Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 8833
Av nesten alle jeg vet om som har flyttet ut i så ung alder og tatt seg en krisejobb for å få ting til å gå rundt, endte opp med å bli i den krisejobben.
De var for stolte til å flytte hjem, fikk seg en dame, og løpet var kjørt

ikke for å snakke ned om de som har satt seg til rette i kassa på nærbutikken, men jeg tviler sterkt på at mesteparten av de som jobber der hadde planer om å bli

så hvis du ikke har noe annet en hormoner og en 40 minutter busstur som stopper deg fra å bli hjemme noen år til, så er det nok best å bite tenna sammen litt lengere
Sist endret av jugend; 31. oktober 2011 kl. 15:42.
Jeg anbefaler deg seriøst å finne et sted utenfor sentrum. Prisene er mye billigere der og siden Oslo har et såpass godt utbygd kollektivsystem så er det ikkeno problem. Seriøst, å bo i sentrum er ALTFOR dyrt uansett.
Sjekk ut http://www.hybel.no/. Har to venninner og en kompis som alle fikk sine hybelleiligheter sentralt i Oslo via dem. Prisen ligger på rundt 5k, noe som er veldig billig til Oslo å være.
Sitat av jugend Vis innlegg
Av nesten alle jeg vet om som har flyttet ut i så ung alder og tatt seg en krisejobb for å få ting til å gå rundt, endte opp med å bli i den krisejobben.
De var for stolte til å flytte hjem, fikk seg en dame, og løpet var kjørt
Vis hele sitatet...
Whoot ?

De som blir værende bak kassa på rimi har ikkje hatt de store ambisjonene uansett.. eventuelt er de bare utrolig late.. <--- noe som går igjen hos de som har bodd hjemme for lenge (av de jeg kjenner) :P
jeg bor 1t & 20min unna skolen, så jeg må stå opp rundt 5-5:30 vær dag, jeg gjør heller det en og måtte ha jobb vedsiden av.

hadde jeg bodd på hybel, la oss si 10min unna skolen, så kunne jeg ha sovet til rundt 7-7:30 vær dag.

HTML-kode

Hjemme:                              Hybel:
Våkne: 5:30                          7:30
Buss: 6:10-07:30                   ------
Skole:  8:00-15:30                 8:00-15:30
Hjemme: 17:00                      15:40
Jobb: ------                         16:00-22:00
Fritid: 17:00-24:00                22:00-24:00
Sove: 23:00-05:30                24:00-07:30
(tatt sånn gjennomsnitt)
Jeg er heller hjemme og slappe av, en og bli utslitt av skole + jobb, dette tar veldig mye av egen fritid, noe som er veldig dumt, siden dette gjør at du vill bli veldig sliten mens du er på skolen, og ikke klarer og følge med hva som skjer og du vill ikke få med deg alt.

har bodd på hybel selv og det er kjempe flott, men er heller hjemme med mamma og pappa, og får mat vær dag servert, og lever som en "konge" istede for og leve som en uteligger på en 30kvm hybel.
Sist endret av First-Price; 31. oktober 2011 kl. 15:58.
det var da veldig så monumentalt det skulle være å flytte ut for freakerne. Overleve gjør du helt sikkert, men du blir definitivt nødt til å jobbe utenom, noe som kan være litt slitsomt - og gjerne går på bekostning av skolen i form av at det fort blir litt fravær. Nå er det ikke særlig mange jeg kjenner som bor hjemme etter fylte 20, men de fleste bodde hjemme til de var ferdig med vidergående i hvertfall.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Flytta ut når jeg var 17 i kr.sand å kåken fløyt over av gamle tunfisk bokser å søppel generelt. Telefon katalogen var min beste venn på dass pga glemte altid dass papir. Jeg jobbet i et vaskefirma for å betale leia. Visa endte med jeg kræsjet væske bilen t helvette å mista jobben pga dårlig arbeids moral å ikke minst de middelmådige resultatene. Da var d ditt a flytte tilbake å huset t fattern gitt: )
Vis hele sitatet...

Ser ut som du virkelig levde ungkarslivet.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Whoot ?

