Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 16445
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
det er ikke artig å bli "hentet" av 3 vektere på ett kjøpesenter med mange hundre kunder står og ser på, og bli "holdt" av politiet før jeg slapp ut....
det er faen så kjipent, tenker på alle som så det der
hadde jeg runna, så hadde jeg vært manhunted nå, så regner med at jeg gjorde det rette (med å bare gi meg) for noe jeg egentlig ikke er helt skyldig i.
Skjønner godt at det ikke er gøy, spessielt ikke når du enda ikke har gjort noe hvis du hadde planer om det. Men var nok lurest å ikke gjøre noe motstand, kanskje holde seg unna kjøpesenteret på en stund Foresten hvilket senter er det snakk om?
Hadde vært fetere om du hadde sprintet ut!!
Du ber jo om det, når du kommer tilbake på den måten.
ShK: Er det lov til å spørre hvilket senter dette gjelder?
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
dette er den latterligste tråden jeg har lest på lenge.

måtte bare si det. skjerp deg ShK, hvis du fortsetter på denne måten, kommer du til å tilbringe store deler av livet ditt i fengsel...
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
we only live once?
hadde faen ikke trott det skulle bli politi av å plage noen vektere, det ble alt for seriøst å greier når politiet ble blanda inn, som sagt liker ikke å ha kontakt med politiet når det gjelder ting jeg har gjort.
ja dette var ikke lurt i det hele tatt, angrer som bare helvette.

er det noen måte jeg kan gjøre det ok igjen?
nå er jeg jo mistekt for mye dritt som jeg ikke har noe med og gjøre, vil helst bare få glemt alt det der, har det her på samvittigheta nå
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
hva med å prøve å ligge unna faenskap i fremtida?

skaff deg jobb, dame, ting du trives med... en hobby som ikke innvolverer å henge på kjøpesenter eller kriminelle aktiviteter!
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
jaok.
men det er thrill å gjøre ting som er ulovlig.
f.eks gå der man ikke har helt lov til, eller bare tøye grenser

er noe i det der.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
jeg skal love deg at livskvaliteten din er bedre om du fokuserer energien din på andre ting...

kjell-inge røkke har ADHD... håper at det ikke er impulskontrollen du har problemer med. hvis ikke, bør du være i stand til å skjønne at en ide du har fått rett og slett er dum.
Herregud ShK jeg blir så skuffa når jeg leser tråder som dette ass. Du sier du angrer, men du fikk jo en del advarsler her på forhånd.
Sitat av ShK
det er ikke artig å bli "hentet" av 3 vektere på ett kjøpesenter med mange hundre kunder står og ser på, og bli "holdt" av politiet før jeg slapp ut....
det er faen så kjipent, tenker på alle som så det der
hadde jeg runna, så hadde jeg vært manhunted nå, så regner med at jeg gjorde det rette (med å bare gi meg) for noe jeg egentlig ikke er helt skyldig i.
Vis hele sitatet...
Du er en av disse du.

Har jobbet på et av Norges største kjøpesenter i rimelig nøyaktig 3 år. Jeg kjenner din type, du er av dem som henger overalt på senteret, lager bråk og skaper kvalme for kundene og ansatte på senteret. Dere er som oftest ganske lik.

Og hva gjør så ledelsen med dette? Jo, ikke nok med at det går ut over enkelte kundegrupper(f.eks eldre, det blir strategisk plassert ut mindre benker for å holde slike som dere vekke), de må faktisk vise ut enkelte personer, som deg. Men du er også smart nok til å komme tilbake over helgen, bare for å se hva som skulle skje. Hvis du ikke tar en utviselse på alvor så får det være din sak, men da får du ta konsekvensene.

Jeg håper bare inbitt på at du blir slått ned av en gjeng med østkant-horer(afrikanere, gulinger, hvite med stor tiss, something large) mens du ligger i rennesteinen med sprøyta i pikken mens politiet skriver ned dine siste ønsker før du dør av nyresvikt pga. pillebruk og narkotikamisbruk. Så håper jeg at du har ingen venner, slik at staten slipper å bruke alle pengene hver borger får tildelt til begravelsen når en dør.

