Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3881
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
© Gusto for nFF 2001

Jeg setter opp eggdrop versjon 1.6.4, for det er den jeg har brukt. Men denne artikkelen virker fint med 1.6.6 også. Husk at du trenger et shell for å kjøre eggdrop.

Last ned eggdrop
Først må du få tak i en eggdropversjon. Det kan du finne på egghelp.org. Jeg anbefaler deg å bruke 1.6.4, eller helst 1.6.6. IKKE 1.6.5, for den har en stor sikkerhetsfeil som du helst vil unngå.

Installasjon
Det første du skal gjøre er å laste opp eggdrop1.6.4.tar.gz på shellkontoen din, jeg synes det er lettest å laste filen opp gjennom en FTPklient istedenfor gjennom telnet eller mest sannsynlig ssh (ssh er en sikrere versjon av telnet). Telnet har porten 23, ssh bruker 22. Du trenger ikke å lage en egen mappe til programmet, det blir automatisk laget under installasjonen.

Så telnet’er eller ssh’er du deg opp mot shellet ditt og skriver:
”tar zxvf eggdrop.1.6.4.tar.gz”. hvis det ikke virker, må du bruke disse kommandoene: ”gunzip eggdrop1.6.4.tar.gz”, og deretter ”tar xvf eggdrop1.6.4.tar”. Nå vil filen bli pakket ut til en mappe kalt ”eggdrop1.6.4”.

Gå inn i den nylagde mappen. ”cd eggdrop1.6.4”. Så skriver du ”./configure” for å forberede installasjonen. Når konfigurasjonen er ferdig, skriv ”make config”. Hvis du selv vil bestemme hvilke moduler som skal bli installert, skriv ”make iconfig”. Jeg anbefaler at du skriver ”make config”, da får du installert hele pakken, og da slipper du framtidige kompilasjoner hvis du allikevel vil ha en funksjon som du ikke valgte ved første installasjon. Dessuten tar eggdrop liten plass, så hvis du har under 5 mb ledig har du fortsatt god plass til en eggdrop. (hvis du skal installere flere moduler som gseen og stat MÅ du kompilere flere ganger. Men det er en helt annen artikkel.)

Nå skal du skrive ”make”. Nå blir eggdroppen kompilert. Det kan ta litt tid, så ha tålmodighet. Neste kommando blir ”make install dest=~/eggdrop”. Mappen trenger ikke å hete ”eggdrop”, du kan kalle den hva du vil. På noen shell virker ikke den kommandoen. Istedenfor ”~” må du skrive inn hele stien, f.eks ”make install dest=/home/gusto/eggdrop”, som jeg bruker.
Gå tilbake til root på shellet ditt, ”cd ~” og chmod mappen du installerte boten i. ”chmod 700 eggdrop”.

Nå er vi ferdig med installasjonen. Du kan slette mappen ”eggdrop1.6.4” hvis du vil, men jeg liker å ha den der, sånn i tilfelle jeg skal installere noe seinere.

Konfigurasjon av .conf-filen
Her kan vi bruke den enkleste konfigurasjonsfilen (eggdrop.simple.conf). Den finner du i mappen du installerte boten i. Nå går igjennom linjene som er verdt å forandre. Husk at å kjøre boten med eggdrop.simple.conf gjør at den ikke yter i nærheten av maksimalt. Den er bare for totalt nybegynnere som har lyst til å få et innblikk i botens virkemåte før de begir seg ut på konfigurering av eggdrop.complete.conf eller eggdrop.advanced.conf.

eggdrop.simple.conf:

Det aller første du må gjøre er å forandre denne linjen:
#! /path/to/executable/eggdrop
Den viser hvor boten er installert på shellet. I mitt tilfelle var det her:
#! /home/gusto/eggdrop

Sette nicket til boten (og et eventuelt nick hvis førstevalget allerede er tatt):
set nick "Lamestbot"
set altnick "Llamab?t"
Nicket kan du selfølgelig forandre til hva du vil, men husk at bl.a Efnet har bare støtte for 9 tegn i nicket. Spørsmålstegnet i nicket betyr at boten setter inn et tilfeldig tall for å finne et nick som er ledig.

