Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  760 88035
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Afasar Vis innlegg
Jeg kan ikke se at Skyfex dro overnaturlighet inn i det hele tatt, så jeg tror du har misforstått. Hvis jeg imidlertid har tolket det feil, er det min tur til å være helt uenig.
Vis hele sitatet...
Ja, det var et lite sidesprang basert på Zarathustra sine utsagn om psykedelika. Det har ikke noe med eksistens av noen Gud å gjøre nei.

Jeg kan ikke skjønne at man skal kunne få noe opplevelse av at gud eksisterer ut av en psykedelikatur, med mindre det er noe i retningen "Gud er alt" eller noe annet abstrakt (og litt meningsløst kanskje).
Jeg har ingen problemer med å se at man kan få en form for ateistisk og ikke-overnaturlig "åndelig" opplevelse både med og uten rusmiddelbruk, men det er jo ganske vanlig å tolke begrepene spiritualitet og åndelighet opp mot noe overnaturlig. Ordene refererer jo strengt tatt til "spirit" eller "ånd", som jo er klassiske overnaturlige fenomener. Kanskje man burde hatt et annet ord for det? Uansett, Sam Harris er en relativt kjent nevrovitenskapsmann, intellektuell og ateist som til tider argumenterer for nettopp det at man kan ha "spirituelle" opplevelser uten å tilknytte det til overnaturlighet, og hvis jeg leste rett så vil den neste boken hans handle om nettopp dette. Jeg tror jeg tør anbefale den på forhånd, ettersom han skriver meget bra om skrekkelig interessante tema, men jeg aner selvsagt ikke når den kommer.

Sitat av Bearass
Leste nylig i Bhagavadgita der Krishna (Gud) sier følgende:
Vis hele sitatet...
Det blir litt snodig å argumentere for at guder ikke er overnaturlige fenomener, men heller rare former for beskrivelser av trivielle, dagligdagse hendelser, og samtidig sitere det som skal være en guds utsagn. Hvis guden kan fortelle noe, så er det en overnaturlig forestilling, og det er nettopp disse forestillingene vi "vitenskapens ryttere", som du så ærefullt kaller oss, argumenterer mot. Legg også merke til at du kritiserer oss for å generalisere et overnaturlig gudebilde til folk flest sine oppfatninger om en gud, mens du selv generaliserer minst like mye når du hevder at ingen – eller i det minste en neglisjerbar mengde – har gudebilder som strekker seg utover dagligdagse naturlige hendelser. I tillegg til å generalisere tar du nok skammelig feil, da de aller fleste religiøse har en overnaturlig oppfatning om at de kan kommunisere med sin favorittgud og fortsette et liv etter døden – tydelig overnaturlige fenomener.

Det du nevner som bevis er selvsagt heller ikke noe bevis på noe som helst. Du bare viser hvor du har hentet det fra. Det blir som å si at du har gått på månen, og at nettopp det at du sier det er et bevis på at du har gjort det. Men det er det jo selvfølgelig ikke. Et bevis er noe mer enn en påstand.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det blir litt snodig å argumentere for at guder ikke er overnaturlige fenomener, men heller rare former for beskrivelser av trivielle, dagligdagse hendelser, og samtidig sitere det som skal være en guds utsagn. Hvis guden kan fortelle noe, så er det en overnaturlig forestilling, og det er nettopp disse forestillingene vi "vitenskapens ryttere", som du så ærefullt kaller oss, argumenterer mot. Legg også merke til at du kritiserer oss for å generalisere et overnaturlig gudebilde til folk flest sine oppfatninger om en gud, mens du selv generaliserer minst like mye når du hevder at ingen – eller i det minste en neglisjerbar mengde – har gudebilder som strekker seg utover dagligdagse naturlige hendelser. I tillegg til å generalisere tar du nok skammelig feil, da de aller fleste religiøse har en overnaturlig oppfatning om at de kan kommunisere med sin favorittgud og fortsette et liv etter døden – tydelig overnaturlige fenomener.

Det du nevner som bevis er selvsagt heller ikke noe bevis på noe som helst. Du bare viser hvor du har hentet det fra. Det blir som å si at du har gått på månen, og at nettopp det at du sier det er et bevis på at du har gjort det. Men det er det jo selvfølgelig ikke. Et bevis er noe mer enn en påstand.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at jeg skrev "bevis" i gåseøyne - og pekte på noe Koranen hevder. Og at jeg nevner det som en snodighet. Da man peker på helt daglidagse fenomener. Det skjer om og om igjen i Koranen. Man peket på ditt og datt, unnfangelse og havstrøminger, værfenomener osv. Deretter peker man på at den reflekterende vil forstå Guds tegn.

Mitt poeng med dette var å vise til at man ikke trenger å peke på noe overnaturlig - når man snakker om Gud.

Noe som igjen var ment å skulle peke tilbake på at en ateist -fint kan føle noe stort og åndelig bare ved å reflektere over universets sammenbygning.

Videre argumenterer jeg for at Gud - slik Gud er definert i de fleste monotoistiske religioner - ikke kan snevres inn til å være noe av det samme som flygende nisser (slik jeg ser sammenligner gjøres i denne tråden).

Om man ønsker en oppegående debatt tenker jeg at det er greit å ta stilling til hvordan intellegente, oppegående mennesker som kaller seg religiøse tenker om Gud. Samt å peke på at til og med religiøse skrifter ofte definerer Gud som utenfor menneskers fatte-evne. Det kan være greit å undre seg om hva slags Gud f.eks Jesus, Muhammed, Krishna, Spinoza osv. peker mot - uten å automatisk tenke at dette er like absurd som å tro på en flygende nisse.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Legg merke til at jeg skrev "bevis" i gåseøyne - og pekte på noe Koranen hevder. Og at jeg nevner det som en snodighet.
Vis hele sitatet...
Du ble bedt om bevis, ikke "bevis". Det er jo ikke en gang et syltynt indisium.

Sitat av Bearass
Da man peker på helt daglidagse fenomener. Det skjer om og om igjen i Koranen. Man peket på ditt og datt, unnfangelse og havstrøminger, værfenomener osv. Deretter peker man på at den reflekterende vil forstå Guds tegn.
Vis hele sitatet...
Den peker også entydig på en gud som snakker til mennesker, skilte Rødehavet, ga Moses de ti bud, utfører overnaturlige mirakler, hører bønner, dømmer mennesker, gir de et liv i himmelen eller helvete etter døden også videre. Dette er ikke trivielle naturfenomener som vind og trær.

