Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  164 21412
For min del kan ulv, bjørn og rovdyr kan likegodt utryddes, for vi trenger ikke dem.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Tokis Vis innlegg
For min del kan ulv, bjørn og rovdyr kan likegodt utryddes, for vi trenger ikke dem.
Vis hele sitatet...
jeg trenger ikke deg, kan jeg da utrydde deg?
Sitat av Tokis Vis innlegg
For min del kan ulv, bjørn og rovdyr kan likegodt utryddes, for vi trenger ikke dem.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne utdype hvorfor vi ikke trenger dem.

Jeg for min del er for at alle rovdyrene skal bevares, med bakgrunn på mitt etiske standpunkt og med tanke på intelligent design.

Angående intelligent design så lest jeg for litt siden en artikkel på NRK* som handlet om hvordan bjørnen overlever å ligge i dvale med lav puls. Om man kan finne ut hvilke reaksjoner i bjørnekroppen som for eksempel blodet å koagulere kan dette brukes i legevitenskapen.

*Har brukt ti minutter på å finne denne artikkelen, men har enda ikke funnet den. - Noen som kan hjelpe?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
jeg trenger ikke deg, kan jeg da utrydde deg?
Vis hele sitatet...
Fram med gevær, jakt etter meg og skyt meg
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Jeg for min del er for at alle rovdyrene skal bevares, med bakgrunn på mitt etiske standpunkt og med tanke på intelligent design.

Angående intelligent design så lest jeg for litt siden en artikkel på NRK* som handlet om hvordan bjørnen overlever å ligge i dvale med lav puls. Om man kan finne ut hvilke reaksjoner i bjørnekroppen som for eksempel blodet å koagulere kan dette brukes i legevitenskapen.
Vis hele sitatet...
Hva har intelligent design med dette å gjøre? Vet du hva det er? Det later til at du enten har misforstått konseptet eller argumenterer for å bevare rovdyr fordi det er Guds skapelse..?
Vi står ovenfor en global matkrise og vi mister både mat og skattepenger gjennom tapt sau og erstatninger. Rovdyr koster penger, og mitt inntrykk er at dere som vil bevare de store rovdyrene i Norge er de samme som er lei av å betale skatt som går til erstatning til bøndene. Dobbelt moral!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skal vi utrydde flere raser med dyr bare fordi dem ikke passer helt inn?

Hva om sauebøndene passer litt bedre på dyra sine?
Dem trenger ikke sende dem til skogs hver sommer. Finnes mer en nok dyrket mark, osm kan gjerdes inne.
Om sauebøndene vil, så er det mulig, men det trengs litt egeninsats.
Sauebøndene skor seg for mye på rovdyrerstatninga.
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Vi står ovenfor en global matkrise og vi mister både mat og skattepenger gjennom tapt sau og erstatninger. Rovdyr koster penger, og mitt inntrykk er at dere som vil bevare de store rovdyrene i Norge er de samme som er lei av å betale skatt som går til erstatning til bøndene. Dobbelt moral!
Vis hele sitatet...
Dobbeltmoral?!? Hvordan i alle dager er det dobbeltmoral?? Si meg, har du ikke fått med deg noe av det som har blitt sagt i tråden? Det som koster penger er erstatningene, og det er mye mer effektivt å pålegge bøndene å beskytte sauen sin enn dette tullet vi driver med i dag. Jeg synes det er en forferdelig dårlig bruk av skattepenger å betale bønder for å sørge for at rovdyrene fråtser i et overforbruk at husdyr når all statistikk viser at kun en brøkdel av det hadde vært nødvendig hvis bøndene i utsatte områder var pålagt å gjerde inn sauen. På den måten kunne vi også hatt forsvarlige rovdyrstammer hvor ikke dyrene var tvunget i en eviglang innavlsdepresjon.
Hvis de virkelig vil unngå at sauene deres blir spist av ville dyr, kan de vel kjøpe seg et gjerde å ha rundt? :P
Det som er blitt sagt i tråden? Ditt grunnløse løsningsforslag som innebærer at enorme områder i den norske fjellheimen blir avsatt til sau. Vi snakker gjerder med 5000 volt! Du kan umulig ha noen som helst erfaring med sauedrift! Okey, du har lest om at dette fungerer i Sverige. Gratulerer! De tallene blir jo helt ubrukelige i en sammenligning med Norge!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Så en repotasje på tv for ei stund siden.
Husker ikke hvor det var, men der var det en sauebonde som bodde i ett område med veldig masse rovdyr.
Han har satt opp skikkelige gjerder til sauene.
I for hadde han null tap pga rovdyr. Nabo bonden hadde mange.
Så, det er mulig om bondene vill!
Jamen herregud mann, ja det funker for noen. Å si at "bøndene bare må sette opp gjerder" er å generalisere til tusen. I noen tilfeller fungerer det, men langt ifra for alle!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nei, menda er jo løsninga såklart å utrudde en tre fire arter da!
Sitat av Provo Vis innlegg
Angående parasitter, så er det riktig at smittefaren øker ved beiting i inngjerdede områder. Det du ikke nevner er at dette også er et økende problem på utmarksbeite, og at medisinering mot parasitter også ofte gis før sauene slippes på utmarksbeite – og i en del tilfeller anbefales det også å medisinere når de hentes fra beite. Det medisineres altså mot parasitter også med dagens løsning.
Vis hele sitatet...
Det er fordi de går på innmarksbeite før de slippes, din gjøk.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Nei, menda er jo løsninga såklart å utrudde en tre fire arter da!
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at jeg sitter med løsningen. Som jeg har sagt tidligere tror jeg ikke det finnes en enkelt løsning på rovdyrproblematikken i Norge. Noen sliter ikke med rovdyr, andre må legge ned driften. Noen har mulighet til å bygge rovdyrsikre gjerder, alle kan ikke; her må det diskuteres frem regionale løsninger.
Det virker som bondene blir forbanna om noe annen løsning enn utrydning av arter de ikke liker , og spørsmål om at de kan gjøre noe selv , alt som ikke går positivt i deres favør eller som negativt rokker status quo blir sett på som noe forbanna tull og negativt for hele det norske samfunnet.

Vil bare rose Provo for å vise at å diskutere med noen som er imot rovdyr , er som å diskutere mot folk som er for alternativ medisin , uansett hvilke bevis og kilder du gir dem, så er de ugyldige, eller spiller ingen rolle , eller en annen unnskyldning .

Dette vedtaket er en SKAM , avskaff rovdyr erstatning ASAP !.
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Det virker som bondene blir forbanna om noe annen løsning enn utrydning av arter de ikke liker , og spørsmål om at de kan gjøre noe selv , alt som ikke går positivt i deres favør eller som negativt rokker status quo blir sett på som noe forbanna tull og negativt for hele det norske samfunnet.

Vil bare rose Provo for å vise at å diskutere med noen som er imot rovdyr , er som å diskutere mot folk som er for alternativ medisin , uansett hvilke bevis og kilder du gir dem, så er de ugyldige, eller spiller ingen rolle , eller en annen unnskyldning .

Dette vedtaket er en SKAM , avskaff rovdyr erstatning ASAP !.
Vis hele sitatet...
Om du vektlegger dømmingen din av norske bønder på grunn av tvilen jeg legger i gjerde-teorien til Provo sier det mest om deg!

Selv om jeg ikke er en avhenger av rovdyrsikre gjerder, tror jeg bønder flest kunne tenkt å gjerde inn sauen sin. Men tror du at det er så enkelt som at en bonde bare kan sette opp et gjerde på flere tusen volt der han føler for? Tror du at melka produseres i pappkartongen til Tine?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Sauebøndene skor seg for mye på rovdyrerstatninga.
Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer du at fylket mitt, Nord-Trøndelag, snart er tomt for sau i utmark hvis bøndene "skor seg" på rovdyrserstatninga? Slik det er i dag er det å drive med sau et stort tapsprosjekt.

I tillegg bør du prøve å forestille seg hvordan det er å være sauebonde og rutinemessig finne maltrakterte sauekadavre i stedet for friske dyr. Det er ikke morsomt.


Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så, det er mulig om bondene vill!
Vis hele sitatet...
Kan jeg kjøpe en Ferrari hvis jeg vil? Ja, men det krever at jeg har råd. Gjerder er ikke spesielt billige, så her må det støtteordninger til.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvordan forklarer du at fylket mitt, Nord-Trøndelag, snart er tomt for sau i utmark hvis bøndene "skor seg" på rovdyrserstatninga? Slik det er i dag er det å drive med sau et stort tapsprosjekt.

I tillegg bør du prøve å forestille seg hvordan det er å være sauebonde og rutinemessig finne maltrakterte sauekadavre i stedet for friske dyr. Det er ikke morsomt.




Kan jeg kjøpe en Ferrari hvis jeg vil? Ja, men det krever at jeg har råd. Gjerder er ikke spesielt billige, så her må det støtteordninger til.
Vis hele sitatet...
Jeg er meget for støtteordninger om det vil hjelpe å få opp flere rovdyrsikrede gjerder , jeg mener og at det burde vært gitt diverse insentiver for bønder som velger å ha disse gjerdene, i hvertfall i starten, og det bør være ulønnsomt å velge å IKKE ha rovdyrsikrede gjerder (om en bonde på død og liv ikke får tillatelse til å sette opp slike gjerder er det noe annet )

Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Om du vektlegger dømmingen din av norske bønder på grunn av tvilen jeg legger i gjerde-teorien til Provo sier det mest om deg!

Selv om jeg ikke er en avhenger av rovdyrsikre gjerder, tror jeg bønder flest kunne tenkt å gjerde inn sauen sin. Men tror du at det er så enkelt som at en bonde bare kan sette opp et gjerde på flere tusen volt der han føler for? Tror du at melka produseres i pappkartongen til Tine?
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare gjerde teorien du "tviler" på, du tviler jo på stortsett alle andre tiltak Provo har foreslått som kan minske antall sau tatt av rovdyr.

Du har blitt tatt i løgn flere ganger vel og merke ..
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Det som er blitt sagt i tråden? Ditt grunnløse løsningsforslag som innebærer at enorme områder i den norske fjellheimen blir avsatt til sau. Vi snakker gjerder med 5000 volt! Du kan umulig ha noen som helst erfaring med sauedrift! Okey, du har lest om at dette fungerer i Sverige. Gratulerer! De tallene blir jo helt ubrukelige i en sammenligning med Norge!
Vis hele sitatet...
Grunnløst? Jeg har skrevet side opp og side ned om grunnene til å sette opp rovdyrgjerder. Prøv å holde deg seriøs. Resten av det du sier har jeg allerede omtalt grundig tidligere, og du har i grunn ikke klart å komme med noen skikkelige motsvar, så å bare repetere det samme hjelper deg fint lite. 5000 V er heller ikke all verden – de fleste vanlige strømgjerder har en toppspenning på opp mot 10000 V, og det er ikke det minste farlig for friske mennesker å få støt fra det.

Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Jamen herregud mann, ja det funker for noen. Å si at "bøndene bare må sette opp gjerder" er å generalisere til tusen. I noen tilfeller fungerer det, men langt ifra for alle!
Vis hele sitatet...
Som vi har sett av en del eksempler jeg har linket til og omtalt tidligere i tråden viser det seg at når gjerdet ikke fungerer er det praktisk talt alltid gjort feil ved oppsetting. I tillegg er det du sier her det samme som å si at ettersom bilbelter ikke redder absolutt alle liv, så er det bare tull å bruke det.

Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Det er fordi de går på innmarksbeite før de slippes, din gjøk.
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre? Poenget er at dagens sau allerede medisineres mot parasitter, og at overgangen derfor ikke blir større enn at de medisineres noe oftere – i motsetning til hva du tidligere forsøkte å antyde. For ordens skyld setter jeg også pris på om du kan dokumentere at sau som ikke går på innmarksbeite før de slippes på utmarksbeite ikke har behov for medisinering mot parasitter, selv om det ikke er vesentlig for poenget mitt. Du kommer stadig med udokumenterte påstander, og siden jeg har vist at mange av påstandene dine er feil og til tider løgnaktige, så er det ikke så stor grunn til å ta det du sier for god fisk.

Sitat av Dr.Doom
Noen har mulighet til å bygge rovdyrsikre gjerder, alle kan ikke; her må det diskuteres frem regionale løsninger.
Vis hele sitatet...
Jo, alle har det hvis støtteordningene er på plass, men muligheten for samarbeid innad i regioner er selvsagt aktuell – som jeg har påpekt tidligere.

Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Selv om jeg ikke er en avhenger av rovdyrsikre gjerder, tror jeg bønder flest kunne tenkt å gjerde inn sauen sin. Men tror du at det er så enkelt som at en bonde bare kan sette opp et gjerde på flere tusen volt der han føler for? Tror du at melka produseres i pappkartongen til Tine?
Vis hele sitatet...
Det blir bare tåpelig når du forsøker på sånne nedlatende uttalelser som dette. Man trenger ikke å tro at melka produseres i pappkartongen til Tine for å se at flere burde gjerde inn sauene sine med skikkelige gjerder. Det argumenteres for en løsning hvor staten oppfordrer til inngjerding, og du kan ikke motargumentere det med påstander om at bonden per i dag ikke kan sette opp gjerder akkurat der han eller hun vil.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kan jeg kjøpe en Ferrari hvis jeg vil? Ja, men det krever at jeg har råd. Gjerder er ikke spesielt billige, så her må det støtteordninger til.
Vis hele sitatet...
Bare for å nevne det, så finnes det allerede støtteordninger, men samtidig som at dette både må annonseres og forbedres er det viktig å faktisk gjøre det mer økonomisk lønnsomt for bonden å sette opp gjerder enn å fortsette med dagens løsning. Det bør altså gjøres billigere for bonden å sette opp gjerde enn det er å la være. For å få til det må man både forbedre støtteordningen så gjerdene blir billigst mulig og begrense erstatningene for de som burde satt opp gjerder, men lar være.
For meg virker det som sauebønder og andre vil ha utslettet norske rovdyr fordi de spiser sauene dems en gang i blandt. Rovdyrene har levd i Norge siden tidenes morgen og for meg virker det som sauebøndene ikke er fornøyde før alle er utryddet, hvis man skal ha livestock ute så må man regne med at noen ganger så skjer naturens gang, synes det er trist at noen faktisk vil utrydde dyrene som har vært der i alle år fordi de mister et par sauer en gang i blandt.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvordan forklarer du at fylket mitt, Nord-Trøndelag, snart er tomt for sau i utmark hvis bøndene "skor seg" på rovdyrserstatninga? Slik det er i dag er det å drive med sau et stort tapsprosjekt.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer fra en del av bygde-Norge som ikke har vært spesielt hardt rammet av ulv eller andre rovdyr, og som heller ikke har en spesielt stor kultur for sauhold. Her går det mest i kyr, gris, kylling og, hovedsakelig, korn. Produksjonen av mat er så og si ikke rammet av rovdyr, eller skadedyr, med unntak av et par elg som trasker rundt på jordene. Allikevel legges småbruk etter småbruk ned. Hvorfor?

