Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1157
Hei! Jeg er ganske ny når det gjelder kjøp av skjermkort. Og vet derfor ikke helt hva jeg skal se etter(i produktnavn osv). Og lurte på om noen kunne hjelpe meg? Er spesielt usikker med tanke på at kortet er til en bærbar. tasjonær haddde jeg klart glatt.

Jeg skjønner at folk kanskje blir litt grønne over "hjelp, hvilket kort skal jeg velge"-tråder. Denne er nesten likedan, så jeg beklager. Jeg har prøvd å søke forumet litt, men har ikke funnet noe. På min nåværende maskin har jeg nVidia GeForce 6600 GO.

Hva slags kort kan jeg kjøpe for å erstatte/forbedre dette kortet?

Greia er at jeg har kikket litt på Komplett og NetShop, men finner ikke ut hvilke kort som kan passe i en bærbar. Dette høres kanskje teit ut, men jeg vet ikke bedre.

Jeg er lei av et gammelt kort på 128 MB og kunne tenkt meg noe bedre. Så vidt jeg forstår så er dette et
PCI kort.

Takker for all hjelp!

Værsåsnill, ikke flame denne tråden med vittige kommentarer, bare le stille inni dere
det er en bærbar?
i så fall så tror jeg du vil ha litt problemer med å bytte skjermkortet
Sist endret av redkite; 19. juli 2007 kl. 00:29.
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Okay, sier du det? Hvorfor? Fordi det er vanskelig i seg selv, eller fordi det er vanskelig å finne kompatible kort?
Sitat av Blomsen Jr.
Okay, sier du det? Hvorfor? Fordi det er vanskelig i seg selv, eller fordi det er vanskelig å finne kompatible kort?
Vis hele sitatet...
Skjermkort til bærbare er ikkeno du bare kan kjøpe på en hvilkensomhelst nettbutikk, rett og slett fordi de ikke selger det... Du kan ikke bare trykke på "skjermkort" og forvente at du kan kjøpe et på den lista, de er nemlig for stasjonære pc'er.

Og får du først tak i et er det kronglete å få det inn, og siden det virker som at du har liten peil på dette måtte du nok sendt den inn til kundeservice og fått de til og gjort det i tillegg.

Sorry, men that's life
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Alright, da vet jeg det. Jeg klarer nok å skifte kortet. Problemet er bare å finne et bedre ett.Takk for hjelpen da..
Jeg har en AOpen 1559-AS, kjøpt gjennom Netshop, hvis noen lurte..
Sist endret av Blomsen Jr.; 19. juli 2007 kl. 00:50.
På de fleste laptoper får du ikke byttet skjermkortet. Hvilken laptop er det du har egentlig? 6600GO er mest sannsynlig enten AGP eller PCIe.
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Okay, da er vel alternativet kjøpe ny laptop da eller?
Sitat av Blomsen Jr.
Okay, da er vel alternativet kjøpe ny laptop da eller?
Vis hele sitatet...
Eller stasjonær?
vist du absolutt må ha bedre GPU så er vel det beste å kjøpe ny laptop, men som
CryptoN sier, hvorfor ikke kjøpe stasjonær? det er mye lettere å oppgradere i ettertid vist det skulle være behov for det
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Sitat av redkite
vist du absolutt må ha bedre GPU så er vel det beste å kjøpe ny laptop, men som
CryptoN sier, hvorfor ikke kjøpe stasjonær? det er mye lettere å oppgradere i ettertid vist det skulle være behov for det
Vis hele sitatet...
Joda, godt poeng. Men jeg ser for meg at det blir billigere å oppgradere min nåværende maskin, enn å kjøpe en ny en. Får jo skiftet minne og prosessor(tror jeg), hadde vært okay å fått GPU og da...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
De fleste laptoper er ikke mulig å bytte CPU på heller, loddet fast i HK :-)
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Du sier ikke det... Er en stund siden jeg var inni maskina nå, jeg husker ikke om mitt var loddet eller ikke. Får sjekke i kveld. Jeg antar at det går ann å skaffe seg et nytt motherboard med tilhørende ram, GPU og CPU, men det passer da sikkert ikke inn i boksen, eller tar jeg feil?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det bruker ikke være helt kompatibelt med forskjellige modeller nei.

F.eks et hovedkort med CPU til IBM T60 koster 7700kr, mens laptopen koster 8500.
blir nok billigere å kjøpe ny pc...
Det er vel også en mulighet og kjøpe er pci kort og kjøre alt over på en ekstern skjerm?
Det eneste jeg tror du kan få bytta her er RAM'en
Sitat av mathfjeld
Det er vel også en mulighet og kjøpe er pci kort og kjøre alt over på en ekstern skjerm?
Vis hele sitatet...
Øh...? Forklar deg? Jeg ser ikke helt hvordan det er noen mulighet. PCI er en standard man finner på stasjonære maskiner, og det er aldeles ikke gunstig å kjøpe PCI-skjermkort. Moderne laptoper har skjermkort som går på PCIe-busen, men det betyr ikke at de er PCIe-kort for det.

Den eneste muligheten som fungerer i teorien er et kort som går på ExpressCard-sloten. Asus har en løsning kalt XG Station der man kobler til en diger boks via ExpressCard, som man får kjørt en ekstern skjerm på.

http://www.hardware.no/nyheter/baerb...er_i_mai/37105
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Nichotin
Øh...? Forklar deg? Jeg ser ikke helt hvordan det er noen mulighet. PCI er en standard man finner på stasjonære maskiner, og det er aldeles ikke gunstig å kjøpe PCI-skjermkort. Moderne laptoper har skjermkort som går på PCIe-busen, men det betyr ikke at de er PCIe-kort for det.

Den eneste muligheten som fungerer i teorien er et kort som går på ExpressCard-sloten. Asus har en løsning kalt XG Station der man kobler til en diger boks via ExpressCard, som man får kjørt en ekstern skjerm på.

http://www.hardware.no/nyheter/baerb...er_i_mai/37105
Vis hele sitatet...
IBM har hvis jeg ikke husker feil også en dockingstasjon som støtter fullsize PCIe kort :-)
Ops pci var ikke ordet jeg lette etter med du skjønte ihvertfall hva jeg mente.
Hadde jeg vært deg ville jeg heller satset på å kjøpe ny pc, hvis du har en laptop som er f.eks ett og ett halvt år gammel får du en ny laptop som er bedre enn den du har for rundt 4k.
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Nå tar du i litt! 4k?

Veit jeg får skiftet RAM(no problem), CPU kan skiftes, men må være av Intel Pentium M - Dothan serien.(vet ikke hvor jeg får skaffet den)

I praksis skal det gå an å skifte grafikk-kort, men i teorien er sannsynligheten for at et annet kort passer, nokså liten. Ifølge AOpen folka er det åpen mulighet å skifte, man må bare prøve og feile...

Uansett, det blir vel stasjonær om et par år tenker jeg...

Takker for svar=)