Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 13468
Nordmenn er de som får mest oljelitre igjen for timelønnen sin. Gjennomsnittlig bruker vi 3,5% ca av årsinntektene på drivstoff, noe som er ganske så lite.

I fremtiden kommer oljeprisene til å gå i været. Etterspørselen øker, oljelagrene minkes og den politiske viljen og nødvendigheten for alternative energikilder øker. Det er sunt både for den framtidige økonomien og klimaet at vi allerede nå begynner å svette litt med tanke på priser for å sette igang søken etter alternative og billigere måter å drive bilen på slik at vi ikke får et sjokk senere. Billig bensin er en kortsiktig drøm som moralsk eller langsiktig økonomisk ikke kan opprettholdes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
Peak oil is the point in time when the maximum rate of global petroleum production is reached, after which the rate of production enters its terminal decline. If global consumption is not mitigated before the peak, an energy crisis may develop because the availability of conventional oil will drop and prices will rise, perhaps dramatically.

Optimistic estimations of peak production forecast a peak will happen in the 2020s or 2030s and assume major investments in alternatives will occur before a crisis. These models show the price of oil at first escalating and then retreating as other types of fuel and energy sources are used.[3]

Pessimistic predictions of future oil production operate on the thesis that the peak has already occurred[4][5][6][7] or will occur shortly[8] and, as proactive mitigation may no longer be an option, predict a global depression, perhaps even initiating a chain reaction of the various feedback mechanisms in the global market which might stimulate a collapse of global industrial civilization. In early 2008 there are signs that a possible recession will be made worse by rising oil prices.[9]
Vis hele sitatet...
Høye oljepriser allerede nå, gjerne kunstig gjennom statlige avgifter slik som her til lands, vil være med på å forhindre at den globale økonomien får et krakk i fremtiden. Kanskje ikke så kjekt for den som pendler med bil og synes det er altfor dyrt allerede, men ganske nødvendig etter min mening for alles skyld.
Sist endret av Kinseek; 26. mai 2008 kl. 20:08.
Hvis det skal være sånn at prisen på drivstoff skal gå opp, må regjeringen gi folket et skikkelig tilbud tilbake. Hvis stefaren min skal slutte å kjøre bil til jobben, så sparer vi 3000kr mnd. MEN! Han kan ikke sykle 6,5km på vinteren? Det er jo ikke en gang gangveg til jobben. Buss? Nei, det går det ikke dit han skal på jobb. Jobben er faktisk et stort industriområde utenfor Molde (Årødalen for lokalkjente), så at det ikke går buss dit er latterlig.

Norge gjør det kun bedre for de som har det godt fra før.
Sist endret av GoodKat; 26. mai 2008 kl. 23:21. Grunn: Skrivefeil
Sitat av GoodKat
Hvis det skal være sånn at prisen på drivstoff skal gå opp, må regjeringen gi folket et skikkelig tilbud tilbake. Hvis stefaren min skal slutte å kjøre bil til jobben, så sparer vi 3000kr mnd. MEN! Han kan ikke sykle 6,5km på vinteren? Det er jo ikke en gang gangveg til jobben. Buss? Nei, det går det ikke dit han skal på jobb. Jobben er faktisk et stort industriområde utenfor Molde (Årødalen for lokalkjente), så at det ikke går buss dit er latterlig.

Norge gjør det kun bedre for de som har det godt fra før.
Vis hele sitatet...
Enig!
Her har det oppstått "ond sirkel"-prinsipp for meg! Jeg har vert nødt å dra dit, på biltilsynet, for å få skilt på bilen. Men siden det ikke går buss dit, blir jeg nødt til å kjøre bil. Men bilen har jo ikke skilt! Og på lørdager, når folk har tid å kjøre meg dit, så er det jo selvfølgelig stengt!
(ja, må ha bil. Værtfall med min arbeidstid. Skal jeg ta buss, kommer jeg 2 timer for seint. Uansett må jeg kjøre 1,5 mil for å komme dit bussen går fra.
Hvis bensinprisene stiger over 20kr literen vil jeg tro at dette virkelig gjør folk åpne for alternative drivstoff/fremdriftsmetoder, noe jeg synes er på tide.
Hvilken forskjell utgjør det om vi nordmenn betaler 15 , 25 eller 30kr literen? Vi er 4-ish millioner innbyggere, og de som MÅ kjøre har fint råd til det pr nå..hva med resten av verden? Feks Dubai selger pr nå Bensin for 2-3 kr literen, USA 4-5.. Og hva med kina? Greit nok at de ikke har like høye inntekter som vi har, men de har en god del høyere inbyggertall.

Kom over ett nyhetsinnslag fra Kina om økonomiveksten der nede, der det kom opp forslag om at man feks bare burde la biler med oddetall i første regnummer kjøre på Mandager, mens partall kunne kjøre på Tirsdager osv, for å begrense bilbruken.. de fleste sa det isåfall var ikke noe problem for de, de kjøpte bare en bil til, det kostet ikke mer alikevel..

Skal en klare å få ned forbruket av olje rundtom på kloden før den tar helt slutt må en se litt lenger fram enn på knausen vi har bosatt oss på..


(Og dere som mener det fins gode alternativer til bil nord for Trondheim kan umulig ha vært der i lengre tid enn 2 minutter)
Sist endret av vidder; 27. mai 2008 kl. 18:07.
Vidder; som jeg prøvde å forklare i min forrige post; så er det gunstig for norsk økonomi på lang sikt at vi i dag har høye priser. For få år siden var det knapt noen som tenkte hvor mye drivstoff bilen sluker kontra en annen når de kjøper ny bil. Vi trenger høye priser allerede nå slik at økonomien vår kan allerede i dag legge om til mer drivstoffgjerrige biler, mer kollektiv og alternative energikilder slik at økonomien ikke får en enorm knekk senere når oljeprisene utvilsomt vil bli enda høyere og vi står mer uforberedt.

Det er kanskje ikke kjekt for de som må bruke bil, men det er en nødvendighet.
KP til kinseek for første argument for økte priser som faktisk har mening over seg.

