Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 7575
pengejeger
Natz's Avatar
hm..skolen min har nydlig vedtatt dette...at mobil/mp3 etc skal gies tilbake etter skolen tid om de blir brukt i timene..MEN de har også denne teite reglen i tilleg : om den blir indratt 3 ganger på 1 uke blir den beslaglagt til førstkommende fredag :s ? er dette lov ?
Lurer hvilken skole du går på... vi for lov å bruke Mp3 spilleren i tentamer og mobil i timene=)
Sitat av Tensor
er sjelden en lærer beslaglegger noe uten grunn, tenk litt på det også ^^
Hvis du er lei av at lærerne beslaglegger ting, prøv å tenk litt på hvorfor de blir det og gjør noe med deg selv istedenfor å legge skylden på alle andre.
Vis hele sitatet...
Vi har nå hatt en lærer som beslaglegger telefonene våres bare de ligger på pulten, ja, selv om den er AV. Og jeg går på videregående, så det er nok ikke i alle tilfeller det er kun fornuftig beslaglegging av lærere.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av meitemark Vis innlegg
De har lov til å beslaglegge den til skoledagen er over etter hva jeg husker etter en diskusjon med administrasjonen på en skole jeg gikk på for en evighet siden. Det er ikke tyveri hvis det er for å gi den tilbake etterpå.
Vis hele sitatet...
det der hørtes litt merkelig ut, mjoda kanskje riktig men fremdeles! det er jo nesten det samme som og si: "hei, jeg bare beslaglegger bilen din for dagen, du kan komme og hente den i morgen." når du stjeler en bil...

du bare tar den for og gi den tilbake etterpå

Sitat av Wallhacker Vis innlegg
Wtf, jævelig til strenge skoler dere hadde a! Har aldri tlf på lydløs, ettersom jeg må svare folk som ringer meg. (kan jo alltids være noe viktig) Mobilen ringer flere ganger om dagen, går bare ut av klasserommet og snakker der. Kommer inn igjen når jeg er ferdig. Resten av klassen sitter vel med mobilen og pc'n framme mesteparten av timen. Det som pleier å skje er at hvis noen er veldig uoppmerksomme på hva som foregår ber lærern eleven om å legge vekk mobilen.

Fra en time der en lærer ville indra en mobil fra ei blond kjerring:

Blondina satt å skreiv sms i vilden sky, lærern gikk og stelte seg ved siden av pulten og bare så på henne helt til hun reagerte;
"Jeg må nok inndra mobilen din"
Lærern strakk ut armen etter mobilen, blondina svarte:
"Nei, trukke det du!"
"kan du gi meg mobilen?"
"Nei"
"Hvorfor ikke?"
"Fordi jeg ikke liker tanken på at du tukkler med mine ting!"

stillhet... ALLE BRYTER UT I LATTER!
Etter det har lærern aldri spurt noen om å få mobilen dems :P
Vis hele sitatet...
er ikke vanskeligere enn å skaffe seg en pin-kode og skru av mobilen?: )
Sist endret av Cronic; 3. januar 2009 kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Cronic Vis innlegg
det der hørtes litt merkelig ut, mjoda kanskje riktig men fremdeles! det er jo nesten det samme som og si: "hei, jeg bare beslaglegger bilen din for dagen, du kan komme og hente den i morgen." når du stjeler en bil...

du bare tar den for og gi den tilbake etterpå
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Det er det samme som at bilen din blir taua inn hvis du parkerer på et sted der den er veldig til hinder. Altså at du bryter reglene. Bryter du skolens regler, håndhever de dem. Bryter du samfunnets regler, håndhever politi/et.c. dem.

Liker du det ikke? Trist.

Og i tilfellet over burde jenta ha blitt utvist (i første omgang fra timen)/sendt til rektor e.l.

