Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1410554
Sitat av perolsen Vis innlegg
Regner med at svart er ABB sin originaltekst, lilla er bekreftede opplysninger, og rød er teorier.
Vis hele sitatet...
Lol . Åh ja, men da må han passe på å unngå spørsmålstegn på lilla fargekode (eksempel: [COLOR="DarkOrchid"]Sjåfør observerer "liten bil" på gården (Altså Doblo? Atos?)[/COLOR]). For de som ikke har orket å bla igjennom alle sidene som har kommet etter kl. 11.00 i går formiddag kan det være en "dreadful task" å skjønne noe
Sitat av perolsen Vis innlegg
Hva med å mellomlagre i notepad? Med fargekoder.
Vis hele sitatet...
Iverksatt. Takk.

Sitat av noy Vis innlegg
Lol . Åh ja, men da må han passe på å unngå spørsmålstegn på lilla fargekode (eksempel: [COLOR="DarkOrchid"]Sjåfør observerer "liten bil" på gården (Altså Doblo? Atos?)[/COLOR]). For de som ikke har orket å bla igjennom alle sidene som har kommet etter kl. 11.00 i går formiddag kan det være en "dreadful task" å skjønne noe
Vis hele sitatet...
Dammit... hadde den riktig først. Skal rettes på 4.1. Takk.
Sitat av ribtin Vis innlegg
Ok, www.pccts.com bekreftet å være fake:
Vis hele sitatet...
Told ya. Alle kommer nok ut av sjokket og innser at manifestet er fantasi. Iallefall alt rundt dagboken.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Det er vel noen bombefolk her ennå... om han her lesser av Doblo noen sekker gjødsel og annet han trenger for utplassering av en bombe på lokasjon, trenger han en slik "mini-mc" til noe? http://www.mcelroy.com/specsummary/MiniMc.pdf

Mer info/bruksanvisning: http://www.ctsi-va.com/index_files/minimcenglish.pdf

Det er vel noen løse deler som trengs for å sette opp en ANFO-bombe, bla. noen metallrør for ett eller annet?
Vis hele sitatet...
Never mind... denne veier ikke 80kg.
Det tonnet med manglende gjødsel og den "mini MC" irriterer meg noget...
Sist endret av Jotun; 25. juli 2011 kl. 03:39.
Det er vanskelig for oss å sette opp ett hendelsesforløp uten mer info.
Politiet har nok allerede ett veldig godt bilde på det som har skjedd.
De har overvåkingvideoer (har sett det henger mange kameraer rundt på veggene på byggene), og fler vitneutsagn enn de som mediene har fått.

Om noen dager kommer de sikkert med mer info om bevegelsene til gjerningsmannen. Frem til da er det umulig å bli klok på tidspunktene i manifestet.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Never mind... denne veier ikke 80kg.
Det tonnet med manglende gjødsel og den "mini MC" irriterer meg noget...
Vis hele sitatet...
han har jo sagt att han feilet på andre strategiske mål, kan det være han har plassert ut det siste tonnet i to andre biler? som da ikke har eksplodert? i eksempelet fra "boka" bruker han nemlig 3 bomber.

strategiske mål kan jo være alt fra over en t-bane til en togstasjon osv?
@ Jotun

Forskningsmessig, i hvert fall kartleggingsmessig, er "irritasjon" et fysisk tegn på at kroppen (hjernen) trenger hvile. Rasjonell og logikk skal resonnere arbeidet planmessig og når irritasjonsmomenter oppstår bør koordinatoren prøve å få tankene på noe annet. Sett på en film, les en tegneserie, kok kaffe, ta deg en røyk, et eller annet, til logisk tenking er mulig å gjenopprette.

Eksempelvis: Hvorfor irritere seg over manglende gjødsel? Kanskje noe gikk med i prøvesprengning? Se på "bevisene", ikke "tilt" som de kaller det i pokersjargong og irritere deg over manglende "bevis". Det hjelper sjeldent lite? (øh, rar setning, does it make sense ).
Sist endret av noy; 25. juli 2011 kl. 03:51.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Never mind... denne veier ikke 80kg.
Det tonnet med manglende gjødsel og den "mini MC" irriterer meg noget...
Vis hele sitatet...
Han har sagt i avhør med politiet at han planla flere angrep enn det som ble gjennomført. Mulig det ligger bomber nedgravet noensteder som han planla å bruke - men er ikke sikkert han greide å lage tidsdetonering/remote aktivering og dermed ikke ville forsøke seg med 3 lunte-bomber. Noe som også kan forklare den manglende gjødselmengden?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Gjerningsmannen skal vist også ha vært innom Plantasjen på Skullerud i Oslo samme dag eller dagen før smellet, noe det ikke står noe om i media.
Men en venninne av kjæresten min jobbet der den dagen, og synes det var ekkelt at han hadde vært der samtidig som hun hadde jobbet der.
Hele området ble vist evakuert og sjekket dagen etter smellet da de fant ut at han hadde vært der, men finner ikke noe om det i media??
Sist endret av Thoryllo; 25. juli 2011 kl. 03:52.
Sitat av b1gm4c Vis innlegg
han har jo sagt att han feilet på andre strategiske mål, kan det være han har plassert ut det siste tonnet i to andre biler? som da ikke har eksplodert? i eksempelet fra "boka" bruker han nemlig 3 bomber.

