Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  482 35618
Liker spesielt Taake
Ordo Ad Chao albumet til Mayhem er utrolig!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har fått en utrolig fascinasjon for Belphegor den siste tiden. Anbefales på det sterkeste om det ikke har skjedd tidligere i tråden (beklager at jeg ikke leste alle 16 sidene)

http://open.spotify.com/album/1XDu4IzWzVh3wkkXx07vTg
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av SeNaH Vis innlegg
Liker spesielt Taake
Vis hele sitatet...
Du er virkelig ikke alene.

Det er nevnt tidligere, men jeg kan nevne det igjen. Hør på Kvist. Deres album, For Kunsten Må Vi Evig Vike, er helt ufattelig fantastisk.
Sist endret av Taake; 3. januar 2010 kl. 03:19.
Sitat av Taake Vis innlegg
Du er hvirkelig ikke alene.
Vis hele sitatet...
Jøss Taake, hører du på Taake? (Måtte bare)
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av psekt Vis innlegg
Jøss Taake, hører du på Taake? (Måtte bare)
Vis hele sitatet...
Hah, forståelig nok! Og ja... Jeg liker Taake. (Må jo svare!)

Kan slenge inn en anbefaling til; Den Saakaldte, med medlemmer fra 1349, Dødheimsgard og Shining. Det er tøft.

Den Saakaldte - Vandringen
Sist endret av Taake; 3. januar 2010 kl. 03:24.
Er selv thrash metal musiker, mer har blitt mer og mer interessert i svartmetall i det siste. Hadde vært fint med noen anbefalinger. Kan nevne noe av det jeg liker.

Den plata jeg liker best er Bergtatt av Ulver. For meg er dette kanskje en av de beste platene jeg har hørt noen gang. Ekstremt stemmningsfullt! Ingen ting er som å gå en tur i skogen alene med denne på mp3. Kombinasjonen av clean vokal, akustiske gitarer og tradisjonell svartmetall-lyd er perfekt.

Har også hørt Sons Of Northern Darkness og All Shall Fall av Immortal og liker disse platene ekstremt godt.

Hørt akkurat på Transilvanian Hunger låta av Darkthrone, og denne falt veldig i smak!

Ut i fra dette, er det noen som har noen anbefalinger for en som er uerfaren med svartmetall?

(Forresten, har ikke hørt mye av Burzum, men regner med folk kommer til å anbefale det. Det jeg har hørt falt virkelig ikke i smak. Blant annet f.eks låta War. )
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Ut i fra dette, er det noen som har noen anbefalinger for en som er uerfaren med svartmetall?

(Forresten, har ikke hørt mye av Burzum, men regner med folk kommer til å anbefale det. Det jeg har hørt falt virkelig ikke i smak. Blant annet f.eks låta War. )
Vis hele sitatet...
Ut ifra det du sier du liker her, kan jeg se for meg at både Taake, Windir og Vreid vil falle i smak. Noe som også vil si at du (muligens) vil like Cor Scorpii og Mistur. Siden du liker thrash vil jeg også anbefale noe svært thrashinspirert black metal; Aura Noir. Håper i det minste at noe av dette faller i smak. Om det ikke gjør det får du heller kjefte litt, og prøve deg fram. Det fins mye bra der ute.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Er selv thrash metal musiker, mer har blitt mer og mer interessert i svartmetall i det siste. Hadde vært fint med noen anbefalinger. Kan nevne noe av det jeg liker.

Den plata jeg liker best er Bergtatt av Ulver. For meg er dette kanskje en av de beste platene jeg har hørt noen gang. Ekstremt stemmningsfullt! Ingen ting er som å gå en tur i skogen alene med denne på mp3. Kombinasjonen av clean vokal, akustiske gitarer og tradisjonell svartmetall-lyd er perfekt.

Har også hørt Sons Of Northern Darkness og All Shall Fall av Immortal og liker disse platene ekstremt godt.

Hørt akkurat på Transilvanian Hunger låta av Darkthrone, og denne falt veldig i smak!

Ut i fra dette, er det noen som har noen anbefalinger for en som er uerfaren med svartmetall?

