Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  612 48162
Sitat av seven_up Vis innlegg
Rest1Peace: man står fritt til å sammenligne med hvem man vil, men Norge pleier sjelden se til Irak for nye integrasjons metoder, sikkert derfor han kommenterte det. Irak pleier å være et land Norge IKKE vil bli sammenlignet med siden noen mener man har utviklet et mer rettferdig og tolerant system her. Tipper det var derfor Widow skreiv det uten at jeg vet det.
Vis hele sitatet...
Du traff spikeren på hodet.
Denne diskusjonen om å sammenligne Norge med land som Irak, Iran osv er jeg drittlei.
Hadde et lite håp om at han ville ta til vett av en-linjern min.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ok skal forklare mine argumenter mot:

argumenter mot:
1. det er ikke norsk tradisjon, når man lever i norge får man forholde seg til norske regler.
2. politi skal være lett synelig ikke inntullet i religiøse antrekk!
3. burka osv svekker politiet,

argumenter for:
ingen!

De som mener at dette burde innføres i norge, kan dra tilbake dit tradisjonen om religiøse plagg kom fra å bli purk der!
Vis hele sitatet...
Hvis et lite hodeplagg klarer å svekke politiet så blir jeg kraftig bekymret, hva er det vi er redde for? Er dette lille religiøse hodeplagget virkelig ett så stort problem eller har nordmenn bare for mye stolthet? Det høres jo ut som om dere tror at hijabben kommer til å ta over og brenne ned Norge, og det er der dere tar kraftig feil. Unødvendig fremmed frykt er trist og skaper ingenting annet en rasisme. Norge trenger idag mer politi med innvandrer bakgrunn, derfor er jeg ikke imot hijab i politiet.

nøkkel ordet er: Forståelse
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nå rusker jeg opp i en gammel tråd, men jeg må bare føye til noe.

Hvis jeg hadde vært Satanist etter Anton`s bibel. Jeg har et behov for å markere min religion, så jeg vil kreve å gå med pentagram over hele ryggen på skinnjakka. Hadde dette da vært greit?
IKKE FAEN for det støter folk. Islam støter mange og da skal man holde det unna tillitspersoner.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2007/08_02/AsianPolINS_228x438.jpg

Dette det handler om, er det så ille?

Sitat av The Rebel Vis innlegg
Nå rusker jeg opp i en gammel tråd, men jeg må bare føye til noe.

Hvis jeg hadde vært Satanist etter Anton`s bibel. Jeg har et behov for å markere min religion, så jeg vil kreve å gå med pentagram over hele ryggen på skinnjakka. Hadde dette da vært greit?
IKKE FAEN for det støter folk. Islam støter mange og da skal man holde det unna tillitspersoner.
Vis hele sitatet...
Les argumentene til Mith litt lengre opp i siden her! Så ser du kanskje forskjellen!
Jeg synes ikke det ser ille ut, og jeg bryr med ikke om hva folk går med på sin egen tid. Men politifolk er mennesker som veldig mange mennesker, med veldig mange synspunkter skal forholde seg til, derfor er jeg er imot all slags bruk av ting som viser dine personlige synspunkter i politiet av den grunn. Jeg synes ikke at man skal bruke religiøse, kulturelle eller private ting i sammenheng med antrekket. Med tanke på intregering så er det mange andre steder som er viktigere enn akkurat politiet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Heilt steike uening ingen skal bruke hijab i politiet eller noen arbeidsplass det er norge og norske regler og visst dei absolutt må bruke disse gardine så kan dei heller bruke dei utenom arbeidsplass. Ditta bilde ser ut som en politi terrorist og jeg syns hijab setter skrekk i enkelte folk å gir dei feil utrykk og får dei til å tenke det værste...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
Heilt steike uening ingen skal bruke hijab i politiet eller noen arbeidsplass det er norge og norske regler og visst dei absolutt må bruke disse gardine så kan dei heller bruke dei utenom arbeidsplass. Ditta bilde ser ut som en politi terrorist og jeg syns hijab setter skrekk i enkelte folk å gir dei feil utrykk og får dei til å tenke det værste...
Vis hele sitatet...
Det er bare så synd at det er ingenting som norske regler. Tradisjonelt sett har jo skaut vore brukt i Noreg, og det er maksimalt en variant av hijab, og knapt nok det.

Resten av innlegget ditt er så tullete at det er ikkje verdt å kommentere engang.
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
Heilt steike uening ingen skal bruke hijab i politiet eller noen arbeidsplass det er norge og norske regler og visst dei absolutt må bruke disse gardine så kan dei heller bruke dei utenom arbeidsplass. Ditta bilde ser ut som en politi terrorist og jeg syns hijab setter skrekk i enkelte folk å gir dei feil utrykk og får dei til å tenke det værste...
Vis hele sitatet...

Hvis du ikke ser forskjell på dette

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2007/08_02/AsianPolINS_228x438.jpg

og dette

http://mikeely.files.wordpress.com/2009/05/pakistan-south-waziristan-taliban-fighters.jpg

Vel, da har du nok ikke vært utenfor kongerikets grenser!
Syns uniformsreglemange skal være slik det er. Eller skal alle uniformer ha en islamsk versjon og? Islamske mennesker i Røde Kors får sin egen Røde Halvmåne uniform istedenfor..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er bare så synd at det er ingenting som norske regler. Tradisjonelt sett har jo skaut vore brukt i Noreg, og det er maksimalt en variant av hijab, og knapt nok det.
Vis hele sitatet...

Skaut er blitt mye brukt i Norge, men ble/blir det brukt av politiet? Det har vertfall jeg til gode å se. Beklager om jeg tolka feil her nå.