Men igjen - jeg synes det er en urettferdig måte å ta tak i problemet på. Det man oppnår med disse prisene er at rike får fortsette akkurat som før, mens de fattige i praksis får et forbud. Selvfølgelig er det ikke et forbud, men de vanskeligstilte familiene vil ikke ha annet alternativ enn å kutte ned på bensinforbruket. Hvorfor skal de som sliter mest allerede måtte prioritere vekk sine gjerne viktige ting (kjøre unger til fritidsaktiviteter, rekke noen timer ekstra på jobb osv) mens velstående skal slippe å måtte endre noe som helst?

Om vi faktisk står ovenfor et problem som er stort nok til å rettferdiggjøre prisstigningen bør det også være stort nok til å iverksette tiltak, som f.eks å begrenset drivstoffmengde pr husholdning, "lisens" for bruk av bilen over gitt grense e.l.

Edit, glemte å avslutte settningen
Sist endret av Elefanten; 27. mai 2008 kl. 19:46.
Sitat av Elefanten
Om vi faktisk står ovenfor et problem som er stort nok til å rettferdiggjøre prisstigningen bør det også være stort nok til å iverksette tiltak, som f.eks å begrenset drivstoffmengde pr husholdning, "lisens" for bruk av bilen over gitt grense e.l.
Vis hele sitatet...
Hovedproblemet er ikke at oljen plutselig går tom, problemet er at prisene vil stige kraftig lenge før det ikke er en dråpe igjen. Dette er et globalt problem og drivstoffrasjonalisering her hjemme vil bare gi littegranne billigere priser i utlandet (noe som er ganske poengløst). Rasjonalisering på verdensbasis ville aldri være effektivt eller mulig å gjennomføre.

Selvfølgelig er det irriterende at de rikeste i befolkningen ikke trenger å sluke de store sorgene idet de fyller SUVene og sportsbilene sine, men realiteten er at du ikke kan lage en effektiv politikk basert på om Røkke får lov å kjøre til hytta på en søndag eller ei (selv om jeg spår SV kommer til å forsøke dette i en valgkamp ).

Vi trenger relativt høye drivstoffpriser nå slik at det jevne lag av befolkningen får tid på seg til å omstille seg til når oljeprisene virkelig kommer til å ta av. Å skulle ha en politikk som FrP i all sin kortsiktighet og populisme vil ha, der vi skal la folket lulle seg inn i en falsk trygghet om at prisene ikke kommer til å gå veldig mye opp er helt feil. Det er latterlig at de ønsker ikke bare å kutte avgiftene så mye at den lille prisstigningen vi har akkurat nå forsvinner, men drastiskt mye mer. Dette tjener de tragisk nok stemmer på, men økonomien vil lide på lengre sikt.
Sist endret av Kinseek; 27. mai 2008 kl. 19:59.
Eg seier berre 1 ting!

EL-bil til alle.. Desse bilene går på fornybar energi, i allefall i Noreg der 99% av produsert kraft er vannkraft.

Då kunne alle kjøre 100 mil for 10 kroner og i tillegg sparar vi miljøet!
Sitat av Funotrait
Eg seier berre 1 ting!

EL-bil til alle.. Desse bilene går på fornybar energi, i allefall i Noreg der 99% av produsert kraft er vannkraft.

Då kunne alle kjøre 100 mil for 10 kroner og i tillegg sparar vi miljøet!
Vis hele sitatet...
Fint hvis _alle_ hadde kjørt rundt i dem, men slike vil det desverre ikke være. Problemet er hvis man møter en vanlig bil og kræsjer så er man død.
Sitat av Skeid
Fint hvis _alle_ hadde kjørt rundt i dem, men slike vil det desverre ikke være. Problemet er hvis man møter en vanlig bil og kræsjer så er man død.
Vis hele sitatet...

Det er då ein må studere på måter ein kan gjere desse bilene meir kollisjonssikre på..

Dersom ALLE hadde fått seg ein elektisk bil og kvitta seg med den gamle, er vi faktisk kvitt eit problem.

Frå Think sine sider:
"Numerous computer simulations and full-size crash tests have been done to optimise the crash performance. TH!NK city meets all European and US requirements with good margins."
Sist endret av Funotrait; 27. mai 2008 kl. 20:44.
Sitat av Kinseek
Hovedproblemet er ikke at oljen plutselig går tom, problemet er at prisene vil stige kraftig lenge før det ikke er en dråpe igjen. Dette er et globalt problem og drivstoffrasjonalisering her hjemme vil bare gi littegranne billigere priser i utlandet (noe som er ganske poengløst). Rasjonalisering på verdensbasis ville aldri være effektivt eller mulig å gjennomføre.

Selvfølgelig er det irriterende at de rikeste i befolkningen ikke trenger å sluke de store sorgene idet de fyller SUVene og sportsbilene sine, men realiteten er at du ikke kan lage en effektiv politikk basert på om Røkke får lov å kjøre til hytta på en søndag eller ei (selv om jeg spår SV kommer til å forsøke dette i en valgkamp ).

Vi trenger relativt høye drivstoffpriser nå slik at det jevne lag av befolkningen får tid på seg til å omstille seg til når oljeprisene virkelig kommer til å ta av. Å skulle ha en politikk som FrP i all sin kortsiktighet og populisme vil ha, der vi skal la folket lulle seg inn i en falsk trygghet om at prisene ikke kommer til å gå veldig mye opp er helt feil. Det er latterlig at de ønsker ikke bare å kutte avgiftene så mye at den lille prisstigningen vi har akkurat nå forsvinner, men drastiskt mye mer. Dette tjener de tragisk nok stemmer på, men økonomien vil lide på lengre sikt.
Vis hele sitatet...
You speak sence :P

Men det jeg mente med å begrense bensinforbruket var ikke at vi skulle "spare", er fult klar over at vi bare er 4 millioner ubetydelige forbrukere i en gigantisk verden. Det jeg mente med det var at om målet var å tvinge folk til å tenke alternativt burde denne tvangen skje gjennom en rettferdig regulering som innbefattet alle. Og ikke en prisstigning som kun påvirker bruksmønsteret til de som allerede sliter mest.
Sist endret av Elefanten; 27. mai 2008 kl. 22:30.
Sitat av Funotrait
Det er då ein må studere på måter ein kan gjere desse bilene meir kollisjonssikre på..