Så skal du forandre på linjen som forteller real-name’et til boten:
set realname "/msg LamestBot hello"
Selv byttet jeg det ut med navnet på boten min.

Nå har vi kommet til serverlisten.

set servers {
you.need.to.change.this:6667
}

Min liste ser noenlunde slik ut:

Set servers {
irc.homelien.no:6667
irc.du.se
irc.daxnet.no:6667
irc2.homelien.no:6667
}

Du trenger ikke å ha porten etter ircserveren, det gjør du som du vil med. Det er lurt å ha flere servere på listen, for hvis en server detter ut prøver boten automatisk å koble seg opp mot neste server på listen.

Nå er det på tide å legge til en kanal (#). Her er eksempelet i eggdrop.simple.conf:

channel add #lamest {
chanmode "+nt-likm"
idle-kick 0
stopnethack-mode 0
}

channel set #lamest +enforcebans +dynamicbans +userbans
channel set #lamest +dynamicexempts +userexempts +dynamicinvites +userinvites
channel set #lamest -autoop -bitch +protectops +protectfriends +dontkickops
channel set #lamest +greet +statuslog
channel set #lamest +revenge +autovoice
channel set #lamest -secret -shared +cycle
channel set #lamest -inactive -seen +nodesynch

Du må selvfølgelig forandre på #lamest til navnet på kanalen du selv vil ha. Chanmode og idle-kick sier seg selv, og stopnethack-mode deoper brukere som kommer inn på kanalen med serverop.

En liten forklaring på de forskjellige chansetkommandoene. Vi begynner på toppen:
(”+” = aktivert, ”-” = deaktivert)

enforcebans: Hvis du setter en ban blir de som har samme hostmask kicket automatisk hvis de er på # når du satt den.
dynamicbans: Boten har de bannede hostmaskene lagret slik at banlisten på kanalen ikke blir så altfor stor. Hvis noen som er bannet da kommer inn på #, gjenkjenner boten hostmasken og aktiverer banen.
userbans: Lar brukere sette ban uten å måtte gå gjennom botens konsoll.
dynamicexempts: Fungerer på samme måte som dynamicbans, bare at denne kommandoen gjelder de som IKKE kan bli bannet.
userexempts: Lar brukere sette exempts uten å måtte gå gjennom botens konsoll.
dynamicinvites: Fungerer på samme måte som de andre dynamickommandoene. Nå kan invitelisten være liten selv om det er mange på den, for boten har den komplette listen lagret, klar til aktivering når det trengs.
userinvites: Lar brukerne sette invites uten å måtte gå gjennom botens konsoll.
autoop: Gir @ til brukerne med +o flagg med en gang de kommer inn i kanalen. Ikke så veldig lurt.
bitch: Boten tillater ikke andre enn brukere med +o å få @.
protectops: Ope en bruker med +o automatisk hvis den blir deopet.
protectfriends: Ope en bruker med +f (friend) hvis den blir deopet.
dontkickops: Boten kommer ikke til å kicke brukere med +o uansett hva de gjør.
greet: Boten sier en linje med info når en bruker kommer inn på #’en, f.eks ”Velkommen Tormod!”.
statuslog: logge hvor mange som er inn på kanalen, hvem som er op, voice eller ingenting hvert 5 minutt.
revenge: Lar boten huske hvem som deoper, kicker, banner boter, oper eller venner for å senere straffe dem ved å deope/kicke/banne dem. Brukere med +f går ikke under revenge.
autovoice: Gir brukere, med flagget +v, automatisk voice (+) når de kommer inn i kanalen.
secret: Unnlater å vise #’en på botnettet.
shared: Dele bruker- og kanalinfo.
cycle: Hvis boten(e) er alene igjen på kanalen og uten op går de ut og inn av kanalen for å skaffe seg op.
inactivate: På denne måten kan boten gå ut av kanalen uten å miste innstillingene.
seen: Lar brukerne se når andre brukere sist var innpå kanalen.
nodesych: Hindrer boten i å krangle med f.eks chanserv.

