Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 1785
Jeg tenker på dette i jobbsammenheng. Bedrifter vil jo aller helst ha ASP sider og ikke PHP sider. Hvorfor?

Er det pga. Windows, ActiveX og Access- "grensesnittet" eller er det bare tillit til Microsoft?
Som alle gode ASP programmerere innrømmer, man kan like gjerne gjøre det samme i PHP. Programmeringsmessig så er PHP like bra om ikke bedre. PHP er også billigere på alle måter når man slipper lisenser i hytt og pine. ASP's "fordel" er vel at det kjører på windows og er laget av microsoft. Mange sjefer tror vel PHP er fandens verk(sikkert mye på grunn av de som vil selge ASP løsninga si) og går for noe svindyrt ASP produkt. De kunne fått det samme med PHP. Det er vel på samme måte som at mange vil kjøre vanlig telefoni når Telio kommer med ip-telefoni tilbudet sitt neste år. De vet bare ikke bedre.
ASP er en teknologi, ikke et programeringspråk. Du kan ikke sammenligne php med asp.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
vært diskutert før Her skrev gusto i vinter

xbyte: hadde du giddi å utdype dette

Jeg vurdert å lære meg asp isteden for php en liten periode, men kom fram til at php er bedre fordi:
  • det er gratis,
  • det er en større php community enn asp community.
  • det er opensource
  • det er ikke laget av microsoft (dårlig update, support, anti-opensource, monopol-firma osv.)
  • det ikke bruker VB-syntax, ettersom jeg kan VB allerede ville jeg prøve noe nytt...
Sist endret av SilverKhan; 20. oktober 2003 kl. 16:59.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
xbyte: Kan du forklare nærmere hva du egentlig mener?

En post jeg skrev i vinter i en lignende tråd:

Opprinnelig postet av Gusto
Vel, jeg kommer med en liten ASP vs PHP her:

PHP er Open Source. Det betyr at alle som vil kan jobbe med PHP, sende inn gode metoder til PHP teamet og gi dem forslag til forbedringer. PHP teamet HØRER faktisk på brukerne sine og du kan føle deg veldig sikker på at oppdatering har blitt gjort i neste release. Før den releasen har kommet finner du garantert en forbedret kode til en funksjon på php.net laget av en bruker.

ASP er ikke Open Source og Microsoft er ikke kjent for å oppdatere ASPkjernen ofte. ASP miljøet er ikke inærheten av PHP miljøet i størrelse, derfor går oppdatering av funksjoner tregere hos ASP, pluss at de nesten helt sikkert ikke kommer med i neste versjon.

PHP har en masse nyttige funksjoner innebygget som sending av mail, hente filer gjennom FTP, og mye mye mer. ASP må bruke 3rd party programmer til dette. Noe som resulterer i dårligere hastighet.

ASP kjøres på en Windowsserver der webserveren, databasen og ASP er installert på maskinen. Programmene blir ikke tilpasset maskinen slik det vil bli gjort i *nix med PHP. Der blir OSet, webserveren, databasen og PHP kompilert og tilpasset PCen til minste detalj gjennom kompileringen. Med andre ord en raskere løsning allerede her.

ASP er bygget på COM arkitekturen, dvs at hvis programmeren oppretter kontakt med en database blir det opprettet et COM objekt. Det betyr en masse prosesser som senker hastigheten. I PHP skjer alt i EN prosess. Det går raskere fordi PHP slipper å samarbeide med mange andre prosesser, alt skjer internt (tråder)(gjelder alle OSer PHP kjører på).

Som sagt er PHP gratis, og kjøres i tillegg som oftest på gratis webservere som f. eks Apache, som er den mest populære webserveren der ute. ASP kjøres på IIS som trenger et Windowsoperativsystem. ASP-programmerere bruker hovedsaklig MSSQL, som koster penger i motsetning til PHP, der MySQL er et valg de fleste programmererne tar. MySQL er open source. MySQL er også nærmere ISO-standarden til SQL enn MSSQL.

PHP er ikke plattformavhengig som ASP. ASP kan bare kjøres på Windowsservere. (Ja, jeg vet om Chilisoft, men det er en dårlig erstatning som ikke støtter nyeste ASP versjon engang.). PHP kan kjøres på Windows, Unix-smaker, Linux og Solaris.

