Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3106
Religioner vil jeg si at er grunnen til at det til enhver tid er en eller annen krig i verden. For krig oppstår jo som oftest pga av at folkegrupper ikke kan leve sammen, men hva er det som skaper folkegrupper? Jo, det vil jeg påstå er nettopp religioner. Det er religioner som skaper kastesystem og andre inndelinger av folkegrupper. Personer som er naboer kan hate hverandre bare fordi de har forskjellig tro. Israel er jo et godt eksempel på dette, hvor konflikten står mellom jøder og palestinere.
I Nord-Irland er det katolikker og protestanter som slåss. Jeg klarer ikke å skjønne at ikke folk kan leve ilag, selv om de har forskjellig tro. Men slik er det tydeligvis. Så hva bør gjøres? Jeg mener at all form for religion må avskaffes over hele verden, bare på den måten kan det bli fred på den her planeten. For ikke nok med at folk har en tro, men de vil at alle skal ha samme tro som de selv. Kristendommen ble innført i Norge med makt, fordi noen mente at hvis de tror på Gud, så skal alle andre også gjøre det. Og slik er det ikke bare med kristendommen, men med mange andre religioner også.

Men hvis folk er så jævlig sikre på at det fins en Gud, og at Jesus har levd, hvorfor er det da ingen som kan gi håndfaste bevis på det? Gud skapte universet på en uke, men hvor ble han av etter det? Tok han seg en ferie, og siden så ingen noe mer til han? Når noen er så sikre på at denne Gud eksisterer, så må de da kunne komme med noe mer enn en bok!
For hadde Gud eksistert, så hadde jo ikke folk gått rundt og trodd på han, men alle hadde visst at slik er det.

Så det eneste "onde" som eksisterer i denne verden det er religion. Det er ikke noe i verdenshistorien som har ført med seg mer faenskap enn religioner. Dere som er kristne eller har en annen religion er med på å støtte denne "ondskapen".

Terrorister utfører jo sine "oppdrag" med bakgrunn i en eller annen religion, og de fleste land fordømmer disse terroristene, men disse landene har jo også en offisiell religion og en tro de støtter.

Norge vil jo hele tiden prøve å være litt frampå i det utenrikspolitiske, så er det noe Norge bør gjøre, så er det å bytte ut offisiell religion med ingen, og nekte alle trosamfunn i Norge økonomisk støtte.

Da vil ihvertfall Norge vise at vi har tatt avstand fra denne utviklingen.
Problemet er at rundt om kring i verden sitter det ganske mange med MYE makt, og som vil miste denne makta hvis religion blir avskaffet, så det vil nok ikke være lett å avskaffe religion i alle land.

Religion har oppstått (tror jeg) fordi mennesker trenger svar på absolutt alt. Før astronomien var kommet så langt som idag, så hadde man jo ikke peiling på noe om hvordan universet ble til, så at Gud skapte alt var en grei forklaring. Men nå er forskerne kommet så langt at troen på en gud, rett og slett begynner å bli unødvendig.
Så hvorfor er det så mange som holder så fast i sin tro?
For mange gir tro håp, men hvis alle religioner blir avskaffet, så er kanskje ikke behovet for håp så sterkt mer...


[edit]
Kom til å tenke på en ting. I noen land så hadde jeg blitt drept for å si det jeg nettopp har sagt. Synes det er med på å understreke mitt poeng om at religion ikke er så bra for menneskeheten....
[/edit]
Sist endret av Xtrax; 5. november 2002 kl. 11:33.
Hva med rasisme?
Tror det blir kraftig vanskelig å gjennomføre.

Folk søker bare mer og mer etter enkle svar i dagens tekniske samfunn. De finner det enklere å tro på at "Gud" skapte alt og regjerer over alt enn å tro at det finnes uhyrlige små greier som kalles for atomer og kvarker, at tiden går annerledes ved lysets hastighet og i sterk gravitasjon, at "uforklarlige" "mirakler" faktisk går ann å forklare med godtatte teorier osv.
Linuxnerd
Trådstarter
Rasisme bygger på en tro om at folk med mørkere hudfarge er mindreverdige. Dessuten er ikke kriger som starter pga rasisme særlig utbredt, eneste jeg kommer på i farta er Sør-Afrika.
Den dagen folk innser at religion bare er idiotisk, så kommer man nok også til å bli mer tolerant ovenfor mennesker med en annen hudfarge enn sin egen.