Jeg håper verded på, under åsyn av nff admins, vifer, vanlige brukere og deg på bunnen, at du dør en vakker dag. Helst imorgen.
Shit. Hva skjer med flaminga?
Enig i at det han gjorde ikke var det lureste i heile verden, men det virker jo som om han skjønte dette selv etter hvert. Han sa jo faktisk at han angret. 17 år. Han er jo bare gutten. Hvis alle hele tiden slenger i trynet hans at han er en dust hjelper det jo ikke akkurat...
Sitat av Hallgeir
Shit. Hva skjer med flaminga?
Enig i at det han gjorde ikke var det lureste i heile verden, men det virker jo som om han skjønte dette selv etter hvert. Han sa jo faktisk at han angret. 17 år. Han er jo bare gutten. Hvis alle hele tiden slenger i trynet hans at han er en dust hjelper det jo ikke akkurat...
Vis hele sitatet...
Faktisk 19 år. Hvis du ikke kan telle.
Tell selv Fase^ født 20 april 1988! han blir 18 den 20 april 2006.

EDIT: Nå har han vist skiftet til 1987. Ikke vet jeg hvorfor han hadde 20 april 1988 først, for så 1987 senere.
Hehe. Nå har han visst skiftet? Tror du så feil jeg. Forresten så sa han tidligere i tråden at han var 13 i 2000.

Men uansett.
Sykt tåpelig det her var. "We only live once"..? Så da skal du gjøre masse gærne ting som å henge på kjøpesentre og tulle med spilleautomater og greier..? D*ven du lever livet ass
Et kjøpesenter er ikke som et privat hjem. Det er et privat eid, men offentlig tilgjengelig sted. Eiere og vektere kan ikke kaste ut alle og enhver fordi de har lyst. Loven sier at de må ha en saklig grunn. Somregel vil en utkastelse være saklig begrunnet, men det hender nok ofte at kunder blir kastet ut på grunn av alder, rase, utseende, lukt og andre mindre saklige årsaker. Blir man nektet på et usaklig grunnlag, kan man anmelde kjøpesenteret for eventuelt å kreve utkastelsen ugyldig, eller eventuell erstatning for å ha blitt forulempet.
Vinner man en slik sak, vil man stå sterkere neste gang en vekter prøver å hive deg ut.
Har selv en god utdannelse og en høy inntekt, men ble en gang i bakfylla forsøkt kastet ut fra Oslo City. Da holdt det å snakke rolig til dobbermanvekteren slik at han logret med den ivrige halen sin.
tungpung, så høy utdannelse og høy inntekt har noe å si i denne saken ? Kan nesten virke slik sånn som du fremlegger det.

Og en annen ting, jeg vil si det der var en rimelig sakling grunn, siden trådstarter faktisk stjelte fra senteret (senteret får jo en % av alt de automatene tar inn).
drQ
Egendefinert
Sitat av tungpung
Et kjøpesenter er ikke som et privat hjem. Det er et privat eid, men offentlig tilgjengelig sted. Eiere og vektere kan ikke kaste ut alle og enhver fordi de har lyst. Loven sier at de må ha en saklig grunn. Somregel vil en utkastelse være saklig begrunnet, men det hender nok ofte at kunder blir kastet ut på grunn av alder, rase, utseende, lukt og andre mindre saklige årsaker. Blir man nektet på et usaklig grunnlag, kan man anmelde kjøpesenteret for eventuelt å kreve utkastelsen ugyldig, eller eventuell erstatning for å ha blitt forulempet.
Vinner man en slik sak, vil man stå sterkere neste gang en vekter prøver å hive deg ut.
Har selv en god utdannelse og en høy inntekt, men ble en gang i bakfylla forsøkt kastet ut fra Oslo City. Da holdt det å snakke rolig til dobbermanvekteren slik at han logret med den ivrige halen sin.
Vis hele sitatet...
Saklig grunn kan jo være alt mulig. Hvis en vekter er intelligent nok til å gjøre jobben sin skal det ikke være det minste problem å kaste noen ut ved å finne noe. Man sier jo ikke at "du er fjorten og neger, kom deg ut", da bør vekteren finne seg noe annet å gjøre på som ikke involverer andre mennesker.
1) Vekter har eiers rett

2) Svindel/nasking med strafferamme på minst 6 måneder fordrer og hjemler borgerarrest, enhver vekter har da lov til å ha på deg jern.