Det er ikke rovdyra som er problemet til norske bønder. Det er rett og slett ikke nyttig å jobbe som bonde i dag, om man ikke gjør det på en nesten gigantisk skala. Det å skylde på rovdyra blir nesten som å skylde på innvandrerne i Norge, for arbeidsledighet. Ignorant.
Dere vil at bøndene skal la naturen gå sin gang, men samtidig avstenge alle de beste beiteområdene til sine egne sau? Du hevder hardnakket at dette ikke vil få problemer for alle de andre dyrene?

Poenget med "mobile elektriske gjerder" eller hva du kalte dem er at de skal hindre sauene i fra å stikke av innmarksbeite. Rovdyrsikre gjerder er designet for å holde rovdyrene ute, og selv om jeg ikke finner noen tall på hva toppspenningen på disse er, er det naturlig at de overstiger de 10 000 voltene du snakker om.

Les det her Provo, du trenger tydligvis en innføring: http://www.animalia.no/Artikler/2008...innmarksbeite/

Noen av beitetiltakene krever økte beitearealer, og kan være vanskelig å gjennomføre i en del besetninger. Men i flokker der bruk av innmarksbeite gjennom hele sommeren er en permanent del av driftsopplegget, er det viktig å også gjennomføre beitetiltak. Å basere seg utelukkende på hyppig bruk av parasittmidler er kostbart, spesielt på lang sikt dersom resistente parasitter på grunn av overdreven bruk av parasittmidler blir et stort problem også i norsk sauehold.
Vis hele sitatet...
Dette betyr at man må gjerde inn mye større områder enn de sauen i utgangspunktet hadde trengt gjennom en sesong, fordi man bør legge beiteområdene brakk etter noen sesonger med intens beiting.

Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg kommer fra en del av bygde-Norge som ikke har vært spesielt hardt rammet av ulv eller andre rovdyr, og som heller ikke har en spesielt stor kultur for sauhold. Her går det mest i kyr, gris, kylling og, hovedsakelig, korn. Produksjonen av mat er så og si ikke rammet av rovdyr, eller skadedyr, med unntak av et par elg som trasker rundt på jordene. Allikevel legges småbruk etter småbruk ned. Hvorfor?

Det er ikke rovdyra som er problemet til norske bønder. Det er rett og slett ikke nyttig å jobbe som bonde i dag, om man ikke gjør det på en nesten gigantisk skala. Det å skylde på rovdyra blir nesten som å skylde på innvandrerne i Norge, for arbeidsledighet. Ignorant.
Vis hele sitatet...
Såklart det ikke er rovdyra som er problemet for en som driver med ku eller gris. Vi snakker om sauebønder her, og ja - de er et stort problem. Å si at bønder er "unyttige" fordi de visstnok ikke produserer nok mat er latterlig. Landbruket blir stadig effektivisert og en bonde i dag produerer mye mer mat enn en for 20 år siden. På tross av dette legger mange ned driften. Med tanke på at Norge er et land med tradisjoner innenfor landbruket som strekker seg hundrevis av år tilbake er dette trist.

I forhold til inntekt er matprisene lave i Norge, men likevel klager vi over dyr mat. I stede for å takke for billig mat, klager nordmannen over bonden som suger penger fra statskassa. Dette er et av de viktigste yrkene i Norge, å si at de er "unyttige" er kriminelt!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
så kommer kraftfor-regninga (kraftfor har økt med 30% de siste åra) på kanskje 150 000
Vis hele sitatet...
Her ser jeg en mulighet til å kutte litt på regningen; hva om vi tillater å mate husdyr med restavfall? På radioen forleden hørte jeg debatten om mat-avfall i Norge, det kom frem at vi kaster bort rundt 350 000 tonn med nyttbar mat (spiselig mat) i året. Noe av denne maten må vi da kunne gi til dyrene våre, slik som mennesker har gjort i hundrevis av år.
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Dere vil at bøndene skal la naturen gå sin gang, men samtidig avstenge alle de beste beiteområdene til sine egne sau? Du hevder hardnakket at dette ikke vil få problemer for alle de andre dyrene?
Vis hele sitatet...
Husker du ikke at du selv linket til en artikkel som sa at det ikke ser ut til å være et problem med beiteområder med tanke på hjortedyrene? Bla litt tilbake i tråden så finner du den.

Sitat av Dr.Doom
Poenget med "mobile elektriske gjerder" eller hva du kalte dem er at de skal hindre sauene i fra å stikke av innmarksbeite. Rovdyrsikre gjerder er designet for å holde rovdyrene ute, og selv om jeg ikke finner noen tall på hva toppspenningen på disse er, er det naturlig at de overstiger de 10 000 voltene du snakker om.
Vis hele sitatet...
Det er så tydelig at du ikke vet hva du snakker om at jeg nesten blir flau på dine vegne. Du sa nettopp at de rovdyrsikre gjerdene lå på rundt 5 kV, og nå er de plutselig langt over 10 kV? Fra Norsk viltskadesenter/Bioforsk (pdf):
Spenningen på et rovdyrsikkert gjerde skal være minimum 4500 V på ethvert punkt og til enhver tid. Under optimale, tørre forhold ligger gjerdespenningen derfor ofte på 6000-7000 V.
Vis hele sitatet...
Som sagt, tar man på dette så får man en smekk, men det er aldeles ikke farlig for friske mennesker – akkurat som med vanlige, dagligdagse strømgjerder man ser på de fleste gårder.

Sitat av Dr.Doom
Les det her Provo, du trenger tydligvis en innføring: http://www.animalia.no/Artikler/2008...innmarksbeite/ (...) Dette betyr at man må gjerde inn mye større områder enn de sauen i utgangspunktet hadde trengt gjennom en sesong, fordi man bør legge beiteområdene brakk etter noen sesonger med intens beiting.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting i det du siterer som antyder konklusjonen din. Dette er en artikkel som omhandler parasittbehandling ved innmarksbeite. Det står ingenting der om at inngjerdede utmarksbeiteområder bør legges brakk, og det vil uansett avhenge helt av størrelsen på beiteområdene, om man veksler på beiteområdene og ting som hvorvidt kyr beiter i samme område. Resistente parasitter er en trussel man må ta alvorlig, og det er nettopp derfor man skal veksle mellom forskjellige antiparasittmidler. Det er heller ikke slik at inngjerdet utmarksbeite vil medføre så mye større smittepress for parasitter, fordi områdene kan være vesentlig mye større enn normale innmarksbeiteområder – og av samme grunn vil man ikke nødvendigvis se noen total nedbeiting av områder. Det du nevner her er altså i all hovedsak fiktive problemer, og jeg kan ikke annet enn å lure på hva som er hensikten bak å dikte de opp og bruke de på nytt og på nytt når jeg allerede har forklart flere ganger hvorfor dette ikke er et problem. I alle fall ikke et problem som kan likestilles med det alvorlige problemet vi har med altfor små rovdyrbestander.

Sitat av Dr.Doom
Såklart det ikke er rovdyra som er problemet for en som driver med ku eller gris. Vi snakker om sauebønder her, og ja - de er et stort problem. Å si at bønder er "unyttige" fordi de visstnok ikke produserer nok mat er latterlig. Landbruket blir stadig effektivisert og en bonde i dag produerer mye mer mat enn en for 20 år siden. På tross av dette legger mange ned driften.
Vis hele sitatet...
EoT sikter jo helt tydelig til det faktum at ikke bare sauedriften lider av nedleggelser, men at samme tendens gjelder for de som driver med andre dyr eller korn. Med andre ord er det meget lite som tyder på at rovdyrene er problemet for bøndene.

Sitat av Dr.Doom
Med tanke på at Norge er et land med tradisjoner innenfor landbruket som strekker seg hundrevis av år tilbake er dette trist.
Vis hele sitatet...
Tradisjonene kan være tusenvis av år gamle og, men vi vet nå hva det vil medføre å ha for lave rovdyrbestander, og vi må ta ansvar deretter. Verden eksisterer ikke for sauebøndenes skyld, og de må da også tilpasse seg – med statens hjelp.
Sist endret av Provo; 18. juni 2011 kl. 18:35.
Må nesten le litt av disse bønda som klager og syter om at de jobber døgnvakt og de får ikke en dritt med penger og alt er bare uff og huff, hva er det dere prøver å bevise? Det er ingen som tvinger dere til dette, det er en jobb dere har valgt selv. Om det er så jævelig forfærdelig så skaff dere en annen jobb da for faen..... Det er faktisk ikke værre enn det.

On topic:
Spør du meg så er det naturens gang, det er drep eller bli drept, sånn har det alltid vært, og vil alltid være.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Må nesten le litt av disse bønda som klager og syter om at de jobber døgnvakt og de får ikke en dritt med penger og alt er bare uff og huff, hva er det dere prøver å bevise? Det er ingen som tvinger dere til dette, det er en jobb dere har valgt selv. Om det er så jævelig forfærdelig så skaff dere en annen jobb da for faen..... Det er faktisk ikke værre enn det.

On topic:
Spør du meg så er det naturens gang, det er drep eller bli drept, sånn har det alltid vært, og vil alltid være.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg jo slik at staten ønsker at vi skal ha bønder, så at de klager litt synes jeg ikke er urimelig.
kjedelig streiting
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Spør du meg så er det naturens gang, det er drep eller bli drept, sånn har det alltid vært, og vil alltid være.
Vis hele sitatet...
Ikke glem at vi selv er en del av naturen og at det er normalt at vi passer på tinga våre. Men da vi har såpass avansere hjelpemidler for å jakte så må vi også passe litt på naturen.. Skal dog sies at vi kunne økt antallet rovdyr litt. Synd med det nye forliket som betyr en nedgang
Sitat av Provo Vis innlegg
Husker du ikke at du selv linket til en artikkel som sa at det ikke ser ut til å være et problem med beiteområder med tanke på hjortedyrene? Bla litt tilbake i tråden så finner du den.
Vis hele sitatet...
Du er jævlig naiv om du tror at gjerder på 120-130 cm ikke får problemer for dyrene. Voksne hjortedyr er en ting, de har jo en naturlig god vertikal spenst, hva med alle de andre? Hva med kalvene? Villreinen som har trekt frem og tilbake i Norge siden istiden?

Jeg er ingen ekspert på spenningen i rovdyrsikre gjerder, det har jeg aldri sagt. Men jeg har vokst opp med vanlige strømgjerder, og jeg håper for sikkerhetens skyld at spenningen er større i rovdyrsikre gjerder enn i de vanlige. Det var du som sa de lå på 10 000 volt, nissefar.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ingenting i det du siterer som antyder konklusjonen din. Dette er en artikkel som omhandler parasittbehandling ved innmarksbeite. Det står ingenting der om at inngjerdede utmarksbeiteområder bør legges brakk, og det vil uansett avhenge helt av størrelsen på beiteområdene, om man veksler på beiteområdene og ting som hvorvidt kyr beiter i samme område. Resistente parasitter er en trussel man må ta alvorlig, og det er nettopp derfor man skal veksle mellom forskjellige antiparasittmidler. Det er heller ikke slik at inngjerdet utmarksbeite vil medføre så mye større smittepress for parasitter, fordi områdene kan være vesentlig mye større enn normale innmarksbeiteområder – og av samme grunn vil man ikke nødvendigvis se noen total nedbeiting av områder. Det du nevner her er altså i all hovedsak fiktive problemer, og jeg kan ikke annet enn å lure på hva som er hensikten bak å dikte de opp og bruke de på nytt og på nytt når jeg allerede har forklart flere ganger hvorfor dette ikke er et problem.
Vis hele sitatet...
Du vil altså gjerde inn de områdene sauen i dag beiter på; hele fjellheimen. Lurer på hva turistnæringen, naturværnere og nordmannen som må ta av seg skia på beina for hvert "egna kliv" han møter på, vil si?
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Du er jævlig naiv om du tror at gjerder på 120-130 cm ikke får problemer for dyrene. Voksne hjortedyr er en ting, de har jo en naturlig god vertikal spenst, hva med alle de andre? Hva med kalvene? Villreinen som har trekt frem og tilbake i Norge siden istiden?
Vis hele sitatet...
Det var du som fant artikkelen hvor det stod. Den er skrevet av Norsk Institutt for Naturforskning, så hvis du vil sende de en epost og fortelle de hvor "jævla naive" de er, så finner du adressen på kontakt-seksjonen på siden deres.