Forøvrig syns jeg religion er noe som burde bli lagt igjenn hjemme, syns personer som jobber i et såpass viktig yrke burde ha en uniform som ikke er påvirket av religion. Skulle man åpne for en religion burde man vell åpne for resten og?

Vart mye synsing her nå men får bare gå.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
Heilt steike uening ingen skal bruke hijab i politiet eller noen arbeidsplass det er norge og norske regler og visst dei absolutt må bruke disse gardine så kan dei heller bruke dei utenom arbeidsplass. Ditta bilde ser ut som en politi terrorist og jeg syns hijab setter skrekk i enkelte folk å gir dei feil utrykk og får dei til å tenke det værste...
Vis hele sitatet...
Eg er heilt einig! Hadde eg vore ute å gått tur med palestinaskjerfet mitt og der kom ein politimann med kalott ville eg beina der i frå før eg vart teppebomba og blitt stempla som Hamaz etterpå.


To much?
Vel, først og fremst mener jeg at vi har mye flere viktige saker å ta opp en en hijab debatt, men har nå blitt ett ganske "hot" tema.

Jeg er imot all religion, og da spesielt i det offentlige, men da kristne kan gå "fritt", eller det eksisterer kristne symboler i de offentlige arbeidsplassene mener jeg at det er ingen grunn til at Islam og andre religioner kan bruke deres symboler og deres kultur på jobb. Så før en kan si nei til hijab må en føre en total antikampanje med religion i de offentlige arbeidsplasser.
Hijab er bare tull. Skulle vi begynne å kjøre på med strikka ullgenser med norske flagg, om vi hadde utdannet oss til politi i USA?
Sitat av gilde Vis innlegg
Jeg er imot all religion, og da spesielt i det offentlige, men da kristne kan gå "fritt", eller det eksisterer kristne symboler i de offentlige arbeidsplassene mener jeg at det er ingen grunn til at Islam og andre religioner kan bruke deres symboler og deres kultur på jobb. Så før en kan si nei til hijab må en føre en total antikampanje med religion i de offentlige arbeidsplasser.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg være helt ærlig med deg... Jeg har knapt lagt merke til en eneste butikkansatt, politibetjent, eller i hvilket som helst yrke hvor uniform er påkrevd, ha et stort kors dinglende rundt halsen eller noe annet som jeg kan forbinne med religion på seg. Ser du ofte dette? Om det er mulig å iføre seg en hijab under politiuniformen, samt at det bevises at den ikke vil være til bry og i veien fra å gjøre tjenesten de skal gjøre, skal jeg gledelig gå med på at dette er noe som kunne vært innført. Inntil da er jeg totalt motstander av dette da det sier seg selv; Politiuniformen skal være nøytral, riktignok i mine øyne.

Ja, jeg vil si at det med stor sannsynlighet er mange politibetjenter som går med et kors rundt halsen, men ser du dette?

Dessuten vil en eventuell innførelse kun føre til at neste livssynsgruppe begynner å jatte om at de ønsker ditt og datt også. Skal vi så si nei til disse?
Sist endret av Dibsent; 22. april 2010 kl. 00:55.
Jeg ser det hver gang jeg møter på en betjent jeg.

Nøytralt sa du?


Ellers har jeg sett utallige ganger mange som bærer frimurerringer og maltesekors. Da av de sosialearbeidene med virkelig stort ansvar med på hjelpe folk i det sosiale ala Politi, brannvesen, ambulansepersonell etc.

For å sitere en frimurer:
- Men du kan vel bekrefte at malteserkorset på ringen er et kristent symbol?
- Det er det ingen tvil om at det er.
Vis hele sitatet...
Sist endret av gilde; 22. april 2010 kl. 01:06. Grunn: link trøbbel
Sitat av gilde Vis innlegg
Jeg ser det hver gang jeg møter på en betjent jeg.
Vis hele sitatet...
Da må jeg nesten spørre om du er klar over at det faktisk er Norges riksvåpen som er festet på politilua. Mener du at vi skal endre Norges riksvåpen for å kunne argumentere mot hijab i politiet?
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ok skal forklare mine argumenter mot:

argumenter mot:
1. det er ikke norsk tradisjon, når man lever i norge får man forholde seg til norske regler.
2. politi skal være lett synelig ikke inntullet i religiøse antrekk!
3. burka osv svekker politiet,

argumenter for:
ingen!

De som mener at dette burde innføres i norge, kan dra tilbake dit tradisjonen om religiøse plagg kom fra å bli purk der!
Vis hele sitatet...

Veldig enig.
Jeg vil ikke se en politidame som løper rundt i hijab, det hadde vært mindre synlig
blei litt tull i innlegget mitt ,men så va jeg full å irritert i sammenhengen!!! jeg ser forskjell på bilde men syns alikavell hijab ikkje skal brukes innen politi uansett...
Problemet til dere som er imot er at det er basert kun på egne meninger om at slik er det og slik skal det alltid være. Vi som er for ser en masse positive ting med forslaget og da er det jævla irriterende å bli møtt med barnslig trass.
argumenter mot:
1. det er ikke norsk tradisjon, når man lever i norge får man forholde seg til norske regler.
2. politi skal være lett synelig ikke inntullet i religiøse antrekk!
3. burka osv svekker politiet,

argumenter for:
ingen!

De som mener at dette burde innføres i norge, kan dra tilbake dit tradisjonen om religiøse plagg kom fra å bli purk der!

heilt enig i den her jeg...