(Forresten, har ikke hørt mye av Burzum, men regner med folk kommer til å anbefale det. Det jeg har hørt falt virkelig ikke i smak. Blant annet f.eks låta War. )
Vis hele sitatet...
Trenger ikke bry deg om Burzum, i det hele tatt. Er selv ganske uerfaren, så jeg driver å sjekker ut diverse band selv. Hvis du digger på trash metallen, sjekk ut Keep of Kalessin, med albumet Armada. Og hvis du ikke allerede har gjort det, sjekk ut Enslaved.
Wolf in the throne room

Et Amerikansk Ambient black metal band (Det var vell det de ble kalt på Wiki (selv sier de at de spiller transformative/purifying BM). et av de bedre BM bandene som er har dukket opp i nyere tid spør du meg, pluss et fantastisk live band!
http://www.myspace.com/wolvesinthethroneroom
Sitat av Taake Vis innlegg
Ut ifra det du sier du liker her, kan jeg se for meg at både Taake, Windir og Vreid vil falle i smak. Noe som også vil si at du (muligens) vil like Cor Scorpii og Mistur. Siden du liker thrash vil jeg også anbefale noe svært thrashinspirert black metal; Aura Noir. Håper i det minste at noe av dette faller i smak. Om det ikke gjør det får du heller kjefte litt, og prøve deg fram. Det fins mye bra der ute.
Vis hele sitatet...

Tusen takk for tips! Tenker jeg skal sjekke ut dette i natt!

Kan også sjekke ut Enslaved.
Haust er et band inspirert av black metal som jeg liker veldig godt. Det er en blanding av hardcore, punk og black metal som sparker hardt. Kommer fra Norge.

http://www.myspace.com/haust
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Er selv thrash metal musiker, mer har blitt mer og mer interessert i svartmetall i det siste. Hadde vært fint med noen anbefalinger. Kan nevne noe av det jeg liker.

Den plata jeg liker best er Bergtatt av Ulver. For meg er dette kanskje en av de beste platene jeg har hørt noen gang. Ekstremt stemmningsfullt! Ingen ting er som å gå en tur i skogen alene med denne på mp3. Kombinasjonen av clean vokal, akustiske gitarer og tradisjonell svartmetall-lyd er perfekt.

Har også hørt Sons Of Northern Darkness og All Shall Fall av Immortal og liker disse platene ekstremt godt.

Hørt akkurat på Transilvanian Hunger låta av Darkthrone, og denne falt veldig i smak!

Ut i fra dette, er det noen som har noen anbefalinger for en som er uerfaren med svartmetall?

(Forresten, har ikke hørt mye av Burzum, men regner med folk kommer til å anbefale det. Det jeg har hørt falt virkelig ikke i smak. Blant annet f.eks låta War. )
Vis hele sitatet...
Blood Tsunami.
Er det sånn at dere metallfolk ser ned på band som Keep Of Kalessin nå som de er i selskap med Lene Alexandra og Gaute Ormåsen? Eller er fremdeles musikken det viktigste?
Dir en Grey, noe av deres låter er ganske myke, men allikevel; hurra hurra. Les oversettelser av tekstene, fine de.
Satyricon, Burzum, Immortal, Mayhem, Dimmu Borgir osv...
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Vis hele sitatet...
For all del, Blood Tsunami er rått, men å kalle det black metal er litt drøyt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av froskenfredrik Vis innlegg
Er det sånn at dere metallfolk ser ned på band som Keep Of Kalessin nå som de er i selskap med Lene Alexandra og Gaute Ormåsen? Eller er fremdeles musikken det viktigste?
Vis hele sitatet...
Keep of Kalessin har fortsatt gitt ut 4 kvalitetsalbum og en EP, og ingenting kan forandre det . The Dragontower er definitivt en oversimplifisert låt som de laget kun for å tilfredsstille massene da. Vet ikke hva man kan kalle det, men black metal er det definitivt ikke. Keep of Kalessin er blant annet kjent for mer tekniske, thrashy riff og konstant double bass gjennom store deler av sanger, to ting som var absolutt fraværende fra The Dragontower. Hvis du har hørt den nye låten (singelen, urk), sjekk ut noe fra de andre albumene de har gitt ut, og sammenlign . Alle albumene er definitivt verdt å få med seg, så det er vanskelig å anbefale bare et, men låter som Agnen og Armada viser virkelig hva KoK er god for!

