Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  318 28051
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hm.. Mulig jeg får prøve igjen!
Hehe, i nord? Er i trondheim nå jeg da:/
Jeg er en(da) noob når det gjelder "eksplosiver" og diverse annet så det eneste jeg skal foreta meg er og lage ett par KNSU røykbomber og noe flash, ikke noe spektakulært men moro allikevel.

Vel, en plass må man starte.
Og much respect for det, Zolantor.
Er mye bedre med folk som innrømmer at de er uerfarne enn kids som nettopp har lest på roguesci og skal "LAGE HNIW ASZ!"
Jeg tenkte jeg skulle lage noen 3" ball shell jeg og i år. Det blir kanskje noen svære cylinder bomber og. Jeg har noen rør liggende som jeg skal skyte fra, det er ca 2cm tykkelse i dem så det for holde.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Har funnet meg ett digert papprør på 5" ID ca... Frister forsterke den med kraftpapir og skyte opp en salutt fra helvette
Jeg og brainiac kommer nok til å smelle av en del APAN og et par ANFO salutter på et stort åpent område i skogen. Det lyder godt med litt salutter på nyttårsaften

Jeg kommer nok også til å prøve meg på et par 4" sylindershells (kun TT isåfall) ettersom jeg allerede har en ferdig 4x4" rack stående. Jeg får besøk av en del venner denne dagen av personer som selv tar med kommersielt fyrverkeri, så selv slipper jeg å kjøpe noe som helst i år - penger tjent
I tillegg til røykbomber tenker jeg på å lage en del thermite også, muligens noe mer hvis jeg bestiller flere kjemikalier før nyttår.
Very Important Pyrotechnician
Kom akkurat inn, var ute å hadde "natt-test" på noen quickmatch rør jeg kjøpte fra pyrodirect. Litt dyrt, men utrolig lettvint, dessuten er det et lag med vokspapir som beskytter mot vann. Bare å tre inn 2-3 blackmatch lunter og det er klart til bruk.
Har ikke posta noe her inne siste året men da det nærmer seg nyttår har jeg et par prosjekter på gang! Her er bilde av noen 3 tommers sylindriske luftbomber, KP blå og røde.

http://www.pyrobin.com/files/img_0363s.jpg

Flere blir laget fortløpende hehe.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Ser ut som godt håndtverk det der!

Viktig å crossmatche den hvite plastlunten grundig i begge ender, den tar ikke fyr særlig lett, og det er veldig lite gnister som kommer ut når den brenner igjennom.

Jeg legger siste hånd på verket om dagen, og venter på at et lass med 1" willowkometer skal tørke.
Noen av dem er klare, mens enkelte er helt myke fortsatt, 1 uke etter produksjon... Driven in!
Har skrapt litt i overflaten på dem nå, det pleier å hjelpe.
Prøvde en ny måte for pasting av bombene i år, i stedet for en halv diameter papir i endene bruker jeg en hel diameter, det skal visst kunne forbedre symmetrien på sprengningene men vi får se. Ulempen er at det bygger mer rundt lunta.

Den lunta jeg bruker brenner tregt, bruker kun 2,5 cm effektiv lunte for ca 4 sek forsinkelse. Jeg har faktisk slutta å crossmatche på innsiden av luftbombene. I stedet kapper jeg lunta i 45 grd og trer et lite papprør utenpå lunta og mot midten av bomba. Dette fyller jeg med finkorna svartkrutt og tetter enden med maskeringstape så kruttet holder kontakt med lunteenden. Skal visst være like sikkert som crossmatch, alle har iallfall funka fint hittil. På utsida splitter jeg derimot lunta og setter i cross match. Opplevde noen duds før da jeg prøvde å crossmatche denne lunta ved gjennomhulling, det er trolig ganske tynn kruttkjerne i disse samt et tykt tjærebelegg!
Har ikke testa den jeg fikk i fjor enda men skal gjøre noen forsøk med den også.

Syns å ha hørt at en kan bruke en varmeovn stilt på 50 grd på stjerner som er håpløst "driven in" men da bør det skje på avstand siden det er risikabelt! Helst ikke i kjøkkenovnen hehe.
Very Important Pyrotechnician
Apropos å lage hull for crossmatch, så kjøpte jeg noen piercing nåler som jeg hadde tenkt å prøve. De er laget akkurat som en vanlig sprøytespiss, og skjærer et rent hull uten å kline tjæren ut, i teorien da. Har ikke fått laget meg et skaft til disse ennå, så jeg blir også å satse på splitt-metoden.
Det blir vel for det meste demontering av batterier.
Skal også lage røykbomber, er gøy å røyklegge store områder (får håpe det ikke blir for mye )
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Pyro Thomas: Er det lunte fra Pyrosmåland du bruker?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Er kanskje litt ufint å svare for andre, men jeg er villig til å vedde en åtter på at den lunten kommer derfra, eller i det minste er tilsvarende.
Hvit plastbelagt tjærelunte, selges som militær lunte hos Avab CAC.