Jeg har lettere for å tro på teorier jeg ikke kan forklare, enn på en Gud som absolutt ingen har sett, eller kan bevise at eksisterer, så hvorfor skulle det være så vanskelig for andre?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det blir mer og mer terror i verden. Folk blir mer og mer usikker. Da søker ofte mennesker trygghet i kirker, og bønn. Dette er jo forsåvidt en god ting med religion, om det er oppspinn eller ei. Tror man skal få veldig store problem med å avskaffe religion over hele verden. Lettere sagt umulig. Men at det er det som ofte er kilden til krig og terror (sammen med grådighet og penger) er jo helt klart. Men om man hypotetisk sett skulle avskaffe religion, ville det etter all sansynlighet vært uenighet i verden. Og uenighet fører som kjent ofte til bråk. I større sammenhenger krig. Slik er i dyreverden, og slik er det i menneskeverden. Forskjellen er at mennesker bruker en smule mer utviklet våpen, og opererer egentlig mer destruktivt, med tanke på at de dreper mange uskyldige.
Få vekk all krig i verden, er ingen dum tanke. Men jeg er redd det blir vanskelig å gjennomføre.
Linuxnerd
Trådstarter
Hvorfor skulle det bli mer uenighet i verden hvis religioner blir avskaffet?
Penger er helt klart med på å skape konflikter, men religion og penger er ganske sterkt knyttet opp mot hverandre. Mektige religiøse ledere er ofte rike, og de vil ha mer makt, og det oppnår de ved å få flere tilhengere. De får flere tilhengere når flere tar samme tro som dem selv. Det er pga av disse lederne at religion blir vanskelig å avskaffe. Men fjerner man bare lederne vil andre ta over. Så det å avskaffe religioner er ikke verdens letteste "oppdrag", men det vil være det eneste riktige hvis man fortsatt skal kunne bo på planeten i trygghet...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
En liten feilformulering fra min side. "Men om man hypotetisk sett skulle avskaffe religion, ville det etter all sansynlighet vært uenighet i verden" + likevel. mente ikke at det ble verre om religion forsvinne, men det blir neppe bedre... finner andre ting å krige for. Det er menneskets natur. Vi har alltid kriget og drept.
Men nå er forskerne kommet så langt at troen på en gud, rett og slett begynner å bli unødvendig.
Vis hele sitatet...
Troen på noe overnaturlig synes jeg er litt rart. Men håpet forstår jeg veldig godt. De som håper det finnes en gud, og en himmel. Alt blir mye enklere da. Folk vil alltid finne det nødvendig å tro på noe.

Men verden gir ikke mening uansett om den kom med et smell, eller en gud. Å presse folk til ikke og tro på noe, gjør oss ikke bedre enn de som presser folk til og tro på noe.
Linuxnerd
Trådstarter
Men verden gir ikke mening uansett om den kom med et smell, eller en gud. Å presse folk til ikke og tro på noe, gjør oss ikke bedre enn de som presser folk til og tro på noe.
Vis hele sitatet...
Det kan løses ved å ikke tvinge noen til noe som helst, men opplyse folk om hva som skjer, og hvordan ting fungerer. Folk må gjøre egne valg, det må settes fokus på individet, slik at alle kan ha sine egne meninger uten at man trenger å bekymre seg for hva andre tenker.
Ja men da er jeg helt enig med deg.
Linuxnerd
Trådstarter
Ja men da er jeg helt enig med deg
Vis hele sitatet...
så kjedelig da, blir jo ikke diskusjoner ut av det

Er det ikke noen kristne folk her som har noe de vil si?
Jeg kan jo nevne at jeg selv er leder for en liten sekt, og av den grunn helst ikke vil ha oppløst alle religioner i verden.

Såklart, viss jeg fikk utslettet all konkurranse ville jeg ikke sagt nei da
Er "dessverre" ikke kristen, men jeg er uenig i noe du skreiv lenger opp:

Etterhvert som verden blir mer teknologisk blir det ikke flere som tror på guder og andre overnaturlige ting. Vi blir mer og mer opplyste, og man lærer stadig mer avanserte ting på skolen. Riktignok er det enkelte skoler (religiøse privat-) som er så til de grader drøye at du får FEIL på prøver hvis du f.ex gir et vitenskaplig korrekt svar istedet for et religiøst korrekt svar, men de er tross alt et mindretall. Jeg tror det er håp med andre ord
Linuxnerd
Trådstarter
Jeg kan jo nevne at jeg selv er leder for en liten sekt, og av den grunn helst ikke vil ha oppløst alle religioner i verden.

Såklart, viss jeg fikk utslettet all konkurranse ville jeg ikke sagt nei da
Vis hele sitatet...
Det beviser bare at det er lederne som faktisk er problemet, så det som må gjøres er å gi makta tilbake til folket, og få vekk de religiøse lederne. Men som jeg skrev ovenfor så står det alltids noen klare til å ta over.
Uansett så har ikke lederne noe makt hvis de ikke har "undersåtter", så det kan nok hjelpe å undergrave disse religiøse ledernes makt.

Dette kan ikke gjøres med makt, det er folket sjøl som må gjøre det. Og problemet ligger i å få folket til å tenke selv og få utdannelse, når det skjer så vil de også miste respekten for sine religiøse ledere, og dermed vil disse lederne miste maktposisjonen sin.

Så, necro, det jeg kan gjøre for undergrave din autoritet er å lære dine undersåtter (vi later som om du har noen) hvordan ting fungerer, og at verden og universet faktisk kan eksistere uten noen form for gud, og at de må tenke selv.
Better than thou.
Jeg har ikke lest noen av svarene her, men det ser ut som om du håner folk som tror på Gud. Akkuratt som om du sier du er dum, jeg er smart, du tar feil, jeg tar rett. Det jeg da lurer på er om du har beviser for at det ikke finnes noen Gud? Jeg skjønner at jorden ikke ble laget på syv dager, og jeg er ikke kristen, langt derifra, men det virket bare som om du hadde alle svarene.

(Takk for sist forresten :])
Linuxnerd
Trådstarter
Etterhvert som verden blir mer teknologisk blir det ikke flere som tror på guder og andre overnaturlige ting.
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke sagt at det blir flere religøse folk av at folk får mer kunnskap, jeg har heller sagt det motsatte.

Uansett, i Norge så får vi hvertfall utdanning, og vi lærer hvordan ting fungerer. jeg vil tro at det er derfor det er mindre kristne ungdommer i Norge enn det var for 50 år siden.
Men det er ikke lenge siden kristendommen var obligatorisk på grunnskolen, det har heldigvis blitt avskaffet nå, så utdanningen må være 100% religionfri, generell læring om religioner er jo selvfølgelig viktig å ha med.
Jeg husker godt kristendomstimene, sitte der å høre om noe jeg absolutt ikke hadde troa på. Det er utrolig at den norske stat på midten av 90-tallet kunne drive en slik "virksomhet". Å lære barn om noe som absolutt ikke kan bevises, og som heller ikke har feste i virkeligheten er helt utrolig at kunne foregå. Joda, jeg kunne ha valgt livsyn, men da måtte en av mine foreldre være utmeldt av statskirken....

