Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 882
To rettsavgjørelser i henholdsvis USA og Nederland gir RIAA hodebry.

I en tidligere dom av de tre dommerne i U.S. Court of Appeals for the District of Colombia, kunne plateselskapene be om slike opplysninger i jakt på musikkpirater. Denne loven er nå endret etter rettsaken.

Denne saken er konflikt som har pågått lenge mellom RIAA og nettleverandøren Verizon, som har nektet å oppgi sine abonnenters identitet til RIAA.

I det siste året, har RIAA saksøkt nærmere 400 sivile vanlige fildere i USA.

Det har inngått forlik med 220 av dem, som har måttet i gjennomsnitt betalt 15 000 kr hver, som en "straff" for at de ikke betalte for musikken de lasta ned.

Denne saken betyr ennå ikke for amerikanere at de nå kan fritt laste ned hva som helst av musikk gratis, men det er et signal til RIAA om at de må lære å respektere privatlivets fred.
Til nå er det kun private aktører som kan spørre om kunders identitet hos nettleverandører.

KaZaA er lovlig å bruke

I en seperat domsavsigelse slo høyesterett i Nederland fast at fildelingsprogrammet KaZaA er fullt lovlig å bruke. Domstolen sier at det er brukerne - ikke de som har laget programmet - som er ansvarlige for filene som blir overført.

Kilde: BBC

av kermit- og vidde
Hvis de blir overrasket når de møter motgang underveis i korstoget sitt så må jeg virkelig si de er naive
Kjempefint at de ikke får herje helt fritt i USA, da får de neppe det i Norge noensinne.
Hvis RIAA får herje fritt i Norge flytter jeg til Kina, der kan man kopiere fritt så lenge hjerte begjærer!
very impotent freak
Delusional's Avatar
Holland the promised land. Dette er jo kjempenyheter! Håper at RIAA ikke klarer å saksøke flere!
RIAA er kapitalismens bakside, desverre.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Det var snakk om at det skulle komme en lignende regel til Norge som den som gjorde dette mulig i USA, hvordan vil dette påvirke oss. Vil vi og få masseforfølgelser i Norge òg? Norge er jo så utrolig store USA tilhengere. Jeg er fan meg lei av at alle de store selskapene skal få krenke privatlivets fred. Dette blir som om CDbutikkene skulle forfølg etter kunder de trodde stjelte CDer, og føre deres egen etterforsking. Jeg ser ikke helt hvordan å laste ned MP3er kan sammenlignes med stjelig, stjelig medfører jo et tap for butikker, og platebransjen. MP3 virker for som en dårlig unskylding på at de ikke får solgt plater. Folk som har lastet ned 1000 sanger ville aldri i livet kjøpt alle de platene. Og når platene skal koste 180 kroner eller mer er det ikke mulig å forvente at folk skal kjøpe et halvdårlig album der de bare liker noen av sangene. Og når singler koster 60 kroner er det litt tamt å forvente å selge i bøtter og spann. Jeg hadde gladlig kjøpt flere plater dersom de hadde ligget rundt 100-lappen, og singler til rund 20-30 kroner.
Hoho! Der fikk de KGB-ripoff schviina
Gleder meg though til iTMS kommer til Europa. Da kjøper jeg med glede mer musikk!
Kan du slutte å mase om iTunes i hver jævla tråd?