Mith om du vill det forslaget skal fungere så må du forstå at det er jo ikke bare du og folk som syns hijab er In/kult som skal meine nokke, pga hadde vi prøvd ditta i deira sitt land med norsk kultur opplegg hadde vi bli drept for mindre,men meiner alikavell at dei skal få lov i våres land??? det blir feil visst dei ikke kan respektere Norge og norges regler for slik vår kultur er kan dei berre holde seg til sitt eget land med dissa gardinene å religionen sin..politiet og andre folk brannmenn,ambulansepersonell eller folk i viktige jobber skal ikkje vær inntulla i hijab dei skal vær synlig slik at folk kan være sikker på at det er politifolk og ikkje ser ut som krimminelle eller terrorister for det gir mange så feil inntrykk pga all den terror virksomheten som har skjedd i verden med sjølmordsbombere og kem i allverden kan ikke få tak i en falsk politi uniform visst dei vill??? Derfor stole jeg ikke på mange av slike folk fordi man veit aldri uansett ka greie dei er..

argumenter mot:
1. det er ikke norsk tradisjon, når man lever i norge får man forholde seg til norske regler.
2. politi skal være lett synelig ikke inntullet i religiøse antrekk!
3. burka osv svekker politiet,

argumenter for:
ingen!

De som mener at dette burde innføres i norge, kan dra tilbake dit tradisjonen om religiøse plagg kom fra å bli purk der!

heilt enig i den her jeg...

Mith om du vill det forslaget skal fungere så må du forstå at det er jo ikke bare du og folk som syns hijab er In/kult som skal meine nokke, pga hadde vi prøvd ditta i deira sitt land med norsk kultur opplegg hadde vi bli drept for mindre,men meiner alikavell at dei skal få lov i våres land??? det blir feil visst dei ikke kan respektere Norge og norges regler for slik vår kultur er kan dei berre holde seg til sitt eget land med dissa gardinene å religionen sin..politiet og andre folk brannmenn,ambulansepersonell eller folk i viktige jobber skal ikkje vær inntulla i hijab dei skal vær synlig slik at folk kan være sikker på at det er politifolk og ikkje ser ut som krimminelle eller terrorister for det gir mange så feil inntrykk pga all den terror virksomheten som har skjedd i verden med sjølmordsbombere og kem i allverden kan ikke få tak i en falsk politi uniform visst dei vill??? Derfor stole jeg ikke på mange av slike folk fordi man veit aldri uansett ka greie dei er..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
argumenter mot:
1. det er ikke norsk tradisjon, når man lever i norge får man forholde seg til norske regler.
2. politi skal være lett synelig ikke inntullet i religiøse antrekk!
3. burka osv svekker politiet,
Vis hele sitatet...
1: tåpelig argument. Det er da vitterlig ingen regler mot hijab i samfunnet? Og skal vi stilletiande akseptere alle regler, bare fordi dei er regler, uten debatt? Bør ikkje regler og samfunnsnormer vere under konstant kritikk og debatt?
2: På kva måte endrer hijab synligheta til politiet?
3: Kvifor i grønnsvarte helvete drar du inn burka i en debatt om hijab? Det blir omtrent som å dra F16 med hellfire inn i en debatt om retten til å eige våpen... Dessuten er det en påstand, og ikkje et argument.
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
argumenter for:
ingen!
Vis hele sitatet...
Bullshit. Argument for:
*Auka legitimitet for politiet i innvandrarmiljø.
*Auka bredde i politiet, som eg ser på som rimelig udelt positivt.
*Tegn på at det norske samfunnet ønsker alle i arbeid, og at alle er velkomne i en jobb, uavhengig av religion og kjønn.
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
De som mener at dette burde innføres i norge, kan dra tilbake dit tradisjonen om religiøse plagg kom fra å bli purk der!
Vis hele sitatet...
Så det er ikkje rom for å diskutere ting i Noreg? Om det er såpass lite rom for debatt i din verden er eg glad du ikkje har makt.
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
heilt enig i den her jeg...
Mith om du vill det forslaget skal fungere så må du forstå at det er jo ikke bare du og folk som syns hijab er In/kult som skal meine nokke, pga hadde vi prøvd ditta i deira sitt land med norsk kultur opplegg hadde vi bli drept for mindre,men meiner alikavell at dei skal få lov i våres land???
Vis hele sitatet...
Det er ikkje et argument at andre land har mindre toleranse enn oss. Skal vi innføre tortur og dødsstraff, bare fordi andre gjer det? Eller skal vi avskaffe demokrati, bare fordi andre land ikkje har demokrati?
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
det blir feil visst dei ikke kan respektere Norge og norges regler for slik vår kultur er kan dei berre holde seg til sitt eget land med dissa gardinene å religionen sin..
Vis hele sitatet...
Om du har et ønske om å bli tatt spesielt seriøst så oppfordrer eg deg virkelig til å ikkje framstå som redneck.