I andre land, så er religion ganske godt integrert i utdanningen, og dermed er nok faren stor for at kunnskap som ikke passer inn i den bestemte religionen, blir utelatt fra undervisningen.
Så for at et skolesystem skal kunne fungere, så må religion ut av opplæringen.
Carlo: Jeg har heller ikke lest postene. Faktisk bare overskriften, som sier at RELIGIONER er onde. Det er vell ikke direkte onde men...
Anyway. Du kan tro på en gud uten å vere religiøs. En religion er bare masse regler som engelte individer liker og følge. Denne posten sier ikke noe om hva du tror som gjør deeg ond. Det er religionen. Og det stemmer. Det er bare å se på i historiebøkene. Romerene, Kristendommen og i dag Islam. Jeg kan si at jeg tror på ettellerannet. Kall det gud viss du vill, men jeg er faen ikke kristen! Posten håner ikke folk som tror på gud, men det som er medlem av en religion.
Linuxnerd
Trådstarter
Jeg har ikke lest noen av svarene her, men det ser ut som om du håner folk som tror på Gud. Akkuratt som om du sier du er dum, jeg er smart, du tar feil, jeg tar rett. Det jeg da lurer på er om du har beviser for at det ikke finnes noen Gud? Jeg skjønner at jorden ikke ble laget på syv dager, og jeg er ikke kristen, langt derifra, men det virket bare som om du hadde alle svarene.
Vis hele sitatet...
Jeg har absolutt ikke alle svarene, jeg vet ikke om jeg har noen svar i det hele tatt. Men du framhever poenget mitt. Tenk selvstendig, og ikke godta alt som blir sagt, og still spørsmål.

Og jeg håner ingen, men jeg har mine meninger, og da vil det alltid være noen som ikke liker det jeg sier. Men jeg mener at det jeg sier er riktig, og er åpen for det som måtte komme av innvendinger og motargument.

(jo, takk for sist selv)
Jeg har lettere for å tro på teorier jeg ikke kan forklare, enn på en Gud som absolutt ingen har sett, eller kan bevise at eksisterer, så hvorfor skulle det være så vanskelig for andre?
Vis hele sitatet...
Kristenfolk ville sikkert si at siden de har innsett at gud eksisterer, hvorfor skal det være så vanskelig for deg.
Relgion er viktig for folk flest. Det kommer av at mennesker er nyskjerrige av natur, vi har evnen ( forbannelsen? ) til å reflektere. Med andre ord vi er rasjonelle. Men vi møter veggen i våre teorier når vi går ut i verdensrommet. Dermed må vi gi oss hen til metafysikk for å forklare alt vi ikke har evne til å forstå. ( hater metafysikk ) Så de fleste relgioner er laget(?) for å fylle et tom-rom i våre teorier. Dette er en Adhog-hypotese som blir slengt inn for å redde hoved-hypotesen, nemmelig virkelighets oppfattningen vår. I dette tillfellet er Adhog-hypotesen ikke ondartet, heller motsatt. Den er med på å skape harmoni i våre teorier. Det er uvesentlig om denne Adhog-hypotesen er deduktiv eller indeduktiv, (sann eller usann) funksjonen er å sette ting i system. Man kan sammenligne relgion med politiske systemer. I store samfunn så vil det være nødvendig med en stuktur som holder alt sammen. Dette gjøre relgion også.

Men jeg ser problemet med at det er flere relgioner. Verdens oppfattningene passer ikke sammen å det oppstår en "kunstig" spenning mellom hvilken som er mest deduktiv. Men folk flest har ingen problemer med å respektere at folk har forskjellig syn på det hele, men det er fanatikerene som er farlig. Det fåtall som overtolker normene.
Eks: muslimer skal ikke spise okse kjøtt. Det har egentlig ingenting med relgionen i seg selv å gjøre. Grunnen til at muslimene i gamle dager så på okse kjøtt som urent var på grunn av at okser har en bakterie i kjøttet som er dødelig for mennesker når oksen lever i ørken områder. Så det er heller en leve regel sånn at folk skal overleve. Dette er det mange muslimer som lever på plasser som det er fult mulig å spise okse kjøtt som følger uten grunn.( dette er jo en ultra-mildt eksempel på fanatisk tolkning.
Vis hele sitatet...
Men ser man på eks. politikk så er problemet akkurat det samme å der er ikke relgion innblandet. Vil heller si at flest kriger blir startet av politikk. 1. verdens krig, 2. verdens krig, romer riket osv. osv. Vil ikke gå så langt som å si at man må avskaffe politikk av den grunn!?

