Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 7861
Har hørt rykter om en butikk fra tyskland som skal komme til norge. Lídle eller noe... De skal vistnok selge halvlitere for 6 kr...(hørtes litt lite ut ettersom avgiftene er skyhøye)

Noen som vet noe om denne kjeden og hvor\når\om de kommer?

edit: Noen som vet om de kommer til Stavanger eller rundt Stavanger?


edit: De kommer til Stavanger på Forus
Sist endret av Laurentius; 3. desember 2003 kl. 18:18.
Genialt, men sikkert like bra som oy på utvalg...
fydda, det der så TYSK ut..
Jeg mener de skal til å etablere seg på Sørland Senteret?
6kr halvliteren. Takker ikke nei, jeg..
på sørland senteret? wEE!! ikke lange veien da
very impotent freak
Delusional's Avatar
Veldig bra butikk, jeg har hørt ca 10 kr halvliteren. Jeg har handlet på lidl i Portugal, 3 halvlitere for 1 euro. Når du kom til kassen, måtte du legge varene opp i handlevognen og så legge oppi posene fordi det var så effektivt der. Produktene de hadde var helt supre. Jeg har gledet meg til at lidl entret norge. Da blir det skikkelig konkuranse på markedet...
(mmm tenker på pizzaen du fikk kjøpt der, mmmmm)
Er det noen som vet om de kommer til stavanger??
Jeg gleder meg også stort til at Lidl ankommer landet og er blir med på å skjerpe konkurransen på markedet også her i Norge, endel butikker kommer nok til å måtte legges ned pga. for stor konkurranse. Men de store vel-etablerte selskapene derimot blir nødt til å ta opp priskrigen, noe som kommer oss forbrukere til gode.

Hvordan er det forresten når vi sammenligner Oy med Lidl? Er det "ubetjente" butikker, hvor vi først betaler når vi har registrert alle prisene og lagt det i poser?
Nei, oy har veldig lave priser, men utvalget suger som faen. Bare drit merker er det og. Det var det jeg mente.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Nei det er kasse, men du måtte putte varene i hansdlekurven det du står ikke ved kassen og pakker oppi
lidelenjeg var på hadde gigantisk utvalg, med noen av deres produkter tror jeg, og jeg mener at de var av god kvalitet. Det var bedre enn mange av b produktene som rema har...
OK, så du tar bare varene med deg og pakker oppi poser ett annet sted altså? For å skape minst mulig kø altså ... Og det kommer vel til å komme endel produkter fra Tyskland og lignende, muligens med tysk emballasje? Guess we'll have to wait and see
very impotent freak
Delusional's Avatar
Det eneste jeg vet er:
- Jeg var fornøyd med produktene de hadde
- Jeg var fornøyd med prisene, veldig fornøyd
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Hehe, fant ut at lidl kommer til å havne 2 minutters kjøring fra der jeg bor WEEE, "free" beer here I come!!
Om de ikke kommer til Bergen, må noen dø.
Det finnes vel ingen konkret liste over hvor de kommer til å slå seg ned, eller de første lokalene som er sikre? Og du skulle vel ikke tilfeldigvis bo i Bergen i så tilfelle, så en notis om at de hadde funnet seg to vel-egnede lokaler, men det var på ingen måte bekreftet.

--abs
Det kommer til å si PANG, så ligger butikkene strødd rundt over alt i Norge (les byene), de har jobbet i over 2 år med å få tak i lokaler rundt i landet. Det er veldig hemmeligholdt hvor og hvor mange butikker det kommer, og på priser. Men prisene kommer til å være meget lav i forhold til det vi er vant til. Vareutvalget vil være større, og det vil være mange flere utenlandske produkter, ikke RIMI, KIWI osv sine egne varemerker som jeg har begynt å irritere meg grønn over.

