Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6086
Fikk ikke svar når jeg la denne i en anna tråd så lager en ny i håp om svar.

Satt en dunk med 25 liter øl med et sett kjøpt fra europris, satte ølet for 2 dager siden og glemte å sette i hydrometer. Det jeg lurer på er om jeg bare skal fjerne gjærlåsen og legge i hydrometer? Og hvordan skal jeg bruke hydrometeret, bare legge det nedi dunken og la det være der eller?
Du poster på feil forum. Prøv å post på www.brygging.net ^^,

Et annet navn på det er Oechslevekt

Prøv å les Oechslevekten

EDIT: Ikke spør om hva det er forno på brygging.net, de vil bli gale. Spørsmålet er blitt spurt flere ganger. Så les pdf-fila og søk der i stedenfor.
Sist endret av Handyman88; 26. september 2007 kl. 22:10.
Hvordan program kan man åpne pdf med? Har ikke adobe reader.
Sitat av playozzy
Hvordan program kan man åpne pdf med? Har ikke adobe reader.
Vis hele sitatet...
Foxit Reader, for eksempel.
Ahrg, orker ikke laste ned noe. Er det ingen som vet om jeg kan åpne dunken, legge inn hydrometer og lukke igjen og om jeg skal legge hydrometeret neddi dunken?
hvorfor skal du ned i dunken med meteret ditt??
Hvordan funker hydrometeret? Kan ingenting med hydrometer og er første gangen jeg lager øl.
ikke åpne dunken!! da fucker du opp gjæringsprosessen. det samme gjelder om du lar ølet stå for varmt, da dreper du gjærsoppen. riktig temperatur er 19-24* celcius.
dessuten tror jeg ikke du trenger hygrometeret. hvertfall ikke ennda, du kan prøve det mellom gjæringsprosessen og klarningsprosessen
eller når det er ferdig

av måleinstrumenter bruker jeg kun et termometer fra byggmix til 20kr.
og et innebygd trykkmeter som måler i psi og bar

OT: hvilket øl er det du har satt på
Sist endret av mongolyd; 26. september 2007 kl. 23:10.
Er et meksikansk øl jeg kjøpte på Europis, eller kjøpte ikke ølet med ølsettet men det sjønner du vel. Husker ikke hva det het, hev boksen.
hvis det var et lyst øl vil jeg tro det er en pilsner, fat eller en lager

selv hadde jeg en kjempesuksess med pilsner
Hehe, det blubber cirka 1 gang hvert sekund. Er det bra eller?
ikke sikker... er det varmt der du har ølet?
hvis ikke tror jeg det skal gå bra

anbefaler på det sterkeste å kjøpe deg et termometer for å legge oppå dunken
sjekk det minst 2-3 ganger om dagen hvis du har tid

litt kjipt å sitte å brygge nesten en måned, og det eneste man får igjenn er munkholm:P
Er på badet, modern har brygga øl og vin der før med hell.
Har et termometer på sida av dunken, teipa fast... Først var det på 25-27 grader (Vet at det var litt for mye, men kan hende at det bare var varmen i rommet etter at noen hadde dusja) men nå ligger det på 20-24 grader, og det er bra.

Er det mulig å ha dunken på soverommet?
jeg bruker å ha dunken på soverommet mitt under klarningsprosessen. ettersom det er kkjølig og mørkt der
klarningsprosessen, som er? Er 2 dager sida jeg satt den så det er vel gjæringsprosessen?
jepp og når det har gjæret ferdig (ca 8 dager) setter du det i et kaldt rom helst ikke mye lys. det er i denne fasen ølet blir klart og gjennomsiktig og du får satt "lokk på" bryggingen.
dette tar ca. 10-15dager og du må heller la det stå for lenge til klaring enn for lite, ølet tar ikke skade av litt "kulde"
Men under klarningsprosessen så skal det være i en ny dunk eller på glass/plastflasker?
jo det beste er vel egentlig glassflasker
Okey, begynner samling med glassflasker da
Hvordan renser jeg flaskene? Har flaskerens, 1,5 poser. Skal jeg bare legge litt i hver flaske og la det stå i 3-4 timer så skylle som faen?:P
hmmm.. ikke sikker
står det ikke noe på posen da?
Brygget har nå stått i 4 dager men har cirka slutta å ploppe, nå plopper det cirka et gang i minuttet...
Når burde jeg ta ølet over på flasker?
gjør med flaskene som det gjøres når du ska lage saft. kok de i en stor gryte i ca en halvtime.. da blir det helt reint og fint.. vask de først og da. og skyll littegrann med kokende vann etterpå.