Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2929
Har politiet lov til å beholde mobilen din til neste dag når du bare ble tatt med inn på cella men ikke siktet for noe?
Nei. Ikke hvis de slipper deg fri iløpet av dagen / natten du ble fengslet.

Du SKAL få tilbake alle personlige eiendeler som eventuellt ble tatt ifra deg, når du slippes ut.
Trådstarter
dvs jeg ble screwed
Sitat av Lille Nikotin
Nei. Ikke hvis de slipper deg fri iløpet av dagen / natten du ble fengslet.

Du SKAL få tilbake alle personlige eiendeler som eventuellt ble tatt ifra deg, når du slippes ut.
Vis hele sitatet...
Det vil jeg gjerne se en kilde på...
Hvis politiet har en god grunn, f.eks skjellig mistanke om at den er stjålet kan de nok beholde den til neste dag for å sjekke det opp. Du sier jo ingenting om hvorfor du ble tatt med inn, men de har nok sine grunner til å beholde den.
Har de lov til å snoke på mobilen din om du f.eks. blir tatt inn for fylleslagsmål eller lignende?
Sitat av Sonic
Har politiet lov til å beholde mobilen din til neste dag når du bare ble tatt med inn på cella men ikke siktet for noe?
Vis hele sitatet...

Det du skal være forsiktig med og bruke tlf vis snuten har tatt den og beholdt den ei stund de gjorde det med meg og et par venner og når vi fikk de igjen etter 1-2 uker så sendte jeg inn 3 tlf til en kompis som er data\elektronik repratør og når han åpnet de fant han noen merklige bugs (avlytnings chiper) av et slag han forklarte meg at med de chipene som var i tlf så kan politiet bare aktiver den chipen så hører de alt som blir sagt rundt tlf uten at du merker de er inne på tlf din bare at strømmen på tlf blir bruk mye fortert opp .
de kan lokalisere tlf akurat som en gps og og de kan lese alt som er på tlf din som fks, meldinger og anropslogg og diverse andre ting

Så gjør som meg når jeg får igjen tlf vis jeg har vært på stasjonen i mere en 4 timer så kopier det du har av tlf nr og så knuser du tlf eller gir den til mamma pappa eller noen som ikke driver med kriminelle ting
Når de slipper deg ut skal du få med eiendelene dine. Med mindre det er ulovlige ting som pistol etc..
Du har krav på en liste med alle dine personlige eiendeler, hvis noe blir indratt.
Sitat av DeZenT123
...etter 1-2 uker så sendte jeg inn 3 tlf til en kompis som er data\elektronik repratør og når han åpnet de fant han noen merklige bugs (avlytnings chiper) av et slag han forklarte meg at med de chipene som var i tlf så kan politiet bare aktiver den chipen så hører de alt som blir sagt rundt tlf uten at du merker de er inne på tlf din bare at strømmen på tlf blir bruk mye fortert opp.
Vis hele sitatet...
Får man noe etterspill dersom man ødelegger mobilen, dersom den inneholder avlyttingsutstyr?
Politiet har tydligvis lov til å snoke i mobilen dersom du blir tatt inn.

Leste en sak igår på en nettavis(husker ikke hvilken om en kar som hadde blitt innbrakt for en filleting, Politiet hadde lest i telefonen og funnet "spøkemeldinger" om salg og kjøp av hjemmebrent. Dette hadde nevnte person blitt tiltalt for.

Vedr avlytting trenger de ikke installere noe for å gjøre det, de kan lytte til alle samtaler, lese alle tekstmeldinger og til og med avlytte rommet telefonen er i ved hjelp av mikrofonen.

Dette gjelder visstnok selv om telefonen er avslått, eneste forsikring mot det er å ta ut batteriet.