Dersom ALLE hadde fått seg ein elektisk bil og kvitta seg med den gamle, er vi faktisk kvitt eit problem.

Frå Think sine sider:
"Numerous computer simulations and full-size crash tests have been done to optimise the crash performance. TH!NK city meets all European and US requirements with good margins."
Vis hele sitatet...
Hehe, ja. Stemmer faktisk. For de nye thinkene er utviklet av ford som har brukte enorme summer på å utvikle dem. Men til og med du skjønner vel at hvis en liten think kræsjer med en stor suv, så vil ikke el-bilen ha sjans.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Hva hvis alle har think? Da er det bare trailere og busser en må beskymre seg for. Hurra!

Men jeg leste nettop at grunnen til at USA øker prisene er pga. da må folk gå mer, og staten sparer mange hundre millioner dollar på at folk blir tynnere, siden de må oppereres og slikt!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Hva er grunnen til at vi må sitte innkapslet i hvert vårt private karosseri? Hver morgen ser jeg en evig lang bilkø som som skal til omtrendt nøyaktig samme destinasjon. Inni SUV'ene sitter det en eller to personer. Vi er kommet så langt på mange områder, men transportsystemet vårt er primitivt, klumsete og vitner om at vi ikke er så intelligente vesner som vi kanskje tror. Vi må utvikle verdens beste, mest fleksible kollektivtilbud. Her snakker vi maglev-teknologi, monorails, gyrobaserte transportkapsler, romelevatorer osv. 90% av de som kjører alene rundt i statusbilene sine kunne kjørt scooter og minsket bensinutgiftene enormt. Bensinpris til 30 kr literen FTW.
Som nevnt, å gjøre ting dyrere vil ramme de fattige, de rike med store og kraftige biler kjører likemye som før og forurenser.

Som Frp sa, ironien i Regjeringens miljøsatsing er at de selv sa "Ved å heve avgiftene på fossilt brennstoff kjører folk mindre"
Ironien er jo at ved høyere avgifter så kalkulerte regjeringen med høyere inntekter
Bare jeg som ser noe galt der?

Det er tjent 150mrd ekstra iår pga. de høye oljeprisene.

Jeg er personlig negativ til den norske "miljøpolitikken"
1. fordi det etter mitt synspunkt ikke kommer miljøet til gode, virker som miljø bare er unnskyldning for nye avgifter.
2. Selvom hele norge hadde stoppet å bruke fossilt brennstoff hadde det ikke gjort noenting i verdenssammenheng. Sier ikke at norge ikke skal bry seg, men når dommedagsprofeter står på Karl Johan og sier at vi skal gå til jobben ellers går verden under lurer jeg på hva som har skjedd med dagens folk.


_haha_

Bare siden 1991 har bilistene betalt 45 milliardær i denne avgifta, 2,74 milliardær i fjor (2007).
Vis hele sitatet...
Det jeg da lurer på, disse 45mrd co2kronene, hvor er de blitt av?
Jeg tviler sterkt på at det de siste årene er brukt 45mrd på co2 kuttende miljøendringer.
Er det igjen regjeringen som svikter?
Sitat av marsboer
Staten består ikke av styrtrike politikere som ribber dine penger. Penger som går til staten, går selvsagt tilbake til folk. Økingen av bensinpris er bare statens måte å si "slutt å bruke så fordømt mye bensin".
Vis hele sitatet...
Grunnen til at dei auka drivstoffprisane er fordi orkanar herjar i Statene, dollaren er nå stabilt lav, og Noregs land tenar ikkje nok. Derfor, fint kamuflert bakom denne forferdelige CO2'en så aukar stata avgifter i hytt og pine.

Dei har auka bensinprisen gjevnt og trutt dei 10 siste åra, og dette er jo sjølvklart naturlig på grunn av krone verdi også videre. Men nå i det siste har regjeringa skyld på CO2 og auka prisane som dei vil. Når skal galskapen ende?

Heile verda må nå jobbe saman for å betre klimaet og minske utslippa seier FN og EU og heile gjengen.
Kvart land skal då få utdelt sin eigen klimakvote som dei kan slippe ut i året. Overstiges denne kvoten så må det kompanseres med pengar.

Noregs regjering vil då KJØPE klimakvotar frå fattige U-land nedi Afrika. Då får dei noen kroner for klimakvoten, som dei likevell ikkje bruker og Noreg kan slippe ut så mykje røyk og sot og CO2 (ikkje minst) som dei bare vil, med god samvittighet.
Samme utslipp, høgare klimakvote = fin % kurve. Dermed havnar Noreg langt oppe på FN's klimaliste.

Sum summarum så sitt regjeringa igjen som vinnaren.

Dei pengane dei får inn skal dei bruke på infrastruktur, skular, barnehagar og gudane veit kva.

DET SKJER INGENTING! Regjeringa lover, lover og lover litt til. Så aukar dei ei avgift mens dei er i farta.

Pengane blir spart og satt på fond. Dei skal sparast til "neste generasjon" eller når olja tar slutt. Med andre ord, me vil aldri sjå desse pengane igjen. Dei blir nok brukt lenge etter mi tid, og eg reknar me eg har vertfall 70 år igjen.

Det einaste eg ser som skjer er at drivstoffprisen aukar og avgifter og skattar og renter aukar og aukar.
Kor mykje aukar lønna?!

Regjeringa vinn
Folket tape
DU TAPE.

Det glemte eg.


Eg har 5 mil til jobb. 10 mil til dagen.
Eg kjøyre i 1 time kvar veg.

