Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 594
Heisann , har søkt og lest i en hel dag etter dette nå , det jeg vil oppnå we å boote f.eks Ubuntu, Ophcrack,Backtrack og Hirens Bootcd fra en og samme usb stick.
Jeg har ikke funnet no "guider" som lar meg få til dette enda.
Dette skal jo være mulig eller?
Jeg kan å få til at en og en "live" linux booter fra usb stick så det er ikke interessant.

Jeg hadde blitt uber glad hvis noen hadde sendt meg link/forklart meg hvordan jeg kan få til dette=)


Mvh C
Sist endret av cbask; 11. august 2007 kl. 13:40.
Du kan partisjonere en USB-stick og legge inn en Linux-bootloader på den, slik som GRUB. Det som er trikset er at du må få distroene dine til å oppdage enheten før de skal montere rotfilsystemet, ellers får man kernel panic. Dette gjøres 'enkelt' ved å laste USB-modulene i initrd eller legge en sleep-funksjon i initrd slik at den får tid til å oppdage USB-pennen.

Sjekk Gentoo-wikien, der er det en del greier om å få inn Gentoo på USB-stick. Metoden jeg beskriver gjør at hele greia oppfører seg som en vanlig installasjon, ikke som en LiveCD.
Sist endret av Nichotin; 11. august 2007 kl. 13:35.
cbask's Avatar
Trådstarter
det er grub jeg tenkte på eller lilo eller en eller annen bootloader, men er det mulig og få boota rett fra image filene?
Burde ikke være noe vanskelig, uten at jeg har prøvd det. Du må ihvertfall dele opp usbsticken i flere partisjoner, også legge inn de forskjellige distroene inn på hversin partisjon. Når du har lagt inn dem, må du sikkert endre/legge inn en annen bootloader.Det følger sikkert med en bootloader til en av distroene. Bruk en av dem og rediger den og legg den inn på usb-sticken.

Når jeg tenker meg om, så kan det være litt anderledes siden dette er komprimerte live-cder. Det kan være de har sitt eget system.
Sist endret av Dinithion; 11. august 2007 kl. 14:29.
cbask's Avatar
Trådstarter
det jeg også frykter:S men det hadde jo vært genialt hvis det hadd funnes en Boot "image" loader , image som i .iso .img osv.