Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 745948
Sitat av Ivar Vis innlegg
Hvordan skal de forhindre tyverier av bitcoin, hvis den samtidig skal være så innmari anonym! Hvis jeg vet du har 100000 bitcoins, så tar jeg bare å stjeler pcen din ^^ Kriminalitet blir enklere enn før jo :O og takket være bitcoin så slipper jeg å sone, for alt er så anonymt!

1. Staten vil aldri tillate bruk av dette.
2. Det vil nok bli strengere straffer på bruk av dette (ren tipping fra min side) sånn at DLD kan ramme disse personene (fengselsstraff over 3 år) og alt rundt den mistenkte kan sjekkes opp! Anonymiteten til bitcoin *DESTORIED*
3. For en revolusjon, hva vil dette føre med seg? Enklere hvitvasking av penger, enklere inn-ut-smugling av penger, mer nett-kriminalitet basert på denne fantastiske teknologien bitcoin! Som kun støttes av rike kriminelle, som ligger på nokså store pengesummer! Hvorfor ellers skal man ta i bruk noe nytt, når det gamle funker akkurat som det skal ^^
Vis hele sitatet...
"Hvis jeg vet du har 100000 KRONER, så tar jeg bare å stjeler LOMMEBOKEN din/BANKKORTET ditt"
blir jo det noe av det samme med kontanter og digital valuta. mens i bitcoin kan man ta backup av sin digitale lommebok.

1. Bitcoin er jo nesten helt integrert i internett, hvordan skal staten stoppe det? de kan ikke.

2. Straff på å bruke bitcoins? wtf??!?!

3. man kan bruke bitcoins fordi det kan bli lettere med betalinger/overføringer i fremtiden. og ingen banker som tar massive gebyrer, feks vekselsgebyr, overføringsbegyr (mest til utlandet)
også får man en internasjonal valuta.
når alt annet blir digitalt, hvorfor skal ikke pengene våre være digitale også?
Ivar, det går ann å komme med konstruktive argumenter også. Om du faktisk ønsker å bidra i en diskusjon i stedet for å trolle.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Hvis noen OG DA MENER JEG virkelig noen kan klare og argumentere for at bitcoin er bedre enn et fullkomment marked (valutamarkedet) men virkelige argumenter (ikke oppdikta fantasi) så skal jeg kjøpe bitcoins for alle penga mine her og nå!
Vis hele sitatet...
- Anonymitet
- Desentralisering
- Kan ikke forfalskes
- Raskere, billigere og enklere å overføre penger

Jeg sier ikke at jeg synes det er vits i å begynne å bruke bitcoins til vanlige ting som å gå i butikken for å kjøpe mat, men vi trenger virkelig et digitalt system som er like enkelt og greit som kontakter.

Ja, hovedmålgruppen på dette blir sikkert kriminelle, men jeg mener at hvertfall en del av den kriminelle bruken (les: narko) er en bra ting. Endelig finnes en enkel måte å unngå staten sitt grove overgrep mot friheten til å gjøre som man vil med seg selv.
Sist endret av Grix; 13. juni 2011 kl. 19:55.
Men jeg lurer på hvordan dette skal fungere som valuta når verdien er så ustabil?

La oss si at jeg skal kjøpe noe på en nettbutik for 200 dollar, jeg har ikke visa og må overføre via banken. kursen på bitcoin er 20 dollar når jeg kjøper så jeg kjøper 10stk. Men jeg kan risikerer å sitte med 10 coins for lite fordi kursen har sunket til 10 dollar på 2 dager?

Og la oss se det fra butiken sin side. Di tar 10 coins til en verdi av 200 dollar for en tjeneste. Dagen etter når dette skal veksles inn en valuta som faktisk kan brukes i det virkelige liv så kan di ha tapt halvparten?
Sitat av Grix Vis innlegg
Anonymitet
Vis hele sitatet...
Enhver bitcoin-transaksjon er synlig for alle, så sporbarheten er rimelig god. Vil absolutt anbefale folk å ikke betrakte bitcoin som anonymt med mindre dere vet hva dere driver med.
Sist endret av gorm; 13. juni 2011 kl. 20:48.
Er det egentlig noen kjente nettsider der man bruker bitcoins for kjøp/salg?

hvilke?
Sist endret av kvarburg; 13. juni 2011 kl. 20:52.
alle snakker om desentralisering, jeg ser ikke helt hvordan dette blir mer desentralisert enn kontanter. Kanskje fordi du ikke trenger å bruke banken? Vel jeg har stor tro på at om BitCoin er fremtiden blir det og et stort marked for banker som driver med både normale innskudd og utlån - og da blir plutselig BitCoin mer sentralisert igjen. Akkurat som med kontanter.
Sitat av gorm Vis innlegg
Enhver bitcoin-transaksjon er synlig for alle, så sporbarheten er rimelig god. Vil absolutt anbefale folk å ikke betrakte bitcoin som anonymt med mindre dere vet hva dere driver med.
Vis hele sitatet...
Det er anonymt på den måten at det er ingen måte å finne ut hvem som står bak transaksjonene. Ja, du kan se at den og den bitcoin-adressen har sendt penger, men du har ingen måte å vite hvem som eier den bitcoin-adressen.

Sitat av kvarburg Vis innlegg
Er det egentlig noen kjente nettsider der man bruker bitcoins for kjøp/salg?

hvilke?
Vis hele sitatet...
Man kan kjøpe f.eks alt på amazon og newegg for bitcoins gjennom mellomledd uten avgifter.. Og silk road begynner jo å bli regnet som "kjent" snart

Bortsett fra det er det vel ingen kjente butikker som tar bitcoins direkte.