Jeg tar meg den friheten å sitere avsnittet om hjortedyr på nytt jeg, men noen passende uthevinger:
Sitat av NINA
Gjerdene kan også ha utilsiktede konsekvenser for hjortedyr som elg, hjort og rådyr. Alle hjortedyrartene er i stand til å hoppe over rovdyrgjerdene, i hvert fall i voksen alder. Likevel har noen få skader vært observert. Sannsynligheten for at et hjortedyr skal skades eller dø ved forsering av gjerdet vil øke med gjerdelengden. I dette perspektivet vil det være en fordel med få store innhegninger framfor mange små. Rovdyrsikre gjerder kan også bidra positivt til overlevelsen hos hjortevilt. I likhet med husdyr er hjortevilt utsatt for predasjon fra de store rovdyra. - Hvis rovviltgjerdene fungerer etter hensikten, vil innhegnet hjortevilt erfare mindre risiko for å bli tatt av rovdyr. Men vi trenger mer kunnskap for å si noe om effekten for bestanden totalt sett, sier han.
Vis hele sitatet...
Her kan du forresten se et rådyr hoppe over et gjerde på 2 meter i snø: http://www.youtube.com/watch?v=m8xCnTTuU2g&t=0m42s

Sitat av Dr.Doom
Jeg er ingen ekspert på spenningen i rovdyrsikre gjerder, det har jeg aldri sagt. Men jeg har vokst opp med vanlige strømgjerder, og jeg håper for sikkerhetens skyld at spenningen er større i rovdyrsikre gjerder enn i de vanlige. Det var du som sa de lå på 10 000 volt, nissefar.
Vis hele sitatet...
Jeg sa at toppspenningen på vanlige strømgjerder er opp mot 10 kV. Ved belastning og ikke-optimale forhold vil spenningen på mellom gjerdet og bakken være en del lavere. Det jeg synes er pussig er at du er så bastant i uttalelsene dine om ting du tydeligvis ikke kan noe om, for du har gjentatte ganger forsøkt å gjøre et stort poeng ut av hvor høye spenningene er, helt tydelig uten å vite hva spenningen er i det hele tatt. Kort oppsummert, rovdyrsikre innhegninger har ved normal belastning en spenning omtrent som, men ofte noe høyere enn, vanlige strømgjerder. Å få støt fra et slik gjerde er ubehagelig, men ufarlig for friske mennesker. Det er, som vist grundig til tidligere, svært effektivt mot rovdyr, så fremt det blir korrekt satt opp.

Uten at det bryr meg nevneverdig er det nok lettere for deg å bli tatt seriøst hvis du unngår å kalle andre "nissefar", på samme måte som det er lurt å la være å antyde at andre tror melka blir skapt på pappkartonger hos Tine.

Sitat av Dr.Doom
Du vil altså gjerde inn de områdene sauen i dag beiter på; hele fjellheimen.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke sagt. Det er mulig å finne en mellomting mellom trange innmarksbeitetilstander og å gjerde inn hele fjellheimen.

Sitat av Dr.Doom
Lurer på hva turistnæringen, naturværnere og nordmannen som må ta av seg skia på beina for hvert "egna kliv" han møter på, vil si?
Vis hele sitatet...
Igjen er du helt ute på viddene. Gjerdene legges ned om vinteren, noe som er en rimelig rask prosess slik gjerdene er utformet.
Sist endret av Provo; 18. juni 2011 kl. 20:56.
Så all aktivitet i naturen oppholder om vår, sommer og høst? Har nok vært mer på viddene enn deg, for i motsetning til deg vil jeg ha norsk natur så uberørt som mulig. Norsk sau har aldri basert seg på innmarksbeiting, så mellomtingen starter ikke der. Her snakker vi hel og halv fjellheim, men du nekter uansett å ta innover deg konsekvensen av dette.

PS: kynisk av deg å glemme kalvene.

PSS: At gjerdene skal legges ned om vinteren er bare en anbefaling.

PSSS: Du kommer sikkert igjen til å antyde at jeg vil ha Norge fritt for de store rovdyrene; det er ikke det jeg sier. Det er ikke det samme som regionale løsninger.

Heller det motsatte.
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Så all aktivitet i naturen oppholder om vår, sommer og høst?
Vis hele sitatet...
Kan du vise meg hvor jeg har sagt dette? Du prøver stadig å skyve dine egne blundere over på meg, men her er det altså du som påstår at dette blir et heft for skiløperne på vinteren. Og det blir det ikke.

På sommeren så må folk klatre over egnede kliv der hvor det er gjerder, om de vil på andre siden, ja. Du har en meget tynn sak hvis det er ankepunktet ditt mot å redde rovdyrbestanden og forhindre stygge skader på titusenvis av sau hvert eneste år.

Sitat av Dr.Doom
Har nok vært mer på viddene enn deg, for i motsetning til deg vil jeg ha norsk natur så uberørt som mulig.
Vis hele sitatet...
Det er et ganske tomt argument, for det vil du strengt tatt ikke. Du vil ikke ha den uberørt, du vil ha den berørt akkurat slik det passer deg. Og det er med frittgående og usikret sau som man kan sette fra seg om våren og hente om høsten, og med så få rovdyr at de lider av voldsomme plager fra innavl. Ville du virkelig hatt uberørt natur, så ville du heller ikke skutt rovdyrene.

Sitat av Dr.Doom
Norsk sau har aldri basert seg på innmarksbeiting, så mellomtingen starter ikke der.
Vis hele sitatet...
Mellomtingen starter ikke der? Det gir ikke særlig mening. Jeg sier at løsningen ligger et sted mellom trange innmarksbeitekår og inngjerding av hele fjellheimen.

Sitat av Dr.Doom
PS: kynisk av deg å glemme kalvene.
Vis hele sitatet...
Kynisk? Det var jo også et valg av ord.. Jeg glemmer ikke kalvene. Du som mener man må gjerde inn hele fjellheimen kan vel ikke ha store problemer med å se at de har en ganske stor sjanse for å ende opp innenfor gjerdet når det settes opp på våren? Det er uansett ikke lang tid som kreves før de som endte opp utenfor er i stand til å hoppe over. Hvis det du sier hadde vært en spesielt stor bekymring, så ville det vært naturlig av NINA å ta det opp i artikkelen som angår nettopp dette. Du har kort fortalt ikke et spesielt godt argument der heller.

Sitat av Dr.Doom
PSS: At gjerdene skal legges ned om vinteren er bare en anbefaling.
Vis hele sitatet...
Åja, ja da kan man ikke gjøre det.

Sitat av Dr.Doom
PSSS: Du kommer sikkert igjen til å antyde at jeg vil ha Norge fritt for de store rovdyrene; det er ikke det jeg sier. Det er ikke det samme som regionale løsninger.
Vis hele sitatet...
Du vil ha det fritt nok til at rovdyrene lider under sterk innavlsdepresjon. Du kan lese om farene ved innavlsdepresjon og populasjonsflaskehalser på Wikipedia.
Sist endret av Provo; 18. juni 2011 kl. 21:26.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du som mener man må gjerde inn hele fjellheimen kan vel ikke ha store problemer med å se at de har en ganske stor sjanse for å ende opp innenfor gjerdet når det settes opp på våren? Det er uansett ikke lang tid som kreves før de som endte opp utenfor er i stand til å hoppe over. Hvis det du sier hadde vært en spesielt stor bekymring, så ville det vært naturlig av NINA å ta det opp i artikkelen som angår nettopp dette. Du har kort fortalt ikke et spesielt godt argument der heller.
Vis hele sitatet...
Nå får du faen meg gi deg!

Du snakker om rovdyr i Norge som om de lever helt isolert, deprimerte med null sosial omgang. Norsk ulv for eksempel, har jo parret seg med svenskene siden tidenes morgen.

Det er tross alt du som er for at bøndene skal gjerde inn fjellheimen. Poenget med at jeg sitter her å nerder i rapporter er fordi du ukritisk får profetere om hvor lett du kunne ha løst rovdyrproblematikken i Norge, fått ned sauetapene til et minumum og fått en større og livskraftigere ulvestamme i samme slengen. Jeg er ingen sauebonde, og kommer sannsynligvis ikke til å bli det, men jeg legger min lit til at sauebøndene har mer peiling enn det du har. Det er ingen som er mer innterisserte i å redusere sauetap enn dem, men likevel ser vi så fåbak rovdyrsikre gjerder? Fordi det ikke er hele delen av løsningen.

Angående hjortedyr så viser elg en tendens til å rive ned i stedet for å hoppe over gjerdene. Med tanke på hvor mange sau du vil gjerde inn er det realistisk å tenke stort.

Her er det også relevant å bringe inn vurderingen av hvor effektive de rovdyrsikre gjerdene er,
som nevnt innledningsvis i forrige kapittel. Erfaringer internasjonalt og i Norge viser at det er en
klar positiv sammenheng mellom hvor langt et gjerde er/størrelsen på innhegningen og sannsynligheten
for at et rovdyr vil klare å komme seg innenfor (se for eksempel Bode og Wintle
2010). For det første er det mye mer krevende å vedlikeholde et langt gjerde og holde spenningen
i gjerdet på et tilfredsstillende nivå til enhver tid. For det andre tror vi rovdyr vil ha større
incentiv til å forsøke å forsere en større innhegning som er i veien for dets normale ferdsel.
Er gjerdet mindre, kan rovdyret gå rundt. Videre er det også slik at jo mer ulendt og utmarkspreget
terrenget er, dess vanskeligere er det å unngå såkalte svake punkter i gjerdet der rovdyret
kan komme seg inn. Ethvert gjerde er aldri sikrere enn dets svakeste punkt. (Nina rapport 611)
Vis hele sitatet...
Videre leser jeg:

Vår vurdering av litteratur og erfaringsgrunnlag tyder på at de negative konsekvensene av rovdyrgjerder
avhenger av størrelsen på innhegningene og plassering i forhold til utmark, innmark
eller gårdnær utmark og hvordan området brukes i forbindelse med friluftslivsutøvelse. I områder
hvor folk er vant til at gjerder er mye brukt, så som i gårdsnære områder, er det grunn til å
tro at forsterking av eksisterende sauegjerder eller moderat etablering av nye gjerder vil ha liten
negativ effekt på frilufts- og naturverdier. Nyetablering av store innhegninger, med tilhørende
planering og etablering av veier langs gjerdetrase, i utmark kan ses på som et relativt stort
naturinngrep og en innskrenkning av allemannsretten i de områdene det gjelder. Slik gjerdebruk
kan skape store konflikter mellom ulike brukergrupper, noe som har vært observert i
Hedmark.
Flere små innhegninger i utmark kan likevel utgjøre en større samlet belastning for friluftsliv
enn færre store, selv om de små innhegningene lettere kan plasseres på en måte som unngår
direkte konflikter i forhold til jaktterreng, friluftsområder og ferdselsårer (stier, skogsbilveier)
osv. For enkelte brukergrupper kan gjerder også ha små positive konsekvenser i forhold til at
gjerdetraseene kan brukes til ferdsel (for eksempel mer sykling), og jakt og friluftsliv kan foregå
innenfor gjerdene av folk som er redde for rovdyr. For andre friluftslivsutøvere vil gjerdene og
veien langs dem oppleves som et fremmedelement de vil forsøke å unngå, selv om avbøtende
tiltak som gjerdekliv og grinder etableres. Videre kan det tenkes at for enkelte brukergrupper vil
det å måtte utøve sitt friluftsliv innenfor et strømgjerde oppleves som å være innesperret og i
direkte konflikt med deres ide om hva friluftsliv skal være. Det er derfor grunn til å tro at større
og/eller flere innhegninger i utmark må betraktes å ha relativt store negative konsekvenser for
friluftsliv og bredere naturverdier.
Vis hele sitatet...
Sannsynligheten for at et hjortedyr skal skades eller dø ved forsering av gjerdet vil øke med
gjerdelengden. Tilsvarende tror vi at større innhegninger vil være bedre for innhegnet hjortevilt
ettersom disse kan tilby større areal og mer varierende næringstilbud. I dette perspektivet vil
det være en fordel med få store innhegninger framfor mange små, forutsatt at arealet som inngjerdes
er konstant.
Foruten de potensielt negative effektene, kan rovdyrsikre gjerder bidra positiv til overlevelsen
hos hjortevilt. I likhet med husdyr er hjortevilt utsatt for predasjon fra de store rovdyra. Hvis
rovdyrgjerdene fungerer etter hensikten vil innhegna hjortevilt erfare lavere predasjonstrykk
enn hjortevilt som lever utenfor innhegninger.
Alt i alt kan en si at rovdyrsikre gjerder stort sett er vurdert som negativt for hjortevilt og friluftsliv
og bredere naturverdier, men enkelte elementer kan oppfattes positivt (for eksempel redusert
predasjon på hjortevilt, tilbud om rovdyrsikker småviltjakt, friluftsliv i rovdyrsikkert område).
Vis hele sitatet...
Det virker som at du lar de enkelte elementene overskygge alle de store og stygge realitetene. For eksempel:

Flere telefonrapporter antyder dessuten
at elgen stedvis utgjør et problem ved at den bryter konvensjonelle strømførende husdyrgjerder
framfor å hoppe over (E. J. Solberg upubl. data).
Vis hele sitatet...
Du får vel problemer med å gi bøndene skylda for at elgen river ned de myndighetsgodkjente gjerdene? Rovdyr kommer til å fråtse i innestengt sau.
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Nå får du faen meg gi deg!
Vis hele sitatet...
Gi meg? Greit nok, du sa halve og ikke hele fjellheimen, men poenget forblir det samme – nemlig at ved å argumentere for at de inngjerdede områdene må være meget store, så forsvinner mye av slagkraften i argumentet rundt hjortedyr:

Sitat av Dr.Doom
Sau trenger altså store områder å beite på, spesielt fordi de går i marginale områder der det er lite næring pr. kvadratmeter. Dette betyr at man faktisk må gjerde inn halve fjellheimen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dr.Doom
Du snakker om rovdyr i Norge som om de lever helt isolert, deprimerte med null sosial omgang. Norsk ulv for eksempel, har jo parret seg med svenskene siden tidenes morgen.
Vis hele sitatet...
Det er en liten modifikasjon av sannheten. Ja, det skjer at den norske ulven får innslag fra den svenske, men det hjelper fint lite, da den sørsvenske ulvestammen også er svært innavlet og isolert i Skandinavia. I mange tilfeller er ulvene praktisk talt genetisk identiske, og dette innavlsproblemet er i stor grad gjeldende for hele Skandinavia. En stor del av grunnen til dette er den ekstremt lave norske bestanden. Hvis den norske bestanden fikk vokse, og dermed komme i kontakt med den nord-svenske populasjonen, samt få større kontakt med den finsk-russiske stammen, så ville problemet løst seg. Det står meget dårlig til med Skandinavisk ulv:

Sitat av NRK (2008)
To hannulver med finsk- russiske gener har nå klart å ta seg fram til den sør-skandinaviske ulvestammen. Det er første gang på 17 år at ulvestammen får friskt blod. (...)