strategiske mål kan jo være alt fra over en t-bane til en togstasjon osv?
Vis hele sitatet...
Det tidsmessig optimale for en énmanns-korstog er 3 bomber etter hans beregninger ja. Han beskriver ikke mer enn én bil med eksplosiver i sitt eget korstog her, så om det er flere biler er de ikke referert til. Atos'en opgir han verdien til i Mars som en del av budsjettet (4500 €), men kan ikke se at den blir realisert senere, men han har tydeligvis store kontaktproblemer for å unngå inkassokrav, så den kan være solgt utenom doku.

Fullt mulig alle de medbrakte 900kg ble detonert på R4, men da har bombeekspertene bommet med nesten 100%, de anslår 500kg foreløpig.
Sist endret av Jotun; 25. juli 2011 kl. 03:53.
Etter det jeg har hørt fra bekjente(hadde bilen sin parkert der), så var det visst en bombe i parkeringhuset til et av byggene der. som politet hadde en kontrollert detonering av
Sitat av noy Vis innlegg
@ Jotun

Forskningsmessig, i hvert fall kartleggingsmessig, er "irritasjon" et fysisk tegn på at kroppen (hjernen) trenger hvile. Rasjonell og logikk skal resonnere arbeidet planmessig og når irritasjonsmomenter oppstår bør koordinatoren prøve å få tankene på noe annet. Sett på en film, les en tegneserie, kok kaffe, ta deg en røyk, et eller annet, til logisk tenking er mulig å gjenopprette.

Eksempelvis: Hvorfor irritere seg over manglende gjødsel? Kanskje noe gikk med i prøvesprengning? Se på "bevisene", ikke "tilt" som de kaller det i pokersjargong og irritere deg over manglende "bevis". Det hjelper sjeldent lite? (øh, rar setning, does it make sense ).
Vis hele sitatet...
Sant... skal få meg søvn straks. Takk.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Det tidsmessig optimale for en énmanns-korstog er 3 bomber etter hans beregninger ja. Han beskriver ikke mer enn én bil med eksplosiver i sitt eget korstog her, så om det er flere biler er de ikke referert til. Atos'en opgir han verdien til i Mars som en del av budsjettet (4500 €), men kan ikke se at den blir realisert senere, men han har tydeligvis store kontaktproblemer for å unngå inkassokrav, så den kan være solgt utenom doku.

Fullt mulig alle de medbrakte 900kg ble detonert på R4, men da har bombeekspertene bommet med nesten 100%, de anslår 500kg foreløpig.
Vis hele sitatet...
Ifølge boken er hver bag på 600kg? Da stemmer jo forsåvidt det de anslår. Men står det ikke en annen plass at den bestod av 900kg?

* God natt, la meg der *
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Gjerningsmannen skal vist også ha vært innom Plantasjen på Skullerud i Oslo samme dag eller dagen før smellet, noe det ikke står noe om i media.
Men en venninne av kjæresten min jobbet der den dagen, og synes det var ekkelt at han hadde vært der samtidig som hun hadde jobbet der.
Hele området ble vist evakuert og sjekket dagen etter smellet da de fant ut at han hadde vært der, men finner ikke noe om det i media??
Vis hele sitatet...
At det enten var falsk alarm, eller media fikk det ikke med seg? Tviler på at politiet informerer på egen hånd om ingen spør. Hun er sikker på at det var han, men ikke hvilken dag?
Sitat av Jotun Vis innlegg
Det tidsmessig optimale for en énmanns-korstog er 3 bomber etter hans beregninger ja. Han beskriver ikke mer enn én bil med eksplosiver i sitt eget korstog her, så om det er flere biler er de ikke referert til. Atos'en opgir han verdien til i Mars som en del av budsjettet (4500 €), men kan ikke se at den blir realisert senere, men han har tydeligvis store kontaktproblemer for å unngå inkassokrav, så den kan være solgt utenom doku.