Sitat av Bearass
Mitt poeng med dette var å vise til at man ikke trenger å peke på noe overnaturlig - når man snakker om Gud.
Vis hele sitatet...
Da må man presisere det tydelig, for Gud, spesielt med stor G, er definert som en overnaturlig person. De gudene vi kjenner fra de store religionene er definert helt tydelig som personer, om enn ikke-materialistiske, med overnaturlige evner og ikke som bølgesus. Praktisk talt ingen av de som kaller seg kristne, muslimer, hinduer eller liknende har en oppfatning om gudene sine lik den du selv forfekter. Det er ikke annet enn en misoppfatning fra din side som opprettholdes av at du plukker deg ut små ubetydelige detaljer og nekter plent å se på det store bildet.
Har lest hele diskusjonen her, virkelig interessant lesing.

Men enkelt å greit så har jeg noen spørsmål ( Mulig litt offtopic, men pyttpytt) :
Hvordan kan materie bli til uten en skaper ?

Hva skal jeg svare en dypt religiøs person til det?,- jeg som ser på meg selv som en atheist og tror på alt vitenskaplig fremfor uviss svada fra en tid hvor mennesket ikke en gang visste gravitasjonskraft var. Har lenge lurt på hvordan materien og antimaterien ble til, noen her som vet?

Har lest noe om at termodynamikkens første lov går ut på at energi verken kan oppstå eller forsvinne, men hvordan fungerte den loven i praksis FØR/UNDER the bigbang ??

Takler virkelig ikke religiøse personer som prøver å basere Guds eksistens på svært mangelfulle argumenter.. Eller tro som de kaller det så fint når de innser at de er på vei til å tape en diskusjon med store marginer.
Sist endret av qwlmmn; 5. juni 2011 kl. 03:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av qwlmmn Vis innlegg
Har lest hele diskusjonen her, virkelig interessant lesing.

Men enkelt å greit så har jeg noen spørsmål ( Mulig litt offtopic, men pyttpytt) :
Hvordan kan materie bli til uten en skaper ?

Hva skal jeg svare en dypt religiøs person til det?,- jeg som ser på meg selv som en atheist og tror på alt vitenskaplig fremfor uviss svada fra en tid hvor mennesket ikke en gang visste gravitasjonskraft var. Har lenge lurt på hvordan materien og antimaterien ble til, noen her som vet?
Vis hele sitatet...
Materie og antimaterie kan ha blitt til ut frå energi, iht. E=mc^2. Men fra spøk til alvor - det er irrelevant. Om du introduserer ein skaper er jo spørsmålet kor skaperen kjem fra. Rekursjon er vakker ting her, for skaperen løyser jo vitterlig ingen ting, tvert imot. Å forklare energi slår meg å vere enkelt samanlikna med å forklare korleis ein intelligent skapning brått oppsto av ingenting.
Sitat av qwlmmn Vis innlegg
Har lest noe om at termodynamikkens første lov går ut på at energi verken kan oppstå eller forsvinne, men hvordan fungerte den loven i praksis FØR/UNDER the bigbang ??
Vis hele sitatet...
Så vidt eg veit er det ingen som hevder den gjeld ved big bang, og vi veit enkelt og greit ikkje opphavet til big bang. Vi veit mykje om det som skjedde etter smellen, men ingenting om det som skjedde før. Men det fell tilbake på at introduksjon av ein skaper strengt tatt ikkje er enklere å forklare enn smellen, så occams razor kan nyttast her.
Nå har ikke jeg lest hele greia, men vet hva hele diskusjonen handler om. Jeg vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men om dere ser filmen "Zeitgeist" (Tror det er riktig skrevet) så forklarer de omstendighetene rundt da jesus ble født etc. Veldig interessant, og i mine øyne ødelegger det alt det kristne tror på over et par minutter.
Sitat av Seiken Vis innlegg
Nå har ikke jeg lest hele greia, men vet hva hele diskusjonen handler om. Jeg vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men om dere ser filmen "Zeitgeist" (Tror det er riktig skrevet) så forklarer de omstendighetene rundt da jesus ble født etc. Veldig interessant, og i mine øyne ødelegger det alt det kristne tror på over et par minutter.
Vis hele sitatet...
Og om du leser på denne siden, kan du oppdage hvor full av faktafeil og forvrenginger zeitgeist er.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Zarathustra: Hvis du virkelig tror at alt du opplever på flein er 100 % virkelig, bør du legge psykedelika på hylla med én gang. Det er et tegn på at noe er veldig galt.
Vis hele sitatet...
Først, hva jeg bør kan du bare glemme, for jeg klarer fint å bestemme selv...For det andre, når har jeg sagt at det jeg opplevde var virkelig? For det tredje, hvem sier jeg ikke har lagt all psykadelia på hylla?

Og en ting, du trenger en klem=D
Sitat av qwlmmn Vis innlegg
Men enkelt å greit så har jeg noen spørsmål ( Mulig litt offtopic, men pyttpytt) :
Hvordan kan materie bli til uten en skaper ?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan materie bli til med en skaper? Hvis du skal kjøre "sunn fornuft"-argumentasjon, så må materien likevel bli skapt fra noe. Hva var i så fall råmaterialet til materien? Hvis man mener det råmaterialet eksisterte, hvordan ble det til? Problemet er da altså bare flyttet. Hvis du aksepterer at materien kom til uten noen form for råmateriale, så må du akseptere at materie kan bli til fra ingenting, og du trenger følgelig ingen skaper.

Sitat av qwlmmn Vis innlegg
Hva skal jeg svare en dypt religiøs person til det?,- jeg som ser på meg selv som en atheist og tror på alt vitenskaplig fremfor uviss svada fra en tid hvor mennesket ikke en gang visste gravitasjonskraft var. Har lenge lurt på hvordan materien og antimaterien ble til, noen her som vet?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som vet helt sikkert, men vi vet at gjennom noe som kalles kvantefluktuasjoner dukker partikkel-anti-partikkelpar opp fra absolutt ingenting og blir borte igjen. Gjennom en formulering av Heisenbergs usikkerhetsprinsipp kan man se at desto mer energi en slik fluktuasjon inneholder, jo kortere kan den eksistere før den forsvinner igjen. Samtidig observerer vi at den totale mengden energi i universet ser ut til å være null, noe som betyr at universet kan være en slik "null-energi"-kvantefluktuasjon som følgelig kan eksistere uendelig lenge uten å forsvinne igjen.

