Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Feire jul eller ikke?
Ja. 87 73,73%
Nei. 31 26,27%
Stemmegivere: 118. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  70 3595
Better than thou.
Jada, så var det over oss igjen, jul... Smak på ordet; Jullllll..

Jeg vil ikke feire jul i år, men jeg blir nødt til å sitte rundt bordet, spise and, pakke opp julegaver (dog veldig få, har sagt jeg ikke vil ha gaver), se juleshit på TV fordi alle andre sendinger er stoppet pga. jul.

Jeg vil ha det slik at man er på skolen til den 26-27, så tar man nyttårsferie, noe som virker mer fornuftig å feire, for så å komme tilbake til skole/jobb whatever et par dager senere.

Julen er egentlig en kristen helligdag, hvorfor i helvete skal vi bruke penger på å kjøpe gaver, være hyggelige mot folk, dra på familiebesøk og generelt oppføre oss anderledes enn til vanlig nå? "Jesus ble født 24 desember og det burde vi feire!!!!!!" Fuck you, såvidt jeg har forstått ble han født mange uker før eller etter og ingen tenker på ham når vi sitter der med fuglen på bordet, pakker under treet og Chris Rea på høytallerene allikevel.

Hadde egentlig en ganske god tråd i tanke når jeg var på skolen idag, men den rotet seg vel litt bort siden jeg skriver så rart nu. Tror jeg bare slutter her egentlig.
/me pakker Carlo inn i en sekk og kaster ham utfor brygga

Jeg gir beng i om den tradisjonen hadde vært kristen, islamsk, jødisk, what ever... Det er jo masse mat, presanger etc.

JEG VIL HA JUL!!!!
Sist endret av Digital Hybrid; 20. desember 2002 kl. 12:30.
Jul til folket...
Hurra
jeg syns jul er topp. ikke bare fordi jeg får gaver og god mat, men familien samles. mamma og pappa er skilt, men de er gode nok venner til å være sammen under julaften. søstrene mine kommer hjem og saker.
Egentlig driter jeg totalt i julegaver, og det er jeg litt stolt av, på en måte. Har ikke valgt det selv, jeg bryr meg simpelthen ikke om det. Begynner vel å bli en gammel mann. ;-) Men altså, jeg ville ikke vært foruten jula. Det det eneste tidspunktet i året familien er samla, og det ser jeg på som veldig verdifullt.

Sååå, selv om jeg kanskje på en måte har veldig lyst å være litt anti-jul (litt sånn idealist-mentalitet ;-) ), må jeg nok stemme ja til jul. Sorry mac. ;-)
Julen handler ikke om jesus (for meg og min familie). Og at familien samles og gir hverandre gaver og spiser god mat har jeg ingenting i mot.

Uten jul ville vi jo ikke hatt juleøl?
Opprinnelig postet av Zpeef
Uten jul ville vi jo ikke hatt juleøl?
Vis hele sitatet...
Det smaker jo drit uannsett hva det heter. Blæh. Det synes jeg faktisk er et av minusene ved jul. Maten er jo et stort pluss.
At familien samles er jo bra, men min familie bor i Bergen hele gjengen.
Smaker juleøl dritt? Vik fra meg, avskum! Juleøl er knæll! Akkevitt derimot, klarer jeg meg uten..

storyline: Jesus var en snekker som levde for 2k år siden og har ingenting med julen å gjøre..

Når vi feirer jul, feirer vi nemlig at julenissen ble født den 24. desember, og begynte å gi presanger til alle i hele verden.. Mat og drikke hører med når man feirer, og det er også bra.

Konklusjon; jul er bra.
jul er ikke bra, jul er kjedlig, jeg liker ikke å pakke opp gaver, jeg vil ikke sammles med hele slekta, jeg vil ikke ha et stygt tre i stua som det ryr ned potensielle drapsvåpner av, som stikker deg i foten, jeg liker ikke jule-mat, vil heller spise grandiosa.
Jul skal feires! Jeg liker å åpne presanger, spise maten og slappe av (BONUS: FRI FRA SKOLEN), så jeg vil ha MER jul!
God mat, gaver, fri fra skolen, familiehygge ...

Huff og huff Carlo.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg vil heller ikke feire jul.

Jul har mistet sin mening.. mysteriet er over.. nå er det kun forpliktelser og dritt.
Er for gammel til det her, har sagt ifra om at jeg ville være hjemme og glo TV på julaften, men jeg kunne likegreit kledd meg naken og fingret meg i rumpen mens jeg sang folkeviser, folka ble mildt sagt sinna..