Fullt mulig alle de medbrakte 900kg ble detonert på R4, men da har bombeekspertene bommet med nesten 100%, de anslår 500kg foreløpig.
Vis hele sitatet...
da vil jeg tro han har klargjort dette for å bruke seinere, men det passer ikke med att han regna med å bli tatt? kanskje han har gjemt bort noe til "medhjelperne" ? var tros alt 2048(?) som skulle dø i norge... men nå orker i hjernen min tenke objektivkt eller rasjonelt lenger, godnatt godtfolk
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Han har sagt i avhør med politiet at han planla flere angrep enn det som ble gjennomført. Mulig det ligger bomber nedgravet noensteder som han planla å bruke - men er ikke sikkert han greide å lage tidsdetonering/remote aktivering og dermed ikke ville forsøke seg med 3 lunte-bomber. Noe som også kan forklare den manglende gjødselmengden?
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg noen ekspert utover det jeg har sett på filmer :P Men en tids detonering kan da ikke være så vannskelig?

Alt man trenger er vel en batteridrevet digital vekkerklokke og så bruke høytaler ledningene som kilde til detonatoren?
Sist endret av bar10dr; 25. juli 2011 kl. 04:02.
Sitat av Nouish Vis innlegg
Ifølge boken er hver bag på 600kg? Da stemmer jo forsåvidt det de anslår. Men står det ikke en annen plass at den bestod av 900kg?

* God natt, la meg der *
Vis hele sitatet...
Hver bag er på 50 kg. Han har angivelig lesset Crafter med 18x 50kg = 900kg.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Never mind... denne veier ikke 80kg.
Det tonnet med manglende gjødsel og den "mini MC" irriterer meg noget...
Vis hele sitatet...
som sagt tidligere i tråden så kan mini-mc være en moped? mopeder veier vell også rundt 80-100 kg?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Jotun Vis innlegg
At det enten var falsk alarm, eller media fikk det ikke med seg? Tviler på at politiet informerer på egen hånd om ingen spør. Hun er sikker på at det var han, men ikke hvilken dag?
Vis hele sitatet...
Politiet var ganske sikre på at han hadde vært der, i følge henne. Det er jeg som ikke husker om hun sa det var samme dag eller dagen før terrorhandlingene han skulle ha vært der.
Jeg innser at jeg trår på litt dypt vann når jeg kaster meg inn i det fantastiske etteretningsarbeidet som allerede utføres her, men:
Han har brukt lang tid fra oslo til utøya. Kan det tenkes at han har parkert bilen et stykke unna, for så å vente på nyheter på radioen/nettet som beviste for ham at alle på utøya mest sannsynlig var informert, og han var sikker på at de hadde fått med seg at det var en bombe?

Jeg var i byen selv da det skjedde, og jeg må innrømme at tiden forsvant for meg, mens jeg fikk oppdateringer pr telefon, så jeg husker ikke når det kom bekreftelse om at det var en bombe, og hvor den var rettet (mener å huske at det først ble sagt eksplosjon ved vg-huset)

Han ville muligens ikke risikere at det virket mistenkelig at han kom fordi det "bare" var vg-huset, eller en "vanlig" eksplosjon.

Eller selvfølgelig kan det hende at han brukte sin medbrakte iPod for å komme i riktig stemning. Selv for et monster kan det tenkes at han var i overkant oppspilt etter detonasjonen
Sist endret av upside; 25. juli 2011 kl. 04:11.
Sitat av upside Vis innlegg
Jeg innser at jeg trår på litt dypt vann når jeg kaster meg inn i det fantastiske etteretningsarbeidet som allerede utføres her, men:
Han har brukt lang tid fra oslo til utøya. Kan det tenkes at han har parkert bilen et stykke unna, for så å vente på nyheter på radioen/nettet som beviste for ham at alle på utøya mest sannsynlig var informert, og han var sikker på at de hadde fått med seg at det var en bombe?

Jeg var i byen selv da det skjedde, og jeg må innrømme at tiden forsvant for meg, mens jeg fikk oppdateringer pr telefon, så jeg husker ikke når det kom bekreftelse om at det var en bombe, og hvor den var rettet (mener å huske at det først ble sagt eksplosjon ved vg-huset)

Han ville muligens ikke risikere at det virket mistenkelig at han kom fordi det "bare" var vg-huset, eller en "vanlig" eksplosjon.