Sitat av qwlmmn Vis innlegg
Har lest noe om at termodynamikkens første lov går ut på at energi verken kan oppstå eller forsvinne, men hvordan fungerte den loven i praksis FØR/UNDER the bigbang ??
Vis hele sitatet...
Dette besvares jo delvis av det jeg sier over, men ikke glem at de fysiske lovene vi observerer i universet, slik som energibevaringsprinsippet, ikke nødvendigvis også gjelder utenfor universets rammer. Med andre ord, det som eventuelt var opphavet til universet trenger ikke nødvendigvis å følge de samme reglene som eksisterer inne i det. I tillegg er noe av problemet med å finne ut hva som skjedde helt i starten av Big bang at de teoriene vi har i dag bryter sammen i de ekstreme omgivelsene – med andre ord kan det være at disse omgivelsene medfører helt andre regler enn de vi observerer i dagens univers.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Åndelighet er noe annet enn vitenskap. Åndelighet tar for seg det "sjelelige". Man kan godt bli åndelig oppløftet f.eks over hvordan universet viser seg å være skrudd sammen.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva mener du med å kunne bli åndelig oppløftet av hvordan universet er skrudd sammen?
At det er en fysisk mulighet å bli åndelig oppløftet, at å tilegne seg all kunnskap om hvordan universet er skrudd sammen samt forståelse for det?

Må si på forhånd at det er mulig jeg er helt på villspor men det er utrolig hvilken trang til å skrive utdypende om et tema man er fascinert av en røykeslutt/pause skaper...

En teori jeg har hørt deler av ulike steder (merk, teori-teori-teori) som i mitt hodet er den mest logiske forklaringen (mao ikke nødvendigvis riktig, viktig å være åpen for det) på universets opprinnelse og endelse er som følger:
Universet vårt kommer fra en stjerne som døde der kjernen gikk tom for hydrogen som er drivstoffet den levde på og begynte å produsere tyngre og tyngre stoffer til de var så tunge at kjernen til slutt kollapset inn på seg selv og skapte et sort holl med en singulæritet i senter der tid og rom blir bøyd.
Singulæriteten er vårt univers og materien som det sorte hullet suger inn er materialer som muligens omgår en fysisk forandring til å passe vårt univers's fysiske lover og blir så byggestener i stjerne/planet/galakse formasjoner/bygging.
Universet ekspanderer fortere og fortere i takt med jo mer masse det inneholder, desto kraftigere blir trekk-kraften til det sortet hullet og igjen derav raksere ekspansasjon.
Dette fortsetter over en enorm lang periode hvor universet til slutt begynner å ekspandere i over lysets hastighet og higgs bosonet som CERN leter etter med LHC'en som gir ting masse slutter å ha noen effekt da såvidt jeg vet sier de fysiske lovene vi kjenner i dag at noe som beveger seg i over lysets hastighet har ikke masse.
Så med andre ord når vårt univers ekspanderer i alle retninger i over lysets hastighet og bare fotoner eksisterer og ikke noe har masse er ikke størrelse relevant lenger da det hverken er uendelig stort eller uendelig lite som det er vanskelig å se for seg eller i det hele tatt "se" for seg men det er da logisk.
På det punktet mister sansynligvis det sorte hullet/singulæriteten trekk-kraften sin og går i oppløsning og et eller annet skjer muligens med eventuelle rester det måtte etterlate seg.
Denne prosessen skjer også ifølge noen forskere inne i de super massive sorte hullene som er i ulike galaksers senter rundt omkring i vårt univers og vårt sorte hull er i et annet univers med andre galakser med andre super massive sorte hull i seg.
Slik er universet vårt skrudd sammen og slik blir det skrudd fra hverandre, hva/hvem som starter denne prosessen er ukjent og hva/hvor det/den kommer fra er også ukjent, dette er da bare en teori og den trenger ikke å være riktig men dog ikke urimelig/ulogisk på noen måte med min beskjedne forståelse av temaet.
Du kan argumentere at det er en form for Gud eller skapende intelligens som står bak denne prosessen, det skal jeg ikke diskutere for man kan (stort sett) hverken motbevise det eller bevise det, noe man tar delvis på magefølsen, logikk og informasjon man har tilegnet seg på samme måte som jeg støtter meg til teorien jeg nettopp beskrev.
Poenget jeg dog lenge har med vilje ungått er at selv om jeg er innehaver av den teorien og støtter meg til den med en sunn skepsis og åpenhet for annen informasjon/fakta føler jeg ikke på noen som helst måte at det gir meg en åndelig oppløftning eller spirituel opplysning, eneste er at jeg føler meg litt bedre informert om temaet enn mannen i gata og tilstrekkelig informert nok til å kunne snakke om temaet på et nivå der jeg og en ungdomsskole lærer i naturfag med en interesse for det kunne hatt en interesant diskusjon gående i 20 minutters tid.

Det sagt er jeg ikke ute etter å tråkke eller kritisere deg for dine tanker og synspunkter, syntes den delen jeg siterer bare var litt vag og ønsker en utdypning og om det ikke er for mye å be om muligens dine tanker på det jeg har skrevet.
Sist endret av Myque; 6. juni 2011 kl. 21:56.
En typisk misforståelse blant ikke-troende er at vi tenker at alle religiøse ser på gud som en slags Zeus-figur som sitter på en stol i himmelen, klør seg i skjegget og styrer skjebner. De aller fleste religiøse tenker ikke på gud på denne måten, men mer som en slags "kraft" som er i alt som lever. Selv er jeg ikke religiøs på noen måte.

Jeg diskuterte en gang kristendommen med en svært religiøs bekjent av meg. Han sa følgende; "Jeg tror ikke på en stor gubbe som skal redde meg fra alle farer i verden, jeg ser ikke på gud som morra mi. Jeg tror på at det er noe i alt levende som ønsker det beste for oss alle, og det gjør verden så utrolig mye vakrere". Jeg syns dette var et veldig fint og fornuftig utsagn. Dette er for øvrig en mann som har oppnådd utrolig mye med livet sitt, og ikke har noen grunn til å søke desperat hjelp hos en himmelkonge.

Det er helt greit å være både ateist og troende, men det er ikke greit å la fordommer ta overhånd.
Sist endret av Stinson; 8. juni 2011 kl. 11:59.
True phreak.
Sitat av Myque Vis innlegg
Nøyaktig hva mener du med å kunne bli åndelig oppløftet av hvordan universet er skrudd sammen?
At det er en fysisk mulighet å bli åndelig oppløftet, at å tilegne seg all kunnskap om hvordan universet er skrudd sammen samt forståelse for det?

Må si på forhånd at det er mulig jeg er helt på villspor men det er utrolig hvilken trang til å skrive utdypende om et tema man er fascinert av en røykeslutt/pause skaper...