Igjen; kultur er ikkje en statisk ting. Normer er ikkje en statisk ting. Regler er ikkje en statisk ting. Det er i kontinuerlig endring, og et samfunn ha en løpande debatt om endringer - ellers er brått demokratiet rimelig overfladisk.
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
politiet og andre folk brannmenn,ambulansepersonell eller folk i viktige jobber skal ikkje vær inntulla i hijab dei skal vær synlig slik at folk kan være sikker på at det er politifolk og ikkje ser ut som krimminelle eller terrorister
Vis hele sitatet...
Igjen - kva i brennsvarte helvete slags relevans har det argumentet? Endrer hijab synligheta? Da har du fått med deg noko eg ikkje har fått med meg - for såvidt eg har forstått er det snakk om et enkelt hovudplagg, og ikkje revidering av heile uniforma. Forøvrig vil eg påstå at du har et gedigent problem om du antar at folk med hijab er terrorister...
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
for det gir mange så feil inntrykk pga all den terror virksomheten som har skjedd i verden med sjølmordsbombere og kem i allverden kan ikke få tak i en falsk politi uniform visst dei vill??? Derfor stole jeg ikke på mange av slike folk fordi man veit aldri uansett ka greie dei er..
Vis hele sitatet...
Du rører så vanvittig at det er direkte tragisk å lese innlegga dine. Kva har hijab med saka å gjer om nokon får tak i ei falsk politiuniform? Om hijab ikkje er del av uniforma vil ikkje kriminelle med falsk politiuniform bruke hijab, end of discussion. Så her lager du en gedigen stråmann...
kan du slutte å misforstå herrigud for en idiot...fatter du ikke sammenhengen korsen terrorister opererer.. slashdot jeg gir meg en god faen i meingen din. jeg meiner ikke at folk med hijab er terrorister ,men mange i norge tror dei er terrorister pga utrykka hijab gir enkelte som ikke veit ka hijab er. og siden folk som følger med på tv når terroristene sprenge seg selv blant 1000 vis og terroristene kan like godt gå i politiuniform og ingen aner en dritt før det smelle...men bla,bla,bla jeg gidder ikke å diskutere med en idiot som deg som spesielt ikke har opplevd å se folk bli sprengt i fillebiter i virkligheten. derfor stole jeg ikke på slike folk...Det er norsk kultur vi har klare du/folk ikke å respektere det så pell deg til landet deira da du som lika dei så godt å bli politi eller whatever...skal vedde på at du er en av dissa hijab personen siden du reagerte så jævlig på innlegget mitt...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
fatter du ikke sammenhengen korsen terrorister opererer..
Vis hele sitatet...
Eg er rimelig overbevist om at hijab ikkje er relevant for korleis terrorister opererer. Kanskje du kan argumentere for kvifor eg tar feil, istaden for å komme med personangrep?
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
slashdot jeg gir meg en god faen i meingen din. jeg meiner ikke at folk med hijab er terrorister ,men mange i norge tror dei er terrorister pga utrykka hijab gir enkelte som ikke veit ka hijab er.
Vis hele sitatet...
Da har dei personane levd under en stein dei ti siste åra, og har godt av å få utfordra kulturen sin en tanke. Dessuten trur eg ikkje du finn spesielt mange nordmenn som set det likhetstegnet du ser ut til å ville dra opp.
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
og siden folk som følger med på tv når terroristene sprenge seg selv blant 1000 vis og terroristene kan like godt gå i politiuniform og ingen aner en dritt før det smelle...
Vis hele sitatet...
Kva endrar hijab på i spørsmål om sjølvmordsbombarar i politiuniform? Kva endrar hijab på i heile teke når det kjem til terrorisme? Eg har fått med meg at du hevder det er av stor betydning, men eg har tilgode å forstå kvifor.
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
men bla,bla,bla jeg gidder ikke å diskutere med en idiot som deg som spesielt ikke har opplevd å se folk bli sprengt i fillebiter i virkligheten.
Vis hele sitatet...
I motsetning til deg som har opplevd det...? Seriøst, kva i helvete har terror med hijab å gjere? Og spesifikt hijab i politiet? Vil hijab i politiet på nokon som helst måte føre til meir terror? Kan du grunngje det litt? Du konstruerer stråmenn.
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
Det er norsk kultur vi har klare du/folk ikke å respektere det så pell deg til landet deira da du som lika dei så godt å bli politi eller whatever...skal vedde på at du er en av dissa hijab personen siden du reagerte så jævlig på innlegget mitt...
Vis hele sitatet...
Leste du i heile teke innlegget mitt? Del av demokratiet er en kontinuerlig diskusjon om lover, regler, normer og kultur. Ingen av dei tinga er statiske, og dei bør diskuterast kontinuerlig. Holdninga di her er direkte kvalmande.

Forøvrig kan eg opplyse deg om at eg langt fra er muslim, eg er tvert imot meget ateistisk anlagt. Så legg fra deg den hersketeknikken der i døra er du snill.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg er faktisk en av dem som er for innvandring som er mot hijab på uniformen, dette fordi jeg kan se for meg komplikasjoner i hverdagen til betjenten grunnet plagget og fordi tilhørighet til sub-kulturer, religioner osv ikke burde skinne gjennom en uniform. Jeg regner med at mange ser seg enige i dette, men er det nok til å hindre hijab som er så utrolig viktig for disse kvinnene?

Jeg mener fremdeles at uniformen er viktigest, men noen stor sak syntes jeg ikke det er. Jeg har fulgt med på tråden lenge og står fremdeles på mitt, men som x3m187 sa for en side siden: "Er det virkelig så ille?" og det syntes jeg ærlig talt ikke.

Argumenter som at dette ikke er tradisjon i Norge også-videre finner jeg latterlige, og for å være ærlig, alt C1ph3r har sagt i denne tråden er makkverk fra ende til annen (jeg stiller meg med andre ord ikke bak hans innlegg), trass at jeg også vil at alle i politiet skal la være og bruke småting som viser tilhørighet til en sub-kultur på uniformen.
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
Jeg prøver ikke meg på hersketeknikk [...]

