Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1244
Jeg solgte båten min litt tidligere i år (i februar/mars en gang). kjøper fikk se båten og jeg startet motoren og han fikk se at den startet. det eneste probleme var dødmannsknappen som ikke virket skikelig, men han hadde prutet ned 500 kroner på båten så det gikk liksom opp i opp.
Men nå for ikke så lenge siden fikk jeg en meldign av han om at han hadde store problemer med motoren, den var visst nok halveis skjært. dere som har peiling vet at når en motor er skjært så han stempe kommet ut av form og går ikke skikkelig i celynderen.
Men neida, det var ikke det eneste. Det elektriske tenningssysteme var plutselig ødelagt det også. og nå skal ha MEG til å dekke utgiftene.
Han kjøpte båten av meg for 12 000, og utgiftene kommer på ca. 4000-5000 kroner. Og jeg driter jo ikke penger heller så jeg har lite lyst til å betale noe som helst.

Men kan han egentlig komme å si at jeg har "lurt" han når han fikk se at alt gikk som det skulle? er det noen som vet hva kjøps loven sier om dette?

takker på forhånd for ALLE svar i need heeeeelp...
Har dere skrevet kontrakt? Isåfall, står det; "kjøretøy selges som i vist stand" e.l?
Har kjøper kjøpt den "slik den står" ?
stod det det i annonsen din eller på salgspapirene?
da skal du ivertfall slippe unna så lenge du ikke har bevisst utelatt å fortelle om manglene.
Har dere kjøpskontrakt? Sjekk i så fall denne. Når man kjøper brukt er det vanlig at man kjøper den i den tilstanden den er i, så lenge dette ikke var feil/mangler du har lagt skjul på har ikke du noe ansvar.
Sitat av enis
Jeg solgte båten min litt tidligere i år (i februar/mars en gang). kjøper fikk se båten og jeg startet motoren og han fikk se at den startet. det eneste probleme var dødmannsknappen som ikke virket skikelig, men han hadde prutet ned 500 kroner på båten så det gikk liksom opp i opp.
Men nå for ikke så lenge siden fikk jeg en meldign av han om at han hadde store problemer med motoren, den var visst nok halveis skjært. dere som har peiling vet at når en motor er skjært så han stempe kommet ut av form og går ikke skikkelig i celynderen.
Men neida, det var ikke det eneste. Det elektriske tenningssysteme var plutselig ødelagt det også. og nå skal ha MEG til å dekke utgiftene.
Han kjøpte båten av meg for 12 000, og utgiftene kommer på ca. 4000-5000 kroner. Og jeg driter jo ikke penger heller så jeg har lite lyst til å betale noe som helst.

Men kan han egentlig komme å si at jeg har "lurt" han når han fikk se at alt gikk som det skulle? er det noen som vet hva kjøps loven sier om dette?

takker på forhånd for ALLE svar i need heeeeelp...
Vis hele sitatet...


Nei, ettersom båten var i den standen den var (forholdhvis god) når han kjøpte den, og han kjøpte den på de primissene kan han ikke klage. Og ettersom disse problemne har skjedd etter at han har kjøpt den (et sted mellom 6 mnd senere?) så kan det likesågodt være han som har forårsaket problemene.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Du sier at du solgte greiene for 4-5mnd siden, så jeg kan ikke tenke meg at han har en god sak gående. Du skreiv vel kontrakt med fyren uansett? Hva står det i den?
Trådstarter
90 0
vi skrev kotrakt ja, og i kontrakten står det at det er problemer med motor/elektrisk annlegg. så jeg skjønner ikke hva han klager over. kontrakten er en helt standar kontrakt for båter fra forbruker rådet. og en utskrift av salgsannonsen er stiftet til kontrakten. og kontrakten hendviser til annonsen et sted, og der står det: utstyr/tilbehør som inngår i prisen: "som beskrevet i annonsen finn.no kode. 9437969
Da har han ingenting han skulle ha sagt. Ikke gi etter, du har loven på din side.
Trådstarter
90 0
ok, takker og bukker ..Da føler jeg meg rimelig trygg
Enig med alle andre her.
Enten så har han ikke lest kontrakta godt nok, ellers så prøver han å tappe deg for penger.
Ikke gi etter
Trådstarter
90 0
hehe, jeg gir nok ikke etter uten videre.. men takk for alle svar, jeg fikk roet meg litt ned nå
Jeg hadde en lignende greie for flere år tilbake. De tok saken til forbrukerrådet og tapte så det sang etter.

Både prisen, varens beskaffenhet (gamle båter oppstår det gjerne problemer med), og at kontrakten ikke inneholder noe om garanti taler for at feilen som er oppstått er kjøpers eget ansvar.
Ikke bry deg om det der, har jo ingenting han skulle sagt + han HAR skjært den selv, han har ihvertfall ikke kjørt siden ferbruar/mars "halv-skjært" .
Skriver man under på en kontrakt enten om man er bevisst på hva som står der eller ikke så har man ikke noe man skulle ha sagt. Med mindre ting som skader o.s.v ikke har blitt nevnt for kjøper, men det er ikke tilfellet her.

Så han har ingenting han skulle ha sagt.