Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva vil du stemme 15. september
Arbeiderpartiet 11 9,09%
Sosialistisk Venstreparti 28 23,14%
Venstre 4 3,31%
Senterpartiet 2 1,65%
Kristelig Folkeparti 2 1,65%
Fremskrittspartiet 30 24,79%
Høyre 11 9,09%
Rød Valgallianse 18 14,88%
Andre politiske parti(NKP, DPP, Demokratene) 8 6,61%
Tverrpolitiske lister etc 1 0,83%
Miljøpartiet de Grønne 6 4,96%
Stemmegivere: 121. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  39 2607
Her kan folk stemme i vei.

(Fortsettelse av Valg-03-tråden)
Nais tråd! Skal avgir stemme her!
Hvor er Miljøpartiet de Grønne? Gidder ikke stemme "andre"
ja skolevalg snart
catmat's Avatar
Trådstarter
De Grønne stiller som oftest sammen med RV eller SP.
denne var fin. skulle ønske det norske folk var som oss.
(halv elleve 24 aug.)
sv og rv 52% til sammen. det hadde blitt et fint kommune eller bystyre:-)

de grønnes oslopolitikk stemmer hvertfall veldig lite overens med rv's. de grønne vil nemlig selve det som kommunen kortsiktig og tilsynelatende tjener penger på, ga en representant fra partiet uttrykk for i et intervju. politikken deres.. varierer den fra lokallag til lokallag?
uansett har de ikke nådd fram til meg med informasjon om hva de står for på andre områder enn miljøpolitikk. for min del syns jeg det er lavmåls og får mine miljøpolitiske drifter tilfredstilt ved å stemme sv.

ikke at jeg har stemmerett da, men hvis jeg ikke tar helt feil, så har jeg påvirka en og annen som har det i det minste.
Opprinnelig postet av frede
ikke at jeg har stemmerett da, men hvis jeg ikke tar helt feil, så har jeg påvirka en og annen som har det i det minste.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg syns er litt latterlig med valg i Norge. Flere folk under 18 år som er mer enn kompetente nok til å kunne stemme og begrunne stemmen sin får ikke stemme, mens det samtidig finnes haugevis med mennesker over 18 år som stemmer AP fordi Jens Stoltenberg er kjekk.

But hey, that's democracy for 'ya ... (slik det er nå anyways)
stemte frp! , og skal stemme det på kommune valge også!
Sist endret av DrMatrix; 25. august 2003 kl. 00:44.
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Det er det jeg syns er litt latterlig med valg i Norge. Flere folk under 18 år som er mer enn kompetente nok til å kunne stemme og begrunne stemmen sin får ikke stemme, mens det samtidig finnes haugevis med mennesker over 18 år som stemmer AP fordi Jens Stoltenberg er kjekk.

But hey, that's democracy for 'ya ... (slik det er nå anyways)
Vis hele sitatet...
og mange eldre menn som syntes kristin halvorsen er pen
Opprinnelig postet av boberth
og mange eldre menn som syntes kristin halvorsen er pen
Vis hele sitatet...
det veies opp på den måten mener du?
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
skulle da nesten tro at SP fikk noen stemmer da de (alltid) gjør det bedre i kommunevalga, jf "ordførerpartiet"

denne karen stemmer AP
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Det er det jeg syns er litt latterlig med valg i Norge. Flere folk under 18 år som er mer enn kompetente nok til å kunne stemme og begrunne stemmen sin får ikke stemme, mens det samtidig finnes haugevis med mennesker over 18 år som stemmer AP fordi Jens Stoltenberg er kjekk.