En teori jeg har hørt deler av ulike steder (merk, teori-teori-teori) som i mitt hodet er den mest logiske forklaringen (mao ikke nødvendigvis riktig, viktig å være åpen for det) på universets opprinnelse og endelse er som følger:
Universet vårt kommer fra en stjerne som døde der kjernen gikk tom for hydrogen som er drivstoffet den levde på og begynte å produsere tyngre og tyngre stoffer til de var så tunge at kjernen til slutt kollapset inn på seg selv og skapte et sort holl med en singulæritet i senter der tid og rom blir bøyd.
Singulæriteten er vårt univers og materien som det sorte hullet suger inn er materialer som muligens omgår en fysisk forandring til å passe vårt univers's fysiske lover og blir så byggestener i stjerne/planet/galakse formasjoner/bygging.
Universet ekspanderer fortere og fortere i takt med jo mer masse det inneholder, desto kraftigere blir trekk-kraften til det sortet hullet og igjen derav raksere ekspansasjon.
Dette fortsetter over en enorm lang periode hvor universet til slutt begynner å ekspandere i over lysets hastighet og higgs bosonet som CERN leter etter med LHC'en som gir ting masse slutter å ha noen effekt da såvidt jeg vet sier de fysiske lovene vi kjenner i dag at noe som beveger seg i over lysets hastighet har ikke masse.
Så med andre ord når vårt univers ekspanderer i alle retninger i over lysets hastighet og bare fotoner eksisterer og ikke noe har masse er ikke størrelse relevant lenger da det hverken er uendelig stort eller uendelig lite som det er vanskelig å se for seg eller i det hele tatt "se" for seg men det er da logisk.
På det punktet mister sansynligvis det sorte hullet/singulæriteten trekk-kraften sin og går i oppløsning og et eller annet skjer muligens med eventuelle rester det måtte etterlate seg.
Denne prosessen skjer også ifølge noen forskere inne i de super massive sorte hullene som er i ulike galaksers senter rundt omkring i vårt univers og vårt sorte hull er i et annet univers med andre galakser med andre super massive sorte hull i seg.
Slik er universet vårt skrudd sammen og slik blir det skrudd fra hverandre, hva/hvem som starter denne prosessen er ukjent og hva/hvor det/den kommer fra er også ukjent, dette er da bare en teori og den trenger ikke å være riktig men dog ikke urimelig/ulogisk på noen måte med min beskjedne forståelse av temaet.
Du kan argumentere at det er en form for Gud eller skapende intelligens som står bak denne prosessen, det skal jeg ikke diskutere for man kan (stort sett) hverken motbevise det eller bevise det, noe man tar delvis på magefølsen, logikk og informasjon man har tilegnet seg på samme måte som jeg støtter meg til teorien jeg nettopp beskrev.
Poenget jeg dog lenge har med vilje ungått er at selv om jeg er innehaver av den teorien og støtter meg til den med en sunn skepsis og åpenhet for annen informasjon/fakta føler jeg ikke på noen som helst måte at det gir meg en åndelig oppløftning eller spirituel opplysning, eneste er at jeg føler meg litt bedre informert om temaet enn mannen i gata og tilstrekkelig informert nok til å kunne snakke om temaet på et nivå der jeg og en ungdomsskole lærer i naturfag med en interesse for det kunne hatt en interesant diskusjon gående i 20 minutters tid.

Det sagt er jeg ikke ute etter å tråkke eller kritisere deg for dine tanker og synspunkter, syntes den delen jeg siterer bare var litt vag og ønsker en utdypning og om det ikke er for mye å be om muligens dine tanker på det jeg har skrevet.
Vis hele sitatet...
Her var det en del forvirring. E=MC^2 sier at for å akselerere noe som helst opp til lyshastighet, må man tilføre uendelige mengder energi (overforenklet). En annen ting som også blir antydet, er at ting fint kan holde fart høyere enn lyset, men hvis en partikkel har v>c, vil partikkelen aldri kunne holde lavere hastighet enn det, såvidt jeg har forstått.

Dersom en partikkel har imaginær masse (uten at jeg helt forstår hva det skulle vært, men jeg vet hva det betyr matematisk), vil den antakeligvis kunne holde fart høyere enn lysfarten, pr. denne formelen:

http://upload.wikimedia.org/math/0/5/b/05b0dff421ccf2c0ecd794194d9d60c7.png

Dersom V>C, vil gammakonstanten bli imaginær (roten av et negativt tall). Hvis M også er imaginær, vil E bli et reellt tall. Problemet er at imaginær masse neppe vil kunne eksistere i vårt univers.
Dette som er uthevet er for øvrig bare spekulasjoner, jeg har lest svært lite om akkurat dette feltet, jeg har bare sett på formlene, og formet meg en liten hypotese. Det rimer imidlertid godt med hva jeg har lest om overlysfart.

Jeg ser hva du mener med at universet er skapt fra et svart hull. Jeg er ikke oppdatert nok innen dette feltet til å kunne avfeie det, men jeg har ikke hørt noe særlig om det, og i forhold til det jeg har lest, virker dette som en nokså ustø teori. Selv om det ikke skulle være det, virker det som du misforstår en god del ting: I det unge universet var temperaturen alt for høy til at atomer kunne eksistere, universet var mer eller mindre bare en stor sky av elektroner, nøytroner og protoner som holdt en temperatur på flere milliarder grader. Pr. termodynamikkens lover sank temperaturen etterhvert som universet utvidet seg, og etterhvert begynte hydrogen og helium å formes.

At man blander inne stjerner og supernovaer før universet i det hele tatt begynte å utvide seg er kun spekulasjon. Ja, man antar at universet startet som en singularitet, men det man også antar, er at ingen av de lovene som styrer universet i dag var gjenkjennelig. Å blande inn fenomener som henger sammen med disse lovene (gravitasjon, elektromagnetiske, og de sterke og svake atomkreftene, henholdsvis) da (fusjon i stjerner, og svarte hull kunne neppe ha skjedd uten at disse kreftene var relativt proporsjonale med de som styrer vårt univers), blir litt søkt i mitt hode.