Lidl kommer til å bli konge, de norske butikkene må stoppe å ta blodpriser og blir presset ned i pris ) Var jo nesten så politikerne stoppet dette.. fy faen hvis det hadde skjedd.
Leste at politikerne stoppet det i Trondheim, leste også at Lidl med sin måte å selge på baserer seg på noe av det samme som Rema 1000, men bare mer kostnadseffektivt - noe som vil vise seg ved at de har paller med mat, og ikke hyller, og med det + etpar andre ting presser prisen ned så mye som mulig. En annen ting som er viktig å presisere er det faktum at de bevisst satser mye på Norge, og gjerne går med underskudd i etpar år for å kapre markedsandeler, før prisene stabiliserer seg.

edit: post 100
Eneste jeg vet er at Hovedkontontoret kommer til å ligge rett over veien der jeg bor. Altså i Ski...
De bårer og sprenger som faen der... Det blir et gigantisk hovedkontor.... Fett...
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
ZypreXa: snakker vi Ski som i Ski i Akershus??
Jeg tviler vel på om det noen av dere som interesserer dere for andre ting enn pris og billig øl, men Lidl er kjent i Tyskland og Europa for å behandle arbeiderene sine som dritt. Organisasjonsforbud, minimumslønn, nektes å uttale seg om arbeidsforholdene, fagforeningsknusing osv. I tillegg har Lidl en politikk på å aldri uttale seg til media. Lidl kjøper også sjelden lokale produkter, men har egne fabrikker/avtaler. På denne måten taper norge på å gi Lidl muligheten til å bygge butikker. Heldigvis er det noen modige kommuner som har sagt nei, all ros til dem.

Men sålenge halvliteren koster to kroner mindre er det jo kjempefint. Meg sjøl først, og så meg sjøl så litt til meg.
Mye sant i det du sier DonTomaso, men i Norge har de rett på minimumslønn, sett at de ikke har akkordlønninger eller noen andre løsninger, som jeg generelt har liten tro på - det de dog kan gjøre er å sparke ueffektive arbeidere, for så å legge lokk på det.

Men som forbrukere er det eneste vi kan gjøre å boikotte, men vi får nå se først hvor langt det går, folk vil nå handle der uansett, pga. prisen.

[offtopic]har slektninger på ski, har bodd på langhus, lommekjent der [/offtopic]
Vareutvalget vil være større
Vis hele sitatet...
Tviler jeg sterkt på, lidl baserer seg stort sett på det samme som OY! som er selvlagde varer .. Dette sier vel egentlig seg selv med tanke på avgiftnivået i Norge, ingen anstendige bryggerier selger ut godt øl for denne prisen.

Folk får nå ta sine egne avgjørelser om hvorvidt de vil ha Kvaksi Cornflakes, eller Kellogs, men jeg vil fremdeles betale mer for hansa, coca-cola osv. fordi alle sånne spinoff produkter har en tendens til å være søppel (feks. Husets Cola, Haakon Classic Cola, Pepsi osv. osv.)

Jeg vet at lidl har snust på 2-3 tomter rundtom i Bergen, og er sånn 98,76 % sikker på de har kjøpt opp tomten ved ESSO, Nyborg i Åsane. (Åsanedrapet-tomten) .. sådetså!
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
DonTomaso: driter i arbeider greiene da, iom at jeg bare skal handle der Men, vi har jo noe arbeidmiljø patruljer og masse dritt, tror kanskje de må skjerpe seg litt ja...
Lidl kommer sikkert til å ha 90 % egne varemerker, så ikke forvent at du vil finne masse kjente merker der. Du vil nok ikke finne f.eks Ringnes, Carlsberg osv til 10,- kroner halvliteren, men Lidls eget øl
Sist endret av walbergz; 5. september 2003 kl. 20:22.
COMPstomp: husets cola light er mye bedre enn coca-cola light! Så det så! Kan ikke drikke brus med sukker pga at jeg sannsynligvis ville fått sukkersyke
Jeg er ingen kløpper i tysk, men så litt rundt på siden dems. Der er det jaggu meg mye forskjellig utvalg. Kommer alt det inn i de norske butikkene så blir det jo omtrent som et stort kjøpesenter på en butikk
very impotent freak
Delusional's Avatar
Som sagt, jeg syntes lidels produkter er bra, dersom lidel kommer til norge vil det skape konkuranse i markedet og det vil igjen føre til lavere priser if you catch my drift. Dvs. at andre bedrifter må produsere billigere men alikavel billige produkter.


