Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3999
Heisann,

kom hjem fra en 2 ukers ferie i Bulgaria for noen timer siden.. I tolla blei vi huka inn alle mann, 2 svette tollere tredde på seg noen gummihansker og åpna den første kofferten og begynte å pakke ut .. De fant bl.a. 4 samuraisverd (uslipte), 1 pyntesverd (slipt) på plate, og 2 sverd-"hansker" (ikke slipt) lik denne .. dessuten slapp en av oss gjennom med et så og si helt likt "sverd" ..

De mente at dette var våpen og vi fikk det ikke med oss .. så der ble alle bursdagsgavene til lillebrodern dratt inn (han elsker sverd o.l.) og har allerede flere stk kjøpt på Pentagon i Oslo .. Tollrapport (?) ble skrevet og varene skulle bli sendt til Politiet for en videre vurdering .. men ettersom jeg har lest på toll.no og andre steder så er det overhodet ingenting som sier at man ikke har lov til å ta med slike typer sverd? Eller?

Nye og brukte våpen, som er kjøpt i utlandet og som tas med som reisegods, kan innføres toll- og avgiftsfritt. Forutsetningen er at verdien ikke overskrider verdigrensene for reisegods (3.000 og 6.000 kroner). Er våpenet/våpenene dyrere, må du betale 25 prosent merverdiavgift. Merverdiavgiften regnes ut fra kjøpesummen i utlandet.
Vis hele sitatet...
Ooog.. enkelte tollere oppfører seg som noen jævla hestk*ker ..
Sist endret av thomasw; 5. september 2007 kl. 03:26.
Tollernes jobb er å stoppe folk i å spare penger.
Det er veldig opp til hver enkelt toller om de tar det fra deg eller ikke, Jeg har selv tatt med utallige sverd og kniver, spretterter, armbrøst o.l fra utlandet (har veggene fulle), derimot har jeg blitt fratatt ett softgun gevær:S.

Men jeg trur du kan glemme det når det har blitt sendt til politiet, det blir konfiskert nokså fort, politiet slår iallefall hardt ned på slipte sverd og knivhansker.

Mvh
BoinTjau
Sitat av LovData
Kap. 1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.
Vis hele sitatet...
Dette omhandler ikke innførsel, men er vel kanskje relevant likevel. Man får kjøpt slipte sverd i Norge, og det står ingenting om sverd i det hele tatt i våpenloven. Så med mindre det er helt spesielle regler for innførsel tror jeg du kan klage..

Linken til "sverdhansken" gikk til et våpenskjold med dolk..
Fantastisk briljant de faktisk har gjort det forbudt og importere spretterter! Det kan jeg se for meg, "Sprettert-liga tatt av Oslo-politiet".

Greit nok, springkniv og armbrøst osv forstår jeg. Men om armbrøst er ulovlig, burde ikke compound buer også falle under dette? (har en selv :P)
Regner med du fløy..
Våpen er ulovlige på flyplasser...
Derfor man alltid sender slike ting med express hjem, og ikke tar dem med på flyet...
Bare for å være på den sikkre siden, liksom.
Sitat av GothQueen
Regner med du fløy..
Våpen er ulovlige på flyplasser...
Derfor man alltid sender slike ting med express hjem, og ikke tar dem med på flyet...
Bare for å være på den sikkre siden, liksom.
Vis hele sitatet...
Det gjelder først og fremst håndbagasje, og jeg tviler litt på at karen klarer å holde 8 sverd i ryggsekken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GothQueen
Regner med du fløy..
Våpen er ulovlige på flyplasser...
Derfor man alltid sender slike ting med express hjem, og ikke tar dem med på flyet...
Bare for å være på den sikkre siden, liksom.
Vis hele sitatet...
Kva med å sette seg inn i ting? Det er ulovleg å ha våpen på den reine sida av sikkerhetssperringane. Dvs, transittområder og avgangsområder.

På resten av flyplassen har du lov til å ha våpen så fremt dei ellers er lovlige. Eg kjenner ein god del som har flydd med rifle til gardermoen, utan noko stress...

Du kan sjølvsagt ikkje ha slikt i handbagasjen, men det er ingen ting som tyder på ta vedkommande ville ha sverd i handbagasjen. Då hadde det uansett vore sikkerhetsvakter og ikkje tollerar som inndrog det.

