Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 8758
Var nettopp ute i hagen og henta litt catmint, har lagt det i ovnen på 150 grader for å tørke det. Noen som har linker eller vet hvor lenge bladene skal være der? Eller noen med info om andre urter, for gjelder vel det samme for andre urter som med catmint
150 grader hørtes da virkelig mye ut? Generelt sett bør vel ikke urter tørkes på mer enn 60-70 grader. Du får bare kjenne etter når det er knusttørt, men vær forsiktig så du ikke svir dem.
Gikk helt fint fant jeg ut, lager te nå
Skal du lage te til katten? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg når det gjelder catnip
Catnip er visst beroligende, eller SVAKT hallusinogent^^ Smaken er vel også ganske god, om du går på erowid>plants and drugs>herbs>catnip så får du lest litt, står noen rus rapporter der også
Har sett bilder av det, men kan planten også ha utseende som også ser ut som brennelse? :P
Ja det var vel et bilde av planten tror jeg, den ligna på de vi har i hagen. Men de vi har i hagen er små^^ Har drukket opp teen, ble veldig roa ned, totalt avslappa liksom... Var deilig^^ Ikke noe å ta på fest ellerno men om man skal slappe av eller ta en prøve på skolen liksom, blir til å teste dette igjen... Skal røyke det neste gang
hva er det norske navnet på catnip?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av knekken
hva er det norske navnet på catnip?
Vis hele sitatet...
Kattemynte
grasias. (10tegn)
Sitat av Dodecha
Kattemynte
Vis hele sitatet...
Er det det samme som sitronmeliser eller noe sånt?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mushi
Er det det samme som sitronmeliser eller noe sånt?
Vis hele sitatet...

Melisse plantene (engelsk: Melissa) er i leppeblomstfamilien som er familien mynte ligger i
og, så nei det er ikke det samme, men de er i samme familie.
Sist endret av Dodecha; 5. august 2007 kl. 18:49.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noen her som har fått noen type rus-effekt av å røyke kattemynte? Håper noen kan gi en beskrivelse av rusen. Ble litt nyskjerrig
Kattemynte gir ingen merkbar rus til mennesker. Men, teen smaker upåklagelig
Grunnen til at den kalles catnip det er fordi katter har en tendens til å spise på plantene og bli rusa
Sitat av PepsiCo
Grunnen til at den kalles catnip det er fordi katter har en tendens til å spise på plantene og bli rusa
Vis hele sitatet...
Da poster jeg en link til video av katter "høye" på catnip

http://uk.youtube.com/watch?v=vDHI1Bd_d7Q
Nåmmen! Javisst koste de seg!

Likte det han fyren sa i slutten.. "..how natural chemicals affect animal behavior, and reveals much about our selves."
Vil tippe at viss mennesker hadde fått samme effekt som kattene hadde det vært ulovlig. :P
Men kattene såg ihvertfall happy ut.
En kompis sprayet catnip i trynet på katta si. :P
Den gikk å loka resten av kvelden.
ligner på sånn som vi har i hagen men trur dem er mørkere noen som veit hva det kan være?
Dem ble jo så fjerne så de bare siklet, jo! Beste jeg har sett på lenge.
Om bladene på planta er f.eks. mørkere ute i hagen din, kan det komme av at jorden der inneholder andre/flere næringsstoffer. Kan være samme planta.
Orker ikke forklare hvordan catnip ser ut men den lukter hvertfall DEILIG, mintaktig lukt.
Funker bedre i te enn å røykes da:P
Bare lurer på hva det aktive virkestoffet i catmint er? Og hvis man kunne greid og isolere det/fremstille det kjemisk i en lab, kunne man da fått det så potent at mennesker kunne blitt rusa av det? Og blir bare katter rusa eller også hunder/andre dyr?
Er dette det samme som kattegress? sånn som katter spiser for fordøyelsen? I så fall skal jeg gå på tur i hagen i morra
Sitat av JoKk-mäiester
Er dette det samme som kattegress? sånn som katter spiser for fordøyelsen? I så fall skal jeg gå på tur i hagen i morra
Vis hele sitatet...
Nay, katter spiser vel helst bare vanlig gress?
Kattemynte heter det. Får det i dyrebutikken også
Googla litt på det og fant ut at de solgte tørkede blader på Apotek. Kan kjøpe litt og bruke i te. Tror dere dette vil funke?
Står på erowid at det er "mild sedative" ellerno, og jeg testa med ganske lite i te engang og kjente litt ja men skal teste mer en anna gang.