Dette er ikke en "PHP EIER ASP SUGER!!"-post. ASP er et godt språk, og man kan lage nøyaktig det samme med ASP som i PHP. Men jeg synes likevel at PHP har det lille ekstra. Dette er hvordan jeg bestemte å begynne med PHP ettersom jeg ville ha det beste språket (basert på hva JEG synes er viktig). Jeg tror ikke de fleste begynner med PHP på dette grunnlaget. Heller fordi de synes det er "kulere med PHP enn ASP, fordi ASP er Microsoft, ÆSJ!". De kan bare gå og legge seg; de vet ikke hva de snakker om. ASP er et godt språk og ikke et dårlig alternativ. Det finnes mange scriptespråk. Perl, JSP, Python m. fl. og både ASP og PHP kommer godt ut blandt alle dem.
Vis hele sitatet...
jeg søkte litt rundt på forumuet og fant litt info/meninger..

frittjaaff mener asp.
Opprinnelig postet av frittjaaff
asp er laget av godt betale proffe mennesker i dress. php er laget på gutterom rundt omkring i verden av kvisete folk med t-skjorter der det står ?keep the web free? på.

acces databaser er så mye bedre enn mysql

asp er veldig likt vb

det finnes ikke noen bra forum i asp fordi at asp koster penger, og siden php er gratis vil vbulletin få et større marked og gi mer penger i kassen.
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av frittjaaff
bill gates kan ansette akkurat hvem han vil, han kan håndplukke de beste og sette de til å lage et webscriptingspåk som knuser alle andre, mens han selv koser seg på skirvebordet sitt.

alle sider som har eiere med mye penger og som det reklameres for på fjernsyn bruker asp. hvorfor det tro..? folk som bruker php gjør det fordi at da får de gratis host, eller fordi der er kommunister.

xeqtr: her blander du sammen vb og php. i seg selv er ikke php noe heftig drit, men fordi asp er så mye bedre så blir det det.
Vis hele sitatet...
scha mener php.

Opprinnelig postet av Scha
Frittjaff you wh0re:

Uhmm.. og si att folkene som lager PHP sitter på gutterom er litt feil.. Sjekk www.zend.com <-- det er dem som har laga den nye motoren til PHP.

PHP er suverent overlegen når det gjeller stabilitet, speed-of-development og selver execution time.

At access er bedre enn MySQL er noe av det værste jeg noen gang har hørt. Hvor skalerbart er Access? Prøv og hiv inn 10 milioner rows inn i en Access database og se hva som skjer... Dessuten har MySQL mye mer fungsjonalitet. Og det beste av alt.. MySQL er MYE billigere enn Access (gratis til ikke-komersiel bruk).

Det teiteste du har sakt er att allt PHP kode blir uttviklet på gutteromet. Uhmm.. Jeg går kanskje ikke i dress.. faktisk aldri.. Men jeg jobber vell som PHP programmerer alikevell.

Tror ikke du har så mye peiling!

Scha
Vis hele sitatet...
...og derfor er php best!

Opprinnelig postet av Scha
Fordi jeg pisser på deg vist du ikke holder kjeft snart

Neida.. Tror nokk ikke det er så mye sikkrere med ASP en PHP. Det er jo mye enklere og hacke en NT boks med IIS enn en Linux boks med PHP.

Resten av sikkerheten kommer ann på hvordan man programmerer. Og jeg har litt lyst og vite HVA som gjør ASP til ett mer sikkert språk en PHP.

Argumentet om at ASP er VB er helt feil.. ASP = VBScript.. Det ligner men er ikke det samme. Og det du sier om at vist man kan ASP så kan man programmere apps i VB, du kan jo det samme i PHP.. Det finnes interfacer som gjør at du kan lage GUI'er og lage stand alone apps.

At servere som kjører ASP går oftere ned er nokk sant. På jobb har vi 2 NT web servere, 2 Mac OS web servere, 1 Mac ren database og statestikk server og 5 Linux web servere... Nedetiden til di 2 NT serverne er over 5 dobbelt så mye som di 5 Linux serverne tilsammen.

At PHP er raskere er ikke no og nekte på..

Selve fungsjonaliteten i SELVE SPRÅKET er ganske likt.

Når det gjelder tillegg og bibloteker vinner PHP ganske klart.. Gunnen til dette er fordi PHP kan bruke COM objekter som ASP.. og i tillegg finnes det mange flere bibloteker som ASP ikke kan bruke..

PHP er cross-platform.. Det er ikke ASP (Det finnes no crappy greier som låser seg annen vær time som lar ASP kjøre på Linux, men funker heller dårlig ettersom det er mye fungsjonalitet som ikke funker). PHP kjører på Mac i tilegg.

PHP er open source.. Er du en hardcore programmerer kan du lese igjenom sourcen, eventuelt legge til ting eller endre på noe...

ASP er laget av Microsoft. Period

Jeg kommer ikke på no mer nå men om du vill ha flere fordeler med PHP over ASP så bare si ifra.