Kristendommen ble innført i Norge med makt, fordi noen mente at hvis de tror på Gud, så skal alle andre også gjøre det. Og slik er det ikke bare med kristendommen, men med mange andre religioner også.
Vis hele sitatet...
Dette er en halv sannhet. Dette har nemmelig ikke noe med relgion å gjøre. Det er missbruk av relgion. Hvis du hadde fordypet deg i historie så hadde du alldrig lagt den settningen opp på den måten. Relgion er nemmelig et ypperlig "middel" til makt, å det var akkurat det som det ble brukt til. ( tenk litt over det )

Men hvis folk er så jævlig sikre på at det fins en Gud, og at Jesus har levd, hvorfor er det da ingen som kan gi håndfaste bevis på det? Gud skapte universet på en uke, men hvor ble han av etter det? Tok han seg en ferie, og siden så ingen noe mer til han? Når noen er så sikre på at denne Gud eksisterer, så må de da kunne komme med noe mer enn en bok!
For hadde Gud eksistert, så hadde jo ikke folk gått rundt og trodd på han, men alle hadde visst at slik er det.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang stilt deg selv spørsmål om vår eksistens? det hele stopper før du kommer i mål. Du kan si at "gud skapte ikke verden, det var det big bang som gjorde" men hvor kom big bang fra ? hvor startet alt ? åssen startet alt ? åssen kan ingenting bli til verden ? ..... det burde være nok å tenke på. noen mennesker trenger enkelt å greit en forklaring. Det er ikke filosofisk forsvarelig å utelukke metafysikk å relgion. Det er sant at det ikke er noen bevis, men det er heller ingen motbevis. da blir det enkelt å greit et spørsmål om man tror eller ei. å hva folk velger burde andre respektere for ingen ting er mere deduktivt enn det andre. å det er fakta.

Så det eneste "onde" som eksisterer i denne verden det er religion. Det er ikke noe i verdenshistorien som har ført med seg mer faenskap enn religioner. Dere som er kristne eller har en annen religion er med på å støtte denne "ondskapen".
Vis hele sitatet...
/me ligger på golvet å ler.
sett deg ned å les litt historie. som sagt har ikke det som har skjedd opp igjennom historien noe med relgion å gjøre. er heller maktsyke personer som har ytnyttet det. samme som stalin som ytnyttet et politisk system til fordel for seg selv. man kan ikke med hånden på hjerte si at ikke kommunismen er en genial idelogi, men ikke når den blir missbrukt. du må skille mellom missbruk av relgion å missbruk av den. det er to vidt forskjellige ting.

Norge vil jo hele tiden prøve å være litt frampå i det utenrikspolitiske, så er det noe Norge bør gjøre, så er det å bytte ut offisiell religion med ingen, og nekte alle trosamfunn i Norge økonomisk støtte.
Vis hele sitatet...
dette er jeg enig med deg i. politikk å relgion har ingen ting å gjøre med hverandre i mitt syn.

Det med tvangs avskaffing er jo helt på tryne. jeg går ut i fra at du er for en rettsstat å demokrati? da burde du tenke på at relgion er en privatsak. så å forby det ville være å bryte ytringsfrihet. "tanker er fri"

Kom til å tenke på en ting. I noen land så hadde jeg blitt drept for å si det jeg nettopp har sagt. Synes det er med på å understreke mitt poeng om at religion ikke er så bra for menneskeheten....
Vis hele sitatet...
hadde dette blit trykket i 4.5 mill. eksemplarer å sendt til alle hustander i norge skulle nok du også fått noen på nakken. men jeg har forståelse for at folk kan bli temmelig provosert av denne teksten du har lappet sammen. folk identifiserer seg gjerne med relgionen sin. å du angriper relgionene, tror at det lett kan opfattes som uhøffelig å respektløst (smør på flesk). Jeg tør tippe på at du blir jævelig provosert av kristene som skal prøve å "omvende" deg før du kommer til helvete? dette er jo en nesten indentisk scenario bare snudd på hode.

helt ærlig så tror jeg at folk med meninger som dette ikke er er helt bra for verden.

uff dette ble langt. må bare få sagt at jeg ikke er relgiøs på noen som helst måte. Xtrax: ikke ta dette personelig

[edit]tror egentlig at det å avskaffe relgion ville skapt et stort tom rom som ikke ville blitt fylt. så alt i alt hadde det nok skapt mere problemer.[/edit]
Vi i den kristne verden har kommet lengst. Dette har kommet at at vi har gitt en del slipp på vår religion, og tenker fornuftig istedet.

Dessuten, religion ble skapt av nød. Jallafolk i ørkenland lever i nød fortsatt, mens vi kom såppass langt at vi unslapp nøden, og trengte ikke tro mer.
Xtrax : fy faen så mye bull du sier. Jeg er enig i at mange kriger har vært ført i kristendommens navn men fanen da!!

folk hater negere uten at det er på grunn av relgion. det er ikke på grunn av relgion at andre kulturer er fremmed for oss.

men samtidig er jeg litt enig med Nichotin
at der er vi som har kommet lengst i relgion. vi blir ikke hemmet av offergaver eller bønn. vi trenger ikke å dra til mekka eller å
ikke spise burgere


men at relgion er noe tull:: DET ER BULL
Linuxnerd
Trådstarter
Men ser man på eks. politikk så er problemet akkurat det samme å der er ikke relgion innblandet. Vil heller si at flest kriger blir startet av politikk. 1. verdens krig, 2. verdens krig, romer riket osv. osv. Vil ikke gå så langt som å si at man må avskaffe politikk av den grunn!?
Vis hele sitatet...
Problemet er at skillet mellom politikk og religion er veldig liten, og det er det som skaper problemer. I Norge så går det et ganske klart skille skille, vi har en prest som statsminister, men det har liten betydning.
Men slik er det ikke over alt i verden, for hadde det vært det, så hadde jeg ikke trengt å starte denne threaden. Når det gjelder 2. verdenskrig, så var jo politkken som nazistene hadde ganske gjennomsyret av det nazistene trodde på.

