Uten noen direkte kilde til det eg sier sier eg det nå uansett, med fare for litt kritikk
Dersom et VISA kort blir brukt på et brukersted som er "online", dvs direkte sanntidskommunikasjon med en autorisasjons/transaksjonsserver, vil kortet uansett bli kontrollert mot ett felles "register", eller database om du vil. Informasjon om kortet vil bli sendt til eksternt system hvorpå aktuell godkjenning foregår(kortnr, sum, og kanskje pin). Tilbake vil eg tro systemet får følgende status/resultat: godkjent(transasksjon og beløpt godkjent + referanse), feil pin, ikke godkjent(sum for høy i forhold til saldo/kreditt eller feil pin), avvist(kortet er sperret eller feil pin for mange ganger), tapt kort(kortet er meldt tapt/stjålet av kortinnehaver), feil i kommunikasjon(godkjenningsinformasjon må sendes på nytt eller helle prosessen må gjentas).
Dette "tipper" eg i med bakgrunn i flere år med systemutvikling(ja, ingen autoritet av den grunn, men eg tror tankegangen min er noelunde lik) samt att eg har fått flere av feilmeldingene selv. Enkelte betalingsterminaler har eg sett spør etter pin dersom du skriver feil, andre får bare ikke godkjent(da prøver man som regel på nytt). Ikke godkjent kommer som regel alltid dersom eg har oversteget kreditt eller ikke har nok penger på konto(naturlig nok), men i et annet tilfelle fikk eg avvist. Banken hadde da sperret kortet pga for mye minus(-70 kr elns) over for lang tid(brukte sjeldent det kortet). En kjapp telefon til banken og eg kunne bruke kortet igjen, da ble det godkjent. Og samtidig for mange år siden meldte eg kortet mitt tapt da eg ikke klarte å finne det igjen. Etter noen dager fant eg det og glemte å melde det "funnet". Da eg brukte det fikk betjeningen beskjed om at kortet var mistet eller stjålet, og ut over det å sjekke bilde og lignende ba de meg også om annen legitimasjon. Heldigvis hadde eg.
Ut over dette vil det tryggeste være manuelle "kortleserene" hvor du må kvittere for beløp og signere. Disse er tydelig offline og fungerer selv med minus eller stjålet kort