Innavl har ført til at alle ulvene er så genetisk like at de i praksis er søsken. Barn har parret seg med sine foreldre, og med hverandre. Ifølge genetiker Øystein Flagstad ved NINA er partene i enkelte av parringene så genetisk like at det er nesten som om ulven skulle parret seg med seg sjøl.

Konsekvensen har vært at hver femte ulv er uten testikler, hver tiende ulv fødes med ryggskader, og antall hvalper i hvert kull har blitt redusert. Men nå er det altså likevel håp for den norske ulven etter at de to finske innvandrerne har kommet til Hedmark.
Vis hele sitatet...
Og hva skjer med disse innvandrerne? Jo, de forsvinner på mystisk vis, én etter én. Ta for eksempel ulven som kom over fra Russland i mars 2009 som fikk kallenavnet Ivan:
Sitat av VG (2009)
Russerulven har ikke gitt livstegn fra seg siden månedsskiftet januar/februar. Det skyldes at ulven ble skutt omtrent på dette tidspunktet, sier to uavhengige kilder til Østlendingen.

- Ulven ble skutt den første uka i februar. Deretter ble den surret inn i kjetting og dumpet i Storsjøen i Rendalen, sier en av kildene. Kilden hevder Ivan hadde slått seg sammen med en norsk tispe fra Julussaflokken som også er skutt og dumpet i Storsjøen.
Vis hele sitatet...
Man kan jo kun spekulere i hva slags yrker disse krypskytterne har. Den illegale jakten er for øvrig et stort problem, og utgjør over halvparten av alle dødsfall hos Skandinavisk ulv:
Sitat av Artsdatabanken
Ulver dør av mange årsaker, men forskningsprosjektet SKANDULV har vist at illegal jakt er den viktigste dødsårsaken hos ulv i Skandinavia. Den gjennomsnittlige årlige dødeligheten hos radiomerkede ulver i perioden 1998 til 2006 var 31%. I gjennomsnitt døde 16% av ulvene årlig på grunn av illegal jakt, 5% av legal jakt, 4% døde i trafikken, og 6% på grunn av ”naturlige” årsaker.
Vis hele sitatet...
I tillegg til dette har man nå et problem med at den finske ulvebestanden har sunket markant, antageligvis som følge av illegal jakt, noe som senker innvandringen til Sverige, og som igjen påvirker den sørskandinaviske ulvebestanden negativt.

Sitat av Dr.Doom
Poenget med at jeg sitter her å nerder i rapporter er fordi du ukritisk får profetere om hvor lett du kunne ha løst rovdyrproblematikken i Norge, fått ned sauetapene til et minumum og fått en større og livskraftigere ulvestamme i samme slengen.
Vis hele sitatet...
Hyggelig å høre at du har begynt å lese rapporter.

Sitat av Dr.Doom
Jeg er ingen sauebonde, og kommer sannsynligvis ikke til å bli det, men jeg legger min lit til at sauebøndene har mer peiling enn det du har. Det er ingen som er mer innterisserte i å redusere sauetap enn dem, men likevel ser vi så fåbak rovdyrsikre gjerder? Fordi det ikke er hele delen av løsningen.
Vis hele sitatet...
Jo, det er mange som er mer interesserte i å redusere sauetap enn de, fordi de har ikke noe økonomisk incentiv for å gjøre det. Vi må ha et system som gjør at det er økonomisk lønnsomt for bøndene å sikre sauen sin i forhold til alternativet.

Sitat av Dr.Doom
Angående hjortedyr så viser elg en tendens til å rive ned i stedet for å hoppe over gjerdene. Med tanke på hvor mange sau du vil gjerde inn er det realistisk å tenke stort. (...) Det virker som at du lar de enkelte elementene overskygge alle de store og stygge realitetene.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at rovdyrgjerder ikke har noen negative konsekvenser eller utfordringer. Jeg har tvert i mot hvert klar på det hele veien, men jeg sier at konsekvensene ved å ikke sikre sauen er vesentlig større, i form av store menger svært stygt skadde sau og massive innavlsproblemer blant rovdyrene. I områder med mye elg som potensielt kan ødelegge gjerder kan man for eksempel bygge forsterkede gjerder eller øke spenningen – dette er alle problemer det er mulig å løse. Det er også verdt å merke seg at elgebestanden vil holde seg stabilt lavere ved en økning av ulvebestanden. At folk synes det er kjedelig å klatre over et gjerde eller to på skogs- og fjelltur er et rimelig blekt argument satt opp mot all lidelsen blant dyr på begge sider av næringskjeden med dagens situasjon – spesielt ille er det i forhold til det faktum at ulvestammen i sør-Skandinavia i følge Direktoratet for naturforvaltning er så lav at man risikerer at den dør ut av innavl, som om ikke de medfødte lidelsene var nok:

Sitat av DirNat
Ifølge forskerne teller den sørskandinaviske ulvestammen nå rundt 230 dyr.

Resultater fra det felles skandinaviske forskningsprosjektet Skandulv viser at dette er for lite til å hindre at innavl får negative følger for dyrene. I verste fall kan stammen på sikt dø ut, slik størrelsen på bestanden er i dag.
Vis hele sitatet...
Til rapporten din vil jeg bare nevne at de tar opp Grue som et eksempel på at rovdyrsikre inngjerdinger ikke er så sikre likevel, og jeg har tidligere i tråden vist til hva som var årsaken til at rovdyrene kom seg innenfor gjerdet der:

http://i.imgur.com/dMRRZ.jpg
Sist endret av Provo; 19. juni 2011 kl. 08:33.
Gjerdet i Grue, var som alle andre, satt opp og godkjent på myndighetens befaling. Det er trossalt de som må spille rollen som fagfolk når bonden satser på noe som er helt nytt i norsk landbrukshistorie. Du får bønder til å fremstå som hjernedøde tapere og samtidig super humans.
Sitat av Provo Vis innlegg

http://i.imgur.com/dMRRZ.jpg

Et mindre bilde av en annen tilsvarende stein kan du finne i artikkelen. Der står det også oppramset en rekke feil med gjerdet langs en kilometer av strekket. Hvis man setter opp et rovdyrsikkert gjerde på denne måten, så selv småbarn kan hoppe over, ja da latterliggjør (bønder) de seg selv helt uten hjelp fra andre.
Vis hele sitatet...
Det spiller liten rolle for elgen om gjerdet den river ned er fra Grue eller Lesja. Merkelig at du nok en gang betviler rapportene jeg kommer med, det gjør det jo helt umulig å diskutere med deg.

Når det gjeler det du sier om ulv har du helt rett. Det blir et spørsmål om hvorvidt det er verdt å ta vare på den allerede minimale norske ulvestammen kontra verdiskapning, matproduksjon og skattepenger spart. Vi kommer ikke til å se en ulvestamme mye utover det vi ser i dag, så å la de lide bare for å tilfredsstille det glorifiserte synet mange byfolk har på ulven er dumt.

Hvor lever elgen i Norge: vi finner elg nesten i hele Norge men ikke på Vestlandet.
Vis hele sitatet...
http://www.globalskolen.no/web/PageND.aspx?id=2161065

På vestlandet driver jo uansett mange også med villsau, og de erfarer sikkert null tap til rovdyr. Men at du vil gjerde inn store deler av Norge, ikke bare med de gjerdene vi ser i dag, men med forsterkede gjerder med enda høyere spenning er jo innteressant! Hvor mye høyere gjerder og spenninger snakker vi?

Når jeg sier at inngjerdinger kommer til å forstyrre, til dels skade og i verstefall drepe annet dyreliv, tenker jeg ikke bare på hjortedyr. Jeg har jo sagt at de er sannsynligvis de som lettest forserer inngjerdingene! Du som har peiling på spenninger og skadevirkninger kan sikkert fortelle om hva 7000 +++ (i følge ditt siste forslag på elgeproblematikken) volt vil gjøre med et lite ekorn?
Sist endret av Dr.Doom; 19. juni 2011 kl. 12:59.
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Gjerdet i Grue, var som alle andre, satt opp og godkjent på myndighetens befaling. Det er trossalt de som må spille rollen som fagfolk når bonden satser på noe som er helt nytt i norsk landbrukshistorie. Du får bønder til å fremstå som hjernedøde tapere og samtidig super humans.
Vis hele sitatet...
For det første spiller det ingen rolle om myndighetene har godkjent gjerdet etter oppsetting. Faktum er at både de som har satt opp og de som har gitt tommel opp etter inspeksjon av gjerdet har gjort flere enorme og fullstendig innlysende feil.

For det andre finner jeg ingen informasjon som tilsier at myndighetene har foretatt noen godkjenning av gjerdet etter det ble satt opp. Kan du vise til hvor du har fått denne informasjonen fra?

Sitat av Dr.Doom
Det spiller liten rolle for elgen om gjerdet den river ned er fra Grue eller Lesja.
Vis hele sitatet...
Det har jeg selvsagt heller ikke påstått. Det jeg sier er at rapporten du siterer fra nevner at rovdyrinnhengningen på Grue ikke fungerte så bra som man hadde håpet, men de har da helt sett bort i fra de meget grove feilene som ble gjort i oppføringen av gjerdet. Man kan derfor ikke trekke noen konklusjon for hvor godt et slike gjerde fungerer med Grue som utgangspunkt. Jeg kan nevne noen av feilene:

Sitat av Østlendingen
– Gjerdet har for mange store og alvorlige feil. Vi har blant annet avdekket en altfor lav strømstyrke. Jeg driver med hest selv og vet godt hvordan de neglisjerer et strømgjerde, dersom spenningen blir for lav. På Finnskogen har jeg målt spenning ned mot 2.000 volt. Det ble gjort den 3. august, like før det ble oppdaget rovdyrskader på innsiden av gjerdet. Optimalt bør spenningen være mellom 6.000 og 7.000 volt for å virke avskrekkende på rovdyra, hevder [Dag Bjørndahl].
(...)
– 80 centimeter utenfor gjerdet ligger det en stor stein. Selve steinen er i tillegg høyere enn gjerdet. Jeg klarer lett å stå på steinen og hoppe ned på innsiden av gjerdet. Selv barn kunne klare det. For en ulv er det ingen sak å klatre opp på steinen og hoppe ned på innsiden, sier Bjørndahl.
(...)
På andre steder forteller han at han har funnet vegetasjon som går inn i selve gjerdet.

– Dette kan føre til jordingsfeil og spenningstap. Det gjør det lettere for bjørnen å komme inn. Den vil ikke føle det samme ubehaget ved å nærme seg gjerdet, som om det sto full spenning på det. Trær tett inntil gjerdet gjør det også mulig for gaupa å hoppe inn.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dr.Doom
Merkelig at du nok en gang betviler rapportene jeg kommer med, det gjør det jo helt umulig å diskutere med deg.
Vis hele sitatet...
Dette er vel, om jeg ikke tar helt feil, bortimot den eneste rapporten/artikkelen du har sitert fra som ikke direkte har sagt i mot konklusjonen du har forsøkt å trekke fra de. Så jeg vet ikke hvor mye hold det er i beskyldningen om at jeg betviler rapportene du kommer med.

Når det er sagt, så har jeg kun påpekt at de har sett bort i fra de grove feilene med gjerdet i Grue i sine omtalelser om det. Jeg påpeker også at utfordringene de skildrer ikke er noe nytt, og vi har begge omtalt de tidligere i diskusjonen, men jeg påstår at utfordringene er overkommelige, og konsekvensene vesentlig bedre enn konsekvensene av å fortsette som i dag eller senke rovdyrbestanden ytterligere. Ingen løsning er helt perfekt med bare positive effekter, men det gjelder å finne den beste. Og det involverer sikring av sau og økning av rovdyrbestanden.

Sitat av Dr.Doom
Når det gjeler det du sier om ulv har du helt rett. Det blir et spørsmål om hvorvidt det er verdt å ta vare på den allerede minimale norske ulvestammen kontra verdiskapning, matproduksjon og skattepenger spart. Vi kommer ikke til å se en ulvestamme mye utover det vi ser i dag, så å la de lide bare for å tilfredsstille det glorifiserte synet mange byfolk har på ulven er dumt.
Vis hele sitatet...
Falskt dilemma, og i følge fagfolk vil ulvebestanden ta seg opp så fremt de får sjansen til det. Du kan se dette korte innslaget fra Schrödingers katt for litt mer info, hvis du ikke orker å google selv: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/85225/

Sitat av Dr.Doom
Du som har peiling på spenninger og skadevirkninger kan sikkert fortelle om hva 7000 +++ (i følge ditt siste forslag på elgeproblematikken) volt vil gjøre med et lite ekorn?
Vis hele sitatet...
Gjerdene bygges så små dyr lett kan passere. Dessuten vil ikke et ekorn ha kontakt både med bakken og strømførende streng samtidig, og ingenting vil skje – akkurat som når fugler sitter på høyspentlinjer.

Sitat av Dr.Doom
Når det gjeler det du sier om ulv har du helt rett. Det blir et spørsmål om hvorvidt det er verdt å ta vare på den allerede minimale norske ulvestammen kontra verdiskapning, matproduksjon og skattepenger spart. Vi kommer ikke til å se en ulvestamme mye utover det vi ser i dag, så å la de lide bare for å tilfredsstille det glorifiserte synet mange byfolk har på ulven er dumt.
Vis hele sitatet...
En liten kommentar til på dette.. Det du sier om "skattepenger spart" blir bare idiotisk når du vet at vi i 2010 brukte 138 millioner kroner på å erstatte død sau og rein, og du samtidig sier du ikke er villig til å drepe hele ulvebestanden. Inngjerdinger vil være i mye høyere grad en engangsutgift, og kostnadene langt lavere.

Du snakker også om å "ta vare på den allerede minimale norske ulvestammen", men som jeg sa er dette noe som angår hele den Skandinaviske ulvebestanden, ikke bare den lille norske delen. Når den finske også er på nedtur, så er det en grov ansvarsfraskrivelse å nekte å sette opp gjerder fordi noen må klatre over de en gang i blant når de er på fjellet.

