.eks. at det ikke finnes noen gud, og er åpen for det som kan bevises. akkurat som meg, men jeg synes verden er for stor og uforståelig til å kunne hevde at dette er riktig syn. Jeg er åpen for det som kommer og gjør det som føles riktig for meg.
Er ikke religiøs og det skal noe helt sinsykt til før jeg kunne blitt det! Bibelen og Koranen osv.. er helt fullstendig avskrevet på grunn av all dritten. hater også "menighets" opplegget uansett religion. heldigvis ser det ut som verden etter hvert går riktig vei i forhold til å gå bort i fra religion
men jeg mener det sunneste er å være åpen og se saken fra flere sider. det er det jeg mener akkurat nå
Hmm, ble litt rotete.. får klarere litt. jeg mener at det er en personlig tro å velge å ikke tro på noe.
Det blir litt dårlig fart på diskusjonen av så moderate meninger, men det er vel provoserende nok for de mest "ekstreme" på begge sider?
Opprinnelig postet av Damnyou
Det jeg mente med personlig tro var veldig åpent rune. Du tror f.eks. at det ikke finnes noen gud, og er åpen for det som kan bevises.
Vis hele sitatet...
Tror du misforstod litt. Jeg mener ikke at gud ikke finnes, jeg bare sier at jeg ikke vet om gud finnes eller ikke. Faktisk vil jeg påstå at mitt syn er ganske nærliggende ditt, bortsett fra at jeg ikke klarer å tvinge meg til å respektere at alle skal gå rundt å tro ditten og datten.

akkurat som meg, men jeg synes verden er for stor og uforståelig til å kunne hevde at dette er riktig syn. Jeg er åpen for det som kommer og gjør det som føles riktig for meg.
Er ikke religiøs og det skal noe helt sinsykt til før jeg kunne blitt det! Bibelen og Koranen osv.. er helt fullstendig avskrevet på grunn av all dritten. hater også "menighets" opplegget uansett religion. heldigvis ser det ut som verden etter hvert går riktig vei i forhold til å gå bort i fra religion
men jeg mener det sunneste er å være åpen og se saken fra flere sider. det er det jeg mener akkurat nå
Vis hele sitatet...
OK, da er vi så godt som enige. Poenget er at både ateister og kristne er troende. Den ene gruppen tror at gud ikke finnes den andre tror at han finnes.
Jeg tilhører den gruppen som innrømmer at dette er et spørsmål uten sikkert svar, og tror derfor ikke noe spesielt utover hva jeg vet sikkert. Agnostiker, kalles det vel.

EDIT: Så ikke andre posten før nå, jeg vil ikke kalle mitt syn for en 'personlig tro', da det netopp er det å tro som står meg imot.
Ser ut som vi er veldig enige her. Men jeg vil fortsatt påstå at å være agnostiker er en personlig tro. Etter min mening den beste
Opprinnelig postet av Damnyou
Bibelen og Koranen osv.. er helt fullstendig avskrevet på grunn av all dritten. hater også "menighets" opplegget uansett religion. heldigvis ser det ut som verden etter hvert går riktig vei i forhold til å gå bort i fra religion
Vis hele sitatet...
Hvilke ting i Bibelen er det du forkaster/ikke støtter?
Opprinnelig postet av Perkele
Hvilke ting i Bibelen er det du forkaster/ikke støtter?
Vis hele sitatet...
Vet at denne egentlig ikke er rettet om meg, men jeg trekker fram det en artig post fra en annen tråd:
http://www.freakforum.nu/forum/showt...566#post142566

Netopp slikt er det jeg stiller meg skeptisk til ved bibelen, ihvertfall.
rune420, jeg leste litt i den posten der.. Det som står der er mye kritikk som ikke hører hjemme. Lite stemmer.. Kom med konkrete ting som du ikke liker med _kristendommen_, ikke alle gamle lover i GT osv.. De gjelder ikke..

Ang. homofile, så mener bibelen at det er synd å være en praktiserende homofil. Ja, desverre. Det er den ene tingen jeg målbindes i.. Det er en smule forkastelig på en måte, og på en annen måte rett..

