Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 6415
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Jeg tror personen sier at den ikke BURDE sammen.

Jeg bor i USA selv, og observerer hvordan religion gjennomtrenger det intellektuelle fiberet som eksisterer.

Bl.a. i dag eller i går ble det vedtatt at seksualundervisning i Tennessee ikke lenger kan snakke om såkalte "Gateway Sexual Behaviors" slik som beføling av kjønnsorganer, sex, pupper, lår og indre lår. De vil bare praktisere absinens.
For vi vet jo at det fungerer i USA, ved og se på graviditetsprosenter blandt ungdom i USA

En stor dag for Norge!
Vis hele sitatet...
Posten min var ironisk ment, USA har det systemet Norge vil skifte til nå, men religion har fortsatt stor innflytelse. I Norge betyr jo ikke religion så mye, Jensemann er utmeldt av statskirken foreks. Paradokset med demokratiet er at hvis flertallet er for det, så kan religion styre veldig mye. I midtøsten etter den arabiske våren, har flere islamske partier blitt store, og er de store nok, kan de endre grunnloven fra vestlig modell til sharialov foreks.
En god dag! Selv om vi har et langt stykke igjen. Håper vi får noen halvgærne konservative som får stor innflytelse.. Da må de som mener det er "kjekt å ha" en folkekirke engasjere seg. Enten får de melde seg ut, sånn at vi slipper å sende så mye skattepenger dit, eller så får de engasjere seg og tenke litt over hva de tror på og hvorfor.

Tradisjon kan være en fin ting, men ift. kirken er det ikke et godt argument i Norge 2012.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av iSatan Vis innlegg
Hva med at vi bare kaster all form for religion ute av vinduet? Mennesker er better off without that bullshit.
Vis hele sitatet...
Ingen flere julegaver til deg. Ingen flere påskeegg. Ingen flere søndager med fri fra jobb. Det meste av rødedager i Norge er hentet fra kristendommen.

Kjipt å miste så mye fri syns du ikke?
Sist endret av Sexarz; 15. mai 2012 kl. 13:29.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Ingen flere julegaver til deg. Ingen flere påskeegg. Ingen flere søndager med fri fra jobb. Alt ovenfor er hentet fra kristendommen.

Kjipt å miste så mye fri syns du ikke?
Vis hele sitatet...
Tøys, vi har hatt "midvinterfest" helt siden vikingtiden og da norge ble kristnet bytta bare feiringa navn...

Jeg synes forresten det er på tide å bytte navn igjen, mitt forslg:

Nasjonal feiring av mennesklige fremskritt og gaveutveksling -aften.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
En dag er da ikke stort med "Nasjonal feiring av menneskelige fremskritt og gaveutveksling - aften"-ferie.

Hva blir det neste? Nasjonal Feiring av Harer som liker å gjemme egg?
Sitat av Sexarz Vis innlegg
En dag er da ikke stort med "Nasjonal feiring av menneskelige fremskritt og gaveutveksling - aften"-ferie.

Hva blir det neste? Nasjonal Feiring av Harer som liker å gjemme egg?
Vis hele sitatet...
God idé!
Vi kan lage "Nasjonal Feiring av <insert stuff here>" for alle høytidene!

*mekker nye facebook-events*
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Ingen flere julegaver til deg. Ingen flere påskeegg. Ingen flere søndager med fri fra jobb. Det meste av rødedager i Norge er hentet fra kristendommen.

Kjipt å miste så mye fri syns du ikke?
Vis hele sitatet...

Haha, elsker at det er det beste argumentet mange kommer med. Er og gi gaver til hverandre på juleaften en kristen tradisjon. Påskeegg på påskeaften? Det er ting som ikke har noe med bibelen og gjøre, og er aktiviteter vi har lagt til selv.

Og tror du virkelig at det blir skole/jobb 365 dager i året hvis vi kaster de religiøse feriene? Nei, vi kommer bare til å ha fri av andre grunner.

Jul er en hedensk tradisjon kuppet av kristendommen
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Haha, elsker at det er det beste argumentet mange kommer med. Er og gi gaver til hverandre på juleaften en kristen tradisjon. Påskeegg på påskeaften? Det er ting som ikke har noe med bibelen og gjøre, og er aktiviteter vi har lagt til selv.

Og tror du virkelig at det blir skole/jobb 365 dager i året hvis vi kaster de religiøse feriene? Nei, vi kommer bare til å ha fri av andre grunner.