Bussane går 07:50 og 09:00 den vegen eg skal. men dei går for seint. Eg kjøyrer klokka 06:00.
Dessutan så går ikkje bussane langt nok. Bussane stopper omtrent halveis på vegen.

Bussane heim går når skulen sluttar. altså 15:00. Eg sluttar på jobb 15:30. Og fortsatt går ikkje bussen langt nok.

Tenk på det at det er ikkje alle som bur i tettbygde strøk og som har 5-10 min til jobb.
Det er heller ikkje alle som er intressert i å bu i tettbygdstrøk.
(Siden ein luring hadde tenkt å sei : Flytt)

Skal eg straffast så inst i svarte helvete for at eg ikkje vil bu i byane?
om man skal betale 20 kr pr liter så bør kollektiv transport tilbudet stå på stell så man tar vare på miljøet og ikke minst veiene..
Og tog i ALLE byer og at staten ikke tar ut 75% av overskuddet fra tog trafikken for da har man faen ikke mye penger og bygge nye tog stasjoner med..
Norge som land blir bare mer og mer ubrukelig spør du meg
Sitat av Incogn1to
om man skal betale 20 kr pr liter så bør kollektiv transport tilbudet stå på stell så man tar vare på miljøet og ikke minst veiene..
Og tog i ALLE byer og at staten ikke tar ut 75% av overskuddet fra tog trafikken for da har man faen ikke mye penger og bygge nye tog stasjoner med..
Norge som land blir bare mer og mer ubrukelig spør du meg
Vis hele sitatet...

Som her jeg bor, høres så fint ut med statsubsidiert kollektiv transport der staten betaler mesteparten. Ironien i dette kommer jo når ruter legges ned fordi de ikke er innbringende nok.
Her jeg bor har jeg 2busser daglig, da må jeg sitte i 3kvarter på en 20min bussrute overfylt med småunger, og ja, dette er eneste busstilbudet som finnes for meg. Trenger vel ikke nevne at det finnes 1buss til byen og 1tilbake daglig (ikke lørdag/søndag)
Morgen bussen gjør at jeg kommer for sent, mens tilbake bussen rekker jeg sjeldent og må vente timesvis på neste buss samt gå fra nærmeste bussholdeplass og hjem.

Jeg er avhengig av egentransport 99% av tiden, høyere priser gjør meg ikke fattig, men skjønner ikke hvorfor mitt budsjett må skjerpes inn for at staten skal investere mine penger i usikre aksjer i USA.
Nei man kan ikke sette opp prisene uten og sette inn tiltak prisene på bensin har økt med ca 100% på et par år om de skal stige til det de prater om..
Og da må HELE Norge få et skikkelig kollektiv tilbud med buss/tog som går regelmessig
og selv om de taper på det så gjør jo vi også det når prisen stiger til 20 kr pr liter..
og utenom det så skal man betale bom avgift og vei avgift ?
Vet ingenting
Dere som tror at oljen tar slutt snart burde seriøst lese fakta.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Hvor er fakta?
Skal miljøet spares bør det satses på kollektivtransport. Slik situasjonene er i dag er det nesten billigere å kjøre bil 18 mil enn å ta tog tilsvarende strekning. Øker man prisene på bensinen, øker også prisene på kollektivtransporten, så da er man like langt. La bensinprisene være, og gi kollektivtransportyen mer statlig støtte! Bruk oljefondet til noe fornuftig...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Vet ingenting
Sitat av tore-
Hvor er fakta?
Vis hele sitatet...
Nå klarte jeg selvfølgelig ikke å finne siden jeg skulle linke til, men jeg kan ta et lite eksempel:

Når Statfjord platformen ble bygd hadde den en kontrakt på ca 10 år mener jeg, siden de ikke trodde at det var så mye olje i det området. Nå har omsider Statfjord fått en kontrakt på 23 år (enten var det 20, eller 23 år) for å stå å pumpe ut olje. Dette er bare et av MANGE felt som det enda utvinnes olje fra. Og tror ikke folk forstår helt hvor mange millioner kubikk olje det faktisk finnes som enda ikke er funnet. Det er utrolig mange områder, bare rundt Norge som ikke er begynt å starte forskning for å påvise hydrokarboner. (seismikk) Når jeg er ferdig med å ha influensa, slik at jeg kan komme meg på skolen igjen, skal jeg finne mer fakta.
halveis ot:
I usa har jo faktisk bensinprisen gått opp med rundt 280% siden 2002, samme som om at bensin prisen hadde økt fra 10 kr (var vell på rundt 10 i 2002?) til 28 kr i dag

greit nok at det fortsatt er billig(i forhold til oss i Europa), men om du tar en amerikaner som tjener 40-50 tusen dollar i året, så koster det på om han har en bil som har høyt forbruk, og kanskje må kjøre ett godt stykke for å komme seg på jobb.

snakker med flere som må kjøre tilsammen 100-150 km hver dag for å komme seg på jobb, så om du kjører så mye 6 dager i uka bare for å komme deg til og fra jobb, så blir det til slutt en del penger... spesielt om de har andre måntlige avgifter som også må gå med (f.eks sykeforsikring på xxx$ pr måned)

poenget var bare at når folk går "ZOMG! folk i USA klager over å måtte gå fra 2,2 kr pr litter til 4,5 kr pr litter, omg" så må man huske på at forholdene der kan være rimelig annerledes enn hva du er vant med.
Hvor er fakta?
Vis hele sitatet...
Du kan jo starte med å se denne videoen (Ikke bli skremt av lengden, linker kun del 1 av 8 da jeg regner med at de fleste klarer å finne resten selv):

http://www.youtube.com/watch?v=NbakN...read351850/pg1

Kjøp boka, les litt om oljeselskapene. MYE av det du bruker daglig blir lagd ved hjelp av olje. Tenk deg at etterspørselen øker, og tilgangen tilbakeholdes. Prisene vil gå opp (http://futures.tradingcharts.com/chart/CO/M) , olje-sjefene får enda mer penger , og de fattige får svi. Jeg er klar over at veldig mange på dette forumet ikke liker ordet konspirasjon, og går i vranglås når noe hinter til dette, men man kan ikke prate om dette temaet på en intelligent måte uten å se på alle fakta. Glem avgifter. Norge har mye avgifter, så økningen virker ikke så skremmende. Om det er positivt eller ikke er ikke poenget. Tenk deg resten av verden, hvor blodprisen på bensin vil øke med 50%+ i året hvis visse mennsker får det som de vil.