3) Bortvising er et helt legalt virkemiddel for en vekter/kjøpesentereier, om en dott prøver å svindle til seg penger fra automater er dette mer enn god nok grunn.

mao: trådstarter er en idiot og burde ikke tillates å ferdes utendørs uten støttelæreren sin.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mange her har gode poenger.

For eksempel at
VEKTERS RETT = Borgers rett + Eiers rett.

Det er én av de formlene man lærer mye om på vekterkurset, V = E+B.
Når det er sagt, er det noen få misforståelser ute og går her.

Først og fremst, har en vekter i utgangspunktet ikke rett til å ta tak i noen for å fysisk få fjernet disse fra en eiendom. En vekter har rett til å gi beskjed om at en person / en gruppe personer e.l. ikke er ønsket på et sted, men har faktisk ikke rett til å ta tak i noen for å få de fjernet - helt uten videre, med mindre vedkommende gjør noe annet straffbart, som f.eks å trakassere andre kunder e.l.

En vekter skal begjære assistanse fra politiet til å få vedkommende fjernet dersom vedkommende ikke ønsker å fjerne seg på anmodning. Dersom vekter er i kontakt med politiet, og får beskjed om å selv ta "saken" (les: loven) i egne hender, og fjerne personen, har vekteren blitt tildelt midlertidig politimyndighet, og har da rett til å fjerne personen. // Kontrasituasjonen i denne saken blir, som man også lærer på vekterkurset, at hvis man stiller seg opp, 3 cm fra anskitet til en person som man ønsker fjernet, så tar det ikke lang tid før denne personen gir deg, som vekter, et dytt, for å holde deg unna, og da er det plutselig andre bestemmelser som spiller inn, f.eks bestemmelser om selvforsvar, og å avverge straffbare handlinger.

Og så , er det helt rett som noen av dere sier. En vekter har på lik linje med enhver borger loven på sin side til å foreta en pågripelse. Dette er det ganske strenge bestemmelser på, og du finner disse på http://www.lovdata.no i straffeprosessloven. Tror det er § 168-175 eller deromkring. I den forbindelse kan også tvangsmidler som f.eks håndjern benyttes.

De fleste vekterselskaper stiller strenge krav til kursing før en vekter får bære håndjern. De stiller enda strengere krav til NÅR en vekter har tillatelse til å bruke håndjern. Vekteren skal først og fremst igjennom et INTRODUKSJONSKURS (2 dager), før han starter sin tjeneste som vekter. Innen 6 måneder eller maskimum 800 (eller var det 600 timer??) gjennomføre et vekterkurs (5 dager). Før vekteren får ta i bruk og bære håndjern skal han/hun også gjennomgå et konflikttaklingskurs (litt forskjellig fra selskap til selskap).

Tvangsmidler som f.eks håndjern skal kun brukes dersom det VIRKELIG er behov for dette. De fleste selskapene krever også at det er to vektere tilstede når håndjern tas i bruk. I tillegg til dette er hovedregelen at en person som "legges i jern" ALLTID, uten unntak skal medbringes av politiet. En vekter skal altså ikke legge en person som ikke kjøres inn til arresten av politiet. Om politiet gjør samme vurderinger som vekteren, er selvfølgelig et spørsmål, og det er selvfølgelig ikke alltid politiet gjør de samme vurderingene, derfor får vekteren feil noen ganger!!!

Noen nevner også en vekters rett til å ransake.
En vekter har ingen rett til å ransake. Han har derimot rett til å undersøke om en person han har pågrepet bærer gjenstander som kan være farlige / av betydning for vekteren, men kun ETTER VEKTEREN HAR FORETATT en lovlig pågripelse. Dermed har han lov til å ransake for å lete etter våpen eller liknende, men ikke for å lete etter f.eks. tyvegods, det er politiets oppgave. En vekter kan allikevel be den pågrepne/anholdte om å tømme det han/hun har i lommene/i posen / på kroppen/ i bagen. Det er opp til den som er pågrepet/anholdt om han/hun ønsker å vise fram om de har <<rent mel i posen>>.

For å foreta en lovlig pågripelse, er det en rekke kriterier som skal oppfylles. De viktigste kriteriene er:
- Fersk gjerning.
- Ferske spor.