Scha is a hardcore PHP coder
Vis hele sitatet...
Jo, men om jeg lager et program i Visual Basic, med en Microsoft Access database. Programmet benyttes lokalt i en bedrift med si 30 klienter der alle har muligheten for å legge inn data i databasen. Når data går inn i denne blir de oppdatert på websiden (ASP). Verse visa, når en kunde legger inn ett eller annet på websiden, som en bestilling eller forespørsel på noe kommer dette til en ledig "behandler" på Windows platformen, i 32bit programmet.

På den måten blir PHP dyrere, fordi du må leie en programmer for eksempel til VB og en til PHP. Mot bare én VB programmer som fikser alt i ASP/VB.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Hehe, PHP er absolutt ikke laget av gutteromsnerder.

En av de som har stått mest på for PHP, og har dessuten stort fokus på PEAR (Genialt pakkesystem):
> Stig Bakken

Var forøvrig på et foredrag av ham i vinter der han snakket om PHP5 og PEAR. Enormt interessant.

Opprinnelig postet av Sméagol
På den måten blir PHP dyrere, fordi du må leie en programmer for eksempel til VB og en til PHP. Mot bare én VB programmer som fikser alt i ASP/VB.
Vis hele sitatet...
Sorry mac, PHP-GTK.

Eksempel på et program laget i PHP med GTK-bibliotek: Trykk

Og frittjaaff sier i sin quote at ingen svære sider bruker PHP. Javel? Får jeg statistikk på dette?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Nå har jo situasjonen forandra seg litt etter at ASP.NET har kommet. Etter som ASP.NET kompilerer koden sin, og støtter C# og J#. Så det ligger egentlig ganske likt (før var php overlegent).

Men jeg går for PHP. Om du vil ha raskere script så bruk zend accellerator eller noe (koster penger, meneh... vi sammenligner med asp her). Tror det med asp i bedrifter er bevis på hvor manipulativ MS er. Det er helt klart en fordel å støtte flere platformer, dessuten er MySQL og PHP mer rettet mot åpne standard. Mens MS har mest lyst på at alle bruker microsoft sine standarder.

Noen som sa at microsoft kan leie hvem de vil. Men de som har litt peiling vil sjeldent jobbe for microsoft.. Derfor Apple har begynnt å få alle de gode gutta

Smeagol: Delphi <-> Database (PHP støtter mer enn mysql) <-> PHP fungerer smertefritt. Og delphi er veldig lett å lage database programmer i, kan du programmeringspråk (PHP) er det ikke vanskelig å lære delphi.
de sitatene drmatrix fant var fra en helt useriøs asp/php debatt for flere år siden. ikke for å være frekk, drmatrix, men det virker som om du poster for postcounteren sin skyld...
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Noen som vet hvordan ASP støtten i *nix er?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Chilisoft og Apache ASP. Begge er dårlige.

Vil du bruke ASP, kjør Windows-server. Sånn er det.
Tror dere alle bedrifter har et server cluster stående på printer rommet eller? De fleste leier selvfølgelig av webhostere der det stort sett er liten prisforkjell på windows/nix plattform.
Si at et firma vil ha en dynamisk webside, da er det stort sett likegyldig for regningen om utviklerne programmerer i asp eller php. Selve kodingen i de respektive spåkene er det jo ingen prisforskjell i, det eneste må være evnt de par tiere ekstra i webhosting kostnader.

Mange bedrifter er stort sett skeptiske til ting som er gratis, hvilken garanti har mann her?

Ellers må jeg si at du kan stort sett gjøre AKKURAT det samme i begge språk.

Opprinnelig postet av xbyte
ASP er en teknologi, ikke et programeringspråk. Du kan ikke sammenligne php med asp.
Vis hele sitatet...
teknologi?!?
Sist endret av Eriken; 20. oktober 2003 kl. 19:14.
teknisk sett så er visual basic (script) programmeringsspråket, mens asp er teknologien som gjør det mulig å bruke det på en webserver. du kan også bruke andre programmeringsspråk som java og javascript.
Opprinnelig postet av frittjaaff
teknisk sett så er visual basic (script) programmeringsspråket, mens asp er teknologien som gjør det mulig å bruke det på en webserver. du kan også bruke andre programmeringsspråk som java og javascript.
Vis hele sitatet...
word.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Og derfor kan man ikke sammenligne PHP og ASP? Please
leste om PHP-GTK for en tid siden på php.net men tok det ikke så veldig seriøst. Så et eksempel her: http://www.cweiske.de/phpgtk_apps.htm#mailcheck , last ned kildekoden og se på den. Det er en åndsvak mengde med kode som ville tatt bare en brøkdel å lage i f.eks delphi eller VB. Spesielt raskt går det med CodeHints som dukker og. Nå finnes jo dette i Zend Studio og men likevel, mye unødvendig kode.

