Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 9088
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Kanskje han har en veldig stor formue, eller mye penger investert i aksjer, eiendom o.l.
Vis hele sitatet...
Kanskje. Formueskatten er ca 1% med et fribeløp på 700.000. Med en gjeld på 200.000 må h*n først opp i en formue på 900.000 før man skatter av det. En formue på 3,5 millioner gir en formueskatt på 35.000 som igjen blir ca 35% skatt av en inntekt på 100.000.

Det betyr igjen at hvis man klager over at man må betale 35.000 i skatt når man sitter med en formue på 3,5 millioner, så bør man etter mitt syn holde godt kjeft.
Jeg har av og til tenkt flytte-tanker jeg også. Ikke pga. jeg har for dårlig råd her. Syns ofte at jeg betaler avgifter for mye tull, men EGENTLIG så har jeg jo stort sett råd til å leve godt, når man ser på det økonomiske.
Grunnen er heller at alt som er gøy, er ulovlig. Alt som har med bil og motor, er liksom så fyfy. Er ikke lov å kjøre 4hjuling/snøscooter, eller lage isbane på sin egen eiendom, selv om do bor langt uti skogen. Skal du ha bil, så må du betale så jæklig med avgifter.
Vet at folk flest her er bil-fiendtlig, men dette er altså da min interesse.
Dette med at norge er verdens beste land å leve i, kommer helt an på hva slags type person du er.
Tror nok aldrig jeg flytter herifra da, har det ikke direkte fælt her heller.
Sist endret av Sarv_2; 5. februar 2011 kl. 20:19.
Syns alle som syter over hvor fælt de har det i Norge skal ta seg en tur til et land i den tredje verden og stikke innom en ghetto. Hvis du da fremdeles mener at du har det fælt i Norge så for all del stikk.
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
Syns alle som syter over hvor fælt de har det i Norge skal ta seg en tur til et land i den tredje verden og stikke innom en ghetto. Hvis du da fremdeles mener at du har det fælt i Norge så for all del stikk.
Vis hele sitatet...
At det finnes verre steder betyr ikke at ting er perfekte her..
finn deg noe du kan tjene penger på, som ikke går gjennom skattesystemet. da kan en få det greit. som en sidejobb. må jo ha noe å gjøre i tillegg. jeg har en veldig fin jobb, men tjener ikke stort. men tjener fint på siden av på diverse, som ikke tar mye av tiden min.

jeg liker landet, men hater avgiftene. og alle statlige etater. de sitter bare på ræva på møter og utsetter og utsetter. jeg betaler nok i skatt på min vanlige jobb. men kan jeg dra inn 10-15000 skattefritt på en måned blir jeg veldig fornøyd
Folkens.. Jobb i Norge, bo i sverige, skatt til norge.. Er du villig å ofre litt pendling er ofte det å bo en times tid fra norge inn i sverige en løsning
Sitat av gorm Vis innlegg
At det finnes verre steder betyr ikke at ting er perfekte her..
Vis hele sitatet...
Var ikke det jeg ville frem til. Er mye i Norge som burde forbedres, men sammenlignet med de fleste andre land så har vi det jævla bra i Norge.
Sitat av danseku Vis innlegg
Danmark har vell Europas strengste innvandringspolitikk i tillegg til en av Europas høyeste kjøpekraftspariteter, eller scorer vell også Benelux landene høyt i Europa, samtlige disse er over Norge.
Vis hele sitatet...
Finland da?
blir frustrert når jeg ser all klagingen over skatten vi betaler, bygg deres egne skoler,sykehus og utdann deres egne leger! man må gi for og ta, når du gir 15% av det du tjener i året er det resterende 85 % igjenn, at man ikke kan håntere sin egen økonomi er er ikke staten sin skyld. ta ek økonomi kurs og slutt å sutre og ta del i sammfunnet. er selv arbeidsledig for øyeblikket. staten betaler alt for meg bare jeg leverer kviteringer, har det kjempe bra i en tragisk situasjon takket være staten, har ikke den beste standaren, men gjør det beste ut av det.syntes vi klager alt for mye uten og vite hvilken sikkerhet vi har, hva vi får, og hva vi slipper å betale takket være skatten. sharing is caring
Jeg bruker av og til å tenke slik at vi betaler haugevis av skatter og avgifter fra våre hardt opptjente kroner, som staten bruker imot oss på å lage lover og regler og å håndheve disse, det være alkohol, bil, weed eller tobakk.
Vi må liksom betale avgifter, for å lage dritt mot oss selv.