Deretter kan man snakke om forskjellige strafferammer for tyveri/naskeri og grovt tyveri. Det er riktig at beløpsgrensen for GROVE TYVERIER pr. 2006 er 2000,- kroner. Dette innebærer at en person som blir tatt på fersk gjerning/ferske spor for å ha stjålet noe som overstiger denne verdien ALLTID skal innbringes av politiet. Personen skal derfor pågripes og anholdes for det GROVE TYVERIET, og vekteren skal vente på at poliet ankommer åstedet, eller selv transportere den pågrepne til politiet.

Poenget med hele visa mi, er at vekteren faktisk har mange lover å forholde seg til, og må tåle mye drittkasting i løpet av en arbeidsdag. De aller fleste vektere gjør faktisk akkurat den jobben de er satt til å gjøre, og de gjør den ganske godt også.

Som i alle bransjer, i politiet, i departementet, i finansbransjen og i vekterbransjen, finner man de som IKKE gjør den jobben de er satt til å gjøre. Derfor er det viktig at de som opplever OVERGREP av ymse slag rapporterer det til vedkommendes arbeidsgiver. Enten om du ser bussjåføren sitte med beina på dashbordet, eller du ser han i kassa på rimi gi bort en tipakning til en kompis uten å ta betalt. Det er så og si den eneste måten man får tatt de utro tjenerne, som ødelegger så mye for mange på!

Innspill på mitt utspill mottas med takk ;-)
Endelig noen som oppsummerte vekterdelen. Velkommen til forumet forresten.
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
bra skrevet du vekteren, fikk vite det meste jeg lurte på, takker.
Flott innspill, Vekteren!
Av ren nysgjerrighet; hva er ditt syn på personell som jobber med billettkontroll på offentlig transport. Så vidt jeg har skjønt er noen av disse vektere, mens andre "bare" er sporveisansatte. Kan en slik vekter holde deg igjen ved å bruke fysisk makt? Eller kan du egentlig bare trekke på skuldrene, gi en god F, og traske av transportmiddelet som om ingenting var skjedd?

Videre har vi i Oslo såkalte "terrorbusser". Disse kjører opp på siden av trikken og sperrer utgangene, slik at om du prøver å gå av trikken går du bare rett inn i en buss. Har de mulighet/lov til å nekte deg å gå av trikken, og inn i en slik buss for å få bot om man blir tatt uten billett? Hadde vært moro å vite!
slenger meg på den. Hva har kontrolører på t-bane buss rett til?
(hvis du ikke framviser gyldig bilett)
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
strafferammen på sivilarrest er jo min. 6 mnd
så langt jeg vet har de vel rett til å ringe politi, men tviler sterkt på at de holder deg igjen fysisk. er 100% sikker på det


fant dette
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle199155.ece
Sist endret av ShK; 7. april 2006 kl. 19:14.
Vet det er litt ammel sitat og helt offtopic men:

"Trådstarter: Du er _ufattelig_ dum hvis du går tilbake på mandag for å se "hva som skjer". Hvis du bruker vold mot en vekter gjør du noe dumt. De er flere enn deg og de er etter hva jeg leser her smartere enn deg. I en evt. domsak vil de ha troverdighet langt utover hva du har. Voks opp."

Smartere enn deg? er vel kanskje en grunn til at de er vektere
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
er ikke mye der lengre, en gang iblant bare.
blir bare kasta ut om jeg tilfeldigvis ser en vekter.

er kasta ut 3 mnd, fra sist dag jeg var der.
altså, 3mnd fra den dagen jeg er der om igjen
som faktisk var i dag.. så 3 mnd fra i dag
Sist endret av ShK; 8. april 2006 kl. 00:11.
Eneste man trenger for å bli vekter er vekterkurs som utallige idioter kan ta i millitæret gratis.
Tyttebærpolitiet som jeg liker å kalle dem.