But hey, that's democracy for 'ya ... (slik det er nå anyways)
Vis hele sitatet...
Og så har du jo alle de andre under 18 år,som ikke har ofret politikk en tanke.
18 år er helt greit,det er mange under som er politisk aktiv og burde få stemme,men det er nok et flertall som ikke er interessert.
Valgdeltagelsen er jo ikke så høy over 18 år heller. Og når folk blir gamle blir det jo enda værre. Frpere hele bunchen.
Noen som vet om DPP stiller til valg i år?
Har hørt noe om at de ikke skulle stille pga at de forrige gang fikk så mange stemmer at de nesten måtte inn på tinget eller noe, og det ville de ikke. Har egentlig ikke peiling på hva de står for, men i motsetning til de andre partiene er jo sjansen der for at jeg blir positivt overrasket.
De står ikke for noe, egentlig. Alt skal stemmes over. Hvis resultatet av avstemningen blir for/mot 60/40, så er de 60% for og 40% mot saken det gjelder...

http://www.dpp.no/
Opprinnelig postet av Almighty
Noen som vet om DPP stiller til valg i år?
Vis hele sitatet...
Det er kommunevalg i år, ergo skal det vel noe til at DPP stiller liste i akkurat din kommune. Selv stemmer jeg rødt.
Rød makt
Blått slakt
Jeg tror DPP er relativt dødt. Var bare noe Golden & Antonsen smelte i sammen for å vise at "hvemsomhelst" kan stille til valg.
Ser ikke ut som sidene deres er oppdatert siden høsten 2001.
Better than thou.
Blir vel SV, da det faktisk er en sjanse for at vi ihvertfall får noen venstrevridde inn i kommunestyret. (Her jeg stemmer var faktisk den kommunen hvor flest stemte FrP ved Stortingsvalget for to år siden om jeg ikke husker feil.) Så, enten SV eller AP, selv om jeg er mer for AKP enn noe annet.
Erre ikke FrP som har Carl I hagen? Tror jeg stemmer dem gitt
For du tror at Carl Ivar Hagen kommer til å sitte i kristiansands bystyre?
(Ser at det kan være ironi)
catmat's Avatar
Trådstarter
Til alle FrP-velgere: Begrunn valget deres.
SV! har ikke satt meg så mye inn i de enkelte partiers politikk, men SV høres ut som det beste. Sier de vil prøve ut kolektivbilletter til 10,- i Tr.Heim som er bra, så vil de satse mer på skole og utdanning enn de fleste andre partier, slik jeg har forstått...
Opprinnelig postet av Mates
For du tror at Carl Ivar Hagen kommer til å sitte i kristiansands bystyre?
(Ser at det kan være ironi)
Vis hele sitatet...
Ser for meg at kristiansand bystyre holdes innvandrer fritt ihvertfall?
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
det veies opp på den måten mener du?
Vis hele sitatet...
hvem vet.. mange rare folk i landet
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
FRP. De er de eneste som kan greie å stoppe all denne innvandringen.

Men jeg skal egentlig bare være glad hvis hele den jævla regjeringa forsvinner så fortsom mulig.
Selv bor jeg i en Krf kommune.

(Kanskje jeg skal flytte over kommune grensen til Norges eneste FRP kommune!)
Det blir stadig færre fødsler. Hvis all invandring hadde stoppet ville norge blitt folketomt tilslutt.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Og hvor mange år ville det tatt tror du? Vi burde få ett mye strengere system om hvem som slipper inn i landet, og de burde bli sendt ut så fort de har gjort noe som man kan få noen månder fengsel for.

Og en ting til, jeg leste på text tv at alle innvandrerne i Oslo utgjorde ca. 3.5 prosent av alle stemmene i Norge ved ett valg. Noe jeg synes er forbausende mye.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvorfor er folk så opptatt av grenser og fra hvilket land enkelte personer kommer fra? Har det i det heletatt noe å si? Kan de ikke være like gode mennesker fordet om? Jeg kjenner mange kjekke invandrere og jeg kjenner mange idioter, de er faen ikke noe annerledes enn oss på andre måter en rent kulturelt! Hva har det å si for deg da, kjere Hofsoe, den gamle norske kulturen vår bryr deg jo midt i ræva. 3,5 % er ingenting, hadde det vært 98% skulle jeg heller blitt litt overasket over vår norske lathet med henhold til stemming, men 3,5 usle prosent er ingeting. Jeg anntar at du tenkte, utifra kommentaren om 3,5% samt at jeg kjenner deg alt for godt til å ha en annen oppfatning, at norge er for nordmenn... Bare jeg som ser noe rart med at en slik tankegang enda får næring?