(Nei, jeg mener ikke dette seriøst)
Sitat av luni Vis innlegg
http://picz.no/l/1171 Kilde.
God tur.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt ikke skatt på lønn alene som gjør at folk føler Norge er ett dyrt land å leve i?
Norge er et møkkaland vis man er rik. Det er himmelen for de som tjener average til under average.
Sitat av Opium Vis innlegg
Norge er et møkkaland vis man er rik. Det er himmelen for de som tjener average til under average.
Vis hele sitatet...
I call bullshit on this.

Om en rik person føler de har det verre enn folk som tjener average eller under average, er det kun pga. forventninger og forbruket dems.
Sitat av Opium Vis innlegg
Norge er et møkkaland vis man er rik. Det er himmelen for de som tjener average til under average.
Vis hele sitatet...
Jeg tjener godt over average, jeg synes norge er meget bra.

Hvor går denne "average" og "under average" grensen din ?
Sitat av Opium Vis innlegg
Norge er et møkkaland vis man er rik. Det er himmelen for de som tjener average til under average.
Vis hele sitatet...
Du har egentlig rett, men du trenger en liten modifikasjon:

Norge er et møkkaland vis man er egoistisk og rik. Det er himmelen for de som tjener average til under average.
Jeg har jobba hardt for pengene mine. Jeg betaler mye skatt, men kjører fortsatt rundt på møkkaveier fra 1890.

Kom til å tenke på at jeg kommer til å bli flama som faen, henger altfor mange misunnelige sosialister/kommunister her
Sitat av Opium Vis innlegg
Jeg har jobba hardt for pengene mine. Jeg betaler mye skatt, men kjører fortsatt rundt på møkkaveier fra 1890.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg kjørt bil i en god del forskjellige land, og ja, norge har dårlige veier generelt, men vi har mye mer vei å dekke enn de fleste andre land (USA ikke medregnet).

Irland f.eks som er mye mye mye mindre enn oss (i fysisk landmasse) har foreksempel mye grusvei enda.

Og la oss for all del ikke dra Frankrike inn i bildet, som ikke har langsgående veibelysning engang (for det meste).
Average

For å utdype posten min over, også sakset fra ssb.no :

Prisnivået viktig for levestandarden
Prisnivået varierer betydelig fra land til land i Europa. Hvis vi ønsker å bruke lønn som et mål på kjøpekraften i ulike land, må vi ta hensyn til dette. Det vi er interessert i, er ikke hvor mye en gjennomsnittslønn i Norge er verdt i euro, pund eller sveitserfrancs, men snarere hvor stor mengde varer og tjenester en gjennomsnittslønn i hvert av landene vi sammenlikner gir mulighet til å kjøpe.
I figur 2 har vi prisnivåjustert tallene fra figur 1, slik at indeksene uttrykker størrelsen på "varekurven" som kan kjøpes for en gjennomsnittslønn. Hvis vi sammenlikner denne figuren med figur 1, ser vi at det høye prisnivået fører til at Norge faller nedover på listen. Kjøpekraften av en norsk gjennomsnittslønn er likevel vesentlig høyere enn kjøpekraften av gjennomsnittslønnen i blant annet Finland, Island og Sverige. Danmark kommer derimot ut helt på topp, sammen med Belgia, Tyskland, Nederland og Sveits.
Et viktig moment er at de relativt sett fattigste landene i sammenlikningen kommer mindre dårlig ut når vi ser på lønningenes kjøpekraft. Dette skyldes at land med lave inntekter også ofte har lavt prisnivå.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Yysop Vis innlegg
Høres dumt ut, men jeg er blitt jævlig lei av norge. Og dette pga. innvandringspolitikken som er helt ute av kontroll, avgifter som kommer i hytt og pine ( http://www.itromso.no/nyheter/article427488.ece ) , og generelt politikken i norge.

I nåværende jobb får jeg utbetalt 22.000 hver måned, hvorav alt går til strømregninger, div. andre regninger, skatt, eiendomsskatt osv. Sitter som oftest igjen med 3000 kr etter alt er betalt.

Er sverige bedre på noen områder enn Norge? Fins det andre land som har en mer skjerpet politikk når det gjelder skatt, avgifter og innvandringspolitikk? Sveits?
Vis hele sitatet...
Skjønner deg godt. Mange som sier det er det beste landet å bo i, men de må virkelig leve på den rike siden av landet noe som er jeg skjønner må være godt.

Men å slave for andre er jeg lei av. Kaldt er det og. Kaldt på begge måter, Kald omsorg og respekt ovenfor hverandre, og generelt kaldt i været. Ensomt og nitrist med andre ord.

Bilavgiftene umuliggjør drømmene mine om å kjøre noe nyere enn en 90mod. Og jeg har innsett at de kriminelle, er de som lykkes i dette landet.