Språkpirk: Det heter "singularitet".
Sist endret av Orph; 8. juni 2011 kl. 12:07.
Sitat av Stinson Vis innlegg
En typisk misforståelse blant ikke-troende er at vi tenker at alle religiøse ser på gud som en slags Zeus-figur som sitter på en stol i himmelen, klør seg i skjegget og styrer skjebner. De aller fleste religiøse tenker ikke på gud på denne måten, men mer som en slags "kraft" som er i alt som lever. Selv er jeg ikke religiøs på noen måte.
Vis hele sitatet...
Et ganske typisk argument, men det holder fortsatt ikke vann. De aller fleste religiøse tilhører en av de store verdensreligionene; mer spesifikt tilhører de fleste religiøse de abrahamittiske religionene. Er man for eksempel kristen, er det enkelte ting man er helt nødt til å tro på, i følge de aller fleste teologer, og en av de er at Jesus er Guds sønn, og på mange måter Gud selv i menneskelig skikkelse, at han utførte mirakler, at han sto opp fra de døde, kommuniserte med mennesker etter han var død, for så å bli tatt opp til himmelen. Tror du ikke på dette kan du ikke med rette kalle deg kristen, og jeg har vel aldri møtt en som sier at han/hun er kristen og som ikke tror at dette er sant. Er man muslim må man tro at Gud selv kommuniserte med Mohammed via engler, og at Koranen er Guds ord nøyaktig slik Gud selv sa de. Andre religioner har andre kjerneelementer.

Poenget er at i kjernen av disse religionene ligger det overnaturlige påstander som det ikke finnes noe bevis for at stemmer, og som de religiøse i eller annen grad baserer sin livsførsel og sine avgjørelser på. Og det er dette vi kritiserer. Detaljene rundt hvorvidt de tror Gud har en menneskelig form og har skjegg og sitter på en trone, er i grunn ikke spesielt vesentlige.

Derfor vil jeg si at det er ikke vi som misforstår hvilke detaljer de religiøse tror på og ikke, men de og dere som misforstår hva vi egentlig kritiserer.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av phideph Vis innlegg
Jeg klarer også å skrive en bok om en "gud". Og be x-antall folk om bli med i religion, eller så får jeg dem drept.
Vis hele sitatet...
Men ville du kastet bort tid på å lage en stor bok for hånd?
Sitat av dafog Vis innlegg
Et vanskelig, men interesangt spørsmål. At en bok finnes er absulutt ikke nok til at inneholdet i boken blir fakta. Harry Potter, Jurassic Park, og Star Wars som eksempler.

Men det å bevise at Gud eksisterer er så godt som umulig, klart noen mener de har sett han, pratet til han osv. Men man har jo også disse som tror aliens kidnappet de, og personer som har alvorlige vrangforestillinger.
Konklusjon: Å bevise at Gud finnes går ikke.

Så kommer den vanskelige delen. Er det mulig å bevise at Gud (eller et "allmektig vesen") ikke eksisterer? Nei! Det er akuratt like vanskelig. Her "splittes" menneskeheten, noen krever bevis på at det eksisterer, andre krever bevis på at det ikke eksisterer. Noen liker å tro, andre vil vite.

Problemet, ingen kan vite sikkert om Gud eksisterer, eller ikke. Noe garantert svar kommer man ikke frem til uansett hvor mye man prøver å komme seg frem til det.

Spørsmål: Finnes gud?
Svar: Ingen vet!
Vis hele sitatet...
Men så har jo så og si alle argumenter og påstander om denne ''Gud'' blitt motbevist av forskning, rein logikk og fysikk.

Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Men ville du kastet bort tid på å lage en stor bok for hånd?
Vis hele sitatet...
Det har gått over 2000 år, og folk snakker enda om det.
HELLS YEAH!
Jeg tror ikke på gud, framstilt som en person i himmelen, som bestemmer eller velger. En hvitsjeggete mann oppe i skyene.. nei, det føles ikke riktig for meg uansett. Så ja, jeg tviler på gud, slik "h*n" framstilles i dagens religion.

Jeg tror på naturen, og energien som driver den og hele solsystemet vårt. Jeg tror "gud" kan ha oppstått som et symbol på dette.
Jeg tror hele greia med religioner muligens er et resultat av menneskers behov for å følge universets regler, kanskje som et ekko av de instinktene vi en gang hadde..
Sitat av lasrin21 Vis innlegg
Hei.
Kom i en ganske interessant diskusjon med en klassekamerat i dag. Vi diskuterte religion da han kom opp med argumentet: "Om gud ikke finnes, hvorfor ble da bibelen skrevet og hvem skrev den?" Har tenkt en del på dette og det gir egentlig mening for meg. Er jo totalt unødvendig å kaste bort tid på en bok om noe som ikke finnes? Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde fått i oppgave å skrevet en bok om noe som ikke kan bevises, og jeg visste at den kom til å bli den mest leste boken i manns minne, ville det nok ikke ha vært bortkastet tid.
Tviler du på Guds eksistens?
Vis hele sitatet...
Ja, det tviler jeg veldig sterkt på.
Så sterkt at når jeg går forbi kirker og andre religiøse galehus må jeg nesten klype meg i armen for å finne ut om jeg drømmer eller ikke.
Det er helt utrolig at vi er i det 21. århundre og enda er det folk som følger troen sin blindt - enten de får den prakket på seg eller om de henfaller til galskapen på egenhånd.

Enda sykere er det at vi fremdeles har politiske partier med religiøs plattform som prøver å komme seg inn i regjeringen - igjen.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Harry potter finnes heller ikke
Bilbo baggins finnes heller ikke
Vis hele sitatet...
At du våger å påstå dette!

Kom igjen! Har du bevis, så fram med dem
Sist endret av Mofse; 27. november 2012 kl. 10:55.
Å ha tro er veldig viktig for mange. For noen kan tro være det eneste som holder en gående. Om ingen hadde tro, hva tenker man da? Tro er håp om det og det, tro på gud er altså veldig viktig for noen. Personlig tror jeg ikke på hverken gud eller Krishna eller noen som helst gud. Vitenskapen derimot har flere bevis for å være "ekte" enn religion.

Bibelen sier; Gud skapte mennesket, Adam.
Vitenskapen sier; Mennesket stammer fra apene.

Jeg velger derfor å tro på vitenskapen fordi jeg mener det er bedre bevist enn at gud skapte mennesket.

Men hvorfor skal dere henge dere så jævlig opp i hva folk tror på? Så lenge det ikke får alvorlige konsekvenser så er da det samme faen? Ikke ta det jeg sa om konsekvenser for bokstavelig, you all get my point.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Gud finnes ikke,
Harry potter finnes heller ikke
Bilbo baggins finnes heller ikke
Vis hele sitatet...
Fasit.



[COLOR="White"]femseksju[/COLOR]

Velger dere som tror på Gud, og tro på han fordi døden skremmer dere? Billig forsikring og tro på han for så å kåmme til himmelen, eller?
Jeg velger personligt å tro på gud fordi det gir meg en sikkerhet, jeg vil ikke føle meg forlatt på denne jorden.
Men jeg vil ikke kalle meg en kristen, for jeg tror ikke på jesus.
Sitat av Norskjævel Vis innlegg
Jeg velger personligt å tro på gud fordi det gir meg en sikkerhet, jeg vil ikke føle meg forlatt på denne jorden.
Men jeg vil ikke kalle meg en kristen, for jeg tror ikke på jesus.
Vis hele sitatet...
Sikkerhet? Du sier du får et bedre liv ved å tro på Gud?