Sitat av etse Vis innlegg
alle snakker om desentralisering, jeg ser ikke helt hvordan dette blir mer desentralisert enn kontanter. Kanskje fordi du ikke trenger å bruke banken? Vel jeg har stor tro på at om BitCoin er fremtiden blir det og et stort marked for banker som driver med både normale innskudd og utlån - og da blir plutselig BitCoin mer sentralisert igjen. Akkurat som med kontanter.
Vis hele sitatet...
Kontanter blir laget av staten, og økonomien kontrolleres av dem. Det går ikke an å kontrollere bitcoins, og hvem som helst kan lage dem. Innskudd i en bit-coin bank ser jeg ikke poenget i siden din wallet er som en slags personlig bank uansett. Folk som låner ut bitcoins vil utvilsomt komme, ja, men de har jo ingen kontroll over markedet slik som vanlige banker har.
Sist endret av Grix; 13. juni 2011 kl. 22:12.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
"Hvis jeg vet du har 100000 KRONER, så tar jeg bare å stjeler LOMMEBOKEN din/BANKKORTET ditt"
blir jo det noe av det samme med kontanter og digital valuta. mens i bitcoin kan man ta backup av sin digitale lommebok.

1. Bitcoin er jo nesten helt integrert i internett, hvordan skal staten stoppe det? de kan ikke.

2. Straff på å bruke bitcoins? wtf??!?!

3. man kan bruke bitcoins fordi det kan bli lettere med betalinger/overføringer i fremtiden. og ingen banker som tar massive gebyrer, feks vekselsgebyr, overføringsbegyr (mest til utlandet)
også får man en internasjonal valuta.
når alt annet blir digitalt, hvorfor skal ikke pengene våre være digitale også?
Vis hele sitatet...
1. frem til nå, så kunne de heller ikke lagre all informasjon om deg, som er tilgjengelig!

Når(hvis) bitcoin kommer skikkelig ut (som TS vil ha det til), så vil det være store % på vinningskriminelle "investorer" for det er jo det dette egentlig er! Du investerer penger nå (0.84dollar per coin), den kan gå ned, og den kan gå opp! (Sånt som skjer i et fritt, fullkomment marked), men dette driter kriminelle i, om den går opp så er det jo bare jackpot. Det å hvitvaske penger er ikke enkelt i dag (ikke veldig vanskelig heller, men krever energibruk), bitcoin fjerner dette, og flere vil være villig til å f.eks. i slutten av året å ta ut alle kontantene og bytte over til bitcoin!

Bitcoin vil bytte ut annen valuta, uten gebyrer, dette vil ikke funke helt slikt i praksis Vi i Norge vil komme til å betale avgifter, for verdien av den norske kronen vil være såpass lav mtp bitcoin sitt vekslemarked! Sikkert mange som kjøper med dollar/pund/euro, men det er ikke veldig veldig mange folk her i landet heller! De færreste av oss har store pengesummer, mesteparten er investert i et eller annet (Aksjer,Obligater o.l, eller Eiendom, Privatinvestering o.l.)

Hvis dere vil kalle bitcoin for en valuta, så for den(bitcoin) oppføre seg som en også. Verden har ikke tenkt å bytte ut all verdens valuta med bitcoin, husk det er veldig mange land som tjener penger på valutaen!

Hadde vi ikke hatt alle valutaene vi har i dag, så ville færre ha investert i andre land! Pensjonsfondet i dag er plassert i utlandet, for å ha høyest mulig gevinst (mtp BNP o.s.v.). Dette tjener vi nordmenn på, men samtidig tjener de landene vi har investert mtp at etterspørselen etter det landet øker! Dette er ikke en faktor alene som påvirker, men en av mange. Vi har import/eksport markedets påvirkning, styringsrentas endring, konkurranseevnen overfor utlandet o.s.v.

Hvis bitcoin blir verdens ledende valuta, så vil vi oppleve en revolusjon etter dette. For da vil all kunnskap vi har om dagens politiske samfunnsøkonomi måtte endre seg!

3. Bankkort :O digital fletting av dagens valuta, med digitale muligheter!
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Men jeg lurer på hvordan dette skal fungere som valuta når verdien er så ustabil?

La oss si at jeg skal kjøpe noe på en nettbutik for 200 dollar, jeg har ikke visa og må overføre via banken. kursen på bitcoin er 20 dollar når jeg kjøper så jeg kjøper 10stk. Men jeg kan risikerer å sitte med 10 coins for lite fordi kursen har sunket til 10 dollar på 2 dager?

Og la oss se det fra butiken sin side. Di tar 10 coins til en verdi av 200 dollar for en tjeneste. Dagen etter når dette skal veksles inn en valuta som faktisk kan brukes i det virkelige liv så kan di ha tapt halvparten?
Vis hele sitatet...
Og det er dette eg mener gjør BTC uegnet som valuta for kjøp og salg av tjenester/varer. Den er ganske enkelt for ustabil.

Om eg som selger har en vare eg selger, og vil godta BTC, så må eg prissette varen ut i fra kursen. La oss si at den ligger på 15$ pr BTC. Varen koster 45$ normalt sett, og eg setter derfor 3 BTC som pris.

Så stiger kursen, og en BTC er nå verdt 30$. Eg har nå to valg. Enten kan eg la prisen i BTC stå uendret, og tjene dobbelt så mye pr solgte vare, eller så kan eg justere prisen i BTC til 1,5 BTC. Risikoen med å la den være uendret er at eg kan tape kunder fordi de mener at 90$ pr vare er for dyrt. Konkurrentene mine får kundene i stede. Om eg derimot endrer prisen i BTC så krever det at eg faktisk følger med på kursendringer, og når den er så ustabil som den er nå så er det faktisk jobb, og tar fokuset mitt bort i fra produktet eg selger.