Sitat av Wallhacker Vis innlegg
Wtf, jævelig til strenge skoler dere hadde a! Har aldri tlf på lydløs, ettersom jeg må svare folk som ringer meg. (kan jo alltids være noe viktig) Mobilen ringer flere ganger om dagen, går bare ut av klasserommet og snakker der. Kommer inn igjen når jeg er ferdig. Resten av klassen sitter vel med mobilen og pc'n framme mesteparten av timen. Det som pleier å skje er at hvis noen er veldig uoppmerksomme på hva som foregår ber lærern eleven om å legge vekk mobilen.

Fra en time der en lærer ville indra en mobil fra ei blond kjerring:

Blondina satt å skreiv sms i vilden sky, lærern gikk og stelte seg ved siden av pulten og bare så på henne helt til hun reagerte;
"Jeg må nok inndra mobilen din"
Lærern strakk ut armen etter mobilen, blondina svarte:
"Nei, trukke det du!"
"kan du gi meg mobilen?"
"Nei"
"Hvorfor ikke?"
"Fordi jeg ikke liker tanken på at du tukkler med mine ting!"

stillhet... ALLE BRYTER UT I LATTER!
Etter det har lærern aldri spurt noen om å få mobilen dems :P
Vis hele sitatet...
...og vi lurer på hvorfor vi får dårligere og dårligere resultater på skolen?
Sist endret av atomet; 3. januar 2009 kl. 21:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av zitcon Vis innlegg
Hmm ..
Skolen mener uansett at de har rett , kan umulig se for meg at det er lov .
I mine øyne blir det som at en random person kommer og tar mobilen min.
Vis hele sitatet...
Hvis lærern din er en "random person" for deg bør du kansje ha mobilen i sekken og følge med i timen...
Legg nå vekk mp3-spiller, mobil, spillkonsoll osv!
Kan dere ikke bare fløge med i timene å prøve så godt dere kan å lære noe? Hvorfor er dette så vanskelig for nådagens ungdom? Dere er utspekulerte og har ingen form for respekt når det gjelder skole. Jeg tror dette skyldes samfunnet vi lever i nå. Dere er alt for vandt til å få det slik dere vill og har en skrudd fantasi når det gjelder det voksne liv.

Skjerpings!
Til alle dere som sutrer over at dere ikke får leke med leketøyene deres i timen: jeg håper dere endrer instillingen deres til dette når dere er ferdig med de rebelske tenårene.. Jeg var akkurat som dere, og alle vennene mine og, og den dag i dag tenker de fleste "Synd at jeg ble voksen et år eller to for sent. Skulle ønske jeg hadde jobbet mer med skolen, så jeg hadde sluppet å ta opp fag og gjøre ting to ganger, for det er dritt kjipt.."

Er det virkelig så vanskelig å forstå at man er på skolen for å lære og komme seg frem i livet, og ikke være tilnærmet lik tilbakestående når det kommer til generell kunnskap i en senere alder? Selv barna i barnehagen jeg jobbet i forsto dette, og de var 5 år..
Beslaglegging og disiplinærtiltak
Skolen har lov til å beslaglegge utstyr og gjenstander hvis bruken av utstyret forstyrrer undervisningen. Et stadig vanligere eksempel på dette er beslaglegging av mobiltelefoner.

Men skolen har ikke adgang til å ransake eleven eller elevens veske/ransel for gjenstander, og kan ikke beslaglegge gjenstander eller utstyr som ikke forstyrrer undervisningen. Dette betyr i praksis av elevene har adgang til å ha mobiltelefoner avslått eller i stille modus i skoleveske eller ransel mens undervisningen pågår. Unntaket fra regelen om ransaking er i de situasjoner der læreren har mistanke om at eleven har med gjenstander som kan være til skade for andre.