Til slutt er du igjen frampå med å forsøke å flytte fokuset fra argumenter til personer, når du sier "å tilfredsstille det glorifiserte synet mange byfolk har på ulven". Det nytter ikke å prøve å formulere seg vekk fra problemet ved å antyde at bare byfolk som ikke kan noe bryr seg om ulv. Jeg er oppvokst på bygda, og ikke i by, men likevel er jeg altså for en mye høyere rovdyrbestand enn hva vi har i dag. Dette gjelder også praktisk talt alle andre jeg kjenner som også kommer fra bygda, men som ikke er sauebønder selv (og faktisk noen av de også). Spør du meg virker det heller som den største kunnskapsmangelen er på din side av debatten.
Sist endret av Provo; 19. juni 2011 kl. 13:38.
Å si at rovdyrsikre gjerder er en engangsavgift er løgn. Å si at kostnadene blir lavere er også løgn. Eller har du tall på hvor mye det vil koste å bygge gjerder og vedlikeholde disse for, om ikke alle, nesten alle norsk sau? En bonde må jo både søke kommunen og fylkesmannen om å få innviglet støtte før han kan sette opp gjerdet.

Et lite eksempel på hvordan det fungerer:

Dovre Elgutvalg ”har drøftet søknaden til Laurits Fokstugu om oppsetting av rovdyrgjerde i
Fokstugu landskapsvernområde.
Utfra hensynet til hjorteviltet finner ikke elgutvalget å kunne tilrå oppsetting av et slikt gjerde.
Området som er søkt inngjerdet er et viktig beiteområde for hjorteviltet, og vil føre til en
reduksjon av tilgjengelig beite. Så vel som et hinder for allmenn ferdsel.
Hjorteviltet på Dovrefjell er fra før utsatt for påkjørsler fra både bil og jernbane.
Inngjerdingen vil føre til enda et hinder for viltet, som kan resultere i endring av trekkruter.
I sin tur kan dette føre til en kanalisering ved kryssing av E6 og viltet vil bli enda mer utsatt
for påkjørsler.
Inngjerdinger i utmark medfører hvert år dyretragedier ved at dyr blir sittende fast og ikke
kommer løs. Dette kan også skje ved oppsetting av et elektrisk gjerde (rovdyrgjerde).
Samtidig kan dette føre til at kalver blir skilt fra kua, og ikke greier å følge med.
Spesielt elgkalver og rådyrkje er utsatt i sine første leveuker. Det går ikke lang tid med
adskillelse fra mora før dette gir en fatal utgang.”
Villreinutvalget for Rondane Nord ”mener at det ikke er akseptabelt å begrense villreinens
leveområde ved at det settes opp et rovviltgjerde i Fokstu-lia ovenfor Fokstugu Gard.
Villreinen bruker dette området i barmark-sesongen og det er uheldig å begrense tilgangen til
beiteareal i et område med begrenset tilgang på sommerbeite.
Hvis det mot formodning er aktuelt å tillate oppsetting av rovviltgjerdet, vil det være naturlig
å vurdere om området skal taes ut som tellende villreinareal i forbindelse med
kvotetildelingen.”
Vis hele sitatet...
En hytteeier om søknaden:
”Slik vi forstår søknaden er det søkt om å inngjerde et område for å benytte det som utmark for
et stort antall sau (ca. 800-1000) fra siste uke i juni og ut i september. Det er snakk om et
strømførende gjerde med en høyde på ca 135 cm hvor det skal strekkes 4-6 tråder mellom
stolper hvorav den laveste tråden er på ca 20 cm.
Vi er bekymret for et slikt inngrep i en svært sårbar natur. Det er ikke tatt hensyn til småvilt og
fugl. Innenfor dette området som består av lav fjellbjørkeskog og vierkratt er det et viktig
område for blant annet lirype, røy og tiur, tårnfalk, ugle, hare, rødrev og kanskje fjellrev.
Ståltråder i en slik høyde vil være svært skadelig for blant annet lavt flygende fugl. Som
hytteeier midt i dette berørte område er vi bekymret for hvordan et slikt gjerde vil kunne skade
dyrelivet rundt. Det er med uro vi ser at ønske om effektivisering av sauedrift i et slikt sårbart
område skal gå på bekostning av dyrelivet. Vi kan ikke se at dette er i henhold til verneplan for
dette landskapsverneområdet. I tillegg er vi uenig i søkers begrunnelse om at dette området er
utenfor den viktige viltbiotopen i overgangen mellom skog og snaufjell. Vi mener området
ligger akkurat i denne overgangen mellom fjellbjørkeskog, vierkratt og snaufjell. Vinterstid er
det tett med spor av fugl, hare og revespor, og dyrelivet vil bli berørt av et slikt gjerde, og
medføre stor lidelse bland de dyrene som flyr eller løper inn i det. Vi påpeker at det vil være
interessant om en interesseorganisasjon for slikt dyreliv får uttale seg.
I tillegg ønsker vi å bemerke at hytteeierne i området har måtte tilpasse seg
Vis hele sitatet...
Enten har han rett i at dyrelivet vil bli sterkt preget, slik jeg har antydet, eller så ser vi hvordan den norske hytteeieren kommer til å stille seg i forhold til forslaget ditt. Det blir krig og bonden blir miljøterroristen. Takk.

Visste forresten ikke at ulven var utryddet i Norge i 1960. Verden gikk tydligvis ikke under. Jeg må bare få presierere at jeg ikke er god på ulv, der er jeg på veldig tynn is.

Jeg vil takke deg for at du gidder å diskutere med meg! Jeg har lært utrolig mye! Å kunne sitte her å debatere med deg er en unik mulighet til å lære nye ting, ikke bare om temaet vi diskuterer om, men om å bli en bedre debatant. Når jeg ser tilbake på det jeg sa i deler av diskusjonen må jeg bare le!

Du fortjener en medalje. :-)
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Å si at rovdyrsikre gjerder er en engangsavgift er løgn.
Vis hele sitatet...
Var det det jeg sa? Eller:
Sitat av Provo
Inngjerdinger vil være i mye høyere grad en engangsutgift, og kostnadene langt lavere.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, den absolutt største hovedutgiften vil være å sette opp gjerdet, ikke å vedlikeholde det. Derfor vil hovedutgiften være en engangsutgift.

Sitat av Dr.Doom
Å si at kostnadene blir lavere er også løgn. Eller har du tall på hvor mye det vil koste å bygge gjerder og vedlikeholde disse for, om ikke alle, nesten alle norsk sau? En bonde må jo både søke kommunen og fylkesmannen om å få innviglet støtte før han kan sette opp gjerdet.
Vis hele sitatet...
Som sagt var erstatningssummen for sau og regn tatt av rovdyr i 2010 på 138 millioner kroner. Tror du helt seriøst det vil koste staten 138 millioner kroner hvert år å vedlikeholde gjerder? Og hvordan spiller dagens søknadsprosess inn for prisen av et nytt støttesystem for oppsett og vedlikehold av gjerder?

Sitat av Dr.Doom
Et lite eksempel på hvordan det fungerer: (...)
Vis hele sitatet...
Utvalget har der antatt at inngjerding vil sterkt begrense beitemulighetene til hjorteviltet. Dette er altså ikke sikkert, og NINA har selv sagt at alle hjortedyr klarer å hoppe over gjerdet. Kanalisering av hjortedyrene for kryssing av E6 trenger ikke å være negativt, og i mange områder langs E6 benytter man seg nettopp av kanalisering for elgekryssing som en strategi for å få ned antall påkjørsler.

Nok en gang, dette er løsbare utfordringer, og konsekvensene må sees i sammenheng med dagens konsekvenser av usikret sau og for lave rovdyrbestander.

Sitat av Dr.Doom
En hytteeier om søknaden: (...)
Vis hele sitatet...
Det er grovt likegyldig hva en tilfeldig hytteeier mener og synes om dette gjerdet. Eieren medgir selv at de går med på dette hvis en interesseorganisasjon for småvilt får uttale seg (og dermed indirekte at han eller hun selv ikke innehar nødvendig kompetanse), og personen har tydeligvis heller ikke fått med seg at gjerdene kan spesiallages for de rovdyrene som er en trussel og for å slippe gjennom andre smådyr, samt at gjerdene kan og bør tas ned på vinteren. Det er heller ikke sagt om dette er rovdyrsikre innhegninger som vi snakker om eller en annen type gjerde. Med andre ord, helt uinteressant og i stor grad uvesentlig.

Sitat av Dr.Doom
Visste forresten ikke at ulven var utryddet i Norge i 1960. Verden gikk tydligvis ikke under.
Vis hele sitatet...
Verden hadde ikke gått under om vi la ned alt av sauedrift i landet her heller. Betyr det da at det er helt greit å gjøre? Eller kan det være greit å legge lista litt høyere?

Sitat av Dr.Doom
Jeg må bare få presierere at jeg ikke er god på ulv, der er jeg på veldig tynn is.
Vis hele sitatet...
Da burde du jaggu studere temaet før du uttaler deg om hva som er fornuftige bestandsmål.
Har jeg uttalt meg på akkurat hvor mange ulv det bør være i Norge for at de slipper å deppe? Nei. Poenget, for tredje eller fjerde gang, med at jeg legger inn en protest mot gjerdeforslaget ditt er at alle bortsett fra deg selv, sier de vil by på store problemer, allerde i små skala. Du vil ha de i monsterskala!

Du er jammen meg et selvdyrkende hobby-geni, når du tror du har så mye mer rett enn alle andre. Kanalisering over E6 for eksempel, vil jo lede til katastrofer, både med tap av dyr- og menneskeliv. Folk kjører i over 120 over Dovrefjell, du kan selv tenke deg til utfallet.

Kan du ikke kommentere villreinen? Skal bønder i områder der villreinen trekker slutte med sau?

Uansett hva jeg sier, siterer eller viser til er feil. Greit nok at du har et rykte å forsvare, men litt ydmykelse skader ikke.

Grunnen til at jeg siterer hytteeieren er jo fordi bortimot alle landets hytteeiere, en stor del av befolkningen, kommer til å hate bøndene mer for disse gjerdene. Det er noe du heller ikke kommenterer. Det er heller ikke like lett for bonden å få gjennom en søknad som du skal ha det til. Viljen er der, i motsetning til det du fabler om.

For deg er det tydligvis utrolig lett å sette opp et 100% sikker rovdyrsikkert gjerde. Merkelig nok har du aldri gjort det.
Sist endret av Dr.Doom; 19. juni 2011 kl. 15:01.
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Har jeg uttalt meg på akkurat hvor mange ulv det bør være i Norge for at de slipper å deppe? Nei. Poenget, for tredje gang eller fjerde gang, at jeg legger inn en protest mot gjerdeforslaget ditt er at alle bortsett fra deg selv, sier de vil by på store problemer, allerde i små skala. Du vil ha de i monsterskala!
Vis hele sitatet...
Du har uttalt at du ikke vil ha mer ulv. Da har du uttalt deg om bestandsmål. Du har også applaudert forliket som innebærer en drastisk nedgang i antall bjørn. Da har du også uttalt deg om bestandsmål. Det er ganske uansvarlig når du innrømmer å ikke ha peiling på temaet og konsekvensene er så enorme som de er.

Det er ikke slik at "alle bortsett fra meg selv sier at de vil by på store problemer allerede i små skala". Det finnes utfordringer, ja, men de vil du ikke imøtekomme i det hele tatt. Du vil ikke en gang prøve å løse disse utfordringene – du vil heller at landets rovdyr skal lide og utryddes som følge av innavl. Heller det enn at du må klatre over et gjerde når du går på fjellet mellom juni og september. Eller at vi må forsterke gjerdene eller øke spenningen der det er elg. Eller at vi må finne en løsning for små rådyrkalver, som for øvrig blir født mellom april og juli og vokser veldig fort:

Sitat av Wikipedia
Hunnene parer seg fra de er omkring 14 måneder gamle. Det er kjent at råene har såkalt diapause. De går normalt drektige i ca. 264–318 dager og føder gjerne kalven i perioden april–juli. Kalven veier gjerne 1–1,7 kg ved fødselen og er ganske hjelpeløs de første dagene. Den første måneden ammer (gir melk) mora kalven 5–9 ganger daglig, andre måneden 2–4 ganger daglig og tredje måneden 1–2 ganger daglig. Råmelken inneholder ca. 7 % fett og 9 % protein, hvilket tilsvarer det dobbelte av kumelk. Ammingen slutter som regel i august, men det er også kjent at den kan holde på fram til ut i desember. Kalven vokser raskt og har gjerne doblet vekten i løpet av 14 dager. Mora kan forlate kalven i opptil 19–20 timer i løpet av døgnet de fire første ukene, og hun kommer bare tilbake for å amme. Ut på høstparten vil den normalt ha oppnådd 60–70 % av kroppsvekten som voksen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dr.Doom
Kanalisering over E6 for eksempel, vil jo lede til katastrofer, både med tap av dyr- og menneskeliv. Folk kjører i over 120 over Dovrefjell, du kan selv tenke deg til utfallet.
Vis hele sitatet...
Har du virkelig aldri sett et krysningspunkt for elg? De finnes på strekker hvor viltgjerder er satt opp langs veien, og er gjerne i nærheten av slike skilt:

http://www.ostlendingen.no/polopoly_fs/1.6004833!/image/1729687469.jpg_gen/derivatives/derivative_article_168/1729687469.jpg

Krysningspunktene kan ytterligere trygges ved å bygge overgang eller undergang for krysning. Kjører du i 120 over Dovrefjell er du i utgangspunktet grovt uansvarlig, da fartsgrensen er 80. Det er også normalt å sette ned fartsgrensen i nærheten av krysningspunkt. Dette er langt fra noe nytt, forresten, så at du aldri har sett dette før er nesten snodig.

Sitat av Dr.Doom
Kan du ikke kommentere villreinen? Skal bønder i områder der villreinen trekker slutte med sau?
Vis hele sitatet...
Jeg har kommentert hjortedyr generelt, og rein er et hjortedyr. For ytterligere kommentarer kan du se avsnittene over.

Sitat av Dr.Doom
Uansett hva jeg sier, siterer eller viser til er feil.
Vis hele sitatet...
Du tar en del feil, ja.