Finnes også en nettside der man kan kjøpe et slikt program og se "inn" i telefonene til venner og kjente.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Sitat av Gubbe
Får man noe etterspill dersom man ødelegger mobilen, dersom den inneholder avlyttingsutstyr?
Vis hele sitatet...
Det du risikerer er at de sniker seg inn om natta og chipper den nye telefonen din...

Nei, det er jo din telefon. Du kan gjøre hva du vil med den. Dessuten mener jeg på at politiet bruker mer anonyme metoder slik som avlytting via telesentral e.l. Jeg kan aldri tro de, i beste, James Bond stil fysisk installerer avlyttningsutstyr i de telefonene de ønsker å avlytte.

Dette er nok en eventyrhistorie.
Offtopic: Ja, det er mange paranoide eventyrere i denne tråden. Tror det var ITavisen som skrev en artikkel om at politiet kan gå via Telenor og avlytte mobilen din, men dette skal de egentlig ha ransakningsordre fra en dommer til å gjøre, det var også snakk om at det fantes ett smutthull som gjorde at de hadde tilgang til å gjøre det uten noen form for tilatelse. Ikke ta dette som fakta siden det er lenge siden jeg leste det og ikke kan backe det opp med kilder.

Det med at politiet installerer chipper i mobilen er pølsevev, det hadde blitt for dyrt og omfattende. De kan heller ikke avlytte rommet du sitter i via mikrofonen på mobilen uten og installere software på mobilen som gir de muligheten til dette og det hadde blitt lett for deg som bruker mobilen og oppdage. Puddergutt, du bør kanskje slutte og puddre nesa di før du låser deg inne på rommet ditt og setter sølvfolie på hodet for å blokkere ailiene fra å manipulere hjernebølgene dine.
Sist endret av Jaso; 14. april 2007 kl. 15:40.
Trådstarter
Det var aldri noe spørsmål om mobilen var min eller ikke, noe den var.
Men siden jeg bare fikk gå etter 4 timer uten å bli siktet for noe syns jeg det er merkelig at de kan beslaglegge den en dag.
Tror mer de ville beholde mobilen for å sjekke slettede meldinger eller noe sånt.
Sist endret av Sonic; 14. april 2007 kl. 15:42.
Det kommer vel an på hva du blir tatt for. Politiet tar seg dessverre store friheter.
Det kan vel bli besvart slik; dersom politiet ønsker å beholde telefonen din til neste dag har de to valg:
1. De kan sende deg hjem og beholde mobilen til neste dag.
2. De kan holde deg opp til 24 timer for slik å holde også telefonen din mens du sitter der.

De kan holde deg ett døgn uten tiltale dersom de har en grunn som f.eks. fylleslagsmål. At du slapp ut før telefonen din i denne saken tror jeg ikke du skal syte for mye om.
Jeg ble stoppet i en trafikk kontroll etter å ha vært hos noen venner og hatt softgun krig. Heldig som jeg da var lå softgunen i hanskerommet og når denne da viste seg når jeg skulle ta ut vognkortet kan man jo godt si at min tur ut av den bilen ble relativt heftig. Ble dradd ut og på bakken og lagt i jern.De tok alt jeg hadde i lommer inklusive telefonen min! Så satt de og så igjenom samtalene mine og tekstmeldingene mine! Så tja de kan nok gjøre det. Resten av bilen min ble også grundig undersøkt. Da også med bikkje! Men etter ca 2 timer hvor jeg måtte stå i håndjern i 2 timer ble jeg sluppet fri og fikk beskjed om å oppevare ting som kan ligne våpen i bagasjen.....
Men fikk tilbake alt på stedet etter noe heftig diskusjon.
Du godeste jehes. Er temmelig sikker på at den metoden ble brukt for å "felle" de terror siktede i synagoge-saken.