Og visst du er jævla smart for ditt eget beste så kommenterer du ikke neste innlegg for da vise du berre kor jævla tjukk i haudet du er o klare ikke å gi deg fordi du prøver å vær bedre enn meg i mine teorier og du har ikke opplevd en dritt...
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith Vis innlegg
Hijab-argumentet er ganske velbegrunnet. Det er en stor religion og det vil virker positivt i forhold til å verve islamske kvinner inn i ett veldig hvitt og mannsdominert yrke. Det er ingen praktiske baksider ved plagget og det er ingen dyr investering. Det er med andre ord positivt for både politiet og integreringen.
Dette er gode argumenter og om du klarer å finne såpass gode argumenter for å gå naken skal du få fremme det kravet også.
Vis hele sitatet...
En muslim kan da vel være hvit også. Og finner du det rart at det er et "hvitt yrke" ?

"Det er ingen praktiske baksider ved plagget og det er ingen dyr investering."

Men det er et plagg som oppfattes religiøst. Og mer troende muslimer vil vel se på disse kvinnene med avsky da de også bærer korsets tegn.

Og til sist, politiets uniform burde være nøytral. Men du er vel opptatt av at alle som ikke er positive til det, benytter seg av barnslig argumentasjonsteknikk.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av C1ph3r Vis innlegg
jeg kan sei jeg er ikke imot all invandring jeg heller
Vis hele sitatet...
det var ikke meningen å hevde det heller, men ofter når jeg havner debatter som denne viser det seg dem som er mot innvandring også er imot hijab.
Jeg forstår ikke hvorfor religion skal inn i politiet -.-
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvorfor religion skal inn i politiet -.-
Vis hele sitatet...
Riktig, men egentlig forstår du det. Og det er det hele debatten handler om. Om et "religiøst" plagg skal bli en del av uniformen til ordensmakten i vårt land eller ikke.

Merk at jeg skriver religiøst i gåsetegn, da jeg mener at et stykke tøy aldri kan anerkjennes som noe guddommelig. Eller ha noe sammenheng med noe som noen kan tolkes som guddommelig.

Og det er akuratt det jeg reagerer på når det kommer til Miths argumentasjon. Myndighetene i Norge bør ikke åpne for noe nytt religiøst innslag i ordensmaktens uniform. Selv om det skulle gagne oppfatningen til innvandrerne som bekjenner seg til islamsk tro, ovenfor ordensmakten. Eller forsåvidt nordmenn som bekjenner seg til islamsk tro, og mener at muslimske kvinner som bærer hijab til vanlig, bør kunne bære den i polititjenesten også. Som hverken jeg eller Mith har kjennskap til. De nordmenn som mener dette har ihvertfall ikke dominert mediene i denne debatten.
Og desverre er det i mediene denne debatten ser ut til å avgjøres. Ihvertfall den mest mest synlige debatten. Og om mediedebatten påvirker myndighetenes avgjørelse kan ikke jeg uttale meg om.

Jeg anser at ordensmakten i Norge ikke skal bære noen form for symboler/plagg som identifiserer tjenestefolkenes personlige religiøse overbevisning. Derfor mener jeg at Miths argumentasjon er et damoklessverd. Selvfølgelig må Mith få lov til å svare på mine anklager, om mine vurderinger er rettmessige eller ikke. Debatten om hvorvidt riksvåpenet bør endres eller ikke er en annen debatt.

Men jeg mener at Mith bevisst avfeier ALLE motdebbatanters argumenter, ihvertfall i inlegget ovenfor som barnslig trass. Da tilsynelatende det er svært få av motdebbatanterne som har satt seg godt inn i saken. Når det kommer til C1ph3r, argumenterer han på ingen god måte, og tilsynelatende har han liten eller ingen innsikt i debatten. Han har ihvertfall ikke satt seg godt inn i saken.
Politiet er et nøytralt apparat som i Norge, skal være norsk.. Som noen andre sa, skulle vi gått med strikka genser med norsk flagg om vi hadde blitt politi i USA?

Synes dette ikke trenger å diskuterest i de hele tatt jeg
Sitat av Riverton Vis innlegg
Politiet er et nøytralt apparat som i Norge, skal være norsk.. Som noen andre sa, skulle vi gått med strikka genser med norsk flagg om vi hadde blitt politi i USA?

Synes dette ikke trenger å diskuterest i de hele tatt jeg
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke så nøytralt når flere kors preger uniformen!
Norske kors da eller?
Sitat av Riverton Vis innlegg
Norske kors da eller?
Vis hele sitatet...
Kristen kors ja!
Jeg er foreløpig mot hijab i politiuniformen. Grunnen til det er rett og slett at en uniform er der for å framstå som representant for noe og ikke seg selv. Uniformen skal også være lik for alle som bruker den (unis).
At det er et kors i Norges våpenskjold mener jeg ikke har noen relevans fordi dette faktisk er Norges og ikke den enkelte politimanns symbol.

Men som sagt synes jeg det viktigste er at uniformen er nettopp det - lik for alle som bruker den (og har samme rang).
Altså synes jeg enten alle eller ingen skal bruke skaut. Jeg foretrekker ingen.
Om en politikvinne med sjal forran ansiktet stopper me for noe uloverlig kan jeg da nekte å snakke med vedkommende fordi jeg ikke kan identifisere denne persjonen da?

Hvis ikke så burde jeg få låv til å gå rundt med finlandshette, uansett hvor jeg er. Identifikasjon er utrolig viktig spør du meg. Det er en grunn til at du ikke kommer ut av landet uten pass med godkjent bilde. Og viss jeg kan ta med meg passet mitt og ha på meg maske når jeg skal til syden så ville dette etter min mening være akkuratt det samme i prinsippet, Og utrolig idiotisk.