Men sånn generelt sett tror jeg det er mange fans som har snudd ryggen til de etter Dragontower fiaskoen. Slike elitist metalheads som avskyr band som blir godtatt av massene. Jeg har ikke mistet håpet helt da, og håper på at Reptilian vil følge Kolossus, og ikke Dragontower
Tror det strides om definisjonene innen denne sjangeren. Black Metal eller ei mener jeg at det er ingen metal artister som klarer å oppnå det Mayhem, Taake, Darkthrone, Burzum og de gutta klarer.
Favoritt bandet mitt innenfor sjangeren er nok Gehenna
ULVER! bergtatt.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
(Forresten, har ikke hørt mye av Burzum, men regner med folk kommer til å anbefale det. Det jeg har hørt falt virkelig ikke i smak. Blant annet f.eks låta War. )
Vis hele sitatet...
Hvis du kun har hørt war av Burzum gir det et veldig misvisende inntrykk av Burzum. Forøvrig er hovedriffet rippet rett av Root - Pisen pro satana og Bathorys Necromancy Det er på de lengre låtene han glimter til og det er virkelig der det kunstneriske uttrykket kommer best frem.

Gi denne en sjangs. http://www.youtube.com/watch?v=g2qzbiucIoc Det Som En Gang Var.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
ULVER! bergtatt.
Vis hele sitatet...
Yeah! Utrolig bra!!
Arkcanum og Immortal er utrolig bra. Ellers har vi Azaghal, Tsjuder og svartahrid. Og du må for all del ikke glemme Ov Hell og Mayhem.
Sist endret av sixfeetunder; 4. april 2010 kl. 13:51.
Vet ikke om noen har nevnt det, men Taake er ganske greit
Kan også nevne Astarte. Kvinnelig black metal band . Sjekk ut også Krypt for de som liker Taake og Tsjuder.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Her er nokken av mine favoritter innen Black metal

Dimmu borgir
Satyricon
Emperor
Urgehal
Dark Throne
Windir
Dark Funeral
Sorgsvart
1349
Taake
Bathory
Venom
Disfiguring the Goddess
Borknagar
Marduk
Gorgoroth
Mayhem
Minas Morgul
Mork Gryning
Immortal
Grimfist
Catamenia
Mortifera
Necrophagia
Ragnarok
Vital Remains
Sodom
Svartsot
Nordglanz + mye meir har altfor lang liste allereie med god musikk hehe..
ELSKER Immortal, og Dimmu Borgir var bandet som førte meg innenfor Black Metal sjangeren.

Immortal er evig rått grunnet(imo): DE har utrolig gode riff, og dobbel pedalene/blast beatsene som klaffer perfekt sammen. I tilegg synger de mye om den norske natur og "grim frost" aktige ting osv, noe jeg har spesiellt sansen for

Ellers er Bathory konge innenfor sjangeren, DOG at det er de første platene som er skikkelig black metal, de seneste platene er også mesterverk, men vil mer klassifisere disse som "Viking-metal" ish.

men Mayhem, Gorgoroth og Darkthrone (helst gammelt matriale) er noe som klaffer bra innenfor de "dystre"(lol) sidene av Black Metal.
Sist endret av Steeler; 19. april 2010 kl. 10:29.
Dimmu Borgir var jævlig bra i sin tid. Men nå er det søppel. Enthrones Darkness Triumphant er herlig. Immortal's Battles In The North er min favoritt ^^. Beste black metal bandet jeg syns er Burzum. Det Som En Gang Var, Filosofem, Hvis Lyset Tar Oss. HERLIGE plater
Sitat av A_O-MoP Vis innlegg
Agalloch, Arch Enemy, Children of Bodom, Opeth, In Flames, Metallica, Nevermore, Pantera, Seigmenn, Slayer, Stratovarious. Selv om Smashing Pumpkins kanskje faller under Rock sjangeren vil jeg nevne det, elsker det
Vis hele sitatet...
verken arch enemy, CoB, In Flames, Metallica, Pantera, Seigmenn og Slayer er black metal..
Føler denne tråden er 50/50 troll og særiøs.
Ellers var C1phers liste rett over her ganske bra
Gjenferdsel er verdt ta en titt på, nytt album ute nå. Ligger film fra Illverk nederst på siden
Sitat av Norther Vis innlegg
Dimmu Borgir var jævlig bra i sin tid. Men nå er det søppel. Enthrones Darkness Triumphant er herlig. Immortal's Battles In The North er min favoritt ^^. Beste black metal bandet jeg syns er Burzum. Det Som En Gang Var, Filosofem, Hvis Lyset Tar Oss. HERLIGE plater
Vis hele sitatet...
Liker du Battles In The North bedre en At The Heart Of Winter?