Eller selvfølgelig kan det hende at han brukte sin medbrakte iPod for å komme i riktig stemning. Selv for et monster kan det tenkes at han var i overkant oppspilt etter detonasjonen
Vis hele sitatet...
Stemmer det med VG-huset ja, ihvertfall via nett. Han kan absolutt ha avventet info via radioen i bilen ja, for å være sikker på at forklaringen hans for oppmøte Utøya skulle være plausibel. Excellent.
Sitat av upside Vis innlegg
Jeg innser at jeg trår på litt dypt vann når jeg kaster meg inn i det fantastiske etteretningsarbeidet som allerede utføres her, men:
Han har brukt lang tid fra oslo til utøya. Kan det tenkes at han har parkert bilen et stykke unna, for så å vente på nyheter på radioen/nettet som beviste for ham at alle på utøya mest sannsynlig var informert, og han var sikker på at de hadde fått med seg at det var en bombe?

Jeg var i byen selv da det skjedde, og jeg må innrømme at tiden forsvant for meg, mens jeg fikk oppdateringer pr telefon, så jeg husker ikke når det kom bekreftelse om at det var en bombe, og hvor den var rettet (mener å huske at det først ble sagt eksplosjon ved vg-huset)

Han ville muligens ikke risikere at det virket mistenkelig at han kom fordi det "bare" var vg-huset, eller en "vanlig" eksplosjon.

Eller selvfølgelig kan det hende at han brukte sin medbrakte iPod for å komme i riktig stemning. Selv for et monster kan det tenkes at han var i overkant oppspilt etter detonasjonen
Vis hele sitatet...
Interessant teori som til nå ikke har vært drøftet. Så absolutt et mulig scenario etter min mening, for om det hadde kommet frem av nyhetene at det hadde vært en gass-eksplosjon eller en eksplosjon som følge av et uhell ville det jo vært helt unormalt at en politimann skulle 'sjekke' Utøya.

Edit: Jotun kom meg i forkjøpet:P
Sist endret av B_Romeo; 25. juli 2011 kl. 04:18.
Sitat av hypernuke Vis innlegg
som sagt tidligere i tråden så kan mini-mc være en moped? mopeder veier vell også rundt 80-100 kg?
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo sannsynlig sånn sett... ville sikret tilbaketransport til Skøyen/p-plass etter utplassering av første bil. Men det betyr at den mest sannsynlig står igjen på Skøyen/p-plass... og mye styr kun for én transport-etappe på en dag hvor han iflg. tidsskjemaet har relativt god tid.

Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Interessant teori som til nå ikke har vært drøftet. Så absolutt et mulig scenario etter min mening, for om det hadde kommet frem av nyhetene at det hadde vært en gass-eksplosjon eller en eksplosjon som følge av et uhell ville det jo vært helt unormalt at en politimann skulle 'sjekke' Utøya.

Edit: Jotun kom meg i forkjøpet:P
Vis hele sitatet...
Og dét betyr vel pause i kjøring før trafikkmaskinen, siden det ved "gass-eksplosjon" ville kanskje vært bedre å kjøre til gården for alternativ b-plan derfra? Han kan vel ikke vente i evigheter med å kjøre til Utøya, om Politiet i Oslo bruker noen timer på å si det er en terror-aksjon?

16.20 kommer beskjed om at smellet skyldes en bombe. Holder det å reise fra Oslo S med ca. 35 minutter? Det må vel bli litt snaut?
Angående tidligere poster om hans økonomi: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-3545442.html
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
Etter det jeg har hørt fra bekjente(hadde bilen sin parkert der), så var det visst en bombe i parkeringhuset til et av byggene der. som politet hadde en kontrollert detonering av
Vis hele sitatet...
Aha... takk. Kan jo absolutt forklare hva ABB gjør kl. 10.00 på fredag!
Sitat av IphoneFreak Vis innlegg
Sitat ifra BT:

Planla angrep mot to andre sentrale bygninger i Oslo

"Etter det Aftenposten erfarer, skal den terrorsiktede Anders Behring Breivik i avhør ha fortalt politiet at han hadde større planer enn det han faktisk gjennomførte".
Vis hele sitatet...
skrev ikke han i dagbok greien at det var noe som tok lengre tid å lage enn forventet, og noe med at det ble for tungt å bære så han droppet noe. Kunne forklart det han sa om planene...
Sitat av Jotun Vis innlegg
Han kan vel ikke vente i evigheter med å kjøre til Utøya, om Politiet i Oslo bruker noen timer på å si det er en terror-aksjon?