Ta også JobServe, der finnes det 89 jobber for PHP programmeren og 530 jobber for ASP kisen i skjorte og lyse lokaler.

Liker PHP jeg også, men angrer som fanden på at jeg ikke valgte ASP!
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg har en del erfaring med landets desidert største diskusjonsforum. Programmøren på Transact, som jeg har hatt diverse diskusjoner med, valgte ASP over PHP (som forøvrig var det eneste andre programmersingsspråket han valgte. Perl var av en eller annen grunn aldri del av likningen). Han nevnte blant annet det faktum at ASP har mindre brukerbase som en av grunnene: I tillegg til å ha alle de vanlige sikkerhetsrutinene, har man også ekstra sikkerhet fordi ASP / VB er relativt obskurt.

jeg kan - av åpenbare grunner - ikke gi videre detaljer om databasestruktur og programmeringsdetaljer, men ASP's styrker har virkelig blitt utnyttet i dette tilfellet.

HJ
Opprinnelig postet av frittjaaff
de sitatene drmatrix fant var fra en helt useriøs asp/php debatt for flere år siden. ikke for å være frekk, drmatrix, men det virker som om du poster for postcounteren sin skyld...
Vis hele sitatet...
er det noe jeg driter i så er det post counteren. for min del så kunne jeg vert foruten den tikkende post counteren.

siden ingen gadd å søke på forumet så tenkte jeg å være litt snill å finne frem noen meninger / info.
For mye open source er kanske en av grunnene til at mange bedrifter velger ASP. Har prøvd osCommerce med register_globals og en rekke andre butikker, scripts og dette men de aller fleste må bygges om på en eller annen måte. Det er tungt arbeid som drar mye tid på å lese og bla gjennom source filene.

erol.co.uk bruker en MS Access database sammen med perl, der en bruker hovedsentralen i access til oppdatering av produkter og ordrer. Som et eksempel er det veldig enkelt å bruke, siden access også kan på lettere måte kjøre sammen med binærfiler på andre klienter som på f.eks lageret som "veier" inn paller med nye varer og gjør tilgjengelig i nettbutikk og butikksystemet ellers.

Lisenser skal vi vel egentlig ikke tenke så mye på. Siden Microsoft er en bedrift skal de tjene penger, det skal du og. Prisene faller jo når produksjonsmaterialet er gratis og ut produktene blir non-exclusive.
Skjønner ikke helt at dette skal dreie seg om kun ASP og PHP.. Vet at topicen sier at det dreier seg om akkurat det, men i alle diskusjoner jeg har lest på dette forumet angående server-side-scripting så er kun ASP og PHP nevnt. Verken ASP (Visual Basic) eller PHP er nevneverdig gode programmeringsspråk (subjektivt selvsagt, men ganske mange med erfaring med flere enn ett språk vil nok si seg enig).

De fleste programmeringsspråk kan brukes sammen med en web-server, og man finner tilleggsbiblioteker som kan gjøre det meste. Eksempler på andre programmeringsspråk som egner seg til bruk for web er Java, Python, Perl og Ruby.

At PHP bare kan brukes med Mysql og ASP bare med MS SQL er jo også bare tull. Man kan bruke de fleste databaser med både ASP og PHP.
Sist endret av horetore; 21. oktober 2003 kl. 23:27.
Opprinnelig postet av Sméagol
leste om PHP-GTK for en tid siden på php.net men tok det ikke så veldig seriøst. Så et eksempel her: http://www.cweiske.de/phpgtk_apps.htm#mailcheck , last ned kildekoden og se på den. Det er en åndsvak mengde med kode som ville tatt bare en brøkdel å lage i f.eks delphi eller VB. Spesielt raskt går det med CodeHints som dukker og. Nå finnes jo dette i Zend Studio og men likevel, mye unødvendig kode.
Vis hele sitatet...
Da vet du tydeligvis ikke mye om delphi eller vb, siden den "åndsvake" koden blir lagt til uten at du ser det (noen gang lurt på hvorfor et program du lager i delphi blir 300kb uten noe som helst på?) eller at det brukes bibloteker (dll's)
Er hele gjengen helt arbeidsledige? Hvorfor stenges ikke denne tråden?
Opprinnelig postet av Sméagol
Ta også JobServe, der finnes det 89 jobber for PHP programmeren og 530 jobber for ASP kisen i skjorte og lyse lokaler.

