Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  121 19517
Trådstarter
Okei, folkens det holder sikkert nå.
Organisasjonen sa det gikk greit. Og til alle dere som er i mot vaksinemotstandere, så håper jeg ihvertfall at noen av dere støtter prinsippet om individualisme og liberalisme
Sist endret av jacwah; 22. november 2011 kl. 17:04.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Okei, folkens det holder sikkert nå.
Organisasjonen sa det gikk greit. Og til alle dere som er i mot vaksinemotstandere, så håper jeg ihvertfall at noen av dere støtter prinsippet om individualisme og liberalisme
Vis hele sitatet...
Individualisme er flott helt til noen dauer på grunn av svekket flokkimmunitet.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Okei, folkens det holder sikkert nå.
Organisasjonen sa det gikk greit. Og til alle dere som er i mot vaksinemotstandere, så håper jeg ihvertfall at noen av dere støtter prinsippet om individualisme og liberalisme
Vis hele sitatet...
Ikke kom her og tro du kan få siste ordet i denne saken og samtidig blande liberalisme og kvakksalveri isammen.

Individualisme er helt fint det, helt frem til det går utover andre. Slik vi har konstantert i denne tråden vil det potensielt gå utover andre at du går rundt å tror på lekedoktorer.

Derfor er det ikke liberalisme du tror på men heller en pervers form for egoisme hvor alt er greit så lenge du får oppfylt ditt forvridde virkelighetssyn.

Hadde folk fulgt vaksinemotstandernes logikk i alt hadde jorad fortsatt vært flat og gravitasjonen fororsaket av heksekraft. Dere nekter jo å høre på saklige argumenter...

Ta nå for pokker dine vaksiner, du får de av en grunn.
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Ikke kom her og tro du kan få siste ordet i denne saken og samtidig blande liberalisme og kvakksalveri isammen.

Individualisme er helt fint det, helt frem til det går utover andre. Slik vi har konstantert i denne tråden vil det potensielt gå utover andre at du går rundt å tror på lekedoktorer.

Derfor er det ikke liberalisme du tror på men heller en pervers form for egoisme hvor alt er greit så lenge du får oppfylt ditt forvridde virkelighetssyn.

Hadde folk fulgt vaksinemotstandernes logikk i alt hadde jorad fortsatt vært flat og gravitasjonen fororsaket av heksekraft. Dere nekter jo å høre på saklige argumenter...

Ta nå for pokker dine vaksiner, du får de av en grunn.
Vis hele sitatet...
Jeg bestemmer selv hva mitt siste ord blir i denne diskusjonen og det blir dette Siden du åpenbart ikke helt vet hva individualisme er så skal jeg forklare det for deg. sistnevnte livsfilosofi vil si at man tar større hensyn til individet enn til fellesskapet. Det du snakker om og står for kalles kollektivisme.

Du har forresten mye sinne knyttet til saken og hvis noen individer velger og ikke vaksinere seg, så må det være greit fordi 75% og over det velger nemlig å gjøre det. Så la oss ikke krangle, men la oss leve i harmoni og bli kvitt din negative energi ^^
Sist endret av jacwah; 22. november 2011 kl. 18:05.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Jeg bestemmer selv hva mitt siste ord blir i denne diskusjonen og det blir dette Siden du åpenbart ikke helt vet hva individualisme er så skal jeg forklare det for deg. sistnevnte livsfilosofi vil si at man tar større hensyn til individet enn til fellesskapet. Det du snakker om og står for kalles kollektivisme.

Du har forresten mye sinne knyttet til saken og hvis noen individer velger og ikke vaksinere seg, så må det være greit fordi 75% og over det velger nemlig å gjøre det. Så la oss ikke krangle, men la oss leve i harmoni og bli kvitt din negative energi ^^
Vis hele sitatet...

Klart jeg har mye negativ energi mot folk som av dårlige grunner avstår fra vaksinasjoner. Jeg ser hver eneste dag på jobb viktigheten av vaksinasjon og konsekvenser for de som ikke får det. Slik at argumenter fra hippier i rike vesten har lite for seg og gjør meg irritert av hvor lite opplyste dere er.