Må desverre sei meg einig med atomet; har blitt vandt til masse dårlig fra deg...
Mongo
thomasw's Avatar
Trådstarter
Sitat av xtapolapocetl
Linken til "sverdhansken" gikk til et våpenskjold med dolk..
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på hva slags type sverd det er de 2 som ble stoppa, men de ligna iallefall på de greiene der. Var noe man holdt i handa som ligna på en "hanske", med 3-4 spisser på. Og som sagt så slapp også en av de igjennom (av kjerringa), men så kom gubbtolleren å så på de to andre og mente de var for spiss forran så de kunne vi ikke ta med.

Ifølge toll.no og lover jeg ellers har lest så har vi full rett til å få de sverdene gjennom med null problem, sålenge varens verdi ikke overstiger 3000/6000 kr?

EDIT: Jeg vet forskjellen på disse "hanskene" som er pyntegjenstander som vi mista, og de små metallgreiene som kalles slosshansker altså.. :-P
Sist endret av thomasw; 5. september 2007 kl. 16:22.
Jeg vet ikke hvorvidt du mener at dette er til hjelp for deg eller ikke, men jeg sier det allikavel. Jeg har desverre heller ingen kilder på dette, så hvorvidt du vil tro meg får være opp til deg.
I etterkant av fellesferien var det et innslag på nyhetene om at flere og flere blir tatt med såkalte 'legevåpen' eller 'souvenirvåpen' etter sydenferie. Det ble presisert at det ikke er lovlig å innføre slike våpen til Norge, fordi at de kan være potensielle drapsvåpen.

Jeg mener å huske at dette var på TV2, hvis det kan være til noen hjelp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En del våpen, som kastestjerner, springkniver o.l. er ulovlige i norge, og vil bli beslaglagt. Sverd, vanlige kniver o.l. er imidlertid ikkje ulovleg, og skal ikkje bli inndratt.
Mongo
thomasw's Avatar
Trådstarter
Hva er egentlig forskjellen på et souvenirvåpen/sverd og et.. vanlig våpen/sverd? de er jo ikke ulovlige?
Sitat av vidarlo
Kva med å sette seg inn i ting? Det er ulovleg å ha våpen på den reine sida av sikkerhetssperringane. Dvs, transittområder og avgangsområder.

På resten av flyplassen har du lov til å ha våpen så fremt dei ellers er lovlige. Eg kjenner ein god del som har flydd med rifle til gardermoen, utan noko stress...

Du kan sjølvsagt ikkje ha slikt i handbagasjen, men det er ingen ting som tyder på ta vedkommande ville ha sverd i handbagasjen. Då hadde det uansett vore sikkerhetsvakter og ikkje tollerar som inndrog det.

Må desverre sei meg einig med atomet; har blitt vandt til masse dårlig fra deg...
Vis hele sitatet...
Så... Man har altså lov til å ta med sverd i bagasjen, men ikke patron belter?
Det er da snakk om tomme patroner, som brukes som belte.
Du vet, til bukser og slikt!

Men jeg mener fremdeles at det er best å sende slike ting med express.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GothQueen
Så... Man har altså lov til å ta med sverd i bagasjen, men ikke patron belter?
Det er da snakk om tomme patroner, som brukes som belte.
Du vet, til bukser og slikt!

Men jeg mener fremdeles at det er best å sende slike ting med express.
Vis hele sitatet...
Uh? Tomme patroner kan du ta med deg i innsjekka bagasje, akkurat slik du har lyst. Det er ikkje definert som våpendel, og faller totalt utanfor våpenlova. Det er mulig at du ikkje får dei med deg i carry-on bagasje, men eg er ikkje sikker.
Sitat av vidarlo
Uh? Tomme patroner kan du ta med deg i innsjekka bagasje, akkurat slik du har lyst. Det er ikkje definert som våpendel, og faller totalt utanfor våpenlova. Det er mulig at du ikkje får dei med deg i carry-on bagasje, men eg er ikkje sikker.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk ikke ta det med i innsjekket bagasje.
Vi ble nesten arrestert i England et par ganger (vi kjøpte det der for tre - fire år siden).
Så vi ringte til flyplassen, for å høre om det gikk bra å ha med disse tomme patronene i innsjekket baggasje, men det ville de altså ikke ha noe av...

Så vi sendet det over sjøs, men vi måtte selvfølgelig demontere det. (dra alle patronene fra hverandre)

Etter det så har jeg sendt alt slikt "lugubert" med post/express.