Liker PHP jeg også, men angrer som fanden på at jeg ikke valgte ASP!
Vis hele sitatet...
Men hvis man får ett oppdrag så burde man vel overbevise kunden om at de burde bruke php? (denne er kansje litt utenfor ettersom det var jobserve det var snakk om)

Opprinnelig postet av Sméagol
Jo, men om jeg lager et program i Visual Basic, med en Microsoft Access database. Programmet benyttes lokalt i en bedrift med si 30 klienter der alle har muligheten for å legge inn data i databasen. Når data går inn i denne blir de oppdatert på websiden (ASP). Verse visa, når en kunde legger inn ett eller annet på websiden, som en bestilling eller forespørsel på noe kommer dette til en ledig "behandler" på Windows platformen, i 32bit programmet.

På den måten blir PHP dyrere, fordi du må leie en programmer for eksempel til VB og en til PHP. Mot bare én VB programmer som fikser alt i ASP/VB.
Vis hele sitatet...
Eller kjør alt i php / intranett (eller er det dumt? forlanger folk å ha en slik program på desktopen?)
Intranet med saftig PHP programvare(ja, jeg går så langt) og tynne klienter sparer da bedriften for enda flere kroner enn desktopmaskiner med trege VB programmer OG ASP løsning ut mot nett.
Opprinnelig postet av jas
Men hvis man får ett oppdrag så burde man vel overbevise kunden om at de burde bruke php?
Vis hele sitatet...
Er det kunden som skal programmere? Nei!

Opprinnelig postet av jas
Eller kjør alt i php / intranett (eller er det dumt? forlanger folk å ha en slik program på desktopen?)
Vis hele sitatet...
Å kjøre web baserte applikasjoner er ingen dum ting, oppdateringer er fort gjort bl.a.

ja det gjorde jeg moridin
Sist endret av Eriken; 22. oktober 2003 kl. 19:44.
err...tror du quota tipex VELDIG feil ovenfor eriken.
Opprinnelig postet av Eriken
Er det kunden som skal programmere? Nei!
Vis hele sitatet...
Har det noe med saken å gjøre? Hvis en person som ikke kan noen ting om data, har hørt fra en eller annen at det og det programmeringsspråket er kjempebra, men du vet at ett annet passer bedre, programmere du da i det som ikke passer så bra, eller prøver du å overbevise dem?

Bedre å ha en bra produkt på cv`n en ett dårlig ett. Det var vel egentlig det jeg ville fram til.

(Er jeg bare dum nå?)
Sjefer flest er teite og aner ikke hva de egentlig vil ha. Websider/systemer er fortsatt en sak som det ikke finnes klare regler om hvordan man skal kvalitetssikre det.
Opprinnelig postet av Scoody
Da vet du tydeligvis ikke mye om delphi eller vb, siden den "åndsvake" koden blir lagt til uten at du ser det (noen gang lurt på hvorfor et program du lager i delphi blir 300kb uten noe som helst på?) eller at det brukes bibloteker (dll's)
Vis hele sitatet...
Jo, nettopp. Jeg ser ikke koden fra komponentene og det er meningen med det. Det går raskere. Løsningen blir raskere med mindre kode og skrive da! I PHP/ASP må du jo definere alt selv fra topp til bunn og det blir mye skriving mot noe som er relativt unødvendig.

Og jo, jeg vet den del om Delphi/VB.
Opprinnelig postet av TipeX
Sjefer flest er teite og aner ikke hva de egentlig vil ha.
Vis hele sitatet...
Tror jeg må stoppe deg her. Folka blir ikke Sjef uten grunn, og de fleste har som regel mer kompetanse en de andre som jobber i bedriften, om de ikke vet hvilket programspråk de vil ha så vet de hvertfall hvordan det bør fungere når det kommer ut.

Opprinnelig postet av TipeX
Websider/systemer er fortsatt en sak som det ikke finnes klare regler om hvordan man skal kvalitetssikre det.
Vis hele sitatet...
Velger en noen som er sertifisert som MCSD, MySQL, PhotoShop o.l. kan en få er resultat som fungerer som forventet på web og til desktop.
Min erfaring med sjefer er stikk motsatt. Så lenge produktbladet vinner i bullshit-bingo på de første 3 setningene og har 10 ganger flere funksjoner og duppeditter man faktisk trenger så biter folk flest på.

Sjefer er gjerne ofte sjefer fordi de er flinke på de det faktisk driver med og har kanskje gode lederegenskaper. Men det betyr ikke at de vet hva en PC er engang. Og da er det også meget vanskelig for sjefen og definere sitt behov til ett websystem.