Plutselig synker kursen. Nå er plutselig en BTC verdt 10$. Om eg endret kursen når den steg så må eg nå endre prisen på varen. Om eg ikke gjør det tjener eg plutselig bare 30$ i stede for de 45$ eg opprinnelig ba om. Og om eg endret prisen i første omgang og ikke når den faller(fikk det ikke med meg eller lignende) så tjener eg bare 15$. Det er 30$ i tap. Ikke god butikk.

Dette er naturligvis på salgssiden. Eg kan samle på BTC'ene eg får inn og vente til kursen er så høy at eg går i pluss. Teoretisk. Dette vil være et argument for de som promoterer Bitcoin.

Problemet er virkeligheten. Produsenten, strømleverandøren, utleier, bredbåndsselskapet, ansatte osv godtar ikke BTC som betaling for løpende utgifter. Eg blir derfor nødt til å selge til den kursen BTC ligger på når eg må. Selv om den er lav og eg risikerer å tape store penger.

Så, som selger, for å kunne godta BTC, så må eg faktisk bruke tid på å følge kursene så eg hverken selger varen for dyrt eller for billig, og eg må spekulere litt for å få mest penger(virkelige penger) for inntjeningen.

For de som liker det, flott. Men for de fleste tviler eg på at det er en god ide.

Min mening er derfor at pr i dag er BTC best egnet som en spekulativ valutainvestering. Når(eller om) BTC sin kurs stabiliserer seg vil det være mye enklere å godta det som betalingsmiddel. Men, fortsatt vil usikkerheten være rundt at det ikke er noen styring og kursen kan stige/falle når som helst uten at noen kan gjøre noe. Slik den gjorde for 48-50 timer siden.
Sitat av Grix Vis innlegg
Kontanter blir laget av staten, og økonomien kontrolleres av dem. Det går ikke an å kontrollere bitcoins, og hvem som helst kan lage dem. Innskudd i en bit-coin bank ser jeg ikke poenget i siden din wallet er som en slags personlig bank uansett. Folk som låner ut bitcoins vil utvilsomt komme, ja, men de har jo ingen kontroll over markedet slik som vanlige banker har.
Vis hele sitatet...
du kan sette penger i en bitcoin bank av flere årsaker:

1: Sikkerhet - De har f.eks. gode krypteringer og sørger for at pengene dine er sikre. Mange føler kanskje ikke pengene er trygge på egen maskin grunnet hackere og lignende; akkurat som folk i dag ikke er trygge med å gå rundt med for mye kontanter

2: Renter. Bankene vil kunne gi renter på BitCoins noe som gjør at man vil få en fortjeneste over tid på å ha de i banken kontra å la de ligge hjemme.

Og banker som lages i BitCoin-valutta vil jo kunne få akkurat like mye kontroll over markedet som med vanlig valutta. De vil og kunne overvåke det meste av inskutt, uttak og overføringer. Og om bankene blir veldig godt innført slik at de fleste bruker de (noe jeg tror, gitt at bitcoin hadde slått igjennom - men den delen har jeg ikke tro på), så vil jeg tro at mange vil synes det er enklere å overføre "Bitcoins" direkte mellom bank-kontoen fremfor å først måtte overføre pengene til walleten på maskinen og sende de over til den andre personen.
Sitat av etse Vis innlegg
1: Sikkerhet - De har f.eks. gode krypteringer og sørger for at pengene dine er sikre. Mange føler kanskje ikke pengene er trygge på egen maskin grunnet hackere og lignende; akkurat som folk i dag ikke er trygge med å gå rundt med for mye kontanter
Vis hele sitatet...
Og på lik linje med vanlige banker så kan nok disse bankene også brytes inn i og pengene dine stjeles. En spørsmål da blir om disse bankene tilbyr like god sikkerhet som vanlige banker? Dvs at du som kunde blir upåvirket?
Sitat av etse Vis innlegg
du kan sette penger i en bitcoin bank av flere årsaker:

1: Sikkerhet - De har f.eks. gode krypteringer og sørger for at pengene dine er sikre. Mange føler kanskje ikke pengene er trygge på egen maskin grunnet hackere og lignende; akkurat som folk i dag ikke er trygge med å gå rundt med for mye kontanter

2: Renter. Bankene vil kunne gi renter på BitCoins noe som gjør at man vil få en fortjeneste over tid på å ha de i banken kontra å la de ligge hjemme.

Og banker som lages i BitCoin-valutta vil jo kunne få akkurat like mye kontroll over markedet som med vanlig valutta. De vil og kunne overvåke det meste av inskutt, uttak og overføringer. Og om bankene blir veldig godt innført slik at de fleste bruker de (noe jeg tror, gitt at bitcoin hadde slått igjennom - men den delen har jeg ikke tro på), så vil jeg tro at mange vil synes det er enklere å overføre "Bitcoins" direkte mellom bank-kontoen fremfor å først måtte overføre pengene til walleten på maskinen og sende de over til den andre personen.
Vis hele sitatet...
Men dette ville ikke ha skjedd i stor grad i praksis, nettopp på grunn av at litt av poenget med bitcoins er å unngå slike systemer.
Sist endret av Grix; 13. juni 2011 kl. 23:03.
Trinn 1: Lag en valuta av virtuelle monopol-penger og distruber en fjerdedel til deg selv.
Trinn 2: Skap hype på internett ved å forklare hvorfor BitCoins er en god idé (du kan kjøpe dop for 'em, det er desentralisert slik at den onde regjeringen ikke kan ødelegge vårt Ayn Rand-drømmeparadis, og det er enorme svingninger ift. dollar slik at spekulasjon kan gjøre deg rik på bare noen uker etc.)
Trinn 3: Selg deg ut før bobla sprekker.
Trinn 4: Kjøp yacht.