Nå har jeg beskrevet alle kommandoene som er brukt til ”channel set” i eggdrop.simple.conf”.

Neste linje du eventuelt må forandre er:
set net-type 0

0 = efnet (ikke hybrid), 1 = ircnet, 2 = undernet, 3 = dalnet, 4 = efnet (hybrid), 5 = andre nett. Min bot er på efnet, så jeg beholdt min på ”0”.

Så skal du skrive navnet på eieren til boten.
set owner "MrLame, MrsLame"
Her setter du inn nicket ditt, du trenger bare å ha 1 nick der, det gjorde jeg.

Det neste punktet på listen er fil- og mappenavn:

set userfile "LamestBot.user"
set chanfile "LamestBot.chan"
set temp-path "/tmp"
logfile msbxco * "logs/eggdrop.log"
logfile jpk #lamest "logs/lamest.log"

Her forandrer du selvsagt “LamestBot” til nicket på DIN bot, og #lamest byttes ut med navnet på kanalen din, samme med ”lamest.log”.

Nå er det bare en linje igjen å forandre på, og det er denne:
die "you didn't edit your config file! that's a NO NO"
Den må du ta helt vekk, eller sette en # foran, slik at kommandoen blir deaktivert:
# die "you didn't edit your config file! that's a NO NO"

Nå er eggdrop.simple.conf ferdigkonfigurert. Nå må vi fikse på crontaben. Den er VELDIG viktig. Den starter boten automatisk hvis f.eks serveren tar en reboot eller hvis boten enkelt og greit ”dør”.

Crontab
Det første du må gjøre er å komme deg inn i ”scripts” mappen der eggdroppen er installert. (f.eks /home/gusto/eggdrop/scripts)
Så skriver du “chmod 700 autobotchk” og ”./autobotchk eggdrop.simple.conf -dir /home/gusto/eggdrop -noemail” (husk å forandre på stien!)

Nå ser crontaben slik ut:
0,10,20,30,40,50 * * * * /home/gusto/eggdrop/scripts >/dev/null 2>&1
Dette vil sjekke om boten er oppe og kjører hvert 10 minutt. Hvis den ikke er det, blir det automatisk startet. Ganske greit, for da slipper du å manuelt gå inn på shellet og starte boten, sannsynligvis timer etter den døde.

Oppstart
Så er det på tide å starte boten for første gang.
”./eggdrop -m eggdrop.simple.conf”
Du trenger bare å skrive “-m” første gangen du starter opp boten, den lager nemlig en brukerfil for boten. Hvis du skal starte boten seinere har du jo allerede en brukerfil, så da trengs bare ”./eggdrop eggdrop.simple.conf”.

Hvis du får en feil under oppstarten må du se igjennom configfilen og se hva du har gjort feil. Tips: Det er lett å glemme en ”, { eller }.
Og brukerfilen trenger ikke å hete ”eggdrop.simple.conf”. Den kan f.eks hete navnpåbot.conf.

Når boten starter opp for første gang må du være rask å introdusere deg som eieren av boten. Gå inn på irc og msg boten. ”/msg navnpåbot hello”. Du er nå botens eier. Nå må du sette et passord. ”/msg navnpåbot pass passord”

Nå kan du dcc chatte med boten. Den kommer til å spørre om passordet du bestemte i sted. Når du har kommet inn på chaten kan du skrive ”.help all” og du er igang.

