Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1036
Jeg kjøpte meg en 200Gb-disk sammen med PCn min til konf.en i sommer... Problemet med den er at jeg ikke får brukt mer enn 130Gb av den... Først trodde jeg det var noe ph0ka med windows-formateringa, men partitionmagic funka ikke, så da måtte jeg reformatere... Nå virker PM, men likevel får jeg ikke brukt mer enn 130Gb... Det står at det er hele 8Mb av disken som ikke er brukt, når det egentlig skal være rundt 70Gb... Og de 8Mbene er noe dritt som windows bruker...

Skal jeg sende inn disken til Komplett for å få dem til å undersøke den? Eller er det for sent? Kjøpte den jo tross alt i Mai. Uansett er jeg _drittlei_ av å ha 70Gb mindre diskplass enn det jeg skulle hatt...

/me tenker på all warezen han ville hatt plass til...
Sist endret av Crazytomato; 4. november 2003 kl. 18:14.
Du trenger å aktivere 48-bit LDA-Adressering.
les mer her: http://www.48bitlba.com/index.htm
Hva du skal gjøre står her:
http://www.48bitlba.com/help.htm
Fixa det med rådet til Tias fra den forrige threaden.
Grunnen til at jeg ikke lette etter noen som har hatt samme prob. var at jeg egentlig trodde det var noe galt med disken, og da er det relativt liten sjanse for at noen andre her på forumet har hatt det... Men uansett: THNX alle sammen
Nå ha jeg plutselig 59.9Gb som står ubrukt :P
▼ ... over en måned senere ... ▼
vidder: Så man må KJØPE denne varen for å oppnå 200GB?
"Det va da såm Svarte!"
"JA, vi får håpa d bi likar i mårra!"
"jau, d ha bærri vørre Lækkert!"
ICS: Artig å dra opp 1 måned gamle threader med helt 100% meningsløse & uforståelige poster?

Det er ingenting som må kjøpes, bortsett fra HDen da
Det eneste du trenger å gjøre er å skrive en 5-6 bokstaver i regedit, så funker det finfint.
Start a registry editor (e.g., regedit.exe). In Windows, click on Start->Run, enter "regedit".
Navigate to the HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\P arameters registry subkey.
From the Edit menu, select New, DWORD Value.
Enter the name EnableBigLba, then press Enter.
Double-click the new value, set it to 1, then click OK.
Close the registry editor.
Restart the machine for the change to take effect.
Vis hele sitatet...
Og, litt offtopic:
Det heter:
"De' va' da som svarte!"
"Ja, vi får håp de' bli likar i morra!"
"Jau, de' ha no berre vorre lækkert."
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har samme problemet med en 160gb maxtor harddisk, men å endre den verdien i registeret hjalp lite, så jeg regner med at det har noe med bios/hk å gjøre.
Men da lurte jeg på, hvordan flasher man bios? og hvordan finner man ut hvilket hovedkort man har?

Beklager at jeg drar opp en gammel topic, men det er bedre enn å lage en ny, right?