Bildeberg-gruppens plan for oljeprisene:
http://www.prisonplanet.com/articles...ddle_class.htm

Artikkelen er over et halvt år gammel, men gir et fint innblikk i situasjonen.
Til dere som mener alle nordmenn skal kjøpe seg think.. Hvor skal de gjøre av de andre bilene? Noen må jo kjøpe de også..
Sitat av BonesCon
Jeg er klar over at veldig mange på dette forumet ikke liker ordet konspirasjon, og går i vranglås når noe hinter til dette, men man kan ikke prate om dette temaet på en intelligent måte uten å se på alle fakta.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager skal man gå i vranglås p.g.a. ordet konspirasjon. Opplever slikt jevnt og trutt jeg - og at konspirasjoner har forekommet titt og ofte er det vel bevist.

Selvom en liker å skille begrepene konspirasjonsteori og konspirasjon, er de begge av eksempler som kan knyttes til elementer i virkeligheten, og konspirasjonsgrupper er jo oftest sosialt stigmatisert ved enten makt, elite eller kriminalitet - så det er tull ifølge meg å gå i vranglås.

Selvom ting ikke har vært bevist er det ingenting som sier at det ikke kan ha hendt, hender eller vil hende. Mener jeg.

Jeg er hverken så opplyst, tilhørende mektige familier, tilhørende hemmelige ordener eller eliter eller sionist, men de har vel noen skjelleter i skapet de som andre dødelige, vil jeg tenke meg. Og når mange nok skjelleter tenker samme tanke, er veien til konspirasjon kort. Den artiklen din fra Bilderberg-gruppen er jo nesten representativt med makten bak makten, såkalte New World Order eller no. Og penger er makt - hvilket olje-spekulasjonene i store sedler taler sitt tydelige språk (ca-shing i kassa).

Du har støtte fra meg, kompis - jeg er en svoren tilhenger av konspirasjonsteorier og opplyst nok til å tro på konspirasjoner. Vær fri til å starte en post om det, villig til å lære mer jeg, Bones
Sist endret av paranoy; 31. mai 2008 kl. 01:29.
Hvorfor ikke gjøre hybridbilene tilnærmet avgiftsfrie? Da vil omtrent alle som kjøper nye biler kjøpe en slik.
Til alle dei som syt over at me syt øve høge drivstoffprisar.

Du må jo forstå at dette har ringvirkningar. Med kollektivtransport reknar eg med at du meinar buss, tog, trikk. I mitt tilfelle kun buss. Anyways.

Når staten aukar prisen på drivstoff så vil jo også busselskapa måtte kompensere for dette tapet på ein eller anna måte.
Nå kan du jo tenke deg litt om før du svarer.
Kor får busselskapene inntekta si frå?

Jo nemelig ifrå DEG.

Traileren kjører som oftast på diesel. Når Diesel blir dyrare så blir varen dei kjøyrer dyrare. Då må butikken selga pølsene sine dyrare.
Enda eit spørsmål.
Kor får nærbutikken inntekta si ifrå?

Jo nemelig ifrå DEG.

Flyselskapa vil få dyrare drivstoff noko som vil resultera i dyrare bilettar.
Kven må betale meir?

Jo det er nemelig MEG og DEG.

Ser ikkje ut som folk har tenkt tanken ein gong.

Leser stadig at me er eit sutrete folk.
Eg seier me er eit pinglete folk som ikkje tør å slå ned på ting som er urettferdig.

Høgare avgifter?
Jada, kjør på.
Me bur jo tross alt i verdas beste land.
Avgiftsøkningen på heholdsvis 5 og 10 ører på diesel og bensin rammer absolutt ingen. Jeg vet ikke hvor mye dette har å si for transportsektoren, men jeg nekter å tro at det er snakk om noe særlig. Det som rammer nå er økningen i oljeprisen, dette rammer alle land hvor staten ikke subsidierer drivstoffprisene, som i emiratene og Venezuela.
Regjeringa seier dei skal auke prisen med 5-10øre, men dette er ikkje iverksatt enda.
prisen har allereie stege nesten 2 kroner siden årsskifte.

5-10øre ja, det er ikkje mykje.

Men når me begynne å snakke om kroner så utgjer det ein god del meir.
Fy så forbannet jeg blir av og lese det her! Er så klassisk norsk, øker avgifter og dritt på alt mulig. Latterlige norge i ett nøtteskall.
Sitat av LowRider

Leser stadig at me er eit sutrete folk.
Eg seier me er eit pinglete folk som ikkje tør å slå ned på ting som er urettferdig.
Vis hele sitatet...
Urettferdige ting som at vi er verdens rikeste folk som griner på nesen over å måtte merke på økonomien vår at vi skal ha frynsegoder, mens de i andre land såvidt har sett en bil?

Kom deg opp av PC-stolen din og kom deg ut i verden, så kan du trykke på "Edit"-knappen på innlegget ditt og skrive hva du føler.
Sitat av ^ProXo^
Fy så forbannet jeg blir av og lese det her! Er så klassisk norsk, øker avgifter og dritt på alt mulig. Latterlige norge i ett nøtteskall.
Vis hele sitatet...
Og du kan virkelig ikke se noen grunner til hvorfor? Jeg kan nevne flere:
1. Vi må få ned klimautslippene for å forhindre en klimakrise. Dyrere drivstoff vil drive folk til mindre utslipp.
2. Vi må restrukturere økonomien til alternative energikilder/mindre forbrukskrevende for å klare oss gjennom en kommende energikrise som kommer fordi produksjonstoppen av olje er nådd eller vil bli nådd veldig snart.
3. Vi trenger å finansiere velferdsgodene som vi alle drar veldig godt av og som gjør norge til det beste landet i verden å bo i for folk flest. Dette må gjøres på en ansvarlig måte som ikke gir for mye press på økonomien (inflasjon) og/eller stjeler ressurser fra våre barn og barnebarn (oljenfondet) fordi vi er så flinke til å ta opp alt iløpet av et kort tidsrom.