Til andre på forumet: Kom gjerne med ting dere er skeptisk til.. Det er bare det at dere ikke må henvise til gamle lover osv i GT, fordi de har ingen makt lenger. I kristendommen døde Jesus for oss, og vi er fri fra slike lover.
Opprinnelig postet av rune420
Vet at denne egentlig ikke er rettet om meg, men jeg trekker fram det en artig post fra en annen tråd:
http://www.freakforum.nu/forum/showt...566#post142566

Netopp slikt er det jeg stiller meg skeptisk til ved bibelen, ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke kristendommen, men de 10bud kom vel senere enn dette(der det er hentet fra i bibelen.). Og de er liksom regler over regler i kristendommen, right ?! Der står det at man ikke skal drepe(++) elns..
Opprinnelig postet av Perkele
Til andre på forumet: Kom gjerne med ting dere er skeptisk til.. Det er bare det at dere ikke må henvise til gamle lover osv i GT, fordi de har ingen makt lenger. I kristendommen døde Jesus for oss, og vi er fri fra slike lover.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at du egentlig kan gjøre akkurat hva faen du vil, så lenge du tror på Jesus? Mens vi som ikke tror egentlig også kan gjøre akkurat hva vi vil siden det ikke betyr noe fra eller til da vi allikevel ikke tror på Jesus? I bunn og grunn døde altså hele moralbegrepet med Jesus?
Enten er Gud bare veldig dum, ellers er det noe fundamentalt feil med hele teorien.
Gud er enkeltindividets åndelige klimaks.

Jeg tror at det åndelige klimakset har mer med selvdisiplin å gjøre enn fantasi.

Bibelen har ikke noe med religion å gjøre, annet enn at de kristne holder av den, men Bibelen er viktig som et kart over den vestlige verdens normer og regler.

Selv er jeg panteologisk anlagt og føler meg ens med hopier, samojeder og inuitter.

Husk; Denne verden vil bli løyet til!

De tålmodige venter på den syvende sønn av den syvende sønn i det nye landet.
Dersom Gud er allmektig, kanke han ta også lage en stein som er så stor at han ikke kan løfte den? Oops...
Ok, det er allerede sagt en del fornuftig her. Får bare legge til en kommentar om bibelen. Problemet mitt med det gamle testamente er at det i det hele tatt er lagt med i bibelen. Man ser stadig eksempler på at kristne henter seg litt lover og regler de mener de har bruk for derfra. Og ja, jeg fikk med meg at du mener det gamle testamente ikke gjelder perkele. Men nå kommer vi til det andre problemet, det er at det nye testamente er så åpent. Selv om de fleste mener at de har "riktig" tro og tolkning, så er det nye testamente så åpent at det kan tolkes i hvilken som helst retning. Man kan bare legge vekt på det man liker. og jesus døde jo for alle våre synder
Selv om det er mye fint i bibelen blir det for dumt å basere en mer eller mindre "bastant" tro på den.
Og enda en ting, det nye testamente må sees på som en revisjon av bibelen. Dette var mulig fordi det skjedde i et så lite miljø. hva hvis "gud" :P skulle finne på noe nytt han gjerne ville ha med. han har jo allerede gjort det en gang.. og han bruker jo budbringere.. ingen vil ha sjanse til å kunne gjøre noen allment aksepterte endringer på bibelen.. tenk på det! Så veldig fint når alle mener de har rett :P den eneste måten det kunne fungert tilfredsstillende på var hvis det bare var absolutte regler og konsekvenser. Det går sikkert an å ha det veldig fint som kristen, men det er absolutt ikke noe argument for å akseptere religionen og bibelen!
rdxz: Homer`s spørsmål til Ned:

"Could Jesus microwave a burrito so hard that he himself couldnt eat it?"
Opprinnelig postet av rune420
Så det du sier er at du egentlig kan gjøre akkurat hva faen du vil, så lenge du tror på Jesus? Mens vi som ikke tror egentlig også kan gjøre akkurat hva vi vil siden det ikke betyr noe fra eller til da vi allikevel ikke tror på Jesus? I bunn og grunn døde altså hele moralbegrepet med Jesus?
Enten er Gud bare veldig dum, ellers er det noe fundamentalt feil med hele teorien.
Vis hele sitatet...
Det er i grunn det jeg sier ja.. Men når du har Jesus i livet, så forandrer det deg.. Det er helt feil å kalle dette dumt, fordi alle synder er like store, dvs vi er alle like, og like "syndige".
jeg har ihvertfall fått sagt mitt her.. diskusjonen dør vel ut snart.

