Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 28792
Er det noe sted der man får kjøpt seg en brenner? enten som ferdig eller som byggesett?
Hadde vært digg og spart litt gryn, her oppe hvor det er ca 100mil til polet
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Lag et selv, så har du et prosjekt og holde på med også.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
z0py3r: Det er jo jævlig skummelt hvis du gjør noen tabber da, slik at etanol-gassen antennes...
Sist endret av SilverKhan; 19. november 2003 kl. 20:55.
Hvilke tabber skulle det være?Er jo tross alt bare snakk om å sveise sammen noen rør.
nidaroz: Du må få det tett og stabilt. Hvis du lager noe jallamekk, og den bulker ut under oppvarmingen/brenningsprosessen må du kanskje fikse grunnmuren.

Uansett kan du få kjøpt destilleringsapparater som benyttes til hjemmebrenning i diverse butikker.. Les: Jernia.
Du skal være bra dårlig i å sveise hvis du ikke klarere å sveise et HB apparat...

Enkelt å lage... trenger grovt sett bare:
noen rør, et par bøtter (melkespann, whatever), varme-element (ta ut av en vaskemaskin eller noe på et huggeri) og så sveiser du alt sammen

Og det blir bra mye billigere enn å kjøpe et ferdig laget
http://www.home-distilling.com/HD_PDA-1.asp

Kan kjøpe et koffert-brenner der

http://www.home-distilling.com/pages/images/PDA-1bg.gif

Og en king-size byggesett

http://www.home-distilling.com/pages/images/MaltWhiskyPotStill.gif

For whiskey, rom og vodka Spørs bare hva påtalemyndighetene hadde sagt om de fant en slik i kjelleren din

Trenger jo ikke lagt 96% sprit, men jule-rom eller whiskey rundt 30-40% kunne vært skikkelig morro
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
whisky bør jo helst ligge på eikefat noen år før du drikker den..
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
vin bør også lagres, men det finnes jo 24timers vin maskiner... det det går utover er kvaliteten...

Egentlig burde det ikke være så stress å bygge, på skolen til en jeg kjenner bygde de et hjemmebrentapparat...
Vin er jo ikke noe problem å lage... Får jo kjøpt donker som du bare tilsetter sukker, vann osv. å lar det stå... HB apperat kan man enkelt lage seg selv... Hvist det er noen her som bor i Ålesund tror jeg de skal selge HB apperat på Vinbua på Moa.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Opprinnelig postet av Sméagol
http://www.home-distilling.com/HD_PDA-1.asp

Kan kjøpe et koffert-brenner der

http://www.home-distilling.com/pages/images/PDA-1bg.gif

Og en king-size byggesett

http://www.home-distilling.com/pages/images/MaltWhiskyPotStill.gif

For whiskey, rom og vodka Spørs bare hva påtalemyndighetene hadde sagt om de fant en slik i kjelleren din

Trenger jo ikke lagt 96% sprit, men jule-rom eller whiskey rundt 30-40% kunne vært skikkelig morro
Vis hele sitatet...

Ok det var vell engelsk side, forsto ikke så mye. Kan en del engelsk, men forsto ikke så mye av alt det som sto der. Den koffert varianten, MÅ man bruke strøm for å varme opp?? Hva med et bål eller noe? Hadde tenkt å rigge til oppi skogen vår?
Har en pdf som beskriver en brenner som er lagd av 3 plastbøtter en termostat og litt annet, men får ikke lagt den ved.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Skal du sveise apparat selv må du bruke tinn når du sveiser. Kobber = bad
tja......
FTP?? F.eks home.no?? en plass jeg kan laste den ned? Ville helst hatt den koffert greia, eneste minus var den gikk på strøm. Lurte på om det hadde gått å lagt til et lite bål eller noe under som varmet?