Sitat av Dr.Doom
Grunnen til at jeg siterer hytteeieren er jo fordi bortimot alle landets hytteeiere, en stor del av befolkningen, kommer til å hate bøndene mer for disse gjerdene. Det er noe du heller ikke kommenterer. Det er heller ikke like lett for bonden å få gjennom en søknad som du skal ha det til. Viljen er der, i motsetning til det du fabler om.
Vis hele sitatet...
Det må hytteeierne pent finne seg i. Det vil dessuten være staten som bestemmer at bøndene plikter å gjerde inn sauen, og de fleste er nok oppmerksomme på at bøndene ikke akkurat løper rundt beina på fylkesmannen for å få lov til dette i dag. Jeg argumenterer i tillegg for et endret system, så dagens påstått tungrodde søknadsprosess er helt irrelevant.

Sitat av Dr.Doom
Du er jammen meg et selvdyrkende hobby-geni, når du tror du har så mye mer rett enn alle andre. (...) Greit nok at du har et rykte å forsvare, men litt ydmykelse skader ikke. (...) For deg er det tydligvis utrolig lett å sette opp et 100% sikker rovdyrsikkert gjerde. Merkelig nok har du aldri gjort det.
Vis hele sitatet...
Det er mulig dette er en god strategi når du diskuterer med kompisene dine, men her fungerer personangrep, stråmenn og andre slengkommentarer ganske dårlig.
Krysningspunkt ja... Likevel blir elgen påkjørt? Men det er forøvrig null problem fordi vi har krsyningspunkt?

Påstått tungrodde søknadsprosess? Hvordan har du tenkt å la den forandres? Når man skal gjøre så store inngrep i naturen er det da helt elementært at man tar alle forhold grundig i betraktning!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Krysningspunkt ja... Likevel blir elgen påkjørt? Men det er forøvrig null problem fordi vi har krsyningspunkt?
Vis hele sitatet...
Du tabloidiserer litt vel mykje no.

Poenget med krysningspunkt er å gi bilister fokuspunkt, der dei veit at det er stor sjanse for krysning. Dei par hundre meterane kan ein enkelt skilte ned fartsgrensa på også, med betre resultat enn om du skilter ned lange strekninger tipper eg.

Forøvrig er eg rimelig fundamentalt ueinig med provo i resten av diskusjonen, men det innlegget ditt over er idiotisk.
Krysningspunkt eller ikke er uvesentlig for denne diskusjonen.

Det er ingenting i det du siterer som antyder konklusjonen din. Dette er en artikkel som omhandler parasittbehandling ved innmarksbeite. Det står ingenting der om at inngjerdede utmarksbeiteområder bør legges brakk, og det vil uansett avhenge helt av størrelsen på beiteområdene, om man veksler på beiteområdene og ting som hvorvidt kyr beiter i samme område. Resistente parasitter er en trussel man må ta alvorlig, og det er nettopp derfor man skal veksle mellom forskjellige antiparasittmidler. Det er heller ikke slik at inngjerdet utmarksbeite vil medføre så mye større smittepress for parasitter, fordi områdene kan være vesentlig mye større enn normale innmarksbeiteområder – og av samme grunn vil man ikke nødvendigvis se noen total nedbeiting av områder. Det du nevner her er altså i all hovedsak fiktive problemer, og jeg kan ikke annet enn å lure på hva som er hensikten bak å dikte de opp og bruke de på nytt og på nytt når jeg allerede har forklart flere ganger hvorfor dette ikke er et problem.
Vis hele sitatet...
Denne rapporten tar for seg:
Kort presentasjon av Bioforsk prosjektet; Beitekapasitet, dyrevelferd og kjøttproduksjon på inngjerdet sauebeite, 2008-2010.
•Om utforming og krav til rovdyrsikre gjerder og beredskapsareal og Direktoratet for naturforvaltning sin standarder.
•Presentasjon av Norsk viltskadesenter, Bioforsk Nord Tjøtta.

Smittepresset er større på inngjerdet område med mindre det er like stort som det ville vært om gjerdet ikke hadde vært der. Det du sier er altså at vi skal gjerde inn så store områder, å dette vil si hele fjellheimen - derfor vil vi ikke få problemer med innvollsparasitter?

Innvollsparasitter er et problem på inngjerdet område.

Sitat av Provo Vis innlegg

Jeg har kommentert hjortedyr generelt, og rein er et hjortedyr. For ytterligere kommentarer kan du se avsnittene over.
Vis hele sitatet...
Se for deg en villreinflokk på 2-300 dyr da, som krysser et rovdyrgjerde. I beste fall vil de bare rive ned krysningspunktet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Du tar en del feil, ja.
Vis hele sitatet...
Og derfor er kildene mine ubrukelige? Det er nesten på kanten til arroganse når du hevder at alle som taler mot saken din tar feil. Ta beiting for eksempel. Selv om det er innlysende at dette blir et problem for hjortedyrene, er dette tydligvis ikke et problem fordi de fleste, i allefall de voksne hjortene kommer seg over. Da vil altså de som klarer hoppe over, og de som ikke klarer det prøve å hoppe over. I områder med elg vil gjerdene være forsterkede med høyere spenninger. Dette byr på problemer. Har du dokumentasjon på at høyere spenninger vil stoppe elgen fra å rive de ned? Hvor høyr snakker vi? Hvordan ser gjerdene ut?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du tabloidiserer litt vel mykje no.

Poenget med krysningspunkt er å gi bilister fokuspunkt, der dei veit at det er stor sjanse for krysning. Dei par hundre meterane kan ein enkelt skilte ned fartsgrensa på også, med betre resultat enn om du skilter ned lange strekninger tipper eg.
Vis hele sitatet...
Men er det så lett å kartlegge hvor hjorten vil krysse at økt ferdsel over riksveier ikke blir negativt, men heller til noe positivt? Høres temmelig vridd ut.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke slik at "alle bortsett fra meg selv sier at de vil by på store problemer allerede i små skala". Det finnes utfordringer, ja, men de vil du ikke imøtekomme i det hele tatt. Du vil ikke en gang prøve å løse disse utfordringene – du vil heller at landets rovdyr skal lide og utryddes som følge av innavl. Heller det enn at du må klatre over et gjerde når du går på fjellet mellom juni og september. Eller at vi må forsterke gjerdene eller øke spenningen der det er elg. Eller at vi må finne en løsning for små rådyrkalver, som for øvrig blir født mellom april og juli og vokser veldig fort:
Vis hele sitatet...
Løsningen på alle problemene ved rovdyrgjerder er altså bare å bygge større og sterkere gjerder og å øke spenningen. Det tror ikke jeg, derfor holder jeg meg for god til å uttale meg om det. En løsning for nyfødte kalver er lettere sagt enn gjort, med mindre du har en fiks ide på det problemet også. Ved å stenge inn de beste beiteområdene vil hjorten trekke dit og hjelpe til med å beite ned området som allerede er avsatt til sauen. Smittepresset øker, sjansene for at hjort setter seg fast eller river ned gjerdene øker og sjansene for at rovdyr prøver å komme seg inn øker, dersom både sau og hjort beiter på et avstengt område øker.

Tror du virkelig denne løsningen er bærekraftig?

Angående ulv er det trossalt russisk ulv vi har. Hvorfor føler dere et så stort ansvar for å bevare en ulv som lever i beste velgående fra Stillehavet til Atlanterhavet?
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Krysningspunkt eller ikke er uvesentlig for denne diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det. Det var til og med du som tok det opp. Det er vesentlig fordi det du siterte om at kanalisering av hjortedyr fører til flere påkjørsler etter all sannsynlighet ikke er riktig. Kanalisering til krysningspunkter med god skilting vil tvert i mot gjøre påkjørsler mindre sannsynlig – det er derfor man aktivt har gjort det slik langs E6.

Sitat av Dr.Doom
Se for deg en villreinflokk på 2-300 dyr da, som krysser et rovdyrgjerde. I beste fall vil de bare rive ned krysningspunktet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du vet helt hva et krysningspunkt er. Man kanaliserer dyrene til å krysse veien på spesielle punkter, slik at man kan gjøre bilister spesielt oppmerksomme ved de stedene hvor dyrene krysser i stedet for at de kan krysse veien hvor som helst. Det er ikke gitt at de trenger å rive ned noe som helst – husk det er rovdyrsikre gjerder det er snakk om, og det er ikke fullstendig ville tilstander bare fordi de skal krysse en vei. Forsterkninger kan også forhindre slike potensielle problemer, om de mot formodning skulle oppstå.

Sitat av Dr.Doom
Og derfor er kildene mine ubrukelige?
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke sagt. Kildene dine har riktignok ofte sagt i mot deg, men de er ikke ubrukelige. Jeg har heller ikke sagt at rapporten du linket til er ubrukelig, men jeg har sagt med uenig i deler av den (med begrunnelse fra andre rapporter) og påpekt at kilden din nevner potensielle problemer, ikke blokkerende umuligheter.

Sitat av Dr.Doom
Har du dokumentasjon på at høyere spenninger vil stoppe elgen fra å rive de ned? Hvor høyr snakker vi? Hvordan ser gjerdene ut?
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke, fordi det ikke er noe forskning på det – det er knapt en gang nevnt mer enn i forbifarten at nedriving fra elg er et mulig problem. "Flere telefonrapporter antyder dessuten at elgen stedvis utgjør et problem ved at den bryter konvensjonelle strømførende husdyrgjerder framfor å hoppe over (E. J. Solberg upubl. data)" er ikke akkurat bunnsolid informasjon, og omtaler i tillegg vanlige strømgjerder, ikke rovdyrsikre innhegninger. Med andre ord er det ingen informasjon som foreligger for oss nå som antyder at nedriving av rovdyrsikre innhegninger fra elg i det hele tatt vil forekomme.

Sitat av Dr.Doom
Men er det så lett å kartlegge hvor hjorten vil krysse at økt ferdsel over riksveier ikke blir negativt, men heller til noe positivt? Høres temmelig vridd ut.
Vis hele sitatet...
Ferdselen blir jo ikke økt. Den blir konsentrert på krysningspunkter fremfor spredd langs hele veien.


Jeg foreslår at vi tar et skritt tilbake og ser systematisk på alternativene vi har i rovdyr/husdyr-saken:

1. Utrydde rovdyrartene som tar sau og lam fullstendig.
Disse artene er jerv, bjørn, ulv, gaupe, kongeørn og rev. Dette får potensielt katastrofale følger for dagens fauna (og, indirekte, flora) og vil av svært mange oppleves som et stort tap for den norske naturen. I tillegg vil det få store konsekvenser for den skandinaviske bestanden, spesielt av ulv, og vi risikerer enda sterkere innavlsdepresjon enn vi ser i dag, og mulig total utrydning av i det minste enkelte skandinaviske rovdyr. (Forresten, jeg er usikker på om du bare formulerer deg spøkefullt når du refererer til innavlsdepresjon som "deppa", men hvis du skulle tro at dette har noe med emosjonell depresjon å gjøre, så er det feil, og du kan lese om innavlsdepresjon på Wikipedia.)

2. Senke rovdyrbestanden ytterligere fra dagens tall.
Dette vil med ganske stor sikkerhet medføre at den skandinaviske ulven dør ut, og at man får større problemer med innavlsdepresjon og populasjonsflaskehalser blant de andre rovdyrene, tilsvarende de vi har i dag med ulv. Samtidig vil det være uungåelig at mange sau blir tatt av rovdyr, og, som vi har sett fra andre rapporter, fråtsing og store skader på sau. Prisen på denne løsningen er som kjent i hundremillionersklassen per år, ettersom det strengt tatt ikke er særlig rom for å minske bestandene før man treffer på punkt 1.

3. Beholde dagens bestandsmål.
Med dagens bestandsmål risikerer vi at den skandinaviske ulvebestanden utryddes. Vi er også på vippepunktet når det angår innavlsdepresjon og populasjonsflaskehalser hos de fleste andre store rovdyr. Det erstattes rovdyrtatt sau og rein for nesten 140 millioner kroner per år, og det foregår ulovlig jakt på rovdyrene, noe som er meget alvorlig med tanke på de allerede kritisk lave populasjonene. Utallige sau og rein blir stygt skadd av rovdyr, og lider intenst som følge av dette, samtidig som vi ser at rovdyrene fråtser i lett tilgjengelig sau og kun spiser de mest næringsrike delene.

4. Sikre sauen mot rovdyr og la rovdyrbestanden øke til et biologisk forsvarlig nivå.
Ved å aktivt støtte bønder med midler til sikring av sau og rein, og gjøre det mer økonomisk lønnsomt for bønder å sikre sauene sine enn å la være, på en måte som ikke gjør bøndenes økonomiske situasjon verre enn i dag, kan bestandsmålene økes samtidig som rovdyrangrep på husdyr blir sjeldnere.

Så vidt jeg kan se er det kun punkt 4 som ikke har uopprettelige konsekvenser for biomangfold og balanse i økosystemene og/eller innebærer store tap av sau til rovdyr. De forskjellige sikringsmetodene, med sine fordeler og utfordringer er:

A) Gjeting.
Fordelene med gjeting er at man har konstant ettersyn av sauene, og at man har muligheten til å ta sauene inn i mindre innhegninger om natten. Utfordringene er at man trenger mennesker med en viss opplæring som har muligheten til å gå ute oppe på fjellet mye av sommeren, og selv om man i prinsippet kan utlyse dette som sommerjobb kan det nok for en god del bønder være problematisk å få ansatt nok folk til å gjøre dette hver sommer.

B) Vokterhunder.
Vokterhunder er en ganske vanlig strategi mange andre steder i Europa, og ser ut til å fungere rimelig bra. Det er imidlertid ingen bombesikker metode, og noe tap må nok medregnes – både av husdyr og hunder – i enkelte områder med mye rovdyr. I områder med relativt lite rovdyr virker dette som en god løsning.