Vi møtes nok ikke i noen himmel til slutt, gjør det beste ut av det ene livet vi vet at vi har

Og til de som absolutt vil være kristne så syns jeg dere ihvertfall burde gå tilbake til det gamle testamentet for å få litt orden på sakene!
Og husk at det aldri er for sent å ta til fornuften selv om det innebærer at dere må ta ansvaret for deres eget liv!
er nok ganske skummelt å måtte tenke over ting selv, but thats life!
De fleste her tror ikke på gud...jeg har ikke noe mot det..men jeg tror på gud..

men det er masse her i verden som kan virke uforståelig... det er jeg enig i...eks:

-hva er evighet

-hvorfor skapte gud det onde (gjorde han det...kansje for at han ikke skulle tvinge oss til å leve med han..slik at vi hadde et valg...)

-hva er grunnen til at menneske valgte å leve i synd (via frukten osv..)


OSV...
(men er det viktig å vite desse tinga...)

Men jeg lurer på en ting hos dere som ikke tror på gud...

-hva tror dere på når det gjelder starten på verden/universet?

er nemlig litt interesert..
Sist endret av One_ar; 10. februar 2004 kl. 18:03.
hvis det er en gud, og denne guden skapte jorden, da er jo han i full virksomhet framdeles, rundtom i hele universet blir jo det stadig født nye planeter...

Lurer på om ikke platon hadde et poeng jeg, vi ser skyggebilder av sannheten, forvrengt...
Opprinnelig postet av One_ar

-hvorfor skapte gud det onde (gjorde han det...kansje for at han ikke skulle tvinge oss til å leve med han..slik at vi hadde et valg...)

-hva er grunnen til at menneske valgte å leve i synd (via frukten osv..)
Vis hele sitatet...
Hva er livet uten døden?
Hele vitsen med å kjede seg er å faktisk ha det moro når man kan..
Jeg er ikke troende, men hvis det skulle være en mening med ondskap, har det nok med at en omvendt synder er bedre fangst enn 10 som alltid har vært rene..

-hva tror dere på når det gjelder starten på verden/universet?
Vis hele sitatet...
Universet har ingen start, og ingen ende.
Det er fullstendig dynamisk, og utvider og kollapser ganske ofte.. Sånn ca hvert 500 mrd år eller noe? Kanskje oftere, kanskje skjeldnere..
Det ekspanderer fortere enn du kan bevege deg (og lyser for den saks skyld), og virker derfor evig. Du kan si det ikke utvider seg, det sprer seg
Det kommer nok til å trekke seg sammen såpass kraftig at du ikke klarer å komme unna sentrum (giga-sort hull) når det skjer, så virker fortsatt evig når det er på vei tilbake.

Vel, det er da en av mine teorier iallefall
Opprinnelig postet av One_ar

OSV...
(men er det viktig å vite desse tinga...)

Men jeg lurer på en ting hos dere som ikke tror på gud...

-hva tror dere på når det gjelder starten på verden/universet?

er nemlig litt interesert..
Vis hele sitatet...
Har ikke peiling. Har heller ingen forutsetninger for å ha peiling.
Det er kanskje viktig å vite disse tinga, men jeg vet dem allikevel ikke. Slik er det bare.

EDIT: Så ikke ditt svar før nå Perkele.
Det er i grunn det jeg sier ja.. Men når du har Jesus i livet, så forandrer det deg.. Det er helt feil å kalle dette dumt, fordi alle synder er like store, dvs vi er alle like, og like "syndige".
Vis hele sitatet...
OK, så for alt vi vet sitter Adolf Hitler og spiser brødskiver med Philadelphia på en eller annen sky bare fordi han trodde på Jesus?