16.20 kommer beskjed om at smellet skyldes en bombe. Holder det å reise fra Oslo S med ca. 35 minutter? Det må vel bli litt snaut?
Vis hele sitatet...
Øh, uten at jeg egentlig helt er klar over hva dere snakker om her, men på TV2 Nyhetskanalen mener jeg bestemt det var et intervju med en taxi sjåfør som tok han til fergeleiet der fergen til Utøya går. Ikke nok med det, men han tok visstnok fergen sammen med henne Jens Stoltenberg refererte til som enten "bestyrer" eller "leiransvarlig" elns. for sommerleiren på Utøya, jeg tror hun het Monica, som på daværende tidspunkt stilte han en masse spørsmål om det antatte terrorangrepet i Oslo, noe som visstnok gjorde ham ganske brydd (nervøs?) hvilke kan ha vært medvirkende årsak til at "mesterplanen" hans ble forskyndet en smule.

I følge vitneobservasjon skal hun ha fattet mistanke til den bevæpnede politimannen og straks fergen la til kai gikk hun sporenstraks opp til den profesjonelle vaktmannen på Utøya, med bakgrunn fra politiet, noe som angivelig skal ha ført til at ABB fulgte etter henne og henrettet dem begge med kaldt blod, deretter gått for å samle sammen ungdommene til et informasjonsmøte elns. I hvert fall skulle han ha tatt taxi til fergeleiet ut til Utøya - ganske sikker på det ettersom det nettopp var et intervju med taxi-sjåføren.

Verdt å legge merke ved i eventuell loggføring er at taxi-sjåføren assossierte ham til å være en forretningsmann el.l. så på daværende tidspunkt hadde han ennå ikke i kledd seg politiuniform (skuddsikker vest, bevæpning, osv.) hvilke kan tyde på han kanskje hadde stuet et sted (kanskje en mini mc? jeg aner ikke hva den mini mc-en deres er for noe ennå, just a suggestion).

OT:
National Geographic neste Søndag: Tempel ridderne - Den siste post
Sitat av noy Vis innlegg
Øh, uten at jeg egentlig helt er klar over hva dere snakker om her, men på TV2 Nyhetskanalen mener jeg bestemt det var et intervju med en taxi sjåfør som tok han til fergeleiet der fergen til Utøya går.
...
Verdt å legge merke ved i eventuell loggføring er at taxi-sjåføren assossierte ham til å være en forretningsmann el.l. så på daværende tidspunkt hadde han ennå ikke i kledd seg politiuniform (skuddsikker vest, bevæpning, osv.) hvilke kan tyde på han kanskje hadde stuet et sted (kanskje en mini mc? jeg aner ikke hva den mini mc-en deres er for noe ennå, just a suggestion).
Vis hele sitatet...
Den taxi-turen var dagen før, med endestasjon gården hans på Rena

Sitat av Jotun Vis innlegg
Aha... takk. Kan jo absolutt forklare hva ABB gjør kl. 10.00 på fredag!
Vis hele sitatet...
Kan denne bomben være noe som skulle utløses pr mobil eller lignende, dersom media somlet med å melde terroraksjon?
Sitat av noy Vis innlegg
Øh, uten at jeg egentlig helt er klar over hva dere snakker om her, men på TV2 Nyhetskanalen mener jeg bestemt det var et intervju med en taxi sjåfør som tok han til fergeleiet der fergen til Utøya går. Ikke nok med det, men han tok visstnok fergen sammen med henne Jens Stoltenberg refererte til som enten "bestyrer" eller "leiransvarlig" elns. for sommerleiren på Utøya, jeg tror hun het Monica, som på daværende tidspunkt stilte han en masse spørsmål om det antatte terrorangrepet i Oslo, noe som visstnok gjorde ham ganske brydd (nervøs?) hvilke kan ha vært medvirkende årsak til at "mesterplanen" hans ble forskyndet en smule.

I følge vitneobservasjon skal hun ha fattet mistanke til den bevæpnede politimannen og straks fergen la til kai gikk hun sporenstraks opp til den profesjonelle vaktmannen på Utøya, med bakgrunn fra politiet, noe som angivelig skal ha ført til at ABB fulgte etter henne og henrettet dem begge med kaldt blod, deretter gått for å samle sammen ungdommene til et informasjonsmøte elns. I hvert fall skulle han ha tatt taxi til fergeleiet ut til Utøya - ganske sikker på det ettersom det nettopp var et intervju med taxi-sjåføren.

Verdt å legge merke ved i eventuell loggføring er at taxi-sjåføren assossierte ham til å være en forretningsmann el.l. så på daværende tidspunkt hadde han ennå ikke i kledd seg politiuniform (skuddsikker vest, bevæpning, osv.) hvilke kan tyde på han kanskje hadde stuet et sted (kanskje en mini mc? jeg aner ikke hva den mini mc-en deres er for noe ennå, just a suggestion).

