Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 2578
Jeg har tenkt å laste ned windows vista, men det er en del ting jeg ikke forstår :

1. Hvordan finne ut om min pc er 32, 64 eller 84 bit ?
2. Hvilken versjon er best egentelig ? - som har de fleste og beste funksjonene ?

takk
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Pc'er er ikke 84bits, dersom du har 64bits last ned 32bits, dersom du har 32bits last ned 32bits.
2. Ultimate er den versjonen som har alt.
cre8tor's Avatar
Trådstarter
Ja, akkurat.
Takk for svaret!

- Men, jeg vil vite hvordan man kan finne ut hvilket bits det er på pcen ?

-Jeg har søkt en del påå google men fant ingenting om hvordan man finner ut bitsen på pcen !
Sist endret av cre8tor; 17. juni 2007 kl. 15:35.
Er det ikke virus i alle vista versjonene som du kan laste ned?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Pentium 3 - 32bits
Pentium 4 - 32bits
Core Duo - 32bits
Core 2 Duo - 64bits
Centrino - 32bits
Centrino Core 2 Duo - 64bits
Amd Athlon - 32bits
Amd Sempron - 32bits
Amd x2 - 32bits
Amd 64 x2 - 64bits

Sitat av fulloggal
Er det ikke virus i alle vista versjonene som du kan laste ned?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke alle.
cre8tor's Avatar
Trådstarter
Er det ikke virus i alle vista versjonene som du kan laste ned?
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tenke slikt ?
cre8tor's Avatar
Trådstarter
Intel pentium 4 inside!

- så det betyr at jeg har 32 bit på pcen ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Garantert.
cre8tor's Avatar
Trådstarter
Garantert.
Vis hele sitatet...
Da stoler jeg på deg!
Tusen takk
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Fordi det har vært common practice å legge inn bakdører eller lingende i slike releaser. Hvorfor tror du egentlig at det er en dum i idè å kjøre piratkopiert antivirus? Det er akkurat samme greia med Windows også. Såklart finnes det sikkert utgaver uten bakdører, ville vært døden for en gruppe i scenen å bli tatt for noe slikt.
cre8tor's Avatar
Trådstarter
Man kan jo skjøre en virus test på det man laster ned for å se om det er
noe crap gjemt i den ?

Forresten, er det best å ha x86 eller x32 ?
-Og hvordan finner jeg ut hvilket som passer best til pcen ?
Sist endret av cre8tor; 17. juni 2007 kl. 15:50.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
X86 = Alt som bygger på 86 standarden (8086, 286, 386, 486, pentium, amd)
X32 = X86-32 = 32bits CPU'er som bygger på X86.

Samme ordet for to ting mao.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
x86 er cpuarkitekturen som er i bruk i PCer. x86 kjem av at cpuane som kjører den type kode hadde navn som 286, 386, 486, 586 etc etc. X32 finst ikkje.

x86 er mao vanlig 32bits pc, mens x86-64 er 64-bitsstøtte i en x86-cpu.
cre8tor's Avatar
Trådstarter
X86 = Alt som bygger på 86 standarden (8086, 286, 386, 486, pentium, amd)
X32 = X86-32 = 32bits CPU'er som bygger på X86.
Vis hele sitatet...
Okey, hva er min pc da ? ,
Så min pc er x86 siden det er 32bits ?
Sist endret av cre8tor; 17. juni 2007 kl. 15:55.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har ingenting å si, de betyr begge det samme igrunn :-)
cre8tor's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Har ingenting å si, de betyr begge det samme igrunn :-)
Vis hele sitatet...
Hvis det er det samme, så er det greit nok
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det du egentlig skal tenke på når det gjelder arkitekturer (også kjent som arch) er de følgende.

Alpha - Brukes av Alphaservere
MIPS - Brukes idag i PS2 f.eks
Sparc - Brukes av SUN servere
X86-32 - Normal hjemmebrukermaskin de siste 15 årene
X86-64 - Tar over for 32
IA64 - Itanium baserte systemer
RISC - Mange underliggende kategorier som f.eks PA-RISC (HP) MIPS etc.
PowerPC - Gamle CPU som ble bl.a brukt i Macintosh systemer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Atx: IBM POWER(5/6) er jo en rimelig heit arkitektur for tida. Verdt å nevne. Og Itanic er jo etterfølgeren til alpha, og stortsett samme kjerna med en del endringer.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av vidarlo
Atx: IBM POWER(5/6) er jo en rimelig heit arkitektur for tida. Verdt å nevne. Og Itanic er jo etterfølgeren til alpha, og stortsett samme kjerna med en del endringer.
Vis hele sitatet...
PowerCPU'en er iallefall ikke lengere i MAC's

Og Itanic tar mer fra PA-RISC en den gjør fra Alpha dog :-)
(selv om begge bygger på MIPS igrunn).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AtXbYeA
PowerCPU'en er iallefall ikke lengere i MAC's