Jeg liker alle platene til Varg, men må si jeg liker Filosofem best. Fantastisk album!

Noen her som liker Drudkh? Rå polsk svartmetall. Majestetisk sang: http://www.youtube.com/watch?v=_qGn14Trsr8
Troll også er ekstremt bra Sacrito. hadde glemt å føre den til lista hehe.Heilt enig med deg Norther at dei gammle albumma til dimmu er best,men jeg liker også symfonisk metal og syns ikkje det nye va dårlig i det heile tatt. Uansett er det gammleste albummene til diverse band innen metal som er best det slår ikkje feil fordi jeg har lagt merke til band som satyricon,emperor,cradle of filth feks jeg likte dei gammle best så kom jo album inni der så skuffa så banalt at jeg holdt på å gå av skaftet...
Sitat av MCIRON Vis innlegg
Immortal er evig rått grunnet(imo): DE har utrolig gode riff, og dobbel pedalene/blast beatsene som klaffer perfekt sammen. I tilegg synger de mye om den norske natur og "grim frost" aktige ting osv, noe jeg har spesiellt sansen for
Vis hele sitatet...
One by One live fra Wakcen bekrefter dette

http://www.youtube.com/watch?v=m2GJYjqzfZY
Digger immortal
Marilyn Manson!!! og children of bodom, dimmu borgir, 1349, shining, in flames.... :*
Hva skjer med alle folka som nevner Children of Bodom og In Flames?
Hele tråden gjør meg lettere irritert
Ignorer det. Bare trolling. 1349 og Shining er de eneste han nevnte som er black metal.
Sitat av Lmxa Vis innlegg
Marilyn Manson!!! og children of bodom, dimmu borgir, 1349, shining, in flames.... :*
Vis hele sitatet...
Marilyn Manson er Nu Metal, Dimmu Borgir er Symfonisk Svartmetall, In Flames er Melodisk Dødsmetall, og resten har jeg ikke hørt på, så jeg uttaler meg ikke.
Sist endret av Eplekjekk; 25. april 2010 kl. 02:02.
Blir veldig lett irritert over folk som poster band som ikke har noe som helst med black metal sjangeren å gjøre, men satser på at det er et forsøk på trolling, og derfor prøver å se bort i fra det^^

Og hva jeg synes om COB, In Flames og Nu metal bands generelt...vel, det gidder jeg ikke å uttale meg om, hadde ikke blitt pent for å si det sånn.

back to topic:

Vil si at Dimmu Borgir hadde sine momenter i de første albumene, men etterhvert har de desverre blitt "mainstream" og black metal elementene har brent ut. MEN! jeg vil si at Sorgens Kammer Del 2(relativ ny sang, fra remaken av "Stormblåst" vil jeg tro) er nokså black metal ish lyrisk sett, og jeg synes riffene/trommene i den sangen er utrolig.

Immortal har aldri dødd ut, og har levert imponerende bra i de siste to platene "The Sons of Northern Darkness og All Shall Fall", elsker det. I tilegg liker jeg Immortal siden faktisk folka i bandene har en viss sans for humor og dropper det dødseriøse "black metal" filosofien. og Immortal kaller seg selv egentlig ikke black metal, men holocaust metal, men det blir klassifisert som black metal fortsatt(også for meg )

Skal nevnes at jeg synes Isahn(Emperor) har vokst opp personlighets vist også, etter et "black metal" dokumentar fra rundt 1990-tallet, der han var helt latterlig og lekte at han var skikkelig "ond" og "mystisk". Men er musikken som teller, og den har alltid vært bra.

Darkthrone er jo bra også, men missliker deres forsøk på å lage "punk"-aktig musikk, gammelt materiale fra de fleste bands er oftest best vil jeg si
Jeg vil si at Dimmu var utbrennt fra de startet.
Haha når var det du sist hørte medlemmene i Immortal kalle musikken sin for holocust metal ? De gjorde det såvidt perioden rundt Pure Holocaust. Etter det har de aldri nevnt det igjen. Bare førsteskiva som duger.
Bare førsteskiva som duger? Synes du ikke noe om f.eks At The Heart Of Winter? Dimmu utbrent fra starten? (Jeg liker ikke Dimmu etter de to første platene selv).