OT:
National Geographic neste Søndag: Tempel ridderne - Den siste post
Vis hele sitatet...
Ifølge vitneforklaring av noen som var på ferga over til øya med massemorderen så ankom han i en egen varebil.

http://www.budstikka.no/nyheter/les-...toya-1.6382217

Plutselig kom en hvit avlang, varebilliknende bil inn på plassen. En mann i politiunniform gikk ut og forklarte at han skulle gjennomføre rutinemessige undersøkelser på øya på grunn av det som hadde skjedd i Oslo.

Jeg vet ikke hvordan jeg kan få sagt dette uten at det kommer som oppspinn hjernen min har spunnet i etterkant av dramet. Men jeg husker jeg reagerte på at mannen kom i sivilbil, og jeg er 100 % sikker på at jeg på fleip sa til en av mennene fra Norsk Folkehjelp at vi burde sjekke legitimasjonen hans og dro en spøk om at mannen egentlig ikke var politi. Alt basert på den sivile bilen.
Vis hele sitatet...
@ upside

Ah, dumt av TV2 nyhetene å klippe klippa sammen ferge episoden og taxi episoden. Takker for oppklaring
Sist endret av noy; 25. juli 2011 kl. 04:49.
Sitat av noy Vis innlegg
Øh, uten at jeg egentlig helt er klar over hva dere snakker om her, men på TV2 Nyhetskanalen mener jeg bestemt det var et intervju med en taxi sjåfør som tok han til fergeleiet der fergen til Utøya går. Ikke nok med det, men han tok visstnok fergen sammen med henne Jens Stoltenberg refererte til som enten "bestyrer" eller "leiransvarlig" elns. for sommerleiren på Utøya, jeg tror hun het Monica, som på daværende tidspunkt stilte han en masse spørsmål om det antatte terrorangrepet i Oslo, noe som visstnok gjorde ham ganske brydd (nervøs?) hvilke kan ha vært medvirkende årsak til at "mesterplanen" hans ble forskyndet en smule.

I følge vitneobservasjon skal hun ha fattet mistanke til den bevæpnede politimannen og straks fergen la til kai gikk hun sporenstraks opp til den profesjonelle vaktmannen på Utøya, med bakgrunn fra politiet, noe som angivelig skal ha ført til at ABB fulgte etter henne og henrettet dem begge med kaldt blod, deretter gått for å samle sammen ungdommene til et informasjonsmøte elns. I hvert fall skulle han ha tatt taxi til fergeleiet ut til Utøya - ganske sikker på det ettersom det nettopp var et intervju med taxi-sjåføren.

Verdt å legge merke ved i eventuell loggføring er at taxi-sjåføren assossierte ham til å være en forretningsmann el.l. så på daværende tidspunkt hadde han ennå ikke i kledd seg politiuniform (skuddsikker vest, bevæpning, osv.) hvilke kan tyde på han kanskje hadde stuet et sted (kanskje en mini mc? jeg aner ikke hva den mini mc-en deres er for noe ennå, just a suggestion).

OT:
National Geographic neste Søndag: Tempel ridderne - Den siste post
Vis hele sitatet...
Denne drosjesjåføren drev med taxi i Rena og henviser til en annen hendelse. Han plukket opp ABB på togstasjonen i Rena og kjørte ham til gården sin.

I tillegg er det vitneutsagn som sier at ABB ankom fastlandet ved Utøya i egen bil, og flere hadde stusset over at en væpnet politimann kom i en tilsynelatende sivil bil.

Edit: Faen da, alltid sent ute jeg:P
Sist endret av B_Romeo; 25. juli 2011 kl. 04:51.
Sitat av bar10dr Vis innlegg
Ifølge vitneforklaring av noen som var på ferga over til øya med massemorderen så ankom han i en egen varebil.

http://www.budstikka.no/nyheter/les-...toya-1.6382217
Vis hele sitatet...
Wow, sterk vitneskildring mann! Takker for lenke!

