Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 14365
Dette er min erfaring etter å ha sluttet for 4 uker siden.

- Forbered deg på å slutte og at du kommer til å få abstinenser.
- Tenk på alle pengene du kan spare på å bli kvitt uvanen.
- Bruk de pengene du sparer på å kjøpe deg andre ting i starten for å belønne deg selv for å ikke snuse. (Slik som å kjøpe deg en hamburger/sjokolade/ en t-skjorte / en cd / etc etc)
- Hver gang du har lyst til å ta en snus og droppe hele snus-slutte-prosjektet så hiver du inn en tyggis eller to. Gjerne de sterke Extraene med menthol som svir litt.
- Når det begynner å koke litt i topplokket og "du bare må ha!!!!!!" så tenk at du er jævlig flink som har klart å slutte og tenk over alle de positive sidene som at du sparer penger, får finere tenner, ser mer spiffy ut.

Trøst deg med at det verste nikotinsuget forsvinner etter 2-4 uker avhengig av person.

Gjenta de stegene over helt til du er fri fra nikotinhelvetet ;-)
Jeg sluttet akkurat med snus, etter over syv år med daglig snusing. Forrige gang jeg prøvde brukte jeg nikotintyggis, funket ikke i det hele tatt. Ble kvalm og hadde fortsatt lyst på snus.

Denne gangen kuttet jeg ned til 2-3 om dagen i 3-4 dager før jeg sluttet helt. Bare bestemte meg for å ikke snuse. Brukte litt mint-tabletter og lignende under leppa noen ganger, bare for å ha noe der, men stort sett ingenting.

Det var hardt i begynnelsen, men det er ikke noen snusånd som tar over kroppen din og tvinger deg til å snuse igjen. Har du lyst til å slutte, men ikke klarer det, har du ikke nok viljestyrke. Punktum.

Etter nesten tre uker er nikotinsuget veldig svakt, regner med at det er helt borte om ikke alt for lenge. Før jeg sluttet hadde jeg aldri trodd jeg skulle greie det, nå kjennes det faktisk veldig deilig.

Et tips er (som nevnt over) trening. Jo mer jeg trente, jo mindre "abstinenser" fikk jeg.
Etter jeg begynte å studere bestemte jeg meg for å slutte av økonomiske grunner.
Brukte da ca 500 kr uka på snus, så hver mandag gikk jeg til minibanken og tok ut 500 kr som jeg la i pengboka.
Etter noen uker bestemte jeg meg for å kjøpe en ny sykkel og et spill jeg hadde siklet etter.
Fungerte veldig greit som motivasjon, det var også veldig greit å få den visuelle henrettelsen på at det var fremgang ved å se at det ble mer penger i pengboka.
Jeg har opp gjennom årene prøvd å slutte mange ganger. Jeg prøvde med nikotinplaster, oliver twist, en røyk i ny og ned osv. Jeg endte alltid opp med snusen igjen.
Nå på nyåret bestemte jeg meg for å slutte igjen, og denne gangen gikk det overraskende lett. Jeg tror i hovedsak dette er fordi:
-Jeg trener mer. Og av en eller annen grunn hjelper det på snussuget.
-Jeg trappet ikke ned eller begynte med erstatningsprodukter.
-Jeg bestemte meg for at snus er noe dritt som kun tapere og de med svak viljestyrke driver med.

Den første uka var ganske tøff, men klarer du deg gjennom den er det lettere og lettere for hver dag som går.
Sist endret av Caesar; 29. februar 2012 kl. 16:22.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Eg har no vore uten snus i overkant av 1 mnd og synes egentlig det går relativt fint. Første dagene var verst, holdt meg unna med å vere i aktivitet. stod på ski og løp. Etter en uke synes eg at dei verste abstinensane kom, sleit fælt, men holdt meg i skinnet. Blir lettere for hver dag som går egentlig, bruker litt ekstra penger på gøy nå i starten for å "belønne" meg selv ;-) Har lært at beste måte å få bort behovet var ei real styrkeøkt , gikk lang tid etter trening før eg kjente noe nød igjen :-)
1 mnd er ingenting, er på 3 mnd nå i morgen 1 mars, har sliti endel de 2 siste ukene med at suget har vært sterkt. men ingenting viljestyrken ikke klarer og knekke har snust i 9 år sammenhengende hver eneste dag, brukte 1 boks general løs om dagen. nå i 3 mnd har jeg ihvertfall spart 7500,- brukte pengene på en tur med dama og noen poser smash som erstatning
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Kan forøvrig nevne at eg fortsatt er uten snus, altså snart 4 mnd. piece of cake etter 1 mnd !