Den har en veldig liten kruttkjerne, så slumsing med crossmatch eller priming kan få kjedelige følger.
Om man stikker den, er det fort gjort å bomme på kjernen, så den metoden hadde jeg ikke valgt til denne lunten.
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Det blir vel for det meste demontering av batterier.
Skal også lage røykbomber, er gøy å røyklegge store områder (får håpe det ikke blir for mye )
Vis hele sitatet...
Husk at det er lurt og vite hva du gjør når du "demonterer" batterier fra fyrverkeri levarandører.
Mye skummelt oppi der, Utrolig mange som har mistet kroppsdeler av det.

+ Du har vell lyst til og skrive ETTER nyttårs aften hva du har gjort og?
Vanskelig og skrive etter nyttårs aften, vis du har demontert fyrverkeri, og det går galt.
Det inneholder mange ganger giftige saker i tillegg til ustabile klorater.

En av de giftige nitratene er feks. bariumnitrat.
Sitat av ThomasJensen Vis innlegg
Husk at det er lurt og vite hva du gjør når du "demonterer" batterier fra fyrverkeri levarandører.
Mye skummelt oppi der, Utrolig mange som har mistet kroppsdeler av det.

+ Du har vell lyst til og skrive ETTER nyttårs aften hva du har gjort og?
Vanskelig og skrive etter nyttårs aften, vis du har demontert fyrverkeri, og det går galt.
Vis hele sitatet...
Er forsiktig, bruker lange lunter og masse tape!

Sitat av NitroFis
Det inneholder mange ganger giftige saker i tillegg til ustabile klorater.

En av de giftige nitratene er feks. bariumnitrat.
Vis hele sitatet...
Har ikke tenkt å demontere de HELT. Bare sånn at jeg får skilt kula fra resten.
jeg går på kjemiprosess linja så jeg vet liksom det at det er ikke lurt å sniffe inn diverse gasser eller putte fingrene i munnen etter å ha tatt på det.
Spørs jo litt hva du tenker på som kula da, er det små batterier og "kula" er en stjerne så har du jo faktisk demontert det helt, og tenker du på større batterier som har luftbomber i så sitter du jo igjen med løse luftbomber og er egentlig ikke langt unna å demontere helt...

Menmen, bruk hansker,støvmaske, briller (gjerne beskyttelses visir), labb frak eller annet som ikke brenner godt... også ta ett og ett batteri av gangen, dumt å ha 5 batterier stående i nærheten vist det først smeller....
Sitat av PyroSarp Vis innlegg
Spørs jo litt hva du tenker på som kula da, er det små batterier og "kula" er en stjerne så har du jo faktisk demontert det helt, og tenker du på større batterier som har luftbomber i så sitter du jo igjen med løse luftbomber og er egentlig ikke langt unna å demontere helt...

Menmen, bruk hansker,støvmaske, briller (gjerne beskyttelses visir), labb frak eller annet som ikke brenner godt... også ta ett og ett batteri av gangen, dumt å ha 5 batterier stående i nærheten vist det først smeller....
Vis hele sitatet...
Med "kula" så mente jeg stjerna inni en sylinder på batteriet, jeg tenkte på små batterier (holder lenge for meg). med å demontere det helt mente jeg å ta ut pulveret inni stjerna. (noe jeg ikke skal gjøre)
Gjorde det ifjor og det gikk veldig greit da.
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Pyro Thomas: Er det lunte fra Pyrosmåland du bruker?
Vis hele sitatet...
Lunta er ikke kjøpt fra stedet du nevner men er ikke usannsynlig det er den samme typen, passer til beskrivelsen.

Tror dette er såkalt sprengningslunte som blir brukt til god gammel avfyring av sprengladninger. Sleit som sagt litt med crossmatching av denne men mener den er ganske pålitelig med metoden jeg bruker nå. Tror uansett jeg vil gå over til en annen type lunte etterhvert, er vanskelig å time bombene særlig under 4 sek siden lengden blir veldig kort.
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Med "kula" så mente jeg stjerna inni en sylinder på batteriet, jeg tenkte på små batterier (holder lenge for meg). med å demontere det helt mente jeg å ta ut pulveret inni stjerna. (noe jeg ikke skal gjøre)
Gjorde det ifjor og det gikk veldig greit da.
Vis hele sitatet...
og hva mener du med stjerne? stjerner er lyseffekter, glitter og stas, og de ligger med "pulveret" inni sylinderen.