Er ikke så intresert i å ha annleget inni huset. Skal lage et lite skur oppi skogen, men er jo ikke noe strøm der oppe =(



afen: vil helst ikke lage et sjøl, vil ha den koffert greia, liten og kompakt. virka grei, som sagt tiligere: jeg vil bare vite om man MÅ bruke strøm for å varme, eller man kan fyre opp et bål.
her er noen tegninger på hb apparat :

http://home.no.net/frosimo/hjemmebre...hovedside8.htm

http://home.no.net/frosimo/hjemmebre...tbrannaren.pdf

Du må nok ha strøm for å lage HB, kan nok ikke komme utom det. Du får kjøpe lang skjøteledning.


lykke til!

edit :

enda en guide (engelsk)

http://home.no.net/frosimo/hjemmebre...byggebeskr.pdf
Sist endret av rTn; 17. mai 2004 kl. 18:22.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Opprinnelig postet av djelefanto
tja......
FTP?? F.eks home.no?? en plass jeg kan laste den ned? Ville helst hatt den koffert greia, eneste minus var den gikk på strøm. Lurte på om det hadde gått å lagt til et lite bål eller noe under som varmet?

Er ikke så intresert i å ha annleget inni huset. Skal lage et lite skur oppi skogen, men er jo ikke noe strøm der oppe =(



afen: vil helst ikke lage et sjøl, vil ha den koffert greia, liten og kompakt. virka grei, som sagt tiligere: jeg vil bare vite om man MÅ bruke strøm for å varme, eller man kan fyre opp et bål.
Vis hele sitatet...
Blir det for varmt så smeller det. Derfor bør man ha et varmeelement med en termostat.
Strømgenerator
strøm generator?? hva faen? vil du jeg skal koble til høyspent ledningen?
Aggregat ? Men da må du ha en del bensin. =)
hvis d er 100 m uti skogen, bruk 2x4 mm2 gummikabel og du er sikret å få 230V'en frem
Les på homedistiller.org

Finn ut hvilken type brenner du vil ha, og lodd den sammen.
Funker strålende.

Viss ikke er det mulig å bestille fra new zealand. Ikke så veldig dyrt heller.


Den koffert brenneren er uten gryta, så noe må du mekke til viss du velger den.

Skikkelig hjemmebrent er bedre enn det meste du får på polet.
gryte?? tappe det ferdige oppi mener du?? kan vel bruke maursyre kanner til det, eller brusflasker?!? Elller hva skal jeg med gryte?Koke driten? må jo være med noe slik siden man kan kjøpe stekepanne dings til å varme opp greiene med.
det der koffert settet er bare tårnet.
Du trenger i tilleg en tett beholder som du kan koke satsen i. Enkleste måten å lage det på er å kjøpe en trykkoker og å lodde fast en kobling som passer koffert settet. Du får også kjøpt sett med "gryte" andre steder.

Les på homedistiller.org om
reflux still så kjønner du hva jeg snakker om.

Siden funker ikke med opera.

Klikk på static menu viss topp menyen ikke dukker opp.


Skal se om jeg finner noen gode linker.
The Brewers Barn
291 Dee Street
Invercargill
Phone / Fax 03 214-1202
New Zealand

Sist jeg snakket med dem på mail var de villige til å sende meg et brenne apparat i to deler, men det var i august. Fant ikke igjen eposten. Dersom du har lyst på denne klarer du sikkert å få tak i eposten selv.

http://www.yourshout.co.nz/distilling.html
hvis d er 100 m uti skogen, bruk 2x4 mm2 gummikabel og du er sikret å få 230V'en frem
Vis hele sitatet...
Dersom du bruker et 2kw element taper du 38.7volt. Du må bruke minst 16mm^2, da taper du bare 9.6 volt og får en effektiv elementstyrke på 1.9kw
forsto ikke hva som sto på http://www.yourshout.co.nz/distilling.html beklager... men det er koffert settet jeg vil ha.. str var grei, skal bare ha en liten brakke oppi skauen, men jeg er ikke proff til å lodde så jeg vet ikke hvordan jeg skulle fått til å lodde på deler heller =(
OT: Det beste med norske lover er at de ikke kan arrestere eller gi deg bøter eller inndra destilleringsapparatet ditt med mindre du bruker det. Det er litt sykt, for alle bare har et sånt et i kjellern på gøy, ikke sant?
www.hvordansprengehuset.no ! Vær forsiktig mann, det skal litt til får at det går til helvete, men hvis det først skjer så er det bare å takke for planten og håpe på at noen slukker deg før hele kroppen er ødelagt :P En kis i nærheten av der jeg bor som flytta garsje-veggen sin 2 meter og taket så'n aldri igjen!
kom nettop på et lite prob med HB... hva om det blir metanol??!?!
Sliter litt viss du selger det
Det ekke mulig å "feilbrenne" etanol så du får metanol, men du kan få seriøse magesmerter og diare fra hinsides helvete av å drikke dårlig sprit :P
Hm...mekker meg nok hjemmebrentsapparat når jeg flytter ut Pappa er purk så har ikke nerver til å la en stående i det hemmelige rommet mitt under senga.....