Vel, det ble en liten avsporing, jeg kan bare ikke fatte hva folk har imot invandring. De grønne her (selv om jeg merket av "Andre politiske parti(NKP, DPP, Demokratene)" i pollen før de grønne kom blomstrende.

Edit: Hehe, håper du ikke tar det personlig Hofsoe :P.
Sist endret av Tias; 26. august 2003 kl. 21:37.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Når jeg skal stemme ett parti, så kommer innvandringspolitikken høyt oppe på min liste. Så for meg er 3.5% mye.

Grunnen til at man må skjerpe innvandringen er at mye av det kriminelle som skjer, er av innvandrer. Noe som ikke burde skje.
Jeg har så absolutt ingenting imot innvandrer som slår seg ned i Norge og ikke gjør noe mer ut av seg, blander seg på vanlig måte med alle oss andre.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Hofsoe: Det er da visse grunner til at mange innvandrere (men fremdeles veldig få i forhold til hvor mange de er) begår kriminalitet. De tilhører ikke akkurat det øverste sjiktet i samfunnet, og mange har nok sine problemer å stri med. Så finnes det selvfølgelig også noen som kommer til Norge for å begå kriminalitet. Men mener du derfor at vi skal stoppe all innvandring? Skal vi stoppe dansker og svensker som vil komme hit, eller skal vi bare stoppe de som kommer fra Afrika, Asia og Sør/Øst-Europa? Det vil uansett være veldig generaliserende og urettferdig overfor de som faktisk har et reelt behov for å komme hit.

Når 3,5% av de som stemmer er innvandrere, betyr ikke det nødvendigvis at 3.5% av landets befolkning er innvandrere.. det kan like gjerne tyde på at innvandrere er flinkere til å benytte seg av stemmeretten (den får de forresten ikke før de er norske statsborgere) enn "norske nordmenn fra Norge", muligens fordi de er interessert i å fjerne fremmedfientlige politikere fra eventuelle maktposisjoner de måtte ha.

Hvis du vil at vi skal stoppe innvandringen pga all kriminaliteten, vil du også at vi skal kaste ut kriminelle innvandrere? Hvis vi kaster ut dem, må vi vel nødvendigvis også kaste ut norske kriminelle, ikke sant? Det er tross alt ikke en ubrytelig naturlov som sier at den norske voldtektsmannen Per Persen har mer rett til å oppholde seg i Norge enn hva Abi Dabi fra et eller annet Afrikansk u-land har. Det er bare slik det er blitt med dannelsen av forskjellige nasjoner. Så hvis norske Per Persen skal få en ny sjanse i samfunnet, hvorfor skal ikke da Abi Dabi få det?

Hmm.. ble vel en veldig rotete post dette her, uten så veldig mye mening, men men.
Posten er grei, og har et innhold som egentlig ikke skulle vært nødvendig å forklare til oppegående mennesker, som jeg tror de fleste er her inne
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av aybara
Hofsoe: Det er da visse grunner til at mange innvandrere (men fremdeles veldig få i forhold til hvor mange de er) begår kriminalitet. De tilhører ikke akkurat det øverste sjiktet i samfunnet, og mange har nok sine problemer å stri med. Så finnes det selvfølgelig også noen som kommer til Norge for å begå kriminalitet. Men mener du derfor at vi skal stoppe all innvandring? Skal vi stoppe dansker og svensker som vil komme hit, eller skal vi bare stoppe de som kommer fra Afrika, Asia og Sør/Øst-Europa? Det vil uansett være veldig generaliserende og urettferdig overfor de som faktisk har et reelt behov for å komme hit.