Så nå skal man feire jul..
Imot sin egen vilje..
Og med en masse familiemedlemmer man egentlig ikke kan fordra trynet på..
God Jul ja.. (stikk og dø nissefaen)
jula har blitt skikkelig kommersialisert. hvor mye penger er det nordmenn har brukt denne jula? rundt 10 milliarder kroner? penga går jo i omløp uansett (du gir en gave til en person og du får en gave tilbake som er av ca samme verdi), så hva med å ta i bruk en annen versjon av "pay it forward-regelen"? man gir en julegave til en som du nødvendigvis ikke kjenner så godt, og den personen gir en julegave til en den personen heller ikke kjenner så godt og etc etc.

nå er det for sent for meg for å boikotte jula, men jeg skal si det at neste år, da skal jeg kun gi cash til folk, for penga går jo i omløp uansett. dessuten tjener ikke butikkene squat på at folk gi hverandre cash, sant? "det er tanken som teller" bla bla. hvis man virkelig skal være snill så gir man cash, for det er det folk vil ha. cash i konvolutt, cash i konto, whatever. man er snill når man gir cash, for da kan personen som får cash kjøpe det hun/han selv vil, eller evt spare penga, eller betale regningene.

god jul.
Åh jeg er så gærn, jeg hater alt og alle, føl min rebelske vrede
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Eneste jeg liker med jula er ferien og maten. Alt det andre kan vi bare droppe, spesielt den teite tradisjonen med å drasse med et tre inn i stua... det koster penger, det står i veien, det er stygt å se på (stygt er kanskje ikke rette ordet, men det er ikke fint), og det drysser barnåler fra det, som jeg må støvsuge.
Jul må feires. Jul har blitt mer en tradisjon nå, og det virker som om man har gått mer og mer ifra det vi egentlig feirer med jula. Jula er en høytid der familen samles og har det morro osv. Det er jo bra. Ingenting er som 16 dagers ferie fra skolen der tida skal brukes til å spise, sove, pakke opp pakker, være på lan. Jula er ei deilig tid som hadde blitt altfor vanskelig å avskaffe.
Hvem pokker feirer vel jul på religøst grunnlag nå til dags? Jula eier
Det eneste som er positivt med jul er at du får fri. Å da er det mulighet for å dra på LAN
Det positive med jula er ferien, resten er for det meste bare dritt. Hater aa vaere samlet med familien (som er religi0se), i pakkene er det bare noe dritt man ikke vil ha. Og saa er det meningen at vi skal minnes en eller annen psykopat, som ble f0dt for lenge siden...
Hater jula
Better than thou.
Trådstarter
Ser ut som om jeg stort sett har fått de samme svarene hele tråden gjennom, men det jeg prøvde å si over var at vi heller feirer nyttårsaften, 5-6 ekstra dager med skole, kan spise mat og evt. møte familie og lignende i nyttårshelgen, etc., men ingen pakker, ingen trær og ingen jesus, for de det måtte være aktuelt for.
Forstår punktene dine godt Carlo. Hvorfor feire jul når hele meningen er borte? Men som sagt jeg synes jul er en fin ting selv om den ikke dreier seg lenger om det den egentlig skal gjøre.
Jeg feirer ikke jul og har heller aldri hatt noen trang til det.

Nå sier sikkert noen, wtf? vil du ikke ha presanger??
Carlo, det er som om jeg skulle sagt det selv. Jeg er ikke interessert i å feire noen kristen helligdag, og har også gitt beskjed om at gaver kan man gi noen andre. Jeg gir ingen, og får heller ingen. Passer meg ypperlig.
Hadde det ikke vært for at foreldrene mine er skilt, og min mor enslig, hadde jeg blitt hjemme denne jula. Men jeg synes ikke jeg kan la henne sitte alene på juleaften...
jeg liker ikke jul.. ALT blir stress.. Var i Bergen nettop i 6 timer for å kjøpe presanger. KAOS

eneste som er bra med jul er ferie og maten
The Rhymenocerous
polle's Avatar
jul er digg, det kristne med den er nesten viska ut snart.
hadde ikke gjort noe om vi slapp den kristne "delen" av jula.
Jeg digger jul.
carlo:
Jul er familie/venne -tid med masse god mat og hygge, og gaver er rett og slett en påminnelse om at du har folk som bryr seg litt ekstra om deg! Når jeg handler gaver ser jeg etter ting som kan gjøre den personen som jeg er glad i litt ekstra glad!