Videre kan du lese gjennom denne artikkelen.

http://news.com.com/FBI+taps+cell+ph...dropping+tool/2100-1029_3-6140191.html
-------------
"An article in the Financial Times last year said mobile providers can "remotely install a piece of software on to any handset, without the owner's knowledge, which will activate the microphone even when its owner is not making a call."
-------------

Skal seff ikke ta alt av lesestoff man finner for god fisk, men var i tillegg et program på NRK for ikke lenge siden akkurat om det temaet, skal komme tilbake med eksakt program og dato det gikk hvis interresert(Orker ikke lete det fram nå)
Det stemmer at man kan aktivere mikrofonen på en mobil for å overvåke et rom eller en samtale, men da må man nok enten ha fysisk tilgang til telefonen på et punkt, eller eierens godkjennelse ved nedlastet programvare.
Er klar over at det er mulig, men da må det installerest software på mobilen først og det fungerer ikke hvis mobilen er avslått.
Til de som er skikkelig paranoide: Man har i dag teknikk som gjør det mulig å avlytte mobiltelefoner uten at de er slått på en gang, bare den har et fungerende batteri i seg. Jeg vet ikke hvordan de gjør det helt eksakt, men vet at forsvaret har slikt avansert utstyr.

Skal man ha en avlyttingssikker mobiltelefon så er nok NSK 200 tingen. haken er at den andre parten må ha en slik telefon, den selges ikke til privatepersoner, og de som skal bruke den må sikkerhetssertifiseres av norske sikkerhetsmyndigheter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KVTL
Til de som er skikkelig paranoide: Man har i dag teknikk som gjør det mulig å avlytte mobiltelefoner uten at de er slått på en gang, bare den har et fungerende batteri i seg. Jeg vet ikke hvordan de gjør det helt eksakt, men vet at forsvaret har slikt avansert utstyr.
Vis hele sitatet...
Slutt å bullshit!

Er telefonen av, så er den av. Forsvaret har ikkje slikt utstyr. Dei kan spesialdesigne telefoner slik at dei tilsynelatande er av, men det er veldig enkelt å oppdage bugga batterier o.l, fordi dei drar strøm.

Men klart, et mobilbatteri kan buggast på linja med ei stiftemaskin, kaffikopp, dropseske, stikkkontakt o.l...8)

Forøvrig er enklaste, billigaste og beste måte å få avlyttingssikker telefon på antakeleg å kjøre VoIP i peer-peer-modus over 3G/GPRS med heavy ende til ende krypto. Det kan kven som helst gjere utan godkjenning, og det er faktisk tryggare enn såkalla avlyttingssikre telefoner...
Tror nok politiet ikke gidder å avlytte fordi; 1 det koster mye resurser, 2 det fins bedre måter å finne ut av hva kjeltringene gjør sånn som innformanter og tystere.
drQ
Egendefinert
Sitat av vidarlo
Slutt å bullshit!

Er telefonen av, så er den av. Forsvaret har ikkje slikt utstyr. Dei kan spesialdesigne telefoner slik at dei tilsynelatande er av, men det er veldig enkelt å oppdage bugga batterier o.l, fordi dei drar strøm.

Men klart, et mobilbatteri kan buggast på linja med ei stiftemaskin, kaffikopp, dropseske, stikkkontakt o.l...8)

Forøvrig er enklaste, billigaste og beste måte å få avlyttingssikker telefon på antakeleg å kjøre VoIP i peer-peer-modus over 3G/GPRS med heavy ende til ende krypto. Det kan kven som helst gjere utan godkjenning, og det er faktisk tryggare enn såkalla avlyttingssikre telefoner...
Vis hele sitatet...
Jeg er nå temmelig sikker på at KVTL har infoen sin fra et innslag på TV2-nyhetene, der det ble sagt at telefoner kunne avlyttes bare batteriet var. Flere "topper" (politiske og militære) hadde fått klare beskjeder om at på viktige møter måtte batteriet ut av telefonen. I praksis at man ikke en gang fikk ta med seg en avslått mobil inn i rommet.