Arbeidsplassene er i ferd med å bli tatt over av utenlandsk billig arbeidskraft og alle rettigheter til norske arbeidere, er i ferd med å bli knust av vikarbyrådirektiver. Arbeider du hardt å skatter ender du med nok til å klare deg, å bare akkurat. Ellers må du gjennom et helvete av rot med nav, leger og andre etater hvis du blir arbeidsledig.

Også lei av å lese om at multikultur er så flott samtidig som vi stadig leser og hører om økende tilfeller av voldtekter og kriminelle gjenger som stjeler og dreper for moro.
Dette er bare noe av det jeg gidder å komme med.

Jeg har en plan. Jobbe på Nordsjøen å få dekt reiseutgiftene til mitt fremtidige hjem Thailand. Der koster det lite å leve og jeg kan spare store summer med det jeg tjener samtidig som jeg kan leve godt. Arbeide hardt i 14 dager å slappe av i MITT EGET HUS i 3-4 uker. Sånn som det skal være. Der kan jeg også finne meg ei kone. Noe som ikke er lett her til lands om man ikke har flott økonomi. Å nei jeg sier ikke at norske kvinner bare er etter penga. Men man trenger økonomi her til lands om man i det hele tatt skal komme ut av døra for å møte noen. Med bensinprisene og alle bompengene samt prisene på alt annet.

Har også en far som flyttet til Thailand for noen år siden. Så jeg kjenner folk der nede.
Sikkert ganske vanskelig å flytte til utlandet om du ikke kjenner noen der.

Jeg er 26 år, jobber som elektriker fulltid, å tjener nok til leie, strøm og mat. Og da greier jeg å spare av akkurat nok til tv-lisens, veiavgift og annet bil vedlikehold. Og jeg er enslig. Har alltid vært enslig. Kjipern dette landet. Lyst på fitte hver dag jo, ikke pult på over et år, Norge er så kaldt på alle måter. Thailand endelig, her kommer jeg
Ganske sikker på at om du har bodd hele livet i Norge, vet du neppe hvor godt du har det. Ting koster penger, men levestandarden er høy. Det er høye skatter og avgifter, men den er ikke spesielt stor, om man regner i prosent, fremfor kroner.

I Norge har vi goder som fødselspermisjon, i ett år, kontra 1-dags, i flere fattige land. Om vi er arbeidsledige kan vi få dagpenger. Vi har rent vann, utrolig høy kvalitet på mat som selges i butikkene. Vi har oljefondet og et hinsides stort statsbudsjett, sammenlignet med størrelsen og/eller antall innbyggere.

Alt i alt så har vi det veldig ålreit her. Og det er ikke slik at man blir lykkeligere av penger. Men for all del. Reis i vei. Vedder på at når du ligger i senga med oppkast, diarè og ingen måte å forsørge deg på, vil du fort savne Norge, og alle frynsegodene.
Flytt til norske kolonien i Spania, og det er mange freppere som bor der. Da får du se hvor fint å være nordmann i Spania, da kan du gjøre hva du vil. Fylla hverdag og klage på spanjoler med andre nordmenn. At de ikke prater norsk til dere gjør jo freppere veldig forbanna. Få deg fingeren i jorda og innse at Norge er bedre å bo i med all innvandringspolitikken. Det er jo tross ikke alle utlendinger som driver faenskap og de som holder Norge i gang med all drittjobbene og billige innvandringsjappa som har billigere frukt og brus enn rema 1000

Da er Spania noe for deg
Sitat av Yysop Vis innlegg
Høres dumt ut, men jeg er blitt jævlig lei av norge. Og dette pga. innvandringspolitikken som er helt ute av kontroll, avgifter som kommer i hytt og pine ( http://www.itromso.no/nyheter/article427488.ece ) , og generelt politikken i norge.

I nåværende jobb får jeg utbetalt 22.000 hver måned, hvorav alt går til strømregninger, div. andre regninger, skatt, eiendomsskatt osv. Sitter som oftest igjen med 3000 kr etter alt er betalt.

Er sverige bedre på noen områder enn Norge? Fins det andre land som har en mer skjerpet politikk når det gjelder skatt, avgifter og innvandringspolitikk? Sveits?
Vis hele sitatet...
Du må også huske at snittlønn i de fleste andre land er en goooooooood del lavere enn Norge. Har du noe spesiell utdannelse eller er det minstelønn? Personlig har jeg ca 14 000 utbetalt i måneden i Irland, og det er en del høyere enn snittet såvidt jeg vet. Sitter igjen med sikkert 6000 etter alt er betalt, og lever bra på det, men jeg har ei heller lån/bil/kjøpt hus. Om jeg skulle hatt det hadde jeg hatt mindre penger enn deg etter alt er betalt
Norge er landet for de som vil ha det komfortabelt men boring.
Sist endret av IpN; 8. februar 2012 kl. 00:38.
Håper en dag at Norge blir et U-land og vi må flykte til andre nasjoner som vi tidligere har kastet tilbake til krigsherdede land.