Og man kan jo også tenke som så at om vi hadde dratt til et av araber landene og sagt at vi vill ha på bunad som politi så hadde vi aldri i livet fått låv til det. og vi hadde sikkert blitt skutt bare for å tenke tanken. Dem vill jo ha moral politi i norge også og om dem får dette, så kommer jeg lett til å flytte ut av landet. Dette blir for dumt
Sist endret av Hobby_narkis; 25. april 2010 kl. 16:57.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Det er jo ikke så nøytralt når flere kors preger uniformen!
Vis hele sitatet...
Når det kommer til nøytralitet skal vi heller tenke på om uniformen viser noen form for individuell tilhørighet eller om den viser samfunnets tilhørighet. Korsene på uniformen er ikke en indikator på hvilken religion betjenten tilhører, men den viser til hvilken religion Norge som et samfunn tilhører.

Om noen hadde forskjellige typer symboler på uniformene, alt fra havørnen til halvmånen ville dette komplisert forholdet mellom mennesker betjenten arbeider med og betjenten selv. Korset er med andre ord nøytralt selv om det er et religiøst symbol. Det er viktig og skille mellom individet og Norge, hijab er individuelt, korset er ikke.
Sitat av Hobby_narkis Vis innlegg
Hvis ikke så burde jeg få låv til å gå rundt med finlandshette, uansett hvor jeg er. Identifikasjon er utrolig viktig spør du meg. Det er en grunn til at du ikke kommer ut av landet uten pass med godkjent bilde. Og viss jeg kan ta med meg passet mitt og ha på meg maske når jeg skal til syden så ville dette etter min mening være akkuratt det samme i prinsippet, Og utrolig idiotisk.

Og man kan jo også tenke som så at om vi hadde dratt til et av araber landene og sagt at vi vill ha på bunad som politi så hadde vi aldri i livet fått låv til det. og vi hadde sikkert blitt skutt bare for å tenke tanken. Dem vill jo ha moral politi i norge også og om dem får dette, så kommer jeg lett til å flytte ut av landet. Dette blir for dumt
Vis hele sitatet...
Jeg sier meg enig i at identifikasjon er veldig viktig. Hvorfor du nevner dette, skjønner jeg dog ikke mye av. Et skaut har som oppgave å dekke håret og ikke ansiktet så sånn sett har det ingenting å si. Solbriller er det derimot verre med...

"Dem"...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hobby_narkis Vis innlegg
Om en politikvinne med sjal forran ansiktet stopper me for noe uloverlig kan jeg da nekte å snakke med vedkommende fordi jeg ikke kan identifisere denne persjonen da?
Vis hele sitatet...
En hijab skal kun dekke håret. Det er ikkje snakk om å dekke ansikt. Forøvrig har du akkurat samme problemstillinga med politimann med hjelm, t.d. i demonstrasjoner eller på motorsykkel - uten at det har ført til vesentlige problemer så langt.
Sitat av Hobby_narkis Vis innlegg
Hvis ikke så burde jeg få låv til å gå rundt med finlandshette, uansett hvor jeg er.
Vis hele sitatet...
Det argumentet hadde vore mykje betre om finlandshette var forbode. Per i dag kan du fritt gå med finlandshette, så lenge du ikkje deltar i ein organisert demonstrasjon.
Sitat av Hobby_narkis Vis innlegg
Identifikasjon er utrolig viktig spør du meg. Det er en grunn til at du ikke kommer ut av landet uten pass med godkjent bilde. Og viss jeg kan ta med meg passet mitt og ha på meg maske når jeg skal til syden så ville dette etter min mening være akkuratt det samme i prinsippet, Og utrolig idiotisk.
Vis hele sitatet...
Kvifor er identifikasjon viktig? I dei aller aller fleste tilfeller er det totalt overflødig. Politiuniforma er nok identifisering for min del. Dessuten er det heilt apart å sammenligne ei krensekryssing med å gå på gata. Eg ser heller ikkje kva relevans argumentet har for hijab, ettersom det går fra å ha ei lue som dekker alt håret, til å ha et sjal som dekker håret rundt ansiktet. Så kva relevans har det for hijab?
Sitat av Hobby_narkis Vis innlegg
Og man kan jo også tenke som så at om vi hadde dratt til et av araber landene og sagt at vi vill ha på bunad som politi så hadde vi aldri i livet fått låv til det. og vi hadde sikkert blitt skutt bare for å tenke tanken. Dem vill jo ha moral politi i norge også og om dem får dette, så kommer jeg lett til å flytte ut av landet. Dette blir for dumt
Vis hele sitatet...
Totalt idiotisk argument. Fordi dei ikkje har det, skal ikkje vi ha det. Skal vi kanskje kutte ut demokratiet også, sidan andre land ikkje har demokrati? Eller innføre sharialovgjeving, sidan andre land har det?

Og tiltak som å få fleire muslimar inn i politiet kan jo styrke legitimiteten til politiet, og dermed legitimiteten til norsk lovverk, og norske samfunnsnormer i innvandrarmiljø. I tillegg vil det kunne bidra til å få innvandrarkvinner - som er grovt underrepresentert i arbeidslivet - ut i samfunnet. Noko som antakeleg vil føre til mindre radikale avkom frå nevnte kvinner.
Sist endret av vidarlo; 25. april 2010 kl. 17:28.
Hijab på skolen, politiet, militæret, helsevesenet, nav, UD - keep on going..

Vis politiet blir kledd i hijab er risken stor for at flere konflikter vil oppstå kun som følge av at personer ikke vil respektere personal ikledd hijab - hat-kriminalitet mot betjenter kan også bli et problem..