De som blir værende bak kassa på rimi har ikkje hatt de store ambisjonene uansett.. eventuelt er de bare utrolig late.. <--- noe som går igjen hos de som har bodd hjemme for lenge (av de jeg kjenner) :P
Vis hele sitatet...
En ting er å bo hjemme for å kunne dra ut sløvinga helt til det ikke går lenger, og deretter ta seg til takke med første og beste jobben som byr seg, latskap og mangel på ambisjoner er nok store faktorer der

En annen ting er å utnytte den tiden du bor gratis/billig hjemme, om du er 16 eller 21 spiller ingen rolle, det er bedre å bruke lengere tid å heller være fornøyd med de valgene du har tatt og kose seg litt samtidig, en å haste gjennom noe som kanskje ikke viste seg å være så lurt likevell

Etter hva jeg har skjønt på OP, flytter han ut i protest mot de han bor med nå, og heller velger å ofre fritid og skole for en jobb han ikke kan klare seg uten,
i mine øyne er det en ganske enkel utvei som fort kan bli kritisk hvis ikke du har ekstremt god selvdisiplin, og bare det at OP har satt av 7-800 kr til snus sier meg at ekstremt god selvdisiplin er noe han ikke har.
Uansett, finner du ut at den skolen ikke var noe for deg, eller at den gikk dritt, så er det fort gjort at du sitter der med krisejobben din du ikke har mulighet til å si fra deg
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Ser at mange i tråden her er kritiske til at unge folk flytter hjemmefra, det finnes slettes ingen fasitsvar på dette da det kommer helt an på hvilken intensjoner man har når man flytter. Det å bo alene er både positivt og negativt men om du virkelig ønsker det sterkt nok får du det til, uansett.

Flyttet hjemmefra når jeg var 15 år, dette hadde allerede vært bestemt siden jeg var 12 - 13 år. Det ble slik fordi jeg måtte viss jeg skulle gå den linja jeg ville, nølte ikke et jævla sekund på det valget selv om jeg hadde det som drømmen hjemme. Kokkelinja frista for mye!
Foreldrene mine var selvfølgelig bekymret men dette ordnet jeg bare med å avtale at jeg kom hjem helger der jeg hadde fri jobb, dette gjorde jeg fast i starten men etterhvert følte jeg at det ikke var nødvendig lengre.
Jeg leverte på skolen slik at jeg kunne slenge strålende karakterer og null fraværsdager i bordet for å tilfredsstille mine foreldre, mener akkurat dette er ekstremt viktig.
Det er ikke lett å være mamma når kidden din plutselig får helt frie tøyler døgnet rundt, man kan virkelig fucke seg skikkelig opp om man ikke takler det å bo alene.
Er mange triste eksempler på ungdommer som blir deppa og ligger hjemme i en skitten hybel uten å spise, dag inn og dag ut..
Flytter man ut må man bevise for sine foreldre at man fikser biffen, da blir alt så mye lettere for alle.
Funker det ikke, så FLYTT HJEM og prøv på nytt igjen senere!

Utenom hadde jeg jobb/jobber i tillegg til skole for å slippe skrøpelig økonomi, opptatt av at kjøleskapet skal være fullt og at man har penger til overs viss man skulle trenge klær eller lignende.
Gikk skole frem til 15.10 før jeg pendla til jobb og starta 16.00 for å jobbe frem til 22.45 slik at jeg rakk siste transport tilbake der jeg bodde.
Var som regel hjemme 23.30 og hadde da et par timer til å besøke kompiser og chille før jeg gikk til sengs for å så stå opp igjen til en ny dag.
Jobbet ikke hver eneste dag men hadde flere lengre perioder der jeg ikke gjorde annet en å stå på et kjøkken fra jeg sto opp til jeg sovna, det eneste avbrekket var når jeg bytta fra skolen til jobb og tilbake, mens jeg pendla til jobb gjorde jeg som regel lekser, pugga menyer, gikk over arbeidsstasjonen min i hodet slik at jeg var helt 100% forberedt til jeg starta.
For noen høres dette helt grusomt ut, at en kid på 15 - 16 år skal leve slik og bære alt dette ansvaret... men hvaaafaaaen gutta?
Har lært så mye om meg selv og hvordan det er å klare på seg egenhånd at jeg faen ikke kunne ha flytta hjem igjen om det så smalt i blokksberg. Det er kansje stress og til tider skikkelig pain in the ass å virkelig måtte klare seg helt selv men det er faen meg verd alle bekymringene. Den følelsen man får når man klarer å ro seg ut av problemer og virkelig få til noe helt selv uten at mamma og pappa er der for å sy puter under armene dine er en helt konge feeling.
I sommer flytta jeg videre Trondheim, over halve landet vekket fra der jeg bodde sist. Har starta læretiden min her oppe, dette valget tok jeg fordi det virka skikkelig spennende å starte helt på scretch i en storby der ingen visste hvem jeg var. Hadde ikke noen spesiell grunn til å flytte viss man ser bort ifra et helt glimrende lærlingtilbud som var et resultat av hard jobbing på skolen.
Gutsa på og tok jobben, flytta fra vekk fra alt og alle jeg noen gang har kjent gjennom hele mitt liv.
Kom opp hit 17 år gammel og klar for alt, har ikke angra et sekund siden.
Jobber ofte dobbeltskift og har ekstra jobb utenom, dette gjør at jeg alltid har litt cash til overs som jeg kan putte innpå sparekonto til senere.
Men all denne jobbinga er ikke noe jeg ser på med triste øyne, tvert imot så nyter jeg hver eneste arbeidsdag og gleder meg alltid til neste.
En fridag i ny og ne er alt jeg krever for å bli fornøyd, da får jeg slappa av og tatt meg en tur på byen for å finne tørste jenter eller finne på noe bare for å koble ut fra hverdagen.
Ble nettopp myndig og skal ikke legge skjul på at ting blir litt mer lettvint på mange måter, men å være under 18 er slettes ingen hindring for å komme seg fremover.
Det eneste jeg kjenner litt på er at jeg savner kompisene mine, har ikke sett dem på flere måneder og synes det er litt merkelig til tider.