/me ligger på golvet å ler.
sett deg ned å les litt historie. som sagt har ikke det som har skjedd opp igjennom historien noe med relgion å gjøre. er heller maktsyke personer som har ytnyttet det. samme som stalin som ytnyttet et politisk system til fordel for seg selv. man kan ikke med hånden på hjerte si at ikke kommunismen er en genial idelogi, men ikke når den blir missbrukt. du må skille mellom missbruk av relgion å missbruk av den. det er to vidt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er helt enig i at tanken bak det å ha en religion sikkert er fin, men det er en grunn til at religioner kan utnyttes så lett. Folk som blir veldig religiøse slutter å tenke selv (ikke ta den setningen helt bokstavelig).
I India er hinduismen ganske stor, der har de et kastesystem som jeg synes er helt sprøtt. Der blir det "bestemt" helt i fra du blir født til hvordan livet ditt skal leves. Er du født i en lavkastefamilie, så skal du kun ha drittjobber, og du må for all del ikke gifte deg med noen fra en høyere kaste.
Jeg som et fritt menneske kan ikke skjønne at ikke de som er fra lavkastene protesterer mot dette, og gjør opprør (kunne blitt blodig). De eneste jeg kan se som drar nytte av dette systemet er de som tilhører de høyere kastene, og det er også de som sitter med makta.
Det er et eksempel på hvordan en religion kan overkjøre folk. De er de svake som er taperne.
Og slik er det nok i mange andre religioner også.

Og du sier også at religioner en privatsak, ja, det er det, og folk må få tro på hva de vil. Men har du glemt det at for 100 år siden, så var det ikke noen som ikke trodde på Gud? Du måtte tro på Gud hvis du skulle bli akseptert. Og dette er jo en livsfarlig holdning, det undergraver individets rett til å sine egne meninger.

Jeg er ikke imot religion, men TVUNGEN religion, alle bør opplæres til å kunne velge selv om de vil tro på en gud eller ikke.
For hvis folk kunne velge selv hva de vil tro på, eller ikke tro på, så hadde nok ikke religion vært så lett å utnytte.
Og dette vet de som sitter med mye makt pga religiøs posisjon o.l. Og hvordan kan du best unngå å få folk til å ha egne meninger? Jo, det ved å true dem og få folket til å føle seg underlegen.
Men når disse lederne som får folk til å føle seg underlegen forsvinner, og det kommer ledere som oppfordrer folk til å ha egne meninger, og å ha den religion de vil, da har jeg ingenting imot religioner.

Poenget mitt er at folk må få velge selv, og da må også de som velger en religion godta at ikke alle har samme syn som dem selv. Og det er først da religion er en privatsak. Hvis jeg vil bli kristen, så skal jeg oppsøke kirka, kirka skal ikke komme til meg for å overtale meg til å bli kristen.

Kort oppsummert; Jeg er ikke imot at folk har en religion, jeg er imot at de skal tvinge/overbevise andre til å dele deres religion, og jeg er imot at skillet mellom religion og politikk ikke er tilstede.

helt ærlig så tror jeg at folk med meninger som dette ikke er er helt bra for verden.
Vis hele sitatet...
Så du mener at folk med egne meninger ikke er bra for verden? Hmmm... høres ikke helt bra ut, spør du meg.
Folk må få lov ha de meningene de vil, man må få lov til å dele meningene sine med andre, men man må aldri tvinge sine meninger over på andre.
(hørtes ut som kardemommeloven)

PS! Jeg tar aldri noen poster personlig, og jeg tåler å bli motsagt.
Sist endret av Xtrax; 5. november 2002 kl. 16:59.
Men slik er det ikke over alt i verden, for hadde det vært det, så hadde jeg ikke trengt å starte denne threaden. Når det gjelder 2. verdenskrig, så var jo politkken som nazistene hadde ganske gjennomsyret av det nazistene trodde på.
Vis hele sitatet...
hva var det nazistene trodde på ? vitenskap, ikke relgion. Darwinisme. Men kom med noen konkrete eksempler på hvor relgion direkte er grunnen til krig mellom to land (helst flere eksempler) ikke eksempler hvor det er enkelt individer eller grupperinger, men staten som fører krig.
Jeg vet at det er noen eksempler men ikke flere enn de kriger som er startet av "økonomiske" inntresser å kulturelle skiller.

Folk som blir veldig religiøse slutter å tenke selv (ikke ta den setningen helt bokstavelig).
Vis hele sitatet...
det er akkurat det som er poenget med militzen også. så mens vi er i gang så kan vi vel avskaffe militzen også ? det går jo også ut på akkurat det samme (satt litt på spissen for å statuere et eks.)

I India er hinduismen ganske stor, der har de et kastesystem som jeg synes er helt sprøtt. Der blir det "bestemt" helt i fra du blir født til hvordan livet ditt skal leves. Er du født i en lavkastefamilie, så skal du kun ha drittjobber, og du må for all del ikke gifte deg med noen fra en høyere kaste.Jeg som et fritt menneske kan ikke skjønne at ikke de som er fra lavkastene protesterer mot dette, og gjør opprør
Vis hele sitatet...
her mangler du litt forståelse for kulturen å relgionen. De som er i lave kaster ser på seg selv som dydige mennesker som utfører det de ser på som de sinn plass i systemet. De har ikke som mål å bli rike, men å være dydige. Når de er tillfreds med det så er vel det egentlig en sunn ting? hvis de hadde virkelig følt for å tjene masse penger for å bli "lykkelig" har de fri vilje som de kan bruke som de vil. Samme som slavene i romer riket var tillfreds å følte seg dydige.

jeg tør vedde på at hvis det var et land som var langt rikere enn norge hadde sett på oss så kunne ikke de fatte at vi i middels klassen i norge kunne være fornøyd med tillværelsen. ( tenk litt over det )

Ps! hvis du ikke vet hva dydig er så får du lese dyds etikk.

