Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1213
Ja, nå kommer jeg med sånn nybegynnerspørsmål så dere sikkert blir oppgitte, men anyway:

Kameraet jeg skal ha er Nikon D80, og nå lurer jeg på hvor jeg kan kjøpe det billigst. Jeg var på ebay og så en knall pakke til under 10 000. Jeg er ganske noldus på det med moms og toll, så jeg lurte på om noen her visste hva det kom på sånn ca.

denne pakken . Det er snakk om denne pakken.

Jeg lurte også på hvilke objektiver som er bra, og hva de forskjellige er bra til.

Håper noen kan hjelpe.
Kjøp det i Norge, det eneste som er bra med den pakka der er kamerahuset.

Optikken er drit, blitzen er søppel og du vil igrunn ikke ha noname trege minnekort
Jeg skal selge mitt Canon EOS 30D med to objektiver, veske og minnebrikke med. Vist du er interesert kan du jo bare sende meg en PM
Trådstarter
43 0
Takk for svar sålangt. Og ellers takk for Canon-kameraet ditt, jeg er fast bestemt på D80
Jeg vill ikke være like bastant.

Objetivene er vell greie de. samme gjeller kansje filterene
Når det gjeller flashkortet bør det være Extreme III i alle fall II
dette er for at de skal være raske nok for kamera.
blitsen har jeg ikke stor tro på

Når det gjeller objektiver så vill lavt tall(eks 25mm) være mere vidvinkel , mindre zoom.
og høyt(300mm) lite vidvinkel, høyt zoom.

At det står to tall 28-70mm betyr at de er stilbare.
Sitat av Ivle
Jeg vill ikke være like bastant.

Objetivene er vell greie de. samme gjeller kansje filterene
Når det gjeller flashkortet bør det være Extreme III i alle fall II
dette er for at de skal være raske nok for kamera.
blitsen har jeg ikke stor tro på

Når det gjeller objektiver så vill lavt tall(eks 25mm) være mere vidvinkel , mindre zoom.
og høyt(300mm) lite vidvinkel, høyt zoom.

At det står to tall 28-70mm betyr at de er stilbare.
Vis hele sitatet...
Hæ?


Uansett trådstarter - gå for å kjøpe kamerahuset i Norge/utlandet, for å så finne deg et godt objektiv du kan starte med - det sitter mange med god erfaring og kompentanse her som kan hjelpe deg. Det som er i den pakken vil bare redusere bildekvaliteten - og hva er da vitsen med å ha et D80? Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe et D50 - for å bruke resten av pengene på optikken - det virker ikke som om du trenger avanserte greiene nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kallenavn
Takk for svar sålangt. Og ellers takk for Canon-kameraet ditt, jeg er fast bestemt på D80
Vis hele sitatet...
I så fall begynner du i feil ende.

Først må du finne ut av behova dine. Når du har funne ut av det, må du finne ut kor mykje behova er verdt. Så kan du finne ut kva kamera som passar best. Å sei at du vil ha D80 når du har såpass lite peiling verkar bare teit, etter som du heilt sikkert vil vere meir enn nøgd med t.d ett D50 eller Canon 30D...

Det er *ikkje* prislappen på kameraet som avgjer kor godt bilde du får i det prissegmentet dSLR er i. Det er kvaliteten på kameramannen som avgjer kor gode bilde du får.
Trådstarter
43 0
Jaja, slapp av nå da. Jeg har faktisk tenkt igjennom det her, og hadde jeg villet at dere skulle si "du er teit som kjøper et sånt kamera når du er nybegynner", ja, da hadde jeg startet en "hvilket kamera skal jeg kjøpe"- tråd, noe dette absolutt ikke er.

Uansett hvor nybegynner jeg høres ut, så har jeg faktisk prøvd diverse kameraer, jeg er ikke ræva til å ta bilder, og jeg har faktisk litt peiling på objektiv. Det jeg lurte på var om det der var verdt pengene, men greit, da vet jeg det. Takk for det i hvert fall.

Dessuten gidder jeg ikke kjøpe et D50, for så å kjøpe et D80 senere. Jeg kan like godt kjøpe det nå, og jeg har allerede testet det.