Min erfaring med kristne er at de fort ikke jobber for å få seg et godt liv, for så lenge de tror hardt nok vil de få dette helt 'gratis'. Riktignok er ikke alle slik, men en stor andel av de jeg kjenner faller inn under dette.

"Fullføre vidregående? Nei, hvorfor det? Jeg tror på Gud, livet blir perfekt".
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Jeg tror like mye på gud som på julenissen. Falske forhåpninger hos begge.
Vis hele sitatet...
Dude, jeg får en pakke adressert fra julenissen hvert eneste år.

Sitat av Norskjævel Vis innlegg
Jeg velger personligt å tro på gud fordi det gir meg en sikkerhet, jeg vil ikke føle meg forlatt på denne jorden.
Men jeg vil ikke kalle meg en kristen, for jeg tror ikke på jesus.
Vis hele sitatet...
Det er da nok av religioner som tror på en gud, men ikke Jesus. Jødedommen er én av dem.
Sist endret av Mandokir; 27. november 2012 kl. 12:57.
Tror bare det er noen som ligna på Snåsamannen som fikk et litt godt rykte.
På Jesu tid fantes det flust med profeter, så han var i godt selskap. Jødene gikk jo rundt og ventet på Guds sønn, og mange prøvde å utgi seg for å være ham også. Jesus var ikke så spesiell mens han levde, han var en av mange.

Men det var en ting som skilte Jesus fra de andre profetene, og det var hva som skjedde da han døde. Det skjedde noe de ikke skjønte, for plutselig var liket borte og graven tom, og på toppen av det hele var det haugevis av folk som hevdet å ha sett ham gå rundt etter at han var død.

Dette mysteriet gjorde at ryktene gikk, og stadig flere begynte å tro at denne mannen kunne være han de ventet på. Historiene om ham er skrevet flere tiår etter at han døde, av folk som trodde at han var den ekte og som skrev historien slik at den passet til det de ville bevise. F.eks. passet det jo da fint at han var født av en jomfru. Dette er ren reklame/propagandaskriv fra folk som var ute etter å overbevise flere om at Jesus måtte være Guds sønn.

Jeg aner ikke hva det var som egentlig skjedde, men heller til at det har en naturlig forklaring. Kanskje han ikke var helt død f.eks. Det kan være mange forklaringer som ikke legevitenskapen ville forstått for 2000 år siden.
Sist endret av Susa; 27. november 2012 kl. 14:53.
Sitat av prenix Vis innlegg
Sikkerhet? Du sier du får et bedre liv ved å tro på Gud?

Min erfaring med kristne er at de fort ikke jobber for å få seg et godt liv, for så lenge de tror hardt nok vil de få dette helt 'gratis'. Riktignok er ikke alle slik, men en stor andel av de jeg kjenner faller inn under dette.

"Fullføre vidregående? Nei, hvorfor det? Jeg tror på Gud, livet blir perfekt".
Vis hele sitatet...
Ja, det gir meg sikkerhet rundt mine valg, ergo litt bedre liv fordi jeg aldri er alene.
Men du snakker om kristne? Jeg er ikke det, jeg jobber hardt for å oppnå det jeg ønsker. Livet blir ikke perfekt, men bedre. Det gir meg også håp, selvtillit og støtte hvis jeg ber foran en eksamen eller fotballkamp.
Det som gjør at bibelen og andre eventyr for så vidt ikke kan beregnes som troverdig er at fleste av disse religiøse tekstene ble skrevet flere hundre år ETTER at "jesus" levde. Til og med i ettertiden har de blitt forandret og modifisert. Så ta det du leser i bibelen og andre religiøse tekster forsåvidt med en god klype salt. Være kritisk til det du leser.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Dette er den barnslige definisjon av Gud, et dominerende gudsbilde blant treåringer og ateister
Vis hele sitatet...
Hvis man leser deler av det GT, ser det faktisk ut som om Gud, eller Jehova, har vært nærmere det vi kaller en nisse eller et troll, fremfor den abstrakte og høyst hypotetiske moderne kristne Gud. Poenget er at gudsforholdet i tidlige kulter var konkret, ikke abstrakt. Gud var fysisk, ikke en idé. Det samme kan vi se i norrøn mytologi, hvor "Gud" var en skjeggete fyr som av og til besøkte menneskene. Ikke rart de tidlige kultene var polyteistiske: de måtte være dette grunnet deres konkrete natur.
Tror ikke på Gud, hvis jeg kan se han for meg selv, kansje da skifter jeg mening, isteden for alt det her bibel sprøytet.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg aner ikke hva det var som egentlig skjedde, men heller til at det har en naturlig forklaring. Kanskje han ikke var helt død f.eks. Det kan være mange forklaringer som ikke legevitenskapen ville forstått for 2000 år siden.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje det egentlig er snakk om en rituell død, slik sjamaner har gjennomført i årtusener.

Veit ek, at ek hekk
vindga meiði á
nætr allar níu,
geiri undaðr
ok gefinn Óðni,
sjalfr sjalfum mér,
á þeim meiði,
er manngi veit
hvers af rótum renn.

Eg veit at eg hekk
på vindalt tre
næter heile nie,
med geir-odd såra
og gjeven Odin,
gjeven sjølv til meg sjølv
oppå det treet
som ingen veit
kvar det av rotom renn.



Håvamål strofe 138
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Tror ikke på Gud, hvis jeg kan se han for meg selv, kansje da skifter jeg mening, isteden for alt det her bibel sprøytet.
Vis hele sitatet...
Ser meg enig der altså, tror på det jeg kan enten se eller ta på =P.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hvis man leser deler av det GT, ser det faktisk ut som om Gud, eller Jehova, har vært nærmere det vi kaller en nisse eller et troll, fremfor den abstrakte og høyst hypotetiske moderne kristne Gud. Poenget er at gudsforholdet i tidlige kulter var konkret, ikke abstrakt. Gud var fysisk, ikke en idé. Det samme kan vi se i norrøn mytologi, hvor "Gud" var en skjeggete fyr som av og til besøkte menneskene. Ikke rart de tidlige kultene var polyteistiske: de måtte være dette grunnet deres konkrete natur.
Vis hele sitatet...
Vel, også den "moderne" Gud er pinlig konkret. Og abstrakt - det er det som er problemet. Pinlig, fordi jeg synes det er pinlig å høre hvordan enkelte mennesker omtaler Gud.