Og slik er det nok i mange andre religioner også.
Vis hele sitatet...
jeg kommer ikke på noen .....

Og du sier også at religioner en privatsak, ja, det er det, og folk må få tro på hva de vil. Men har du glemt det at for 100 år siden, så var det ikke noen som ikke trodde på Gud? Du måtte tro på Gud hvis du skulle bli akseptert. Og dette er jo en livsfarlig holdning, det undergraver individets rett til å sine egne meninger.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg i denne påstanden. men det står jo ikke noe om at det skal være sånn i biblen eller andre relgiøse skrifter ?

Så du mener at folk med egne meninger ikke er bra for verden? Hmmm... høres ikke helt bra ut, spør du meg.
Folk må få lov ha de meningene de vil, man må få lov til å dele meningene sine med andre, men man må aldri tvinge sine meninger over på andre.
(hørtes ut som kardemommeloven)
Vis hele sitatet...
hehe tror du misstolket hva jeg skrev. jeg mente det som at det ikke er helt sundt å ha så hat fylte å etiske tynne tanker. har ikke sagt at jeg syntes det er ulovelig men det er svært etisk å moralsk tynnt.

men det ser ut til at vi er ganske fundementalt uenig i det meste.
Personlig tror jeg ikke på Muhamed sin Allah eller Kristus sin Gud, men dere sier at gud ikke finnes fordi dere ikke har beviser, men vitenskapen tror dere likevel på.

Har dere Feks. sett et atom? Dere vet at det er der, men har dere noen håndfaste beviser?
Sist endret av Zalderach; 5. november 2002 kl. 18:38.
hmm, tror ikke jeg orker å lese gjennom alt dette, men jeg er enig i mange av hovedpunktene dine Xtrax, men jeg vil gjerne få påpeke at ikke all religion er "kilden til ondhet", det er veldig enkelt å bare "legge" skylden for mange av konfliktene som har oppstått i verden på religion,,, MEN, jeg er nok redd for at disse konfliktene ville ha oppstått selv om vi ikke hadde hatt religion.
Det finnes ekstremt få religioner som som har en "ond" kjerne. Om mennesker f.eks tolker koranen til at kan kan føre hellig krig osv. er nok dette menneskene sin feil, ikke koranen, og for å si hva iallefall jeg mener, så er det jo mennesker som har skrevet koranen/bibelen. Om "budskapet" på noen måte faktisk skulle komme fra en eller annen gudommelighet så er det svært sannsynlig at innholdet, og selve ordene har blitt svært påvirket av mennesker opp gjennom årene. I f.eks bibelen er det jo _veldig_ mange selvmotsigelser, noe som jo kommer av at det er mennesker fra veldig forskjellige tidsepoker som har skrevet den.

DET ER VI MENNESKER SOM SKAPER ONDHET.

Hvis vi velger å gjøre det gjennom religioner, eller bruke religioner som en unnskyldning kan vi ikke legge skylden på nettopp religionene.
Sist endret av TheGEEK; 5. november 2002 kl. 18:15.
Opprinnelig postet av Zalderach
Har dere Feks. sett et atom? Dere vet at det er der, men har dere noen håndfaste beviser?
Vis hele sitatet...
Her er beviset Jeg skriver, derfor er jeg

Xtrax - sorry, blanda deg sammen med necro, det var han som påstod at det ble mer religion pga teknologien. Mulig endel vil føle et større behov for noe åndelig pga økende teknologi, men jeg tror nok ikke det vil bli i form av religion i tradisjonell forstand.

"Religion er opium for folket" sa Karl Marx, og det er ganske sant. Det gir folk noe å tro på, enkle, lettfattelige forklaringer. Les litt vitenskapsfilosofi og filosofihistorie, så er det mye stoff om denne typen ting. Det får folk til å godta ting de ellers ikke ville ha godtatt - "gud har bestemt at jeg er bedre enn deg, derfor er jeg sjefen din" type ting. Slaveri, raseoverlegenhet, tyranniske konger "av guds nåde" osv... Så jeg er nok enig i at religion har mye av skylda for ondskap her i verden, siden den har blitt brukt som forklaring og unnskyldning for menneskers ondskap (ikke ondHET nei... lær dere norsk da gutta...) opp gjennom århundrene. Men i seg selv er religion ofte god, selv om den lett blir misbrukt.
Opprinnelig postet av Zalderach
Personlig tror jeg ikke på Muhamed sin Allah eller Kristus sin Gud, men dere sier at gud ikke finnes fordi dere ikke har beviser, men vitenskapen tror dere likevel på.

Har dere Feks. sett et atom? Dere vet at det er der, men har dere noen håndfaste beviser?
Vis hele sitatet...
vil bare si at jeg ikke avkrefter at det finnes en gud, men jeg klarer forsatt ikke å gå god for den teorien.
Opprinnelig postet av Zalderach
Personlig tror jeg ikke på Muhamed sin Allah eller Kristus sin Gud, men dere sier at gud ikke finnes fordi dere ikke har beviser, men vitenskapen tror dere likevel på.