All baggasjen ble nemmlig "scannet" på flyplassen.
Og maskina klarer å gjenkjenne alt som ligner på bomber/våpen/patroner og det blir slått full alarm på flyplassen. :-/
Slik var det også på alle togstasjonene, dersom du skulle benytte deg av oppbevaringsbokser.
(ikke særlig fett å bære rundt på et fem kilos belte hele dagen )
Sitat av GothQueen
Jeg fikk ikke ta det med i innsjekket bagasje.
Vi ble nesten arrestert i England et par ganger (vi kjøpte det der for tre - fire år siden).
Så vi ringte til flyplassen, for å høre om det gikk bra å ha med disse tomme patronene i innsjekket baggasje, men det ville de altså ikke ha noe av...

Så vi sendet det over sjøs, men vi måtte selvfølgelig demontere det. (dra alle patronene fra hverandre)

Etter det så har jeg sendt alt slikt "lugubert" med post/express.

All baggasjen ble nemmlig "scannet" på flyplassen.
Og maskina klarer å gjenkjenne alt som ligner på bomber/våpen/patroner og det blir slått full alarm på flyplassen. :-/
Slik var det også på alle togstasjonene, dersom du skulle benytte deg av oppbevaringsbokser.
(ikke særlig fett å bære rundt på et fem kilos belte hele dagen )
Vis hele sitatet...
Du sier jo selv at dette var i England, hvor de har et totalt annet syn på terrorisme enn det vi har her i Norge. Du må huske på at England i alle år har vært utsatt for terrorangrep, noe som mest sannsynlig har bidratt til en del strengere lover enn det vi har her i Norge på enkelte områder.
Mongo
thomasw's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
En del våpen, som kastestjerner, springkniver o.l. er ulovlige i norge, og vil bli beslaglagt. Sverd, vanlige kniver o.l. er imidlertid ikkje ulovleg, og skal ikkje bli inndratt.
Vis hele sitatet...
Så vi burde få tilbake sverdene om vi klager på dette her? Eller når politiet har sjekka sakene og ser at det er sverd? :-D
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei. Er det noen her inne som har importert et slikt våpen og som har fått det igjennom tollen på noen måte, leser her inne at express kan være lurt og bruke? Er veldig takknemlig for svar! Er jo ikke helt lovlig i norge detta pga. et såkalt "vanskelig byråkrati". Huff huff
Familien var i Sverige i sommer. Kjøpte meg en ganske kraftig softgun i metall, broren kjøpte et sverd i metall, uslipt. Pappa kjøpte et eller annet han påstod ikke var direkte lovlig å ha i Norge. Det er heller ikke lovlig for unger under 18 å ha softgun i Norge så..

Vi fløy fra Rygge, der en toller ved spesialbagasjen spurte om hva i all verden det var for noe. Vi hadde alt der.

Vi forklarte at det var ting kjøpt i sverige, og at vi ikke skulle misbruke de.

Han sa "Ikke et ord til noen." og smilte lurt, og trykka på knappen, og da ble varene sendt
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Dette omhandler ikke innførsel, men er vel kanskje relevant likevel. Man får kjøpt slipte sverd i Norge, og det står ingenting om sverd i det hele tatt i våpenloven. Så med mindre det er helt spesielle regler for innførsel tror jeg du kan klage..

Linken til "sverdhansken" gikk til et våpenskjold med dolk..
Vis hele sitatet...
Meg bekjent så er kniver over 4cm regnet som våpen om det bæres, men det går jo under et annet lovverk antar jeg.
Bekrefer det Deezire sier.
Broren hadde med en 3.9 cm lang kniv gjennom sikkerhetskontrollen på flyplass en gang, den ble ikke merka i metalldetektoren. Han var ærlig og gikk tilbake til vaktene og forklarte det. De sa at det var i orden, og at hvis den hadde vært 1 mm lengre, hadde den slått ut..
Sist endret av VLK; 22. august 2009 kl. 16:27.
ta nå for svarte og ring tollen?
Ring tollen du. Slik du forklarer det, skal de ikke ta fra deg tingene.

Tollere kan være noen skikkelige drittsekker av og til, men de fleste er greie. Har selv spasert igjennom tollen med et kavalleri-sverd fra den amerikanske borgerkrigen på skuldra. Ingen som så mye som løftet et øyenbryn. De som vet hvordan slike sverd ser ut, vet at de ikke akkurat er små..
Sitat av VLK Vis innlegg
Bekrefer det Deezire sier.
Broren hadde med en 3.9 cm lang kniv gjennom sikkerhetskontrollen på flyplass en gang, den ble ikke merka i metalldetektoren. Han var ærlig og gikk tilbake til vaktene og forklarte det. De sa at det var i orden, og at hvis den hadde vært 1 mm lengre, hadde den slått ut..
Vis hele sitatet...
Mener du slått ut som i at det piper når du går igjennom? For det skal ikke 4 cm med metal til for det..