Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 8034
har vært å forhørt meg med litt lokatl politi i dag..
eneste sjansen klagen min har til å slå igjen om er hvis, politiet ikke har noe direktiv som sier at de gir 6000kr i bot uansett..
noe de har sagt til meg at de har..
så saken min står på en måte som tapt..
men får vel prøve å klage litt for det da..
klage på at politijuristen ikke gjør jobben sin..
jobben dems er jo å tolke lovene og bruke skjønn.
sånn som jeg ser det er det de ikke har gjort..
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av geitost
jobben dems er jo å tolke lovene og bruke skjønn.
sånn som jeg ser det er det de ikke har gjort..
Vis hele sitatet...
Det er to måter å se dette på:

a) Politiet tok feil - i alle fall litt - og kanskje man kan ta dem på en formalitet, så man går rettens vei og slår i bordet og kanskje ting forandrer seg (neppe).

b) Å klage inn denne typen ting koster penger, noe som i politiets tilfelle blir tatt fra statskassa. Pengene i statskassa er det vi som har betalt dit, så om mange nok klager vil politibudsjettet måtte gå opp, på bekostning av andre - muligens morsomme - ting, eller skattene må økes.

Det siste problemet er "skjønn". Det er veldig vag terminologi. Om politifolka som tok deg mener de gjorde det riktige, så har de per definisjon rett. Å bevise at en offentlig tjenestemann har valgt feil i saker hvor det er i deres rett å vise skjønn, er ekstremt vanskelig.

H
hvis man skal til avisa må det ikke handle om hvor mye penger han måtte betale..det er ytringsfriet og annen frihet og rettigheter som er greia.

"styrer staten folks liv?"
"skulle besøke gammel far, kom på glattcella"
"turist tatt for terrorist, skulle bare besøke familie"
"norsk politi frykter for terror"

aner ikke om detta er bra eller dårlig stoff...jeg ville hvertfall lest det
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av pure power

1) "styrer staten folks liv?"
2) "skulle besøke gammel far, kom på glattcella"
3) "turist tatt for terrorist, skulle bare besøke familie"
4) "norsk politi frykter for terror"
Vis hele sitatet...
1) Dumt spørsmål - selvfølgelig styrer staten folks liv. Lovverket!

2) Ikke dumt, men det finnes en annen vinkling på denne saken: Slik vil folk tenke: "Jeg føler meg ikke trygg i Oslo, for det er folk som går med kniv der. Takk gud for at denne snørrungen ble tatt - han går med kniv så ofte at han ikke engang visste han hadde den på seg"

3) Se også 2, men den vil er nok bedre, ja.

4) interessant vinkling, men vet ikke om det hadde fungert.

Jeg tror VG nok hadde brukt en vinkling som likner på "Politiet kjører undercover-kampanje mot bevæpnede ungdommer i Oslo".

Svar ærlig: Hvilken overskrift er "best"?
"Verkøy ga gutt (år) 3 timer glattcelle" :P
Det er vel ingen av overskriftene som er aktuelle, denne hendelsen kvalifiserer vel knapt til å bli en liten notis i en lokalavis. For folk flest er vel dette fullstendig uinteressant, en gutt ble tatt med kniv, ble fratatt den og fikk bot. Ikke store nyheter. Alle som ikke er direkte involvert, vil vel se på det som positivt at purken gjør en innsats for å minske antall folk som bærer våpen på offentlige steder.

- objektivt sett.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Fengslene er fulle og politiet fyller opp glattcellene med smågutter med lommekniver
glattcella var irriterendes, jeg prøvde å sove, men en narkis som satt på andre sia av gangen dreiv å spurte om hva jeg het oh hvorfor jeg var der annenhvert minutt..
når jeg ikke gadd å svare han lenger startet han å slå inn i den harde steinveggen så han fikk jævlig vondt..
så gikk det ca 10 min og han glemte at det å smelle kroppsdeler i full fart inn i murveggen faktisk gjorde ganske vondt så han passet på å sparke rimlig hardt inn i veggen..
smalt godt..
og han banna som et uttyske, men etter noen minutters tid hadde han glemte hvorfor han banna så da var det på'n på nytt..