Har dere Feks. sett et atom? Dere vet at det er der, men har dere noen håndfaste beviser?
Vis hele sitatet...
Utelukker ingenting jeg, men i praksis kan eksistensen til et atom bevises med eksprimenter og forsøk.
Noen tanker om dette temaet:

- Vi kan egentlig aldri bevise at det ikke finnes noen gud. Viss det finnes en Gud, så er det like umulig for oss å motbevise hans eksistens som det ville være for hovedpersonene i en bok å bevise at forfatteren ikke finnes og at verden denne hovedpersonen lever i er den eneste og sanne virkelighet.
- Mye av dagens vitenskap om universet, tid, rom, osv (kort sagt: Eksistens) er basert på Einstein. Husk da hva han selv sa: For at alt dette som jeg sier skal kunne være sant, så må der finnes en Gud bak alt, en som har startet det, og en som styrer det.
- Vitenskapen gir ikke noen forklaring på verden, bare en beskrivelse av den.
- Det kan stemme at troen ofte er opphavet til konflikter, men hvis man har en mistanke om at det finnes en Gud, hvordan kan man da kunne droppe all religion?
- Det er mange som sier at de "vet" at det finnes en Gud. Det er mange som mener å ha fått bunnsolid bevis på det, de mener å ha blitt helbredet, eller andre "under" har skjedd. Til og med leger sier at "uforklarlige" ting har skjedd, men de vifter det bort som tilfeldigheter, eller noe annet. Er alt dette bare oppspinn?
- Du sier religion er opphavet til krig. Er ikke religion også opphavet til det meste andre opp gjennom historien?
- Tro og religioner er utvilsomt blitt utnyttet opp gjenom historien, både til politikk og andre ting. Betyr dette nødvendigvis at kjernen i religionen er ond?

Jeg forstår hva du mener Xtrax, men jeg tror forslaget ville være historiens største tabbe. Personlig greier jeg ikke å utelukke muligheten for at en Gud kan eksistere, og i alle fall trenger meneskene troen. Å foreslå slik at all tro, meningen med livet for mange, bare skal glemmes, det er en smule naivt, og lite gjennomtenkt.
Opprinnelig postet av Zpeef


Utelukker ingenting jeg, men i praksis kan eksistensen til et atom bevises med eksprimenter og forsøk.
Vis hele sitatet...
Hvor mange i verden har sett dette eksperimentet bli gjort eller deltatt i det? Hvor mange er det som mener å ha opplevd ett eller annet "overnaturlig", noe som kan peke i retning av at det finnes en Gud?

Jeg tror alle kjenner noen som har opplevd noe man ikke kan forklare, enten det er helbredelse, oppfyllelse av store (naive) ønsker, sanndrømm, eller andre ting. Spør noen som jobber i Frelsesarmèen; Vi gjør narr av dem hele tiden, men i denne diskusjonen kunne det faktisk vært interesant å hørt hva noen av dem kunne bidra med.

Jeg har som sagt ingen fasit svar - men sinnsykt mange spørsmål. Dessuten, som en av de gamle greske filosofene sa (Kanskje det var Aristoteles):

"Ett stort antall hvite svaner beviserikke en teori om at svarte svaner ikke finnes, men en enkelt svart svane kan motbevise den teorien".
"Religion er opium for folket"

Mange mennesker som har problemer i livet vender seg til ekstreme religiøse sekter pga. desperat behov for hjelp, det vil si at de tror problemene vil forsvinne hvis de f.eks ber til "Gud". På samme måte er det folk som drukner problemer i alkohol, eller tar en form for narkotisk stoff for å glemme problemene.

Så religion er narkotika, og burde være forbudt på lik linje med andre forbudte rusmidler.

Det er farlig å fortrenge problemene sine og tro at alt blir bra hvis man knyter hendene og sier noe som slutter med "amen" (som forresten betyr "la det skje"), for en gang vil alt det fortrengte slippe ut, noe som kan føre til de utenkeligste ting...

(se signatur...)

Edit:
Leste ikke atomet's innlegg, så det sto noe av det samme der...
Sist endret av CerveZa; 6. november 2002 kl. 00:04.
Opprinnelig postet av Psy_Illusion
"Ett stort antall hvite svaner beviser ikke en teori om at svarte svaner ikke finnes, men en enkelt svart svane kan motbevise den teorien".
Vis hele sitatet...
Akkurat det sa filosofihistorie lærern min for noen uker siden. Men dette er logikk.

Denne hypotese samlingen er ikke deduktiv. ( logisk gyldig )
(1) Alle observerte svaner er hvite
-------------------------------------------
(2) Alle svaner er hvite

vet ikke om noen henger med så langt.

[off topic]Psy_Illusion: du har gått på noen studier med filosofi el. ?[/off topic]

[edit]Cerveza: er du helt mentalt frisk ? denne påstandenen er den mest tullete jeg har hørt på lenge lenge
Så religion er narkotika, og burde være forbudt på lik linje med andre forbudte rusmidler.
Vis hele sitatet...
mere føler jeg ikke at jeg trenger å si.[/edit]
Sist endret av Psyc0re; 6. november 2002 kl. 00:37.
Psyc0re: Hadde filosofi som valfag på videregående. Hadde dessuten en del kammerater som var temmelig filosofiske av seg, så det ble en del diskusjoner om slikt og annet.
Studerer kunsthistorie nå (ved siden av hovedstudiet, som er IT ved NITH), og selv om det ikke er akkurat det samme, så er det mye "idehistorie" for å kalle det det, F.eks. hva man tenkte om verden (filosofi) under romertiden, under middelalderen, i renesansen, i postmodernismen, osv.

Cerveza: Det der om religion som narkotika er latterlig. (Mente du det seriøst eller?) Troen har tvert i mot reddet utallige fra rusmisbruk og annet dritt. Det er vel sant at mange lures til å bli med i religiøse miljøer osv, men måten du sa det der på var idiotisk. (No offence men...)

Forresten er det sitatet av Marx litt ute av sammenhengen (misbrukt):

Sitat fra Denne artikkelen:

Religious distress is at the same time the expression of real distress and the protest against real distress. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, just as it is the spirit of a spiritless situation. It is the opium of the people.