Om du har lest om liberalismen til J.Smith så handler det om akkurat det jeg nevnte i mitt forrige inlegg, så les leksen din før du kaster om deg med fremmedord du ikke kan.

Indvidualisme er også et ord du åpenbart ikke forstår betydningen av, om dine handlinger og valg går utover andre, hvem skal man ta hensyn til da mon tro?

Du sier 75% velger å vaksinere seg, det rettferdigjør fortsatt ikke ditt valg. Om det bare er 75% som kjører edru er det forstatt 25% som er en risiko for andre.

Din argumentasjon er tynn.

Sitat av jacwah Vis innlegg
Gutten min, gutten min. Individualisme sier at man skal ta hensyn til andre individer fremfor fellesskapet som da blir stat, kommune osv. Bare hyggelig å oppklare det for deg

Liberalisme handler egentlig om toleranse ovenfor andres livsstiler.

Så pus, det er viktig at du finner aktiviteter som gjør deg litt gladere, kanskje begynne å stikke ut på lørdager? kanskje til og med fredager?

I tillegg har jeg i likhet med deg lært at hvis 75% av befolkningen er vaksinert, så er det greit for flertallet, da ville ikke sykdommene spre seg

Helt til slutt vil jeg gjerne si at jeg aldri har erta deg for din seksualitet, nå får du gi deg!
Vis hele sitatet...

For det første. Jeg syns du opptrer utrolig umodent. Og ikke minst som en person som forfekter indvidualistiske og egoistiske verdier, så velger du samtidig å bruke seksuelle legninger som et skjellsord og på en nedlatende måte.

Resten av det du skriver er åpenbart et stakkarslig forsøk på hersketeknikker, noe jeg syns vitner om dårlig forumskikk.


Det at du sier at 75% er fordi at det er slik per nå, men du sier samtidig ikke noe om at vaksinemotstanderne gjerne vil minke denne andelen av mottakere, dermed blir argumentet invalid fordi det på et tiddspunkt kommer et sted hvor det ikke lenger er beskyttelse for alle i befolkningen. Derfor må man i en slik sak være konsistent og den måten å være konsistent på her er at man har 100% vaksinasjon.

Tillegg: Takk til mod for at de reagerte så rask på personangrep.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Du har forresten mye sinne knyttet til saken og hvis noen individer velger og ikke vaksinere seg, så må det være greit fordi 75% og over det velger nemlig å gjøre det. Så la oss ikke krangle, men la oss leve i harmoni og bli kvitt din negative energi ^^
Vis hele sitatet...
Synes du det er forsvarlig at du forfekter vaksinemotstand med slike argumenter, når du åpenbart ikke aner hva du snakker om og konsekvensene er potensielt katastrofale? Hvor høy andel immune man må ha for å holde sykdommer i sjakk – kalt flokkimmunitetsterskelen – varierer fra sykdom til sykdom, men jevnt over ligger det på 80-90 prosent. Dine 75 prosent er derfor ikke tilstrekkelig, og det at du avstår fra vaksiner fører direkte til en risikoøkning for de som av forskjellige grunner ikke kan ta vaksiner. Du kan stå og rope på individualisme så mye du vil, men når uskyldige barn med immunforstyrrelser dør av meslinger som en direkte konsekvens av at du ikke har lyst til å vaksinere deg, så opptrer du fordømt egoistisk og direkte forkastelig.
Sist endret av Provo; 22. november 2011 kl. 18:43.
Individualisme er ikke ensbetydende med "min sannhet er like mye verd som din".

Jeg har vært i debatt med vaksinemotstandere en stund og skjønner godt de som reagerer med irritasjon, men jeg har samtidig skjønt at det ikke nytter å hisse seg opp. Den beste måten å tilnærme seg dette temaet på er å holde seg saklig, men jeg skal være den første til å innrømme at det av og til er vanskelig.

Særlig når homeopater som Lystad sier rett ut at hun er villig til å ofre de "svake" i samfunnet for at hun skal kunne leve ut sin demokratiske rett til å ha sin egen sannhet.

Vaksiner er frivillig i Norge og slik skal det være - tvangsvaksinering bør kun forekomme i helt prekære situasjoner som verdensomspennende pandemier med meget dødelige influensavirus ala. Spanskesyken.