Både neo-nazister og manlige invandrere kan ha lite eller ingen respekt for hva politi personal som er ikledd hijab har og si.

Jeg mener at den norske politistyrken skal oppfates som tros-nøytral, konflikter skal ikke oppstå som følge av plaget.
Jeg kunne respektert hijab i politiet, men problemet er hva blir det neste? alt må være halal i Oslo, alle kvinner må bruke hijab i politiet, det vil ikke stoppe.
Det er som Hitler "jeg skal bare ha litt til"
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Jeg kunne respektert hijab i politiet, men problemet er hva blir det neste? alt må være halal i Oslo, alle kvinner må bruke hijab i politiet, det vil ikke stoppe.
Det er som Hitler "jeg skal bare ha litt til"
Vis hele sitatet...
Fordi de store, stygge, slemme muslimene har egentlig som hemmelig agenda å ta over Norge, men først skal de voldtta våre kvinner og ta våre jobber. Etterhvert, i desember 2012 vil en stor revolusjon bryte ut og alle hvite i Norge vil bli buret inne og torturert...... eeeeller kanskje ikke?

Synes også at du kunne spart deg for sammenlignen av muslimer og Hitler.
Sist endret av Dibsent; 28. april 2010 kl. 23:52.
Jeg synes det blir feil å sammenligne islam og kristendom i Norge. Norge er bygget på kristne prinsipper, etter at landet har vært kristent i tusen år. At man finner et kors på en offentlig uniform er nesten å forvente, da Norge, ifølge grunnloven, er et kristent land.

Denne særstillingen har ikke islam. Derfor bør ikke argumentet at uniformen inneholder kors, bli brukt.

Jeg tror dessuten at bruk av hijab i politiet vil svekke dens autoritet, ihvertfall ikke styrke den. En person som er så bundet av sin religion at h*n må bruke et ekstra plagg i uniformen, vil h*n kunne dømme nøytralt, kun på basis av norsk lov?
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Jeg synes det blir feil å sammenligne islam og kristendom i Norge. Norge er bygget på kristne prinsipper, etter at landet har vært kristent i tusen år. At man finner et kors på en offentlig uniform er nesten å forvente, da Norge, ifølge grunnloven, er et kristent land.

Denne særstillingen har ikke islam. Derfor bør ikke argumentet at uniformen inneholder kors, bli brukt.
Vis hele sitatet...
Å nei, gud forby at kulturen forandrer seg i et land. Vi liver i et flerkulturert land, og vi må faktisk tilpasse oss(og ikke bare de tilpasse seg oss), for at det skal fungere. verden har blitt ganske liten, og det medfører at kulturer må lære se å tilpasse hverandre. ÅÅ vbare sitte å si at "Dette er vårt land, vi vil ikke forandre seg - skal de bo her må de tilpasse seg oss" blir rett og slett for dumt. Det vil bare ikke fungere. Vi må inngå kompromisser om vi faktisk ønsker god integrering.

Sitat av Myrddin Vis innlegg

Jeg tror dessuten at bruk av hijab i politiet vil svekke dens autoritet, ihvertfall ikke styrke den. En person som er så bundet av sin religion at h*n må bruke et ekstra plagg i uniformen, vil h*n kunne dømme nøytralt, kun på basis av norsk lov?
Vis hele sitatet...
Av samme tankegang syns jeg vi skal forby kors rundt halsen. Av den enkle grunn av da kan vi luke bort de som er bundet av troen, slik at de må gå med kors rundt halsen. Det kan jo være de ikke klarer å dømme nøytralt, og lar troen være med å styre dømmekraften. (Ja dette var sarkasme)
interessant, vel, er selv i mot hjab, Norsk politi skal være akkurat NORSK, syntes selv er tragisk å tenke på de som brukes hjab skal ut i trafikken, stoppe biler for kontroll, hallo? selv hadde jeg nok bare kjørt på, hadde nok tenkt en drita full person med et håndkle på hodet eller noe annet.
men, rasisme vil bli mer utbredt, når Politiet går rundt med Hjab eller lignende, ikke bra !!
Sitat av kjetiltheman Vis innlegg
interessant, vel, er selv i mot hjab, Norsk politi skal være akkurat NORSK, syntes selv er tragisk å tenke på de som brukes hjab skal ut i trafikken, stoppe biler for kontroll, hallo? selv hadde jeg nok bare kjørt på, hadde nok tenkt en drita full person med et håndkle på hodet eller noe annet.
Vis hele sitatet...
Så fordi politimannen/kvinnen har på seg en litt annen lue, men resten av uniformen viser tydelig at det e politi så mister du alt av respekt for denne personen?
Sitat av kjetiltheman Vis innlegg
men, rasisme vil bli mer utbredt, når Politiet går rundt med Hjab eller lignende, ikke bra !!
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil det blir mer reasisme fordi noen politi går med hijab? Jeg for min del synes det virker logisk at det er med på å minske rasismen; ved å minske forskjellene mellom muslimer og ikke-muslimer.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Fordi de store, stygge, slemme muslimene har egentlig som hemmelig agenda å ta over Norge, men først skal de voldtta våre kvinner og ta våre jobber. Etterhvert, i desember 2012 vil en stor revolusjon bryte ut og alle hvite i Norge vil bli buret inne og torturert...... eeeeller kanskje ikke?

Synes også at du kunne spart deg for sammenlignen av muslimer og Hitler.
Vis hele sitatet...