Har blitt "trakkasert" av en tyttebærpoliti som var "100% sikker" på at jeg hadde stjelt på et kjøpesenter. Han hadde snakket med butikkeierne og jeg merket fort stygge blikk når jeg var i matbutikken, cdsjappa, klesbutikken osv.
Jeg har aldri stjelt noe i mitt liv, greit nok jeg kan se litt luguben ut men faen det var ekkelt.

fordommer ftw..
▼ ... over en uke senere ... ▼
greia er, kommer det en vekter å skal kreve noe av meg får han ta seg en tur å tenke etter...av PRINSIPIELLE grunner ville jeg aldri ha gidd en vekter rett til å se i sekken min uansett om jeg har tatt noe eller ikke! kommer politiet å ser at sekken min er tom for tyvgods har jeg vunnet...å vektern føler seg bare dum...
Å jeg hadde aldri respektert å blitt bannet fra en butikk!!! da hadde jeg gått rett til en av de øverste lederne å blitt alvorlig sur...(ja har lest hele posten å dette kom litt off topic...sir bare hva jeg ville gjort i en slik situasjon)
Hvorfor skal du trosse det som allerede er sagt? Eneste du oppnår med det er jo uvilje...
Sitat av Thedeeq
Hvorfor skal du trosse det som allerede er sagt? Eneste du oppnår med det er jo uvilje...
Vis hele sitatet...
Jeg er vel i opprørshumør å tar ikke andre sine meninger så ille opp.... men ja, jeg vet jeg ikke har noen grunn til det.... Står på mitt det er feil av vektere å tro ting om flk de ikke er sikker på!!!
▼ ... over en uke senere ... ▼
T bane "vekterne"
Jeg personlig hater de sivile billettkontrolørene til oslo sporveier og jeg er VELDIG tvilsom til de rettighetene de faktisk har..
Jeg har ved en anledning under en kontroll latet som at jeg ikke fant billetten min for å se hva de hadde å si da osv.. jeg sier jeg har billett men jeg finner den ikke.. dama sier da må jeg nesten skrive ut en blablabla til deg eller noe.. jeg sier men hva vis jeg går av på neste stasjon?
For dere har etter alt jeg vet ingen rett til å holde meg igjen da dere er verken vektere eller politi..
Hun med en veldig agressiv stemme.. BARE PRØV DEG DU!! BARE PRØV..
jeg har prata med "advoktat" onkelen min litt om dette og føler at jeg ikke kom noen spessiel vei..
Men jeg fikk vite at det har vært utallige krangler om dette og at de bruker skitne triks.
F.eks ved flere anledninger så er de mange som blokker utganger osv og da vil de indirekte at du gir opp eller dytter en av dem slik at de kan hoppe på deg som om det var "selvforsvar"..
Men etter alt hva onkel advokat sa så fikk jeg med meg at de har ikke lov til å holde deg igjen? men de kan ringe politiet osv men som sagt de bruker skitne triks og de bryter nok loven en hel del ganger..
Og eksempel nr 2 En dag jeg hadde kjøpt meg nye twintips i byen skulle jeg ta banen hjem fra stortinget og der sto det jo en hel armè av tapere som jobbet som kontrolører eller whatever og blokka de som skulle opp fra stasjonen og jeg så at banen min kom innen et minutt så jeg begynnte å løpe ned til skinnene da jeg ville rekke den og jeg ga litt faen i vekterne..
Det var litt morsomt en av horeungene ropte etter meg og jeg overså han så begynnte han å løpe/jogge etter meg for så å finne ut nede på stasjonen at han hadde bajsa på spaden da jeg hadde bilett :P
Men jeg spurte dem om hvorfor de blokker utgangene så spurte jeg dem om de faktisk hadde lov til det? han sa ja jeg sa nei jeg har prata med advokat om det så visste han meg et av sporveiens bullshit hefter hvor det sto masse faenskap og de brukte § for å leke litt norske lover? men jeg tror at det er oslo sporveier sin "norges lover utgave"
Sorry for rotete innlegg osv og btw jeg vet jeg kommer til å få hundre omg jævla idiot hater sånne som deg kommentarer alt jeg har å si er GIDD FFS^^ så la meg være idiot og alt det der jeg gir langt faen i andre sin mening om meg i et forum.. så please hold dine meninger for deg selv og heller prøv å bidra til forumet i stedet for å whine om at trådstarter er tard osv..
Oslo Sporveier har vel tillatelser i orden fra Samferdselsdepartementet og Politiet.
Ta deg tid til å lese denne artikkelen her.. http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/29/291201.html
den er vel ikke helt up to date men jeg regner med at de samme regler gjelder fortsatt..
Og btw leste der at en vekter hadde presset en 12-13åring med albuen opp mot en vegg albuen presset mot halsen foresten..
Dette er noe jeg innbiller meg at er nærmest standard prosedyre for de taperne.. og det er som sagt noe som irriterer meg mer enn værst.. åssen kan de forvente at vi skal følge lover og regler om å kjøpe bilett når de voksne personene bruker vold som løsning på barn.. til og med under straffealderen.. fy faen for noen jævla idioter.. Dobbeltmoralen i dem sin holdning er så grov at det ikke skulle vært sant.. ironi på høyt nivå om du spør meg!
Gleder meg til å finne ut for shure om de faktisk kan holde meg igjen på noen måte eller bruke vold til å hold folk igjen til politiet kommer da vet dere.. no more tickets Jeg gjør så gjerne alt jeg kan for å boikotte den flokken med tyttebærpurk..
Og btw du som lurte på det med tape rundt billetten! Blir du tatt så får du dobbla boten din til minst 1500kr.. en vennine av meg ble tatt for det .. eller så kan du jo rett og slett gå av banen og løpe så fort som beina dine kan bære deg.. og gjerne skrike noen skjellsord til de taperne som velger denne idiotiske "jeg var for dum for politiskolen" jobben ÆÆÆÆÆÆÆÆ hater dem!!
drQ
Egendefinert
Sitat av Thedeeq
Oslo Sporveier har vel tillatelser i orden fra Samferdselsdepartementet og Politiet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke bort i fra at billettkontrolører har en eller annen form for tillatelse til ett eller annen, men kunne godt tenke meg å vite hva/hvordan. Jeg har ikke noen store forventninger om at det dukker opp noe her men: Dersom jeg en gang havner i situasjonen har jeg i hvert fall tenkt å spørre. Koster ingenting, svarer de seriøst lærer du noen nytt, og hvis de ikke kan forklare/grunngi noen ting anser jeg meg som fullstendig fritatt for enhver innblanding.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av |d13m0b
Er du så dum at du faktisk tror det er lovlig å henge rundt en automat og stjele penger fra den? Hvordan du kan få dette til å falle i hop, og ikke skjønne at vekteren ikke vil ha deg der er totalt hinsides min (og sikkert omtrent alle andres) fatteevne.
Vis hele sitatet...
dDt er jo ikke noe gale og henge rundt en automat, og det er heller ikke ulovlig og ta penger som kommer ut av automaten utenat noen andre har vunnet de.
Og så er det jo ikke vårt problem at spilleautomater ikke fungerer sånn som de skal.
jeg fant en gang 100 kr i en automat og da kom det en vekter og da sa jeg bare at de lå der.
Finneren er vinneren liksom
Sitat av crazy clomp
dDt er jo ikke noe gale og henge rundt en automat, og det er heller ikke ulovlig og ta penger som kommer ut av automaten utenat noen andre har vunnet de.
Og så er det jo ikke vårt problem at spilleautomater ikke fungerer sånn som de skal.
jeg fant en gang 100 kr i en automat og da kom det en vekter og da sa jeg bare at de lå der.
Finneren er vinneren liksom
Vis hele sitatet...
Takk for at du drar opp en gammel tråd... MEN!