Og Itanic tar mer fra PA-RISC en den gjør fra Alpha dog :-)
(selv om begge bygger på MIPS igrunn).
Vis hele sitatet...
Nei, men ikkje forveksl PowerPC og POWER. PowerPC var en CPU utvikla av IBM, produsert av Motorola, for Apple. POWER-arkitekturen er en 64-bits arkitektur Big Blue bruker i stormaskiner og heavy arbeidsstasjoner. T.d bruker Blue Gene POWER5-cpuer. POWER er p.t det alpha var på midten av nitti-tallet, og nyaste POWER har 4.7GHz klokkefrekvens, 8 kjerner per cpu, og 32 tråder per kjerne om eg ikkje husker heilt feil.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av vidarlo
Nei, men ikkje forveksl PowerPC og POWER. PowerPC var en CPU utvikla av IBM, produsert av Motorola, for Apple. POWER-arkitekturen er en 64-bits arkitektur Big Blue bruker i stormaskiner og heavy arbeidsstasjoner. T.d bruker Blue Gene POWER5-cpuer. POWER er p.t det alpha var på midten av nitti-tallet, og nyaste POWER har 4.7GHz klokkefrekvens, 8 kjerner per cpu, og 32 tråder per kjerne om eg ikkje husker heilt feil.
Vis hele sitatet...
OOH, nå husker jeg litt ja, nå har du gitt meg noe å gjøre resten av dagen iallefall, her blir det repetisjon :-)
cre8tor's Avatar
Trådstarter
Okey, nå snakker dere helt ut av min tankeevne,
snilla og si meg om denne her er en bra windows å laste ned.

Takker alle som sier sin mening om det!
Sist endret av cre8tor; 17. juni 2007 kl. 16:11.
Den ser fin ut å laste ned. Søk etter "vista timestop" så har du også en finfin crack. I alle fall var den finfin når jeg installerte vista for noen måneder siden!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cre8tor
Okey, nå snakker dere helt ut av min tankeevne,
snilla og si meg om denne her er en bra windows å laste ned.

Takker alle som sier sin mening om det!
Vis hele sitatet...
Tja, eldgammel torrent uten seeds og uten crack... og antakelig med spyware. Anythou er nedlasting ulovlig. Spring i butikken og kjøp.
cre8tor's Avatar
Trådstarter
Cikey, det er også en del andre, som fks denne her , eller denne . For jeg tror den time stop er ganske gammel! - leste litt om den på p.bay!

Spring i butikken og kjøp.
Det der var dagens. Hehe
Sist endret av cre8tor; 17. juni 2007 kl. 16:20.
En ting jeg lurer på. Hvis jeg kjøper en datamaskin med windows vista. Kan jeg "uinstalere" windows vista og instalere windows xp??
Sitat av gilde
En ting jeg lurer på. Hvis jeg kjøper en datamaskin med windows vista. Kan jeg "uinstalere" windows vista og instalere windows xp??
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan du det! Eneste det forutsetter er at du har WinXP.
Sist endret av hedningen; 17. juni 2007 kl. 18:07.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av gilde
En ting jeg lurer på. Hvis jeg kjøper en datamaskin med windows vista. Kan jeg "uinstalere" windows vista og instalere windows xp??
Vis hele sitatet...
Vel, du avinstallerer ikke, du sletter\formaterer disken og legger inn Windows XP istedet.
Tror jeg venter med å laste det ned en stund eller venter på at prisen går ned, men det tar vel en stund? :S
Stoler ikke på torrents, særlig når det gjelder vista. For man må vel registrere seg og alt det der, det er jo en crack så man slipper det. Menmen..
Sist endret av Torst3in; 17. juni 2007 kl. 18:58.
Derfor skrev jeg "uinstalere". I gåsetegn liksom. Viste ikke helt hvordan jeg skulle forklare det ^^
Husk at vista krever stoore system resusjer! IKKE innstaller på ei maskin uten MINUMUM! 1024mb ram og 64 bitts prosessor! selv da kan du ikke spille spill på noe særlig høy oppløsning ogeller mye detaljer (tro meg har prøvd)
Selges maskiner i dag som er nye og har vista som rettåslett går i stå flere ganger daglig allerede fra første dag ved normal bruk!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av shithappends
Husk at vista krever stoore system resusjer! IKKE innstaller på ei maskin uten MINUMUM! 1024mb ram og 64 bitts prosessor! selv da kan du ikke spille spill på noe særlig høy oppløsning ogeller mye detaljer (tro meg har prøvd)
Selges maskiner i dag som er nye og har vista som rettåslett går i stå flere ganger daglig allerede fra første dag ved normal bruk!
Vis hele sitatet...
1024MB ram er godt anbefalt, men 64bits CPU? Det er absolutt ikke nødvendig siden de fleste kjører 32bits versjon av windows uansett.