Vi har god vaksinedekning i Norge - vi ligger på 95% for de fleste vaksinene og det store flertallet av de som ikke er vaksinert er tilflyttere som ikke har fått vaksinene i hjemlandet. De som ikke tar vaksiner av ideologiske grunner er en helt marginal gruppe og slik håper jeg virkelig at det fortsetter å være.

HPV-vaksinen ble innført for 2 år siden og selv om dette er en helt ny vaksine har man nå en vaksinedekning på rundt 80%, det er meget gode tall med tanke på at det foregått en opphisset offentlig debatt rundt innføringen. De lengste studiene på HPV-vaksinen har nå gått i 11-12 år og det ser meget lovende ut.

Vaksinemotstanderne når ikke igjennom til det store flertallet av befolkningen - enda. Men det handler om holdninger og vi må være på vakt for at slik ubegrunnet fryktpropaganda som noen sprer ikke får fotfeste.

For alle science-geeks der ute vil jeg anbefale denne videoen som omhandler immunforsvaret i et evolusjonsperspektiv, hvordan vaksiner virker og hvorfor de er viktige. Litt avansert, men presentert på en forståelig måte.

http://www.youtube.com/watch?v=afm3v...yer_embedded#!
Interessant.

Men dette likte jeg ikke:
"The Government says the changes will deliver savings of $209.1 million over four years."

Er dette et sparetiltak ?

Foreldre som ikke vaksinerer barna sine kommer fra alle samfunnslag, men det er likevel noen trender. De mest konspiratorisk anlagte vil jo se på dette som en bekreftelse på at noe er galt og farlig med vaksinene - hvorfor må de betale folk for å ta den hvis de skal være så bra for deg?!

Andre er nok allerede skeptiske til leger og offentlig helsevesen og dette kan dytte dem lengre fra disse tilbudene, som igjen kan føre til at barna deres får et dårligere helsetilbud.
Sparetiltakene kommer nok fordi de slipper å håndtere alvorlig syke unger på sykehus ol, ikke fordi de slipper å utbetale støttepengene.
Godt poeng.

To uker på en intensivavdeling for et spedbarn med kikhoste koster sannsynligvis like mye som å vaksinere et helt barnekull i en middels stor by.
Yepp, jeg ser ikke samfunnsøkonomien i å ikke vaksinere noen få da.

Om man hater vaksiner så mye så er det jo bare å flytte til sibir, der er all friheten fra vaksiner som man trenger.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av jacwah Vis innlegg
Og til alle dere som er i mot vaksinemotstandere, så håper jeg ihvertfall at noen av dere støtter prinsippet om individualisme og liberalisme
Vis hele sitatet...
Liberalisme og individualisme er da ikke ensbetydende med anti-vitenskapelig vissvass og løgnpropaganda?

Sitat av Herz Vis innlegg
Jeg har vært i debatt med vaksinemotstandere en stund og skjønner godt de som reagerer med irritasjon
Vis hele sitatet...
Det er samme greia med alternativere, klimanektere og kreasjonister også. Ekstremt frustrende å diskutere med folk som bare lyver og manipulerer fordi de ikke har støtte i fakta.
For alle del, dere skal få lov til å være individer som tar frie valg.
Men vær så snill og ikke la dette gå på helsa løs for andre mennesker fordi valget dere tok var basert på hva dere tror er riktig i stedet for å være basert på sunn fornuft og fakta.
Sitat av Detectable Vis innlegg
For alle del, dere skal få lov til å være individer som tar frie valg.
Men vær så snill og ikke la dette gå på helsa løs for andre mennesker fordi valget dere tok var basert på hva dere tror er riktig i stedet for å være basert på sunn fornuft og fakta.
Vis hele sitatet...
Skal man sause hummer og kanari inn i debatten så blir det veldig snodig å avstå fra vaksinering utifra et individualisme/liberalisme-tankesett all den tid man løper til det kollektivt finansierte helsevesenet (her i Norge, altså) man påløper seg en sykdom og dermed påfører oss som "agerer i flokk" kostnader (i form av krav til helsevesen, men også smitterisiko).