Lykke til :)

© Gusto for nFF 2001
burde heller bruke eggdrop.complete.conf, alt står jo fint og enkelt i kommentarene... Ikke det at jeg leste alt du skrev, men JEG brukte eggdrop.complete.conf [rename: configfila ] første (og eneste) gangen jeg satt opp eggdrop. Funker fint det. Enkelt og greit.
Telnet har porten 21, ssh bruker 22.
Vis hele sitatet...
Telnet har vel port 23. Port 21 er FTP.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
gaucho: nngh. men det visste jeg egentlig. jeg kan få nso til å fikse det.

necro: ja jeg vet at complete eller advanced er like bra å begynne med, det gjorde jeg. men jeg brukte simple i denne artikkelen fordi den hadde blitt så uhorvelig lang hvis jeg måtte forklare alt i en complete fil.
Fin artikkel, men jeg tror det har sneket seg inn en liten feil:

Opprinnelig postet av nso
0,10,20,30,40,80 * * * * /home/gusto/eggdrop/scripts>/dev/null 2>&1
Vis hele sitatet...
Skall ikke det være:
0,10,20,30,40,50 * * * * /home/gusto/eggdrop/scripts>/dev/null 2>&1

?
Sist endret av Kongen; 26. oktober 2001 kl. 12:52.
▼ ... noen uker senere ... ▼
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Kongen
Fin artikkel, men jeg tror det har sneket seg inn en liten feil:



Skall ikke det være:
0,10,20,30,40,50 * * * * /home/gusto/eggdrop/scripts>/dev/null 2>&1

?
Vis hele sitatet...

jo sannelig. hvis ikke nso forandrer det, så leser sikkert folk svarene her og finner ut av det selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av nso
Crontab
Det første du må gjøre er å komme deg inn i ”scripts” mappen der eggdroppen er installert. (f.eks /home/gusto/eggdrop/scripts)
Så skriver du “chmod 700 autobotchk” og ”./autobotchk navnpåbot -dir /home/gusto/eggdrop -noemail”[/b]
Vis hele sitatet...

der du skriver navn på bot skal det være navnpåconfig fil, i dette tilfelle blir det vel eggdrop.simple.conf hvis jeg ikke tar feil?
Sinnsykt najs artikkel

Hva med å legge til endel "useful links"? http://bseen.eggheads.org/ f.eks, er jo en fin side med _MASSE_ tcl-script til eggdrop..
Takk NSO, dette er en av trådene på NFF som er verdt å printe ut
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
heh. please, står jo 2 steder at det er gusto som har skrevet den, men hvis dere absolutt har lyst til å hylle meg så skal jeg ikke stoppe dere..
Opprinnelig postet av nso
heh. please, står jo 2 steder at det er gusto som har skrevet den, men hvis dere absolutt har lyst til å hylle meg så skal jeg ikke stoppe dere..
Vis hele sitatet...
Hehe, får vel sende en like stor TAKK til Gusto også.
/me sløv om morran...
hva med den feilen jeg fant?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av tore-



der du skriver navn på bot skal det være navnpåconfig fil, i dette tilfelle blir det vel eggdrop.simple.conf hvis jeg ikke tar feil?
Vis hele sitatet...
jo sannelig! fint at dere finner feilene. jeg skreiv artikkelen og gav den til nso direkte etterpå uten at noen av oss leste gjennom for å finne skriveleifer og andre ting.

og takk til deg bin
Lurer på hvor man kan ha irc bot. Hvem hoster sånt?
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av Magnavox
Lurer på hvor man kan ha irc bot. Hvem hoster sånt?
Vis hele sitatet...
du kan jo hoste en selv..
eller sjekke uten.net pluss en del som jeg ikke husker i farten..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Magnavox
Lurer på hvor man kan ha irc bot. Hvem hoster sånt?
Vis hele sitatet...
www.shells.no
Har helt glemt å takke for den fine innføringen Gusto, hjalp ihvertfall meg masse når jeg satte opp min første bot
▼ ... over et år senere ... ▼
Eggdrop v1.6.6 (C)1997 Robey Pointer (C)2001 Eggheads
[01:18] --- Loading eggdrop v1.6.6 (Fri Jun 27 2003)
[01:18] Module loaded: dns
[01:18] Module loaded: channels
[01:18] * Hostname self-lookup failed.