Vi har sett lignende opplegg en million ganger før, men grådighet er tydeligvis gift for hukommelsen (og gangsynet).
Sitat av tereseses Vis innlegg
Vi har sett lignende opplegg en million ganger før, men grådighet er tydeligvis gift for hukommelsen (og gangsynet).
Vis hele sitatet...
Å, har vi det? Har du lyst å komme med eksempler eller?

BTW: Selv om det du sier skulle være sant, noe jeg tviler sterkt på, så forandrer ikke det noe særlig. Bitcoins er fortsatt en fantatisk oppfinnelse med mange bruksområder, og derfor vil den ha en fremtid.
Sist endret av Grix; 13. juni 2011 kl. 23:10.
Sitat av Grix Vis innlegg
Å, har vi det? Har du lyst å komme med eksempler eller?
Vis hele sitatet...
Dette er en Ponzi-svindel.

Sitat av Grix Vis innlegg
en fremtid.
Vis hele sitatet...
Akkurat dét er jeg villig til å vedde på at den ikke vil ha.
Sitat av tereseses Vis innlegg
Dette er en Ponzi-svindel.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det absolutt ikke. Igjen: Kom i det minste med eksempler og begrunnelser hvis du skal snakke tull.
Sist endret av Grix; 13. juni 2011 kl. 23:21.
Kan jeg det da tolke det slik at du er interessert i å inngå et veddemål vedr. Bitcoins' fremtid? Jeg skal lese mer om detaljene rundt Bitcoins i natt, og så kan jeg komme med et forslag til vilkår en gang i morgen.
Sist endret av tereseses; 13. juni 2011 kl. 23:26.
Sitat av tereseses Vis innlegg
Dette er en Ponzi-svindel.
Vis hele sitatet...
Ponzi er det absolutt ikke. Pyramide derimot, det er det.

Men se bort ifra dette! Alle sammen: kjøp masse bitcoins! Jeg skal drive short-trading og tjene penger på idiotene som bruker dette systemet. Så ustabil som denne er, så kan det bli en gullgruve!

Dere kan være anonyme, jeg tjener penger, alle er fornøyde.
Jeg antar at du var sarkastisk, men å trade i Bitcoins er ren bingo, non? Det må være umulig å forutse når en så ustabil "valuta" vil stige i verdi.
Sitat av tereseses Vis innlegg
Jeg antar at du var sarkastisk, men å trade i Bitcoins er ren bingo, non? Det må være umulig å forutse når en så ustabil "valuta" vil stige i verdi.
Vis hele sitatet...
Ren bingo, nei. Det er umulig å forutse, men man kan se på sannsynligheten for at den stiger og at den synker. Les litt om børskrakket i 1929, og tenk på argumentene her i tråden for å bruke denne valutaen så ser du hvor jeg vil hen.
Hvis jeg kunne shorte bitcoins hadde jeg selvfølgelig gjort det. Det er uaktuelt å kjøpe for så å selge siden jeg ikke aner når krakket vil finne sted.
Sist endret av tereseses; 13. juni 2011 kl. 23:53.
Sitat av Grix Vis innlegg
Men dette ville ikke ha skjedd i stor grad i praksis, nettopp på grunn av at litt av poenget med bitcoins er å unngå slike systemer.
Vis hele sitatet...
jeg tror det er en veldig liten del av brukerene som hadde brukt bitcoins for å unngå slike systemer. Resten blir med fordi det er noe de må bruke for å handle varene de ønsker med. Jeg regner med at den store majoriteten av verden er som meg og rett og slett ikke bryr seg om at ting er sentralisert slik at vi kan spores. og slike personer hadde mest sansynlig ikke hatt noe i mot banker - noe som gjør at det er stort marked for å starte bank-virksomhet innenfor en hver valutta som får stor nok oppslutning i et samfunn.
Og på lik linje med vanlige banker så kan nok disse bankene også brytes inn i og pengene dine stjeles. En spørsmål da blir om disse bankene tilbyr like god sikkerhet som vanlige banker? Dvs at du som kunde blir upåvirket?
Vis hele sitatet...
I likhet med andre banker blir nok dette lovregulert så bankene har forsikringer slik at eventuelle tap må dekkes av banken - som igjen får det tilbake på forsikringen.

Det morsomme med økonomi begynner når bankene begynner å få en god fot innenfor en økonomi. Siden BitCoins ikke er sentral-styrt eller regulert på noen måte som dere sier står en hver person fritt til å gjøre hva han vil med de BitCoinsene han har. Dette gjør at bankene virkelig kan tjene penger kynisk, noe som kan enda opp med stor inflasjon innenfor BitCoins, hvor det er bankene som sitter med den store kapitalen også der.

Tenk deg et scenario hvor BitCoins er allment akseptert i samfunnet, og er den valuttaen som brukes til de fleste betalinger.

Person A har en god kapital og velger å starte Bank-virksomhet for å drive utlån og tjene penger på rentene. Han leier ut alle sine BitCoins med en god rente og tjener greie penger på dette. Men han vil tjene enda mere, men siden han ikke kan låne ut penger uten til folk uten å ha kapital å låne ut starter han å opprette kontoer hvor folk kan sette inn penger. Man kan se på det som normal konto eller som en slaks investering. Tilbake lover han at de skal få en fast rente på innskuddene slik som bankene gjør i dag.

Disse pengene som folk nå folk setter inn i banken gir han, i likhet med bankenes virksomhet i dag, mulighet til å låne ut mer penger. Han har mer kapirtal. Men han må bare sørge for å ha nok kapital tilgjengelig for å dekke eventuelle uttak folk gjør. Men han spekulerer i at alle ikke vil ta ut alle pengene på en gang og låner disse pengene ut.