DonTomaso: Du høres ut som en vaskekte bonde! Som ikke klarer å drive gåreden din effektivt nok. Engroseindustrien kan forbedre seg i Norge uten tvil. Lidel har lav pris på alt og ikke are billig øl. Du er en konservativ idiot med fordommer, desto flere store aktører vi får på markedet jo flere er det som kan drive butikk, klarer de det ikke fyker de. Se på flymarkedet, nå er det skikkelige priser og god konkuranse, sunn konkuranse.
noen som vet om det kommer i østfold da? kanskje nær fredrikstad sarpsborg området?
Opprinnelig postet av Delusional
Som sagt, jeg syntes lidels produkter er bra, dersom lidel kommer til norge vil det skape konkuranse i markedet og det vil igjen føre til lavere priser if you catch my drift. Dvs. at andre bedrifter må produsere billigere men alikavel billige produkter.


DonTomaso: Du høres ut som en vaskekte bonde! Som ikke klarer å drive gåreden din effektivt nok. Engroseindustrien kan forbedre seg i Norge uten tvil. Lidel har lav pris på alt og ikke are billig øl. Du er en konservativ idiot med fordommer, desto flere store aktører vi får på markedet jo flere er det som kan drive butikk, klarer de det ikke fyker de. Se på flymarkedet, nå er det skikkelige priser og god konkuranse, sunn konkuranse.
Vis hele sitatet...
Du har virkelig ikke fulgt med i timen For å ta det siste først : flymarkedet er inne i den største krisen de har hatt på flere tiår. Hvis du husker tilbake til sist gang vi hadde konkurranse på flymarkedet i Norge, med Color Air, så gikk det et lite år, før Color Air ble lagt ned, Braathens lå med brukket rygg, og SAS tapte stort. Fordi man innførte det du kaller "sunn konkurranse" som gjorde at man pressa prisene hensynsløst, uten tanke på miljø, ansatte eller fornuft. Selskapene fløy samtidig til samme byer med ti passasjerer i hvert fly. Det som skjer i flymarkedet i dag har lite med "konkurranse" å gjøre. 11.september og SARS gjorde at mange flyselskaper gikk dukken, folk fløy mindre og for å i det hele tatt få folk til å fly igjen måtte man sette ned prisene, selv hvor idiotisk det var for selskapene. Når man har hatt en prisnedgang er det vanskelig å sette opp prisene igjen uten at folk reagerer. Prisene går ned, folk sparkes og selskapene går dukken.

Det jeg derimot er enig i er å sette ned prisene på enkelte flyreiser. At det skal koste 4-5000 fra Oslo til Troms og Finnmark er helt idiotisk.

Når det gjelder Lidl : Hvis du synes jeg er en idiot og konservativ fordi jeg vil bevare arbeidsplasser og norsk industri, godt utvalg og storindustri på norske hender sier jeg takk for det. Og hvis du synes billig øl er verdt å risikere det jeg nevner ovenfor synes jeg bare synd på deg, stakkar. Vet ikke hvem som er størst bondetamp av oss jeg.

Når det gjelder effektivisering av bondenæringa synes jeg du skal ta deg en tur ut å snakke med folk før du uttaler deg om noe du så åpenbart ikke har peiling på. Jeg er klar over at det kan være vanskelig, men prøv.



Edit:Color Line -> Color Air
Sist endret av DonTomaso; 6. september 2003 kl. 01:48.
Opprinnelig postet av Multiflex
Mye sant i det du sier DonTomaso, men i Norge har de rett på minimumslønn, sett at de ikke har akkordlønninger eller noen andre løsninger, som jeg generelt har liten tro på - det de dog kan gjøre er å sparke ueffektive arbeidere, for så å legge lokk på det.