Dette er alle gode punkter som jeg synes det er synd og skammelig ay altfor mange som bare tenker på sin egen sannsynligvis godt fyllte lommebok ignorerer. Hvis det er så typisk norsk og så ekstremt latterlig med avgifter hvorfor er det slik at nordmenn antageligvis har best kjøpekraft av alle i hele verden?
Sist endret av Kinseek; 31. mai 2008 kl. 21:55.
Sitat av Kinseek
Og du kan virkelig ikke se noen grunner til hvorfor? Jeg kan nevne flere:
1. Vi må få ned klimautslippene for å forhindre en klimakrise. Dyrere drivstoff vil drive folk til mindre utslipp.
2. Vi må restrukturere økonomien til alternative energikilder/mindre forbrukskrevende for å klare oss gjennom en kommende energikrise som kommer fordi produksjonstoppen av olje er nådd eller vil bli nådd veldig snart.
3. Vi trenger å finansiere velferdsgodene som vi alle drar veldig godt av og som gjør norge til det beste landet i verden å bo i for folk flest. Dette må gjøres på en ansvarlig måte som ikke gir for mye press på økonomien (inflasjon) og/eller stjeler ressurser fra våre barn og barnebarn (oljenfondet) fordi vi er så flinke til å ta opp alt iløpet av et kort tidsrom.

Dette er alle gode punkter som jeg synes det er synd og skammelig ay altfor mange som bare tenker på sin egen sannsynligvis godt fyllte lommebok ignorerer. Hvis det er så typisk norsk og så ekstremt latterlig med avgifter hvorfor er det slik at nordmenn antageligvis har best kjøpekraft av alle i hele verden?
Vis hele sitatet...

Helt enig, kunne ikke sagt det bedre sjøl! KP!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Derimot, for de som ikke har så godt fylt lommebok? Som bor i områder med frankly RÆVA dekning av kollektiv transport? We take the piss.
Sitat av minigolf
Urettferdige ting som at vi er verdens rikeste folk som griner på nesen over å måtte merke på økonomien vår at vi skal ha frynsegoder, mens de i andre land såvidt har sett en bil?

Kom deg opp av PC-stolen din og kom deg ut i verden, så kan du trykke på "Edit"-knappen på innlegget ditt og skrive hva du føler.
Vis hele sitatet...

Personangrep. Klassisk.
Vent til du må betale dine egne rekningar, dine egne skatter og din egen bensin, så får nok pipa ei anna lyd.
Kvifor skal me alltid sammanlikne oss med andre land.
Eg har det kansje betre enn ein vanlig familie i Uganda, men om eg betalar meir for literen så merkar ikkje dei det ein einaste plass.


Det som eg syns er hovudproblemet med desse høge avgiftene er at dei ikkje blir brukt til noko klimagass-reduserande tiltak.
Den norske regjeringa tror at å auka avgiftene er den endelige løysninga på klimaproblemet.
"Hmm, utslippet er vist like stort. Me aukar prisen litt til"

Nye dieselbilar kjem nå med partikkelfilter.
Kva er takka for å kjøre med miljøvennlig partikkelfilter?
Joda, dyrare årsavgift.

Akkurat at drivstoffprisen aukar er ikkje så stort i seg sjølv, men dette ser ut til å ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over.

Nå er folk lei av at prisane bare aukar og aukar, ikkje berre på drivstoff, men generelt på alt, mens Per og Kari sitt igjen med samme lønna, dyrare lån og midre penger til overs.

Skillet mellom fattig og rik blir bare større og større i dette landet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av robhol
Derimot, for de som ikke har så godt fylt lommebok? Som bor i områder med frankly RÆVA dekning av kollektiv transport? We take the piss.
Vis hele sitatet...
Du må fortsatt jobbe færre timer for å fylle tanken enn t.d en tysker må, og tyskere er jo rimelig kjent for bilbruken sin...
Igjen, økende drivstoffpriser er ikke et norskt fenomen! Amerikanerne sliter mye mer enn oss, og de har betraktelig billigere bensin enn hva vi noen gang har hatt. Økende oljepris=økende bensinpriser.

Problemet er at vi er så avhengige av privatbilen at økende oljepriser(les: bensinpriser) blir et reellt problem for mange. Løsningen er ikke å senke avgiftene, det er som å pisse buksa, problemet vil bare bli større og større. Vi må rett og slett omorganisere oss bort fra at hver person skal(må?) ha sin egen privatbil.
Jeg blilr faktisk sjokkert de få gangene jeg beveger meg i bil rundt rushtider mellom Drammen og Oslo, hvor jeg ser kun en person i hver bil - i 97% av tilfellene. Tenk hvis man fikk til at folk kjørte mer enn en, da kunne utslippene enkelt ha blitt halvert og vel så det. Dette er ikke noe jeg har tenkt nøye igjennom, og jeg er klar over kollektivfeltreglene, men dersom man fikk det til ville utslippene bli laaangt mindre, traffikkorkene bli borte og bensinprisene lavere. Alt har en sammenheng, men det er ikke alltid man klarer å se det gjennom ruta på sin Porche Cayenne 3L, 240 hk, 2 liter-på-mila mens man sitter der alene og tuter på de 2854 bilene foran deg som er idioter, alle mann.

Det faktum at nordmenn er rike har gjort oss til kyniske griske og egoistiske mennesker. Livskvalitet ≠ masse penger, men penger er likevel ikke roten til alt ondt.
Sjølv om Olja tar slutt så har me fortsatt gassen.

Avgiftene er ene og aleine for å auka inntekta til Noreg, mens dei gjøymer seg bak ei flott klimafane som seier Redd Verda.

