Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2178
Hallo!
Lurte på en ting, er under 2 uker til jeg skal til Polen nå med klassen.
og for øyeblikket trenger jeg en ny mobil..
Er det billigere å kjøpe en ny mobil i utlandet, som fks. Polen?
Uten abonemang elns seff..
Mvh. Polka
Kan bli problematisk å bytte språk og sånt. I tillegg sliter du om du kommer hjem til norge og telefonen blir ødelagt.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Åja, språk og sån ja, men funker fett med engelsk visst jeg finner det da..
Men visst den blir ødelagt er det nesten billigere å kjøpe en ny en til under 2k enn å reparer den uten garanti..
Men hørt at det ikke går når du kommer uttenforlandet osv., men det må vell gå?
Og en ting til:
Er mobilene noe særlig billigere i utlandet?
Tenkte på telefoner til 1500-2k her i norge..
Nei. Det er ikke noe merkbar billigere der. Kjøpte min PC i polen når klassen var på rundtur med "Hvite Busser", og sparte bare 600,- på det.

Nå var det mobil du ville ha, men det kan jo sammenlignes.

Og PSP kostet faktisk dyrere i polen enn i Norge på enkelte butikker.
Sist endret av esl; 2. april 2007 kl. 14:02.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Ok, er vell mer merke klær osv. som er billigere der..
Men får se..trenger sårt en ny mobil nå..
jeg ville heller ha kjøpt en i norge da, pga garanti
Sitat av PolkagrisLaila
Ok, er vell mer merke klær osv. som er billigere der..
Men får se..trenger sårt en ny mobil nå..
Vis hele sitatet...
Hehe nope merkekler er ikke noe spesielt billigere det heller fordi merke er merke.
Vanlige møkkaklær, ja det er billigere men ikke mote.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
å?
Er sikkert en del som er fake der da..
Garantien har jeg aldri brukt heller selv om mobilen er blitt ødelagt så det er jeg ikke noe redd for egentlig..
Elektronik er billig i Norge i forhold til resten av verden (med noen untakk så klart: USA og Kina). Anbefaler deg å kjøpe i Norge, da får du med forbrukerloven som du helt sikkert kan få bruk for. Dessuten er det utrolig irriterende uten norsk ordbok, om du bruker ordbok da...
Kommer ann på om du kjøper i en butikk eller på gata.
Finner du en butikk som heter Prada, Lacoste, D & G eller en annen butikk som bare fører merkekler så er det ikke fake.
Derimot så kan du finne haugevis av fake klær i boder og sånt (men dette tror jeg hører mer til syden en Polen)

Garantien skal dere vel ha allikevel, det er jo samme produsenten uansett hvor i verden dere kjøper det, bare at dere må sende det inn.

Edit: faen har ikke vendt meg til norsk tastatur enda.
Sist endret av SinHazzard; 2. april 2007 kl. 14:37.
Sitat av SinHazzard
Garantien skal dere vel ha allikevel, det er jo samme produsenten uansett hvor i verden dere kjøper det, bare at dere må sende det inn.
Vis hele sitatet...
Garantien er som regel gyldig uansett hvor du benytter deg av den og hvor du har kjøpt den! Uansett dekker forbrukerloven lenger enn garantien i de aller fleste tilfeller...
Dersom man ser bort i fra at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder på varer kjøpt i utlandet, bør det ikke være store problemer.

Prisen er sikkert noen hundre kroner lavere i Polen, men det er jo begrenset hvor mye det er mulig å spare på så billige varer. Ang språk kan det lett fikses ved å legge inn ny software i feks Norge. De fleste produsenter har garanti-avtaler som dekker dette uavhengig av hvor telefonen er kjøpt. Feks får du gratis oppgradert software på Nokia-telefoner innen det første året etter kjøpsdato.
Forbrukerloven kan bare brenne uansett! Beskytter forbrukere altfor mye. Har du mistet mobilen i bakken er ikke det en garanti eller reklamasjonssak. Heller ikke noe forbrukerloven dekker. Altfor mange som tror forbrukerloven gjelder sånne ting. Det eneste forbrukerloven gjør er å surne hverdagen for ærlige selger som undertegnede. Vet det var veldig offtopic men har hatt en dårlig dag med seks forbrukerrådetsaker! Og det er aldri moro...
Er det hvitebusser eller fredsreiser du drar med?
Hvis det er fredsreiser så pleier de og stoppe ved et drit stort marked på vei ut av polen, her har de MASSE billig sigg og sprit, og hvis du leter litt jeg tipper jeg at det er en liten KorvaGutt som har en mobil til deg også