Men som forbrukere er det eneste vi kan gjøre å boikotte, men vi får nå se først hvor langt det går, folk vil nå handle der uansett, pga. prisen.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi ikke rett til noen minumumsløn. Det står ikke nevnt et ord om det i noen lov. Om du er villig til å jobbe et sted for 5,- timen så går det helt greit. Det er det også relativt stor enighet om at det ikke skal gjøres noe med. Var faktisk en sak nettop om en bonde fra nøtterøy som ga arbeiderene(polakker) sine 6,- timen eller noe. Eneste grunn til at han måtte gi mer var at folk ble så sur på han, staten ga blaffen.
Den støtten vi som arbeidere har er arbeidsforeningen. De har 3 alternativer om de føler at arbeideren får for lite. De kan streike, oppfordre til en boikott eller starte en blokade.
En streik er effektiv så lenge arbeideren trengs. Om en bedrift har andre som kan gjøre det samme så er ikke en strek spesielt effektiv.
En boikott er lite tvilsom at vil funke i et slikt eksempel som dette. Fagforeningen har mistet mye av sin appel de siste årene, og har ikke lenger den samme gjennomslagskraften hos folk. Om folk ser øl til 6,- så tror jeg de gir blaffen i dårlige arbeidsvilkår.
Blokade er det som kan være mest effektivt. Dette er da at alle som er organisert i den fagforeningen nekter å gjøre noe for den aktuelle bedriften. Som f.eks om en trailersjofør er med i en fagforening som blokerer en bedrift så nekter han å hente varer for den bedriften.
Om Lidle har sine egene distrubusons/"vareutleverings" nett så er dette også lite effektivt.
Har egentlig ikke så store meninger om Lidle. Jeg tviler på at de vil revoulusjonere matmarkedet her hjemme, og jeg er negativ til deres urkapitalistiske måte å drive butikk på.
På den andre siden vil jo jeg å ha billiugere mat
Det har jeg også alltid lurt på
Hørte noen fortelle at det ølet lidel lager smaker vondt! menneh, smak og behag...
vi skal få lidl her i skien visstnok. kan bli artig / spennende.
Ministry of Love
sptz's Avatar
lidle har ikke mat de har fôr.. og de utnytter folk. Mulig det bare er siden jeg ikke har flyttet på hybel enda men jeg liker faktisk butikker som har godt utvalg og har en service instilt betjening. Selvsagt bør prisene også være lave, men ikke på bekostning av alt annet.. Liker ica sparmat jeg spesielt i risør der det henger plakater med "vis ønsker noe vi ikke har, ta kontakt og vi bestiller".

dette ble vist litt offtopic, vet ikke helt hva jeg mener med denne posten..
Opprinnelig postet av macho271
noen som vet om det kommer i østfold da? kanskje nær fredrikstad sarpsborg området?
Vis hele sitatet...
Kommer til Sarpsborg (Grålum) iallefall.
DonTomaso: Color Line går som bare det! Color Air, derrimot
Opprinnelig postet av RipZ
DonTomaso: Color Line går som bare det! Color Air, derrimot
Vis hele sitatet...
Oops Takk.
Jeg var på lidl i spania et par ganger, og det var ikke så vanskelig å skjønne hvorfor de solgte ting så billig.

Generelt sett så var det veldig få som jobbet der(så maks 2-3 ansatte) og varene var billig drit som du ikke kunne lese hva inneholdt fordi det enten sto på gresk, kryllisk eller kina-mann språk. Den mest minneverdige varen var vel "cocla cola" eller noe i den dur.. Tror det var like greit jeg ikke forsto hva den inneholdt.
Lidl er jo bare tyske varer... var i england for noen uker siden. lidle der var billig og folk handla der, men det varikke akuratt kvalitet over varene... solgte mest tyske varer, men noenandre varer tror jeg de solgte.

som sagt tidligere behandler de arbeiderne sine som dritt... nekter dem og organisere seg og lav lønn. Det er kanskje bra for prisen sin skyld men resten... :/

når ølen koster like mye som de tjener i timen da er det lissom....
bra at det blir billigere, men så billig?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Flymarkedet vil stabilisere seg veny og se. Det er utrolig mange bønder som driver små små gårder, jeg har onklwer og tanter som tilhører den gruppen. De driver gården alene og dersom folk ikke våger å satse mer, få en større gård går det ikke bra, bøndene må tilpasse seg markedet å produsere ting etter som markedet svinger, den er en knallhard verden, "Survive of the fittest".

Se på dyreriket, klarer du ikke å skaffe deg mat eller gjør noen feil går det nedenunder og hjem med deg. Det samme gjelder her og, gjør du feil og ikke klarer å holde firmat oppe er du ikke skapt som et konkuransemenneske, og da vil jeg foreslå at du skaffer deg annet arbeid. Problemet med Norge er at alt for mye er styrt av staten. Og mange folk kan ikke administrere ting. Min far jobbet som distriktssjef i et større firma og han gjorde det med overskudd i 10 år (eller mer), men etter interne konflikter gjør han det ikke lengre. Han begynnte i komunen, han administrerte noen greier er ikke helt sikkert på hva. Og det hadde hatt uttallige sjefer som hadde kommet og gått, fordi de ikke klarte å drive greine. Han som hadde jobbet i det private fikset problemene der. Det beviser igjen at folk i det private kan administrere ting, hvorfor? Jo, de er nødt til det, ellers fyker de, de mø gjøre avgjørelse som ikke er populære. Hadde staten åpnet opp for mer privat styring av ting, ville det sansynligvis gått betraktlig bedre.

