Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1465
Er det ulovleg å oppgi falsk alder på nettsteder som feks QXL?...
Jeg har gjordt det, jeg sa jeg var over atten, men egentlig er jeg bare 14.
Jeg bydde på en gjenstand og fikk skikkelig anger etterpå, det ser ut som jeg kommer til å få den. Så jeg var dum nok til å skrive in til øxl at jeg ikke var 18 år, og at jeg ikke ville ha varen. Hvilke konsekvenser kan dette komme til å få?
Hvorfor kommer det alltid noen inn hit å tenker konsekvenser først etter det har blitt gjort?
"Det er 18 års aldersgrense på QXL.no."

Les våre regler for Auksjon her!
Les våre regler for Rubrikk her!

Merk: Om man ved en feil har bekreftet sitt bud, må man selv avtale med selger for å evt. løse seg fra handelen. Dette foregår fullt og helt mellom kjøper og selger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, du kan bli anmeldt for dokumentfalsk, ettersom du vitterlig sa du var 18, i skriftleg form. Når du er under 15 kan du jo faktisk ikkje bli straffa for det, og det vil ikkje komme på rullebladet, så det vil ikkje få konsekvensar for framtida, men du kan regne med at politiet og/eller qxl vil ringe foreldra dine og ta en liten prat med dei. Kor hyggelig det blir kjem delvis an på ditt forhold til foreldra...
Trådstarter
63 0
dette vil si, jeg skrev ikke at jeg var over atten, jeg oppga bare falskt fødselsår
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bjoe
dette vil si, jeg skrev ikke at jeg var over atten, jeg oppga bare falskt fødselsår
Vis hele sitatet...
Same shit.

Poenget er at du er under 15. Då blir det opp til foreldra dine å avgjere straffereaksjoner mot deg, ettersom du er under den kriminelle lågalder.
Trådstarter
63 0
ok, takk.

har tilstådt til mamma, men det er pappa jeg er redd for....
jeg skal si deg hva som kommer til og skje: ikke en dritt. For det første har qxl sånne tilfeller flere titalls ganger i løpet av en uke og politiet driter iallefall i en sånn fillesak. Det eneste er kanskje det at du allrede har tilstått til mora di xD
Trådstarter
63 0
hehe, mamma er snill hun.....XD
Haha, javel, da skulle jeg faen meg vært anmeldt flere ganger.
Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har faket at jeg er 18
Sitat av mbht
Haha, javel, da skulle jeg faen meg vært anmeldt flere ganger.
Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har faket at jeg er 18
Vis hele sitatet...
Men hvor mange ganger har du sendt mail og inrømmet det?

Det var en annen tråd her for en stund tilbake siden hvor en gutt hadde kjøpt domener, krysset av for at han var under 18 og senere inrømmet det.
Har var 15, han ble anmeldt.

Tror dog ikke dette skjer med deg.
Sitat av mbht
Haha, javel, da skulle jeg faen meg vært anmeldt flere ganger.
Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har faket at jeg er 18
Vis hele sitatet...
ja faen. har aldri drite på draget på den måten da
Jeg oppgir også at jeg er 18 ved flere anledninger. Men har ikke skjedd noe enda. Er det et såpass stor sted som QXL så er det ikke sikkert de bryr seg
Sitat av Bjoe
dette vil si, jeg skrev ikke at jeg var over atten, jeg oppga bare falskt fødselsår
Vis hele sitatet...
Da skrev du at du var over 18 da.
Fødselsåret er jo eneste mulighet du har til å skrive at du er 18..

Men tror ikke det blir noe dokumentforfalskning elns. for du har jo egentlig ikke forfalska noe, du kan jo bare stå på og si du trykket feil?
unnskyldningen er jo dårlig, men du trenger jo ikke akkurat å si at du gjorde det med vilje if you see?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PolkagrisLaila
Da skrev du at du var over 18 da.
Fødselsåret er jo eneste mulighet du har til å skrive at du er 18..

Men tror ikke det blir noe dokumentforfalskning elns. for du har jo egentlig ikke forfalska noe, du kan jo bare stå på og si du trykket feil?
unnskyldningen er jo dårlig, men du trenger jo ikke akkurat å si at du gjorde det med vilje if you see?
Vis hele sitatet...
Jo, det er dokumentfalsk. Han har trossalt samtykka til betingelser som seier at en må vere over 18 for å bruke sida, og han har ikkje sjekka at det var rett fødselsdato. Det er nok aktløyse til at ein domstol vil hekte folk på det.

Dog er OP under 15, så då fell jo det heilt vekk, og han vil ikkje få straff.
Åja, glemte den avtalen som man krysser under på..
Nei, han vil vell ikke få noe straff anyway, advarsel i verste fall tror jeg?
Sitat av torsken
Men hvor mange ganger har du sendt mail og inrømmet det?

Det var en annen tråd her for en stund tilbake siden hvor en gutt hadde kjøpt domener, krysset av for at han var under 18 og senere inrømmet det.
Har var 15, han ble anmeldt.

Tror dog ikke dette skjer med deg.
Vis hele sitatet...
Tror du mener at han krysset av for at han var over 18, og isåfall, det har jeg også gjort! Har eid et par domener her og der, og er enda ikke fylt 18.

Men om så, beklager trådstarter, men jeg hadde ikke vært så dum å brukt det som unnskyldning for å komme meg ut av en auksjon/handel jeg selv hadde bydd på. Du har desverre ingen andre å takke enn deg selv, men alle gjør feil, så jeg tror at du har lært leksen din, det vil si, fake alder = funker bra, men tilstå = ikke faen

Tror ikke det blir å skje så mye, men allikevel, lykke til!
Sist endret av mbht; 4. august 2007 kl. 18:21.
Trådstarter
63 0
Qxl så ikke ut til å bry seg,.....hvet jeg her vert litt korka, men hjernen har ikke fungert helt skikkelig de siste dagene.

posten jeg fikk igjenn sa bare at jeg måtte henvende meg til selger for å få slettet budet.....Har enda ikke blidt forvist fra nettstedet
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
hva kjøpte du egentlig?
Selvfølgelig bryr de seg ikke

Og dere som sier dere har gjort det flere ganger uten og bli tatt, selvfølgelig!men han her sendte mail og inrømmet det.
Uansett tror jeg ikke de bryr seg med og annmelde det akkurat, men det hadde vært nokk for en domstol.
Sist endret av torsken; 4. august 2007 kl. 20:37.
Leksen til neste gang kan være noe som dette:

Ikke by på ting på QXL uten å ha snakket med foreldrene dine neste gang. går helt fint å være under 18 og ha en konto på QXL, men ettersom det er foreldrene dine som må betale for varen, så kan det være greit at de samtykker FØR du byr på tingene
jeg gjordedet engang, la et bud på en softgun når jeg var 13.. så vant jeg.. fikk brev i posten av qxl. det eneste jeg gjorde var å ignorere det helt så slutta det.. vet ikke om dt var så lurt men.. jaja, har ikke hrt no fra dem siden å nå er jeg 15.