Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 8731
I et desperat forsøk på å gjøre noe fornuftig prøvde jeg å lage en elektrisk fluepiske, med utgangspunkt i et engangskamera. Desverre klarte den ikke å grille noen fluer, noe jeg mistenker er fordi spenningen var for lav (330V). Er det noen som har en slik fluepiske som kan måle spenningen mellom strengene slik at jeg kan gjøre et forsøk på en MKII i morgen?
de er på et par tusen volt. neppe noen som har måleapparater som måler så høye spenninger..
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Bilde av min elektriske fluesmekker jeg kjøpte i syden for 20kr
Det gnistrer og smeller bra når jeg smakker til flyer og andre gjenstander.
http://www.putfile.com/pic.php?img=6066735
Den grønne klumpen som er trafoen om noen lurte.
Sist endret av Thoryllo; 22. juli 2007 kl. 19:30.
Trådstarter
Er en slik jeg prøver å lage ja.. Den grønne saken er vel en kondensator?
måler 1300v mellom strengene på min, hvor nøyaktig dette blir med så stor spenning på en vanelig fluke vet jeg ikke.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
En kondensator er det ja. Gikk litt fort i svingene i sta.
Sto dessverre ikke noe inni den om hvor sterk strøm den leverte.
Sist endret av Thoryllo; 22. juli 2007 kl. 22:08.
koster 95,- hos billigbutikken på Evje og Vennesla, de har også en nettside som jeg ikke finner nå,
Du kan jo sende mail til dem å høre om de kan sende en slik en til deg.

Jeg kjøpte min der, knall morsomt å fange fluer å mygg nå
Det smeller skikkelig når en stakkars flue havner i nettingen
http://img366.imageshack.us/img366/3484/dsc00354fg3.th.jpg
Poenget er vel at han skal lage en slik en, ikke kjøpe?
Koster 30 kr på rema på Ås om du skulle bo i nærheten!
Sitat av Putas
måler 1300v mellom strengene på min, hvor nøyaktig dette blir med så stor spenning på en vanelig fluke vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Er nok ganske nøyaktig, det. Fluke er et svært bra merke, så hvis den sier 1300V så er det nok ganske riktig. Du finner sikkert slingringsmonnet i manualen. Et sted mellom 1000V og 2000V er nok passe, men vær obs på avstanden mellom lederene i selve smekkerdelen, så du ikke får overslag uten insekt.
Sitat av Thoryllo
Bilde av min elektriske fluesmekker jeg kjøpte i syden for 20kr
Det gnistrer og smeller bra når jeg smakker til flyer og andre gjenstander.
http://www.putfile.com/pic.php?img=6066735
Den grønne klumpen som er trafoen om noen lurte.
Vis hele sitatet...
Er akkurat en slik jeg har, bare den er grønn.
Glemte å sjekke jeg om den funket før jeg kjøpte den og på pakningen stod det defekt. Så jeg skal prøve å fikse den.
Er det mulig å henge denne greia på veggen slik at den tar de fluene som flyr på den?

Eller er den ikke laget for å henge i degesvis på veggen?
Sist endret av empty; 26. juli 2007 kl. 22:12.
Funker nok det, hvis du teiper igjen knappen (forutsatt at den fungerer slik som de andre jeg har sett). Men sjansen for at en flue skal sette seg på akkurat den kvarte kvadratmeteren i stedet for et hvilket som helst annet sted er ikke stor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Funker nok det, hvis du teiper igjen knappen (forutsatt at den fungerer slik som de andre jeg har sett). Men sjansen for at en flue skal sette seg på akkurat den kvarte kvadratmeteren i stedet for et hvilket som helst annet sted er ikke stor.
Vis hele sitatet...
Derfor har verden gitt oss lysboger. Fluger liker vistnok veldig godt intenst lys, og flyr rett mot det ofte. At dei prøver å sette seg på en lysboge fører ofte til at dei får mindre problemer med kroppstemperaturen.

Det går også an å bruke parfyme o.l. for å lokke dei.
Not Penny's boat
argh's Avatar
Her lukker jeg opp vinduene og slipper dem ut, veps, flue whatever. Andre setter fram lys for å stå klar med fluegrillern. Forskjellige er man.
får å "grille" flua holder det ikke med 1200V desverre, diskuterte dette med div folk inkludert lærern min (gikk elektro) for en stund tilbake.. ogfant ut at coilen fyrer spenninga opp i 12000-14000V eller 12kV-14kV. det som er at strømmen som går er så liten, så holder enstund på 2x1,5v AA baterier.. men råder deg ikke til å ta på den (det svir litt):P, for å lage en sånn må skaffe deg en coil som driver spenningen opp værtfall til 10kV tenker jeg.. det skal smelle når du stikker fingern borti!:P
Sitat av empty
Er det mulig å henge denne greia på veggen slik at den tar de fluene som flyr på den?