Spille spill har uansett mer å gjøre med skjermkortet selv på høye oppløsninger.
jeg sitter da her med vista fra TPB, cracka og alt kjører fint.. Bare too bad at lydkortet mitt er utdatert, og jeg får ikke lyddrivere til å funke. Må kjøpe nytt lydkort :<
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av crEpi
jeg sitter da her med vista fra TPB, cracka og alt kjører fint.. Bare too bad at lydkortet mitt er utdatert, og jeg får ikke lyddrivere til å funke. Må kjøpe nytt lydkort :<
Vis hele sitatet...
Hvilket lydkort?
med 1024mb ram bruker du så å si ALDRIG mindre en 50% av rammen. er ofte opp i 80 prosent bare av å fyre opp photoshop å sitte på msn og explorer.
så spill er vanskelig på 1024 mb ram! min blei perfekt etter jeg satt inn 1024 ekstra
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av shithappends
med 1024mb ram bruker du så å si ALDRIG mindre en 50% av rammen. er ofte opp i 80 prosent bare av å fyre opp photoshop å sitte på msn og explorer.
så spill er vanskelig på 1024 mb ram! min blei perfekt etter jeg satt inn 1024 ekstra
Vis hele sitatet...
Alle moderne OS bruker all ram dei har tilgjengelig, uansett om det er 1GB eller 8GB. Grunnen er at RAM som ikkje er i bruk er bortkasta RAM.

Det som er interessant er memory footprint til OS'et. Og i så måte tviler eg sterkt på at vista utmerker seg spesielt iforhold til andre moderne OS (hint: xp er 5 år gammalt OS).

Dessuten har eg en mistanke om at spel ofte mapper gpu-ram inn i sitt adresseområde, noko som får minnebruken til å sjå kunstig høg ut.
Jeg har veldig lyst å instalere Vista på min pc nå!
Har lastet ned Vista versjonene som ligger på Piratebay.

Men, funker fremmdeles Time-Stop Cracken, og kan man update den ?
Sist endret av sn0m; 19. juni 2007 kl. 10:07.
Sitat av kallisj
Jeg har veldig lyst å instalere Vista på min pc nå!
Har lastet ned Vista versjonene som ligger på Piratebay.

Men, funker fremmdeles Time-Stop Cracken, og kan man update den ?
Vis hele sitatet...

la oss bare håpe maskina di takkler vista da
er iallefall et mye penere å raskere OS
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av shithappends
la oss bare håpe maskina di takkler vista da
er iallefall et mye penere å raskere OS
Vis hele sitatet...
Penere? Tja

Raskere? Ikke noe merkbart iallefall.
Maskinen takkler vista Har kjørt test. pluss de står på Maskinen " Windos Vista capable"

Men, spørsmålet var : funker fremmdeles Time-Stop Cracken, og kan man update Windosen ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av kallisj
Maskinen takkler vista Har kjørt test. pluss de står på Maskinen " Windos Vista capable"

Men, spørsmålet var : funker fremmdeles Time-Stop Cracken, og kan man update Windosen ?
Vis hele sitatet...
Ja

Windows kan ikke oppdateres med en nøkkel som registrert som fake.
åå? Er du sikker på den?
ER det noen som kan bekrefte dette?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av kallisj
ER det noen som kan bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Siden dette gjelder for XP regner jeg med det følger vista også, personlig har jeg en DELL OEM cd av vista som jeg fant på gaten, denne fungerer perfekt til update og alt.
Haha, snakk om å være heldig da!

Men, jeg har piratversjon av XP, og den funker det supert å Update med da.
Sitat av kallisj
Haha, snakk om å være heldig da!

Men, jeg har piratversjon av XP, og den funker det supert å Update med da.
Vis hele sitatet...
Ja man kan være veldig heldig å treffe på en piratkopi som faktisk fungerer... Selv om det ikke skjedde med meg i de eldre dager da jeg fortsatt brukte XP så jeg måtte låne av kamerater i hytt å pine, og det irriterte meg.

Er du heldig å treffer på en Vista piratkopi som faktisk fungerer så er det vel og bra. Jeg personlig ville ikke satsa på å formatert pc'en min for å håpe på at den fungerer, og ettersom dette er den eneste pc'en jeg har tilgang til så kjøpte jeg heller en OEM versjon til 900.
Sitat av simdal
Jeg personlig ville ikke satsa på å formatert pc'en min for å håpe på at den fungerer, og ettersom dette er den eneste pc'en jeg har tilgang til så kjøpte jeg heller en OEM versjon til 900.
Vis hele sitatet...
OEM er det eneste riktige valget
Men, ingen svarer sikklig på spørsmålet mitt

Funker fremmdeles Time-stop craken, og kan man ved den update Windosen?