men han blei heldigvis henta etter en liten stund, så da fikk jeg sove i fred..
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Geitost: Jeg synes du fortjener boten, men rulleblad og glattcelle var litt drøyt.

hj
Opprinnelig postet av SharQ
Jeg vil anbefale dere å prøve, men vil tvile på at dere klarer å få noe på trykk. Har aldri sett denne typen ting i avisa eller på nett det siste året (jeg jobber for dem, serru).
Vis hele sitatet...
Ja, men en gang må jo bli den første da!!?
Opprinnelig postet av arniemar
Det er vel ingen av overskriftene som er aktuelle, denne hendelsen kvalifiserer vel knapt til å bli en liten notis i en lokalavis. For folk flest er vel dette fullstendig uinteressant, en gutt ble tatt med kniv, ble fratatt den og fikk bot. Ikke store nyheter. Alle som ikke er direkte involvert, vil vel se på det som positivt at purken gjør en innsats for å minske antall folk som bærer våpen på offentlige steder.

- objektivt sett.
Vis hele sitatet...
vel...de fleste på dette forumet er enig med geitost, og mot politiet da...viser ikke det at det er stor nok interesse for det i. siden det er vel 30-40 forskjellige folk som har svart her og sikkert over 100 som har lest det...

en lokalavis er vel over 100 ganger større...30*100 = 3000 interreserte folk i en lokalavis, mere eller mindre...aner ikke om dette er mye ekker ikke...etter min mening er dette nok lesere til og ha det i en lokalavis..


sharq, ja, du har nok rett som vanlig :P
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av pure power
vel...de fleste på dette forumet er enig med geitost, og mot politiet da...viser ikke det at det er stor nok interesse for det i.
Vis hele sitatet...
De fleste her på forumet er mellom 14-24, og kan sette seg inn i situasjonen. Den aldersgruppen er en minoritet av VG-lesere, og en ENDA mindre minoritet av lokalavislesere.

HJ
wow ... tolv dager for 6000 spenn... jeg skulle sitte i 2 dager for 2500,
SharQ: Sier du at han fortjente boten på 6000?
Du har jo sett hvorfor han har hatt den med, hvor "skummel" og stor den er, og at det faktisk er et arbeidsverktøy som du har sagt 200 ganger selv..

Det er jo allerede nok diskusjoner om at norske fengsler koster dritmye å drive, og nå vil de pælme inn han om han ikke er hypp på å betale boten?
Blir dyrere for dem å ha han inne enn 6000 spenn i bot..
Opprinnelig postet av Vidde
SharQ: Sier du at han fortjente boten på 6000?
Du har jo sett hvorfor han har hatt den med, hvor "skummel" og stor den er, og at det faktisk er et arbeidsverktøy som du har sagt 200 ganger selv..

Det er jo allerede nok diskusjoner om at norske fengsler koster dritmye å drive, og nå vil de pælme inn han om han ikke er hypp på å betale boten?
Blir dyrere for dem å ha han inne enn 6000 spenn i bot..
Vis hele sitatet...
fengslene er det staten som betaler...når de politi folka fengsler noen så får de det på lista si som de har.....har du fengsla mange på denne lista er du en god betjent, og da ligger det nok en liten lønnshøyelse på lur
King of Spooning
Acidous's Avatar
*Lese all relevant lovgivning innen saker som kan angå meg*

Så er det bare å bøste snuten for alt mulig rart viss de prøver seg på noe
Politiet i denne saken er jo bare utrolig dyktige. Hvis det var så at de hadde en rutinekontroll der de stopper tilfeldige for å sjekke om de bærer våpen så traff de jo blink med deg..

Det viser jo at det kan være god grunn til å stoppe folk som ser spesielle ut, det viser også at disse politifolkene vet hva de skal se etter. Likeså skjønner jeg ikke hvorfor det var urimelig at de ransakte deg....
eheh..
jeg ser nok ikke ut som noen typisk badboy eller noe da..