Sist endret av rune420; 10. februar 2004 kl. 19:14.
One_ap : Universet kan ikke ha en start, for hvis den hadde.. hva var foer det ? Og universet er _alt_, hvis vi sier universeten utvider seg saa maa det vaere noe forann den. som den strekker imot.
Og universet kan ikke slutte heller.. for hva skjer etter det slutter?
Tror at alt henger sammen paa en maate.. slik at hvis du gaar ut av slutten av universet saa kommer du til starten, eller det man sier er starten.
Opprinnelig postet av Damnyou
Men nå kommer vi til det andre problemet, det er at det nye testamente er så åpent. Selv om de fleste mener at de har "riktig" tro og tolkning, så er det nye testamente så åpent at det kan tolkes i hvilken som helst retning. Man kan bare legge vekt på det man liker. og jesus døde jo for alle våre synder
Vis hele sitatet...
Hvilke ting er det du peker på?
Det er ikke så mye "åpent" i NT i det hele tatt.. Alt skal ikke tolkes. Og de som tolker ting i alle mulige retninger gjør feil. Det er ikke mye som skiller "trosretningene" i kristendommen. Det er for det meste dåp, nattverd, åndegaver og helbredelse.

NT er ikke en revisjon på bibelen. NT handler om Jesus Kristus og hans liv.

"Ingen vil ha sjanse til å kunne gjøre noen allment aksepterte endringer på bibelen.. tenk på det!"
* Det var ingen tankevekker - Kun en selvfølgelighet som jeg var fullstendig klar over *

Du snakker også om at bibelen burde handle om regler og konsekvenser. Hvilke regler skulle dette vært? Hvorfor skulle vi ha disse reglene? Skal de som har syndet aldri få en ny sjanse? Da er vi jo alle fortapt :P..
Opprinnelig postet av Orgazmus
Universet har ingen start, og ingen ende.
Det er fullstendig dynamisk, og utvider og kollapser ganske ofte.. Sånn ca hvert 500 mrd år eller noe? Kanskje oftere, kanskje skjeldnere..
Det ekspanderer fortere enn du kan bevege deg (og lyser for den saks skyld), og virker derfor evig. Du kan si det ikke utvider seg, det sprer seg
Det kommer nok til å trekke seg sammen såpass kraftig at du ikke klarer å komme unna sentrum (giga-sort hull) når det skjer, så virker fortsatt evig når det er på vei tilbake.

Vel, det er da en av mine teorier iallefall
Vis hele sitatet...
Dette er i følge ny forskning feil. Universet utvider seg, men kommer ikke til å trekke seg tilsammen igjen. Det er fordi vi har funnet ut at farten universet bremser ikke opp for å så trekke seg sammen, men akselererer. mao. utvider seg mer og mer.
Opprinnelig postet av rune420
OK, så for alt vi vet sitter Adolf Hitler og spiser brødskiver med Philadelphia på en eller annen sky bare fordi han trodde på Jesus?
Vis hele sitatet...
Dette kan være tilfelle. Jeg tror at Gud er rettferdig på en måte vi ikke forstår. Han ser til hjertet. Om Adolf Hitler var en kristen, eller ble det på dødsleiet, så er det en mulighet for at han er i paradis nå..
Opprinnelig postet av rdxz
Dersom Gud er allmektig, kanke han ta også lage en stein som er så stor at han ikke kan løfte den? Oops...
Vis hele sitatet...
Er med på den.. Vil du ha en tilbake?

Vi to kjører bil. Hvis jeg kjører 10 ganger fortere (f.eks du 10 km/t og jeg 100 km/t) enn deg, og du starter 100 meter foran meg... Vil jeg noengang ta deg igjen?
Opprinnelig postet av Perkele
Dette kan være tilfelle. Jeg tror at Gud er rettferdig på en måte vi ikke forstår. Han ser til hjertet. Om Adolf Hitler var en kristen, eller ble det på dødsleiet, så er det en mulighet for at han er i paradis nå..
Vis hele sitatet...
Gud er rettferdig, ja. Så rettferdig at han passer på å skape minst 7-8 forskjellige store religioner som hver har ca. 20-30 undergreninger, slik at valg av religion nærmest blir som å spille lotto om å få komme til paradis. De som skulle være så uheldige å velge feil går desverre en evighet med pinelse i møte.
Usaklig å si at Gud passer på å skape andre religioner da. Tenk over det.
Er ikke Gud som styrer stortsett alt da? Hvordan skiller man Gud fra Gud?
Gud styrer ikke oss!

Vi er skapt med en fri vilje til å gjøre hva vi vil..
Vi er ingen roboter Gud har skapt for å tilbe ham. Vi er skapt til felleskap med Gud.