Noreg er bare piss i havet dersom me samanliknar oss med USA og Kina.

Her har du mitt reknestykke.

Eg har ein Audi A4 1,6 bil. ein litt dyrare bil fordi den brukar mindre og er meir miljøvenlig enn ein gammal bil.
Eg brukar 1 tank i veka dersom eg bare kjøyer til jobb.
(Eg har ingen andre muligheter, utanom å flytte)
Eg har ein tank som rommar 72L bensin.

Bensinprisen per dags dato er 13.08

72*13.08 = 941,76

941,76*52 = 48971,52kr

Det er 49000 kroner bare for å kjøyre til jobb i året.
+ ekstra, dersom eg mot formodning skulle ønske å gjere noko anna med bilen min, som feks kjøyre ein tur.
altså, Lav bensinpris > naturen
Sist endret av eskil2k; 1. juni 2008 kl. 00:03.
Sitat av eskil2k
altså, Lav bensinpris > naturen
Vis hele sitatet...
Heh egentlig ikke.

Men i reliteten er det bare Lav bensipris > Statens budsjett som er det reelle stykket. Hva vi nordmenn gjør er kun symbolsk uansett. Hvorfor skal de som sliter mest måtte slite så jævli mye mer for å sende ut en "symbolsk" effekt som resten av verden ikke får med seg engang?

Skal velstående politikere og ikke minst borgere få lov til å komplisere livene til de som sliter ene og alene for å lette samvittigheten sin?
Skal man spare på miljøet må man ha et miljøvennlig alternativ til problemet. Men folk i distriktene har ingen miljøvennlig løsninger på bensinutslippene (3 busser om dagen?), så det er en fryktelig dårlig metode å spare miljøet for utslipp. Forståelig at det er veldig lett for folk i byer å se på dette som en løsning, men skal det være slik må det i det minste være billigere for bensinen i distriktene og ikke vice versa.

Selve bensinprisene tror jeg derimot politikerne kan gjøre lite med, men avgiftene burde vært lavere for folk som er avhengige av privat transport.
Sitat av Elefanten
Heh egentlig ikke.

Men i reliteten er det bare Lav bensipris > Statens budsjett som er det reelle stykket. Hva vi nordmenn gjør er kun symbolsk uansett. Hvorfor skal de som sliter mest måtte slite så jævli mye mer for å sende ut en "symbolsk" effekt som resten av verden ikke får med seg engang?

Skal velstående politikere og ikke minst borgere få lov til å komplisere livene til de som sliter ene og alene for å lette samvittigheten sin?
Vis hele sitatet...
Hva hver enkelt person i hele verden gjør er bare symbolsk, det må gjøres uansett. Eller mener du at hele verden skal gjøre sitt mens vi bare skal drite i å gjøre vårt siden vårt biddrag bare er symbolsk uansett?

Videre er ikke problemet bare forurensing, problemet er også at vår avhengighet av privatbilen vil bli vår svøpe når oljeprisene stiger fordi kineserne også vil ha hver sin bil. Vi er helt nødt til å legge om livsstilen vår om vi ikke skal få store problemer i fremtiden.. I Norge og mesteparten av Europa er det ikke så mye som skal til. Bedre kollektivtransport, litt endret bosetningsmønster og mer lokaldyrket mat så er vi i mål. Amerikanerne har adskillig større problemer da hele landet er bygd rundt privatbilen. Kuriosa: I USA er bensin billigere enn hva den har vært i Norge siden 90-tallet, og amerikanerne klager MINST like mye som oss. De har riktignok grunn til det siden de i mange tilfeller ikke har andre reelle alternativer enn å kjøre 30 mil til og fra jobb hver dag.

Så å skylde på staten blir litt korttenkt siden ALLE ANDRE LAND har nøyaktig de samme problemene knyttet til drivstoffpriser som vi har, om ikke betraktelig verre.
Jeg har burkt en del penger på å skaffe meg en dieselbil som bruker veldig lite pr mil ( en god del under 0,6l/mil men budgeterer med 0,6 for å ha litt klaring)

Jeg bruker nå ca 29.50 kr/mil. Dette er ved en årlig kjørelengde på 20000km, eller ca 51000 i året. Det inkluderer alt (drivstoff, lån på bilen, ca serviceutgifter, veiavgift og forsikring). Dieselutgiften er på ca 15600kr i året eller ca 7,8kr/mil. (ved 13kr/l)

Før hadde jeg en gammel skrothaug som brukte 1,2 liter bensin pr mil. (hadde en kort periode også en som brukte 3-5 l/mil, men den havnet fort på skroten da jeg kunne se at trærne døde etter hvert som jeg kjørte forbi.)

Samme regnestykket med denne bilen gir ca 48000 i året eller 24kr/mil.
Her er bensinutgifta 31200 i året, eller ca 15,6kr/l (ved 13kr/l)
Forklaringa her er at alt annet er mye billigere, fikk bilen nesten gratis, forsikringa var billigere, veiavgifta var billigere for at det var en bensinbil, og alt av service kunne jeg gjøre selv.

Det er med andre ord ingenting på å vinne ved å kjøre en nyere og mer miljøvennlig bil med mye lavere forbruk, annet enn en noe bedre samvittighet. (kunne kanskje ha kjørt det gamle vraket og betalt 3000 i året for et fadderbarn i afrika eller 3)
Dette er tilogmed med en veldig lang kjørelengde der drivstoffutgiftene faktisk er ganske viktige.

I tillegg må man ha fast stilling for å få lån, så unge og andre som ikke har fast jobb har ikke mulighet til å kjøpe en dyr og miljøvennlig bil.

Elbil er (intil videre) ikke et alternativ for folk som ikke bor i en storby.
For det første har vi rekkevidde, andre ting er trafikksikkerhet, plass osv...
Elbil er også dyrere enn den bilen jeg har kjøpt.