Når 3,5% av de som stemmer er innvandrere, betyr ikke det nødvendigvis at 3.5% av landets befolkning er innvandrere.. det kan like gjerne tyde på at innvandrere er flinkere til å benytte seg av stemmeretten (den får de forresten ikke før de er norske statsborgere) enn "norske nordmenn fra Norge", muligens fordi de er interessert i å fjerne fremmedfientlige politikere fra eventuelle maktposisjoner de måtte ha.

Hvis du vil at vi skal stoppe innvandringen pga all kriminaliteten, vil du også at vi skal kaste ut kriminelle innvandrere? Hvis vi kaster ut dem, må vi vel nødvendigvis også kaste ut norske kriminelle, ikke sant? Det er tross alt ikke en ubrytelig naturlov som sier at den norske voldtektsmannen Per Persen har mer rett til å oppholde seg i Norge enn hva Abi Dabi fra et eller annet Afrikansk u-land har. Det er bare slik det er blitt med dannelsen av forskjellige nasjoner. Så hvis norske Per Persen skal få en ny sjanse i samfunnet, hvorfor skal ikke da Abi Dabi få det?

Hmm.. ble vel en veldig rotete post dette her, uten så veldig mye mening, men men.
Vis hele sitatet...
Helt enig med alt du sier, og tar jeg ikke helt feil så tenker faktisk Hofsoe og resten av den (i mine øyne) rasistiske gjengen her inne på alt som er mørkt eller svart som innvandrere, men tar ikke med i beregningen at vi faktisk kom her til lands en gang i tiden på akkurat samme måte, bare at da var det samene som regjerte.
Sist endret av Tias; 27. august 2003 kl. 22:09.
Folk må ikke få oppholdstilatelse eller statsborgerskap hvis de begår alvorlige kriminelle handlinger i en viss periode. Kall det en "grace period" (i min mangel på et norsk ord), kan de ikke holde seg på matta i den perioden så bærer det rett ut.
FRP. De er de eneste som kan greie å stoppe all denne innvandringen.
Vis hele sitatet...
Hæ!? Vi har jo hatt innvandringsstop siden 70-tallet. Det eneste vi tar imot er flyktninger, hvor vi får refs av FNs høykommisarråd for å ikke opprettholde kvotene vi har avtalt. Det som er problemet er de mange useriøse flyktningene, som sørger for at flyktinginger med god grunn til å få komme til Norge ikke får slippe inn.

Så, enten SV eller AP, selv om jeg er mer for AKP enn noe annet.
Vis hele sitatet...
Ehm.. Rv stiller jo liste i Oslo. Uansett, Sv ligger vel nærmere opp til AKP en AP, ser man bortifra navnet.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Vel, alle som er innvandrer, fra ALLE land, skal utvises hvis de begår kriminalitet. Hvorfor skal vi sitte å betale på de?

Men hvorfor skal vi sende ut de norske som begår kriminalitet? De er fra Norge og burde dermed bli tatt hånd om av Norge. De som begår et lovbrudd som er fra utlandet, (da mener jeg alle andre land enn norge), de burde bli sendt ut av landet.

Men etter skoledebatten på skolen i dag, så har jeg begynt å komme i tvil, når det blir valg på skolen, skal jeg da stemme FrP eller SP?

Jeg har begynt å falle litt mer over på Sp. Synes Sp kom med mange gode kommenetarer og jeg er ganske så enig i det de sier.
En ting som virkelig irriterte meg på den debatten var faktisk FrP. det gjaldt kollektiv trafikken. De vil ikke har busser inn til små plasser hvor det ikke er så mange folk som tar buss hele tiden. Noe jeg synes det burde være tilbud til.

Tias: Jeg har sagt mange ganger at jeg ikke er rasistisk. Jeg er bare sterkt i mot de som begår kriminalitet og slipper unna det. Dette vet du like godt som meg. Jeg har sagt dette til deg flere ganger, så ikke kom her å kall meg rasistisk!