Og du er imot dette; ok, du virker noe kald..?
Slutt å sutr! Jul er koselig, men mer morro på nyttårsaften
feire jul.. nei
ferie.. ja
Julen er seff nødvendig for meg ivertfall! Jeg digger å pakke ut julegaver, og jeg digger ivertfall god mat! Jul, ja takk!!
Selvsagt må man ha jul!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
I'm with stupid.
Dvs nso, Carlo og Funku
støtter tanken om nyttårsferie jeg.
trenger ny tidsrekning dada, vil ikke ha noe "jesuseri"...
Syns det er hyklersk av folk som ikke er kristne å synge jolesanger o.l. Greit nok at folk syns det er hyggelig når familien samles i slutten av desember, men det har for det overveldende flertall ingenting med Jesus å gjøre. Man feirer egentlig jul til glede for store, stygge, kapitalistiske firmaer og ikke for familien.

Ned med jul (/kjøpehysteri)!
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Virker for meg, som at noen prøver å hate julen.. "fordi den har med kristendom å gjøre". Dette virker litt falskt, og tåpelig spør du meg.
Greit, julefeiringen kommer opprinnelig fra kristendommen. Men ikke-kristene har igjennom år-rekker feiret den også. Så jeg ser ikke poenget med å droppe den? Er jo en fin tradisjon for folk flest. Finnes jo alltid unntak, som missliker familien sin og helst vil sitte inne på datarommet sitt 365 dager i året, eller være med venner å dope seg 365 dager i året. Det respekterer jeg helt, men ser ikke noe poeng i å "fjerne" julefeiringen for folk flest som syns dette er en fin tradisjon.
Greit nok at det er en fin tradisjon, men det er fucket at det forventes at alle skal feire jul. Man blir sett på som rar i hodet hvis man ikke kjøper presanger til folk, baker kaker og kjøper tre. Det burde vært opp til meg alene om jeg vil gi presanger til vennene mine, ikke opp til vennene mine..
Julen er egentlig en kristen helligdag, hvorfor i helvete skal vi bruke penger på å kjøpe gaver, være hyggelige mot folk, dra på familiebesøk og generelt oppføre oss anderledes enn til vanlig nå? "Jesus ble født 24 desember og det burde vi feire!!!!!!" Fuck you, såvidt jeg har forstått ble han født mange uker før eller etter og ingen tenker på ham når vi sitter der med fuglen på bordet, pakker under treet og Chris Rea på høytallerene allikevel.
Vis hele sitatet...
vi feiret før vi ble kristen pga. solen snudde eller.no, men det var 23. des.
jeg HATER å kjøpe julegaver, og vil heller at julen var borte, men ferien var hær fortsatt
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Må er også fan av julen, og gleder meg nå til å reise hjem og "feire". Pakkene legger jeg lite vekt på, synes det er morsommere å gi enn å få (men avskyr å kjøpe).
Det som er fint er å komme hjem, kose seg med god julemat, slappe av og besøke/få besøk av slektninger.

Jeg er forøvrig ikke kristen, men det har lite med saken å gjøre. Vi har så lenge vi har levd i Norge feiret jul, som feiring på at vinteren er halvferdig, og vi har lysere tider i vente.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Carlo: hadde du noen skremmende stunder på "fanget" til nissen som liten kanskje?? Hvorfor dette hatet? Sett deg ned, og nyt maten, nyt skolefrien, nyt akevitten (hvis du liker det..), nyt familiehyggen...
Jul er no drit.
Heyhey... Noen som blir med å feire en god gammeldags hedensk solfest i stedenfor alt dette julejåleriet? Slik som vikingene gjorde det, drikke mjød, brenne vinterbål og ofre jomfruer eller noe... Nissen er bad btw. Når jeg var barn ville jeg heller sittet naken i en slede med michael jackson og et dusin katolske prester enn på nissens fang...
Sist endret av plumRad; 20. desember 2002 kl. 21:54.
Hmm, mener å ha lest en plass at julefeiringen ble tatt opp av de kristne, var egentlig romerne som feiret et eller annet... :P
Menmen, julesanger har jeg boikottet..
Maten (les: pinnekjøtt) og ferien er jula for meg
Grunnen til at vi feirer jul er fordi det er en tradisjon, det er noe vi er blitt oppforstret til og det ern noe vi holder kjært. Faktsik så er gamle folk mere lysten på å bytte ut matsorter og slikt enn ungene er. Så litt historie: en gang på 1800tallet levde det en fyr som het St. Nicolas (om han ble St. etter hans død aner jeg ikke). men han døde den 6 desember, og ergo ble det vanlig å gi ungene sine gaver på den dagen. (der kommer gaveskikken fra).
Grunnen til at julaften ligger der den ligger et ar dette var den vanlige tiden der det ble feiret at solen snudde og det ble lysere igjen (kirken gjorde et genialt trekk der) og senere så ble &. Des og 24. Des satt sammen til en julegavedag...