Kanskje vi skal sette bensin/diselprisen til 20kr/l men da må andre utgifter bort (veiavgift, avgifter på nye biler med normale utslipp osv.)
I tilleg må det være reduksjon i avgift til yrkessjåfører ol.
Vi har skattefradrag for folk som kjører til jobben er usikker på hvor mye (over 2mil? 3kr/km?) Så dette bør kanskje ikke være et problem?

Føler at dette blir en brå avsluttning, og jeg har lyst å skrive mer, men nå må jeg legge meg, får se om det blir mer imorgen.
Sist endret av ju-dazz; 1. juni 2008 kl. 00:44.
Sitat av commie
Hva hver enkelt person i hele verden gjør er bare symbolsk, det må gjøres uansett. Eller mener du at hele verden skal gjøre sitt mens vi bare skal drite i å gjøre vårt siden vårt biddrag bare er symbolsk uansett?

Videre er ikke problemet bare forurensing, problemet er også at vår avhengighet av privatbilen vil bli vår svøpe når oljeprisene stiger fordi kineserne også vil ha hver sin bil. Vi er helt nødt til å legge om livsstilen vår om vi ikke skal få store problemer i fremtiden.. I Norge og mesteparten av Europa er det ikke så mye som skal til. Bedre kollektivtransport, litt endret bosetningsmønster og mer lokaldyrket mat så er vi i mål. Amerikanerne har adskillig større problemer da hele landet er bygd rundt privatbilen. Kuriosa: I USA er bensin billigere enn hva den har vært i Norge siden 90-tallet, og amerikanerne klager MINST like mye som oss. De har riktignok grunn til det siden de i mange tilfeller ikke har andre reelle alternativer enn å kjøre 30 mil til og fra jobb hver dag.

Så å skylde på staten blir litt korttenkt siden ALLE ANDRE LAND har nøyaktig de samme problemene knyttet til drivstoffpriser som vi har, om ikke betraktelig verre.
Vis hele sitatet...
Norge med sine uendelige rikdommer kan fint bygge ut et kollektivt alternativ uten bensininntektene! Hadde det vært slik at norge såvidt fikk hjulet til å gå rundt kunne jeg kjøpt argumentet om at vi må "tenke alternativt". Men faktum er jo som vi alle vet at norge bader i oljemilliarder, seneste idag så jeg at hver nordmann var god for 7,5 mill i olje. Hva i helvete skal da være grunnen til at vi må øke bensinprisene for å tvinge fram alternativ infrastruktur?

Norge kunne fint kuttet på avgifter for å ikke "sjokke" ola normann med et pris-boom på bensin samtidig som at et tiltrekkelig alternativ ble bygd opp. Deretter hadde man hatt et rettferdig grunnlag for å skru opp bensinprisene og presse folk til å bruke alternativene.

Bor man ikke i Oslo er det en stor gruppe mennesker som ikke har noe alternativ, i likhet med amerikanerne som "du forstår".

F.eks en kompis av meg som er i lære. Snart må ha ta opp lån for å kunne betale for bensinen til og fra jobb, og nei, ingen kollektivtilbud eksisterer som får han på jobb i tide! Det er bare et av mange eksempler i min vennekrets - og jeg bor i bergen.

Klart mange andre land står ovenfor vanskeligere omstillinger enn oss. Men det er ikke en grunn til at vi skal gjrøe det vanskeligere enn nødvendig for hverandre.
Sitat av LowRider
Personangrep. Klassisk.
Vent til du må betale dine egne rekningar, dine egne skatter og din egen bensin, så får nok pipa ei anna lyd.
Kvifor skal me alltid sammanlikne oss med andre land.
Eg har det kansje betre enn ein vanlig familie i Uganda, men om eg betalar meir for literen så merkar ikkje dei det ein einaste plass.


Det som eg syns er hovudproblemet med desse høge avgiftene er at dei ikkje blir brukt til noko klimagass-reduserande tiltak.
Den norske regjeringa tror at å auka avgiftene er den endelige løysninga på klimaproblemet.
"Hmm, utslippet er vist like stort. Me aukar prisen litt til"

Nye dieselbilar kjem nå med partikkelfilter.
Kva er takka for å kjøre med miljøvennlig partikkelfilter?
Joda, dyrare årsavgift.

Akkurat at drivstoffprisen aukar er ikkje så stort i seg sjølv, men dette ser ut til å ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over.

Nå er folk lei av at prisane bare aukar og aukar, ikkje berre på drivstoff, men generelt på alt, mens Per og Kari sitt igjen med samme lønna, dyrare lån og midre penger til overs.

Skillet mellom fattig og rik blir bare større og større i dette landet.
Vis hele sitatet...

Jeg betaler mine egene regninger, og jeg betaler min egen bensin (fra Statoil, du boikotter vel dem). I tillegg kan jeg opplyse om at hvis du har en løsning på å få noen andre til å betale skatten, så er jeg særs spent på å høre. Men siden du kjenner meg bedre enn meg selv, kan du fortelle meg hvor jeg har gjort av mobiltelefonen min? Jeg finner den ikke skjønner du.

Det er ikke den norske stat som bestemmer at bensinen er så dyr som den er. Det er ikke den norske stat som har bestemt at bensinen i USA har steget med over 200%, hvis det var det du trodde. Da må du nok lese litt mer.

Videre kan jeg jo gjerne opplyse deg om at den norske lønnen stiger og stiger, og folk får mer og mer penger å rutte med her til lands. Norge er et rikt land fordi vi eier mye olje. Hvis denne oljen hadde vært skitbillig, tror du da Norge hadde vært så forbanna rikt? Og om Norge ikke hadde vært så forbanna rikt, tror du at nordmenn hadde hatt så forbanna mye penger?

Skillet mellom fattig og rik i Norge blir større og større ja. Det har du rett i. MEN: skillet er fortsatt ikke enormt stort. Dette må selvsagt gjøres noe med, og det holde regjeringen allerde på med.

Ting er ikke så enkelt som du skal ha det til. Det er mye lettere å sitte på ræven sin å kritisere alt og alle enn det er å forsvare noe. Nå skal det sies at det ikke er så veldig vanskelig å forsvare noe som går så bra som Norge da, but still.