Det er vel ikke så mye individualisme som det er egoisme - men det siste er min helt personlige (og individuelle :-) ) mening.
Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
Voldsomt så mye hets TS fikk bare fordi han er kritisk til legemiddelindustrien. Om dere vil ha i dere giften, så vær så god. Men hold dere for gode til å hetse de som er kritiske til det.

Ironisk nok er "skeptikere" aldri skeptiske til det mainstreamvitenskap og privat finansierte korporasjoner serverer de.
Vis hele sitatet...
Jo, det er vi. All ny forskning blir grundig gått etter i sømmene for å etterprøve resultatene. Nå har du i minst to forskjellige tråder her på nFF vist at du ikke besitter noe som helst kunnskap om hvordan vitenskapen drives...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jo, det er vi. All ny forskning blir grundig gått etter i sømmene for å etterprøve resultatene. Nå har du i minst to forskjellige tråder her på nFF vist at du ikke besitter noe som helst kunnskap om hvordan vitenskapen drives...
Vis hele sitatet...
Skulle nettopp referere til tråden du tenkte på! Helt utrolig at noen enda påstår at vitenskapen ikke tar store hensyn til at den kan være feil.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Dette burde vært en sak for barnevernet!
Vis hele sitatet...
på hvilket grunlag mener du det? å hva mener du at barnevernet skal gjøre a?
Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
Voldsomt så mye hets TS fikk bare fordi han er kritisk til legemiddelindustrien. Om dere vil ha i dere giften, så vær så god. Men hold dere for gode til å hetse de som er kritiske til det.
Vis hele sitatet...
Han er ikke kritisk, men hjernevasket.

Ironisk nok er "skeptikere" aldri skeptiske til det mainstreamvitenskap og privat finansierte korporasjoner serverer de.
Vis hele sitatet...
Du skjønner ikke hva "skeptisk" betyr. En skeptiker ser på fakta. TS gjør ikke det. At virkelige skeptikere forholder seg saklig og rasjonelt til vitenskapen kommer av at fakta viser at det er riktig.
Det er vel en slags ansvarsfraskrivelse for dem å vaksinere broren din, om du forstår hva jeg mener. Og som vi alle vet må noen ta ansvaret, og tror ikke broren din kommer utenom vaksinen. Hva er så galt med det egentlig? Det er jo bare tøft å vite at du har noe i kroppen som gjør at enkelte sykdommer/virus osv. preller av. Superman, man.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Jeg bestemmer selv hva mitt siste ord blir i denne diskusjonen og det blir dette Siden du åpenbart ikke helt vet hva individualisme er så skal jeg forklare det for deg. sistnevnte livsfilosofi vil si at man tar større hensyn til individet enn til fellesskapet. Det du snakker om og står for kalles kollektivisme.

Du har forresten mye sinne knyttet til saken og hvis noen individer velger og ikke vaksinere seg, så må det være greit fordi 75% og over det velger nemlig å gjøre det. Så la oss ikke krangle, men la oss leve i harmoni og bli kvitt din negative energi ^^
Vis hele sitatet...
Kritisk tenking er fint... Men det innebærer at man faktisk undersøker ting selv, eller tar visse ting for gitt fordi det er allment akseptert (da det ikke er mulig for alle å undersøke alt). Å nekte å delta i en diskusjon fordi man ikke liker å bli motsagt faller inn i samme kategori etter min mening.

Men det er greit. Da får "kollektivister" immunisere oss selv og våre barn, mens "individualister" lar være, så får vi se hvilke gener som finnes i størst omfang om 200 år.

Jeg er ganske sikker på at det ligger en Darwin-award og lurer her et eller annet sted...
Sist endret av Orph; 28. desember 2011 kl. 18:50.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Orph Vis innlegg
Da får "kollektivister" immunisere oss selv og våre barn, mens "individualister" lar være, så får vi se hvilke gener som finnes i størst omfang om 200 år.
Vis hele sitatet...
Problemet er at hvis store deler av befolkningen ikke vaksinerer seg så vil vaksinen ha dårligere effekt. De som velger å ikke vaksinere seg kan altså anses for å være drapsmenn.