Dette igjen lager enda flere gøye muligheter for banken, det ene er at den personen som lånte pengene kjøper varer fra en annen person. Den personen han kjøpte en vare av har nå en stor sum BitCoins. Disse bitcoinene kan det være han setter inn på sin bank-konto for å tjene penger på rentene. Dette gir grunnlag for at banken igjen kan låne ut enda mer penger, siden den har større kapital.

Så la oss si at du setter inn 100 BTC i banken. Banken låner ut 80BTC av disse da den ikke forventer at folk i snitt kommer til å ta ut mer enn 20% av inntaket sitt innenfor en tidsramme. Og om folk tar ut penger gradvis, noe som er mer sansynlig har banken mulighet til å betale det. (De får jo penger inn fra hver måned fra utlånene). For disse 80 BitCoinene som ble lånt ut kjøper personen en ny vare; og personen som mottok disse setter alle inn i banken for å tjene på rentene. Banken låner så ut 66 av disse BitCoinene til annen person, som kjøper en vare og så videre.

Dette betyr at for de originale 100 BitCoinene som ble satt inn i banken så har banken nå totalt lånt ut 146 BitCoins. Noe som selvfølgelig vokser om dette får lov å fortsette i flere steg før man kommer til personer som ikke setter pengene på sin konto.

Det virkelige morsomme begynner hvis nok folk tar i bruk bankene aktivt og kjører sine transaksjoner gjennom banksystemet. Da trenger ikke pengene som banken låner ut til folk en gang å eksistere i systemet. Jeg skal forklare.

Man har 2 ulike scenarioer, som begge er relativt like det ene er at det kun er en bank som har hele markedsandelen, eller at det er flere banken. Jeg vil starte med scenarioet hvor det kun er bank. i dette tilfellet, hvis en person ønsker å låne penger kan banken rett og slett bare øke tallet hvor det står hvor mye penger de har på sin konto men den verdien som personen låner. Siden personen mest sansynlig ikke kommer til å ta ut pengene, men overføre de til en annen person sin konto trenger ikke banken å ha disse pengene tilgjengelige, den trenger kun å dekke de små andelene som faktisk blir tatt ut i kontanter. Dette fører i hovedsak til 2 ting som bunner i det samme:
1: Banken tjener penger på renter på å låne ut BitCoins som ikke eksiterer.
2: Folk gjør handler og bruker BitCoins som ikke eksiterer.
I praksis kan man på en måte si at banken har laget BitCoins ut av ingenting, selv om det ikke finnes flere BitCoins totalt i verden.

I et scenario hvor det er flere banker vil forskjellen være at bankene til en hver tid holder styr på hvor mye hver bank skylder hverandre, i stede for å faktisk overføre BitCoins. Hvis du f.eks. overfører 100 BitCoins fra bank A til bank B, så vil bank B bare huske at nå skylder bank A meg 100 bitcoins som jeg kan få om jeg trenger disse senere. Hvis da senere en person overfører 70 BitCoins fra Bank B til Bank A reduserer de bare denne gjelden til 30 BitCoin. På denne måten kan det systemet jeg forklarte ovenfor fungere selv med flere banker; hvor alle bankene tjener på det. Det krever bare at de blir enige om et felles system for hvordan håndtere overføringer.

Jeg finner det interesangt å tenke på hvordan kynisk bank-virksomhet på denne måten kunne påvirket en så skjør økonomi som BitCoins.

Mye av det jeg sier her skjer allerede i dag med andre valuttaer, som f.eks. NOK. Det er bare sterkt regulert ved at det er mye regler og lover på hvor mye bankene får lov til å låne ut slik at det ikke skal bli en alt for stor inflasjon grunnet dette.
Sist endret av etse; 14. juni 2011 kl. 00:08.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ren bingo, nei. Det er umulig å forutse, men man kan se på sannsynligheten for at den stiger og at den synker.
Vis hele sitatet...
Mener du at det er mulig å vite at det er mer sannsynlig at kursen vil stige enn at den vil synke innenfor et gitt tidsrom? Isåfall, hvordan?
Hvor mye må man ut med for 1 BTC nå? Noen som kan lage en graf som viser bitcoinens verdifunksjon de siste par dagene?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvor mye må man ut med for 1 BTC nå? Noen som kan lage en graf som viser bitcoinens verdifunksjon de siste par dagene?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ganske bestemt at denne siden viser tilnærmet riktig kurser: mtgox.com
Sist endret av Reguslol; 14. juni 2011 kl. 03:24.
http://mtgoxlive.com/orders

denne viser graf over pris, samt kjøp/salg av bitcoins som skje via mtgox.
Vært gjennom en del innlegg, men ser ikke ut som om noen har spurt om dette:

Hvordan blir verdien på coinsa styrt? Jeg har forstått at det ikke er noen "sentral" eller lignende som "oppbevarer" pengene slik en bank gjør. Hvordan vet systemet at ola nordmann har 10 coins i "kontoen" sin da? Hvordan blir dette registrert?

Hvordan gjør jeg coinsa om til NOK igjen? Kan jeg bare selge de tilbake til selskapet, eller må jeg selv finne privatpersoner.

Jeg tror det er tidligere nevnt at coinsa vil være slik som valuta er, altså at kursen vil endre seg og ikke være statisk. Stemmer dette?