Hehe...fikk en idé.. skal lage vannkjøling til pcen min - har litt ekstra plass inni der. Hadde vært en utrolig tøff mod Om det lar seg gjøre. Er ikke sikker ennå på heelt hva som må til av utstyr
Sist endret av ebsmfm; 18. mai 2004 kl. 21:53.
tja, hva mente du "bjarneper"? Feilbrenne etanol? Hadde jo tenkt å lage driten fra bunnen av, selv om jeg ikke vet hvordan men gjør det enda, lurer på om du tenkte jeg skulle bruke vanlig sprit fra polet og gjøre sterkere??

Anyway, planen var å lage det sjøl å ikke destilere ferdig sprit.
Noen som vet åssen lage det fra bunnen?
Det jeg mente var at om målet ditt er å lage etanol ( noe jeg regner med at det var, og da bruker du vel en slags oppskrift ? sats o.l? ) så skal det ikke være mulig å produsere metanol av suppa.

http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf <--- søt link, for den som liker denslags !
Sist endret av bjarneper; 18. mai 2004 kl. 22:22.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Opprinnelig postet av djelefanto
kom nettop på et lite prob med HB... hva om det blir metanol??!?!
Sliter litt viss du selger det
Vis hele sitatet...
Det er kjemisk umulig for gjærsoppen å lage metanol.

Edit: Du får ei helvetes rennaræv hvis du drikker dårlige varer.
noen som vet om en oppskrift man kan bruke? sorry viss dette står i PDF fila du linka til (har ikke lest gjennom alt enda)
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Har den ikke helt i hodet, men det var noe slikt:

1 kilo sukker.
10 liter iskaldt vann (gjærer bedre da)
Husker ikke hvor mye gjær man skal ha oppi

Ikke bruk turbogjær, det skjærer seg

Edit: (22:55:30) (xxx) sukker, vann og gjær i 5:1:1..

Har ikke helt trua på den da :P
Hvorfor ikke bare bruke linkene som ligger i tråden så finner alle det de leter etter

Eks til 10 liter: Du skal blande 10 liter vann med 2,72 kg sukker og 1/2 pose hurtiggjær.
Vis hele sitatet...
Btw: finner dere alt som trengs..

Btw2: *kosepå* Kribler i fingrene for å begynne med dette prosjektet...men hvor skal den stå uten å bli oppdaget(?) Hadde vært kult med hjemmelaget når man fikk lyst på - å lage det selv er nesten halve morroa
Kom igjen folkens..

Dette er da pis åff keik. Enhver Nordlenning og de fleste Trøndere vet jo dette:

10kg sukker
50l vann som holder ca 45°C (tempen ramler da til korrekte 30-35°C når du heller i sukker)
1 boks hornsalt (hjortetakksalt)
500g rosiner som fortrinnsvis fordeles og legges i to sammenknyttede damestrømpebukser.

Legg et lokk over (ikke helt tett, da eksploderer det pga co2-utviklingen).

La stå 8-10 dager, eller til det slutter å bruse i en temp på 25-30°C.

Drit i alle klaringsvæsker eller andre forsøplende elementer, steam i et NTH-utviklet steamapparat. Tegninger finnes på nettet, men det er viktig at stigerøret er 140cm langt fra toppen av koketanken til uttaket for kondensatoren.