Det er der du tar skrekkelig feil. Eieren(e) av butikken får en viss prosentandel av alt maskinen tar inn av overskudd, ergo, henter man ut penger fra en automat på uærlig vis, mister eieren(e) penger. Du kan sammenligne det med en kassedame/mann som mister en 100lapp når den skal levers til en kunde, selv om den ligger på gulvet og du dytter Ms. Olga på 99 år over Se&Hør-hyllen for å få tak i pengeseddelen først, gjør ikke deg til en rettmessig eier.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Først vil jeg si at dersom vekteren i situasjonen til trådstarter var bevisst over at det foregikk tyveri av spilleautomater og det lå bevis på videoopptak av at den personen har påført skade på en gjenstand som eies av noen, vil det være bevis nok for en anmeldelse, evt en pågripelse for denne person om han viser seg i området i senere tid.. Det er nå blitt grunn til mistanke for flere kriminelle handlinger av denne vedkommende, dermed setter han eiers rett i fare, og det er jo eiers rett som vekteren skal beskytte. Men vekteren i trådstarter's situasjon mener at det er blitt gjort hærverk på automatene, det er da opp til eier av objektet å bestemme om den skaden som er påført er en straffbar handling..Det er også viktig å vurdere om det faktisk er blitt gjort tydelig skade på objektet, men dette handler kanskje mer om hvorvidt det var lovlig av vedkommende å benytte seg av automatens svakhet for å skaffe seg et gode..Jeg mener det er feil fordi du da kontrollerer automatens virkemåte; du er ikke lengre heldig i det du vinner! DU VINNER IKKE, DU STJELER.