Jeg har forstått at det er sikrere å bruke bitcoins for kjøp/salg av ulovlige ting på nettet ved at transaksjoner er kryptert og ikke blir logget; jeg vil ikke påstå dette. Det er vel fortsatt "delvis" sikkert, for man trenger en løsning for å skjule all den andre trafikken også, ikke bare transaksjonstrafikken. Altså, VPN.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hvordan blir verdien på coinsa styrt? Jeg har forstått at det ikke er noen "sentral" eller lignende som "oppbevarer" pengene slik en bank gjør. Hvordan vet systemet at ola nordmann har 10 coins i "kontoen" sin da? Hvordan blir dette registrert?
Vis hele sitatet...
Bitcoin bruker er p2p-netverk. Alle transaksjoner sendes til de andre i nettverket. Betaler du 5 bitcoins til kontoen "sadf43dea54fgsd23asf67" vil alle andre etter kort tid (noen minutter) vite dette. Men de vil ikke vite at dette er Ola Nordmann sin konto.

Sitat av KingJay Vis innlegg
Hvordan gjør jeg coinsa om til NOK igjen? Kan jeg bare selge de tilbake til selskapet, eller må jeg selv finne privatpersoner.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe selskap som utsteder bitcoins, så du må finne noen som kjøper dem. Dette er en smal sak om man bruker en av exchange-nettstedene (tenk på dem som en børs – et sted kjøper og selger møtes).

Sitat av KingJay Vis innlegg
Jeg tror det er tidligere nevnt at coinsa vil være slik som valuta er, altså at kursen vil endre seg og ikke være statisk. Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Kursen er i høyeste grad flytende, slik som andre valutaer (eller spekulasjonsobjekter).

Sitat av KingJay Vis innlegg
Jeg har forstått at det er sikrere å bruke bitcoins for kjøp/salg av ulovlige ting på nettet ved at transaksjoner er kryptert og ikke blir logget; jeg vil ikke påstå dette. Det er vel fortsatt "delvis" sikkert, for man trenger en løsning for å skjule all den andre trafikken også, ikke bare transaksjonstrafikken. Altså, VPN.
Vis hele sitatet...
Enda bedre: Tor.
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Bitcoin bruker er p2p-netverk. Alle transaksjoner sendes til de andre i nettverket. Betaler du 5 bitcoins til kontoen "sadf43dea54fgsd23asf67" vil alle andre etter kort tid (noen minutter) vite dette. Men de vil ikke vite at dette er Ola Nordmann sin konto.
Vis hele sitatet...
Takker for utfyllende svar, men det jeg egentlig lurte på var hvordan "systemet" vet hvor mye ola nordmann har og hvor mye john smith har? Altså, det må være en slags database som holder styr på hvor mye coins hver enkelt person har. Kan ikke dette være en svakhet i systemet ved at en superhacker(e) får tilgang til denne databasen og endrer alle verdier? Bare en tanke, men jeg vet også ikke hvordan de kunne gjort det annerledes for å gjøre det sikrere heller.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Kan ikke dette være en svakhet i systemet ved at en superhacker(e) får tilgang til denne databasen og endrer alle verdier? Bare en tanke, men jeg vet også ikke hvordan de kunne gjort det annerledes for å gjøre det sikrere heller.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det blir brukt en kryptering som ingen i verden er i nærheten av å kunne knekke. Det er helt usannsynlig at dette skjer i overskuelig fremtid.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Takker for utfyllende svar, men det jeg egentlig lurte på var hvordan "systemet" vet hvor mye ola nordmann har og hvor mye john smith har? Altså, det må være en slags database som holder styr på hvor mye coins hver enkelt person har. Kan ikke dette være en svakhet i systemet ved at en superhacker(e) får tilgang til denne databasen og endrer alle verdier? Bare en tanke, men jeg vet også ikke hvordan de kunne gjort det annerledes for å gjøre det sikrere heller.
Vis hele sitatet...
Det lagres i en "block chain" hos alle som er med i nettverket.
Om noen klarer å hacke dette har vi andre ting en bitcoins å bekymre oss over.

http://blockexplorer.com/
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Poenget er at det blir brukt en kryptering som ingen i verden er i nærheten av å kunne knekke. Det er helt usannsynlig at dette skjer i overskuelig fremtid.
Vis hele sitatet...
Hahaha. Så naiv du var da. Du må ikke bli overrasket hvis den blir knekket i nær fremtid.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hahaha. Så naiv du var da. Du må ikke bli overrasket hvis den blir knekket i nær fremtid.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de som eventuelt knekker den har større ting å bry seg om enn å stjele bitcoins.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hahaha. Så naiv du var da. Du må ikke bli overrasket hvis den blir knekket i nær fremtid.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg blir veldig overrasket. Dette har du vanvittig lite greie på, hører jeg. Gå heller og øv deg på å kjøre bil.
Sist endret av Realist1; 14. juni 2011 kl. 16:47.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jo, jeg blir veldig overrasket. Dette har du vanvittig lite greie på, hører jeg. Gå heller og øv deg på å kjøre bil.
Vis hele sitatet...
hahahaha.. Du har vært og sjekka mine tidligere innlegg. Jeg har lappen nå faktisk, og jeg lærte meg forskjellen på høyre og venstre. Var ikke meningen å fornærme deg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Poenget er at det blir brukt en kryptering som ingen i verden er i nærheten av å kunne knekke. Det er helt usannsynlig at dette skjer i overskuelig fremtid.
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på hva som regnes som overskuelig framtid. Krypteringsalgoritmer som var blodsikker for ikke så lang tid tilbake er nå verdiløse, regnekraft øker og man utvikler nye metoder. Så jeg legger denne linken her en gang til om noen er interessert i å lese mer om problemstillingen
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hahaha. Så naiv du var da. Du må ikke bli overrasket hvis den blir knekket i nær fremtid.
Vis hele sitatet...
Først av alt må du forstå teknologien før man kommer med bastante påstander. Det hele baserer seg på hvor mye datakraft man har tilgjengelig for å gjøre hasingen som trengs for å validere en transaksjon fort nok.