C) Innmarksbeite.
Innmarksbeite har fordelen med at dyrene er under oppsyn hele tiden, og kan som regel trekke inn i lover og fjøs på natten. Rovdyrtrykket i bebodde områder er som regel meget lavt, og kombinert med gode gjerder er dette en metode som gir minimalt med tap. Problemet med dette er at det er mye sau i forhold til mengde innmark i Norge, så beitetrykket blir mange steder høyt. Det medfører ofte at man må bytte på områder for eksempel annethvert år for at ikke områdene skal beites så hardt at det ikke vokser opp igjen. Samtidig har man et ganske høyt smittepress for parasitter. Dette presset senkes en god del ved å la sauene skifte beiteområde for eksempel annethvert år, og ved å la kyr, hester eller andre dyr beite på samme område (da de spiser hverandres parasitter), men det krever likevel at man har nok arealer tilgjengelig. Har man nok innmark i forhold til sauemengde til at man kan bytte på områdene, så er dette en løsning, men man må da passe på å medisinere tilstrekkelig, og på riktig måte, mot parasitter.

D) Utmarksbeite i rovdyrsikre innhegninger.
Det er dette jeg har argumentert mest for i tråden. Fordelene er at de ikke trenger mye tilsyn, de er meget sikre når de er satt opp korrekt og de trenger ikke spesielt mye vedlikehold. Utfordringene er (i) mulig forstyrrelse av territoriene og trekkveiene til andre viltlevende dyr; (ii) hindringer for friluftsliv; (iii) avveiing av størrelse på områdene i forhold til beitetrykk, smittepress og de to tidligere nevnte punktene; og (iv) problemer hvis rovdyr faktisk klarer å komme seg over/gjennom gjerdet. Jeg går raskt gjennom punktene som en oppsummering av tidligere argumentasjon i begge retninger:

i) NINA har konkludert med at alle voksne hjortedyr klarer å hoppe over gjerdet. Kalvene hos de minste, slik som rådyr, kan få problemer i starten, men i hvor stor grad og hvor lenge er usikkert. Som vist til tidligere vokser disse dyrene fort og blir født fra tidlig vår til omtrent midt på sommeren, så man ikke uten videre konkludere med at dette vil være et stort problem. Avhengig av hvor store innhegningene er er det også muligheter for at de ender på innsiden av gjerdet før gjerdet settes opp, og ved å studere bevegelsesmønsteret til dyrene er det ikke utenkelig at man kan tilpasse plassering av, og størrelse på, områdene noenlunde deretter. Det er heller ingen nødvendighet at alle hjortedyr skal innenfor gjerdet – det er kun nevnt for å påpeke at gjerdene ikke kun vil ha negativ effekt på hjortedyrene; noe må tross alt rovdyrene spise også.

ii) Hvor store hindringer dette blir for friluftsliv avhenger av antall innhegninger. Det vil uansett begrense seg til å klatre over et egnet kliv. Dette er i bunn og grunn et ikke-problem sammenliknet med konsekvensene av dagens situasjon.

iii) Det ble sagt blant annet i posten over denne at størrelsen på innhegningene må være enorme for å få plass til all sauen hvis man skal unngå høyt smittepress, fordi de da må ha like store områder som i dag. Men det er ikke riktig av minst to grunner. For det første er ikke sauene homogent og isotropt spredd gjennom fjellheimen, men går i mindre flokker. Det er derfor ikke slik at absolutt hele fjellheimen blir beitet på – og langt mindre, trenger å bli beitet på – for å opprettholde et lavt smittepress. For det andre er det fullt mulig å trekke inn poenget fra innmarksbeitepunktet, hvor man har noe mindre områder, slik at sauene går tettere enn de ville gjort i fritt utmarksbeite (men ikke nødvendigvis så tett som i innmarksbeite), samtidig som man bytter på områder fra år til år; med andre ord, man har mange mindre områder hvor kun halvparten av de blir benyttet hvert år. Gjerdene er konstruert for å være lette å ta opp og ned. Det medfører at sauen kan gå tettere uten for stort smittepress – gjerne sammen med kyr, hest, etc. – slik at inngrepet i trekkveier og friluftslivet ikke blir større enn nødvendig. Prisen for dette vil være noe høyere enn å sette opp noen få enorme områder (prisen av dobbelt så mange gjerdestolper), men det bør da altså ikke gå ut over bøndenes økonomi, og så lenge pris for oppsetting og vedlikehold over lang tid ikke overskrider 140 millioner kroner i året vil det fortsatt være rimeligere enn i dag; samtidig som lidelsene hos sau, rovdyr og bønder blir lavere.

iv) Hvis rovdyr kommer seg inn i området har sauen lite den får gjort. Samtidig må man se på dette statistisk – hvor mange sau vil bli tatt på denne måten over tid, satt opp mot dagens modell? Sannsynligvis ikke mange, hvis man skal dømme på statistikk fra Sverige (som har et svært mye større rovdyrtrykk enn oss), ettersom rovdyr meget sjelden klarer å komme seg inn. En mulighet er å kombinere slike områder med vokterhunder og en form for varsling til en sentral ved vedvarende høy fysisk aktivitet/støy.


Man må også huske på at mange områder i Norge ikke er særlig utsatt for rovdyr i det hele tatt, og behovet for sikring i disse tilfellene er mye lavere. Det er også sannsynlig at en del også har mulighet til å drive med gjeting, vokterhunder eller innmarksbeite som alternativ. Det viktige er at dette skal lønne seg for bøndene, og med dagens løsning er det dessverre ikke slik.
Sist endret av Provo; 19. juni 2011 kl. 18:09.
Dette er en mye bedre start enn det du først kom med. Jeg går ut i fra at du har slått fra deg de antipredatoriske sauene og det ser ut som du har et mer nyansert syn på rovdyrsikre gjerder. At du ser på andre preventive tiltak enn bare rovdyrgjerder er positivt og støtter opp mot mitt syn på saken, der regionale løsninger står sentralt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror ikke du vet helt hva et krysningspunkt er. Man kanaliserer dyrene til å krysse veien på spesielle punkter, slik at man kan gjøre bilister spesielt oppmerksomme ved de stedene hvor dyrene krysser i stedet for at de kan krysse veien hvor som helst. Det er ikke gitt at de trenger å rive ned noe som helst – husk det er rovdyrsikre gjerder det er snakk om, og det er ikke fullstendig ville tilstander bare fordi de skal krysse en vei. Forsterkninger kan også forhindre slike potensielle problemer, om de mot formodning skulle oppstå.
Vis hele sitatet...
Krysningspunkt: et punkt hvor noe blir krysset?

Forsterkninger vil ikke hjelpe reinen. Man bør ikke sette opp gjerder i de områdene de trekker.
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Jeg går ut i fra at du har slått fra deg de antipredatoriske sauene
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har nok ikke det. Det er fortsatt et viktig poeng, og er en stor grunn til at så mange sau blir funnet slått eller bitt i hjel innenfor relativt små områder. NSG burde derfor ta ansvar og innlemme antipredatoratferd som en del av avlsmålene og beregningen av O-indeksen. Men som sagt vil dette alene begrense de største skadene, og ikke fjerne problemet i tilstrekkelig grad.

Sitat av Dr.Doom
og det ser ut som du har et mer nyansert syn på rovdyrsikre gjerder.
Vis hele sitatet...
Jeg har strengt tatt sagt dette hele tiden, men mest i form av bruddstykker som svar til dine argumenter. Hvis du går tilbake og leser innleggene så vil du nok se det (jeg anerkjente for eksempel utfordringene rundt inngjerdinger i friluftsområder omtrent midt på denne posten), men jeg mistenker at du underveis har innsett at jeg slett ikke hater bønder og mener de er giddasløse slabbedasker som gnir seg i henda over at sauen blir tatt av rovdyr, slik du ganske tidlig trodde og antydet.

Sitat av Dr.Doom
At du ser på andre preventive tiltak enn bare rovdyrgjerder er positivt og støtter opp mot mitt syn på saken, der regionale løsninger står sentralt.
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg også i grunn gjort hele tiden, men jeg har samtidig hevdet at rovdyrsikre innhegninger er hovedløsningen. Jeg har tidligere stilt spørsmål ved dine negative uttalelser om vokterhunder (i denne posten), og også antydet at man ikke nødvendigvis har behov for å gå helt vekk fra alt fritt utmarksbeite overalt (nederst i denne posten). Så kort oppsummert har jeg nok sagt og ment det samme gjennom hele diskusjonen. Selv om det på ingen måte er noen skam å skifte mening.

Sitat av Dr.Doom
Krysningspunkt: et punkt hvor noe blir krysset?

Forsterkninger vil ikke hjelpe reinen. Man bør ikke sette opp gjerder i de områdene de trekker.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en ganske selvsagt del av definisjonen. Men et krysningspunkt er altså i denne sammenheng et begrenset stykke av veien hvor de kan krysse sperringene som ellers står langs veikantene. På den måten får man begrensede områder med nedsatte fartsgrenser og ekstra oppmerksomme bilister hvor dyrene krysser. Hvis det skulle være aktuelt at de river ned noe, så må det være sperringene, og de kan selvsagt forsterkes hvis man mistenker at påtrykket kan bli stort nok til at vanlige sperringer – i dette tilfellet de rovdyrsikre gjerdene – blir revet ned. Jeg finner det imidlertid ikke så veldig sannsynlig at det skulle være et problem, og det finnes mange måter for å omgå eller løse denne veikrysningsproblematikken. Som sagt er de også i stand til å hoppe over gjerdene, så de burde ikke være noe hinder for trekkingen i utgangspunktet.

Og selv om de skulle være et hinder, så må man selvsagt forsøke å legge områdene så strategisk plassert som mulig.
Vokterhund er et lite utprøvd tiltak her i Norge og det kreves naturligvis mye kunnskap om hundehold. Det er en veldig krevende og spesiell driftsform. Hvor mange sauer pr. vokter hund? Må en bonde ha opptil flere av disse store beistene i hus gjennom året? Det er mye å kreve av bøndene. Gjeting og foring? Totalkostnad, skaderisiko og effekt?

Jeg er skeptisk til vokterhund på stor skala, der mindre kompetente hundekjennere blir ilagt å oppdra slike type hunder. Blir det farlig å ferdes i fjellene? Her trengs det isåfall forskning og utprøving i større skala.

Noe annet som er interessant er "radiobjeller". Både fordi det lettere å kontrollere buskapet for bonden og lettere å peile inn kadaver. Å kombinere dette med andre tiltak kan man for eksempel raskt finne hull i rovdyrgjerder og forhindre de store tragediene vi har sett alt for mange av.

– Gjennom årene har vi fått en sverm av forslag til forebyggende tiltak mot tap av sau på beite. Jeg tror ikke på ett eneste ett av dem, sier Ivar Mysterud.
Derimot er han overbevist om at den elektroniske radiobjellen vil komme.
Vis hele sitatet...
Forøvrig tror jeg ikke reinen har like god spenst som de andre hjortedyrene vi har i Norge.

Vi vurderer ikke mulige konsekvenser av rovdyrsikre gjerder for tam- eller villrein. Tamrein er per
definisjon ikke ”vilt”. Villrein lever i liten grad i de områdene som er mest aktuelle for rovdyrsikring i
forhold til sauebeiting. Imidlertid, er det sannsynlig at effektene av slike gjerder for både tam- og
villrein er dramatiske, for eksempel i forhold til blokkering av trekkruter og tap av beiteområder.
Reinsdyr er mindre i stand til å hoppe over gjerder av denne typen enn elg, hjort og rårdyr. Det kreves i gjerdestandarden at det i områder med tamrein også innhentes tillatelser fra reindriftsforvaltningen før gjerdeanlegget settes opp. (hentet fra Nina rapporten om konsekvenser av rovdyrgjerding)
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, jeg har nok ikke det. Det er fortsatt et viktig poeng, og er en stor grunn til at så mange sau blir funnet slått eller bitt i hjel innenfor relativt små områder. NSG burde derfor ta ansvar og innlemme antipredatoratferd som en del av avlsmålene og beregningen av O-indeksen. Men som sagt vil dette alene begrense de største skadene, og ikke fjerne problemet i tilstrekkelig grad.
Vis hele sitatet...
Jeg venter i spenning på dokumentasjonen som bekrefter at de vil begrense de største skadene og samtidig gi tilfredsstillende mengder lam, kjøtt og ull.

[quote=Provo;2142629 Si meg, har du ikke fått med deg noe av det som har blitt sagt i tråden? Det som koster penger er erstatningene, og det er mye mer effektivt å pålegge bøndene å beskytte sauen sin enn dette tullet vi driver med i dag. Jeg synes det er en forferdelig dårlig bruk av skattepenger å betale bønder for å sørge for at rovdyrene fråtser i et overforbruk at husdyr når all statistikk viser at kun en brøkdel av det hadde vært nødvendig hvis bøndene i utsatte områder var pålagt å gjerde inn sauen. [/QUOTE]

Erkjenner du at det ikke er så lett som å si at bøndene bare skal gjerde inn sauen sin? Det er veldig viktig.
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Vokterhund er et lite utprøvd tiltak her i Norge og det kreves naturligvis mye kunnskap om hundehold. Det er en veldig krevende og spesiell driftsform. Hvor mange sauer pr. vokter hund? Må en bonde ha opptil flere av disse store beistene i hus gjennom året? Det er mye å kreve av bøndene. Gjeting og foring? Totalkostnad, skaderisiko og effekt?
Vis hele sitatet...
Det kreves nok ikke så veldig mye kunnskap om hundehold. Blander du kanskje sammen med gjeterhund? En vokterhund skal alltid gå sammen med sauen, så de skal i utgangspunktet ikke være i hus, men i fjøs, når de ikke går på beite med sauen. De skal anse sauene som sin flokk, ikke menneskene som driver gården. De trenger selvsagt daglig foring, da de ikke spiser gress, men dette kan nok i stor grad løses med foringsautomat. Jeg har som sagt ikke stor tro på denne løsningen annet enn i områder med lite rovdyr av typen som neppe angriper hund, men utgiftene for foring og liknende er selvsagt noe man skulle fått bistand for, som jeg har sagt tidligere. Antall sau per hund må man gå til forskningsrapportene for å kunne gjøre et anslag om.

Sitat av Dr.Doom
Jeg er skeptisk til vokterhund på stor skala, der mindre kompetente hundekjennere blir ilagt å oppdra slike type hunder. Blir det farlig å ferdes i fjellene? Her trengs det isåfall forskning og utprøving i større skala.
Vis hele sitatet...
Det finnes nok mye informasjon om dette fra andre Europeiske land hvor dette er standardløsningen.