Her kan du se litt av oppbygningen av airbombs og batterier mm,.
De kulene som ligger inni effekthylsen på det bildet er stjerner.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvis noen er ute etter kraftige smell til nyttår funker det å ta ut effekthylsen i "happy spring" og liknende, ta ut utskytningsladningen, snu hylsen på hodet, legge utskytningsladningen oppå der igjen, putte oppi lunta, dekke litt til, så gnister fra lunten ikkje antenner kruttet som antenner hylsen.
Smeller ganske bra!

Dette anbefales dog ikkje da det innebærer så mange farer på alle mulige måter at de ikke engang kan listes opp..
alt fra avblåste lemmer til store branner grunnet stjerner som ligger og brenner på bakken.
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Er forsiktig, bruker lange lunter og masse tape!



Har ikke tenkt å demontere de HELT. Bare sånn at jeg får skilt kula fra resten.
jeg går på kjemiprosess linja så jeg vet liksom det at det er ikke lurt å sniffe inn diverse gasser eller putte fingrene i munnen etter å ha tatt på det.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne få lov til å fortelle deg at bariumnitrat ikke trenger å gå via førdøyelses-systemet for å forgifte deg.
Det absorberes nemlig opp i huden din uansett.
Jeg bruker liksom hansker -.-

EDIT: jeg mente effekthylser, Heggi
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Er forsiktig, bruker lange lunter og masse tape!

Vis hele sitatet...
Herregud!
Det er ikke detonasjonen som er farligst, det er blandinga!
F.eks når du skal blande stoffene, jeg tviler på at du bruker diaper metoden?

Vedder på at du kaster det oppi en skål, og knuser det i en morter, og hamrer det nedi ett rør.
Jeg tror ikke han tar til seg informasjonen, folks, og da er det like så greit å la han lære av egne feil. Det funker i det minste.
Sitat av ThomasJensen Vis innlegg
Herregud!
Det er ikke detonasjonen som er farligst, det er blandinga!
F.eks når du skal blande stoffene, jeg tviler på at du bruker diaper metoden?

Vedder på at du kaster det oppi en skål, og knuser det i en morter, og hamrer det nedi ett rør.
Vis hele sitatet...
Off trodde ikke det skulle bli så tungvindt å si at jeg tar fra hverandre hylsene i et batteri og kanskje noen få effekthylser.

Bare fordi jeg er ny her på forumet så betyr ikke det at jeg ikke har vett. Jeg er liksom ikke den typen som blander sammen en haug med kjemikalier uten å vite hva som skjer, bare for å håpe at det kommer et stort smell av det. Og Rørbomber er unødvendig og høres dødens farlig ut.

Hvis diaper metoden er trygg så vil jeg gjerne lære om den.

Men jeg synes folk skal slutte å ramse opp ditt og datt om sikkerhet, fordi jeg er ikke så farlig som noen vil ha det til.

Jeg føler jeg ødela tråden litt med denne diskusjonen og at det ble litt off-topic, unnskyld.

EDIT: til Bjølg: jeg vil gjerne lære før jeg prøver.
Dwerg; du kan ikke ta kritikk og advarsler som utstøting. Ingen her har som formål å rakke ned på deg, og advarsler er ment kun for hjelpens skyld. Du virket krass i dine tidligere innlegg, og avfeide disse advarslene som lavstående idioti, noe som selvfølgelig oppfattes negativt av andre forum-medlemmer. Selvfølgelig, hvis du føler deg lite velkommen vil jeg på vegne av WiP beklage dette, og gjøre det klart at dette ikke var intensjonen.

edit: ser nå med nøyere lesning at det var rimelig skarp kritikk fra begge sider, noe som ei heller er akseptert. Vi lar denn diskusjonen ligge nå, og fortsetter trådens opprinnelige formål.
Sitat av ThomasJensen
Vedder på at du kaster det oppi en skål, og knuser det i en morter, og hamrer det nedi ett rør.
Vis hele sitatet...
det var bare dette som gjorde meg litt sur fordi jeg har ikke engang antydet det.

Jeg reagerte kanskje litt feil på advarslene og kritikken, men nå lar vi det ligge og jeg vil si jeg har lært litt av det.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og demontere fyrværkeri er litt motsigende til det du skrev i en annen tråd

Sitat av Dwerg Vis innlegg
jeg er ganske sikker på hva jeg driver med og hvordan jeg håndterer eksplosiver.