Gud gjøres til noe konkret når han tillegges en menneskepsykologi med følelserer og innfall (han ombestemmer seg av og til), luner og kvaler. Han kan bli sint og sjalu, og han blir skuffet over deg dersom du glemmer å gå i kirken eller laster ned porno.
Du kan be til Gud og han lytter til bønnen din. Gud kan hjelpe deg med å bestå en eksamen du har gruet deg til.
Gud føler behag ved harmoni, derfor han har innrettet naturen etter en orden, og gjort det slik at vi mennesker, med vår forestillingsevne, kan forstå store deler av skaperverket. Akkurat slik et menneske ville gjort det, dersom det skulle skape en verden. De dømmer om Guds tankegang etter deres egen tankegang, og det så latterlig.
Sitat av Norskjævel Vis innlegg
Ja, det gir meg sikkerhet rundt mine valg, ergo litt bedre liv fordi jeg aldri er alene.
Men du snakker om kristne? Jeg er ikke det, jeg jobber hardt for å oppnå det jeg ønsker. Livet blir ikke perfekt, men bedre. Det gir meg også håp, selvtillit og støtte hvis jeg ber foran en eksamen eller fotballkamp.
Vis hele sitatet...
Dette er en form for tro jeg godt kan respektere, enten man nå kaller seg kristen eller noe annet. Alt som gir den enkelte styrke og trygghet i hverdagen må jo være en bra ting! Og så lenge det er en personlig greie som man ikke prøver å trykke ned over hodet på andre folk, synes jeg det er helt topp.

Jeg er en realfaggeek. Jeg tror nesten ikke det er mulig for sånne som meg å tro på Gud. Men det hender jeg ber litt til Pytagoras eller Arkimedes eller no når verden går meg imot.
Sitat av Susanna Vis innlegg
På Jesu tid fantes det flust med profeter, så han var i godt selskap. Jødene gikk jo rundt og ventet på Guds sønn, og mange prøvde å utgi seg for å være ham også. Jesus var ikke så spesiell mens han levde, han var en av mange.

Men det var en ting som skilte Jesus fra de andre profetene, og det var hva som skjedde da han døde. Det skjedde noe de ikke skjønte, for plutselig var liket borte og graven tom, og på toppen av det hele var det haugevis av folk som hevdet å ha sett ham gå rundt etter at han var død.

Dette mysteriet gjorde at ryktene gikk, og stadig flere begynte å tro at denne mannen kunne være han de ventet på. Historiene om ham er skrevet flere tiår etter at han døde, av folk som trodde at han var den ekte og som skrev historien slik at den passet til det de ville bevise. F.eks. passet det jo da fint at han var født av en jomfru. Dette er ren reklame/propagandaskriv fra folk som var ute etter å overbevise flere om at Jesus måtte være Guds sønn.

Jeg aner ikke hva det var som egentlig skjedde, men heller til at det har en naturlig forklaring. Kanskje han ikke var helt død f.eks. Det kan være mange forklaringer som ikke legevitenskapen ville forstått for 2000 år siden.
Vis hele sitatet...
Mytene er et lett konglomerat av eldre middelhavsmyter. Hvis du leser deg opp på f.eks. zoroastrismen og Appollo-kultusen vil du finne mye kjent stoff.

Og det morsomme er at det er en god del samtidige kilder på mange av messias-figurene i midt-østen rundt år null, men ingen på Jesus.
Så det er all mulig grunn til å anta at mannen er myte fra ende til annen.
Trådstarter
2 1
Holy shit! (bokstavelig talt). Jeg har ikke lagt merke til at tråden som startet som en "freak rape" har spunnet ut i en 20 siders diskusjon rundt religion og gud. Dette var ikke ment seriøst i det hele tatt. 3 MK elever som satt å kjedet seg i timen og ville finne på noe dumt. Offeret ble derfor Freak. Jeg beklager dette på det sterkeste.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Mytene er et lett konglomerat av eldre middelhavsmyter. Hvis du leser deg opp på f.eks. zoroastrismen og Appollo-kultusen vil du finne mye kjent stoff.

Og det morsomme er at det er en god del samtidige kilder på mange av messias-figurene i midt-østen rundt år null, men ingen på Jesus.
Så det er all mulig grunn til å anta at mannen er myte fra ende til annen.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke helt riktig. Men det er riktig at de viktigste kildene er fra bibelen.

Jeg husker ikke så mye av det der, men Paulusbrevene er vel de eldste, de er fra ca. år 50. Det er såpass nært i tid at man må tro det fantes en del muntlige kilder fremdeles. Så er det jo evangeliene som er et par tiår eldre og også noen romerske og jødiske kilder. De siste er man muligens ikke sikker på er ekte eller om de har blitt redigert senere.

Men hvorfor skulle noen finne opp en person som Jesus da? Selv jeg, som ikke regner meg for religiøs i det hele tatt tror på at fyren har levd. Jeg tror han har levd og at det har vært noen mystiske omstendigheter rundt hans død som fikk folk til å tro at han var noe helt spesielt. Hvordan ellers forklare at Kristendommen allerede få år etter at han døde hadde så mange tilhengere at romerne fortvilte og lurte på hva de skulle gjøre med alle disse gærningene?

Sitat av lasrin21 Vis innlegg
Holy shit! (bokstavelig talt). Jeg har ikke lagt merke til at tråden som startet som en "freak rape" har spunnet ut i en 20 siders diskusjon rundt religion og gud. Dette var ikke ment seriøst i det hele tatt. 3 MK elever som satt å kjedet seg i timen og ville finne på noe dumt. Offeret ble derfor Freak. Jeg beklager dette på det sterkeste.
Vis hele sitatet...
Vi trenger litt variasjon fra alt dopet vi dytter i oss.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Dette er ikke helt riktig. Men det er riktig at de viktigste kildene er fra bibelen.

Vis hele sitatet...
Jeg glemte kanskje å presisere at det er historiske kilder jeg snakker om. Paulusbrevene er helt riktig de eldste kildene, men tilfredstiller ikke akkurat kravene vi må ha hvis vi ikke bare skal tro. Evangeliene er ikke historiske kilder. De er kultmateriale (spesielt siden de ikke klarer å være internt konsistente til tross for at de er åpenlyse plagiat av hverandre og/eller en eldre tekst).