Sitat av Dr.Doom
Noe annet som er interessant er "radiobjeller". Både fordi det lettere å kontrollere buskapet for bonden og lettere å peile inn kadaver. Å kombinere dette med andre tiltak kan man for eksempel raskt finne hull i rovdyrgjerder og forhindre de store tragediene vi har sett alt for mange av.
Vis hele sitatet...
Dette kan for eksempel brukes i tillegg til rovdyrsikre gjerder, men som eneste tiltak vil det være helt inkompatibelt med større rovdyrbestand – og mange vil nok si også med dagens rovdyrbestand. Problemet er at man ikke får beskjed før det allerede har gått galt, men har man dette på et lite utvalg av sauen som er i innhegningene så får man en varsling hvis det svært sjeldne scenarioet med rovdyr på innsiden av innhegningen skulle skje.

Jeg må si jeg stiller meg litt skeptisk til uttalelsene til denne Ivar Mysterud:
Sitat av Laagendalsposten
Gjennom årene har vi fått en sverm av forslag til forebyggende tiltak mot tap av sau på beite. Jeg tror ikke på ett eneste ett av dem, sier Ivar Mysterud. (...) Nei, den eliminerer ikke tapet, men den gir en oversikt som gjør at en kan ta i bruk ytterligere tiltak, sier Mysterud.
Vis hele sitatet...
Man ser altså at han ikke ønsker å prøve forebyggende tiltak, så de ytterligere tiltakene han sikter til må nødvendigvis være å skyte rovdyrene i nærheten når angrep forekommer. Problemet er selvsagt at angrep vil forekomme så lenge rovdyr og usikrede husdyr går på samme sted, og som jeg har vist til er rovdyrbestanden rimelig skjør fra før. Det eneste dette resulterer i er flere skutte rovdyr, og løsningen blir identisk med å senke bestandsmålene drastisk. Derfor ser jeg ikke at dette skal være en aktuell løsning alene.

Sitat av Dr.Doom
Forøvrig tror jeg ikke reinen har like god spenst som de andre hjortedyrene vi har i Norge.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig, men NINA har altså uttalt at alle hjortedyrene klarer å hoppe over gjerdene, og rein er en del av denne gruppen.

Sitat av Dr.Doom
Jeg venter i spenning på dokumentasjonen som bekrefter at de vil begrense de største skadene og samtidig gi tilfredsstillende mengder lam, kjøtt og ull.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg allerede forklart grundig flere ganger. Det er ingen grunn til å tro at de genene som bestemmer fluktinstinkt også bestemmer ting som kjøtt og ull. Du får lese litt grunnleggende biologi og genetikk hvis du ønsker mer informasjon om dette.

Sitat av Dr.Doom
Erkjenner du at det ikke er så lett som å si at bøndene bare skal gjerde inn sauen sin? Det er veldig viktig.
Vis hele sitatet...
Det er så lett som å pålegge bønder i områder med rovdyr at de skal foreta nødvendige tiltak for å sikre sauen sin, og det vil meget ofte bestå av en løsning med inngjerding. Det er som sagt tidligere bøndene sitt ansvar at sauen deres ikke lider, og de må ta dette ansvaret, men vi er da samtidig helt nødt til å lage et system som oppfordrer til dette gjennom økonomiske incentiver. Det innebærer at bøndene ikke skal tape økonomisk på å sette opp sikringstiltak, men også at de ikke skal få erstatning for usikret sau som burde vært sikret.
Sist endret av Provo; 20. juni 2011 kl. 08:00.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det kreves nok ikke så veldig mye kunnskap om hundehold. Blander du kanskje sammen med gjeterhund? En vokterhund skal alltid gå sammen med sauen, så de skal i utgangspunktet ikke være i hus, men i fjøs, når de ikke går på beite med sauen. De skal anse sauene som sin flokk, ikke menneskene som driver gården. De trenger selvsagt daglig foring, da de ikke spiser gress, men dette kan nok i stor grad løses med foringsautomat. Jeg har som sagt ikke stor tro på denne løsningen annet enn i områder med lite rovdyr av typen som neppe angriper hund, men utgiftene for foring og liknende er selvsagt noe man skulle fått bistand for, som jeg har sagt tidligere. Antall sau per hund må man gå til forskningsrapportene for å kunne gjøre et anslag om.
Vis hele sitatet...
Det er klart det kreves mye kunnskap om hundehold. Det er naturlig at de også trenger mennesklig kontakt - er det sant at de lever i fjøset året rundt? Om de i såfall bor i fjøs hele året blir det vel enda viktigere med flere daglige lufteturer, med mindre man vil se de så rastløse og deprimerte at de går til angrep på andre sau. I stor grad løses med foringsautomat? Dette høres lite troverdig ut da sauene beiter over store områder, med mindre hundene selv drar rundt på disse automatene. Angående gjeting tenker jeg på oppsyn. Er det så lett som å slippe hundene sammen med sauen i starten av sesongen og hente de etter noen måneder?

Det finnes nok mye informasjon om dette fra andre Europeiske land hvor dette er standardløsningen.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig, men vi trenger likevel informasjon om hvorvidt det passer til den driftsformen vi ser i dag.


Det er godt mulig, men NINA har altså uttalt at alle hjortedyrene klarer å hoppe over gjerdene, og rein er en del av denne gruppen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert NINA har tatt rein i betrakning. Har selv gått på reinsjakt ett år nå, og de hopper på ingen måte rundt slik vi ser dådyr og rådyr gjør.

Dette har jeg allerede forklart grundig flere ganger. Det er ingen grunn til å tro at de genene som bestemmer fluktinstinkt også bestemmer ting som kjøtt og ull. Du får lese litt grunnleggende biologi og genetikk hvis du ønsker mer informasjon om dette.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg syns du kan komme med denne dokumentasjonen. Det er din påstand og de jeg kjenner som har arbeidet i flere tiår med sau lo godt når de leste innleggene din omkring dette temaet.


Det er så lett som å pålegge bønder i områder med rovdyr at de skal foreta nødvendige tiltak for å sikre sauen sin, og det vil meget ofte bestå av en løsning med inngjerding. Det er som sagt tidligere bøndene sitt ansvar at sauen deres ikke lider, og de må ta dette ansvaret, men vi er da samtidig helt nødt til å lage et system som oppfordrer til dette gjennom økonomiske incentiver. Det innebærer at bøndene ikke skal tape økonomisk på å sette opp sikringstiltak, men også at de ikke skal få erstatning for usikret sau som burde vært sikret.
Vis hele sitatet...
Der jeg kommer fra er det ikke mulig å gjerde inn alle sauene med mindre man ser en dramatisk nedgang i antall småbruk i bygda. Om noen gjerder inn sauen vil andre lide mer. De andre preventive tiltakene du har sett nærmere er vanskelig, til dels umulig å gjennomføre, sett bort i fra vokterhund. Vi sliter med mye rovdyr her, både ulv og bjørn er observert og jerv har herjet i flere årtier. Innmarksbeite er ikke et alternativ på grunn av at vi er ei smal bygd med små beitearealer. Beitearealene finner man i utmarka. Om vokterhund er det eneste alternativet ser det mørkt ut for saueholdet i bygda.



Dette er bare ett eksempel. I teorien er det lett å pålegge bonden å sikre sauen sin, i praksis er det mye mer komplisert.
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Det er klart det kreves mye kunnskap om hundehold. Det er naturlig at de også trenger mennesklig kontakt - er det sant at de lever i fjøset året rundt? Om de i såfall bor i fjøs hele året blir det vel enda viktigere med flere daglige lufteturer, med mindre man vil se de så rastløse og deprimerte at de går til angrep på andre sau. I stor grad løses med foringsautomat? Dette høres lite troverdig ut da sauene beiter over store områder, med mindre hundene selv drar rundt på disse automatene. Angående gjeting tenker jeg på oppsyn. Er det så lett som å slippe hundene sammen med sauen i starten av sesongen og hente de etter noen måneder?
Vis hele sitatet...
For såkalte flokkvoktere så er det slik, ja. Men det krever at sauene går ganske tett i flokk eller forhindres å gå for langt fra hverandre, noe som er aktuelt i forbindelse med inngjerdinger. Hunder trenger, som du sier, mosjon, men hundene som brukes og avles til dette formålet er rolige, og tilgang på uteareale vil sannsynligvis være nødvendig, men også tilstrekkelig.
Sitat av Wikipedia
Flokkvoktere skal ikke vise rovdyratferd. Slike hunder skal ha en såkalt juvenil (valpeaktig) atferd. De skal vise underdanighet overfor dyra de er satt til å vokte. For å oppnå slik atferd blir gjerne hundevalpen plassert sammen med de dyra de skal vokte alt i 6 ukers alderen. Valpen vokser opp sammen med dyra og føler derfor sterk tilhørighet til disse, og omvendt. Hundene vil derfor bli underdanige overfor dyra i flokken, men vise en såkalt ambivalent (usikker) atferd overfor potensielle farer. De skal varsle, men ellers følge flokkes bevegelses- og reaksjonsmønster. Dressur er derfor verken nødvendig eller ønskelig. Det finnes imidlertid også andre typer vokterhunder.
Vis hele sitatet...
Alternativet til flokkvoktere er territorialvoktere, men disse brukes i all hovedsak i kombinasjon med gjeting.

Men som sagt, jeg tror flokkvoktere som eneste tiltak ikke vil fungere for spesielt mange i Norge, fordi NKS gjerne går mer spredt i stedet for i tettere flokker.

Sitat av Dr.Doom
Det er ikke sikkert NINA har tatt rein i betrakning. Har selv gått på reinsjakt ett år nå, og de hopper på ingen måte rundt slik vi ser dådyr og rådyr gjør.
Vis hele sitatet...
Når NINA sier "alle hjortedyrartene er i stand til å hoppe over rovdyrgjerdene, i hvert fall i voksen alder", så regner jeg med at de faktisk mener alle hjortedyrartene. Skulle det være annerledes med rein, så må man ta i bruk strategisk plassering av kanaliseringsmuligheter.

Sitat av Dr.Doom
Nei, jeg syns du kan komme med denne dokumentasjonen. Det er din påstand og de jeg kjenner som har arbeidet i flere tiår med sau lo godt når de leste innleggene din omkring dette temaet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du jeg skal fremlegge? NSG er jo uinteressert i å prøve, og da er det eksisterer det ingen dokumentasjon på at ikke gener for fluktinstinkt påvirker kjøttmengde. Men antagelsen om at det skulle gjøre det er jo plukket fra løse luften. Å hevde at gener for bedre fluktinstinkt også bestemmer kjøttkvalitet, ullkvalitet og tendens til å lamme tvillinger er akkurat like rart som å hevde at gener for pupillform også bestemmer hvor raskt klovene vokser.

Gitt vår kunnskap om genetikk og arv, så er det din påstand om at fluktinstinktgener påvirker kjøttkvalitet, ullkvalitet o.l. negativt som krever dokumentasjon. Hvilket grunnlag har du for å hevde at det er en pleiotropisk sammenheng mellom fluktinstinkt og de andre trekkene du nevner? Kan du dokumentere at dette er tilfelle?

At bøndene dine ler genetikken opp i fleisen synes jeg er skremmende, og mennesker som ikke kan grunnleggende genetikk bør ikke få drive med avl av noe slag. Arv foregår ikke som ved å blande to spann med maling. Det er forskjellige gener som styrer øyenfargen din og som styrer lengden på fingrene dine. Et annet gen (eg. et annet allel) for øyenfarge påvirker ikke fingerlengden din. Du kan derfor i en populasjon avle frem dyr med bare blå øyne, for eksempel, uten å endre gjennomsnittlig fingerlengde, gjennomsnittsvekt, gjennomsnittlig hurtighet etc. Unntaket her er når et gen har pleiotropisk effekt, som vil si at ett gen bestemmer eller påvirker flere fenotypiske trekk, men jeg kan som sagt ikke se noen grunn til å tro at et slik unntak skal være gjeldende – spesielt i særlig stor grad – for reaksjon mot rovdyr, kjøttmengde, kjøttkvalitet, ullkvalitet og tendens til å lamme tvillinger. Følgelig er det ingen grunn til å ikke innlemme dette i NSG sine avlsmål, i det minste i forbindelse med helhjertede prøveprosjekter.

Så å bruke som argument at bøndene ler av vitenskapen er ikke et spesielt godt argument. Du har ikke kommet med noen motargumenter som adresserer det jeg påstår på en måte som får det til å fremstå som at du vet hva du snakker om når det kommer til grunnleggende genetikk.

Sitat av Dr.Doom
Der jeg kommer fra er det ikke mulig å gjerde inn alle sauene med mindre man ser en dramatisk nedgang i antall småbruk i bygda. Om noen gjerder inn sauen vil andre lide mer. De andre preventive tiltakene du har sett nærmere er vanskelig, til dels umulig å gjennomføre, sett bort i fra vokterhund. Vi sliter med mye rovdyr her, både ulv og bjørn er observert og jerv har herjet i flere årtier. Innmarksbeite er ikke et alternativ på grunn av at vi er ei smal bygd med små beitearealer. Beitearealene finner man i utmarka. Om vokterhund er det eneste alternativet ser det mørkt ut for saueholdet i bygda.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du hevde at det ikke er mulig å gjerde inn sauene? Hvorfor er det umulig å gjerde inn områdene de går på i dag slik som jeg har beskrevet tidligere? Er du sikker på at du ikke egentlig mener upraktisk, eller lite ønskelig fra bøndenes side?
Hvordan kan jeg hevde at det ikke er mulig å hogge opp, dele opp og gjerde inn hele Lesja? Kanskje med tanke på de tusenvis villrein som trekker langs begge sider av dalen? Så enorme inngjerdinger med så mye sau ville utvilsomt skapt problemer for andre dyr. Upraktisk er bare bøndenes side av saken. Om du tror at det er bøndene som bestemmer om et gjerde blir satt opp eller ikke tar du feil. Jeg skjønner ikke hvorfor du har fått for deg at bønder er så late og uansvarlige.