Reglene for hvilke disiplinærtiltak skolen kan gjennomføre, gir skolen store muligheter til å utvise skjønn. Hvis elever og foreldre mener at skolen har iverksatt disiplinærtiltak ut fra misforståelser eller feilvurdering av reglene, kan man i første omgang klage til rektor ved skolen. Fører ikke dette frem, kan man klage til fylkesmannen.
Vis hele sitatet...
kilde: http://www.advokatenhjelperdeg.no/Ju...ng/30103/30107 - så lærerene kan bare inndra hvis det er forstyrrende i undervisningen? Interessant...
Sitat av hawken07 Vis innlegg
kilde: http://www.advokatenhjelperdeg.no/Ju...ng/30103/30107 - så lærerene kan bare inndra hvis det er forstyrrende i undervisningen? Interessant...
Vis hele sitatet...
Meneh.
Det er jo slik at det er læreren som definerer hva h*n syns er forstyrrende for undervisningen. Læreren har altså ganske vide fulmakter...
I Japan er det ikke lov å ha blandt annet dette på skolen, i det hele tatt (altså, gjelder ikke kun bruk):
- Mobil
- mp3 spiller/iPod
- Egne klær (kun uniform)
- Tyggis/godteri og brus

Lærerne kan også risikere å bare styrte random inn i klasserommet og starte en ransakelse av elevenes eiendeler.. Dersom de finner ulovlige ting vil de konfiskere disse.. Og de vil beholde tingene leeeenge.. En venninne av meg som er utvekslingsstudent i Japan mistet iPoden sin under en slik ransakelse i Oktober. Hun vil få den igjen i Mai.

Vær glad dere i det hele tatt kan ha tingene med dere.. Må dere ABSOLUTT bruke tingene i timen, så ta en tur på do ffs.. Går ann å bruke LITT vett.
Sitat av simdal Vis innlegg
I Japan er det ikke lov å ha blandt annet dette på skolen, i det hele tatt (altså, gjelder ikke kun bruk):
- Mobil
- mp3 spiller/iPod
- Egne klær (kun uniform)
- Tyggis/godteri og brus
Vis hele sitatet...
Ganske kjipt viss du kommer på skolen en dag med egne klær da og ikke har med uniformen

Men litt mer seriøst. Jeg synes reglene funker fint sånn som de er nå. Det er jo kun for elevenes eget beste, men det er jo såklart MANGE som ikke forstår dette, men det er dem selv det går ut over så jeg skal ikke mase på dem.

Forøvrig så fikk vi utdelt et hefte med skolens regler og i det sekund vi fikk heftet hadde vi godtatt og kjente til reglene...
Vel, jeg er godt fornøyd med reglene og normene som gjelder for vår skole ihvertfall!
Om man bruker telefoenen i timen, skal den etter reglemanget bli inndratt.
Den blir ikke det, om du ikke konstant sitter med den, sender meldinger og ikke minst mottar meldinder, ergo, fostyrrer
noe med mobil bruken din.

Nå som jeg driver egen bedrift og driver på med veldig mye annet er jeg blitt helt avhengig av mobilen.
Jeg fortalte det til kontaktlæreren min, og dette var ikke noe problem i det heletatt!

Om du faktisk har behov for telefonen på skolen, lag en deal med kontaktlærer.
Om ikke, bruk den heller i friminuttet, eller gå ut for å snakke.
Hva med skole skap? Har de lov til og suse rund i di uten godkjennelse fra politiet?
Har ikke folk som regel en hengelås på skapene sine da?
Sitat av Raiser93 Vis innlegg
Hva med skole skap? Har de lov til og suse rund i di uten godkjennelse fra politiet?
Vis hele sitatet...
De har nok ikke lov å "suse rundt" i skapet ditt om det ikke er noe misstake. Om det er misstanke så veit jeg faktisk ikke helt, men vil tro de har lov. Det er skolens eiendom som du låner i den tiden går på skole der.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
I reglementet på skolen står det:
- Bruk av mobiltelefon i skoletiden er forbudt
Straff for 1. gang: Beslagleggelse resten av dagen
2. gang: 1 uke beslagleggelse
3. gang: 1 måned beslagleggelse

Har skolen lov til dette? jeg har ikke skrevet under på skolereglene.
Jeg går i 10. klasse.. Takker for svar, da mobilen har blitt inndratt en gang, den andre gangen jugde jeg det av meg og sa jeg hadde itouch, og ikke iPhone :P