Det er noen små referanser i Josephus, men det er veldig gode grunner til å tro at dette er senere falskneri.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Jeg glemte kanskje å presisere at det er historiske kilder jeg snakker om. Paulusbrevene er helt riktig de eldste kildene, men tilfredstiller ikke akkurat kravene vi må ha hvis vi ikke bare skal tro. Evangeliene er ikke historiske kilder. De er kultmateriale (spesielt siden de ikke klarer å være internt konsistente til tross for at de er åpenlyse plagiat av hverandre og/eller en eldre tekst).

Det er noen små referanser i Josephus, men det er veldig gode grunner til å tro at dette er senere falskneri.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man egentlig vite at noen kilder fra den tiden er ekte? Særlig når noen har blitt superkjendis etter sin død og mange har interesse av å enten motarbeide eller fremme saken, så vil det vel alltid være usikkert etter 2000 år?
Må først si at jeg ikke er kristen.

Det er åpenbart at religion er makt, og det var nok der roten til kristendommen oppsto.
Plutselig hadde profetene balletak på saueflokken over noe så enkelt som en person som ingen kan bevise har eksistert.
Det er jo et genialt tiltak for å skaffe seg makt uten å utøve noe som helst utenom å spre frykt.

På en annen side forstår jeg at mange som er usikre/redde for døden etc må ha 'noe' å tro på for å komme seg gjennom livet uten å bli sinnsyk.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hvordan kan man egentlig vite at noen kilder fra den tiden er ekte? Særlig når noen har blitt superkjendis etter sin død og mange har interesse av å enten motarbeide eller fremme saken, så vil det vel alltid være usikkert etter 2000 år?
Vis hele sitatet...
Historie er et fag der det alltid vil være usikkerhet. Når det gjelder Josephus er det tolkninger ut i fra andre omtaler av samme kilde (ie, tidligere kilder som omtaler Josephus nevner ikke referansen som senere gjør) og tolkninger ut i fra hvordan teksten passer inn i sammenhengen. Fagmiljøene er ikke enige, som du sier er det vanskelig å finne noen som er fri for interesser i utfallet (som bryr seg om spørsmålet).

Jeg må innrømme at jeg kanskje drar forskjellen litt langt, men jeg står inne for at den historiske dokumentasjonen for Jesus er omtrent like god eller dårligere enn dokumentasjonen for at japanske Kami har vært virkelige vesen som har samhandlet med den japanske keiserfamilien. Likevel springer de fleste i vesten rundt og hevder Jesus var en virkelig person, mens ingen snakker om den historiske Ameratsu eller Susan-ō.
Tviler du på julenissens eksistens? Om julenissen ikke finnes, hvorfor finnes det sanger og bøker om han, og hvem laget dem?

Tviler du på eksistensen av troll? Om troll ikke finnes, hvorfor finnes det masse eventyr om dem, og hvem fant på dem?

Tviler du på slender mans eksistens? Om slender man ikke finnes, hvorfor finnes det et spill om han, og hvem laget det?

Tviler du på guds eksistens? Om gud ikke finnes, hvorfor finnes det en bok om ham, og hvem skrev den?

Tviler du på Odin og Tors eksistens? Om de ikke finnes, hvor kommer historiene fra?

Hvorfor er gud den ene fantasifiguren folk sliter så jævlig med?
Sitat av EoT Vis innlegg
rituell død
Vis hele sitatet...
Indeed. Symbolet for denne arketypen slik den opptrer i den vestlige esoteriske tradisjon:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:RW...Hanged_Man.jpg
Jeg tror selv på en skaper, og at det finnes mer "mellom himmel og jord" enn hva vi vet og ser.
Men det argumentet som TS innledet tråden med gjorde bare alle oss som tror på noe overnaturlig til skamme.
Det var en forferdelig, forferdelig lite reflektert tanke. Helt krise.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Tviler du på julenissens eksistens? Om julenissen ikke finnes, hvorfor finnes det sanger og bøker om han, og hvem laget dem?

Tviler du på eksistensen av troll? Om troll ikke finnes, hvorfor finnes det masse eventyr om dem, og hvem fant på dem?

Tviler du på slender mans eksistens? Om slender man ikke finnes, hvorfor finnes det et spill om han, og hvem laget det?

Tviler du på guds eksistens? Om gud ikke finnes, hvorfor finnes det en bok om ham, og hvem skrev den?

Tviler du på Odin og Tors eksistens? Om de ikke finnes, hvor kommer historiene fra?

Hvorfor er gud den ene fantasifiguren folk sliter så jævlig med?
Vis hele sitatet...
Det er en og anna som sliter litt med noen av de andre også. Ta deg for eksempel en tur på nyhetsspeilet hvor folk tror på telepatiske overføringer fra romvesen om jordas onde tvillingplanet som skal deise inn i oss innen årets slutt. Eller snakk med David Icke som fikk det for seg at reptiler styrer alt, litt etter at den originale V gikk på tv...
Sitat av lasrin21 Vis innlegg
Hei.
Kom i en ganske interessant diskusjon med en klassekamerat i dag. Vi diskuterte religion da han kom opp med argumentet: "Om gud ikke finnes, hvorfor ble da bibelen skrevet og hvem skrev den?" Har tenkt en del på dette og det gir egentlig mening for meg. Er jo totalt unødvendig å kaste bort tid på en bok om noe som ikke finnes? Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Så langt jeg vet så finns ikke Askeladden heller, er jo skrevet en bok om han også
Jeg så en gang det samme argumentet, der andre parten svarte "Om Harry Potter ikke finnes, hvem skrev da boken?"

Men seriøst; Tror det har litt med at de før (2000 år siden) ikke hadde noen svar på de store spørsmålene som "Hvorfor finnes vi?" osv. Hadde sikkert også noe med å sette normer og lover/straffesystem for de som dreper eller stjeler osv
Selv er jeg ateist, og synes alle religiøse er like mentalt syke som de schizofrene.

Elsker lange debatter om religion, og skulle gjerne ha overtalt dere alle til at mine meninger er bedre enn dine (jeg kødder), men jeg har ikke tid idag :/
burde vært möderatör
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Selv er jeg ateist, og synes alle religiøse er like mentalt syke som de schizofrene.
Vis hele sitatet...
Hæ?
Det er en forskjell på å være religiøs av tradisjon og kanskje litt småspirituell, og å være en rabiat fanatiker med skjegg og dynamittbelte og Jesus Kristus tatovert over rumpeballene. Kjenner mange svært oppegående mennesker som regner seg selv som religiøse. Det er så utrolig mye mer som definerer oss som personer, enn hva vi velger å tro eller ikke tro på. Jeg er enig i at religion er tåpelig, men det er langt ifra en mental sykdom. Voks opp.