Ble mye alt for mye om meg her selv nå, det ikke helt var planen men forhåpentligvis går det an å plukke ut noe nyttig fra teksten..
Poenget mitt er at (!) om du virkelig vil flytte hjemmefra og er forberedt på hvordan hverdagen din faktisk vil bli forandret så tror jeg at du kan klare dette fint så lenge du er villig til å pushe deg selv til å prestere på skolen og jobb. Du bør lage deg en grei oversikt over økonomi og skaff deg gjerne jobb som servitør eller hjelpekokk, da får du spist deg mett hver dag på jobb + at du blir kjent med masse folk.
Prøv og ha minst mulig faste måneds utgifter da det kan bli vanskelig å holde styr på regninger og slikt i starten.
Ikke gjør impulskjøp, planlegg hva du bruker pengene dine på slik at du alltid har en plan om noe skulle skje økonomisk sett.
Prøv å lag en avtale med foreldrene dine om at viss du klarer deg greit så kan de hjelpe deg litt i trange tider, tror nok du skal å overbevise dem om dette viss du flasher gode karakterer.

Når du først har fridager der hverken skole eller jobb venter kommer du virkelig til å nyte disse fullt ut, det er først da man ser hvor jævlig deilig det faktisk er å bo alene da man kan gjøre akkurat hva faen man vil.
At man kan ha folk over til alle døgnets tider uten at noen bryr seg og gunne på med musikk akkurat når man føler for det er jævlig fint.
Samtidig så blir man herda og gjerne litt fortere voksen når man faktisk må tenke lenger en neste colaflaske, får et litt annet syn ting.

Om det er noe spesifikt du lurer på så bare send PM eller spør her i tråden, ser at du allerede har fått masse gode tips fra folk og håper virkelig at du tar disse til deg!

Ønsker deg lykke til og håper virkelig du fikser dette om du faktisk skulle velge å flytte ut!
Sist endret av Kimbobo; 31. oktober 2011 kl. 23:02.
Dere som mener han er for ung? Og at han bør sette av 4000NOK til mat?
Er 16 selv og bor alene på hybel. Betaler 4400 i leie, og lever på 2000 i mat penger - per mnd. Skal da sies at jeg noengang bruker ekstra i drikkepenger.
Er ikke noe galt i og bo alene, kommer tho ann på person til person. Noen takler det ikke, mens andre gjør det. Jeg personlig vill anbefale deg og prøve hybellivet. Er sykt digg og komme seg bort fra mas og dritt hjemme. Sykt digg med frihet og bestemme selv.
Sitat av fhoss Vis innlegg
Dere som mener han er for ung? Og at han bør sette av 4000NOK til mat?
Er 16 selv og bor alene på hybel. Betaler 4400 i leie, og lever på 2000 i mat penger - per mnd. Skal da sies at jeg noengang bruker ekstra i drikkepenger.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev 4000 kr til mat og nødvendigheter. Toalettsaker, rengjøringsartikler og sånt er ikke gratis.

Men klart. Hvis du må kan du klare deg på mye mindre enn 4000 kr i måneden.
Foreldre har plikt til å forsørge deg så lenge du er under 18 (og går på vgs). Snakk om ganske mye penger hver mnd de må punge ut for at du skal leve fett.
Så i teorien trenger du ikke jobb ved siden av. Bare gå på nav så får foreldrene dine beskjed om å betale deg.
Må virkelig være en av de dummeste regelen som er laget.
Bli hjemme til du er ferdig med VGS, deretter tar du 1 år i forsvaret også kan du flytte på hybel.

Alle føler at de krangler mer enn det som er normalt.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Bli hjemme til du er ferdig med VGS, deretter tar du 1 år i forsvaret også kan du flytte på hybel.

Alle føler at de krangler mer enn det som er normalt.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ta mest sannsynelig ta utdannelsen i forsvaret. Jeg nei, jeg kan garantere deg at kranglingen ikke er normal.