Gitt nok brukere som er med å styrker systemet og er redelige kan man ikke hacke systemet siden datakraften din ikke overgår dems datakraft; noe den må gjøre i betydelig grad for å fungere. Men man skal ikke se bort i fra at politisk engasjerte og distribuerte angrep kunne skape problemer for BitCoins. F.eks. om kina skulle finne på å gå til angrep på bitcoins.
Sitat av KingJay Vis innlegg
hahahaha.. Du har vært og sjekka mine tidligere innlegg. Jeg har lappen nå faktisk, og jeg lærte meg forskjellen på høyre og venstre. Var ikke meningen å fornærme deg.
Vis hele sitatet...
Flott, gratulerer!

Pidget; ja, historien har vel vist at med økt datakraft har de fleste kodene blitt knekt etter hvert, men per i dag er man vel så langt unna å knekke SHA-256 at i det hele tatt tanken på det, ligger mange år frem i tid. Nøyaktig hvor mange, er selvfølgelig helt umulig å si, men årstallet 2033 nevnes tidligere i denne tråden. Jeg tror neppe vi får se SHA-256 knekt før den tid. An amateur's guess. Med mindre man realiserer fungerende kvantedatamaskiner i stor skala, da kan alt skje.

Jeg har ingen tro på Bitcoin som fremtidig betalingsmiddel, men det er ikke på grunn av sikkerheten rundt det.
Sitat av etse Vis innlegg
Først av alt må du forstå teknologien før man kommer med bastante påstander. Det hele baserer seg på hvor mye datakraft man har tilgjengelig for å gjøre hasingen som trengs for å validere en transaksjon fort nok.

Gitt nok brukere som er med å styrker systemet og er redelige kan man ikke hacke systemet siden datakraften din ikke overgår dems datakraft; noe den må gjøre i betydelig grad for å fungere. Men man skal ikke se bort i fra at politisk engasjerte og distribuerte angrep kunne skape problemer for BitCoins. F.eks. om kina skulle finne på å gå til angrep på bitcoins.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har nok begrenset kunnskap om teknologien bak BitCoins, men jeg trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det fins mennesker der ute som har potensiale til å knekke koden heller. Er jo tross alt mennesker som har laget dette. Hadde det ikke vært for hackere hadde ikke sikkerhetsteknologien utviklet seg noe siden internettets oppfinnelse. Sikkerhetsfolk vil alltid leke katt og mus med hackere. Begge er dømt til å utvikle seg.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Ja, jeg har nok begrenset kunnskap om teknologien bak BitCoins, men jeg trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det fins mennesker der ute som har potensiale til å knekke koden heller. Er jo tross alt mennesker som har laget dette. Hadde det ikke vært for hackere hadde ikke sikkerhetsteknologien utviklet seg noe siden internettets oppfinnelse. Sikkerhetsfolk vil alltid leke katt og mus med hackere. Begge er dømt til å utvikle seg.
Vis hele sitatet...
problemet ligger i at mye av det som det er snakk om her er matematisk bevist, og når noe kan gå så langt som å bevises matematisk kan man ikke bare knekke det fordi man er smart nok. Man er og klar over hvilken svakhet systemet har, og det er om angriperen har for mye datakraft.

Per dags dato tror jeg ingen angriper har nok datakraft med mindre det er en nasjon med et politisk engasjert angrep, som f.eks. kina.

Jeg er vel en av de brukerene her på forumet som er mest kritiske til hele BitCoin systemet så ikke ta det som en fanboy kommentar
Sist endret av etse; 14. juni 2011 kl. 17:12.
Rota med linken jeg: http://blog.ezyang.com/2011/06/bitco...decentralized/ Joda Realist1, dette er ikke et problem for den nærmeste tiden. Men MD5 f.eks var gull i 1991 og verdiløs (?) 10-15 år seinere. Lifetimes og cryptohashes Ikke missforstå meg, men det er litt interessant for ingen har tatt høyde for hva som vil skje når man eventuelt må bytte kryteringsløsning, være seg om 20 eller 30 år. Og jeg tror bitcoin har kommet for å bli..

Uansett så er det mange skeptikere, både her og der
Sitat av etse Vis innlegg
Og banker som lages i BitCoin-valutta vil jo kunne få akkurat like mye kontroll over markedet som med vanlig valutta.
Vis hele sitatet...
Nei, for en bitcoin-bank har ingen andre forutsetninger for å lage penger enn hvem som helst andre.

En vanlig bank derimot, er den som lager pengene i en økonomi. Norges Bank lager ikke penger, de trykker kun opp sedler som representerer penger som allerede finnes. Det er de vanlige bankene som lager pengene, dette skjer ved at de tar opp lån i Norges Bank.

Det er derfor sentralbankrenta er så viktig - det er den renta banken din får på lånet sitt i Norges Bank, og sånn sett gir den en pekepinn på hvilken utlånsrente din bank kan fastsette uten å gå i minus.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Nei, for en bitcoin-bank har ingen andre forutsetninger for å lage penger enn hvem som helst andre.

En vanlig bank derimot, er den som lager pengene i en økonomi. Norges Bank lager ikke penger, de trykker kun opp sedler som representerer penger som allerede finnes. Det er de vanlige bankene som lager pengene, dette skjer ved at de tar opp lån i Norges Bank.