Jul er en hedensk tradisjon kuppet av kristendommen
Vis hele sitatet...
Og Påske er en tradisjon kuppet av ateister

Hvilke andre grunner kommer vi til å få fri av? Synes du har en veldig naiv tankegang.
Sist endret av Sexarz; 15. mai 2012 kl. 13:49.
En stor andel av befolkningen bryr seg ikke om hvorfor vi har helligdager. De er "tradisjon", i likhet med statskirken. Antallet fridager er det nok veldig liten støtte for å kutte ned på, selv om vi burde vurdere på nytt hvilke dager som skal være offentlige helligdager.
Om det blir en revurdering, risikerer vi absolutt å miste noen dager som betyr veldig lite for folk flest. Det er nok også mulig at det blir noen færre. Men ser ikke helt problemet med det, vi har det uansett ganske godt. Og definitivt bedre uten statskirke!
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av nor_lab Vis innlegg
En stor andel av befolkningen bryr seg ikke om hvorfor vi har helligdager. De er "tradisjon", i likhet med statskirken. Antallet fridager er det nok veldig liten støtte for å kutte ned på, selv om vi burde vurdere på nytt hvilke dager som skal være offentlige helligdager.
Om det blir en revurdering, risikerer vi absolutt å miste noen dager som betyr veldig lite for folk flest. Det er nok også mulig at det blir noen færre. Men ser ikke helt problemet med det, vi har det uansett ganske godt. Og definitivt bedre uten statskirke!
Vis hele sitatet...
Kos deg med dine 25 fridager.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Og Påske er en tradisjon kuppet av ateister

Hvilke andre grunner kommer vi til å få fri av? Synes du har en veldig naiv tankegang.
Vis hele sitatet...

Naiv? Vi har arbeidsmiljøloven som sier at en 100% stilling er 37,5 timer i uka. Det er 5 dager ganger 7,5 time. Hvilket betyr at man har to dager fri, det må ikke være en bedre grunn enn at produktiviteten og kreativiteten øker hvis man får pauser og litt fri innimellom.

Kunnskapsløfte og læreplanene er lagt opp til et visst antall skoledøgn i året. Da får du fri det resterende antallet, av samme grunner som over. Det er litt som høstferie, vinterferie og sommerferie. Det er ferier lagt inn for øke trivselene og kreativiteten til elevene. Hvis vi fjerner alt religiøs så kan vi fremdeles ha juleferie(hedensk tradisjon). Kan vi ha vårferie istdenen for påske.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
En dag er da ikke stort med "Nasjonal feiring av menneskelige fremskritt og gaveutveksling - aften"-ferie.

Hva blir det neste? Nasjonal Feiring av Harer som liker å gjemme egg?
Vis hele sitatet...
ok, jeg har kommet så langt med å lage et alternativ til påskefeiringen:

Hvis man leser historien til påskefeiringen i norge, ser man at det begynte med en gammel keltisk/tysk folketro, hvor man hedret vårgudinnen Eostre/Ostara symbolisert med harer og egg.
Denne feiringen ble deretter "adoptert" av kirken, og feiret i guds navn fremfor den keltiske gudinnen.

Er vi klare for å ta steget videre til v. 3.0?

Kan vi fortsette å feire påske, men istedenfor å feire i guds navn heller feire påske i et annet navn?

Jeg vil foreslå at man går fra å feire påske i guds navn, til å feire påske i vitenskapens navn.

Neste år skal jeg ikke feire påskeaften, men "Nasjonal feiring av mennesklige fremskritt og gjemte egg" -aften med sjokoladeegg, skiturer i marka og lesing av krimbøker.
Vis hele sitatet...
forslag til endringer?
Foreslår vi sløyfer alle sønn- og høytidsdager. Da har vi finansiert minst en ukes ferie hver måned.
Vi bør i samme slengen rasjonalisere kalenderen til 13 måneder a 4 uker.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Vi får vel like mange fridager?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sexarz, tror du virkelig på det du selv sier?
Enten beholder vi dem som dem er, eller så får de nye navn og betydninger, selv om det vil være jævlig rart.
Husk at de som sitter i regjeringen o.l. også er mennesker som ikke elsker å jobbe hele året.
De som maser om helligdager. De har vel fri under juletider i USA også, men de har ikke statsreligion. Det er en rekke stater som har fri på tradisjonelle kristne helligdager, uten å ha statsreligion iallefall.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kan feire den gamle desemberfeiringa, desember blot (vikingfeiring)

Kva med å gi folket eit val om å melde seg inn i statskirken, ikkje ut? Det ville vel fått nølarar frå religiøs og frå ateistisk(agnostisk osv) til å måtte velge ein side?
Sitat av Verilon Vis innlegg
Hva vil dette bety i praksis?

At vi staten gir mindre penger til kirka, og mer til korrupte u-land?
Mister jeg helligdagstillegget mitt for enkelte helligdager som er resultat av kristendommen?
Det er vel egentlig dette det hele bunner ut i for min del, jeg er nemlig egoist.
Vis hele sitatet...
"Den nye loven vil ikke ha noen betydning for de offisielle helligdagene"

- http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=18137779
Detter er det dumeste staten har gjort siden de i slo sammen kirken og staten.
Hva staten har gjort er å fragi seg makten over kirken i norge, men fortsatt gir de penger i bøtte og spann. Ikke si meg at staten ikke kommer til å gi kirken penger til feks bygge nye kirker.

Så på et interjuv på tv hvor en dame spurte en viktig mann fra kirken om de feks, ville hatt kvinnelige biskoper og prester vis de hadde styrt kirken selv. Dette ville han ikke svare på. Dette er noe kirken har jobbet mot staten bestandig.

Alt av kultur i norge drives privat og slik skulle også kirken vært. Man kan sammenligne kirken med et idrettslag eller forbund. Kirken ville ikke hatt noen problemer økonimisk om de ble drevet privat, ikke mer enn et lokalt fotball lag eller musikk korps.