Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1355
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=202202

Grei linje det, når får vi det i Norge?
Når staten slutter og runke vekk alle pengene og onsentrerer seg mer om teknologi enn fisk?
Min mening iallefall
kommer vel ikke så lenge vi lever sikkert ikke...så tregt som det går her til lands.. hvis det kommer så kommer det til å koste alt for mye til at noen her kommer til å kjøpe tjenesten.
Vi har allerede 58 MBITS linje, det heter VDSL men det er foreløpig på "testing".. ca 800 rundt stavanger eller noe som får prøve det ut gratis har jeg hørt...jaja...
VDSL er jo tilgjengelig for "test" kunder her på Tiller i Trondheim også. Et par måneder siden jeg sjekket sist. Vet ikke hvordan det ligger an i resten av Trondheim.
*pakker baggen å reiser til Korea*
noXy, greit det.. Bare gjør det, så får du kose deg der til 2010, da det faktisk skal være ferdig!
Noen andre som fikk med seg det før de klaget på at Norge var treigt med ting?
Opprinnelig postet av aphex
VDSL er jo tilgjengelig for "test" kunder her på Tiller i Trondheim også. Et par måneder siden jeg sjekket sist. Vet ikke hvordan det ligger an i resten av Trondheim.
Vis hele sitatet...
Har det her i heimdals-området også, men det er telenor som har det, så det er ett merkelig opplegg.
Farten er ikke mer enn 1024 kbit (laveste abb.type, men dog), og de må betale pr kb de laster opp\ned!
Håper ikke det blir sånn iallefall..
Sist endret av vidder; 19. november 2003 kl. 21:12.
Det er at staten skal gi det private oppdrag med å bygge ut brebånd.. private bygger kun ut der de kan tjene penger..

Jeg bor i lillehammers strøste boligfelt.. vi alene er på ca 700 hustander.. og vi har et nesten like stort på andre sia av vegen, så vi er over 1000 tilsammen.

Å vi har enda ikke fått adsl... sitter på slitene isdn og modem linjer. Det er _ILLE_..

Hater det private markedet.. det får aldri ræva i gir..

Se på Sverige.. de har hatt brebånd _LENGE_.. Men vi skulle absolutt bygge ut isdn, istede for brebånd. Det gjorde ikke sverige.
andy_cap: Gå sammen i boretslaget/boligfeltet og invester i en phet linje. Du blir admin og tar ansvar for 500 linjer til folk ?

Ellers så er VDSL bare å glemme for de fleste. VDSL takler opp mot 52Mbit dersom du bor i telefonsentralen. Dersom kabeltrekket begynner å nærme seg 1km så er du nært 10Mbit og for de fleste av oss er gjerne kabeltrekket enda mer enn det...
problemet er at vi bor ca 7 km unna "brebåndet".. telenor driver å graver nå.. men det er en bonde som ikke vil at de skal grave over jorde hans, han vil hvertfall ha dritmye for det..

Det er sagt at det skal komme adsl oppi her før jul.. men jeg har nå i det siste hørt at det skal komme i januar..

Typisk det private.. HATER DE..!!
Opprinnelig postet av andy_cap
Det er at staten skal gi det private oppdrag med å bygge ut brebånd.. private bygger kun ut der de kan tjene penger..

Jeg bor i lillehammers strøste boligfelt.. vi alene er på ca 700 hustander.. og vi har et nesten like stort på andre sia av vegen, så vi er over 1000 tilsammen.

Å vi har enda ikke fått adsl... sitter på slitene isdn og modem linjer. Det er _ILLE_..

Hater det private markedet.. det får aldri ræva i gir..

Se på Sverige.. de har hatt brebånd _LENGE_.. Men vi skulle absolutt bygge ut isdn, istede for brebånd. Det gjorde ikke sverige.
Vis hele sitatet...
Stockholm, Göteborg og Malö er kun de stedene som de private bygger ut. Se også i stor-stockholm er det ikek alle som har tilgang tl mer enn 512/512, ettersom de ikke bor i sentrum.