Ferdig steamet vare er ca 94% og smaker fusel og gir deg alle magesjauers mor. Bland ned til ca 50% og sil gjennom aktivt kullfilter som er min 150cm langt og 5cm innvendig diameter. Det er meget viktig at spriten er 60% eller lavere, ellers renser du kullfilteret i stedet for spriten.

Skal du på død og liv servere sterkere sprit enn dette, så må du ta den spriten du har steamet og silt, blande den ned med *destillert* vann (meget viktig, siden vi ikke må tilføre nye avfallsstoffer, slik som f.ex klor som er i kjøkkenspringen). Du må blande dette ned til 18-20% før du kjører den igjennom et *rengjordt* steamapparat.
Viola: Du har nå ren, velsmakende "rævgift" på mellom 90 og 95%.

Husk også at steamehastigheten ikke bør overstige ca 1 dråpe/sec, for ikke å rive med seg altfor mye avfallsstoffer fra satsen.

[edit]
dråpetellingsfeil
[/edit]
Sist endret av vikingen; 18. mai 2004 kl. 23:17.
Jeg pleier å bruke en pakke turbogjær av typen viking. Den funker fett, gjærer ferdig på cirka en uke (ikke spesielt turbo). Med den gjæren smakte slutt produktet veldig lite fusel. Har også prøvd med canlig ølgjær og turbo pure (buenget.com)
Disse funket ikke like godt, ølgjæren var treig og turbo puren var sinnsvakt rask men med dårlig produkt, med svakt alkohol innhold.



Rart at ikke flere vestlenninger brenner egentlig, det er jo såre enkelt, samme hva slags brenne apparat du bruker. Selv lærte jeg meg hardlodding kun for å byggge meg et brenneapparat.

Har en 100L koker bygget av en varmtvannstank og tårn på cirka et meter i kobber, fylt med vaske skrubber.
Jeg konstruerte kjølingen litt teit så refluxen er vanskelig å kontrollere.

Produserer sprit på et par og nitti prosent.

Hele dritten er så stor og tungvindt å bruke at jeg bare brenner 2 til 3 ganger i året.

Selger ikke
åssen vet dere prosent mengden?!? jeg tenkte på å lage den plast brenneren, men må kjøpe turbogjær, osv... Noen som vet ca pris på 25liters vintønne og bøtte etc? leste igjennom *pdf greia så sto det vi skulle ha ei skål nedi? hva var vitsen med den?
Nå har vi fåt sendt en bestilling via posten til Buenget, og bestilt en 6pk Turbo Pure til 190.00kr.. Dette var igår (onsdag) når burde vi vente på å mota pakken?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Opprinnelig postet av crazy-cato
åssen vet dere prosent mengden?!? jeg tenkte på å lage den plast brenneren, men må kjøpe turbogjær, osv... Noen som vet ca pris på 25liters vintønne og bøtte etc? leste igjennom *pdf greia så sto det vi skulle ha ei skål nedi? hva var vitsen med den?
Vis hele sitatet...
Man bruker et alkometer for å finne ut hvor mange prosent varene er på.
noen som vet om noen nettbutikker som selger rustfrie stål rør og
50/50 sølv lodd

er ute etter

50mm
25mm
12mm
Hadde en url til en nettbutikk som var ganske grei..finner den ikke dou Har du prøvd på Byggern?
****************************************************
Fant den http://www.clasohlson.se/ Se om du finner noe der...
Sist endret av ebsmfm; 21. mai 2004 kl. 17:37.
http://www.svm.no/

her har de stort utvalg i tinn. Jeg kjøpte mitt tinn hær fordi chlas ohlson tinnet ikke var sterkt nok.

Skikkelig tinn krever høy varme, så pass på å få rett gass.
Hm..og tinn går helt greit i forhold til
rustfritt stål
Vis hele sitatet...
?
hvis det er rett type tinn. Det må vere sterkt nok.

Sølv lodd selvsagt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvor får vi tak i den gjæren som ble snakka om som heter Viking noe??? og er Viking god til å lage f.eks 96% / 40%??
Jeg kjøpte den hos en lokal brygge forretning (sandnes).