Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4622
Jeg er på jakt etter det ultimate luftgevær, høy utgangshastighet og presisjon.
Tenker ikke på konkurransevåpen. Er det noen som har noen gode linker på slikt?
Så en gang et våpen som var pneumatisk, med magasin på 8 skudd og med kikkertsikte.
Alle luftgevær er jo pneumatiske, siden det betyr at den benytter kraften av komprimert luft.
det er noen våpen på finn som man trenger bæretillatelse for å eie, f.eks dette: http://www.finn.no/finn/bap/object?f...abctlOO4543668
Sist endret av tordah; 17. juni 2007 kl. 22:20.
Sitat av tordah
det er noen våpen på finn som man trenger bæretillatelse for å eie, f.eks dette: http://www.finn.no/finn/bap/object?f...abctlOO4543668
Vis hele sitatet...
4,5 kaliberen trenger ikke bæretillatelse.
Men om du bestiller 5,5 (.22) kaliber, så må du ha tillatelse ja. Dette er samme kaliberet som salongrifle bruker.
Seigmansen's Avatar
Trådstarter
27 1
Sitat av Grimdoc
Alle luftgevær er jo pneumatiske, siden det betyr at den benytter kraften av komprimert luft.
Vis hele sitatet...
Takk for den...
Gamo har alltid laget kraftige luftgevær. Jeg hadde et Gamo CF30 som var det sterkeste i sin tid, med 290m/s i utgangshastighet. Jeg mener de har noen med over 300m/s i sitt sortimang nå.

Tenk litt på anslagskraft når du skal ha deg gevær. Er det kraften kula gir ved treff som er viktig, eller hastigheten på kula? 5,5mm har stor anslagskraft, men ikke så rask. Jeg sverger til 4,5mm da de går raskere og er mer treffsikre.

www.gamo.com
men må jo ikke glemme at 4,5 mm er lettere, og blir lettere tatt av vind o.l
Sist endret av tordah; 18. juni 2007 kl. 22:49.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen som hr prøvd FX sine modeller? Finnes det en forhandler av disse i Oslo/omegn?
www.fxairguns.com
Det luftgeværet jeg har brukes visst nok i konkurranser og slikt.
Veier en del, og har 194m/s. sånn ca.
4,5mm.

Men nå husker jeg jo ikke merket da...
Var noe utenlandsk.
Men det er veldig bra hvertfall ;-)
- Men jeg kan sjekke merket, dersom noen syns det er interessant.
hva med luftpistol? har en walther cp99, funker fjell den..
Har en Walther cp99, den har ikke noe kraft å snakke om og mekanismen blir dårligere etter mye bruk.

Har foresten kjøpt meg en Compoundbue, men carbon piler til! Det er helt sykt morro, og her snakker man KRAFT!!! Har laget en stor blink av en SUB eske og fult den med skumgummimadrasser. Anbefales!!!!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har fått en Hatsan mod 120...

Den skyter 375 m/s !
Funker dritbra på avstander opp til 60 Meter.
De sier at det er det fjærluftgeværet som skyter hardest.

Koster ikke så mye heller, bare 2,5k, Det er mye til den prisen!
Gass drevne (altså de med co2 patroner) har den ulempen at de blir veldig varierende utgangshastighet etter hvor full patronen er. Altså når patronen er full får man mye power, men når den begynner å bli tom ruller nærmest kulene ut.

Fordelen med gass drevne er at de kan komme med magasin.
Sitat av Iceman Twix
Har fått en Hatsan mod 120...

Den skyter 375 m/s !
Funker dritbra på avstander opp til 60 Meter.
De sier at det er det fjærluftgeværet som skyter hardest.

Koster ikke så mye heller, bare 2,5k, Det er mye til den prisen!
Vis hele sitatet...
Ikke mer en 60meter? :-S
Mitt var anbefalt på 50meter :-O
Uten kikkertsikte, altså!
Men du ser pokker meg ikke blinken. når du skyter på 5'er blink! xD
Angående Hatsan Mod 125 så koster den ikke mer enn 1990.- på www.game-on.no. Der fikk jeg mitt ifra. Skyter sinnsykt!
jeg har et hatsan mod 60..kostet 890 kroner.
relativt heftig utgangshastighet på det også.
iallefall mht prisen.

skyter presist, og går langt..
Seigmansen's Avatar
Trådstarter
27 1
Sitat av phatfarm
Angående Hatsan Mod 125 så koster den ikke mer enn 1990.- på www.game-on.no. Der fikk jeg mitt ifra. Skyter sinnsykt!
Vis hele sitatet...