Vi kan ikke ta hensyn til alle. Dersom vi skulle tatt hensyn til alle hadde det blitt kaos, vi må ha noen kloke folk som kan drive forretninger. Selvfølgelig vil det være mange sleipe bedrifter, men som du ser gjør de det bra, om de gjør industrien i Norge knallhard, må de andre bedriftene tilpasse seg deretter.
Survive of the fittest
Vis hele sitatet...
Den heter "survival of the fittest", Det er kanskje mange småbonder rundt om i det landstrakte land .. men dette er en utdøende rase og de forsvinner i fleng uten å bli erstattet.
Om endel år kommer vi sikkert bare til å ha et par av storgårdene igjen, og når Norge blir med i EU kommer disse til å gå dunken fordi jordbærne ikke har rett størrelse og bananene feil bøy i henhold til EU-reglene.

Syns det blir litt feil å si at du ikke er "skapt som et konkuransemenneske" fordi du ikke klarer holde bedriften din på beina. Mange bedrifter går gjerne endel år på minus i starten i håp om at ting skal rette seg opp, jobber 12 timers dager og står på det de klarer, men så forsvinner kanskje litt av interessen for produktet elns. og bedriften går dunken. Er du da et dårlig konkurranse menneske?


Vi kan ikke ta hensyn til alle. Dersom vi skulle tatt hensyn til alle hadde det blitt kaos, vi må ha noen kloke folk som kan drive forretninger. Selvfølgelig vil det være mange sleipe bedrifter, men som du ser gjør de det bra, om de gjør industrien i Norge knallhard, må de andre bedriftene tilpasse seg deretter.
Vis hele sitatet...
Noe sier meg at du for monopol med sleipe folk på toppen?

btw, hvorfor stiller ikke din far som statsminister? .. Etter det jeg har lest får han min stemme!
Opprinnelig postet av COMPstomp
(...) Jeg vet at lidl har snust på 2-3 tomter rundtom i Bergen, og er sånn 98,76 % sikker på de har kjøpt opp tomten ved ESSO, Nyborg i Åsane. (Åsanedrapet-tomten) .. sådetså!
Vis hele sitatet...
Spookey, men ikke så langt unna oss da.
[offtopic]Den der sofaspesialisten som ligger rett ved siden av der være et skalkeskjul forresten.[/offtopic]

Opprinnelig postet av Mortiferus
I Norge har vi ikke rett til noen minumumsløn. Det står ikke nevnt et ord om det i noen lov. Om du er villig til å jobbe et sted for 5,- timen så går det helt greit.
Vis hele sitatet...
Ok, tenkte på sånn med fagforeninger og andre butikker generelt, har ingen erfaring selv, men det har vært sagt at ansatte har krav på f.eks kr 96,50 pr. time etter myndighetsalder, umyndige noe rundt 60 kr - mulig jeg blander med noe annet og at det er for spesielle bedrifter med fagforeninger (eller seriøse bedrifter?).

Fare for at denne butikken blir en blanding av Europris og Haakon? Kvalitets-messig altså, etter det jeg har lest her ser det iallefall slik ut ...
very impotent freak
Delusional's Avatar
Et konkuransemenneske er et menneske er en som står på hele tilden til siste slutt, det er en lokal advokat her i området som jobbet hadt i mange år mens han gikk med nesten ingen inntekt, men han stod på og nå er han godt ettablert og har mer en 10 mill. på bok. Det er et konkuranse menneske, står bedriften sin nesten uten lønn i håp om at en dag skal få tilbakebetalt for alt strevet.