Det er derfor sentralbankrenta er så viktig - det er den renta banken din får på lånet sitt i Norges Bank, og sånn sett gir den en pekepinn på hvilken utlånsrente din bank kan fastsette uten å gå i minus.
Vis hele sitatet...
Det finnes da mange banker som ikke trykker penge i Norge. Det er kun sentralbanken som har lov til dette. Andre banker driver kun med normal bank-virsomhet som også ville fungert i et BitCoin system.
Sitat av etse Vis innlegg
du kan sette penger i en bitcoin bank av flere årsaker:

1: Sikkerhet - De har f.eks. gode krypteringer og sørger for at pengene dine er sikre. Mange føler kanskje ikke pengene er trygge på egen maskin grunnet hackere og lignende; akkurat som folk i dag ikke er trygge med å gå rundt med for mye kontanter

2: Renter. Bankene vil kunne gi renter på BitCoins noe som gjør at man vil få en fortjeneste over tid på å ha de i banken kontra å la de ligge hjemme.

Og banker som lages i BitCoin-valutta vil jo kunne få akkurat like mye kontroll over markedet som med vanlig valutta. De vil og kunne overvåke det meste av inskutt, uttak og overføringer. Og om bankene blir veldig godt innført slik at de fleste bruker de (noe jeg tror, gitt at bitcoin hadde slått igjennom - men den delen har jeg ikke tro på), så vil jeg tro at mange vil synes det er enklere å overføre "Bitcoins" direkte mellom bank-kontoen fremfor å først måtte overføre pengene til walleten på maskinen og sende de over til den andre personen.
Vis hele sitatet...
Anonymiteten forsvinner med banken, og ingen bank kan drives uten avgifter / det vil komme avgifter på bitcoinbanker, sier noen noe annet så kan de fortsette å drømme om den fantastiske planeten X og leke med alle alvene der! Ingen jobber gratis, og dette er virkelig bevist i det økonomiske delen av verden!
Mulig jeg bare er dum, men jeg sliter med å se hvordan bitcoins kan bli brukt til dagligdagse ting når kursen svinger sånn. For å holde en stabil kurs og ha en valuta som ikke er et høyrisiko investeringsobjekt må det reguleringer til. (ref f.eks inflasjonen i Zimbabwe) Noe som ikke kan tilbys for bitcoin.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk flest skal stole mer på anonyme internettbrukere (a.k.a drittsekker?) enn banker. Bankene er i det minste til en viss grad kontrollert av myndighetene. Selv den mest innbitte markedsliberalist synes vel det er kjipt å bli svindlet uten mulighet til å etterforske det.

Er det egentlig noen som helst tvil om at dette i hovedsak er positivt for kriminelle, og neppe noe den jevne borger har interesse av. Å gi kriminelle en økonomisk friarena, må da være noe av det et samfunn har minst lyst på.

Selvsagt ser jeg det positive med å bruke bitcoins for å motvirke undertrykkende regimer også, men jeg sier meg enig med de andre som har nevnt at ulempene er større enn fordelene.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Mulig jeg bare er dum, men jeg sliter med å se hvordan bitcoins kan bli brukt til dagligdagse ting når kursen svinger sånn. For å holde en stabil kurs og ha en valuta som ikke er et høyrisiko investeringsobjekt må det reguleringer til. (ref f.eks inflasjonen i Zimbabwe) Noe som ikke kan tilbys for bitcoin.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk flest skal stole mer på anonyme internettbrukere (a.k.a drittsekker?) enn banker. Bankene er i det minste til en viss grad kontrollert av myndighetene. Selv den mest innbitte markedsliberalist synes vel det er kjipt å bli svindlet uten mulighet til å etterforske det.

Er det egentlig noen som helst tvil om at dette i hovedsak er positivt for kriminelle, og neppe noe den jevne borger har interesse av. Å gi kriminelle en økonomisk friarena, må da være noe av det et samfunn har minst lyst på.

Selvsagt ser jeg det positive med å bruke bitcoins for å motvirke undertrykkende regimer også, men jeg sier meg enig med de andre som har nevnt at ulempene er større enn fordelene.
Vis hele sitatet...
Fordi noe har høy volatilitet i dag betyr ikke det at det alltid kommer til å bli sånn. Høyere omsetting gir generelt sett lavere volatilitet.

Det er ingen god argumentasjon å bruke generalisering på så stor skala. De som styrer bankene og staten kan også være anonyme internettbrukere. De som bruker bitcoins trenger ikke å være anonyme.

Den jevne borger kan få store fordeler ved hjelp av bitcoin. Det blir billigere og raskere å betale, pengene er tryggere og missbruk fra finansverdenen og staten vil kun skje indirekte. Eller viktigst av alt; vi kommer vekk fra "penger = gjeld".
Alt kan utnyttes og med større frihet kommer større ansvar.

Hvilke ulemper er større enn hvilke fordeler?
Hvorfor er pengene tryggere som BTC kontra USD, NOK etc?
Sitat av causa Vis innlegg
Eller viktigst av alt; vi kommer vekk fra "penger = gjeld".
Vis hele sitatet...
Jeg ser virkelig ikke hvordan BitCoin løser det problemet. Alt som skal til er at bankene får et godt marked innenfor BitCoins så sitter du med samme problematikken hvor penger er en annen mans gjeld. Dette er noe som kan skje i en hver valutta uansett hvordan den lages.

Vil legge til at om BitCoin ikke blir regulert eller sentralstyrt er jeg redd for at om BitCoin blir stort kan "penger = gjeld" ta livet av hele økonomien ved at det blir for stor inflasjon, siden det ikke er noen som kan styre denne. Dagens banker er sterkt regulert slik at de ikke skal låne ut for mye, og generere for mye penger ut av ingenting.
Sist endret av etse; 14. juni 2011 kl. 21:58.
Ser ut som amerikanske senatorer prøver å få en slutt på bitcoins. Lykke til!
http://theweek.com/article/index/216...ug-buys-doomed