The abolition of religion as the illusory happiness of the people is required for their real happiness. The demand to give up the illusion about its condition is the demand to give up a condition which needs illusions.


(...) As we can read, religion is meant to create illusory fantasies for the poor. Economic realities prevent them from finding true happiness in this life, so religion tells them that this is OK because they will find that true happiness in the next life. But it should be noted that Marx is not entirely without sympathy: people are in distress and religion does provide solace, just as people who are physically injured receive relief from opiate-based drugs.

The quote is not, then, quite as negative as most people would portray.
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Xtrax

Norge vil jo hele tiden prøve å være litt frampå i det utenrikspolitiske, så er det noe Norge bør gjøre, så er det å bytte ut offisiell religion med ingen, og nekte alle trosamfunn i Norge økonomisk støtte.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi nekte trosamfunn i Norge økonomisk støtte? Mye av den blir nok utnyttet, det skal jeg være med på, men folk har rett til å tro hva de vil. Skal man støtte fritidstilbud og hobbyer og greier for folk flest (Jeg er ikke 100% sikker på dette, men jeg mener sportsklubber, musikkskoler og evt andre kan søke litt støtte. Dessuten reduseres skatt på ting du selger hvis du har det som hobby å lage dem), hvorfor skal da ikke folk få mulighet til å drive noe slikt som dette? Det er tross alt sinnsykt viktig for dem. Enten de er Budhister, Islamske, Jødiske eller medlemmer av sekten Tannfèens Venner, så setter de pris på å ha råd til ett sted å møtes og ha fellesskap med trosfeller, osv.

Da mener jeg det er bedre å sjekke de som får støtte skikkelig, og være sikre på at de er seriøse før man deler ut støtte.
Men hvordan kan det ha seg at kristendommen har blitt den ledende religionen (her ihvertfall). Den "perfekte" Guden med en "perfekt" sønn. For å være ærlig ville jeg heller trodd på Tor og Odin. De har ihvertfall noen feil! (Faens jævlige Olav den Hellige som absolutt skulle kristne oss ) Og kristendommen(eller andre lignands; jødenes religion osv.) er vel den av religionene som har skapt mest dritt (korstog, dreping i guds navn osv. Finner sikkert masse mer hvis jeg leter). Mye mer dritt enn både vitenskap ellerandre religioner.
Nei, jeg mente ikke det med "forbudt på lik linje med andre rusmidler" seriøst!!

Men jeg mener at religion er farlig, og roten til mye ondt (selv om det er mye bra i det, hvis folk bare hadde tenkt litt selv, og ikke bare tatt alt som står i skriftene deres bokstavelig)
Opprinnelig postet av Psy_Illusion


Hvor mange i verden har sett dette eksperimentet bli gjort eller deltatt i det?
Vis hele sitatet...
De fleste har vel hatt naturfag på skolen?
Opprinnelig postet av Zpeef


De fleste har vel hatt naturfag på skolen?
Vis hele sitatet...
Blir litt offtopic dette - men jeg går ut fra at du forstår hva jeg mener: Ingenting av det du har gjort i naturfag beviser at atomer faktisk finnes, det har ingenting med saken å gjøre. Du ser at noe skjer, greit, men bevis på selve atomene er det ytterst få som har sett på "skikkelig vis".
[off topic]Atomer er det ingen som har sett. Det er bare en teori som ingen har funnet hull i enda, men den er forsatt ikke verifisert.

-Verifikasjon foreligger når vi har definitivt bevist at hypotesen er sann. (UMULIG i alle tilfeller.)

-Holisme: Modeller av virkeligheten er ikke statiske. Det vil si at oppfattninger vi i dag har om virkeligheten vil mye sannsynelig være anderledes om noen år. Hvis man holder en rasjonell tanke gang.

Det vil si at ingenting er sikkert. Ekke langt tillbake i historien man må før mennesker var 100% sikkre på at jorda var flat. Det er ingen garanti for at det vi tror er virkelighet i dag ikke det. [/off topic]

Må bare slenge med en liten viktig ting. Relgion tilføyer en "mening" med livet. Det vil jeg si at er ganske viktig. Det er ikke så mange som ikke er relgiøse som har en "mening" med livet, vitenskapen har rett å slett ikke kommet langt nok til det enda.
Sist endret av Psyc0re; 7. november 2002 kl. 05:10.
hm. jeg er i den tro at selv om religion i dag skaper skiller, og hjelper folk å finne forskjeller og ting å sloss om, vil ikke dette endres det spor selv om alle slutter å være religiøse.

tror nok vi ville funnet annet å krige om. ideologier av forskjellig slag, hudfarger, teite meninger og alt annet. grunnene ville blitt andre, men konfliktene ville like fullt vært der.

og det å fjerne folks ideer og folks degenererte dumskap er i dag en umulighet.
Hmm.... Ingen relgion er liksom et av kjennetegnene til Kommunist Sovjet. Personlig så tror jeg at det er NOE der ute, men for å tro helt på Gud skal jeg ha ganske gode beviser.
Det å f.eks "praktisere sin homofobi" (vet at det er feil formulert, håper noen forstår hva jeg mener) er en form for rasisme, og mange mener at bibelen sier at homofili er synd.

Nå har ikke jeg lest hele bibelen, men jeg vet at bibelen ikke kan tolkes direkte bokstavelig (slik uheldigvis mange gjør), bibelen er skrevet i bilder, og det er en bok "til ettertanke og meditasjon" (quote Ari Behn )

Bibelen trenger ikke nødvendigvis å være annet enn historier, hvordan hadde det blitt hvis vi hadde tatt eventyrbøkene til Asbjørnsen & Moe bokstavelig...?