Noe sier meg at du for monopol med sleipe folk på toppen?
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke, jeg er for at det er 2 firmaer eller mer som konkurerer på toppen, slik at det blir konkuranse. Jeg bryr ikke meg om det er sleipe folk på toppen eller ikke.
Og det heter forresten ikke når, men dersom Norge blir med i EU.
Jeg vet forresten ikke om det er så mange norske banan plantasjer...
Bananer bananer i lange baner .. :O Bare tenkte på Sverige, hørte at noen bønder der ikke fikk selge jordbærne sine fordi de var for <insert: rare/store/små ect> for EU sine regler.

Tror ikke Norge klarer stå imot EU-presset så alt for lenge, men meg om det!
Opprinnelig postet av Delusional
Flymarkedet vil stabilisere seg veny og se. Det er utrolig mange bønder som driver små små gårder, jeg har onklwer og tanter som tilhører den gruppen. De driver gården alene og dersom folk ikke våger å satse mer, få en større gård går det ikke bra, bøndene må tilpasse seg markedet å produsere ting etter som markedet svinger, den er en knallhard verden, "Survive of the fittest".

Se på dyreriket, klarer du ikke å skaffe deg mat eller gjør noen feil går det nedenunder og hjem med deg. Det samme gjelder her og, gjør du feil og ikke klarer å holde firmat oppe er du ikke skapt som et konkuransemenneske, og da vil jeg foreslå at du skaffer deg annet arbeid. Problemet med Norge er at alt for mye er styrt av staten. Og mange folk kan ikke administrere ting. Min far jobbet som distriktssjef i et større firma og han gjorde det med overskudd i 10 år (eller mer), men etter interne konflikter gjør han det ikke lengre. Han begynnte i komunen, han administrerte noen greier er ikke helt sikkert på hva. Og det hadde hatt uttallige sjefer som hadde kommet og gått, fordi de ikke klarte å drive greine. Han som hadde jobbet i det private fikset problemene der. Det beviser igjen at folk i det private kan administrere ting, hvorfor? Jo, de er nødt til det, ellers fyker de, de mø gjøre avgjørelse som ikke er populære. Hadde staten åpnet opp for mer privat styring av ting, ville det sansynligvis gått betraktlig bedre.

Vis hele sitatet...
Dette er noe av det største sprøytet jeg har hørt på veldig lenge. Det er faktisk så tåpelig at den nesten ikke fortjener svar. Hvis en forretningsmann står på alt han kan men alikevel går bedriften dunken så er det mannen det er noe feil med? Hva i all verden er det for noe elitistisk individualistisk tøv! Det er jo utrolig enkelt å legge skylda på enkeltmennesket som ifølge Delusional ikke er bra nok til å overleve, istedetfor å faktisk se på årsakene til at folk mister jobbene/ikke klarer å få sin egen bedrift til å gå med pluss. Hvis du gidder å sette deg inn i hvordan markedsøkonomien fungerer er det flere faktorer som spiller inn enn det reint genetiske til mannen/dama som det gjelder. Jeg ser at du har hørt om begrepet survival of the fittest. Jeg ser at du tror at vi lever i en dyrisk verden som er styrt av utviklingsprinsipper. Hvis du gidder å lese Darwin ser du at det har var motstander av at utviklingsteorien legges over på mennesket. Men igjen: det er utrolig enkelt for de konservative frp-liberalistene å bare legge skylda på enkeltmennesket når det faktisk er markedet som har spilt fallitt.

Det er også interessant at Delutional mener at mennesket er "skapt som konkurransemenneske" og hvis bedriften går dårlig er det genetikken som ikke passer. Dette derimot, er så tåpelig at jeg ikke gidder kommentere det. Delutional fortjener nicket sitt med glans.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Hør nå her! Ikke alle er skapt på samme måte. Derfor er ikke alle egnet til å gjøre de samme tingene, ikke alle kan bli musikere, og ikke alle kan bli jagerflygere, og slik er det også med forretninger. Det er selvfølgelig satt litt på spissen fordi det er selvfølgelig andre faktorer som spiller inn. Men det er mannen som driver forretningen og de som er de mest kløktige vil alltid overleve er du dum, snill eller naiv blir det tøfft å overleve...
joda, hvis han er et "konkuransemenneske"
hvar det ikke lidl det var snakk om?
Better than thou.
Det er alltid mye morsommere å diskutere idiotiske utspill av folk som ikke har peiling. :-)