Politiet har nok definitivt ikke slikt utstyr, men at det finnes, virker klart nok. Men ikke spør meg om hvordan de tekniske detaljene er. For alt jeg vet kan innslaget på TV2 ha dreid seg om å unngå at politikere (som ikke alltid er like oppegående) fikk gratis telefoner som var kjøpt på spyshop med bug.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drQ
Politiet har nok definitivt ikke slikt utstyr, men at det finnes, virker klart nok. Men ikke spør meg om hvordan de tekniske detaljene er. For alt jeg vet kan innslaget på TV2 ha dreid seg om å unngå at politikere (som ikke alltid er like oppegående) fikk gratis telefoner som var kjøpt på spyshop med bug.
Vis hele sitatet...
Utstyr som kan avlytte en vilkårlig telefon sålenge batteriet er i finst ikkje.

At det finst modifiserte telefoner som bare tilsynelatande skrur seg av tviler eg ikkje på. Ei heller at det finst eller går an å lage batteri med alminnelig radiosender og mikrofon i. Men vær så snill, skill mellom det og den myta om at alt og alle kan avlyttast...
Sitat av drQ
For alt jeg vet kan innslaget på TV2 ha dreid seg om å unngå at politikere (som ikke alltid er like oppegående) fikk gratis telefoner som var kjøpt på spyshop med bug.
Vis hele sitatet...
en bra ide det der, kjøpe fra spyshop og selge på qxl
kan oppleve mye rart da, men man må jo være litt spesiell for å gjøre noe slikt...

Vidarlo, jeg tror jeg så ett sted om mobiler som hadde ekstra sender og mikrofon og som tok strøm fra batteriet og virket uansett om selve telefonen var av...
Sist endret av Tang0; 15. april 2007 kl. 18:20.
Sitat av Sonic
Har politiet lov til å beholde mobilen din til neste dag når du bare ble tatt med inn på cella men ikke siktet for noe?
Vis hele sitatet...
Politiet beholder av og til telefoner over kortere perioder, særlig ved gjeng-slagsmål, da de ikke ønsker at folk skal kontakte vennene sine når de slippes ut. F.eks så skjedde dette med de norske causualsene som ble arrestert før Norge-Bosnia kampen i fotball, som var for et par mnd siden.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hva er poenget med å avlytte en mobiltelefon som er skrudd av? Når man skal snakke må man da strengt tatt skru på mobilen uansett.
Virker som om mange ser litt for mye på CSI og har litt lite realsitisk tankegang. Mobiltelefoner har både forskjellig hardware og software, noe som gjør at evt. chipper måtte vært spesialdesignet til hver og en mobiltelefon.
Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men det er nok mye enklere for politiet å gå gjenom telefonselskapet.
▼ ... flere år senere ... ▼
er det noen som kan oppgi akkurat kas lov å kas § som tilsier at politiet kan ta mobilen fra deg å holde på den når du slipper ut?

for jeg har gåt gjennom hele politiloven å det eneste jeg fant som di hadde lov til å ta var våpen og andre tin som du kan skade andre med eller deg selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nanory Vis innlegg
er det noen som kan oppgi akkurat kas lov å kas § som tilsier at politiet kan ta mobilen fra deg å holde på den når du slipper ut?

for jeg har gåt gjennom hele politiloven å det eneste jeg fant som di hadde lov til å ta var våpen og andre tin som du kan skade andre med eller deg selv
Vis hele sitatet...
Du ser i feil lov.

http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-025.html
Sitat av z0p Vis innlegg
Hva er poenget med å avlytte en mobiltelefon som er skrudd av? Når man skal snakke må man da strengt tatt skru på mobilen uansett.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at mobiltelefonen inneholder en sender og er en gjenstand de fleste har på seg stort sett hele tiden. Man er kanskje interessert i ikke bare telefonsamtaler, men også samtaler fysisk nærme den som går rundt med telefonen. Hvilke andre objekter går en person med nesten hele tiden?
Sist endret av Kinseek; 27. september 2010 kl. 21:05.