Bare kjøp du, så sier du ifra hvordan det går
Sitat av Henriko2
Bare lurer på hva det aktive virkestoffet i catmint er? Og hvis man kunne greid og isolere det/fremstille det kjemisk i en lab, kunne man da fått det så potent at mennesker kunne blitt rusa av det? Og blir bare katter rusa eller også hunder/andre dyr?
Vis hele sitatet...
Virkestoffet heter nepetalactone. Det utvinnes fra bladene og blir puttet i små sprayflasker som man får kjøpt i dyrebutikker og hos veterinær. Har selv en slik flaske og hva du enn sprayer på så går katten fullstendig amok. Begrenser bruken i.o.m at jeg vet ikke hvor bra dette er for katten i det lange løp.
Sist endret av Sahmedy; 28. august 2007 kl. 22:50.
men hva er det egentlig til?
At katter skal kose seg?
Ja, jeg siterer fra flasken: "til glede for din katt". Den kan også være hendig å ha når du skal f.eks avvenne katten en uvane; Spray på det klorebrettet du vil katten skal bruke og spray der du vil at katten skal ligge, dermed slipper du både kloremerker og hår på sofaen
Hmm... Og dette er noe de har på de fleste dyrebutikker?
Ja, regner med at de fleste har det ellers så kan de jo sikkert bestille det opp.

Edit: Eller: http://www.dyreshopen.no/index.php?m...oducts_id=1095
Sist endret av Sahmedy; 29. august 2007 kl. 13:14.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
har fått taki litt catnip, og tenkte jeg skulle lage litt te. Hvor mye skal jeg bruke på en kopp?
2 ss har jeg lest at ga effekt=)
Det heter catnip, ikke mannip. La katter kose seg med det og skaff dere heller noen ordentlig saker.
Får man effekt tror jeg den er svak, svaaak. Katter får ikke effekten av å innta catnip, den får effekten av å bare nærme seg planten. Det at katten tygger på den er en av virkningene som planten gir.
Jeg og Nidhogg prøvde å røyke Catnip ved noen anledninger. Jeg kan skriveunder på at det gir en rus effekt og da snakker vi ikke bare fordi man får mangel på oxygen. Rusen varte i noen timer og var som en ganske svak cannabis rus. Ble VELDIG slappe.
Vi røyka det av en pipe og en vann bong. Tror vi røyka nærmere 5gr.
Kosta 25kr for 20 gr tror jeg. (Tror Nidhogg vet bedre).
Catnip kjøpt i dyrebutikk eller hadde dere egen plante?

Sitat av Initzuriel
Jeg og Nidhogg prøvde å røyke Catnip ved noen anledninger. Jeg kan skriveunder på at det gir en rus effekt og da snakker vi ikke bare fordi man får mangel på oxygen. Rusen varte i noen timer og var som en ganske svak cannabis rus. Ble VELDIG slappe.
Vi røyka det av en pipe og en vann bong. Tror vi røyka nærmere 5gr.
Kosta 25kr for 20 gr tror jeg. (Tror Nidhogg vet bedre).
Vis hele sitatet...
Sitat av usual
Catnip kjøpt i dyrebutikk eller hadde dere egen plante?
Vis hele sitatet...

100% rent ifra dyrebutikk..

Står på pakken at det er 100%
0 funk gitt. 2 kopper te + at jeg prøvde å røyke litt.
jaja, det er iallefall prøvd.
Katta derimot ble ganske vill i trusa når jeg lagde en pose med catnip til henne.
Nå ligger hu å sover:P
Jeg lagde te av kattegress som jeg kjøpte på dyrebutikken.. tørka det i ovnen på 50 grader i vel 7-8 minutter, også lot jeg det stå å trekke i 10 minutter. Jeg ble litt loka i huet og merka at jeg tenkte litt rart. Ble veldig avslappa.. også noen dager etter dette, så skulle jeg ut og plukke nytt gress for å lage meg te, men da var hele planta angrepet av fluer! sikkert flere hundre fluer som dreiv å meska seg i planta mi, og når jeg skreik og hoja så ble de helt gærne og en fløy meg rett i øyet.. så da ble det slutt på den planta! også for det andre, når jeg hadde planta stående inne i glassverandaen vår, så syns jeg det var noe som lukta helt forferdelig.. og det var kattegresset! det er noe av det vondeste lukta jeg har kjent noen gang! ikke dyrk kattemynte eller kattegress inne!
Sist endret av Hegepuppemasør; 11. juni 2008 kl. 11:51.