Denne bare må jeg ha, selv om det er en enkeltskuds gevær!
Har noen prøvd med piler?
Har selv en feinwerkbau, konkurranse våpen.
Skyter godt og veldig presist, men litt dyrt om dere skal ha det til å bare skyte fugl.

Man får jo helt enkle og greie våpen til under 2 tusen kroner. Man kan godt komme langt uinder 2 tusen også
Teknikkmagasinet selger noen luftgevær for en billig penge, de er sikkert greie de, om du ikke bryr deg om at det er av plast... Untatt løpet da, det er av metall. :-P
altså hvilket som helst luftgevær funker nå fett hvsi du skal bruke det till tullball: fuglejakt, blikkbokser, blink..lyspærer i trær..? osv...

Det som kan utgjøre en stor forskjell er hvis du bruker spisskuler! Mange butikker har sluttet og selge dem etter at mande kids hadde det gøy med og nærmest splitte småfugler, men de er forsatt og få kjøpt på nettet.

Du trenger ikke no pro high tech fix faxeri for og ha det gøy mann!

(skjønt jeg monterte kikkertsikt på min for moroskyld, koster ikke en drit nesten)
Kjøpte meg nettopp en luftpistol, en gamo P-800, og må si jeg ble skuffet.
Psst.:
Det er straffbart å skyte på levende mål med luftgevær.
Det er lov til å skyte kråker med luftvåpen hvis jeg ikke tar feil?
Vel... http://www.lovdata.no/all/hl-19610609-001.html
Men det er ganske tung lesning dette.
Erhm... Har ikke giddet å lese hele en gang, står ikke så sinnsykt mye om luftgevær.
Men, så vidt jeg kan huske å ha lest tidligere, i en annen lov (som jeg ikke fant igjen nå..) så er det noe med at du har ikke lov til å skyte med luftvåpen på levende mål, fordi våpenet ikke er laget for å drepe, og du ender bare opp med å skade dyret istede.

Og Kråker er vel for så vidt fredet?..

Men dette ble veldig offtopic...
Men viss man på død og liv skal skyte på dyr, så kjøp dere heller et skikkelig gevær og ta jegerprøven!

EDIT; Eeeller ikke, Kråker er kun fredet i "yngletida" og ved reiret sitt. Og i noen kommuner er det skuddpremie på Kråker.
Men du har uansett ikke lov til å skyte dem med luftgevær! xD
Sist endret av GothQueen; 3. august 2007 kl. 21:13.
Ridder av 1. klasse
Våpen Søylen har masse å velge mellom

http://www.vapen-soilen.no/produkter...en/luftgevaer/

Men tror ikke du skal forvente deg så sinnsykt god presisjon, skal ikke så veldig mange meter til før skuddene går litt her og der. Luftgevær skudd er rimelig lett, og blir lett tatt av vinden. Kikkert sikte hadde jeg droppet, kikkertsikte på luftgevær fungere rett og slett ikke, du skyter mye bedre med åpent sikte, men det er ditt valg
VI hadde da virkelig et pyroforum for en tid tilbake.. Dette er vel strengt tatt rimelig beslekted. Og ja jeg vet at pyroforumet er borte, men dette virker for min del som en helt grei ting å diskutere.

Å dette emnet har vært åpent ganske lenge og har enda ikke blitt stengt. Og jeg synes også dette har vært en god tråd uten for mye avsporing eller slikt.

Men nå er ikke jeg forumpoliti, og merk; ikke du heller
Det letteste er å raportere til moderatorer er en egen knapp for dette


Edit: nå er vi styggelig på tur OT og det ødeleger en ellers fin tråd :S
Sist endret av murloc; 3. august 2007 kl. 22:50.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tror hatsan har det beste geværet i forhold til pris og kraft, mulig det ikke er superpresist, men det skyter hardt som f***. Jeg har og en gamo p800, den funka bra i starten, kan ta småfugl og aviser med den, men etter hvert dør den og nå er den upresis som faen.. luftgevær skyter mye hardere enn pistoler.
http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=20501

Har selv kjøpt fra her, kjøpte Hatsan mod. 70 med sikte, kjempefornøyd! Utgangshastigheten er 290 m/s.
▼ ... flere år senere ... ▼
Heftig luftbørse : Stoeger med 457 m/s !!! Har en slik med kikkert. Også kornsikte på den. Funker kanonbra syntes nå jeg. Koster 3799. Denne kan og bør fores med ammo over 8 grains. Dette er en børse som takler de tyngste kulene. MORO!!