En ting jeg også reagerte på, var Venstre som var for stemme rett ved 16 år. Er dette riktig? Jeg mener nei. Hvis Venstre hadde kommet til makten, så hadde det tatt år og dag før dette hadde kommet igjennom, og de som på den tiden stemte Venstre, ville nesten være gamle og grå. Og politikk er noe som intresserer svært få i ungdommen virker det ut som, og at de ville ikke brukt stemmen sin på en god måte. OG på vgs så er de fleste over 16 år og får heller ikke noe ut av dette.
Sist endret av Hofsoe; 27. august 2003 kl. 21:32.
Better than thou.
Opprinnelig postet av Pinh34d
Ehm.. Rv stiller jo liste i Oslo. Uansett, Sv ligger vel nærmere opp til AKP en AP, ser man bortifra navnet.
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg stemmer ikke i Oslo. Jeg stemmer på bygda hvor de fleste er mer intressert i jordebilkjøring og "fopall" enn noe spesielt annet, bortsett fra det "helvetes pakkispakket". AP og SV har en sjanse til flertall her, RV får muligens inn en person i styret. Hva ville du gjort?
Noe som irriterer meg generelt om folk, når f.eks noen sier at de vil ha innvanderstopp, så plutselig er han en rasist ?

Jeg blir å stemme FRP her hjemme, pga lokale saker. Blant annet til folkeavstemmning om vi skal ha eller legge ned asylmotakket vi har. Altså, er det ikke bedre at folk som bor i bygda får stemme om de vil ha asylmotakket, eller om de vil ikke ha. Jeg liker ikke å gi noen partier den makta som gir dem bestemmelse om det skal være eller ikke være asylmotakk. Demokratiet i Norge trenger slike avstemmninger (om alt av _viktige_ saker for innbyggerne i en kommune).
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hofsoe: Vel, rasist er et vidt begrep, men i mine øyne vil du alltid være mer eller mindre rasist .

HanZen: Som Pinh34d allerede har nevnt så har vi hatt innvandringsstop i flere årtier.
Opprinnelig postet av Tias
HanZen: Som Pinh34d allerede har nevnt så har vi hatt innvandringsstop i flere årtier.
Vis hele sitatet...
Vel, det var vel ikke det det var snakk om. Jeg bare prøvde å fremheve mitt poeng om at folk trekker for raske konklusjoner med at folk er rasist om èn person vil ha full innvanderstopp.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Hofsoe: nå er det en gang slik at loven er lik for alle. Norske statsborgere skal ha akkurat lik behandling uansett om de er født i Norge eller i utlandet. En som er født i Norge, som har drept 100 mennesker har påført samfunnet mye skade, mens en innvandrer med norsk statsborgerskap som blir tatt for vinningskriminalitet eller ran eller noe, har ikke gjort noe i forhold. Likevel mener du at innvandreren (som er like mye norsk statsborger som han som er født i Norge) skal kastes ut, men ikke den norsk-fødte, bare fordi han tilfeldigvis er født en annen plass? Kanskje det virker logisk for deg, men det bryter totalt med min logikk at det er andre ting enn hva noen gjør som skal bestemme straffa de skal få.

HanZen: Du skjønner vel at når det finnes tusenvis mennesker som går under FNs definisjon som flyktning, så skal det bare mangle at vi, som tross alt er verdens beste land å bo i, skulle ta oss av noen av disse. Da kan ikke staten ta hensyn til om alle på en plass vil ha dem dit eller ikke. Det vil alltids være noen med en enorm fremmedfrykt (på grunn av uvitenhet, naturligvis), som vil motsette seg enhver form for utlendinger i deres nærmiljø, så da må myndighetene bare bestemme en plass de skal plassere asylmottak. Så får heller innbyggerne på den plassen glede seg over at de får muligheten til å øke toleransen sin overfor folk med en annen kultur enn seg selv.