*arg* prøvde å kjøre den på red hat-serveren min.

hvordan fikser jeg hostname`et?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Angip IP og host i configen.
fikk det til.

dcc-chatter med boten nå. jeg vil at den skal gi @ til enkelte nick når di joiner kanalen. men vet ikke hva jeg skal skrive...
prøvde med .whois SiraX +a
men fikk til svar: Can't find anyone matching that.

er det rett slik jeg gjorde?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
.adduser <bruker>
.chattr <bruker> +a #kanal

Les forøvrig ".help whois" så ser du hva de forskjellige flag'ene betyr.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
.chattr brukernavn +a #kanal
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
og til meg: .adduser CrazyWeb
.chattr CrazyWeb +mnoa
[root@linux scripts]# chmod 700 autobotchk
[root@linux scripts]# ./autobotchk talibaner.conf - dir /home/Downloads/eggdrop -noemail

AutoBotchk 1.08, (C)1999 Jeff Fisher (guppy@eggheads.org)
----------------------------------------------------------
*** ERROR: you supplied a non-existant filename

talibaner.conf (eggdrop.simple.conf) ligger jo ikke i mappen /scripts.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sikker på at dir/home/Downloads/eggdrop/eggdrop.simple.conf er en gydlig path da? At det er der den faktisk ligger altså.
home/downloads/eggdrop/ er path til eggdrop.
og configfilen min, talibaner.conf, ligger i den mappen.

[root@linux scripts]# ./autobotchk talibaner.conf - dir /home/Downloads/eggdrop -noemail

jeg står i mappen /eggdrop/scripts når jeg kjører kommandoen ovenfor...

"non-existant filename" hmm...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
./autobotchk talibaner.conf - /home/downloads/eggdrop -noemail vil vel da være det riktige?
[root@linux scripts]# ./autobotchk talibaner.conf - /home/Downloads/eggdrop -noemail

AutoBotchk 1.08, (C)1999 Jeff Fisher (guppy@eggheads.org)
----------------------------------------------------------
*** ERROR: you supplied a non-existant filename

prøvde som du sa...men...
./autobotchk talibaner.conf -dir /home/Downloads/eggdrop -noemail

slik skulle det være...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du må ha liten d i downloads da, hvis det er det i mappa di. Case sensetive
brukte stor D i Download, og det ser ut som det funker
Som et lite apropos, noen som har fått til å installere norske language-filer? Jeg prøvde de som ligger på www.egghelp.org men den likte ingen av definisjonene som gikk over en linje og nekta.
jeg har gjort dette med noen brukere og det funker bare på meg selv...

.adduser nick
.chattr nick +a #kanal

dette skal gi auto@ til bestemte brukere...men det virker bare på nick som er på samme host som boten...ser det ut som...
må boten restartes eller noe?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Skal fungere med en gang det, får du noe feilmelding når du prøver og sette flag'ene da?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
kanalen må og ha auto-op aktivert
▼ ... over en uke senere ... ▼
når en bruker som boten min har gitt op til kicker noen så blir den som kicket deopet...og slik holder den på dersom jeg prøver å ope den som kicket...
hva kan gjøres her?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
søk etter "revenge" i config filen.. les også dokumentasjonen til variablene du finner
▼ ... over en måned senere ... ▼
ehm...hvordan skrifter jeg passord på boten min?
/msg bot pass gammaltpassord nyttpassord
boten min har vært nede noen dager nå. jeg skulle starte den på ny så da skrev jeg bare: ./eggdrop talibaner.conf
jeg venter og venter men boten komme aldri inn på kanalen. hva skjer? det har virket før
/whois botnick ?
er den på irc, så er det noe med chanfila..
hvis ikke så er det nok noe server problemer
[13:37] -NOTICE- *** Banned: clones or drones (2003/08/05 08.35)

what? hva gjør jeg nå? boten min kommer ikke inn.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Du har hatt for mange users på akkurat den irc serveren, prøv en annen server eller disconnect fra internet for å bytte ip
jeg har prøvd ulike servere.
hvor lang tid går det før jeg blir unbannet da?