[COLOR=DarkRed]
NB: Jobber innenfor salgsbransjen, så jeg oppfordrer på
ingen måte til forsikringssvindel (svindel => prisøkning).[/COLOR]
Etter en stund i bransjen har jeg fått med meg noen gode eksempler på hva som
ikke fungerer:
Problem - Kunde har ved et uhell fått væske sølt over datamaskinen.
Ved teknikers undersøkelse av datamaskinen iht. forsikringsselskapets rutiner, fremgår det at dette er gjort med overlegg da det ligger jevnt med appelsinjuice under tastaturet og i kretskort under.
Den "uheldige" kunden hadde faktisk helt nesten 1 liter juice ned i maskinen, såpass pent arbeid at det umulig kan ha skjedd ved et uhell - avslag.
Problem - Knust display og butikktyveri
Kunde leverer inn maskin etter nesten 3 år, med store sprik i forklaringen. Det påstås at maskinen har falt i bakken, selv om alt tyder på at det har blitt kjørt et kne inn i displayet. Det spesielle med denne saken, er at personalet senere finner ut at kunden har stjålet en minnebrikke samme dag - slik at saken får et personlig preg.
Enden på visa blir at butikken instendig ber verkstedet om å få reparert det for lengst utgåtte produktet, selv om dette er noe dyrere enn å få erstattet maskinen med en splitter ny.
Annet- Mobiltelefon delt i to (kundens barn på 6 år har kastet den i veggen) - AVSLAG
- Mobiltelefon med knust display (kunden falt ned fra tak) - NY MOBIL
- PC stjålet og skadet (måtte anmeldes, store skader, bla.a. fukt) - NY PC
Forsikringsselskapene forholder seg i stor grad kun til skadeforløp (kundens forklaring), så hvis uhellet først er ute så er det helt fundamentalt at forklaringen er grundig og at det ikke er tegn til at det kan være utført med overlegg. Husk at forsikringssvindel er straffbart.
Det var dagens moralpreken, ganske objektivt.