Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 18426
Jeg er også oversensetiv til feil, ja ikke bare skrivefeil, men all slags feil. Skjønner at jeg kan bli sett på som en drittsekk, så prøver å holde det for meg selv. Likevel, tror jeg, blir jeg til tider oppfattet som en bedreviter, en som alltid skal være bedre enn andre. Jaja. Ikke så mye å gjøre med det.

Hva førsteposten angår, synes jeg overhodet ikke at den var overformell og tunglest. Nei snarere tvert i mot. Den var godt strukturert, hadde godt språk osv.
Sist endret av Murdergoon; 20. januar 2012 kl. 00:43.
Sitat av Apedop Vis innlegg
Du blir ikke artikulær bare fordi du skriver tilstrebe i stedet for strebe etter. Du fremstår bare som en pretensiøs dust.

Ingen eier språket. Bruk det som faen du vil.
Vis hele sitatet...
Likeså. Hva i all verden mener du f.eks. med "artikulær"? Finnes i hvert fall ikke i noen ordbøker jeg har tilgjengelig. Høres ut som en slags hjemmelaget adjektivsform av "artikulere" - som handler om å uttale ord tydelig..

Og hva er galt med "tilstrebe"? Er det rart å ville skrive så konsist som mulig?
Har irritert meg mye over at det er så mange som ikke vet forskjell på bestemt og ubestemt form. Ser utrolig mange som skriver f.eks: "Dette bilde", fremfor "Dette bildet".
Dette er jo helt elementært!
Det er faktisk en av de tingene som brått gjør at jeg må lese ting flere ganger for å forstå meningen til folk, get703 ^^

Eller så har vi alltids denne: "Vann koker står for VANN koker... Just so u dont burn the milk, as I did! "
Tok litt tid før jeg forstod at det var snakk om en vannkoker...
Sitat av maxphone Vis innlegg
Du skriver Vg, men linker til Dagbladet!!

Synes man bør lese igjennom posten sin minst en gang før man poster den på et nettsted som besøkes flere tusen ganger på dag.
Vis hele sitatet...
haha, ja
nesten samme avis, men ja episk feil. dog ikke skrivefeil :P
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
haha, ja
nesten samme avis, men ja episk feil. dog ikke skrivefeil :P
Vis hele sitatet...
Dette er tråden jeg har lov til å plukke på grammatiske trivialiteter, ikke sant?

Episk, og det engelske ordet 'epic', har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Språkrådet vil nok før eller siden anerkjenne episk som synonymt med epic, siden det er så mange som (miss)bruker episk på den måten du gjør.

Episk er en sjangerform, også kjent som epos.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Dette er tråden jeg har lov til å plukke på grammatiske trivialiteter, ikke sant?

Episk, og det engelske ordet 'epic', har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Språkrådet vil nok før eller siden anerkjenne episk som synonymt med epic, siden det er så mange som (miss)bruker episk på den måten du gjør.

Episk er en sjangerform, også kjent som epos.
Vis hele sitatet...
Dette er en av de klassiske gjengangerne her på forumet. Det skrives ikke slik, det å misbruke skrives med en stykk S, ikke to. Takk.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av get703 Vis innlegg
Har irritert meg mye over at det er så mange som ikke vet forskjell på bestemt og ubestemt form. Ser utrolig mange som skriver f.eks: "Dette bilde", fremfor "Dette bildet".
Dette er jo helt elementært!
Vis hele sitatet...
åh herregud! At folk i det hele tatt klarer å irritere seg over sånn på internett, jeg forstår det ikke.

Hvorfor skal jeg bry meg om en annen har noen skrivefeil, så lenge jeg forstår hva han mener? Jeg er ikke norsklæreren eller faren hans, så jeg kunne ikke brydd meg mindre om han skriver dårlig norsk.
True phreak.
Sitat av Widow Vis innlegg
åh herregud! At folk i det hele tatt klarer å irritere seg over sånn på internett, jeg forstår det ikke.

Hvorfor skal jeg bry meg om en annen har noen skrivefeil, så lenge jeg forstår hva han mener? Jeg er ikke norsklæreren eller faren hans, så jeg kunne ikke brydd meg mindre om han skriver dårlig norsk.
Vis hele sitatet...
Korrekt språk og god disposisjon gjør en tekst mye mer behagelig å lese. Hvis alt man leser i løpet av en dag er en dagbladet-artikkel, er det forståelig om man ikke bryr seg så veldig. Dersom man leser mye, derimot, gidder man til slutt ikke lese tekster som ikke oppfyller "kvalitetskravet", rett og slett fordi man mister "flyten". Personlig driter jeg i skrivefeil, de forekommer svært fort når man skriver på et tastatur, og ikke korrekturleser alt man skriver. Dårlig grammatikk og disposisjon, derimot....

Min "pet peeve" er feil bruk av da / når. Den feilen ser jeg overalt, til og med blant journalister.
Sist endret av Orph; 23. januar 2012 kl. 13:21.
Sitat av Jiffie666 Vis innlegg
Personlig ser jeg helst at vi enes om ett felles språk (ditt lands kultur ligger ikke i språket) slik at alle i verden kan begynne å forstå hverandre. Videre er teorien om dette forfallet og de alvorlige konsekvensene det vil medføre sagt i godt over tusen år.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikkje kva du meiner med det siste, men det meste av verda ser ut til å ha bestemt seg for å bruke engelsk. Fleire har prøvd å lage nøytrale språk, og dei slår aldri igjennom. Esperanto var kanskje mest vellykka, og sjølv det er lite brukt i dag.

Og sjølv om alle brukte eitt språk ville det oppstå variantar og etter kvart eigne språk ut av det. Det er alt i ferd med å skje Engelsk i land som Singapore og India.