(historien kan inneholde noen faktafeil...)

/me hadde ikke hatt noe imot å slippe å feire jul, ikke har jeg bruk for gaver, og ikke aner jeg hva jeg skal gi de andre. (oki, standard legoeske går greit)

meitemark
Skjønner ikke hva enkelte her syter for... Det er da vel ingen som tvinger dere til å feire jul? Si til alle dere kjenner at dere ikke vil ha noen gaver, så slipper dere å kjøpe noen gaver selv også. Så kan dere sitte alene, og spise Grandiosa, mens vi andre fester og har det morro.
Better than thou.
Trådstarter
Hadde faktisk ventet et litt mer seriøst svar fra deg mr_eff. Poenget mitt er at det er et enormt kjøpepress i juletiden og det hele blir egentlig ganske kunstig, med tanke på julestemning ol. (klager på cola reklame som har blitt mer rocka? etc. etc.).

Jeg tviler ikke på at det ble feiret 'jul' rundt denne tiden før norge ble kristnet også, men hvor mange er det som tenker på det ved juletider og ikke hele kristendom/jesus smørja. Julefortellinger om hvordan stjerna førte de tre vise menn til jesus og foreldrene er det som står bak julestjerna, engler som er julepynt, etc, som er i de aller fleste trær som står i de mange hjem rundt om i verden.

Kan man ikke gjøre nesten det samme en liten uke senere, spise den samme "gode" maten og ha det hyggelig med familie og venner og feire at et år er over, noe som virker mye mer riktig å feire, enn å nesten latterligjøre seg selv og sin tro ved å feire noe som opprinnelig er en kristen høytid. (Jada, jeg har fått med meg at vikingene feiret at solen snudde rundt denne tiden.)

For meg blir det neppe aktuelt med Grandiosa uansett, ettersom jeg aldri spiser ting som smaker papp. :]
hmm, skjønner ikke hvorfor folk ikke vil ha jul.
Er jo digg det, slappe av, gjøre som man vil, gaver, hyggelig med familien(noe som jeg faktisk ser fram til i år). Hvis man virkelig ikke ser noe positivt i jula er man rar(mener jeg da
Better than thou.
Trådstarter
Altså, jeg ser noe positivt i jula som sådan, problemet er bare at det er et uendelig stort kjøpepress, og at det egentlig er en kristen høytid. Er det virkelig et så stort problem for folk å flytte det hele en uke lengre frem i tid?
The Rhymenocerous
polle's Avatar
sier det igjen, jul er digg. og jula bør være der den er. Ser ingen problemer med å ha den, selv om jeg ikke er videre kristen..
glemte å skrive en ting: jeg HATER å må vaske til jul, det er så mye ekstra styr.(og ja, jeg vasker rommet mitt mer enn en gang i året)

burde skrevet ned alle de negative tingene mot julen, hadde sikkert blitt en rimelig liste
Hadde faktisk ventet et litt mer seriøst svar fra deg mr_eff. Poenget mitt er at det er et enormt kjøpepress i juletiden og det hele blir egentlig ganske kunstig, med tanke på julestemning ol.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg skjønner hva du mener... Men poenget mitt er at jula, som er en tradisjon for det fleste i dette (og mange andre) land, kristne eller ikke, neppe kommer til å avskaffes. Så hvis dere ikke liker julen så kan dere velge å tone det hele ned, eller rett og slett kutte ut all feiring, men jeg tror nok ikke dere kan forvente at alle andre skal gjøre det samme. Uansett hvor mye stress det er med jula, og uansett hvor kunstig det hele kan virke, så ser folk ut til å like det. Personlig er jeg ikke den som sier nei takk til et par dager fri fra skole og jobb, eller en unnskyldning for å feste.
Kjøpepresset er enormt ja, takk gud for at det er halv skatt i desember. Det kommer også ofte mange regninger i desember. Hvorfor gidder dem sende ut regninger i desember? Dem vet jo at folk ofte ikke har råd til å betale regningene sine pga kjøpepresset i desember.

Sikkert ikke like morro for foreldre som er uføretrygdet og får lite penger og har unger som begynner å grine hvis dem ikke får playstation 2 til jul. De foreldrene er jula ikke så ofte morro for.

Mange butikker rundt om i landet er avhengige av julen for å overleve pga at jula ofte nesten står for 1/3 av omsetningen i året. Hvordan hadde handelstanden blitt uten jula? Greit at butikker i større byer og sånt hadde overlevd uten jula, men butikkene på bygdene er det verre med.