Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 7486
Hvorfor er det primitivt å sette pris på ting? Jeg må innrømme jeg synes det er mye verre å ta ting for gitt, som jeg føler vi gjør for ofte. I den bordbønn-ideen min tenker jeg som nevnt ikke at man skal bøye seg for noen høyere makter, bare kjenne litt på den følelsen du sier du opplever når du spiser deg mett. Alt for mye av tida vår går med til å tenke på at ting ikke er bra nok, jeg syns at vi bør lære så tidlig som mulig å sette pris på det som faktisk er bra også.

Godt poeng ang. skyldfølelse, det var et skudd i siden på "sekulær-bordbønn"-tanken min.
Vis hele sitatet...
Det er en god tanke, å vise at man er takknemlig for å ha mat på bordet. Jeg er på ingen måte kristen, jeg kan åpent si at jeg er en ateist, selv om det har blitt et veldig negativt ladet ord om årene. Jeg skjønner fortsatt ikke hvem man skal takke maten for da. Er det bonden som har dyrket, er det firmaet som har fraktet, er det fjordland som har tilbredt eller er det kokken som har varmet opp?
Sitat av stekepanne Vis innlegg
Hvorfor er det primitivt å sette pris på ting? Jeg må innrømme jeg synes det er mye verre å ta ting for gitt, som jeg føler vi gjør for ofte. I den bordbønn-ideen min tenker jeg som nevnt ikke at man skal bøye seg for noen høyere makter, bare kjenne litt på den følelsen du sier du opplever når du spiser deg mett. Alt for mye av tida vår går med til å tenke på at ting ikke er bra nok, jeg syns at vi bør lære så tidlig som mulig å sette pris på det som faktisk er bra også.

Godt poeng ang. skyldfølelse, det var et skudd i siden på "sekulær-bordbønn"-tanken min.
Vis hele sitatet...
Det er primitivt å sette pris på ting man ikke forstår hvorfor man skal prisgi. Noe de fleste barn ikke gjør, de har heler ikke innsikten i hva de vil si å skaffe maten som ligger på bordet. Lettere for noen enn for andre, og mange går kanskje et helt liv uten å tenke stort over det, men men. Hva jeg mener, lær å vær takknemlig igjennom erfaring og ikke ærefrykt!
Ingen bønn i skoletid, er ikke dette åpenbart? Det strider i mot seperasjonen av stat og religion-skole og religion. Så lenge det er på en public-skole, burde selvsagt det ikke være bønn tid!! Da tvinger man jo på folk, sin religion. Ser ikke hvordan noen kan mene noe annet, sorry.
Syntes dere om dette da?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=557905

Hijab som Politiuniform
synes det er helt greit at man får bruke hijab som politiuniform, sålenge det er lett gjenkjennelig at det er politi.

de damene på bildet så ikke veldig skarpe ut menmen...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har ikke noe imot Hijab. Det er dem sin kultur, og det har jeg ingen ting imot, så lenge ikke de som ikke vil ha det, må gå med det. Hvorfor skulel jeg bry meg med hva dem har på hue, så lenge jeg ser det er politi, og klesplagget ikke hindrer dem i sin jobb?
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Unifor burde være nøytralt, sånn som du tenker er ikke feil, men det kan komme opp ting på jobben som ikke hadde kommet opp hvis ikke hadde hatt hijab.
F.eks om en gutt ser henne på gata så tenker han sikkert, muslim dame som sikkert ikke kan så bra norsk, og vil finne på noe kødd. Det er nesten garantert.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Unifor burde være nøytralt, sånn som du tenker er ikke feil, men det kan komme opp ting på jobben som ikke hadde kommet opp hvis ikke hadde hatt hijab.
F.eks om en gutt ser henne på gata så tenker han sikkert, muslim dame som sikkert ikke kan så bra norsk, og vil finne på noe kødd. Det er nesten garantert.
Vis hele sitatet...


edit: Flytta innlegget mitt til riktig tråd.
Sist endret av Mr. Meow; 17. april 2009 kl. 16:26.
Er egentlig litt redde for religiøse personer jeg.
"William, din hedning, du er alt for trangsynt! Selvsagt finnes gud"
"Neinei, Fritzl er nok en fin fyr, men djevelen har besatt ham"
"...og jeg synes det er fint å tenke på at gud alltid passer på meg og at jeg aldri skal dø"

Og hvis jeg i tillegg skal begynne å krangle med folk daglig på grunn av en dagbønn... da blir det månelyst.
Her har dere en genial video som viser hvordan enkelte oppfører seg: (Som oftest hardcore-religiøse. Ikke mange av dem i Norge.)

http://www.randi.org/site/index.php/...indedness.html
Tror de i politiet som da er muslimer klarer og være proffesjonelle nok til og ikke blande religion med jobben, som andre personer ikke blander SINE privatliv med jobben. Hvis ikke har de ikke noe og gjøre i den norske politistyrken og gjøre iallefall.
Jeg orker ikke å lese alle andre innlegg på denne tråden, og tar ikke hensyn til det som tidligere er sagt;

personlig synes jeg at bordbønn er en fin skikk i barneskole. Om det ikke nødvendigvis er for den religiøse biten, så handler det om at vi skal være takknemlige for det vi har. Husker at vi alltid hadde en "mat-bønn-sang" om en Undulat eller noe, dette er ikke noe kristent værs, men det er en påminnelse om hvor bra vi har det, og at vi skal være glade for at vi er hvor vi er
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bordvers ≠ Bordbønn

Jeg tror nok at bordvers/matsang fremdeles praktiseres i barneskolen.