Nå tenker jeg ikke på alle Muslimer i seg selv men heller måten Islam er bygget på, Og noen tenker på den måten, og nei jeg er ikke noe rasist som du initsierer.
Hvis du ikke vil bli oppfattet som en rasist så er det kanskje en ide og ikke konstruere problemstillinger for å bruke disse som argument for å nekte minoriteter sin rett til kulturell frihet. Og selvfølgelig slutte med "Hitling"
Noen som kan forklare meg hvorfor vi skal ha hijab i jobben? Gjør dem en bedre jobb hvis dem har på seg hijab?

For min del er det greit at dem har på seg hijab, så lenge dem gjør jobben sin, men ser ikke helt hvorfor det skal aksepteres uten at det har noe betydning for hva jobben innebærer eller forbedrer arbeidet på hvilken som helst måte.
Sitat av etse Vis innlegg
Å nei, gud forby at kulturen forandrer seg i et land. Vi liver i et flerkulturert land, og vi må faktisk tilpasse oss(og ikke bare de tilpasse seg oss), for at det skal fungere. verden har blitt ganske liten, og det medfører at kulturer må lære se å tilpasse hverandre. ÅÅ vbare sitte å si at "Dette er vårt land, vi vil ikke forandre seg - skal de bo her må de tilpasse seg oss" blir rett og slett for dumt. Det vil bare ikke fungere. Vi må inngå kompromisser om vi faktisk ønsker god integrering.


Av samme tankegang syns jeg vi skal forby kors rundt halsen. Av den enkle grunn av da kan vi luke bort de som er bundet av troen, slik at de må gå med kors rundt halsen. Det kan jo være de ikke klarer å dømme nøytralt, og lar troen være med å styre dømmekraften. (Ja dette var sarkasme)
Vis hele sitatet...
Norsk lov har ganske mange fellestrekk med kristendommen. Jeg har ikke satt meg inn i islam, men jeg vil tro at det er langt færre trekk.

Jeg tror heller ikke at et forbud mot å bære kors vil hindre noen som ønsker å bli politi fra å bli det. En erkekristen politimann kan alltids bære et kors under skjorten. Han vil like fullt være erkekristen, men det er en annen diskusjon.

Poenget mitt er at mange bærer kors, selv om de ikke er kristne, de bruker det som en pyntegjenstand. Jeg har aldri sett at noen ikke-muslimer går rundt i hijab for å pynte seg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Norsk lov har ganske mange fellestrekk med kristendommen. Jeg har ikke satt meg inn i islam, men jeg vil tro at det er langt færre trekk.
Vis hele sitatet...
For det første har kristendomen og islam felles opphav, og har rimelig mykje til felles. Det finst ekstreme, militante tolkninger av alle abrahamistiske religioner, og det finst pasifistiske tolkninger.

For det andre er svært mykje av det en kaller kristen etikk og moral universal - alle religioner har lignande, om ikkje identiske, leveregler.

Så kanskje du bør sette deg inn i det før du uttaler deg?
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Poenget mitt er at mange bærer kors, selv om de ikke er kristne, de bruker det som en pyntegjenstand. Jeg har aldri sett at noen ikke-muslimer går rundt i hijab for å pynte seg.
Vis hele sitatet...
Nei, vi kaller det skaut. Og eg kan sei at eg ved fleire høve har sett norske personer gå med skaut.

Forøvrig var skaut mykje sterkare norsk tradisjon om du går tilbake i tid eit par generasjoner, så slik sett er jo hijab en veletablert norsk tradisjon.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Norsk lov har ganske mange fellestrekk med kristendommen. Jeg har ikke satt meg inn i islam, men jeg vil tro at det er langt færre trekk.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor er det slik? Jo av kulturelle årsaker. Vi har opp i gjennom hatt en kristen kultur i Norge, dette har da vært med å forme våre lover. Verden har blitt mindre, og samfunnet flerkulturerlt; og vi må derfor tilpasse oss, akkurat slik de også må tilpasse seg vår kultur. Som jeg sa tidliggere: Det handler om kompromisser.

Sitat av Myrddin Vis innlegg
Jeg tror heller ikke at et forbud mot å bære kors vil hindre noen som ønsker å bli politi fra å bli det. En erkekristen politimann kan alltids bære et kors under skjorten. Han vil like fullt være erkekristen, men det er en annen diskusjon.

Poenget mitt er at mange bærer kors, selv om de ikke er kristne, de bruker det som en pyntegjenstand. Jeg har aldri sett at noen ikke-muslimer går rundt i hijab for å pynte seg.
Vis hele sitatet...
Det var ment som å sette ting på spissen, noe sarkasme - for korset er et religioøst symbol, men er på mange måter likevel ganske nøytralt. Dette synes jeg igså stemmer med hijaben. Det er et slaks skaut; ikke et plagg som faktisk betyr noe særlig mer enn at de er muslimer. Ikke skjuler det noe særlig av annsiktet heller, slik burkaen til motsetning gjør.

Nå ble det kanskje litt forvirrende forklart, men poenget var at jeg mener at en person som bruker hijab ikke ville gjøre noen dårliggere jobb en noen som bærer kors rundt halsen. Nå sier jeg ikke at det er noe galt med kors rundt halsen, bare at å bruke hijab faktisk ikke forandrer noe.

Videre er det fult mulig å enten ha politi-lue over hijaben, eller evt lage en hijab som f.eks. har våpenskjoldet vårt på, og på den måten faktisk gjøre hijaben til en del an uniformen.

En samfunn og dens kultur er ikke statisk. Ting forandrer seg hele tiden - vi må bare lære å tilpasse oss. Men folk er å blir redd for forandring - selv om det er helt ufarlige ting. Det er ikke slik at Norge plutselig blir et muslimsk land, bare fordi vi lar muslimene få lov til å bruke hijab i jobben.