Så, om noen kunne kommet med noen gode råd, altså ikke råd som "kjøp deg noe annet, du har ikke peiling", så hadde det vært fint.
Råd: Kjøp deg et D80-hus i Norge, eller fra en nettleverandør fra et billig land (f.eks USA http://www.adorama.com - så kjøper du et objektiv som du vil starte med. Dette bør ikke være av den billigste sorten, da kvaliteten blir dårlig på et såpass avansert kamera. Jeg anbefaler dette som et vidvinkel/zoom-objektiv http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8144 - da bygg -og bildekvalitet er fin, og det har en OK pris. Det er selvsagt ikke det beste, men heller ikke det værste. Om du har penger til bedre optikk, gå for det.
Sist endret av Keyser Söze; 20. januar 2007 kl. 23:45.
Trådstarter
43 0
Hjertelig
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mushy : ser du ikke skjønte noe av det jeg sa.

Jeg mener det er bra og legge penger i et bra kamera og heller kjøpe seg objetiver etterhvert.
Du utvikler deg som fotograf og da er det stadig forskjellige behov av objetiver.
Trenger alltid et bra kamera.

Men, ikke kjøpt "billig" objetiver!

Jeg har selv et nikon D70 , et kamera som komme til og holde lenge for meg.
Men da det gjeller objetiver er det stadig noe bedre eller spennede og prøve.

Jeg handler mye på mpx.no, bra service og rask levering.

Syns du får en bra pakke, vet ikke noe spes å anbefale deg i tillegg.
(Du får se hvor rask du får tatt bilder med ditt minnekort, mener det står noe i
bruksanvisning om dette. Men skjekket ikke nå)

Noe som jeg har mye glede av er et polar filter.

Har du fått den , er du fornøyd?
Jeg skjønte akkurat hva du sa, etter nilesing mellom skrivefeilene. Men ikke hvorfor du sa det.
D80 er et enormt mye morsommere kamera enn D50, på grunn av søkeren alene. Den første pakken fra Adorama derimot ville jeg ikke engang anbefalt en uvenn.
Sitat av Ivle
Mushy : ser du ikke skjønte noe av det jeg sa.

Jeg mener det er bra og legge penger i et bra kamera og heller kjøpe seg objetiver etterhvert.
Du utvikler deg som fotograf og da er det stadig forskjellige behov av objetiver.
Trenger alltid et bra kamera.

Men, ikke kjøpt "billig" objetiver!

Jeg har selv et nikon D70 , et kamera som komme til og holde lenge for meg.
Men da det gjeller objetiver er det stadig noe bedre eller spennede og prøve.
Vis hele sitatet...
Altså dette er jo relativt motstridende, først sier du at man bør kjøpe et bra hus og så objektiver etter hvert, men så sier du etterpå at man stadig vil kjøpe ny optikk. Problemet her er jo at de aller fleste har et visst budsjett når de skal kjøpe kamera. Om valget da står mellom et dyrt hus (som man i mange tilfeller vil bytte etter noen år) og 1-2 billige objektiver og et billigere hus med 1-2 kvalitetsobjektiver ville jeg helt klart valgt det siste.

Om interessene dine endres og du ønsker et kamerahus med flere muligheter vil det også bli langt billigere å selge kamerahuset og kjøpe nytt fremfor å måtte oppgradere både hus og optikk. Man ser også på bruktprisene at man kan gjøre veldig gode kjøp om man leter etter kamerahus som har kommet i nye versjoner (som f.eks d70/d70s, 350/350d, 20d osv) mens kvalitetsoptikk selges til nesten samme pris som da de var nye.
Ja, jeg er enig at det er et dilemma men jeg har valg "dyrt"kamera hus og en bra zoomlinse.
så driver jeg og utvider derifra, med et makro-objetiv og diverse filter.

Du har et poeng i at kamaera hus faller mere i pris enn objetiver.

PS jeg vet jeg har skrivefeil, jobber med saken.
Sitat av Ivle
PS jeg vet jeg har skrivefeil, jobber med saken.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg hjelpe deg litt på vei og opplyse om at det skrives "objektiver"...