Eneste ved vitneforklaringen til Sandbakken jeg stusset over var bruken av ordet "medsammensvorne" men når jeg leste det i kontekst en gang til forstod jeg sammenhengen
Sist endret av noy; 25. juli 2011 kl. 04:58.
Blir bare mer og mer skremt etterhvert som nye sider kommer frem i media. Nesten alle nettsider, blogger og organisasjoner han sier at han har hatt kontakt med avviser kategorisk å ha hatt kontakt med ham. Dersom det stemmer at han overhodet ikke har hatt kontakt med andre, men skapt denne absurde fantasiverdenen helt på egenhånd, er det så ekstremt at det ikke er til å forstå.
Hm? Nå har jeg gått glipp av noe fundamentalt viktig? Hvordan vet media hvilken nettsider, blogger og organisasjoner han sier han har vært i kontakt med da
Sitat av noy Vis innlegg
Hm? Nå har jeg gått glipp av noe fundamentalt viktig? Hvordan vet media hvilken nettsider, blogger og organisasjoner han sier han har vært i kontakt med da
Vis hele sitatet...
Sikkert fra manifestet!
Sitat av Jotun Vis innlegg
Ja, det er jo sannsynlig sånn sett... ville sikret tilbaketransport til Skøyen/p-plass etter utplassering av første bil. Men det betyr at den mest sannsynlig står igjen på Skøyen/p-plass... og mye styr kun for én transport-etappe på en dag hvor han iflg. tidsskjemaet har relativt god tid.



Og dét betyr vel pause i kjøring før trafikkmaskinen, siden det ved "gass-eksplosjon" ville kanskje vært bedre å kjøre til gården for alternativ b-plan derfra? Han kan vel ikke vente i evigheter med å kjøre til Utøya, om Politiet i Oslo bruker noen timer på å si det er en terror-aksjon?

16.20 kommer beskjed om at smellet skyldes en bombe. Holder det å reise fra Oslo S med ca. 35 minutter? Det må vel bli litt snaut?
Vis hele sitatet...
Han kan jo også brukt den ekstra tiden til og lempe ut mini-mc'en ut av bilen for og gjemme den et sted, sånn at bilen ikke skulle være så tung når han ankom utøya? eller noe i den duren der, pluss det med at han ventet på bekreftelse at bomben hans hadde gått av og at det var meldt om bombe angrep.
Tidspunktene som Dagbladet bruker i sitt hendelsesforløp får jeg IKKE til å stemme.

I følge deres hendelsesforløp ankom ABB med ferjen kl 17:07, skytingen startet kl 17:08 og kl 17:27 mottok Nedre Buskerud pd første melding om skyting på Utøya.

I følge det jeg finnes av vitnebeskrivelser, så startet nok skytingen ganske umiddelbart etter ABBs ankomst, så den er grei. Panikken, beskrevet i nevnte vitnebeskrivelse, tyder også på at panikken kom umiddelbart.

Da NEKTER jeg å tro at ingen av de rundt 650(?) personene som befinner seg på øya ikke ringte politiet ganske umiddelbart. Dessuten var det mange på fastlandet som hørte skuddene og umiddelbart forstod at det var skyting. Så at det gikk 20 minutter mellom skuddene startet, til politiets mottok første melding, kan jeg ikke fatte og begripe.
Sitat av upside Vis innlegg
Kan denne bomben være noe som skulle utløses pr mobil eller lignende, dersom media somlet med å melde terroraksjon?
Vis hele sitatet...
Ja, absolutt... men merkelig de ikke har opplyst om denne i etterkant. Kunne jo spart meg for et døgn eller to her, og bedret kunstgjødsel-regnestykket betraktelig. Med 3000kg reell sprengmasse, 900 medbrakt til Oslo og gjett 1100kg for testsprengning/eksperimenter, så er det fortsatt 1000kg igjen...

P-hus er vel heller ikke det beste for sikker mobil-dekning, så mer sannsynlig mislykket lunte-tenning eller timer.
Sitat av funkes Vis innlegg
Tidspunktene som Dagbladet bruker i sitt hendelsesforløp får jeg IKKE til å stemme.

I følge deres hendelsesforløp ankom ABB med ferjen kl 17:07, skytingen startet kl 17:08 og kl 17:27 mottok Nedre Buskerud pd første melding om skyting på Utøya.

I følge det jeg finnes av vitnebeskrivelser, så startet nok skytingen ganske umiddelbart etter ABBs ankomst, så den er grei. Panikken, beskrevet i nevnte vitnebeskrivelse, tyder også på at panikken kom umiddelbart.

Da NEKTER jeg å tro at ingen av de rundt 650(?) personene som befinner seg på øya ikke ringte politiet ganske umiddelbart. Dessuten var det mange på fastlandet som hørte skuddene og umiddelbart forstod at det var skyting. Så at det gikk 20 minutter mellom skuddene startet, til politiets mottok første melding, kan jeg ikke fatte og begripe.
Vis hele sitatet...
20 minutter er da ikke lange tida?
Sitat av funkes Vis innlegg
Tidspunktene som Dagbladet bruker i sitt hendelsesforløp får jeg IKKE til å stemme.

I følge deres hendelsesforløp ankom ABB med ferjen kl 17:07, skytingen startet kl 17:08 og kl 17:27 mottok Nedre Buskerud pd første melding om skyting på Utøya.

