Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 13720
Sitat av A-H Vis innlegg
Jeg vet at det ikke er en lov, og derfor ikke kan bli straffet, men det burde jo vert konsekvenser for det..?
Vis hele sitatet...
Ingen sier at det ikke kan bli straffet. Du kan for eksempel bli utestengt fra butikken, om eieren finner det for godt.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
I et slikt tilfelle hadde eg bedt han holde meg om han meinte han hadde grunnlag for det, og bare gått min veg. Det er faktisk ikkje lov å krevje å få ransake tilfeldige personer. Ikkje ein gong politiet har lov til det - langt mindre ein privatperson.
Vis hele sitatet...
Når du går inn i en butikk dvs ett privat sted, så gir du vel netopp slipp på en slik rett. Akkurat som på klubber osv hvor de har lov til å ransake deg når du går inn. Du kan stå på retten din om å ikke bli ransaka, men da har du heller ingen rett til å gå inn på stedet.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Avslutte en diskusjon med EOD blir i mine øyne litt feil.
...
Men det er ingen lov mot å spørre pent, dersom man rimelig sikre bevis.
Vis hele sitatet...
EOD fordi jeg begynner å gjenta meg selv til det kjedsommelige, og så var det med forbehold dersom jeg fikk direkte tilsvar.

Du har helt rett. De butikkansatte kan spørre om hva som helst, og gjerne på en pen måte. Men samtidig må man akseptere et nei til svar, hvis man vil ransake noen. Har man sikre bevis, kan man anholde butikktyven.
Sitat av Restyle Vis innlegg
...
Jeg mener iallefall, at vi bør kunne stoppe personer vi med garantert sikkerhet har sett stjålet. Sier di nei: er det stort sett ikke annet vi kan gjøre enn å se tyvgodset løpe ut av utikken, og vente på en annmeldelse som med 90% sikkerhet blir hennlagt.
...
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått. Har du sett noen med garantert sikkerhet som har stjålet i butikken, så kan du anholde vedkommende (om nødvendig med makt). Da er det vel ingen som løper avgårde med tyvegods?

Tyvegodset får du tilbake når Politiet har vært der og ransaket vedkommende, og sikret eventuelle bevis.
Sitat av capidog Vis innlegg
Da har du misforstått. Har du sett noen med garantert sikkerhet som har stjålet i butikken, så kan du anholde vedkommende (om nødvendig med makt). Da er det vel ingen som løper avgårde med tyvegods?

Tyvegodset får du tilbake når Politiet har vært der og ransaket vedkommende, og sikret eventuelle bevis.
Vis hele sitatet...
Hvis man har tydelig bildet over tyveri på kamera, så holder det i enkelte tilfeller ikke som bevismaterialet. Dette er i mine øyne idiotisk, men slik fungerer det i Norge. I tillegg må vi, eller en kunde, vitne til at vi har sett hendelsen, i hvertfall er det slik i endel tilfeller. Og endel kunder er det faktisk ikke like greit å anholde. Men uansett: da er vi iallefall litt nærmere enighet.


Sitat av Myhre Vis innlegg
Ingen sier at det ikke kan bli straffet. Du kan for eksempel bli utestengt fra butikken, om eieren finner det for godt.
Vis hele sitatet...
Fun fact: det har vi faktisk ikke lov til. De største kjedene har iallefall ikke dette. Som capidog kort var inne på tidligere er butikker å regne som et offentlig området. Så for å utestenge en person må vi i teorien først anmelde en person å vente på en rettsbehandling før vi har lov til det. Og etter dette blir det som oftest opp til distriktsjefen å godkjenne dette, om rettsbehandlingen tar for lang tid eller ikke går igjennom. Butikksjefer står faktisk til en viss grad uten makt.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Hvis man har tydelig bildet over tyveri på kamera, så holder det i enkelte tilfeller ikke som bevismaterialet. Dette er i mine øyne idiotisk, men slik fungerer det i Norge. I tillegg må vi, eller en kunde, vitne til at vi har sett hendelsen, i hvertfall er det slik i endel tilfeller. Og endel kunder er det faktisk ikke like greit å anholde. Men uansett: da er vi iallefall litt nærmere enighet.
Vis hele sitatet...
Bevismateriale? Enten så du personen ta noe og spasere ut av butikken uten å betale for det, ellers så gjorde du det ikke. Er du sikker på at vedkommende har nasket bør du foreta en borgerarrest dersom h*n ikke vil samarbeide. Skulle det av en eller annen grunn være problematisk for deg å foreta en borgerarrest kan du også benytte deg av nødvergeparagrafen ved å frata vedkommende tyvgodset, selv om dette skulle ligge i en jakkelomme e.l. Har du sett personen naske vet du jo tross alt nøyaktig hvor tyvgodset ligger.

Dersom du er 99.% sikker på at en person har nasket kan du ikke foreta en borgerarrest, men du kan alltids be vedkommende om å bli med på bakrommet. Ved bruk av suggesjon og andre teknikker vil du nesten garantert få vedkommende med deg. Jeg har aldri opplevd at noen har sagt nei til meg ihvertfall, men så har jeg heller aldri stoppet noen som faktisk ikke hadde nasket.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Fun fact: det har vi faktisk ikke lov til. De største kjedene har iallefall ikke dette. Som capidog kort var inne på tidligere er butikker å regne som et offentlig området. Så for å utestenge en person må vi i teorien først anmelde en person å vente på en rettsbehandling før vi har lov til det. Og etter dette blir det som oftest opp til distriktsjefen å godkjenne dette, om rettsbehandlingen tar for lang tid eller ikke går igjennom. Butikksjefer står faktisk til en viss grad uten makt.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg aldri hørt om, hvilke kjeder mener du har disse interne reglene?
kjedelig streiting
Sitat av Restyle Vis innlegg
Fun fact: det har vi faktisk ikke lov til. De største kjedene har iallefall ikke dette. Som capidog kort var inne på tidligere er butikker å regne som et offentlig området. Så for å utestenge en person må vi i teorien først anmelde en person å vente på en rettsbehandling før vi har lov til det. Og etter dette blir det som oftest opp til distriktsjefen å godkjenne dette, om rettsbehandlingen tar for lang tid eller ikke går igjennom. Butikksjefer står faktisk til en viss grad uten makt.
Vis hele sitatet...
At butikker regnes som offentlig omerådet skulle jeg gjerne hatt en kilde på. Ble selv utestengt fra en rema1000 ta jeg var yngre... Og når tom parkeringsplassene til div butikker regnes som privat omerådet, så tviler jeg på at butikken er definert som offentlig. Noe som igjen betyr at de kan nekte hvem som helst adgang så lenge det ikke bryter med diskrimeringslover.