Det viktigste er å vite hva kjemikaliene du skal bruke gjør, sånn sikkerhetsmessig.
Vis hele sitatet...
Og dette :
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Har ikke tenkt å demontere de HELT. Bare sånn at jeg får skilt kula fra resten.
jeg går på kjemiprosess linja så jeg vet liksom det at det er ikke lurt å sniffe inn diverse gasser eller putte fingrene i munnen etter å ha tatt på det.
Vis hele sitatet...
Og åpne shells, og ta stjærnene, virker som komplett demontering for meg. Du skiller komponentene som blir satt sammen under konstruskjonen av ett shell.

Anngående Kjemi og prosess, så har ikke slikt noe og si.
Jeg og min storesøster har 5 år forskjell på kjemi i skolen, men hu spørr meg stadig om hjelp til kjemileksene.
Btw med forskjell mener jeg hu er den som har de 5 ekstra årene.

Skole eller ikke skole... Alt kommer ann på hvor mye man har lest.
Sitat av Dwerg Vis innlegg

Hvis diaper metoden er trygg så vil jeg gjerne lære om den.

Vis hele sitatet...

http://www.pyroguide.com/index.php?title=Diaper_method

Enkelt fortalt.

Du veier opp det du skal bruke av stoffer, legger det forsiktig ned i riktig rekkefølge i midten av ett papir.
Også vipper du kantene opp på alle sidene av papiret.
MANGE filmer på youtube
Søk på " How to make flash powder " eller noe sånnt. Man bruker Alltid diaper metoden til flash, da det er ekstremt sensetivt.

Hvor lenge du skal gjøre det får du bare teste og lese deg frem til, men vis du skal lage KNO3/S/Al flash, tror jeg 20minutter skal funke fint.
Åja, den metoden.
Visste om den, men visste ikke hva den hette
Very Important Pyrotechnician
Min første 6" er nå mer eller mindre klar. TT+ 10% alu, KP burst og 14 lag papir (puh..)

Gjorde også klar 5 av de hvite små Limte de i sammen tomme, og skal fylle på godsakene i gjennom det hullet, legger så en teip på og et par lag med papir.
Pene shells, Snøfokk! Regner med kameraet er klart på selve aftenen?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Min første 6" er nå mer eller mindre klar. TT+ 10% alu, KP burst og 14 lag papir (puh..)

Gjorde også klar 5 av de hvite små Limte de i sammen tomme, og skal fylle på godsakene i gjennom det hullet, legger så en teip på og et par lag med papir.
Vis hele sitatet...
Ser nydelig ut snøfokk!
Endelig et skikkelig innlegg igjen

Ser ut som kjempebra arbeid, men jeg stusser litt på timefusen på insiden av det plastshellet. Hva slags time-fuse er det? Det ser ut som visco coatet med BP? Flammen skal for best symetri nå fram til midten av shellet før det når burstchargen. Kan jo hende du har tenkt over det og satt et quickmatchrør utenpå etterpå. Ellers så kan det jo være noe annet enn det jeg trodde det var hehe
Very Important Pyrotechnician
Plastshellet er 3" salutt, så jeg regner med symetrien ikke spiller noen nevneverdig rolle der. Stemmer det er Visco med litt BP for å få litt fart på sakene. For forsinkelse har jeg brukt aluteip.
På 6" brukte jeg vanlig tidslunte med quickmatchrør.
kjempe bra jobbet snøfokk , ligger mye arbeid bak et så bra resultat , gleder meg til å få så film hverfall
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Plastshellet er 3" salutt, så jeg regner med symetrien ikke spiller noen nevneverdig rolle der. Stemmer det er Visco med litt BP for å få litt fart på sakene. For forsinkelse har jeg brukt aluteip.
På 6" brukte jeg vanlig tidslunte med quickmatchrør.
Vis hele sitatet...

åja! Sorry

Er det titan som ligger i et lager i skallet?
Very Important Pyrotechnician
Jepp, titan. Det var en her som sa det var lurt å lime det på innsiden av skallet. Jeg bare smurte ut litt trelim og fylte på en skje og ristet.