Eller er den ikke laget for å henge i degesvis på veggen?
Vis hele sitatet...
Da er jo halve gleden med en sånn en borte
Sitat av Duckyuck
Da er jo halve gleden med en sånn en borte
Vis hele sitatet...
Tenkte mere praktisk jeg, er plaget av mye fluer på hytta.
Hva med å bygge en sånn stor (stasjonær?) bug zapper?

http://www.jelco.com.sg/images/l25.jpg

Fant en god del informasjon her

[EDIT:] denne kinesiske metoden er også svært effektiv! (brukt på speidern)

http://www.diyhappy.com/wp-content/images/_52_151675034_9652a8b384-1.jpg
http://www.diyhappy.com/wp-content/images/_45_151675035_b04997b7c4.jpg

for de som lurer er ingrediensene:
varmt vann, 50 gram brunsukker, 1 gram gjær...
gjæret skal puttes i når det varme vannet og brunsukkeret har blitt sukkervann og avkjølt. (kald sukkervann)
Sist endret av Turbolego; 2. august 2007 kl. 01:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Folkens, hold diskusjonen til det emnet omhandler. Det heiter ikkje "1001 måter å bli kvitt fluer på", og derfor holder vi oss til måter å anvende elektronikk for å fjerne fluer. Spesifikt det OP spurte etter. www.fluemorder.no er -> den vegen.
Sitat av Morthez
får å "grille" flua holder det ikke med 1200V desverre, diskuterte dette med div folk inkludert lærern min (gikk elektro) for en stund tilbake.. ogfant ut at coilen fyrer spenninga opp i 12000-14000V eller 12kV-14kV. det som er at strømmen som går er så liten, så holder enstund på 2x1,5v AA baterier.. men råder deg ikke til å ta på den (det svir litt):P, for å lage en sånn må skaffe deg en coil som driver spenningen opp værtfall til 10kV tenker jeg.. det skal smelle når du stikker fingern borti!:P
Vis hele sitatet...
Elektrisk overslag i luft krever ca. 3kV per mm, så en spenning på eksempelvis 14kV vil føre til overslag mellom strengene ved en avstand på mindre enn, eller tilnærmet lik, 0,5cm. Pass på å ha grei klaring, ettersom variabler som luftfuktighet og lufttrykk etter all sannsynlighet påvirker lufts dielektrisitetskonstant.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hva skjer hvis man klarer å få fingrene sine inn på fluesmekkeren da? Har en her på over 1000 volt!
Sist endret av Lil J; 25. juni 2011 kl. 15:16.
Sitat av Lil J Vis innlegg
Hva skjer hvis man klarer å få fingrene sine inn på fluesmekkeren da? Har en her på over 1000 volt!
Vis hele sitatet...
Kommer til å nappe litt i fingra dine. Prøv!
Kan man dø av å ta på den da?
Ja. titegn
om du dør eller ikke kommer helt an på hvor mange ampere det er, hvis jeg ikke tar feil.
Hvis jeg leser i avisa at du har drept deg selv med en elektrisk fluesmekker fra europris, eller lignende, ler jeg meg selv ihjel! xD
Man dør nok ikke av ta på den, men det gjør jævlig vondt. Det er litt som å pisse på et strømgjerde, du gjør det bare èn gang.
Hobby Filosof
Sitat av Huztle Vis innlegg
Man dør nok ikke av ta på den, men det gjør jævlig vondt. Det er litt som å pisse på et strømgjerde, du gjør det bare èn gang.
Vis hele sitatet...
Hverken jeg eller MythBusters har fått støtt av og pisse på et strøm gjerde ..
- Men forstod poenget ditt!
i og med at avstanden på strengene på fluesmekkeren er så liten går strømmen kun gjennom fingeren din, så ikke farlig
foruten det er det svært få milliampere fluesmekkeren klarer å levere.
tenk bare på hvor mange ganger de små batteriene klarer før de er tomme
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Hverken jeg eller MythBusters har fått støtt av og pisse på et strøm gjerde ..
- Men forstod poenget ditt!
Vis hele sitatet...
Jo, man kan få støt om man urinerer på et strømgjerde Derimot ikke på en togskinne (men nok offtopics).
Du dør ikke om du tar på en fluesmekker, men det gir et bra støt.
Har også fått støtet fra fluesmekker i gjennom begge armer + hjertet, + laget en strømring med rundt 8personer, og 2 av folkene tar på hver sin pol.. gir et ganske bra støt til alle i ringen

EDIT: Men strøm er ikke noe å leke med, kan føre til hjertestopp osv.. vær forsiktig!!
Sist endret av Thoryllo; 25. juni 2011 kl. 21:35.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg bygget om min max smekker med kretsen fra et engangskamera, den smeller noe voldsomt! Desverre er ikke spenningen høy nok til å slå over når fluer kortslutter den, men den lager sveisepunkter i stålredskap. Skal se om jeg ikke får lagt opp en video.
Kondensatoren i original max smekker er merket 1600v, kondensatoren i enganskameraet er umerket, og derfor nøler jeg veldig med å putte i et ekstra batteri :P
Det gjør ikke akkurat veldig vondt å ta på en fluesmekker...

Kan gjøre vondt hvis du f.eks. får den "under" neglen, da kjenner du det nok.
Det verste er smellet, som gjør at man skvetter