Vi Nordmenn har blitt så bortsjemte at vi tar alt vi har og eier for gitt.
Bare se de siste nyhetene som er ute, at vi nordmenn kaster mat til opp til flere tonn dere ikke en gang trodde fantes!
http://www.regjeringen.no/upload/LMD...ral_100511.pdf

Syns vi Nordmenn kan leve en dag i renna minst en dag i uka for å veie opp hvor bortsjemte vi er
Først og fremst så reagerer jeg på alle de latterlige gjentakelsene i denne tråden, slik som f.eks "hvor bra vi har det i Norge, og hvor fælt de har det i andre land". Dette går ofte igjen. Kan man ikke ha en debatt om skattepolitikken uten at enkelte absolutt må se seg nødt til å påpeke hvilken idiot man er som mener vi betaler for mye skatter og avgifter i Norge når det er så mange andre som har det så fælt? Det er så jævla latterlig! Våkn opp! Man kan ikke ta verdens fattige med i alle beregninger. Fattige er det nok av her hjemme også!

Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Håper en dag at Norge blir et U-land og vi må flykte til andre nasjoner som vi tidligere har kastet tilbake til krigsherdede land.

Vi Nordmenn har blitt så bortsjemte at vi tar alt vi har og eier for gitt.
Bare se de siste nyhetene som er ute, at vi nordmenn kaster mat til opp til flere tonn dere ikke en gang trodde fantes!
http://www.regjeringen.no/upload/LMD...ral_100511.pdf

Syns vi Nordmenn kan leve en dag i renna minst en dag i uka for å veie opp hvor bortsjemte vi er
Vis hele sitatet...
Du håper vi blir ett u-land? For ett latterlig utsagn. Fordi vi har det så mye bedre enn andre i verden, så burde vi nedgradere levestandarden vår fordi det finnes andre som ikke har det så bra? Det er bare brutalt idiotisk! Jeg kan være enig i at vi kaster mye mat, men hva så? Jeg spiser iallefall opp min mat, men mener også at man kan være så "bortskjemt" som man bare vil, og at man skal bruke pengene sine på hva enn man ønsker uten at mennesker med ekstreme meninger skal føle ett behov for å kritisere oss for det.
Sist endret av caperno; 8. februar 2012 kl. 13:32.
Sitat av caperno Vis innlegg
Først og fremst så reagerer jeg på alle de latterlige gjentakelsene i denne tråden, slik som f.eks "hvor bra vi har det i Norge, og hvor fælt de har det i andre land". Dette går ofte igjen. Kan man ikke ha en debatt om skattepolitikken uten at enkelte absolutt må se seg nødt til å påpeke hvilken idiot man er som mener vi betaler for mye skatter og avgifter i Norge når det er så mange andre som har det så fælt? Det er så jævla latterlig! Våkn opp! Man kan ikke ta verdens fattige med i alle beregninger. Fattige er det nok av her hjemme også!



Du håper vi blir ett u-land? For ett latterlig utsagn. Fordi vi har det så mye bedre enn andre i verden, så burde vi nedgradere levestandarden vår fordi det finnes andre som ikke har det så bra? Det er bare brutalt idiotisk! Jeg kan være enig i at vi kaster mye mat, men hva så? Jeg spiser iallefall opp min mat, men mener også at man kan være så "bortskjemt" som man bare vil, og at man skal bruke pengene sine på hva enn man ønsker uten at mennesker med ekstreme meninger skal føle ett behov for å kritisere oss for det.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at folk påstår at vi skatter for mye i forhold til hvor bra standard det er på sykehus/skoler/veier ol. Virker som om folk glemmer at Norge er et stort land med få innbyggere, mange små bygder og mange store fjell. Dette betyr at vi trenger flere skoler/flere sykehus/lengre og dyrere veier enn mange andre land. Derfor blir det feil å sammenlikne.

Virker som om folk tror at så lenge man flytter til utlandet, selv med null utdanning og minstelønn, vil man ha det bedre fordi avgiftene er lavere i andre land. Lønningene i Norge er faktisk høye i forhold til prisnivået, selv om det er dyrt, noe det virker som om folk liker å se bort ifra.