I følge det jeg finnes av vitnebeskrivelser, så startet nok skytingen ganske umiddelbart etter ABBs ankomst, så den er grei. Panikken, beskrevet i nevnte vitnebeskrivelse, tyder også på at panikken kom umiddelbart.

Da NEKTER jeg å tro at ingen av de rundt 650(?) personene som befinner seg på øya ikke ringte politiet ganske umiddelbart. Dessuten var det mange på fastlandet som hørte skuddene og umiddelbart forstod at det var skyting. Så at det gikk 20 minutter mellom skuddene startet, til politiets mottok første melding, kan jeg ikke fatte og begripe.
Vis hele sitatet...
Støttes. Dog er fergemannen m.fl. i live og har forklart seg i media, så jeg lar tiden stå. Jeg husker derimot at Politiet justerte tidspunkt for første nødanrop til 17.27 fra en tid like etter 17.00 var det vel. Står noe baki tråden her. Politiet snakket da om "samkjøring" av logger...

Tidligere i dag har det fremkommet informasjon om at politiet mottok første melding klokken 17.02, og at det også gikk vesentlig lenger tid til gjerningsmannen ble pågrepet. Etter et hektisk døgn har politiet både i Nordre Buskerud og Oslo politidistrikter kvalitetssikret tidspunktene.
Vis hele sitatet...
Her var den...
Sist endret av Jotun; 25. juli 2011 kl. 05:19.
Det er jo enda mer imponerende, for hvis tidsloggen til funkes stemmer og politiet har kvalitetssikret tidspunktene så fikk jo politiet melding om skytingen før ferjen la inn til kai! Og folk sier vi ikke har et effektivt politisystem i Norge ...
Fra politiets egen hjemmeside står 17:27 iaf.
https://www.politi.no/aktuelt/Nyhet_10256.xhtml
Edit: Kilde
Sist endret av B_Romeo; 25. juli 2011 kl. 05:29.
Den visstnok første twitter kom etter en halvtime fra øya, 17.41. Lang tid det også etter 17.08, tatt i betraktning ungdom har fonene limt fast til minst én hånd.
http://twitter.com/#!/FrkTiril/status/94431830366892033
Sist endret av Jotun; 25. juli 2011 kl. 05:34.
Anbefaler og lese side 1434 i manifestet hvor han skriver om "Social life and continuation of cover"
Sitat av Fanz Vis innlegg
Han kan jo også brukt den ekstra tiden til og lempe ut mini-mc'en ut av bilen for og gjemme den et sted, sånn at bilen ikke skulle være så tung når han ankom utøya? eller noe i den duren der, pluss det med at han ventet på bekreftelse at bomben hans hadde gått av og at det var meldt om bombe angrep.
Vis hele sitatet...
Ja... ikke dum den der. I tilfelle han så for seg å kunne svømme fra øya, så har han transport klar. Forutsetter at han lesser den inn på Doblo på Skøyen iflg. tidsplanen, men greit nok det. Behøver vel ikke ligge langs E16 en gang, men på en stikkvei innen rimelig avstand fra vannkant Tyrifjorden.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Ja... ikke dum den der. I tilfelle han så for seg å kunne svømme fra øya, så har han transport klar. Forutsetter at han lesser den inn på Doblo på Skøyen iflg. tidsplanen, men greit nok det. Behøver vel ikke ligge langs E16 en gang, men på en stikkvei innen rimelig avstand fra vannkant Tyrifjorden.
Vis hele sitatet...
JA! *titegn*
Sitat av Pheromone Vis innlegg
Anbefaler og lese side 1434 i manifestet hvor han skriver om "Social life and continuation of cover"
Vis hele sitatet...
Noe i mot å gi et kort sammendrag for de som ikke har manifestet hans?
Øh, social life and continuation of cover? Er ikke det plagiatet hans?
Sist endret av noy; 25. juli 2011 kl. 05:37.
Sitat av noy Vis innlegg
Noe i mot å gi et kort sammendrag for de som ikke har manifestet hans?
Vis hele sitatet...
Er vel bare deg og to til i Norge som ikke har den nå...
http://norskgoy.files.wordpress.com/...dependence.pdf
Er det noen som har funnet beskrivelser av Utøya terroraksjonen i manifestet? Media (tv2) har skrevet/sagt at ABB har fortalt om det der, men har ikke funnet noe selv. Noen som har sidetall på det?
@ Jotun
Lol, har ingen planer om å laste den ned heller . Målet mitt er å bli den eneste i Norge som ikke har lest den :P
Sist endret av noy; 25. juli 2011 kl. 05:41.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.