Film blir det, sannsynligvis om ikke så lenge. Jeg må teste den storingen før nyttår for å se hvordan jeg ligger an med break. Skal bygge to-tre til og har ikke lyst på total fiasko på nyttårsaften...
Hvis kjemikaliene kommer i tide skal jeg også lage en del zinkitt. Så totalt kommer det til å bli thermite, zinkitt og røykbomber. Pluss batterier, grisehyl og andre ting som man kan kjøpe.
Very Important Pyrotechnician
Rapport fra 6'ern: det gikk ikke så bra som jeg håpet. Det ble en KP-salutt, og 98% av stjernene ble pulverisert. Av en eller annen grunn holdt jeg kameraet for høyt, så det er ingenting å legge ut heller. Det som var planen nå er mindre papir, samt en liten justering på tidslunten. El-tenner, lift og en komet jeg hadde limt på funket veldig bra. Driver å lager tre nye nå og vurderer å legge på 10 lag med tynnere papir på den ene og 10 lag med litt tykkere på den andre, og den tredje blir en plastshell med BP + booster.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ah høres kjipt ut når en 6'er ikke funker som den skal
Jeg hadde søkt etter statlig støtte etter det...
Very Important Pyrotechnician
Mhm, jeg var "herdet" i uflaks fra helga, så jeg tok det ikke så tungt. Prøvde å lage raketter som jeg hadde fått til å virke perfekt før. Resultatat var fire stykk cato
må virkelig si at jeg føler med deg snøfokk, tror til å med at hele nyttår hadde blitt ødelagt hvis de hadde skjedd med meg :/ men de er jo feil vi lærer av 8) ,
har selv hatt en kjempe god dag i dag , gjorde en liten test med å coate en god del puffet ris med Bp og flash-(mg/al:Kno3 flash ) funket fjell
de er helt coata med bp-flash mix-en ikke en liten flekk på de som de ikke er noe på (ja til ogmed inni er de helt coata). brant veldig bra også

så har jeg fått til å rulle stjerner for første gang har ikke lagt sjelen i å prøve å lage før da heller, men de ble helt runde å fine stjerner , brukte crysanthemum 6 mix å hadde sagogryn som kjerne ,sprayet med 75%etanol og 25% vann .har bare brukt kuttede å pumpede stjerner før så de skal bli litt kult med runde heller ,
hehe ja de ble en del men som sagt jeg er glad i dag .
Jeg hadde tenkt å sende opp noen hjemmelaga raketter, men nå får man 7000 i bot for å sende opp raketter med styrepinner =/
Så har jeg noen raketter fra i fjor og...
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
7000 kroner i bot! :O
Jeg holder meg til lovelig fyrverkeri!

Søkte på det nå og fant noen artikler om det:

”Ser politiet at du tenner på en rakett med styrepinne, må du ut med 7.000 kroner!”

”Politiet lover å slå hardt ned på forbudet mot å skyte opp raketter med styringspinne som ble innført 15. oktober i år.”

Kilder:
http://www3.nrk.no/nyheter/distrikt/...ells/1.6351627
http://www.an.no/nyheter/article3987420.ece
http://www.aftenbladet.no/lokalt/962..._hjelper.htmlv (Legg også merke til videoen på toppen av denne artikkelen!)

Btw.
Skal feire det nye året sammens med Didrik147 her inne
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Oi! 7000 er mye! En Pro EX-F1 får man får så mye.
NitroFis bør være forsiktig med hvor han fyrer opp rakettene sine

PS. Jeg liker ikke plumbo... Eller, det funker jo dritbra til og åpne tette avløp!
Gjelder loven for hjemmelagde raketter?

Plumbo bomber er livsfarlige!!! Har aldri prøvd men noe sier meg liksom at jeg ikke skal sprenge en flaske med etsende stoff...

Effektbatterier er jo fortsatt gøy, jeg klarer meg lenge uten en rakett
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Gjelder loven for hjemmelagde raketter?
Vis hele sitatet...
”Ser politiet at du tenner på en rakett med styrepinne, må du ut med 7.000 kroner!”

”Politiet lover å slå hardt ned på forbudet mot å skyte opp raketter med styringspinne som ble innført 15. oktober i år.”

Tipper de driter i om den er hjemmelaget, har den pinne, får du bot.
Om de ser den er hjemmelaget vil du vel få værre straff, for det er i tilleg ulovlig å produsere fyrverkeri.
Sitat av Heggi:) Vis innlegg
”Ser politiet at du tenner på en rakett med styrepinne, må du ut med 7.000 kroner!”

”Politiet lover å slå hardt ned på forbudet mot å skyte opp raketter med styringspinne som ble innført 15. oktober i år.”

Tipper de driter i om den er hjemmelaget, har den pinne, får du bot.
Om de ser den er hjemmelaget vil du vel få værre straff, for det er i tilleg ulovlig å produsere fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
Da er det jo bare knekke styrepinnen og lime på noen finner xD (var ment som en spøk)

Men jeg har uansett ikke raketter Kanskje kommer det bedre batterier?