Men i instruksen til en vekter står det også at du skal i de situasjoner der det tillates,unngå å få vedkommende som har gjort/ eller er til mistanke for å ha gjort en straffbar handling til å miste ansikt. En vekter skal med andre ord være konsekvent med å ikke gjøre noe som kan øke konfliktnivået, f.eks: "Ønsker du å ta dette her eller gå en annen plass der det ikke er så mye folk?" En vekter som sier dette viser respekt for vedkommende..Han skal ikke vise respekt for den kriminelle handlingen som er blitt utført, men det betyr ikke at han har rett til å behandle personen respektløst.
Det ble nevnt at vedkommende følte seg i en pinlig situasjon ved at denne konflikten ble håndtert synlig foran mange folk, da vil jeg bare si at enten så spør vekteren om han vil at du skal ta det en annen plass, eller så spør du SELV om det, du kan også redde ditt eget ansikt ved å selv spørre.

Jeg synes det er feil av vektere å lage en stor sak ut av ting, mange gjør det uten at det er strengt talt nødvendig, og da føles det nesten som om vekteren ikke lengre bare gjør dette for å utøve retten til sin kunde, men for å fremme sitt eget ansikt for offentligheten, det blir feil.
Men altså.. det som også er viktig å tenke på er om vekteren visste hvem du var. Hadde han spurt om legitimasjon? visste han hvem du var fra før? Uansett, om han har navnet ditt, så er det FEIL av en vekter å sette deg i handjern om du ikke utgjør noe trussel der du står nå som du er kommet tilbake på butikken (spørs også som nevnt om du sto rett foran automaten og medførte en mistanke at du kom til å enten stjele fra automaten igjen, eller drive med hærverk på den..)

En person som du ikke vet hvem er, som har begått en straffbar handling, i denne situasjon hærverk og tyveri (tyveri fordi å "tjene penger" på en ødelagt automat er vinningskriminalitet) vil være fryktet å ikke avtjene sin straff dersom vedkommende får muligheten til å forlate stedet..derfor er det vekterens hjemmel å holde igjen han.

Avsporer litt fra tema:
Det er blitt nevnt om at strafferammen skal være over 6 måneder om det skal være mulighet for å gjøre en arrestasjon..Denne regelen gjelder ikke dersom f.eks en utlending som ikke har fast bopel i landet har blitt tatt på fersk gjerning eller med ferske spor..Det er dermed en risiko for at vedkommende kan forlate landet og ikke stilles ansvarlig for de kriminelle handlinger han er blitt tatt på fersken i å gjøre.
Sist endret av DeathereX; 20. september 2006 kl. 03:42.
haha, en gang jeg var i oslo på sommern for ett par år tebake, så var det med ett par kompiser på den t-banen. Var en vekter som kom å sjekka oss, jeg hadde billett, ene kompisen hadde billett og den andre kompisen sendte DET blikket til vektern, så vektern gikk bare videre. Hehe
Sitat av ShK
Ok, da regner jeg med at om jeg er "ok" i morgen der, så blir det ingen kaos.
Skal ikke lage unødvendige diskusjoner med vekterne, så om de vil ha meg ut, kan jeg spørre hvorfor, og at det ikke skal skje igjen.
Vis hele sitatet...



Kunne du sagt hvordan du "juksa" på en automat ? Er det en vanlig automat ?
Vekteren(e)s pågripelse av deg var hjemlet i Straffeprosesslovens §171 ledd 3 som sier at om en person pågripes for hærverk i tillegg til tyveri vil det være grunn til å tro at han vil fortsette å gjøre det.. Om vedkommende da I TILLEGG kommer tilbake til åstedet så ser jeg ingen argumenter for at pågripelsen var uhjemlet.