Hva liker du da?
1349 kom nettopp ut med nytt album, det skal visst være bra. Skal sjekke det ut på nett først og hvis anmeldelsene står i stil med min mening så er rett ut og kjøpe.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Bare førsteskiva som duger? Synes du ikke noe om f.eks At The Heart Of Winter? Dimmu utbrent fra starten? (Jeg liker ikke Dimmu etter de to første platene selv).

Hva liker du da?
Vis hele sitatet...
Nein, jeg er ikke noe glad i At The Heart Of Winter.

Jeg liker Funeral Mist, Marduk, Dødsengel, Mare, Kaosritual, Bathory, Mayhem, Furze, Urfaust og tonnevis av andre band.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Jeg vil si at Dimmu var utbrennt fra de startet.
Haha når var det du sist hørte medlemmene i Immortal kalle musikken sin for holocust metal ? De gjorde det såvidt perioden rundt Pure Holocaust. Etter det har de aldri nevnt det igjen. Bare førsteskiva som duger.
Vis hele sitatet...
Vel, de har kalt seg Holocaust Metal gjennom de fleste åra som jeg har fått med meg (via intervjuer, Kerrang!, Metal Hammer, andre tapes) etc. Og om du synes dere første skive er den eneste som duger så er jo det smak og behag.

Generelt har jeg det synet også over fleste band at "første plata er den som duger", men for meg gjelder ikke det akkurat Immortal for å være ærlig. Og Dimmu var ikke direkte utbrent fra de første 2-3 skivene, bare at de gjorde noe nytt og brakte synth elementer inn i musikken dog.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av MCIRON Vis innlegg
Vel, de har kalt seg Holocaust Metal gjennom de fleste åra som jeg har fått med meg (via intervjuer, Kerrang!, Metal Hammer, andre tapes) etc. Og om du synes dere første skive er den eneste som duger så er jo det smak og behag.

Generelt har jeg det synet også over fleste band at "første plata er den som duger", men for meg gjelder ikke det akkurat Immortal for å være ærlig. Og Dimmu var ikke direkte utbrent fra de første 2-3 skivene, bare at de gjorde noe nytt og brakte synth elementer inn i musikken dog.
Vis hele sitatet...
Kanskje noen år, men de brukte ikke begrepet lenge. Og det er ihvertfall ikke noe de nevner idag.
Selvfølgelig er det smak og behag, men det er kun på Immortals første skive da de spilte rendyrket Black Metal. Til nøds deres andre skive, Pure Holocaust. Men det sies at de satte opp hastigheten på trommene på skiva.

Dimmu fløt kun på oppstyret i media. Synth elementer var allerede brukt i Black Metal. Dimmu brukte det som et toneangivende instrument i sin musikk. De lagde ikke noe nytt eller originalt.
Det eneste svartmetallbandet jeg har hørt jævlig mye på i det siste er Wolves in the Throne Room fra USA. Noen flere her som hører på de? Two Hunters-plata er et mesterverk og anbefales til alle som liker svartmetall.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Kanskje noen år, men de brukte ikke begrepet lenge. Og det er ihvertfall ikke noe de nevner idag.
Selvfølgelig er det smak og behag, men det er kun på Immortals første skive da de spilte rendyrket Black Metal. Til nøds deres andre skive, Pure Holocaust. Men det sies at de satte opp hastigheten på trommene på skiva.

Dimmu fløt kun på oppstyret i media. Synth elementer var allerede brukt i Black Metal. Dimmu brukte det som et toneangivende instrument i sin musikk. De lagde ikke noe nytt eller originalt.
Vis hele sitatet...
Vel, det er nok sant det du sier der, men vil si at majoriteten av Black metal bands brukte minimalt(egentlig nada) synth i musikken utennom Dimmu (og Cradle of Filth..æsj). Men ja, kan godt skjønne at du ikke mener at Dimmu ikke har den ekte "Black Metal" atmosfæren i musikken, til og med ikke fra starten av, men lyrisk sett så er det black metal i de første platene.

Og det er jo klart at Immortal spillte rendyrket black metal på de to første platene, men ellers mener jeg har de har styrket sin egen sjanger "Holocaust"-metal gjennom tidene med å legge inn deres touch, ble kanskje litt mer melodiøst, men foreble nokså hardt.