Uansett kan ALLE i sverige nå få tilgang til bredbånd hvis de skaffer seg parabol og surfer mot Sirus.. burde kunne det i Norge også.
Jeg synes ærlig talt at det statlige alternativet (Telenor) ikke er stort bedre andy_cap.

Vi får igjen for at vi bor i et land med spredt befolkning. I Sør-Korea der "alle" skal få bredbånd bor 75-80% i større byer og derfor er det lettere å bygge ut xDSL.
Telenor er ikke statlig lenger.. de har blitt privateid og har funni på masse piss.. dessuten jeg snakker om at staten skal _BYGGE_ ut.. ikke selge lijer. Men hvis de hadde bygd ut hadde de tatt alle under 1 kam... istede for å bygge ut 50% av en kommune, slik de har gjort hos meg..
Uansett kan ALLE i sverige nå få tilgang til bredbånd hvis de skaffer seg parabol og surfer mot Sirus.. burde kunne det i Norge også.
Vis hele sitatet...
Tiscali tilbyr bredbånd via sattelit. Dual-kommunikasjon, men farten er ikke noe å skryte av. Ellers leverer Telenor også en lignende tjeneste men de jeg har sett må ut hastighet gå over modem, isdn e.l. Ellers har man jo noen tyske ISPr som også leverer SAT inet.
Ok, det er lukrativt desto mer fart man har tilgjengelig, det skal jeg ikke nekte på. Selv sitter jeg med 2.5mbit med kun 0.80 ut..
Men, det var ikke det jeg skulle si, uansett anser jeg det som et bra alternativ hvis man bor på landet og ikke har tilgang til annet.

Som oftest har de allerede parabol for å se på teve, hvorfor da ikke legge på noen kroner å surfe med isdn hastighet uten tellerskritt?

Har man ikke tilgang til annetm tar man det man får. Uansett hvordan man vrir å vrenger på dette, kommer ikke den norske stat til å bygge ut nettverket til hele norges befolkning. Norge er som kermit sier et lite land, der folk bor spredt.. mange er vi heller ikke..
andy_cap: Telenor er DELVIS privateid. De er fortsatt underlagt Staten som eier over 70% av Telenors aksjer.
Og hvilket annet firma enn Telenor skulle Staten bruke hvis det ble foreslått ekstremt høye beviligninger til bredbåndsutvikling som i f.eks Sør-Korea?
Ja, de kan legge det ut på anbud men ikke utelukk at Telenor kommer til å få en god del av oppdragene uten å måtte være med i en budrunde først.
kermit-: det er nok sant som du sier at telenor kommer til å få mesteparten av oppdragene selv om det blir lagt ut på annbud.

Mest sansynlig kommer telenor til å vinne annbudsrunden også.. det er bare å se i øynene.. staten kommer ikke til å bygge ut (a)dsl til den norske befolkning.. de har satt den jobben over til de private..
Jammen. Si meg et statseid firma bortsett fra Telenor som skulle ha bygget ut.. Tror ikke det er så mange andre alternativer
Internett gjennom parabolen med tiscali, eller Tiscalisat, er ikke akkurat en billig affære.

TiscaliSat Single -
Utstyr og installasjon: kr 14 990,-
Abonnement (12 måneders ab): kr 1 490,- / mnd

Så dette er vel ikke noe de fleste nettbrukere på landet har råd til
Edited:
Hold skrytet for deg selv
-crew
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
moridin: Du kan ikke skryte av å ha feit linje før du har satt opp den feit ftp-server
Sist endret av SilverKhan; 20. november 2003 kl. 18:50.
jeg har ftp-server også, det betyr derimot ikke at alle får tilgang til den
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
med 100mbit ser jeg ikke helt problemet med å share den på forumet...

Hvor får du den farta fra egentlig?